Sznajder 100Ah veneakku

akuista

elikkäs onko ko akusta käyttökokemuksia
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=90-0102
vai mikäs olisi suositus käyttöakuksi, 2x100A menossa vaihtoon kun sanoivat viime kesänä sopimuksensa irti ... ja varmaan starttakkukin menossa vaihtoon kun silläkin jo ikää alkaa olla, pitää nyt talven jäljiltä se vielä tarkistaa että heräileekö henkiin :)

52

18378

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Etsin ja löysin

      miksi et osta saman kapasiteettista AGM-akkua? Ostin tänään hintaa 179 € kpl. Kiinalainen eli samasta paikasta kuin suurin osa AGM-akuista nykyisin tulee.

      • paattiantsu

        Kiina on suurin lyijyn tuottaja ja siksi luonnostaan suurin akkujenkin tuottaja. Lyijyn hinta taas on noussut akun hinnassa määrääväksi tekijäksi, joten kilot ratkaisevat nyt enemmän kuin rakenne. Tuolla hintaerolla viimeistään se AGM-akku on kannattava valinta. Minä ainakin olen nyt muutaman käyttövuoden jälkeen tyytyväinen niiden valintaan. Sähköä on selvästi enemmän käytettävissä samalla kapasiteetilla kuin ennen.


      • akuista

        joo, varmaan päädyn itsekin noihin AGM-akkuihin käyttöakuissa, mites starttiakun kanssa ... onkohan se TM:n testin voittanut mistään kotoisin :)


      • akuttaja
        paattiantsu kirjoitti:

        Kiina on suurin lyijyn tuottaja ja siksi luonnostaan suurin akkujenkin tuottaja. Lyijyn hinta taas on noussut akun hinnassa määrääväksi tekijäksi, joten kilot ratkaisevat nyt enemmän kuin rakenne. Tuolla hintaerolla viimeistään se AGM-akku on kannattava valinta. Minä ainakin olen nyt muutaman käyttövuoden jälkeen tyytyväinen niiden valintaan. Sähköä on selvästi enemmän käytettävissä samalla kapasiteetilla kuin ennen.

        Kyllä suurinosa Suomessa myytävistä akuista on tehty itä-euroopassa, Itävallassa, Espanjassa ja Turkissa. Silver- ja AGM-akkujen takuut ovat noin kolminkertaiset "normaaleihin" verrattuna. Jos akussa on valmistevirhe niin sehän tulee yleensä esiin ensimmäisen vuoden aikana ja akuillahan useimmiten vähintään kahden vuoden takuu, eli sinäänsä silti turvallisia ostoksia. AGM-akkuja ei ilmeisesti saa ladata vanhanaikaisilla latureilla vaan ctekillä tai muulla vastaavalla.
        Perinteinen kännistysakku on varmaankin huonoin vaihtoehto purkkariin. Sen funktio kun on antaa räjähtävä startti kylmässä (CCA), eikä yleensä kestä hyvin toistuvia syväpurkamista.

        Eli vastatakseni alkuperäiseen kysymykseen Sznajder 100Ah veneakku on ihan oiva ostos ja saat hyvin rahoille vastinetta. Koska veneilet varmaankin vähemmän pakkasella niin ko. akku toimii hyvin myös startti-akkuna.


    • Hupiksi vaan

      Olen käyttänyt kyseistä akkua nyt vuoden ilman ongelmia.
      Saa nähdä miten toinen vuosi menee?
      Muuten, olen ymmärtänyt ko. akun ns. hupiakuksi.
      Startti akuksi valitsisin jonkun muun.

    • akuista

      noista AGM-akuista vielä, elikkä lähinnä tuo lataus .. ei tosiaan kiinnosta alkaa nykyistä maasähkö-sydeemiä alkaa muuttamaan sen takia ettei toimi lataus noiden AGM-akkujen kanssa. Nuo kaksi käyttöakkua (joita siis ole vaihtamassa) ovat rinnan ja sitten on erikseen starttiakkuna yksittäinen hoitelemassa sen. Ja ne nyt on kytketty siten että voin käyttää pelkkää yksittäistä akkua/kahta rinnan olevaa/kaikkia kolmea. Sotkeekos se nyt latausjärjestelmää jos nuo käyttöakut olis AGK-akkuja ja käynnistysakku "perinteinen"

      • paattiantsu

        Ei sotke. Voisi ehkä luonnehtia, että AGM-akuilla on hieman enemmän vaatimuksia latauksen suhteen, mutta tavalliset levyakut toimivat samoilla latauksilla aivan hyvin. Ongelmia tuottaisi geeliakku, joka vaatisi matalamman latausjännitteen.


      • aaaaaaaaaaaaaaaaaaah
        paattiantsu kirjoitti:

        Ei sotke. Voisi ehkä luonnehtia, että AGM-akuilla on hieman enemmän vaatimuksia latauksen suhteen, mutta tavalliset levyakut toimivat samoilla latauksilla aivan hyvin. Ongelmia tuottaisi geeliakku, joka vaatisi matalamman latausjännitteen.

        Geeliakku on oiva valinta, jos veneeseen on laturin jatkoksi ruuvattu latausdiodi.
        Se pudottaa latausjännitteen juuri geeliakuille sopivaksi "ihan itsestään".


