Mopoilu turvallisemmaksi

mopotyttönen

Miten mopoilusta saataisiin turvallisempaa? Itse ajelen mopolla kesäisin töihin ja pyrin ajamaan turvallisesti ja mutta välillä tuntuu, että autojen seassa sekään ei riitä.

8

922

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitroen.

      Kun ajat autojen seassa, niin älä aja liian lähellä reunaa. Jos et ota reilua osaa ajokaistasta käyttöösi. on sinulla pian vierellä sentin päässä joku älykääpiö. Aikanaan kaupungissa totesin parhaaksi ajaa keskellä "omaa" ajokaistaa juuri tästä syystä.

      • ^^^^^^^^^^^^

        Kiva kun annat lain vastaisia ohjeita!
        Tässä pätkä tieliikennelakia:
        8 §
        Tien eri osien käyttö

        Ajoneuvoja on kuljetettava ajoradalla. Jos tien oikealla puolella on piennar, jolla ajo käy haitatta päinsä, polkupyörää ja muuta moottoritonta ajoneuvoa sekä mopoa on kuitenkin kuljetettava pientareella.


      • *****
        ^^^^^^^^^^^^ kirjoitti:

        Kiva kun annat lain vastaisia ohjeita!
        Tässä pätkä tieliikennelakia:
        8 §
        Tien eri osien käyttö

        Ajoneuvoja on kuljetettava ajoradalla. Jos tien oikealla puolella on piennar, jolla ajo käy haitatta päinsä, polkupyörää ja muuta moottoritonta ajoneuvoa sekä mopoa on kuitenkin kuljetettava pientareella.

        Tuo kohta on tarkoitettu maanteille ei kaupukeihin. Miksi mopolla pitäisi ajaa 40 alueella pientareella ? Ei siinä kenelläkään ole mitään asiaa ohi.


      • Järkeä mukaan
        ^^^^^^^^^^^^ kirjoitti:

        Kiva kun annat lain vastaisia ohjeita!
        Tässä pätkä tieliikennelakia:
        8 §
        Tien eri osien käyttö

        Ajoneuvoja on kuljetettava ajoradalla. Jos tien oikealla puolella on piennar, jolla ajo käy haitatta päinsä, polkupyörää ja muuta moottoritonta ajoneuvoa sekä mopoa on kuitenkin kuljetettava pientareella.

        Tuo piennar ei tarkoita sitä 20 senttiä leveää ajoradan osaa, joka on valkoisen viivan ulkopuolella. Jossa on päällysteen sauma ja vieressä 10 sentin putous ennen jorpakkoa. Siihen on vielä yleensä jätetty kaikki hiekka ja irtotavara, jota ajoradalta ja autoista on ajan saatossa lennellyt.

        Siinä tarkoitetaan ajokelpoista, tarpeeksi leveää piennarta, jossa voi turvallisesti ajaa mopolla.

        Taajamassa on usein paras ajaa siinä auton oikean renkaan kohdalla. Tie on puhdas ja oiealle jää sopivasti tilaa. Autotkaan eivät tunge vierelle, vaan menevät reilusti kiertäen ohi, jos haluavat.


    • Pierre?

      Mopoilusta saadaan turvallisempaa, kun sallitaan mopojen kulkea kaupunkialueella tarvittavaa 60 km/h nopeutta ja mopoilijat opetetaan ajamaan kaupunkialueella keskella kaistaa, kuten moottoripyörät. Moottoripyörien onnettomuusluvut ovat paljon kauniimmat (kaunistuneet varsinkin viime vuosina). Mopoja ei myöskään tarvita kevyen liikenteen kaistoilla.

      Joku pian toteaa vastineessa, että mopoilijat eivät osaa ajaa ja sen takia heita pitää kyykyttää tällä vaarallisella nopeusrajoituksella (45 km/h). Mielestäni ajotaidottomia mopoilijoita ei tule päästää liikenteeseen, oli mopon maksiminopeus mikä hyvänsä. Ajokorttimääräykset ja koulutus ovat keinoja joka ajotaidottomuuteen auttaa. Jos jollain on asennevammoja, silloin pitää vaikuttaa asenteisiin, eikä säätää vaarallisia määräyksiä.

    • tinkimättä

      FINLEX ® - Ajantasainen lainsäädäntö: 3.4.1981/267
      Tieliikennelaki 2. luku 9 §
      Ajoneuvon paikka ajoradalla. Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin se turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.

      Eli turvallisuus vaarantuu myös kuljettamalla mopoa liian lähellä oikeaa reunaa, kun liikenne kiilaa.
      Turvallisuutta vaarantamatta onkin mopoa kuljetettava välillä kaistan keskellä,
      kuten moottoripyöräkoulussa on opetettu. Eikä tällainen turvallisuus ole ristiriidassa lain kanssa.
      Olosuhteet ja turvallisuus edellyttävät mopollekin sivusuunnassa riittävää turvaväliä.

