Luin perusperiaatteen jostain kirjasta, mutta käytännön taso jäi vieraaksi. Onkohan tuo hoidettu uudessa veneessä jo valmiiksi? Miten se käytännössä hoidetaan?
Sinkkianodi
30
8168
Vastaukset
- Zn
Jos kerrot enemmän minkälainen vene, moottori ja potkuri sinulla on, voit saada parempia vastauksia.
Yleensä sinkkianodeja käytetään suojaamaan korroosiolle alttiita meriveden kanssa kosketuksiin joutuvia osia. Lasikuituveneessä niitä voivat olla moottori ja potkuri.Etenkin kun niissäkin nykyisin käytetään teräspotkureita (joka on aivan sairas ajatus korroosion kannalta) sekä haponkestäviä trimmilevyjä. Aina puhutaan sinkkianoideista, ja unohdetaan että alumiini on yleinen uhrianodien valmistusaine. Olisiko syynä alumiiniveneiden ihannointi, ja se että niiden haluttavuus kärsisi jos ostaja tajuaisi että hänen hieno teräspotkurinsa voi syödä rungon kaatopaikkakuntoon muutamassa vuodessa..
Tosin ongelmaa ei ole niin kauan kun sinkkianodit syöpyvät vaihtokuntoon yhdessä kaudessa. Jos ei syövy niin kannattaa vaihtaa sellaiseen valmistajaan joka ei laita niihin jaloja metalleja sekaan :D- 334+45
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Etenkin kun niissäkin nykyisin käytetään teräspotkureita (joka on aivan sairas ajatus korroosion kannalta) sekä haponkestäviä trimmilevyjä. Aina puhutaan sinkkianoideista, ja unohdetaan että alumiini on yleinen uhrianodien valmistusaine. Olisiko syynä alumiiniveneiden ihannointi, ja se että niiden haluttavuus kärsisi jos ostaja tajuaisi että hänen hieno teräspotkurinsa voi syödä rungon kaatopaikkakuntoon muutamassa vuodessa..
Tosin ongelmaa ei ole niin kauan kun sinkkianodit syöpyvät vaihtokuntoon yhdessä kaudessa. Jos ei syövy niin kannattaa vaihtaa sellaiseen valmistajaan joka ei laita niihin jaloja metalleja sekaan :D"Etenkin kun niissäkin nykyisin käytetään teräspotkureita (joka on aivan sairas ajatus korroosion kannalta) sekä haponkestäviä trimmilevyjä. Aina puhutaan sinkkianoideista, ja unohdetaan että alumiini on yleinen uhrianodien valmistusaine. Olisiko syynä alumiiniveneiden ihannointi, ja se että niiden haluttavuus kärsisi jos ostaja tajuaisi että hänen hieno teräspotkurinsa voi syödä rungon kaatopaikkakuntoon muutamassa vuodessa..
Tosin ongelmaa ei ole niin kauan kun sinkkianodit syöpyvät vaihtokuntoon yhdessä kaudessa. Jos ei syövy niin kannattaa vaihtaa sellaiseen valmistajaan joka ei laita niihin jaloja metalleja sekaan :D "
Jaa tuttuja, sun kanssa juteltiin Esson paarissa tuosta aiheesta, Esson baari on Välittäjän paras tietolähde. 334+45 kirjoitti:
"Etenkin kun niissäkin nykyisin käytetään teräspotkureita (joka on aivan sairas ajatus korroosion kannalta) sekä haponkestäviä trimmilevyjä. Aina puhutaan sinkkianoideista, ja unohdetaan että alumiini on yleinen uhrianodien valmistusaine. Olisiko syynä alumiiniveneiden ihannointi, ja se että niiden haluttavuus kärsisi jos ostaja tajuaisi että hänen hieno teräspotkurinsa voi syödä rungon kaatopaikkakuntoon muutamassa vuodessa..
Tosin ongelmaa ei ole niin kauan kun sinkkianodit syöpyvät vaihtokuntoon yhdessä kaudessa. Jos ei syövy niin kannattaa vaihtaa sellaiseen valmistajaan joka ei laita niihin jaloja metalleja sekaan :D "
Jaa tuttuja, sun kanssa juteltiin Esson paarissa tuosta aiheesta, Esson baari on Välittäjän paras tietolähde.Paras tietolähde, minulla on hieman sinua enemmän kokemusta, ja tietoa..
