Mielestäni, mopojen nopeusrajoituksen saisi nostaa 60km/h. Silloin mopot olisivat tottakai tehokkaampia kuin nykyään ja silloin jaksaisivat mennä mäet ylös vielä isommilla vaihteilla. Koska nykyään suurin osa nuorista, virittää mopoaan siksi, että se ei vaan kerta kaikkiaan jaksa mennä mäkiä ylös, eli isoimmat mäet joutuu puoliksi taluttamaan!
Mopojen virittäminen.
50
1386
Vastaukset
- ville.s.k
Ja tuohon viälä lisäyksenä, sitten mopokuskit ajavat tieliikenteen seassa niillä alitehosilla pask..... ja kauhea jono autoja perässä sitten tietenkin autoilijoilla pettää hermot ja lähtevät ohittelemaan niilläkin paikoilla missä se ei ole sallittua. Mutta jos mopot saisivat kulkea sen 60 niin silloin niillä pärjäisi hyvin kaupungeissa ynnä muualla.
- vellamo72
Nopeusrajoitukset koskevat niin autoilijoita kuin mopoilijoita.Eli miksi ohittaa????Onkohan vika autoilijoiden päänupissa????Taajama-alueella kun on tiettävästi 40 km/h rajoitus.????
- entinen mopoilija
vellamo72 kirjoitti:
Nopeusrajoitukset koskevat niin autoilijoita kuin mopoilijoita.Eli miksi ohittaa????Onkohan vika autoilijoiden päänupissa????Taajama-alueella kun on tiettävästi 40 km/h rajoitus.????
Taajamassa on usein (lue: aina) alueita joissa se nopeusrajoitus on se 60km/h. Juuri tänään pöräytin ihan suutuksissani yhden skootterin ohi 60km/h alueella. Ja vaikka mopo "ajaa pientareella" niin aina ei esim. kaksikaistasella tiellä uskalla lähteä ohittamaan, en minä ainakaan mene auton ja mopon väliin varsinkin kun mopon ja oman auton väliin jää usein joku puoli metriä tilaa. Siinä käy köpelösti.
Mopot pitäisi joko kieltää yli 45km/h alueilta tai sitten sallia se 60km/h nopeus, sillä alinopeus aiheuttaa vaaratilanteita. - Luu-5
entinen mopoilija kirjoitti:
Taajamassa on usein (lue: aina) alueita joissa se nopeusrajoitus on se 60km/h. Juuri tänään pöräytin ihan suutuksissani yhden skootterin ohi 60km/h alueella. Ja vaikka mopo "ajaa pientareella" niin aina ei esim. kaksikaistasella tiellä uskalla lähteä ohittamaan, en minä ainakaan mene auton ja mopon väliin varsinkin kun mopon ja oman auton väliin jää usein joku puoli metriä tilaa. Siinä käy köpelösti.
Mopot pitäisi joko kieltää yli 45km/h alueilta tai sitten sallia se 60km/h nopeus, sillä alinopeus aiheuttaa vaaratilanteita.Joo ja kaikki muukin pitäis kieltää, tiethän on tehty sun rahoillas. Nykyiset mopoilijat ei oo ihmisii. Tsemii.
- Pellamo 66
vellamo72 kirjoitti:
Nopeusrajoitukset koskevat niin autoilijoita kuin mopoilijoita.Eli miksi ohittaa????Onkohan vika autoilijoiden päänupissa????Taajama-alueella kun on tiettävästi 40 km/h rajoitus.????
offtopic mutta tietääkseni yleinen taajamarajoitus on 50 km/h eikä
- ville.s.k
Ja vielä lisäyksenä, että nuo nykyajan mopot eivät jaksa kiihtyä vastatuuleen, eli äly hoi, onko siinä mitään järkeä että mopokuskit tukkivat liikenteen niillä alitehoisilla pask...? Sitten autoilijat kimmastuvat kuskeille ja tööttäilevät ja ajavat ihan perässä kiinni ym.
- ikaros
Olet asian ytimessä. 50cc moottori on ihan riitttävä kaupunkialueella kun sen annetaan toimia kuten insinöörit ovat kaikessa viisaudessaan pähkäilleet. Mutta kun asiasta mitään ymmärtämättömät lainsäätäjät eivät näe metsää puilta, lopputulos on se että mopolta on leikattu siivet.
- bomber pv
ikaros kirjoitti:
Olet asian ytimessä. 50cc moottori on ihan riitttävä kaupunkialueella kun sen annetaan toimia kuten insinöörit ovat kaikessa viisaudessaan pähkäilleet. Mutta kun asiasta mitään ymmärtämättömät lainsäätäjät eivät näe metsää puilta, lopputulos on se että mopolta on leikattu siivet.
Tarpeeks riittävä mulle pitää kulkee vähintäää 80km/h
- eieieieieeee
ei riitä tuo 60 km/h. jos minä ajan 80 km/h mopolla ja taksit tulee 60 km/h rajoitus alueella ohi...
- mopot show
Ei ole mopo jos kulkee yli 60km/h. Niitä kutsutaan kevytmoottoripyöriksi. Nehän taas ovat laillisia suomessakin. Mopoikää tulisi nostaa 18vuoteen niin sitten alle 50cc, voisi kulkea kovempaakin. Tosin se olisi sitten väärin niitä kohtaan, jotka tahtovat kulkea edullisin kustannuksin, hieman pienemmällä nopeudella. Jos mopoon lyödään kevarikustannukset, ajonhinta nousee melko paljon. Samoin sitten 16v nuoret eivät voisi ajella mopoillaan laillisesti. Minusta on hienoa että näin kalliissa maassa kuin suomi on mahdollisuus, edullisempaankin vaihtoehtoon. Niissä maissa joissa *mopot* kulkevat kovempaa, myös kustannukset ovat moottoripyöräkustannukset. Tuntuu mahdottomalta ajatukselta että nämä 16v saisivat ajaa kovempaa, kun 40km/h nopeuttakaan ei hallitse. Myös järki puuttuu kokonaan, keskiviivapujotteluineen, ja keulimisineen yms, todella sairasta. Lisäksi monien viritetyt mopot ovat niin hirveä äänisiä, jotta kotirauhakin häiriintyy.
Valvontaa tulisi entisestään tehostaa, ja viritetyt laittomat ajopelit, tulisi saada raivattua liikeenteestä. Vähintäänkin katsastaminen vuosittain, tekisi monelle mopolle hyvää. Esim peruskoulujen pihat olisivat helposti poliisin tarkistettavissa, mopoista. Näin saataisiin valtiolle kerattyä helppoatuloa, naapurisopu parantuisi. Liikenne turvallisuus, ja mopojen kunto paranisi. Laittomasta vehkeestä, ajokortti viivästyisi kahdella vuodella. Ja laiton moottoripyörämopo, ajokortiton ajo yms. niin sakot pariin tonniin, saataisiin mopot siihen käyttöön kun ne on tarkoitettu.
Tytöt ovat huolellisempia liikeenteesä mopoillaan, ja heille riittää ko nopeus.