    • Akutmenossavaihtoon
    • Ostimme tällaisen akun uuteen jääkaappimme.Antoi tosiaan paljon virtaa mutta pian selvisi että ei riitä, tarvitaan aurinkopaneelit myös.No, akku pelasi tosi hyvin ekan vuoden mutta seuraavana vuonna ei ottanut enää vastaan latausta.Motonet hyvitti akun hinnan ja tialle ostettiin 90 Ah Bosch.Sillä alkaa nyt kolmas vuosi ja on pelannut hyvin, tavallinen lyijyakku.

    • Batter

      Noi Motonetin Sznajder akut on hintaansa nähden hyviä, itsellä niitä nyt 2 kpl hupi puolella ja neljäs kesä menossa, eikä ongelmia. Kavereilla on näitä myös käytössä, ja tietääksen kaikilla hyviä kokemuksia.

      • Joo, ja virtaa tuli tosi paljon, kaappi kävi melkein kolme vuorokautta (ei ollut vielä paneeleita).Muistan että akun päällä oli taulukko joka kertoi kapaciteetin olevan 110 Ah olisiko ollut 20 h purkausajalla.Olisimme ostaneet samanlaisen muutta ne oli loppu.Sinuna ostaisin, suuren kapasiteettinsä takia ja hinta on hyvä.
        Saimme ilmeisesti maanantaikappaleen vaikka näin ei saisi käydä.


    • Vielä
      Motonet kyllä sanoo että ei sovellu käynnistysakuksi isommille moottoreille, tiedä häntä.

      • Kaljaasiko

        Etkö sä tuossa jo sanonut että virtaa tuli tosi paljon? Sitähän siinä käynnistyksessä tarvitaan?


    • onko100hpdieseliso

      Mikähän on iso moottori ja mikä pieni?

      • paljonkopaljon

        100 hp diesel on jo hyvin iso moottori. Alle15 hp dieselit ovat pieniä moottoreita.


    • Scheiszer

      2015 keväällä ostettu Sznajderin 70 Ah AGM-akku lopetti toimintansa reilun kolmen vuoden ikäisenä eli eipä oikein laatu vakuuta. Onneksi vene jäi laituriin eikä saareen tai merelle.

      • Meillä paljastui akkujen lyhyen käyttöajan syyksi huonosti ylläpidetty varaustila. Akut kestivät vain 2 vuotta. Kun huomasin tämän laitoin joka reissun jälkeen akut lataukseen. Nyt ovat kestäneet ja taitaa olla neljäs vuosi menossa. Voisiko sinulla olla sama juttu ?


      • HalpaEiHyvä

        Kyllä on aika halpaa ja rahat vähissä kun säästää akuissa muutaman kympin mutta vastapainoksi sitten lataa akut joka kerta...


      • Seipäänpoisto
        HalpaEiHyvä kirjoitti:

        Kyllä on aika halpaa ja rahat vähissä kun säästää akuissa muutaman kympin mutta vastapainoksi sitten lataa akut joka kerta...

        Siinhän aikaa toki palaa, kun seuraan silmä kovana akun latautumista.


      • pitää.kestää
        lihamylly1 kirjoitti:

        Meillä paljastui akkujen lyhyen käyttöajan syyksi huonosti ylläpidetty varaustila. Akut kestivät vain 2 vuotta. Kun huomasin tämän laitoin joka reissun jälkeen akut lataukseen. Nyt ovat kestäneet ja taitaa olla neljäs vuosi menossa. Voisiko sinulla olla sama juttu ?

        Akut eivät tykkää tyhjänä seisottamisesta, kuten eivät tyhjäksi päästämisestäkään. Mutta normaalin purkaussyklin rajoissa pysyen ei parissa vuodessa, eikä edes viidessä saisi loppu tulla vastaan, vaikkei heti lataisikaan.

        Sznajderin agm-akuista olen kuullut enemmänkin vastaavanlaiais tapauksia. Itse en niitä ostaisi.


      • Joakim1
        pitää.kestää kirjoitti:

        Akut eivät tykkää tyhjänä seisottamisesta, kuten eivät tyhjäksi päästämisestäkään. Mutta normaalin purkaussyklin rajoissa pysyen ei parissa vuodessa, eikä edes viidessä saisi loppu tulla vastaan, vaikkei heti lataisikaan.

        Sznajderin agm-akuista olen kuullut enemmänkin vastaavanlaiais tapauksia. Itse en niitä ostaisi.

        Seurakaverilta meni juuri 2-vuotiaat AGM-akut vaihtokuntoon. Eivät olleet halpiksia, vaan melko kalliit. Eikä ole ensimmäiset AGM-akut, joille kuulen vastaavaa tapahtuvan. Ovat ehkä turhan herkkiä venekäyttöön? Perinteinen avonainen vesiakku sietää paljon enemmän. Ylilataukset voi korjata lisäämällä vettä. Jos vielä on suunniteltu syväpurkausakuksi, kestää hyvin vajaanaoloakin.

        Kun omalla hupiakulla on menossa 8. kausi minulla ( X kautta edellisellä omistajalla) ja kyse on ihan tavallisesta melko halvasta voakusta, en voi kuin ihmetellä näitä juttuja muutaman kauden kestävistä akuista.