- -Mika-
Jos veneessä on perämoottori, on se sinkki siinä perämoottorissa. Usein se on kavitointilevyn alapinnassa oleva pieni "trimmiohjaus" evä, joka hoitaa sinkkianodin virkaa samalla kun pyrkii poistamaan potkurin pyörimisen aiheuttamaa ohjauksen puoltamista. Jos veneessä on sisäkone ja perävetolaite, niin sama juttu. Näissä se sinkki on tyypillisesti potkurin alla isona renkaana. Nämä on uusissa koneissa yleensä valmiina. Sen sikin tunnistat siitä, että sitä ei ole maalattu.
Jos veneesi on taas purjevene S-vetolaitteella, niin edelleen sama juttu: se sinkki on siinä vetolaitteesssa ja uusisssa on nämä sinkit jo valmiina paikallaan.
Jos veneesi on akselivetoinen, joko purkkari tai moottorivene, niin silloin se sinkki kiinnitetään akseliin ja ei yleensä ole valmiina. Tyypillisesti se akselianodi on pallon muotoinen, 5-7 senttiä halkaisijaltaan.
Lisäksi tulee vielä joitakin poikkeuksia, kuten uppumarunkoinen vene, jossa rautaperäsin ja pronnsipotkuri. Näissä näkee peräsimeen kiinnitettynä erillisiä anodeja potkuriakselianodin lisäksi ym.- Ankki Sinodi
Mun paatissa on viime vuotinen Mercruiser MPI 5.0...tietääkö joku, onko ankkisinodit kunnossa ja kuinka usein tota pitäisi murehtia? Asiallisia vastauksia kiitos, mutta vois joku lyödä lekkeriksikin, ettei kävis liian totiseksi...
- sintti anoli
Ankki Sinodi kirjoitti:
Mun paatissa on viime vuotinen Mercruiser MPI 5.0...tietääkö joku, onko ankkisinodit kunnossa ja kuinka usein tota pitäisi murehtia? Asiallisia vastauksia kiitos, mutta vois joku lyödä lekkeriksikin, ettei kävis liian totiseksi...
Ei tiedä kukaan, katsoa pitäs. Keväällä kun vilkaiseen tuohon suuntaan ja syksyllä kanssa, niin pärjäilee. Kulumisesta ja muijan lompakon paksuudestahan tuo vaihtoväli on kiinni. Osa menee vuodessa vaihtokuntoon, toinen kestää useita vuosia.
- Juussun
sintti anoli kirjoitti:
Ei tiedä kukaan, katsoa pitäs. Keväällä kun vilkaiseen tuohon suuntaan ja syksyllä kanssa, niin pärjäilee. Kulumisesta ja muijan lompakon paksuudestahan tuo vaihtoväli on kiinni. Osa menee vuodessa vaihtokuntoon, toinen kestää useita vuosia.
pitää kaikki vesirajan alapuolelle tulevat haponkestävät osat, esim trimmit, läpiviennit, potkuri ym., eristää irti rungosta. Ruuvit holkittaa muoviputkella kierteen osalta ja nylon prikka kannan alle. Jokaisen ruuvin kiristyksen jälkeen pitää yleismittarilla tarkastaa, ettei yhdistänyt. Potkuriakselin ja kytkimenlaipan väliin pitää laittaa muovilaippa, jonka pultit eivät ole yhteydessä toisiinsa, kumiletkun varassa oleva sisäboksi ja kuminen perälaakeri hoitaa homman takapäässä. Kun em hommat on kerran tehty, niistä ei ole enää ongelmia, lisäkustannuksia tuli vain kerran. Mulla oli laitettava vielä magnesiumsinkit, kun tavalliset eivät kuluneet.
Juussun kirjoitti:
pitää kaikki vesirajan alapuolelle tulevat haponkestävät osat, esim trimmit, läpiviennit, potkuri ym., eristää irti rungosta. Ruuvit holkittaa muoviputkella kierteen osalta ja nylon prikka kannan alle. Jokaisen ruuvin kiristyksen jälkeen pitää yleismittarilla tarkastaa, ettei yhdistänyt. Potkuriakselin ja kytkimenlaipan väliin pitää laittaa muovilaippa, jonka pultit eivät ole yhteydessä toisiinsa, kumiletkun varassa oleva sisäboksi ja kuminen perälaakeri hoitaa homman takapäässä. Kun em hommat on kerran tehty, niistä ei ole enää ongelmia, lisäkustannuksia tuli vain kerran. Mulla oli laitettava vielä magnesiumsinkit, kun tavalliset eivät kuluneet.