Vahtikaa vanhemmat ettei lapsenne aja laittomalla vehkeellä, jos yhtään, pienimmässäkään määrin välitätte, jälkikasvustanne. - G. Agostini
mopot show kirjoitti:
Ei ole mopo jos kulkee yli 60km/h. Niitä kutsutaan kevytmoottoripyöriksi. Nehän taas ovat laillisia suomessakin. Mopoikää tulisi nostaa 18vuoteen niin sitten alle 50cc, voisi kulkea kovempaakin. Tosin se olisi sitten väärin niitä kohtaan, jotka tahtovat kulkea edullisin kustannuksin, hieman pienemmällä nopeudella. Jos mopoon lyödään kevarikustannukset, ajonhinta nousee melko paljon. Samoin sitten 16v nuoret eivät voisi ajella mopoillaan laillisesti. Minusta on hienoa että näin kalliissa maassa kuin suomi on mahdollisuus, edullisempaankin vaihtoehtoon. Niissä maissa joissa *mopot* kulkevat kovempaa, myös kustannukset ovat moottoripyöräkustannukset. Tuntuu mahdottomalta ajatukselta että nämä 16v saisivat ajaa kovempaa, kun 40km/h nopeuttakaan ei hallitse. Myös järki puuttuu kokonaan, keskiviivapujotteluineen, ja keulimisineen yms, todella sairasta. Lisäksi monien viritetyt mopot ovat niin hirveä äänisiä, jotta kotirauhakin häiriintyy.
Valvontaa tulisi entisestään tehostaa, ja viritetyt laittomat ajopelit, tulisi saada raivattua liikeenteestä. Vähintäänkin katsastaminen vuosittain, tekisi monelle mopolle hyvää. Esim peruskoulujen pihat olisivat helposti poliisin tarkistettavissa, mopoista. Näin saataisiin valtiolle kerattyä helppoatuloa, naapurisopu parantuisi. Liikenne turvallisuus, ja mopojen kunto paranisi. Laittomasta vehkeestä, ajokortti viivästyisi kahdella vuodella. Ja laiton moottoripyörämopo, ajokortiton ajo yms. niin sakot pariin tonniin, saataisiin mopot siihen käyttöön kun ne on tarkoitettu.
Tytöt ovat huolellisempia liikeenteesä mopoillaan, ja heille riittää ko nopeus.
Vahtikaa vanhemmat ettei lapsenne aja laittomalla vehkeellä, jos yhtään, pienimmässäkään määrin välitätte, jälkikasvustanne.Mopot, jotka kulkevat jo thedaskuntoisina 60 km/h, eivät ole yhtään äänekkäämpiä, kuin nykyiset nuhapumput. Moottoripyörät, vakio äänenvaimennuksella, ovat varsin hiljaisia.
Mopoiän voisi nostaa vaikka 70 v:een, jolloin tulevia veronmaksajia ei kuolisi mopo-onnettomuuksissa (ei ainakaan niin paljon). 15 v ikä riittää mopon hallitsemiseen ja ajaminen liikenteen joukossa on helpompaa, jos kaupunkialueella pysyy muun liikenteen tahdissa. Kaupungissa ei voi väistää pientareelle. Turvallisuuteen ikärajan muuttaminen ei varmasti vaikuttaisi toivotulla tavalla. Mopon järkevä nopeus taas lisäisi turvallisuutta. - järkeevaiei
mopot show kirjoitti:
Ei ole mopo jos kulkee yli 60km/h. Niitä kutsutaan kevytmoottoripyöriksi. Nehän taas ovat laillisia suomessakin. Mopoikää tulisi nostaa 18vuoteen niin sitten alle 50cc, voisi kulkea kovempaakin. Tosin se olisi sitten väärin niitä kohtaan, jotka tahtovat kulkea edullisin kustannuksin, hieman pienemmällä nopeudella. Jos mopoon lyödään kevarikustannukset, ajonhinta nousee melko paljon. Samoin sitten 16v nuoret eivät voisi ajella mopoillaan laillisesti. Minusta on hienoa että näin kalliissa maassa kuin suomi on mahdollisuus, edullisempaankin vaihtoehtoon. Niissä maissa joissa *mopot* kulkevat kovempaa, myös kustannukset ovat moottoripyöräkustannukset. Tuntuu mahdottomalta ajatukselta että nämä 16v saisivat ajaa kovempaa, kun 40km/h nopeuttakaan ei hallitse. Myös järki puuttuu kokonaan, keskiviivapujotteluineen, ja keulimisineen yms, todella sairasta. Lisäksi monien viritetyt mopot ovat niin hirveä äänisiä, jotta kotirauhakin häiriintyy.
Valvontaa tulisi entisestään tehostaa, ja viritetyt laittomat ajopelit, tulisi saada raivattua liikeenteestä. Vähintäänkin katsastaminen vuosittain, tekisi monelle mopolle hyvää. Esim peruskoulujen pihat olisivat helposti poliisin tarkistettavissa, mopoista. Näin saataisiin valtiolle kerattyä helppoatuloa, naapurisopu parantuisi. Liikenne turvallisuus, ja mopojen kunto paranisi. Laittomasta vehkeestä, ajokortti viivästyisi kahdella vuodella. Ja laiton moottoripyörämopo, ajokortiton ajo yms. niin sakot pariin tonniin, saataisiin mopot siihen käyttöön kun ne on tarkoitettu.
Tytöt ovat huolellisempia liikeenteesä mopoillaan, ja heille riittää ko nopeus.
Vahtikaa vanhemmat ettei lapsenne aja laittomalla vehkeellä, jos yhtään, pienimmässäkään määrin välitätte, jälkikasvustanne.se on sairasta jos mikä. Kulkuneuvo muiden joukossa. Laki on auttamatta vanhentunut, rakenteellinen nopeus enintään 45. Omassa ja monessa muussakin skootterissa kuristus on pääasiallisesti hoidettu rajoittamalla vaihteiston toimintaa siten ettei suurimmat välitykset mene päälle laisinkaan. Seurauksena että kone huutaa ylikierroksilla, bensaa palaa ja ääntä lähtee ihan vakionakin. Eikä mene kuin 42km/h. Teiden tukko se on. Luulen että perässä ajavia autoilijoita se enemmän harmittaa kuin minua. Sama asia kuin autoilla olisi rakenteellinen nopeus enintään 120 ja se toteutetaan jättämällä käyttöön vaihteet 1-2-3. Kyllähän sillä ihan sallittua nopeutta pääsee eikös vaan?