        Ennen juhannusta olin vajaan kahden viikon reissulla saaristomerellä. Olin kuusi vrk peräkkäin ilman maasähköä ja koneella ajettiin koko reissulla 11 h eli hiukan alle tunti/vrk. Lämppäri oli päällä melkein puolet ajasta. Silti 180 Ah hupiakun jännite ei tippunut missään vaiheessa alle 12,3 V ja varaustila alle 60%. Taitaa siis vielä olla erinomaisessa kunnossa.

        Vettä tuli lisättyä akkuun monen vuoden jälkeen keväällä. Meni yhteensä toista litraa. Joissain kennoissa levyt oli jo pinnan yläpuolella. Mutta tosiaan siis edellisestä tarkistuksestakin taitaa olla pari vuotta.


    • Niin no, en keksi muuta syytä miksi akkuni kestävät tai ovat kestäneet nyt nelisen vuotta (loppua ei näy) kuin että ne pidetään aina max. ladattuina. Tuo Joakimin 8 vuotta edellinen käyttäjä on todella paljon.

      • Joakim1

        Ehkä se jollekin on todella paljon, mutta omat akut ovat aikaisemmissakin veneissä ja autoissa kestäneet tuon verran. Ja hyvin vähäisellä ylläpidolla. Veneakkuja en koskaan ole ladannut talvisin, nestetasoja katson erittäin harvoin jne. Mutta toisaalta pidän systeemit kunnossa ja en koskaan päästä akkuja liian tyhjäksi eli aina on ollut veneissä vähintäänkin jännitemittari, jolla olen seurannut akkujen varaustasoa.

        Kakkosauton akku on päässyt auton seistessä pitkään pari kertaa niin tyhjäksi, ettei ole startannut, mutta kyllä sekin vain vielä toimii. Toinen akku menossa, auto 19 vuotias. Bilteman "laatuakku" tuossa ollut kohta 10 vuotta.

        Ihmettelen vaan mitä ne veneilijät ja autoilijat, joilla akut kestävät vain 3-4 vuotta, oikein tekevät niille akuille.


      • Akkujamenee
        Joakim1 kirjoitti:

        Ehkä se jollekin on todella paljon, mutta omat akut ovat aikaisemmissakin veneissä ja autoissa kestäneet tuon verran. Ja hyvin vähäisellä ylläpidolla. Veneakkuja en koskaan ole ladannut talvisin, nestetasoja katson erittäin harvoin jne. Mutta toisaalta pidän systeemit kunnossa ja en koskaan päästä akkuja liian tyhjäksi eli aina on ollut veneissä vähintäänkin jännitemittari, jolla olen seurannut akkujen varaustasoa.

        Kakkosauton akku on päässyt auton seistessä pitkään pari kertaa niin tyhjäksi, ettei ole startannut, mutta kyllä sekin vain vielä toimii. Toinen akku menossa, auto 19 vuotias. Bilteman "laatuakku" tuossa ollut kohta 10 vuotta.

        Ihmettelen vaan mitä ne veneilijät ja autoilijat, joilla akut kestävät vain 3-4 vuotta, oikein tekevät niille akuille.

        Kyllä se vaan taitaa olla ihan akkuihin liittyvä yksilöjuttu. Yhdessä veneessäni Vartan akku kesti 7 vuotta ilman mitään sen enempää huoltoa. Samassa veneessä edellinen Biltema-akku meni huonoksi kolmessa vuodessa. Sama vene, sama käyttö.
        Autossani oli alkuperäinen akku mersulta. En muista kenen valmistama. Kesti 8 vuotta. Webastokin käytössä. Ostin tilalle motonetistä saman kokoisen Sznajderin, meni reilussa kahdessa vuodessa kaatikselle. Sama auto sama käyttö.

        Aika kusetusta taitaa noissa akuissa olla.


      • oikea.resepti
        Joakim1 kirjoitti:

        Ehkä se jollekin on todella paljon, mutta omat akut ovat aikaisemmissakin veneissä ja autoissa kestäneet tuon verran. Ja hyvin vähäisellä ylläpidolla. Veneakkuja en koskaan ole ladannut talvisin, nestetasoja katson erittäin harvoin jne. Mutta toisaalta pidän systeemit kunnossa ja en koskaan päästä akkuja liian tyhjäksi eli aina on ollut veneissä vähintäänkin jännitemittari, jolla olen seurannut akkujen varaustasoa.

        Kakkosauton akku on päässyt auton seistessä pitkään pari kertaa niin tyhjäksi, ettei ole startannut, mutta kyllä sekin vain vielä toimii. Toinen akku menossa, auto 19 vuotias. Bilteman "laatuakku" tuossa ollut kohta 10 vuotta.

        Ihmettelen vaan mitä ne veneilijät ja autoilijat, joilla akut kestävät vain 3-4 vuotta, oikein tekevät niille akuille.

        Edellinen postauksesi taisi sinällään kertoa syyn, ei koskaan kovin tyhjäksi. Ja olen melko varma päätellen siitä, mitä aikojen kuluessa aiheesta olet kirjoittanut, että resepti on hillitty sähkön kulutus. Omat kokemukset ja tottumukset nimittäin ovat hyvin samansuuntaisia. Kapasiteetin kasvattaminen yli tuplaksi alkuperäisestä 110 Ah:sta poisti akkuongelmat. Kohtuukulutuksella kesäpäivinä riittää aurinkopaneli lähes täysin, kun pääasiallinen kuluttaja on jääkaappi. Maasähkö ei käytännössä ole välttämätön koskaan, vaikka sitä tuleekin hyödynnettyä silloin harvoin, kun sitä on saatavilla.