Tai sinulla ei ole hätää, etenkin kun olet ymmärtänyt vaihtaa magnesiumanodeihin. Mutta ongelmana on veden kyky johtaa sähköa. Otetaan esimerkkinä Buster jossa on teräspotkuri. Potkurin keskiössä on vulkanoitu kumi, joten teräs ei ole suorassa kosketuksessa moottoriin tai runkoon. Kuitenkin potkuri tuhoaa rungon elleivät uhrianodit toimi kuten pitää.
- Juussun
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Tai sinulla ei ole hätää, etenkin kun olet ymmärtänyt vaihtaa magnesiumanodeihin. Mutta ongelmana on veden kyky johtaa sähköa. Otetaan esimerkkinä Buster jossa on teräspotkuri. Potkurin keskiössä on vulkanoitu kumi, joten teräs ei ole suorassa kosketuksessa moottoriin tai runkoon. Kuitenkin potkuri tuhoaa rungon elleivät uhrianodit toimi kuten pitää.
9 vuotta, syöpyminen pysyy kurissa sinkkien avulla, kun fyysistä kosketusta ei ole hapon ja alumiinin välillä. Manitsemassasi tapauksessa, happo on akseleiden kautta moottorin runkoon ja siitä veneen runkoon. Miksi muuten perämoottoriin pitää laittaa teräspotkuri, se on jotain fiilistelyä, jos sillä pääsee jotain 0,3 s lujempaa.
Juussun kirjoitti:
9 vuotta, syöpyminen pysyy kurissa sinkkien avulla, kun fyysistä kosketusta ei ole hapon ja alumiinin välillä. Manitsemassasi tapauksessa, happo on akseleiden kautta moottorin runkoon ja siitä veneen runkoon. Miksi muuten perämoottoriin pitää laittaa teräspotkuri, se on jotain fiilistelyä, jos sillä pääsee jotain 0,3 s lujempaa.
En ainakaan ymmärrä teräspotkureita alumiiniveneissä. Se potkuri ei muuten tuossa edellisessä esimerkissä ole suorassa metallisessa yhteydessä potkuriakseliin, koska potkurin kumikeskiö eristää sen siitä.
Ja sitten toinen hauska esimerkki, vierekkäisillä aisapaikoilla on lasikuituvene ja alumiinivene. Kummassakin on ne "uskomattoman halvat" anodit, jotka ovat "virheettömiä kymmenen vuoden jälkeen". Lasikuituveneessä on teräspotkuri, joka veden välityksellä muodostaa galvaanisen parin alumiiniveneen kanssa. Arvatkaa mitä tapahtuu :)
Yhdeksänkymmentä luvulla minulla oli naapuripaikalla isohko alumiininen matkavene, jonka pohjaan oli vedetty tuhti kerros kuparipohjaista eliönestomaalia, ilman primeria. Kahden kesän jälkeen sen pohja näytti siltä kun olisi ammuttu haulikolla koko matkalta. Onneksi pellit olivat tarpeeksi paksuja kestääkseen hiekkapuhalluksen.- _lukiolainen
Välittäjä_LKV kirjoitti:
En ainakaan ymmärrä teräspotkureita alumiiniveneissä. Se potkuri ei muuten tuossa edellisessä esimerkissä ole suorassa metallisessa yhteydessä potkuriakseliin, koska potkurin kumikeskiö eristää sen siitä.
Ja sitten toinen hauska esimerkki, vierekkäisillä aisapaikoilla on lasikuituvene ja alumiinivene. Kummassakin on ne "uskomattoman halvat" anodit, jotka ovat "virheettömiä kymmenen vuoden jälkeen". Lasikuituveneessä on teräspotkuri, joka veden välityksellä muodostaa galvaanisen parin alumiiniveneen kanssa. Arvatkaa mitä tapahtuu :)
Yhdeksänkymmentä luvulla minulla oli naapuripaikalla isohko alumiininen matkavene, jonka pohjaan oli vedetty tuhti kerros kuparipohjaista eliönestomaalia, ilman primeria. Kahden kesän jälkeen sen pohja näytti siltä kun olisi ammuttu haulikolla koko matkalta. Onneksi pellit olivat tarpeeksi paksuja kestääkseen hiekkapuhalluksen.Ja sitten toinen hauska esimerkki, vierekkäisillä aisapaikoilla on lasikuituvene ja alumiinivene. Kummassakin on ne "uskomattoman halvat" anodit, jotka ovat "virheettömiä kymmenen vuoden jälkeen". Lasikuituveneessä on teräspotkuri, joka veden välityksellä muodostaa galvaanisen parin alumiiniveneen kanssa."