- Onko näin?
mopot show kirjoitti:
Ei ole mopo jos kulkee yli 60km/h. Niitä kutsutaan kevytmoottoripyöriksi. Nehän taas ovat laillisia suomessakin. Mopoikää tulisi nostaa 18vuoteen niin sitten alle 50cc, voisi kulkea kovempaakin. Tosin se olisi sitten väärin niitä kohtaan, jotka tahtovat kulkea edullisin kustannuksin, hieman pienemmällä nopeudella. Jos mopoon lyödään kevarikustannukset, ajonhinta nousee melko paljon. Samoin sitten 16v nuoret eivät voisi ajella mopoillaan laillisesti. Minusta on hienoa että näin kalliissa maassa kuin suomi on mahdollisuus, edullisempaankin vaihtoehtoon. Niissä maissa joissa *mopot* kulkevat kovempaa, myös kustannukset ovat moottoripyöräkustannukset. Tuntuu mahdottomalta ajatukselta että nämä 16v saisivat ajaa kovempaa, kun 40km/h nopeuttakaan ei hallitse. Myös järki puuttuu kokonaan, keskiviivapujotteluineen, ja keulimisineen yms, todella sairasta. Lisäksi monien viritetyt mopot ovat niin hirveä äänisiä, jotta kotirauhakin häiriintyy.
Valvontaa tulisi entisestään tehostaa, ja viritetyt laittomat ajopelit, tulisi saada raivattua liikeenteestä. Vähintäänkin katsastaminen vuosittain, tekisi monelle mopolle hyvää. Esim peruskoulujen pihat olisivat helposti poliisin tarkistettavissa, mopoista. Näin saataisiin valtiolle kerattyä helppoatuloa, naapurisopu parantuisi. Liikenne turvallisuus, ja mopojen kunto paranisi. Laittomasta vehkeestä, ajokortti viivästyisi kahdella vuodella. Ja laiton moottoripyörämopo, ajokortiton ajo yms. niin sakot pariin tonniin, saataisiin mopot siihen käyttöön kun ne on tarkoitettu.
Tytöt ovat huolellisempia liikeenteesä mopoillaan, ja heille riittää ko nopeus.
Vahtikaa vanhemmat ettei lapsenne aja laittomalla vehkeellä, jos yhtään, pienimmässäkään määrin välitätte, jälkikasvustanne.Itseasiassa se on vielä mopo tavallaan.. Sillä ne on suurinosa tehty Italiassa ja siellä ne menevät lujempaa.. Miksi? No koska silloin ku ne tuodaan tänne koti Suomeen nii sinne isketään sellaset kuristukset, että ne eivät ole enää hyväksi mopollekkaan.
- pahhhh
mopot show kirjoitti:
Ei ole mopo jos kulkee yli 60km/h. Niitä kutsutaan kevytmoottoripyöriksi. Nehän taas ovat laillisia suomessakin. Mopoikää tulisi nostaa 18vuoteen niin sitten alle 50cc, voisi kulkea kovempaakin. Tosin se olisi sitten väärin niitä kohtaan, jotka tahtovat kulkea edullisin kustannuksin, hieman pienemmällä nopeudella. Jos mopoon lyödään kevarikustannukset, ajonhinta nousee melko paljon. Samoin sitten 16v nuoret eivät voisi ajella mopoillaan laillisesti. Minusta on hienoa että näin kalliissa maassa kuin suomi on mahdollisuus, edullisempaankin vaihtoehtoon. Niissä maissa joissa *mopot* kulkevat kovempaa, myös kustannukset ovat moottoripyöräkustannukset. Tuntuu mahdottomalta ajatukselta että nämä 16v saisivat ajaa kovempaa, kun 40km/h nopeuttakaan ei hallitse. Myös järki puuttuu kokonaan, keskiviivapujotteluineen, ja keulimisineen yms, todella sairasta. Lisäksi monien viritetyt mopot ovat niin hirveä äänisiä, jotta kotirauhakin häiriintyy.
Valvontaa tulisi entisestään tehostaa, ja viritetyt laittomat ajopelit, tulisi saada raivattua liikeenteestä. Vähintäänkin katsastaminen vuosittain, tekisi monelle mopolle hyvää. Esim peruskoulujen pihat olisivat helposti poliisin tarkistettavissa, mopoista. Näin saataisiin valtiolle kerattyä helppoatuloa, naapurisopu parantuisi. Liikenne turvallisuus, ja mopojen kunto paranisi. Laittomasta vehkeestä, ajokortti viivästyisi kahdella vuodella. Ja laiton moottoripyörämopo, ajokortiton ajo yms. niin sakot pariin tonniin, saataisiin mopot siihen käyttöön kun ne on tarkoitettu.
Tytöt ovat huolellisempia liikeenteesä mopoillaan, ja heille riittää ko nopeus.
Vahtikaa vanhemmat ettei lapsenne aja laittomalla vehkeellä, jos yhtään, pienimmässäkään määrin välitätte, jälkikasvustanne."tytöt huolellisempia liikenteessä". Äläpäs nyt rupea j....lauta!! Kyllä ne tyttöjenkin mopot vaan yli 45 kulkee ihan siinä missä poikienkin ja ihan tiedoks vaan että jos olet sitä mieltä että 15v. ei hallitse mopooaan 40 km/h, niin sittenhän pyöräilykin olisi vaarallista. Hehehehh. Reiluun alamäkeen kun fillarillakin pääsee yli 50 km/h. Että kyllä siinä nyt vaan olisi järkeä jos sallittu nopeus nostettaisiin 60:iin. Kun ei tuo 45 edes ole minkään valtakunnan nopeusrajoitus , vaan kauan sitten mopojen heikkojen jarrujen yms. takia säädetty nopeusrajoitus, mutta nykyyän mopojen jarrut ja osat kestävät aivan loistavasti 60:n vauhdissa. Mopot kun nykyään tehdään kevytmoottoripyörien runkoon ja jarrut ovat levyjarruja rumpujarrujen sijaan.
- Kohtuuden ystävä.
järkeevaiei kirjoitti:
se on sairasta jos mikä. Kulkuneuvo muiden joukossa. Laki on auttamatta vanhentunut, rakenteellinen nopeus enintään 45. Omassa ja monessa muussakin skootterissa kuristus on pääasiallisesti hoidettu rajoittamalla vaihteiston toimintaa siten ettei suurimmat välitykset mene päälle laisinkaan. Seurauksena että kone huutaa ylikierroksilla, bensaa palaa ja ääntä lähtee ihan vakionakin. Eikä mene kuin 42km/h. Teiden tukko se on. Luulen että perässä ajavia autoilijoita se enemmän harmittaa kuin minua. Sama asia kuin autoilla olisi rakenteellinen nopeus enintään 120 ja se toteutetaan jättämällä käyttöön vaihteet 1-2-3. Kyllähän sillä ihan sallittua nopeutta pääsee eikös vaan?
Mopo on mopo, ja auto on auto. Mieti sitä alkuun. Ei mopon idea ole mahdollisimman suuri huippunopeus, vaan se, että sillä(kin) pääsee paikasta toiseen kun matka jalkaisin on turhan pitkä.
Toinen pointti on se, että jos on sääntö, jota ei valvota, niin pian meillä ei muuta olekaan kuin sääntöjä, joita rikotaan kaiken aikaa mennen tullen. Joku tolkku täytyy touhussa olla, juuri sinunlaisiasi varten valvontaa ja sääntöjä tarvitaan. - J. Saarinen
G. Agostini kirjoitti:
Mopot, jotka kulkevat jo thedaskuntoisina 60 km/h, eivät ole yhtään äänekkäämpiä, kuin nykyiset nuhapumput. Moottoripyörät, vakio äänenvaimennuksella, ovat varsin hiljaisia.
