Lapsen hankinta arveluttaa

Hämmentynyt

Mies on alkanut viime aikoina puhua yhä enemmän lapsen hankkimisesta. Ei nyt ihan vielä tänä vuonna, mutta hän haluaisi kuitenkin alkaa valmistella asiaa, hankkia isomman asunnon, jne.

Itse olen sekavassa mielentilassa. Uskaltaako nykymaailmaan hankkia lapsia? Auttakaa näkemyksillänne te, joilla lapsi jo on!

Ensinnäkin, pelkään, että lapsen hoito jää kuitenkin minun harteilleni. Tuttavapiirissä lapsiperheiden isät juoksevat omissa menoissaan ja äidit saavat kököttää kotona lasten kanssa. Lomatkin vietetään mieluummin poikaporukalla kuin perheen parissa. Ehkä omaakaan miestäni ei perhe-elämä sitten kuitenkaan paljoa kiinnosta. Ainakaan hän ei kotona paljon tikkua ristiin laita siivoamisen yms eteen.

Haluaisin luoda uraa. Tuleeko siitä mitään, jos on lapsi? Töissä vaaditaan paljon, enkä haluaisi kuitenkaan laittaa pientä lasta päiväkotiin. Tahtoisin voida olla lapsen kanssa kotona kunnes hän on ainakin 6v, sillä itselläni on huonoja kokemuksia tarhasta. Mutta tähän ei ehkä ole taloudellisia mahdollisuuksia. Eikä pelkkä kotiäitiys riitä minulle elämän sisällöksi.

Pelkään myös raskautta, synnytystä ja niiden tuottamia vaivoja. Minulla on jo entuudestaan heikko selkä. Entä jos jossain vaiheessa tuleekin olo, etten haluakaan tätä! Silloin on jo myöhäistä.

Tuttavilla ei tunnu paljon iloa lapsista olevan. Lapset sairastavat koko ajan, perheissä on alituista riitaa siitä, kuka lapset hoitaa. Jotenkin sekä äidit että isät ovat koko ajan väsyneitä ja jotenkin tyytymättömiä elämäänsä. Entisistä iloisista, menevistä kavereistani on tullut kulahtaneita zombeja!

Kuitenkin haluaisin tutustuttaa lapsen tähän maailmaan. Haluaisin yhdessä hänen kanssaan tehdä löytöretkiä, tutkia maailmankaikkeutta, matkustaa... Haluaisin taas leikkiä!

Mutta tuntuu, että nykymaailma ei anna lapselle tilaa. En halua lapselleni lapsuutta, jossa isä ei ole läsnä ja äitikin ehtii olla lapsen kanssa vain pari tuntia päivässä tarhan ja työn jälkeen. Ei se ole lapsuutta eikä vanhemmutta. En halua lasta vain, koska se on tapana. Ja kuitenkin haluaisin myös lapsen. Ja menestystä työelämässä. Ja vauhdikasta elämää. Apua! Miten tämän kaiken sovittaa yhteen! Ja anoppi ja kaveritkin jo painostaa lapsen tekoon...

7

1242

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • namnam

      Heippa!

      Jotenkin tutun kuuloista. Olen kausittain ollut sitä mieltä, että en halua lapsia ollenkaan. Oikein ärsyttää ajatus, että kaikkien kuuluu tehdä lapsia. Tulee vastustus koko lapsiasialle. Varsinkin kun ympärillä kysellään niin paljon (varsinkin sen jälkeen, kun mentiin naimisiin). Ja olen huomannut ihan samaa, että ympärillä olevat perheelliset eivät saa aikaa millään riittämään ja ovat ihan väsyneitä jatkuvasti. Niitä kitinöitä kuunnellessa ajattelen, että omahan on valinta, onneksi en ole samassa jamassa. Meillä on aikaa matkustaa, harrastaa, nukkua viikonloppuisin jne. Eli elämä on huoletonta.

      Mutta nyt puolen vuoden aikana on jotain päässä naksahtanut, kun olen alkanut aatella, että ihan kun meiltä puuttuisi jotain. Tuntuu, että olishan meillä ylimääräistä aikaa irrottaa sellaisen palleron hoitoon. Yhtäkkiä kiinnitän huomiota kaikkiin ympärillä oleviin vauvoihin. Ne ennen niin ärsyttävät rääkyvät naperot tuntuvatkin ihan herttaisilta. Mutta ajatuksena on kuitenkin, että sellainen oma olis kiva.

      Mutta kaikki ajallaan. Meilläkin on yli 10 yhteistä vuotta takana, ollaan ehditty opiskella ja olla töissä, reissata ja harrastaa, ostaa asuntoa jne. Eli ei tunnu siltä, että olisi niin paljon muuta koettavaa vielä ennen lasta. Ja omassa tapauksessa luulen, että näin sen piti mennäkin. Nyt tuntuu, että se seuraava kokemus voisi olla se oma vauva.

      Elikkä anna vaan ajan kulua, voihan olla että sullakin naksahtaa ;) vielä. Ja se voi käydä aika salakavalasti... Mutta toteuta nyt vielä niitä asioita, mitä haluat saavuttaa, jotta ei sitten tunnu, että vauva vie sen mahdollisuuden. Ehkä sitten intoa kotona oleiluun (ja mahdollisuus siihen) on enemmän. Sitä itsekin toivon, vaikka luulenkin että mieheni tulee käyttämään osan vanhempainlomasta ja jää ehkä kotiinkin hoitamaan lasta. Jahka siis sellainen syntyy..