Mun mielestä tosta ei kyllä tuu galvaanista paria, elleivät veneet ole sähköisessä kontaktissa toisiinsa esimerkiksi maasähkön kautta. Pelkkä merivesi veneiden välissä ei riitä elektrolyysin toimimiseksi. - Tsetännä
_lukiolainen kirjoitti:
Ja sitten toinen hauska esimerkki, vierekkäisillä aisapaikoilla on lasikuituvene ja alumiinivene. Kummassakin on ne "uskomattoman halvat" anodit, jotka ovat "virheettömiä kymmenen vuoden jälkeen". Lasikuituveneessä on teräspotkuri, joka veden välityksellä muodostaa galvaanisen parin alumiiniveneen kanssa."
Mun mielestä tosta ei kyllä tuu galvaanista paria, elleivät veneet ole sähköisessä kontaktissa toisiinsa esimerkiksi maasähkön kautta. Pelkkä merivesi veneiden välissä ei riitä elektrolyysin toimimiseksi.olet oikessa. Ei riitä noilla massoilla ja etäisyyksillä. Minulla on alumiinipaatti Reposaaressa eikä Mäntyluodon sataman laivat muodosta sen kanssa galvaanista paria. Tämä oli vitsi mutta merivesi on huono johtamaan sähköä. Maasähkön loisvuoto voi nopeuttaa prosessia rajusti mutta galvaanisen parin muodostuminen ei vaadi ulkopuolista virtaa. Galvaaninen pari muodostuu kahden eri ominaissähkönjohtavuuden omaavan aineen välille. Juuri siitä syystä sinkki on anodina suosituin, sen ominaissähkönjohtavuus suhteessa hintaan on mahdollisimman kaukana yleisistä venenrakennusmateriaaleista, kuten teräksestä ja alumiinista. Mitä kauempana anodin ominaissähkönjohtavuus on suojattavan kohteen ominaossähkönjohtavuudesta,sen paremmin anodi kuluu ja suojaus toimii. Alumiinin ja mangnesiumin käytölle suoja-anodeina on muita syitä.
Epäpuhdas sinkki ei toimi tai toimii huonosti. Useimmin sinkin toimimattomuuden syy on huono kosketus suojattavaan kohteeseen tai epäpuhdas (=halpa) sinkki. Tsetännä kirjoitti:
olet oikessa. Ei riitä noilla massoilla ja etäisyyksillä. Minulla on alumiinipaatti Reposaaressa eikä Mäntyluodon sataman laivat muodosta sen kanssa galvaanista paria. Tämä oli vitsi mutta merivesi on huono johtamaan sähköä. Maasähkön loisvuoto voi nopeuttaa prosessia rajusti mutta galvaanisen parin muodostuminen ei vaadi ulkopuolista virtaa. Galvaaninen pari muodostuu kahden eri ominaissähkönjohtavuuden omaavan aineen välille. Juuri siitä syystä sinkki on anodina suosituin, sen ominaissähkönjohtavuus suhteessa hintaan on mahdollisimman kaukana yleisistä venenrakennusmateriaaleista, kuten teräksestä ja alumiinista. Mitä kauempana anodin ominaissähkönjohtavuus on suojattavan kohteen ominaossähkönjohtavuudesta,sen paremmin anodi kuluu ja suojaus toimii. Alumiinin ja mangnesiumin käytölle suoja-anodeina on muita syitä.
Epäpuhdas sinkki ei toimi tai toimii huonosti. Useimmin sinkin toimimattomuuden syy on huono kosketus suojattavaan kohteeseen tai epäpuhdas (=halpa) sinkki.Olen kuullut että järvivedessä toimii vain mangnesiumin anodi.