Mopoiän voisi nostaa vaikka 70 v:een, jolloin tulevia veronmaksajia ei kuolisi mopo-onnettomuuksissa (ei ainakaan niin paljon). 15 v ikä riittää mopon hallitsemiseen ja ajaminen liikenteen joukossa on helpompaa, jos kaupunkialueella pysyy muun liikenteen tahdissa. Kaupungissa ei voi väistää pientareelle. Turvallisuuteen ikärajan muuttaminen ei varmasti vaikuttaisi toivotulla tavalla. Mopon järkevä nopeus taas lisäisi turvallisuutta.Kaupungeissa on keskustoissa siirrytty 40 km/h, osin jopa 30 km/h nopeusrajoituksiin. Mopon nykyinen nopeus riittää tähän erinomaisen hyvin.
- ilman kypärää !
Kohtuuden ystävä. kirjoitti:
Mopo on mopo, ja auto on auto. Mieti sitä alkuun. Ei mopon idea ole mahdollisimman suuri huippunopeus, vaan se, että sillä(kin) pääsee paikasta toiseen kun matka jalkaisin on turhan pitkä.
Toinen pointti on se, että jos on sääntö, jota ei valvota, niin pian meillä ei muuta olekaan kuin sääntöjä, joita rikotaan kaiken aikaa mennen tullen. Joku tolkku täytyy touhussa olla, juuri sinunlaisiasi varten valvontaa ja sääntöjä tarvitaan.Onkohan tuolla ulkomailla sitten ihmiset kuolleet sukupuuttoon ?, kun siellä ajetaan ilman kypäriä, ja muutenkin ajo liikenteessä on vapaampaa.
Kyllä teidän tiukkapipojen takia meillä täällä suomessa ei pysty ELÄMÄÄN, että kansa masentuu, kun eivät jaksa elää kaikkien sääntöjen puitteissa, että mieluummin ovat ilman, ja kuolevat liika lihavuuteen, kun liikuminen on tehty niin äärimmäisen hankalaksi, että edes mopollakaan ei saa lähteä huristelemaan ilman kypärää, vaikka se huristelu olisi juuri sellaista piristävää, ja saisi liikkeelle lähdön kodin ulkopuolelle helpommaksi näin kesäaikaan, joka suomessa on ohimenevää, että ei edes silloinkaan saa elää vapaammin, kun se tehdään sääntöjen noudattamisen vuoksi kielletyksi toiminnaksi.
Mainostetaan näissä mopomainoksissakin, että kypärä mahtuu penkin alle, mutta eipä mahdu s-koon kypäräkään, että millaisia mahtaa ne kypärät ollakkaan, jotka sinne oikeasti mahtuvat ?
Avokypärää en omista, että täytynee ehkä sellainen sitten vielä hankkia, niin mahtuiskohan se ?, en siis vielä tiedä.
Kyllä täällä on sairas kansa, jos ei osaa elää ilman tiukkoja sääntöjä vai onko sääntöjen laatijat jotain eri porukkaa kuin tavallinen kansa ?
Taitaa nämä sääntöjen laatijat olla juuri niin ulkona elämän ihanuuksista, että eivät tiedä mitä oikea elämä onkaan, tai sitten ne laatijat juuri tietävät miten paljon paremmin monetkin ihmiset voisivat voida, eli eläisivät terveemmin, kun olisi enemmän vapautta itse valita mitä minäkin aurinkoisena päivänä tekisi, että kansan kurimukseksi laativat näitä sääntökokoelmia, ja itse matkustavat sellaisiin maihin, joissa itse huristelevat turisteina ilman kypärää, kun siellä se sallitaan normaalina käytäntönä !
Ja, me köyhät suomalaiset joudumme elämään täällä suomessa tiukkojen sääntöjen alaisina vuoden jokaiset päivät, kun ei ole varaa lähteä nauttimaan kauas ulkomaille rennosta ja tervehenkisestä vapaudesta !
Eikö jo olisi aika elää täällä suomessakin yhtä vapaasti kuin ulkomailla, kun mehän täällä eletään eikä muut !
Meidän elämämme on kyseessä eikä lainlaatijoiden, mehän täällä köyhänä joudumme elämään päivästä toiseen, että meidän olisi myös päästävä nauttimaan vapaata elämää täällä suomessa, kun ulkomaille emme vähine rahoinemme tule pääsemään !
Elämää on jokaisena päivänä, ja meidän on saatava elää ne päivät paremmin ! - Asian ytimeen...
mopot show kirjoitti:
Ei ole mopo jos kulkee yli 60km/h. Niitä kutsutaan kevytmoottoripyöriksi. Nehän taas ovat laillisia suomessakin. Mopoikää tulisi nostaa 18vuoteen niin sitten alle 50cc, voisi kulkea kovempaakin. Tosin se olisi sitten väärin niitä kohtaan, jotka tahtovat kulkea edullisin kustannuksin, hieman pienemmällä nopeudella. Jos mopoon lyödään kevarikustannukset, ajonhinta nousee melko paljon. Samoin sitten 16v nuoret eivät voisi ajella mopoillaan laillisesti. Minusta on hienoa että näin kalliissa maassa kuin suomi on mahdollisuus, edullisempaankin vaihtoehtoon. Niissä maissa joissa *mopot* kulkevat kovempaa, myös kustannukset ovat moottoripyöräkustannukset. Tuntuu mahdottomalta ajatukselta että nämä 16v saisivat ajaa kovempaa, kun 40km/h nopeuttakaan ei hallitse. Myös järki puuttuu kokonaan, keskiviivapujotteluineen, ja keulimisineen yms, todella sairasta. Lisäksi monien viritetyt mopot ovat niin hirveä äänisiä, jotta kotirauhakin häiriintyy.
Valvontaa tulisi entisestään tehostaa, ja viritetyt laittomat ajopelit, tulisi saada raivattua liikeenteestä. Vähintäänkin katsastaminen vuosittain, tekisi monelle mopolle hyvää. Esim peruskoulujen pihat olisivat helposti poliisin tarkistettavissa, mopoista. Näin saataisiin valtiolle kerattyä helppoatuloa, naapurisopu parantuisi. Liikenne turvallisuus, ja mopojen kunto paranisi. Laittomasta vehkeestä, ajokortti viivästyisi kahdella vuodella. Ja laiton moottoripyörämopo, ajokortiton ajo yms. niin sakot pariin tonniin, saataisiin mopot siihen käyttöön kun ne on tarkoitettu.
Tytöt ovat huolellisempia liikeenteesä mopoillaan, ja heille riittää ko nopeus.
Vahtikaa vanhemmat ettei lapsenne aja laittomalla vehkeellä, jos yhtään, pienimmässäkään määrin välitätte, jälkikasvustanne.Ohi aiheen menee, mutta voitko opetella kirjoittamaan? Joka, sanan, väliin ei tarvitse laittaa, pilkkua. Ja yhdys sanat olis kanssa hyvä opetella. Käy kysymässä ala-asteelta aapista, sitten voit tulla takaisin tänne kertomaan neuvoja ja ehkä sinut jopa otetaan silloin tosissaan.