      • ampeereja

        Akun pitää olla tarpeeksi iso, niin että varausta ei milloinkaan lasketa alle 50% niin silloin se kestää pitkään. Omat akkuni joita on ollut erimerkkisiä ovat kestäneet kymmenisen vuotta.


      • mitoitus

        Autoon sitten taas on ihan turha laittaa isoa akkua jos sillä ajetaan lähes ainoastaan lyhyitä ajoja, koska iso akku ei silloin juuri koskaan ehdi latautua täyteen joten käyttöikä lyhenee.


      • huadh29
        mitoitus kirjoitti:

        Autoon sitten taas on ihan turha laittaa isoa akkua jos sillä ajetaan lähes ainoastaan lyhyitä ajoja, koska iso akku ei silloin juuri koskaan ehdi latautua täyteen joten käyttöikä lyhenee.

        Käytännössä autossa akku max laturin koko tai mielellään ain 80% siitä että jos esim. 80ah laturi niin n. 60ah isompaa akkua turha laittaa kun ei pysy täynnä jne. Eli jos laittaa autoon vaikka 80ah akun ja siellä 50ah laturi niin mikään ihme ole että vuodessa hajalla se akku.


      • seppomartti
        huadh29 kirjoitti:

        Käytännössä autossa akku max laturin koko tai mielellään ain 80% siitä että jos esim. 80ah laturi niin n. 60ah isompaa akkua turha laittaa kun ei pysy täynnä jne. Eli jos laittaa autoon vaikka 80ah akun ja siellä 50ah laturi niin mikään ihme ole että vuodessa hajalla se akku.

        Taitaa olla puppua tuo laturin ja akkukapasiteetin välinen kaava. Veneilijä ajaa tyynessä usein tuntikausia. Autolla harvemmin.


      • MitaanTietamaton
        mitoitus kirjoitti:

        Autoon sitten taas on ihan turha laittaa isoa akkua jos sillä ajetaan lähes ainoastaan lyhyitä ajoja, koska iso akku ei silloin juuri koskaan ehdi latautua täyteen joten käyttöikä lyhenee.

        Mihin perustuu akun piripintaan latauksen ja käyttöiän välinen korrelaatio?


      • Joakim1 kirjoitti:

        Ehkä se jollekin on todella paljon, mutta omat akut ovat aikaisemmissakin veneissä ja autoissa kestäneet tuon verran. Ja hyvin vähäisellä ylläpidolla. Veneakkuja en koskaan ole ladannut talvisin, nestetasoja katson erittäin harvoin jne. Mutta toisaalta pidän systeemit kunnossa ja en koskaan päästä akkuja liian tyhjäksi eli aina on ollut veneissä vähintäänkin jännitemittari, jolla olen seurannut akkujen varaustasoa.

        Kakkosauton akku on päässyt auton seistessä pitkään pari kertaa niin tyhjäksi, ettei ole startannut, mutta kyllä sekin vain vielä toimii. Toinen akku menossa, auto 19 vuotias. Bilteman "laatuakku" tuossa ollut kohta 10 vuotta.

        Ihmettelen vaan mitä ne veneilijät ja autoilijat, joilla akut kestävät vain 3-4 vuotta, oikein tekevät niille akuille.

        Joakim kirjoittaa Bilteman "laatuakuista". TM numerossa 21/2009 oli testi vähän yli 70 Ah akuista, 11 kpl. Lopputulos oli että yleisarvosana ( 5,6) elikkä kaikkein huonoin oli Bilteman akulla. Tähän loppui Bilteman akkujen käyttö minun osaltani. Nyt tilanne voi olla toinen.
        Voisiko summata (ei koske Akkujamenee) jutun niin että akkuja ei saa päästää liian tyhjäksi (kuten meillä) ja että valitsemalla "tarpeeksi" akkukapasiteettisa niin näin ei pääse käymään.
        Sznajderin akuista en voi sanoa muuta kuin että meillä oli sellainen (100 Ah), antoi pirusti virtaa ja kesti yhden kauden.


      • mitoitus kirjoitti:

        Autoon sitten taas on ihan turha laittaa isoa akkua jos sillä ajetaan lähes ainoastaan lyhyitä ajoja, koska iso akku ei silloin juuri koskaan ehdi latautua täyteen joten käyttöikä lyhenee.

        Kävimme vaimon kanssa Nikkilässä eilen kaupassa, jäi valot päälle. Kun lähdimme (!!!) tai oikeammin kun piti lähteä kuului konehuoneesta se klassinen "click". Voihan Vitalis, ei starttikaapeleita mukana, yhdet veneessä toiset autotallissa. Työntämällä sen saisi käymään mutta meitä oli vain kaksi vanhaa varista. Vastapäätä oli bensa-asema, 15 minuuttia ja auto kävi, kiitos siitä. En oli tarkastanut akun nestepintaa moneen vuoteen mutta akku taitaa mennä uusiksi. Tällä kertaa en osta isointa mahdollista vaan alle 62 Ah. Kiitos vinkistä .