- -Mika-
Tsetännä kirjoitti:
olet oikessa. Ei riitä noilla massoilla ja etäisyyksillä. Minulla on alumiinipaatti Reposaaressa eikä Mäntyluodon sataman laivat muodosta sen kanssa galvaanista paria. Tämä oli vitsi mutta merivesi on huono johtamaan sähköä. Maasähkön loisvuoto voi nopeuttaa prosessia rajusti mutta galvaanisen parin muodostuminen ei vaadi ulkopuolista virtaa. Galvaaninen pari muodostuu kahden eri ominaissähkönjohtavuuden omaavan aineen välille. Juuri siitä syystä sinkki on anodina suosituin, sen ominaissähkönjohtavuus suhteessa hintaan on mahdollisimman kaukana yleisistä venenrakennusmateriaaleista, kuten teräksestä ja alumiinista. Mitä kauempana anodin ominaissähkönjohtavuus on suojattavan kohteen ominaossähkönjohtavuudesta,sen paremmin anodi kuluu ja suojaus toimii. Alumiinin ja mangnesiumin käytölle suoja-anodeina on muita syitä.
Epäpuhdas sinkki ei toimi tai toimii huonosti. Useimmin sinkin toimimattomuuden syy on huono kosketus suojattavaan kohteeseen tai epäpuhdas (=halpa) sinkki.Lukiolainen on silti oikeilla jäljillä. Galvaaninen pari ei yksinään riitä syövyttämään toista materiaaleista, tarvitaan sen lisäksi yhteys muuta kautta näiden kahden eri metallin välille.
Ja hyvänä esimerkkinä siitä muusta yhteydestä on vaikkapa se, että molemmat veneet on laiturisähkössä, ja molempien veneiden maasähkökeskuksen kautta on laiturin suojamaa yhdistettynä veneen "maahan" eli moottorin runkoon ja siitä potkuriakselin kautta veteen. Nyt vasta syntyy virtapiiri, jossa syöpymistä alkaa tapahtua.
No tuo oli vähän kärjistämistä, koska lievää syöpymistä tapahtuu jo siitä syystä, että ne kaksi eri metallia on siinä samassa nesteessä... se vaan kiihtyy voimakkaasti se syöpymisreaktio, jos näiden kahden metallin välillä on muutakin kautta sähköinen yhteys. - 20
-Mika- kirjoitti:
Lukiolainen on silti oikeilla jäljillä. Galvaaninen pari ei yksinään riitä syövyttämään toista materiaaleista, tarvitaan sen lisäksi yhteys muuta kautta näiden kahden eri metallin välille.
Ja hyvänä esimerkkinä siitä muusta yhteydestä on vaikkapa se, että molemmat veneet on laiturisähkössä, ja molempien veneiden maasähkökeskuksen kautta on laiturin suojamaa yhdistettynä veneen "maahan" eli moottorin runkoon ja siitä potkuriakselin kautta veteen. Nyt vasta syntyy virtapiiri, jossa syöpymistä alkaa tapahtua.
No tuo oli vähän kärjistämistä, koska lievää syöpymistä tapahtuu jo siitä syystä, että ne kaksi eri metallia on siinä samassa nesteessä... se vaan kiihtyy voimakkaasti se syöpymisreaktio, jos näiden kahden metallin välillä on muutakin kautta sähköinen yhteys.kytkentä veneen runkoon on jotensakin outo juttu. Ymmärtääkseni direktiivi käskee niin tekemään, mutta jokainen jututtamani sähkömies on poikkeuksetta ollut sitä mieltä, ettei moisessa ole mitään järkeä. Omassa veneessäni ei sellaista kytkentää olekaan.
- -Mika-
20 kirjoitti:
kytkentä veneen runkoon on jotensakin outo juttu. Ymmärtääkseni direktiivi käskee niin tekemään, mutta jokainen jututtamani sähkömies on poikkeuksetta ollut sitä mieltä, ettei moisessa ole mitään järkeä. Omassa veneessäni ei sellaista kytkentää olekaan.
Niin, eihän siinä mitään järkeä olekaan. Eikä mullakaan sellasta ole, kun ei ole koko maasähkökeskusta, roikka vaan jossa pistorasiat ja niissä laturi muut tarvittavat härpäkkeet ajoittain. Tällaisenkin "asennuksen" voi tehdä siististi ja järkevästi. Mulla on esim. takapoksissa (jonne se roikka tulee) akut ja laturi, mutta siitä lähtee sitten toinen jatkojohto kajuuttaan. Siinä on sitten kaksi pistorasiaa ja se on siististi bunkan alla ja johto on vedetty rakenteissa eli näkymättömissä. Tayttää lain kirjaimen ja hengen, kun mitään ei ole kiinnitetty mihinkään. SIlti käyttö on ihan yhtä heloopa/mukavaa/turvallista, kuin kiinteän maasähkökeskuksen kanssakin. Halvempaa vaan.