      • äiti

        mailläkin mies pyysi pientä vauvaa... juttele peloistasi hänen kanssaan, siitä kumpi sen nyytin hoitaisi, paljonko omasta ajastaan ja kavereistaan mies teoriassa on valmis luopumaan jos lapsi tulee. mitä hän valmis tekemään lapsen eteen.

        miettikää myös taloudelliset resurssit palkata au-pair tai kodinhoitaja lasta hoitamaan, jos työ on sinulle tärkeä.

        lapset kyllä sitovat, mutta tunnut jo valmiiksi kypsältä ottamaan kasvatusvastuun, jos työhön rupeat. ja onhan niistä niin paljon odottamatonta tiedossa. ei kahta samanlaista päivää: ei hyvässä ei pahassa....


      • Teresa

        Minuakin ne itkevät rääpäleet ennen ärsytti, mutta nyt on päässä naksahtanu! Kaikella on aikansa, ajattelen minä.


    • Teresa

      Otan osaa. Vauvapohdinnat risteilevät myös minun mielessäni. Sillä erotuksella, että hienon uran luominen ei ole minulle niin kauhean tärkeää. Mutta haluaisin kuitenkin työn, jota on kiinnostava tehdä.

      Ajattelin aikaisemmin, että kotona oleminen lapsen kanssa olisi tylsää, mutta nykyään olen alkanut ajatella, että pieni levähdystauko opiskelu- ja uraputkessa voisi olla ihan paikallaan. Mutta minäkin pelkään vähän sitä, että lapsen hoito jäisi liikaa minun harteilleni, koska olen velvollisuudentuntoisempi kuin mieheni. Mutta toisaalta uskon, että minua varmaan lapsen hoito enemmän kiinnostaisikin. Mutta minun mieheni ei onneksi ole sellainen, että viettäisi lomat jossain poikaporukassa. Hän on vuosien myötä muuttunut enemmän ja enemmän koti-ihmiseksi ja olen siitä iloinen. Mutta on minusta myös tärkeää, että miehellä on omia ystäviä. Olisin huolissani, jos ei olisi. Tarvitsenhan minäkin myös omia naispuolisia ystäviä.

      Jos minulla olisi mies, joka haluaisi valmistella lapsen hankintaa siten, että ajattelisi jopa asuntoasioita, olisin ihan onnessani! Mutta hän on enemmän tyyppiä "päivä kerrallaan".

      Minäkin pelkäsin aikaisemmin aika paljon raskauden tuomia vaivoja ja synnytystä, mutta olen aika paljon ottanut niistä asioista selvää internetissä jo näin etukäteen ja purkanut ajatuksiani ja tunteitani keskustelupalstoilla ja nyt ne eivät enää tunnu ihan niin ahdistavilta asioilta.

      Minulla kanssa jotkut kaverit painostavat lapsen tekoon. Se on tosi ärsyttävää, koska asia ei heille kuulu. Itse pyrin olemaan kyselemättä keneltäkään näistä asioista, vaikka ne tietysti kovasti kiinnostavat.

      Ja vielä, jos ja kun laitan lapseni joskus (toivottavasti vasta 3-vuotiaana) päivähoitoon, otan tarkasti selvää, että hoitopaikka on tosi hyvä. Olen valmis maksamaan vaikka enemmän, jotta lapsi saa ihanan oleskeluympäristön siksi ajaksi, kun minä käyn töissä.

      Vaikka tämä maailma on paha, uskon hyvään Jumalaan, joka voi varjella meidän lapsia sitten kun niitä tulee.

      • Teresa

        Sellasta vielä ajattelin kirjottaa, että mä oon kyllä onnellinen siitä, että mun mies on lapsimyönteinen ihminen ja haluaa joskus lapsia. Panin sen kyllä hyvilläni merkille jo seurusteluaikana (nyt ollaan naimisissa). Ois varmaan kauheeta, jos ois mies, joka ei lapsia elämäänsä haluaisi ja sit jos nainen kuitenki haluaa, niin tuntuis varmaan hirveeltä.


      • Anonyymi

        Ei lasta kannita hankkia sen takia, että puoliso haluaa. Jos tuntuu, ettei vielä ole valmis, niin kannattaa luottaa omaan arvioon.


    • Anonyymi

      Vain sinä tunnet miehesi.
      Onko hän isä-materiaalia? Kerrot ettei hän panosta kotona hommiin, luuletko että se muuttuu kun kotiaskareet tuplaantuvat uuden tulokkaan myötä?
      Oletteko valmiita laittamaan kaiken (been there, done that), siis aivan kaiken joka nyt on olevinaan niin tuiki tärkeää, kauas taka-alalle?
      Onko miehesi valmis valvomaan yöt ja viikonloput, niin että sinäkin saat nukuttua ainakin 4 tuntia yhteenmenoon?

      Kaikista tärkein: onko teillä varaa uuteen ihmiseen? Onko teillä varaa elää yhden ihmisen tuloilla jos jäät kotiin hoitamaan lasta?
      Jos on, niin hyväksytkö olla 24/7 kotosalla ja yksin pyörittää taloutta? Siivous, ateriat, vauvaan liittyvät ja olla tukena miehellesi joka tuo leivän pöytään? Olla marisematta väsymyksestä tai yksinolosta? Ajan mittaan se helpottuu kun vauva kasvaa ja voit mennä hänen kanssaan osallistumaan vauvatapahtumiin.

      Vauva tulee olemaan osa teitä kahta seuraavat vähintään 18 vuotta, niin henkisesti kuin laillisestikin. Lapsen hankinta on erittäin tärkeä päätös ja sillä on pitkälle tulevaisuuteen liittyvät, niin ilot kuin haasteetkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5650
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3587
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1710
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1702
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      92
      1166
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1119
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      839
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      828
    Aihe