      • Joakim1
        lihamylly1 kirjoitti:

        Joakim kirjoittaa Bilteman "laatuakuista". TM numerossa 21/2009 oli testi vähän yli 70 Ah akuista, 11 kpl. Lopputulos oli että yleisarvosana ( 5,6) elikkä kaikkein huonoin oli Bilteman akulla. Tähän loppui Bilteman akkujen käyttö minun osaltani. Nyt tilanne voi olla toinen.
        Voisiko summata (ei koske Akkujamenee) jutun niin että akkuja ei saa päästää liian tyhjäksi (kuten meillä) ja että valitsemalla "tarpeeksi" akkukapasiteettisa niin näin ei pääse käymään.
        Sznajderin akuista en voi sanoa muuta kuin että meillä oli sellainen (100 Ah), antoi pirusti virtaa ja kesti yhden kauden.

        Mulla on tuossa kakkosautossa juuri tuo TM:n testin hävinnyt malli, tosin eri kokoisena. Kapasiteettia on aika niukasti, mutta tuntuu sekin kestävän. Tarkistin vielä kuitista, että tuo on ostettu 31.12.2008. Alkuperäisakku kesti 9,5 vuotta ja tämä toimii OK edelleen juuri 9,5 vuotiaana. Huono kapasiteetti tuli ilmi jo ensimmäisinä vuosina. Oli tapana renkaiden vaihdon yhteydessä pestä ja vahata auto. Tuolloin oli pitkään ovet auki ja radio päällä. Vanhalla akulla tuo ei aiheuttanut ongelmia, mutta tällä käynnistyi vain tuurilla tuon jälkeen.

        Starttiakkutyyppiset akut eivät yleensä pidä syväpurkauksista ja varsinkaan vajaana säilyttämisestä. Starttiakkuja ovat lähtökohtaisesti kaikki, joille ilmoitetaan suuri starttivirta, vaikka niitä myytäisiinkiin dual, marine tai vapaa-ajan akkuina.

        Juuri syväpurkauskäyttöön suunnitellut akut sietävät paremmin syväpurkauksia ja myös vajaana säilyttämistä.

        AGM tai Geeli ei kerro mitään siitä onko akku starttiakku vai syväpurkausakku. Noiden ongelma on huono soveltuvuus nopeaan lataukseen, johon aina liittyy myös kaasuuntumista ja siten helposti nestehukkaa. Noihin ei nestettä saa takaisin.

        Minulla autojen akut ovat olleet aika vajaina, koska ajo on lyhyttä. Aina kun mittaan akkujännitteen vähintään yön seisonnan jälkeen, se on 12,3-12,4. Tuolla tasolla siis akut ovat kestäneet 10 vuotta, joten ei ole ongelmallinen taso. Tuohan vastaa n. 50-70% varaustasoa akun tyypistä, lämpötilasta ja tarkasta jännitteestä riippuen.


      • Joakim1 kirjoitti:

        Mulla on tuossa kakkosautossa juuri tuo TM:n testin hävinnyt malli, tosin eri kokoisena. Kapasiteettia on aika niukasti, mutta tuntuu sekin kestävän. Tarkistin vielä kuitista, että tuo on ostettu 31.12.2008. Alkuperäisakku kesti 9,5 vuotta ja tämä toimii OK edelleen juuri 9,5 vuotiaana. Huono kapasiteetti tuli ilmi jo ensimmäisinä vuosina. Oli tapana renkaiden vaihdon yhteydessä pestä ja vahata auto. Tuolloin oli pitkään ovet auki ja radio päällä. Vanhalla akulla tuo ei aiheuttanut ongelmia, mutta tällä käynnistyi vain tuurilla tuon jälkeen.

        Starttiakkutyyppiset akut eivät yleensä pidä syväpurkauksista ja varsinkaan vajaana säilyttämisestä. Starttiakkuja ovat lähtökohtaisesti kaikki, joille ilmoitetaan suuri starttivirta, vaikka niitä myytäisiinkiin dual, marine tai vapaa-ajan akkuina.

        Juuri syväpurkauskäyttöön suunnitellut akut sietävät paremmin syväpurkauksia ja myös vajaana säilyttämistä.

        AGM tai Geeli ei kerro mitään siitä onko akku starttiakku vai syväpurkausakku. Noiden ongelma on huono soveltuvuus nopeaan lataukseen, johon aina liittyy myös kaasuuntumista ja siten helposti nestehukkaa. Noihin ei nestettä saa takaisin.

        Minulla autojen akut ovat olleet aika vajaina, koska ajo on lyhyttä. Aina kun mittaan akkujännitteen vähintään yön seisonnan jälkeen, se on 12,3-12,4. Tuolla tasolla siis akut ovat kestäneet 10 vuotta, joten ei ole ongelmallinen taso. Tuohan vastaa n. 50-70% varaustasoa akun tyypistä, lämpötilasta ja tarkasta jännitteestä riippuen.

        Arvasin Joakim että sinulla on juuri tuon sarjan akku, siksi mainitsin sen testin. Kiitos mielenkiintoisesta keskustelusta.