Joissakin latureissa on muuten sellainen älyttömyys, että niiden sisällä on kytketty verkkosähkön suojamaa ja akkupuolen miinuskarva yhteen... No sehän tekee silloin sen saman asian ihan veneilijän tietämättä! Tämä selviää yleismittarilla helposti. Kannatta tsekata, jos jollain on latu aina kiinni veneen sähköissä. -Mika- kirjoitti:
Niin, eihän siinä mitään järkeä olekaan. Eikä mullakaan sellasta ole, kun ei ole koko maasähkökeskusta, roikka vaan jossa pistorasiat ja niissä laturi muut tarvittavat härpäkkeet ajoittain. Tällaisenkin "asennuksen" voi tehdä siististi ja järkevästi. Mulla on esim. takapoksissa (jonne se roikka tulee) akut ja laturi, mutta siitä lähtee sitten toinen jatkojohto kajuuttaan. Siinä on sitten kaksi pistorasiaa ja se on siististi bunkan alla ja johto on vedetty rakenteissa eli näkymättömissä. Tayttää lain kirjaimen ja hengen, kun mitään ei ole kiinnitetty mihinkään. SIlti käyttö on ihan yhtä heloopa/mukavaa/turvallista, kuin kiinteän maasähkökeskuksen kanssakin. Halvempaa vaan.
Joissakin latureissa on muuten sellainen älyttömyys, että niiden sisällä on kytketty verkkosähkön suojamaa ja akkupuolen miinuskarva yhteen... No sehän tekee silloin sen saman asian ihan veneilijän tietämättä! Tämä selviää yleismittarilla helposti. Kannatta tsekata, jos jollain on latu aina kiinni veneen sähköissä.Muutenkin vain metalliveneille. Ja esimerkiksi teräsveneessähän tulisi käyttää moottorissakin kaksinapaista sähköjärjestelmää vaikka se onkin kalliimpi, ja juuri galvaanisen korroosion vähentämiseksi?
- -Mika-
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Muutenkin vain metalliveneille. Ja esimerkiksi teräsveneessähän tulisi käyttää moottorissakin kaksinapaista sähköjärjestelmää vaikka se onkin kalliimpi, ja juuri galvaanisen korroosion vähentämiseksi?
Teräsveneiden vaatimia sähköjärjestelmän erikoisuuksia en tunne. Mutta logiikkasi on... loogista. Jos ei käytetä suojaerotusmuuntajaa, niin veneen metallirakenteet tulisi olla maadoitettuja siihen sähkön tarjoajan suojamaapotentiaaliin. Vikavirtasuoja tosin vähentää sähköiskun riskiä siinäkin tilanteessa.
Mutta usealla venmeilijällä on tietämättään maasähkön suojamaa veneen miinuskiskossa tuon laturin sisäisen kytkennän takia. Ja erityisesti "laatulatureissa" C-tekiä lukuunottamatta, sehään on suojaeristetty, ei maadoitettu. - Anonyymi
Tsetännä kirjoitti:
olet oikessa. Ei riitä noilla massoilla ja etäisyyksillä. Minulla on alumiinipaatti Reposaaressa eikä Mäntyluodon sataman laivat muodosta sen kanssa galvaanista paria. Tämä oli vitsi mutta merivesi on huono johtamaan sähköä. Maasähkön loisvuoto voi nopeuttaa prosessia rajusti mutta galvaanisen parin muodostuminen ei vaadi ulkopuolista virtaa. Galvaaninen pari muodostuu kahden eri ominaissähkönjohtavuuden omaavan aineen välille. Juuri siitä syystä sinkki on anodina suosituin, sen ominaissähkönjohtavuus suhteessa hintaan on mahdollisimman kaukana yleisistä venenrakennusmateriaaleista, kuten teräksestä ja alumiinista. Mitä kauempana anodin ominaissähkönjohtavuus on suojattavan kohteen ominaossähkönjohtavuudesta,sen paremmin anodi kuluu ja suojaus toimii. Alumiinin ja mangnesiumin käytölle suoja-anodeina on muita syitä.