- mopokki
G. Agostini kirjoitti:
Mopot, jotka kulkevat jo thedaskuntoisina 60 km/h, eivät ole yhtään äänekkäämpiä, kuin nykyiset nuhapumput. Moottoripyörät, vakio äänenvaimennuksella, ovat varsin hiljaisia.
Mopoiän voisi nostaa vaikka 70 v:een, jolloin tulevia veronmaksajia ei kuolisi mopo-onnettomuuksissa (ei ainakaan niin paljon). 15 v ikä riittää mopon hallitsemiseen ja ajaminen liikenteen joukossa on helpompaa, jos kaupunkialueella pysyy muun liikenteen tahdissa. Kaupungissa ei voi väistää pientareelle. Turvallisuuteen ikärajan muuttaminen ei varmasti vaikuttaisi toivotulla tavalla. Mopon järkevä nopeus taas lisäisi turvallisuutta.vaan vaikka liikenne säännöt teoriassa osais niinku minäkii osasin ei minun mielestä riitä turvalliseen ajamiseen pitäs liikenteessä luonnollisesti ajaa vaikka inssi ees mulla abece kortti enkä vieläkään osaa ku ettiä niitä jotka ajaa väärin siis omia virheitä en luonnollisestikkaan osaa havannoida
- muo
Kohtuuden ystävä. kirjoitti:
Mopo on mopo, ja auto on auto. Mieti sitä alkuun. Ei mopon idea ole mahdollisimman suuri huippunopeus, vaan se, että sillä(kin) pääsee paikasta toiseen kun matka jalkaisin on turhan pitkä.
Toinen pointti on se, että jos on sääntö, jota ei valvota, niin pian meillä ei muuta olekaan kuin sääntöjä, joita rikotaan kaiken aikaa mennen tullen. Joku tolkku täytyy touhussa olla, juuri sinunlaisiasi varten valvontaa ja sääntöjä tarvitaan.maalla sais ajaa mopolla mut kaupunkiin tarviis inssin järkevää tai ei soronoo
- babykr
pahhhh kirjoitti:
"tytöt huolellisempia liikenteessä". Äläpäs nyt rupea j....lauta!! Kyllä ne tyttöjenkin mopot vaan yli 45 kulkee ihan siinä missä poikienkin ja ihan tiedoks vaan että jos olet sitä mieltä että 15v. ei hallitse mopooaan 40 km/h, niin sittenhän pyöräilykin olisi vaarallista. Hehehehh. Reiluun alamäkeen kun fillarillakin pääsee yli 50 km/h. Että kyllä siinä nyt vaan olisi järkeä jos sallittu nopeus nostettaisiin 60:iin. Kun ei tuo 45 edes ole minkään valtakunnan nopeusrajoitus , vaan kauan sitten mopojen heikkojen jarrujen yms. takia säädetty nopeusrajoitus, mutta nykyyän mopojen jarrut ja osat kestävät aivan loistavasti 60:n vauhdissa. Mopot kun nykyään tehdään kevytmoottoripyörien runkoon ja jarrut ovat levyjarruja rumpujarrujen sijaan.
minä itte ajelen fillarilla monestikkii tosi kovvoo
- srghsdh
mopo pennut vittuun liikenteestä ku ei osaa liikennesääntöjä : esim ei tiedä mitä tarkoittaa kolmio risteyksissä, on jo tänä vuonna meinannu monta kertaa jäädä mopo alle!!
- mielipidevaaan
mopojen rakenteellinen nopeus on suunniteltu n45kmh tuntivauhdille,jos nopojen nopeutta nostetaan,niin siinnä voi tulla niistä turvattomia vehkeitä,jarrut,ym asiat eivät enään välttämättä toimi toivotulla tavalla.ja jos mopot saisivat kulkee vaikka 60kmh,niin silti monella heräis ajatus että voishan tätä vähän piristää,ja sittenhän vasta mentäis mopedilla
- eri hommelit
mielipidevaaan kirjoitti:
mopojen rakenteellinen nopeus on suunniteltu n45kmh tuntivauhdille,jos nopojen nopeutta nostetaan,niin siinnä voi tulla niistä turvattomia vehkeitä,jarrut,ym asiat eivät enään välttämättä toimi toivotulla tavalla.ja jos mopot saisivat kulkee vaikka 60kmh,niin silti monella heräis ajatus että voishan tätä vähän piristää,ja sittenhän vasta mentäis mopedilla
vuokrasin thaimaas mopon ,jos oli polkupyörän renkaat ja jarrut mut se kulki 110 . kaikki ajelivat iloisina eikä kukaa narissu niinku täälä. roskakoriin tuommoiset 45 rajotukset .. jopa polkupyörällä pystyy polkemaan 70 ,ainakin ite pystyn. eikä ees jyrkkää alamäkee ;)
- mopedistiman
eri hommelit kirjoitti:
vuokrasin thaimaas mopon ,jos oli polkupyörän renkaat ja jarrut mut se kulki 110 . kaikki ajelivat iloisina eikä kukaa narissu niinku täälä. roskakoriin tuommoiset 45 rajotukset .. jopa polkupyörällä pystyy polkemaan 70 ,ainakin ite pystyn. eikä ees jyrkkää alamäkee ;)
tiedokseni voisit vähän opiskella nim.erihommelit. esimerkiksi thaimaan pattiksella kuolee jokapäivä joku(jos en väärin muista niin 2 tais olla luku)mopedilla,et se siittä.iloisina ja ajellaan ja kovaa,mut mut...
- eri hommelit
mopedistiman kirjoitti:
tiedokseni voisit vähän opiskella nim.erihommelit. esimerkiksi thaimaan pattiksella kuolee jokapäivä joku(jos en väärin muista niin 2 tais olla luku)mopedilla,et se siittä.iloisina ja ajellaan ja kovaa,mut mut...
en ollu pattiksella vaan phuketissa. ja thaimaassa on tietääkseni enemmän ihmisiäkin kuin 5 miljoonaa. anyway , ohan se paikka suomeen verrattuna kuin yö ja päivä joka suhteessa. kannatan silti et suomi pääsis virkamiesten puristuksessa eteenpäin edes jossakin asiassa ,eikä törmäis aina tähän yliholhoovaan ahdasmielisyyteen, jossa unohdetaan kokonaisuus. jenkeissä saa ajaa mopoiässä jo autolla ,mut alkoholin juonti on taasen heille tabu.
- Kwee jai
eri hommelit kirjoitti:
en ollu pattiksella vaan phuketissa. ja thaimaassa on tietääkseni enemmän ihmisiäkin kuin 5 miljoonaa. anyway , ohan se paikka suomeen verrattuna kuin yö ja päivä joka suhteessa. kannatan silti et suomi pääsis virkamiesten puristuksessa eteenpäin edes jossakin asiassa ,eikä törmäis aina tähän yliholhoovaan ahdasmielisyyteen, jossa unohdetaan kokonaisuus. jenkeissä saa ajaa mopoiässä jo autolla ,mut alkoholin juonti on taasen heille tabu.