      • Joakim1
        huadh29 kirjoitti:

        Käytännössä autossa akku max laturin koko tai mielellään ain 80% siitä että jos esim. 80ah laturi niin n. 60ah isompaa akkua turha laittaa kun ei pysy täynnä jne. Eli jos laittaa autoon vaikka 80ah akun ja siellä 50ah laturi niin mikään ihme ole että vuodessa hajalla se akku.

        Ei tuossa ole totuuden häivääkään. Mittaa joskus paljon laturi lataa akkua. Murto-osa laturin kapasiteetista suurimman osan ajasta. Kapasiteetiltaan suurempi akku ottaa enemmän virtaa vastaan samassa varaustasossa ja varaustaso tippuu vähemmän samasta kulutuksesta. Pysyy siis täydempänä ja kestää pidempään. Akuille ei myöskään suositella suuria latausvirtoja, joten pieni akku ja suuri laturi on huono yhdistelmä.


      • että.sellasta
        Joakim1 kirjoitti:

        Ei tuossa ole totuuden häivääkään. Mittaa joskus paljon laturi lataa akkua. Murto-osa laturin kapasiteetista suurimman osan ajasta. Kapasiteetiltaan suurempi akku ottaa enemmän virtaa vastaan samassa varaustasossa ja varaustaso tippuu vähemmän samasta kulutuksesta. Pysyy siis täydempänä ja kestää pidempään. Akuille ei myöskään suositella suuria latausvirtoja, joten pieni akku ja suuri laturi on huono yhdistelmä.

        Siinä kommentissa nyt muutenkin meni A:t ja Ah:t sekaisin, kirjoitettiin 80 Ah:n laturista.


      • Joakim1 kirjoitti:

        Mulla on tuossa kakkosautossa juuri tuo TM:n testin hävinnyt malli, tosin eri kokoisena. Kapasiteettia on aika niukasti, mutta tuntuu sekin kestävän. Tarkistin vielä kuitista, että tuo on ostettu 31.12.2008. Alkuperäisakku kesti 9,5 vuotta ja tämä toimii OK edelleen juuri 9,5 vuotiaana. Huono kapasiteetti tuli ilmi jo ensimmäisinä vuosina. Oli tapana renkaiden vaihdon yhteydessä pestä ja vahata auto. Tuolloin oli pitkään ovet auki ja radio päällä. Vanhalla akulla tuo ei aiheuttanut ongelmia, mutta tällä käynnistyi vain tuurilla tuon jälkeen.

        Starttiakkutyyppiset akut eivät yleensä pidä syväpurkauksista ja varsinkaan vajaana säilyttämisestä. Starttiakkuja ovat lähtökohtaisesti kaikki, joille ilmoitetaan suuri starttivirta, vaikka niitä myytäisiinkiin dual, marine tai vapaa-ajan akkuina.

        Juuri syväpurkauskäyttöön suunnitellut akut sietävät paremmin syväpurkauksia ja myös vajaana säilyttämistä.

        AGM tai Geeli ei kerro mitään siitä onko akku starttiakku vai syväpurkausakku. Noiden ongelma on huono soveltuvuus nopeaan lataukseen, johon aina liittyy myös kaasuuntumista ja siten helposti nestehukkaa. Noihin ei nestettä saa takaisin.

        Minulla autojen akut ovat olleet aika vajaina, koska ajo on lyhyttä. Aina kun mittaan akkujännitteen vähintään yön seisonnan jälkeen, se on 12,3-12,4. Tuolla tasolla siis akut ovat kestäneet 10 vuotta, joten ei ole ongelmallinen taso. Tuohan vastaa n. 50-70% varaustasoa akun tyypistä, lämpötilasta ja tarkasta jännitteestä riippuen.

        AGM-akut nimenomaan sopivat nopeaan lataukseen. Siksi niitä käytetään start-stop-autoissa. Referoin tänne joku viikko sitten testiä, jossa AGM otti paljon paremmin latausta ylös latauksen alkuvaiheessa kuin tavallinen lyijyakku.

        Laadunvalvonta taitaa halpisakuissa olla välillä huonoa. Honkkarin ~80Ah starttiakku kesti minulla vain puoli vuotta traktorissa, ehkä 15 starttia.


      • huadh29
        Joakim1 kirjoitti:

        Ei tuossa ole totuuden häivääkään. Mittaa joskus paljon laturi lataa akkua. Murto-osa laturin kapasiteetista suurimman osan ajasta. Kapasiteetiltaan suurempi akku ottaa enemmän virtaa vastaan samassa varaustasossa ja varaustaso tippuu vähemmän samasta kulutuksesta. Pysyy siis täydempänä ja kestää pidempään. Akuille ei myöskään suositella suuria latausvirtoja, joten pieni akku ja suuri laturi on huono yhdistelmä.

        Joo mutta kun kyse ei ole pelkistä amppeereista. Jos laturi on vaikka 14 voltin säätimellä niin se on jollain prosentti virralla eli jos vaikka 80ah laturi niin jollain keskimääräisellä virralla n. 20-30ah tulee 14 volttia ja 80ah niin 12 volttia.

        Iso akku ottaa paljon virtaa niin voltit tippuu jolloin akku ei lataudu. Suomessa käytetään 14,4 voltin säädintä koska ajossa aina valot päällä niin se kompensoi tuon. Muualla esim. 13,8 voltin säädin joka jättää akun vajaaksi jos aina valot päällä.