      Kaupungissa voi olla vaarantamatta enemmälti turvallisuutta, ottamalla turva-auto taakseen.
      Silloin ei ole jatkuvasti kiilattavana ja ohiteltavana, ja kaistan vaihtokin vasemmalle onnistuu.
      Takana tulevan ajoneuvon normaali liikennerikkomus on turvavälin pitämättä jättäminen.
      Mutta eipä kiilaa sivuun tolppiin. Ja kolarissa törmää edelläajavaan ehkä pienemmällä nopeuserolla.
      Mopon jarrutusta kaikki autoilijat eivät huomioi kovin hyvin.

      Tilaa ja turvallisuutta saa käyttämällä kirkkaanvärisiä vaatteita, pelleliivejä.
      Kaukovalon käyttö aiheuttaa eteentulijan liian pitkäksi arvioiman vaarallisen etäisyysharhan.
      Äänimerkin käytöstä sanotaan: Vaarasta on varoitettava ääni- tai valomerkillä. Pitääkin käyttää.

      Nopeusrajoista olen kokenut: 150 km/h kulkeva, 25 kW moottoripyörä ei pysy Suomen liikenteen mukana.
      Korttivaatimuksista pääsee valitsemalla niinsanotun heikkotehoisen mopon, 25 km/h.
      Liikenteessä ei ole virallisesti vähimmäisnopeuksia, vaan on vaatimus pienemmän kunnioittamisesta.

    • liikenneturva

      Hei,
      mopoilijan turvallisuus on suurelta osin kiinni mopoilijasta itsestään, muta toki muiden mootoriajoneuvojen kuljettajien käytös mopoilijaa kohtaan on usein melko holtitonta. Tämän huomaa ajaessaan samaa reittiä mopolla ja seuraavana päivänä esimerkiksi moottoripyörällä. Kaupunkiliikenteessä muun liikenteen rytmissä ajettaessa, on hyvä ottaa motoristien tapaan selkeästi oma tila haltuun kaistalta, kuten kommenteissakin mainitaan. Kun siirrytään oikeasta reunasta hieman keskemmälle, muiden on myös helpompi havaita mopoilija.

      Terveisin: Liikenneturva

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kylläpä on nautinnollista taas tämä palstan vassari valitus!

      Lähes jokainen avaus on vassareiden kitinää ja valitusta. Eikö se tarkoitakin, että silloin asiat menee maassamme parem
      Maailman menoa
      94
      3146
    2. HS: persujen v. 2015 turvapaikanhakijoista alle puolet töissä

      Aikuisina Suomeen tulleista ja myönteisen päätöksen saaneista vain 42 prosenttia oli vuonna 2023 töissä, vaikka he ovat
      Maailman menoa
      73
      2425
    3. Persut muuten hyväksyvät 2 + 8 mrd. euron maatalous- ja yritystuet

      Vaikka molemmat tukimuodot tiedetään haitallisiksi, koska ovat käytännössä pelkkää säilyttävää tukea, eivätkä kannusta k
      Maailman menoa
      60
      1424
    4. Mikä kaivatussasi herätti mielenkiintosi

      Kun tapasitte ensi kerran? Ulkonäössä? Luonteessa tai olemuksessa? Kuinka nopeasti mielenkiinto muuttui ihastukseksi?
      Ikävä
      90
      1392
    5. Martina Aitolehti podcastissa: Ero

      Martina Aitolehti podcastissa: Ero Martina Aitolehti kertoi BFF-podcastin https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/696
      Kotimaiset julkkisjuorut
      184
      865
    6. Kaikki ovat syntisiä!!!

      Näin täällä koko ajan vakuutellaan uskovaisten toimesta. Myös Päivi Räsänen on toistanut tätä samaa matraa jatkuvasti. N
      Luterilaisuus
      309
      853
    7. Valkoinen Golf

      Kukahan on tämä ukko, joka työkseen kyylää pienen ässän asiakkaita viikon jokaisena päivänä.
      Kuhmo
      11
      845
    8. Jos olisit kaivattusi

      Kanssa kahdestaan samassa tilassa niin miten kävisi
      Ikävä
      49
      785
    9. Moottorisahalla kauppaan

      Missäs päin kaupunkia tämä yöllä moottorisahalla kauppaan yrittänyt asiakas askaroi? https://poliisi.fi/-/mies-yritti-s
      Kajaani
      10
      777
    10. Rillimiljonäärin eroriidassa suuri käänne.

      Vaimo haluaa kokonaan yksinhuoltajuuden ja pitää entisen elintasonsa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      142
      748
    Aihe