Olemme aloittamassa rakennusprojektia kesällä ja meille on tarjottu kaukolämpöliittymää 5000€ ja kokonaiskustannukseksi tulisi n.10500€. Rakennamme 2 kerroksista kivitaloa jossa kokonaispinta-ala on 200 neliöö ja meille tulee paljon ikkunoita. Olemme ihan pyörällä päästämme että kannattaako ottaa kaukolämpö vai maalämpö (kokonaiskustannusarvio n.17000), kertokaa mitkä ovat oikeasti kaukolämmön hyvät puolet?
Onhan toi järjettömän suuri liittymämaksu ja nouseeko kaukolämmön hinta jälleen tulevaisuudessa huimasti?
Kannattaako liittyä?
2
361
Vastaukset
- Aurinkolämpö
Kaukolämmön hyvät puolet? Lähinnä hyvä mieli siitä, ettei tarvitse käyttää (ironisesti) lämpövoimaa sähkölämmitykseen. Sen sijaan lämpövoimalla tuotettu sähköenergia hyödynnetään siellä missä se välttämättä on tarpeellista ja ohessa syntyvä lämmitysenergia otetaan talteen joko kauko-/aluelämmityksenä tai kauko-/aluejäähdytyksenä tai molempina.
Maalämpöpumpussa tulee vaihtaa kompressori yms. joskus 10 - 25 vuoden välein, muuten se on aika huoltovapaa. Alkusijoitus on tosin huomattavasti suurempi kuin sähköliittymässä tai jopa kaukolämmössä.
Kaukolämmön hinta tulevaisuudessa? Tuota tuskin kukaan tietää tarkkaan. Jotkut arvioivat että passiivirakennusten ja nollaenergiarakennusten myötä kaukolämmön käyttö vähenee ja ne jotka vielä sitä käyttävät joutuvat maksamaan entistä suurempia kuluja. Toisaalta toiset arvioivat että tulee "kaukolämpöpakko" jolloin kustannukset hieman vähenevät ainakin hetkellisesti jollei pysyvästi. - Vattenfall_asiantuntija
Hei,
kiitos kysymyksistä, joihin ei ole kovin helppoa antaa vastauksia.
Maalämmöstä on viime aikoina puhuttu ja kirjoitettu todella paljon ja kieltämättä se on erittäin houkutteleva ja ympäristöystävällinen vaihtoehto. Olen koonnut meidänkin sivuillemme tietoa lämpöpumpuista.
http://www.vattenfall.fi/fi/lampopumput.htm
Lisäksi neuvon tutustumaan Suomen lämpöpumppuyhdistyksen nettisivuihin www.sulpu.fi
Mitä taas tulee kaukolämmön hintakehitykseen, sitä on todella vaikea arvioida.
Ensiarvoisen tärkeää on, että otatte kaikki energia-asiat huomioon jo rakennusvaiheessa. Vaikka alkuinvestoinnit varmasti tuntuvat, jaksan uskoa, että energiatehokas rakentaminen on pitkän päälle viisas ratkaisu. Kirjoitat, että teille tulee paljon ikkunoita. Muista, että ikkuna on lämmöneristyksen heikoin lenkki ja ikkunoiden kautta karkaa paljon lämpöä!
http://www.vattenfall.fi/fi/seinat-katto-ja-ikkunat.htm
Onnea rakentamiselle ja energiatehokkaita ratkaisuja!
Terveisin Airi Laakkonen,
Vattenfallin energia-asiantuntija
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166010Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324107- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522064Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431817- 1431795
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569