Minäpä ajoin Pattiksella ilman kypärää ja housuja. jäin kiinni siinä mankihausin kohdalla.
Sain sakon 100 THB = n. 2€ , kyllä vitutti! - mopmfgiopdphå
Kwee jai kirjoitti:
Minäpä ajoin Pattiksella ilman kypärää ja housuja. jäin kiinni siinä mankihausin kohdalla.
Sain sakon 100 THB = n. 2€ , kyllä vitutti!Minusta mopot pitäisi antaa olla sellaisia kuin tehtaalla ne on tehty, eli kulkevat 60km/h ja näin mopoilijat eivät enään alkaisi virittelemään mopoaan ja ajaisivat nopeus rajoituksien mukaan.
mopokortti vähän vaikeammaksi, näin ollen saataisiin tyhmät lissut pois liikenteestä; tiedän yhen lissun joka on ajanut 5kertaa mopolla kolarin, että eikö tämmöiset voitaisi ottaa liikenteesä poies, miettikää mitä tapahtuu kun hän saa auton????????
oma mopo ikäni on jo kauan aikaa sitten mennyt ohi mutta silloin vielä kun minulla oli mopo niin se meni about 80km/h ja ajoin nopeus rajoitusten mukaan liikenteessä ja mopo kiihtyi hyvin näin ollen en ollut esteenä liikenteessä.
Kerran meinasin ajaa kolarin mopolla kun ajoin 40km/h kun sieltä joku akka tuli autolla stoppien takaa pysähtymättä. Ei muutaku jarrut lukkoon ja kelleen ei käynyt mitään mutta kyllä akalle keskaria näytin ja heiluttelin päätäni eikä akka kattonut hyvällä =D
eniten ne vakio mopot kolareita ajaa ja aiheuttaa niitä!!!!!! - ent. mopomies
mopmfgiopdphå kirjoitti:
Minusta mopot pitäisi antaa olla sellaisia kuin tehtaalla ne on tehty, eli kulkevat 60km/h ja näin mopoilijat eivät enään alkaisi virittelemään mopoaan ja ajaisivat nopeus rajoituksien mukaan.
mopokortti vähän vaikeammaksi, näin ollen saataisiin tyhmät lissut pois liikenteestä; tiedän yhen lissun joka on ajanut 5kertaa mopolla kolarin, että eikö tämmöiset voitaisi ottaa liikenteesä poies, miettikää mitä tapahtuu kun hän saa auton????????
oma mopo ikäni on jo kauan aikaa sitten mennyt ohi mutta silloin vielä kun minulla oli mopo niin se meni about 80km/h ja ajoin nopeus rajoitusten mukaan liikenteessä ja mopo kiihtyi hyvin näin ollen en ollut esteenä liikenteessä.
Kerran meinasin ajaa kolarin mopolla kun ajoin 40km/h kun sieltä joku akka tuli autolla stoppien takaa pysähtymättä. Ei muutaku jarrut lukkoon ja kelleen ei käynyt mitään mutta kyllä akalle keskaria näytin ja heiluttelin päätäni eikä akka kattonut hyvällä =D
eniten ne vakio mopot kolareita ajaa ja aiheuttaa niitä!!!!!!Ja todellakin olen samaa mieltä tosta 45km/h rajoituksesta.
Mopot on ihan eri luokkaa mitä minun nuoruudessani. Silti me silloinkin niitä jonkun verran viritettiin.
Nykyään leyjarrut ja tehokkaat koneet. Antaisi vaan tulla sieltä tehtaalta ilman kuristimia ja nostetaan se mopon nopeusrajoitus siihen 60km/h niin ei tarvis niitä pahemmin viritellä.
Ajoin juuri nykyisen elämänkumppanini pojan mopoa ja mittari näytti 80km/h. Kysyin sitten miksi?
Ammttikouluun matkaa 15km ja jos olis kuristettu niin mopo olis ollu paskana ajat sitten kun kaasu aina täysillä ja autot joutuu muutenkin väistelemään kun ajaa sen 45.
Kuulemma tehoputkella mitattu kyseisellä mopolla mutta se on tallissa eikä pistetä paikalleen. - tehoputkella
ent. mopomies kirjoitti:
Ja todellakin olen samaa mieltä tosta 45km/h rajoituksesta.
Mopot on ihan eri luokkaa mitä minun nuoruudessani. Silti me silloinkin niitä jonkun verran viritettiin.
Nykyään leyjarrut ja tehokkaat koneet. Antaisi vaan tulla sieltä tehtaalta ilman kuristimia ja nostetaan se mopon nopeusrajoitus siihen 60km/h niin ei tarvis niitä pahemmin viritellä.
Ajoin juuri nykyisen elämänkumppanini pojan mopoa ja mittari näytti 80km/h. Kysyin sitten miksi?
Ammttikouluun matkaa 15km ja jos olis kuristettu niin mopo olis ollu paskana ajat sitten kun kaasu aina täysillä ja autot joutuu muutenkin väistelemään kun ajaa sen 45.
Kuulemma tehoputkella mitattu kyseisellä mopolla mutta se on tallissa eikä pistetä paikalleen.mitattu 96km/h. Putki on kyllä tallissa ja se on sanottava että tuskin olisi sitäkään mopoa lähtenyt poika vitittämään jos olis alunperin kulkenut siten kun tehtaalla on tarkoitettu.
Terveiset vain lainsäätäjille. - vellamo72
tehoputkella kirjoitti:
mitattu 96km/h. Putki on kyllä tallissa ja se on sanottava että tuskin olisi sitäkään mopoa lähtenyt poika vitittämään jos olis alunperin kulkenut siten kun tehtaalla on tarkoitettu.
Terveiset vain lainsäätäjille.kahden mopoikäisen äitinä oon sitä mieltä että opetelkoot ajelemaan ensin hiljempaa.Kauhulla oon katellu niitä jotka on virittäny ajokkiaan.Vauhdin hurma sekoittaa pään.Johan siinä ohjattavuus kärsii kun vauhti kiihtyy.Suutari pysyköön lestissään.
- Minä olen mies 53 v.
ent. mopomies kirjoitti:
Ja todellakin olen samaa mieltä tosta 45km/h rajoituksesta.
Mopot on ihan eri luokkaa mitä minun nuoruudessani. Silti me silloinkin niitä jonkun verran viritettiin.
Nykyään leyjarrut ja tehokkaat koneet. Antaisi vaan tulla sieltä tehtaalta ilman kuristimia ja nostetaan se mopon nopeusrajoitus siihen 60km/h niin ei tarvis niitä pahemmin viritellä.
Ajoin juuri nykyisen elämänkumppanini pojan mopoa ja mittari näytti 80km/h. Kysyin sitten miksi?
Ammttikouluun matkaa 15km ja jos olis kuristettu niin mopo olis ollu paskana ajat sitten kun kaasu aina täysillä ja autot joutuu muutenkin väistelemään kun ajaa sen 45.