        Näissä sellainen perus peukalosääntö on ollut ettei ainakaan isompaa akkua kuin laturi.


      • seppomartti
        huadh29 kirjoitti:

        Joo mutta kun kyse ei ole pelkistä amppeereista. Jos laturi on vaikka 14 voltin säätimellä niin se on jollain prosentti virralla eli jos vaikka 80ah laturi niin jollain keskimääräisellä virralla n. 20-30ah tulee 14 volttia ja 80ah niin 12 volttia.

        Iso akku ottaa paljon virtaa niin voltit tippuu jolloin akku ei lataudu. Suomessa käytetään 14,4 voltin säädintä koska ajossa aina valot päällä niin se kompensoi tuon. Muualla esim. 13,8 voltin säädin joka jättää akun vajaaksi jos aina valot päällä.

        Näissä sellainen perus peukalosääntö on ollut ettei ainakaan isompaa akkua kuin laturi.

        "Peruspaukalosäännöt" ovat ihan peestä. Kun käynnistän pikkuvolvoni tärähtää voltit heti 14 volttiin ja pysyy siellä riippumatta kulutuksen määrästä, mikä purjehtiessaoni on iso ( autopilotti, jääkaappi, invertteri, VHF, AIS-b, plotteri, 1-2 x PC, jne). Akun navoilta mitattuna jännite nousee 300Ah akustossa 12,5 voltista tasaisesti. Latausjännite ei esim. vähene jääkaapin tai autopilotin käynnistyessä. Akun navoilta mitattuna 13.3V saavuttaminen kestää pitkään ehkä puoli vrk kun float-tilassa ltausjännitekin on pudonnut 13.6V:iin.


      • Joakim1
        huadh29 kirjoitti:

        Joo mutta kun kyse ei ole pelkistä amppeereista. Jos laturi on vaikka 14 voltin säätimellä niin se on jollain prosentti virralla eli jos vaikka 80ah laturi niin jollain keskimääräisellä virralla n. 20-30ah tulee 14 volttia ja 80ah niin 12 volttia.

        Iso akku ottaa paljon virtaa niin voltit tippuu jolloin akku ei lataudu. Suomessa käytetään 14,4 voltin säädintä koska ajossa aina valot päällä niin se kompensoi tuon. Muualla esim. 13,8 voltin säädin joka jättää akun vajaaksi jos aina valot päällä.

        Näissä sellainen perus peukalosääntö on ollut ettei ainakaan isompaa akkua kuin laturi.

        Olisi aika tarkistaa peukalosääntönne! Lataussäädin pitää jännitteen säätöarvossaan (autoissa nykyään 14,4-14,8 V) niin kauan kun laturin teho riittää. Jos se ei riitä, jännite tippuu. Yleensä syynä on tyhjä akku, joka ottaa paljon virtaa alhaisellakin latausjännitteellä. Silloin akku siis latautuu sillä laturin maksimivirralla, vaikka jännite olisikin vain vaikkapa 13 V.

        Sitten kun akku alkaa täyttyä, se ei enää kykene ottaa vastaan suuria virtoja. Esimerkiksi veneeni 180 Ah akku ottaa täydet laturin antamat 60 A n. 70% varaustilaan saakka. Siitä virta tippuu nopeasti. 80% paikkeilla virta on enää 20 A ja 90% paikkeilla enää 5 A.

        Autoissani ei ole jatkuvaa virtamittausta, mutta olen monta kertaa mitannut pihtiamppeerimittarilla latausvirran. Hyvin harvoin olen mitannut yli 20 A arvoja. Muutama minuutti saatta olla pitkän seisonnan jälkeen. Sitten tippuu nopeasti alle 10 A ja kauaa ei mene, että virta on muutamassa ampeerissa.


    • sparkswillfly

      Mulla oli 5 vuotta Sznajder AGM akut ja sitten niiden varusteho lopahti, ottivat latausta vastaan ja napajännite oli 12,6V, mutta nyykähtivät nopeasti 11,0V tienoille ja alle, jos laittoi vaikka mittarit päälle. Sen jälkeen napajännite pysyi noin 12,2-12,3V tienoilla. Hinta ja laatu kohtasivat mielestäni tässä akussa. Ostin uudet saman merkin "marine" akut keväällä.

    • Lifepo4

      Lopettakaa hölmöilyt lyijyakkujen kanssa ja sirtykää nykypäivään. Lifefepo4 akut sen kun kestää ja kestää kun käytetään. Lataus hoituu parissa tunnissa täyteen.

      • Pete8

        Anteeksi jo valmiiksi kun harhaannun otsikosta mutta kiinnostaa kuinka kauan Lifefepo4 akut oikein kestää ja mitä ne vertailukelposesti lyijyakkuihin verrattuna painaa?

        Edellisessä veneessäni Biltema vapaa-ajan akut kesti ainakin kymmenisen vuotta kunnes vene meni vaihtoon toimivilla akuilla.
        Nykyisessä venessäni on hupiakkuina kolme kappaletta Bileman 110Ah 80-31101, 25,7 kg painoisia akkuja. Yhteensä 77,1 kg. Akkujen hinta oli ostettaessa noin 1 € / Ah eli noin 330 €. Tänä päivänä lyijy on varmaan vähän kallimpaa. Life cycle, Light load = 6200. Maasähkölaturina on MeanWell PB-1000, 266 €. Eli yhteensä hupipuolen akut ja laturi hinta noin 600 € ja painoa n 80 kg.