Kuulemma tehoputkella mitattu kyseisellä mopolla mutta se on tallissa eikä pistetä paikalleen."...jos olis kuristettu niin mopo olis ollu paskana ajat sitten kun kaasu aina täysillä..."
Et taida poika ymmärtää tekniikasta hevon kukkua. Eihän se kuristimen poistaminen moottorin rakennetta vahvista.
Asia on täysin päinvastoin. Kun kuristin otetaan pois ja tehoa otetaan ulos enemmän kuin mihin sylinteri, mäntä, kiertokanki, kampiakseli ja laakerit on mitoitettu, moottori rasittuu enemmän SE nimenomaan pistää moottorin paskaksi ennen aikojaan. Aatteleppa ite! - .
vellamo72 kirjoitti:
kahden mopoikäisen äitinä oon sitä mieltä että opetelkoot ajelemaan ensin hiljempaa.Kauhulla oon katellu niitä jotka on virittäny ajokkiaan.Vauhdin hurma sekoittaa pään.Johan siinä ohjattavuus kärsii kun vauhti kiihtyy.Suutari pysyköön lestissään.
Asia on juuri näin!
- Mies 72 v.
Minä olen mies 53 v. kirjoitti:
"...jos olis kuristettu niin mopo olis ollu paskana ajat sitten kun kaasu aina täysillä..."
Et taida poika ymmärtää tekniikasta hevon kukkua. Eihän se kuristimen poistaminen moottorin rakennetta vahvista.
Asia on täysin päinvastoin. Kun kuristin otetaan pois ja tehoa otetaan ulos enemmän kuin mihin sylinteri, mäntä, kiertokanki, kampiakseli ja laakerit on mitoitettu, moottori rasittuu enemmän SE nimenomaan pistää moottorin paskaksi ennen aikojaan. Aatteleppa ite!Mopojen moottorit on alunperin suunniteltu toimimaan ilman kuristimia. Moottoreiden kuristimien lisääminen ei lisää moottorin kestävyyttä. Voisi arvella kestävyyden heikkenevän kuristamisella.
Mopojen pitäisi kulkea sen 60 km/h, jotta eivät olisi liikenteen tukkona kaupungissa. - hhhIIHH
Mies 72 v. kirjoitti:
Mopojen moottorit on alunperin suunniteltu toimimaan ilman kuristimia. Moottoreiden kuristimien lisääminen ei lisää moottorin kestävyyttä. Voisi arvella kestävyyden heikkenevän kuristamisella.
Mopojen pitäisi kulkea sen 60 km/h, jotta eivät olisi liikenteen tukkona kaupungissa.Virittely olkoot mun puolesta vapaata, mutta siitä kytille kiinni jäädessä 2000e sakot, seuraava ajokorttiluokka siirtyy 3v eteenpäin ja viritetty menopeli valtiolle/romuttamolle.
- deneenene
hhhIIHH kirjoitti:
Virittely olkoot mun puolesta vapaata, mutta siitä kytille kiinni jäädessä 2000e sakot, seuraava ajokorttiluokka siirtyy 3v eteenpäin ja viritetty menopeli valtiolle/romuttamolle.
Mopojen virittämisen ei ole tietääkseni kukaan vielä kuollut. Ongelma on mopoilijoitten asenteessa. Eli jos mopon virittää kulkemaan 100km/h niin mopoilijahan ajaa sillä 100km/h vaikka 40km/h rajoitus alueella, jos poliisit ei huomaa.
- kiinalaismopo
deneenene kirjoitti:
Mopojen virittämisen ei ole tietääkseni kukaan vielä kuollut. Ongelma on mopoilijoitten asenteessa. Eli jos mopon virittää kulkemaan 100km/h niin mopoilijahan ajaa sillä 100km/h vaikka 40km/h rajoitus alueella, jos poliisit ei huomaa.
Kuka siinä tapauksessa laitetaan syytteeseen,
kun kiinan mopo kulkee aivan vakiona
ja kaupasta noudettuna 60 km/h.... - huoh!
Hirveetä yleistämistä, ainahan niitä törppöjä on liikenteessä ja jos et sitä kestä niin painu ite vittuun sieltä.
- ssaass
huoh! kirjoitti:
Hirveetä yleistämistä, ainahan niitä törppöjä on liikenteessä ja jos et sitä kestä niin painu ite vittuun sieltä.
Kyllä se pitäs siihe 60km nostaa, mut keski-iän kriisiset tulee huutelee että ei osata kolmiota?Mitenhän siitä korttikokeen tilannekuvistaollaan selvitty...
- x nmällöå¨+´0+908
ssaass kirjoitti:
Kyllä se pitäs siihe 60km nostaa, mut keski-iän kriisiset tulee huutelee että ei osata kolmiota?Mitenhän siitä korttikokeen tilannekuvistaollaan selvitty...
Ja hyvin pärjään vakio moposkootterillani muun liikenteen joukossa kun ajelen pientareella vaikkapa valtatiellä. Kiireessä kuljen sitten autollani eli ei ongelmaa. Mopojen muinainen rakenteellinen enimmäisnopeus oli muuten 40 kmh jota korotettiin arvoon 45 kmh ....
- dsjjfkdsfkas
mielipidevaaan kirjoitti:
mopojen rakenteellinen nopeus on suunniteltu n45kmh tuntivauhdille,jos nopojen nopeutta nostetaan,niin siinnä voi tulla niistä turvattomia vehkeitä,jarrut,ym asiat eivät enään välttämättä toimi toivotulla tavalla.ja jos mopot saisivat kulkee vaikka 60kmh,niin silti monella heräis ajatus että voishan tätä vähän piristää,ja sittenhän vasta mentäis mopedilla
Mielestäni 45 km/h kävisi ihan hyvin mutta eniten vituttaa se että ylämäessä ihmiset kävelee ohi...
Jos vaikka rattaita vaihtaa, nopeus laskee. Tälläisissäkin tapauksissa ei saisi virittää mopoa mutta miksi jos virittäisi vain lähelle 45 km/h... Niin ja kyllä nopeuttakin saisi nostaa edes 50 km/h. - Kurapyöräilijä
deneenene kirjoitti:
Mopojen virittämisen ei ole tietääkseni kukaan vielä kuollut. Ongelma on mopoilijoitten asenteessa. Eli jos mopon virittää kulkemaan 100km/h niin mopoilijahan ajaa sillä 100km/h vaikka 40km/h rajoitus alueella, jos poliisit ei huomaa.
Ja jos mopot saisivat kulkea kuuttakymppiä, niillä ei kyllä enää saisi ajaa kevyen likenteen väylillä.
- Tämä on totuus.
Mies 72 v. kirjoitti:
Mopojen moottorit on alunperin suunniteltu toimimaan ilman kuristimia. Moottoreiden kuristimien lisääminen ei lisää moottorin kestävyyttä. Voisi arvella kestävyyden heikkenevän kuristamisella.
Mopojen pitäisi kulkea sen 60 km/h, jotta eivät olisi liikenteen tukkona kaupungissa.Oletetaan, että moottori on alunperin suunniteltu toimimaan ilman kuristinta.
Kuristimen vaikutus on se, ettei sylinteri saa polttoaine-ilma -seoksen maksimaalista täyttöä, eikä tästä syystä johtuen anna ulos maksimaalista tehoa. Kun täyttä tehoa ei saada irti ja moottori käy vain osateholla, tavallaan osakaasulla, se rasittuu vähemmän, mistä taas seuraa, että se kestää paremmin.
Ilman kuristinta päästään samaan tulokseen, jos kaasukahvaa käännetään maltillisemmin, otetaan tehoa vain sen verran, mitä saataisiin ulos kuristimen kanssa. Asia riippuu siis aivan ajotavasta. Ei siis kannata arvella kestävyyden heikkenevän kuristimen vuoksi, näin ei todellakaan tapahdu.
Moottorin kestävyys heikkenisi vain siinä tapauksessa, että kuristin toteutettaisiin esimerkiksi jarrulla, joka jarruttaisi kampiakselia ja rajoittaisi näin sen pyörintänopeutta. Tätä jarrua vastaan täydellä kaasulla vääntäessään moottori kyllä rasittuisi tavallista enemmän. - joopajoo taas
Minä olen mies 53 v. kirjoitti:
"...jos olis kuristettu niin mopo olis ollu paskana ajat sitten kun kaasu aina täysillä..."
Et taida poika ymmärtää tekniikasta hevon kukkua. Eihän se kuristimen poistaminen moottorin rakennetta vahvista.
Asia on täysin päinvastoin. Kun kuristin otetaan pois ja tehoa otetaan ulos enemmän kuin mihin sylinteri, mäntä, kiertokanki, kampiakseli ja laakerit on mitoitettu, moottori rasittuu enemmän SE nimenomaan pistää moottorin paskaksi ennen aikojaan. Aatteleppa ite!"Et taida poika ymmärtää tekniikasta hevon kukkua. Eihän se kuristimen poistaminen moottorin rakennetta vahvista." Get your facts right, mister.
Tiedoksi vain, että kuristin kerää karstaa erittäin mukavan määrän mopojen putkiin (eritoten vakiosuuttimilla -> isommat suuttimet polttaa karstaa jo pois). Lisäksi kuristin lisää bensiininkulutusta (tutkittu juttu). Todella, kuristimesta ei ole mitään käytännön hyötyä, muualla maailmalla mopot kulkee ilman niitä tuhansia kilometrejä ilman koneremppaa. Täälä maahantuojien on pakko pistää semmonen metallin palanen putkeen, ei hyvä ei todellakaan.
- Pappa tunturi"""
Uudet ei jaksa vetää kunnolla mäkiä ylös, ja nykyään melkein kaikki mopot tehdään Kiinassa.
Uudet mopot hajoaa jos niitä virittää oikein paljon, vanhat on parhaimmat virittää, ja ne kestää. Ps: ÄLKÄÄ OSTAKO KELLEKKÄÄN KIINALAISTA MOPOA.- gdhgfjhgk
Ei kiinan mankeissa ole mitään vikaa omani on viritetty isommalla kaasarilla, kireemmällä nokalla, isommilla imu ja pakoaukoilla, välkillä ja putkella
Huippu nopeus about 75km/h ajettu vireitten kanssa noin 15 000km eikä ole muuta tehty ku säädetty venat ja vaihettu öljyt säännöllisesti. Kaverin pv on kyllä joka päivä paskana vaikka osaa kunnostaa niittä :D
Vakio mopot ei kestä ehjinä kun karstottuvat ja muodostaa putkeen niin paljon kondensaatiovettä että ovat aivan tukkeessa ja eikä enää lähe edes käyntiin.
Annettaisiin pitää sellaisina kuin tehtaalta tulevat niin ei kukaan enään virittäisi mopoaan lisää, 45ei sovellu mihinkään!
Vaarallisempia ovat pissikset liikenteessä ja vakiomopot. Mopokortteihin ajokoe ja mopot täystehoisiksi!
No oma mopoikä on jo menny aikoja sitten mutta tulee välillä silti mopolla ajettua =D - wsweweeweewe
gdhgfjhgk kirjoitti:
Ei kiinan mankeissa ole mitään vikaa omani on viritetty isommalla kaasarilla, kireemmällä nokalla, isommilla imu ja pakoaukoilla, välkillä ja putkella
Huippu nopeus about 75km/h ajettu vireitten kanssa noin 15 000km eikä ole muuta tehty ku säädetty venat ja vaihettu öljyt säännöllisesti. Kaverin pv on kyllä joka päivä paskana vaikka osaa kunnostaa niittä :D
Vakio mopot ei kestä ehjinä kun karstottuvat ja muodostaa putkeen niin paljon kondensaatiovettä että ovat aivan tukkeessa ja eikä enää lähe edes käyntiin.
Annettaisiin pitää sellaisina kuin tehtaalta tulevat niin ei kukaan enään virittäisi mopoaan lisää, 45ei sovellu mihinkään!
Vaarallisempia ovat pissikset liikenteessä ja vakiomopot. Mopokortteihin ajokoe ja mopot täystehoisiksi!
No oma mopoikä on jo menny aikoja sitten mutta tulee välillä silti mopolla ajettua =DSUZUKI PEEVEESEEN.
85cc malossi, viillattu viripajalla
malossin tehoputki
28 kaasari
tappo-välit
sitte kone kaipaa myös lisäjäähdytystä.
näillä vermeillä pääsekin jo yli 100km/h
ja ei muuta ku helsinkin keskustaan poliiseja härkkimään, ei varmaan saa mua kiinni - halloo!!!!
wsweweeweewe kirjoitti:
SUZUKI PEEVEESEEN.
85cc malossi, viillattu viripajalla
malossin tehoputki
28 kaasari
tappo-välit
sitte kone kaipaa myös lisäjäähdytystä.
näillä vermeillä pääsekin jo yli 100km/h
ja ei muuta ku helsinkin keskustaan poliiseja härkkimään, ei varmaan saa mua kiinniei ne saaneet edes minua kiinni koska mopo kulkee noin 120km/h koska siinnä on 125cc pytty ja kaikkea muuta kivaa olen päässyt nyt poliiseja pakoon 7 kertaa ja olen ajanut kaksi vuotta enkä jäänyt kertaakaan kiinnii! =)
halloo!!!! kirjoitti:
ei ne saaneet edes minua kiinni koska mopo kulkee noin 120km/h koska siinnä on 125cc pytty ja kaikkea muuta kivaa olen päässyt nyt poliiseja pakoon 7 kertaa ja olen ajanut kaksi vuotta enkä jäänyt kertaakaan kiinnii! =)
Mikäs tuommone 125cc pytty on mikiä menee mopoon? hhah. :D
- DenaD44
Vikkemiäs kirjoitti:
Mikäs tuommone 125cc pytty on mikiä menee mopoon? hhah. :D
itellä on mopossa isompi pääsuutin(ei hyydy mäkiin) ja tehoputki kii ja mopo menee ~60km/h,hyvin pysyn mukana liikenteessä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä1364245Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3272145Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik31994Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2481861- 1061780
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4531754Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4771594MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar561395Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun4671310Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat441306