        Mikälainen olisi edellistä käyttökapasiteetiltaan vastaava Lifefepo4 akusto ja lataussysteemi? Mikä olisi kokonaispaino ja hinta? Entä oletettu kestoikä?


      • Anonyymi
        Pete8 kirjoitti:

        Anteeksi jo valmiiksi kun harhaannun otsikosta mutta kiinnostaa kuinka kauan Lifefepo4 akut oikein kestää ja mitä ne vertailukelposesti lyijyakkuihin verrattuna painaa?

        Edellisessä veneessäni Biltema vapaa-ajan akut kesti ainakin kymmenisen vuotta kunnes vene meni vaihtoon toimivilla akuilla.
        Nykyisessä venessäni on hupiakkuina kolme kappaletta Bileman 110Ah 80-31101, 25,7 kg painoisia akkuja. Yhteensä 77,1 kg. Akkujen hinta oli ostettaessa noin 1 € / Ah eli noin 330 €. Tänä päivänä lyijy on varmaan vähän kallimpaa. Life cycle, Light load = 6200. Maasähkölaturina on MeanWell PB-1000, 266 €. Eli yhteensä hupipuolen akut ja laturi hinta noin 600 € ja painoa n 80 kg.

        Mikälainen olisi edellistä käyttökapasiteetiltaan vastaava Lifefepo4 akusto ja lataussysteemi? Mikä olisi kokonaispaino ja hinta? Entä oletettu kestoikä?

        No lfe-po4 akut parhaita ja kevyitä..minulla sähköpyörä jota paljon käytän. noin 14v ikäinen sama life-po4 akku eikä minkäänlaista eroa huomaa uuteen..mut nämähän kestävätki 1500 sykliä latauksia ilman kapasitanssin huomattavaa laskua.


      • Anonyymi
        Pete8 kirjoitti:

        Anteeksi jo valmiiksi kun harhaannun otsikosta mutta kiinnostaa kuinka kauan Lifefepo4 akut oikein kestää ja mitä ne vertailukelposesti lyijyakkuihin verrattuna painaa?

        Edellisessä veneessäni Biltema vapaa-ajan akut kesti ainakin kymmenisen vuotta kunnes vene meni vaihtoon toimivilla akuilla.
        Nykyisessä venessäni on hupiakkuina kolme kappaletta Bileman 110Ah 80-31101, 25,7 kg painoisia akkuja. Yhteensä 77,1 kg. Akkujen hinta oli ostettaessa noin 1 € / Ah eli noin 330 €. Tänä päivänä lyijy on varmaan vähän kallimpaa. Life cycle, Light load = 6200. Maasähkölaturina on MeanWell PB-1000, 266 €. Eli yhteensä hupipuolen akut ja laturi hinta noin 600 € ja painoa n 80 kg.

        Mikälainen olisi edellistä käyttökapasiteetiltaan vastaava Lifefepo4 akusto ja lataussysteemi? Mikä olisi kokonaispaino ja hinta? Entä oletettu kestoikä?

        kunhan puhut että tulis lämmin,sulla köyhällä ei oo ees koko venettäkään puhut kuin hänninen .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kunhan puhut että tulis lämmin,sulla köyhällä ei oo ees koko venettäkään puhut kuin hänninen .

        HA HAA HAAAAA


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kunhan puhut että tulis lämmin,sulla köyhällä ei oo ees koko venettäkään puhut kuin hänninen .

        Minä tiedän että lyijyköli ja lyijyakut on kaikista parhaita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No lfe-po4 akut parhaita ja kevyitä..minulla sähköpyörä jota paljon käytän. noin 14v ikäinen sama life-po4 akku eikä minkäänlaista eroa huomaa uuteen..mut nämähän kestävätki 1500 sykliä latauksia ilman kapasitanssin huomattavaa laskua.

        Vai 14 vuotta vanha sähköpyörän akku?

        Mistä ostit sähköpyörän vuonna 2008?

        Ja että oikein kapasitanssia....varsinainen sähkötekniikan diplomi-insinööri taidat olla muhahahah ei vittu mitä juttuja....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai 14 vuotta vanha sähköpyörän akku?

        Mistä ostit sähköpyörän vuonna 2008?

        Ja että oikein kapasitanssia....varsinainen sähkötekniikan diplomi-insinööri taidat olla muhahahah ei vittu mitä juttuja....

        Oli sähköpyöriä jo 2008. Kaverilla taitaa olla selvästi vanhempikin. Taisi olla lyijyakuilla kaikki vielä tuolloin.


    • veneeseen

      Kannattaa laittaa golfkärryn kuuden voltin akkuja kaksi sarjaan, jos ihan parasta haluaa.

      • Anonyymi

        Ehdottomasti. Ja sähköpyörätuolin akut ovat vielä parempia.
        Tai jos oikein olet sankari niin golf-housut jalkaan ja DTM:ään.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      65
      2957
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2083
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1668
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      24
      1520
    5. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1281
    6. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1267
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1196
    8. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1150
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1107
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      62
      1001
    Aihe