Epäpuhdas sinkki ei toimi tai toimii huonosti. Useimmin sinkin toimimattomuuden syy on huono kosketus suojattavaan kohteeseen tai epäpuhdas (=halpa) sinkki.Äläpäs puhu höpöjä alumiini on ainut aine joka toimii kaikissa vesissä ,sinkki ei toimi ollenkaan murtovesissä
- Anonyymi
Tsetännä kirjoitti:
olet oikessa. Ei riitä noilla massoilla ja etäisyyksillä. Minulla on alumiinipaatti Reposaaressa eikä Mäntyluodon sataman laivat muodosta sen kanssa galvaanista paria. Tämä oli vitsi mutta merivesi on huono johtamaan sähköä. Maasähkön loisvuoto voi nopeuttaa prosessia rajusti mutta galvaanisen parin muodostuminen ei vaadi ulkopuolista virtaa. Galvaaninen pari muodostuu kahden eri ominaissähkönjohtavuuden omaavan aineen välille. Juuri siitä syystä sinkki on anodina suosituin, sen ominaissähkönjohtavuus suhteessa hintaan on mahdollisimman kaukana yleisistä venenrakennusmateriaaleista, kuten teräksestä ja alumiinista. Mitä kauempana anodin ominaissähkönjohtavuus on suojattavan kohteen ominaossähkönjohtavuudesta,sen paremmin anodi kuluu ja suojaus toimii. Alumiinin ja mangnesiumin käytölle suoja-anodeina on muita syitä.
Epäpuhdas sinkki ei toimi tai toimii huonosti. Useimmin sinkin toimimattomuuden syy on huono kosketus suojattavaan kohteeseen tai epäpuhdas (=halpa) sinkki.Tulin myös katsomaan tätä vanhaa anodiketjua.
Eräs kohta tässä ko. kommentissa nosti kulmakarvoja.
” Tämä oli vitsi mutta merivesi on huono johtamaan sähköä. ”
Merivesi on juuri se paras sähkön johtaja.
Olen nähnyt Floridalaisessa venesatamassa kuinka yhdestä perämoottorista oli alumiini sulanut siten, että perän vaihteisto oli näkyvissä.
Tuollaisessa satamassa täytyy kaikki vedessä olevat veneen metallia sisältävät osat suojat todella huolellisesti. - Anonyymi
Välittäjä_LKV kirjoitti:
En ainakaan ymmärrä teräspotkureita alumiiniveneissä. Se potkuri ei muuten tuossa edellisessä esimerkissä ole suorassa metallisessa yhteydessä potkuriakseliin, koska potkurin kumikeskiö eristää sen siitä.
Ja sitten toinen hauska esimerkki, vierekkäisillä aisapaikoilla on lasikuituvene ja alumiinivene. Kummassakin on ne "uskomattoman halvat" anodit, jotka ovat "virheettömiä kymmenen vuoden jälkeen". Lasikuituveneessä on teräspotkuri, joka veden välityksellä muodostaa galvaanisen parin alumiiniveneen kanssa. Arvatkaa mitä tapahtuu :)
Yhdeksänkymmentä luvulla minulla oli naapuripaikalla isohko alumiininen matkavene, jonka pohjaan oli vedetty tuhti kerros kuparipohjaista eliönestomaalia, ilman primeria. Kahden kesän jälkeen sen pohja näytti siltä kun olisi ammuttu haulikolla koko matkalta. Onneksi pellit olivat tarpeeksi paksuja kestääkseen hiekkapuhalluksen.Merivesi johtaa erittäin huonosti sähköä.
- Anonyymi
Tsetännä kirjoitti:
olet oikessa. Ei riitä noilla massoilla ja etäisyyksillä. Minulla on alumiinipaatti Reposaaressa eikä Mäntyluodon sataman laivat muodosta sen kanssa galvaanista paria. Tämä oli vitsi mutta merivesi on huono johtamaan sähköä. Maasähkön loisvuoto voi nopeuttaa prosessia rajusti mutta galvaanisen parin muodostuminen ei vaadi ulkopuolista virtaa. Galvaaninen pari muodostuu kahden eri ominaissähkönjohtavuuden omaavan aineen välille. Juuri siitä syystä sinkki on anodina suosituin, sen ominaissähkönjohtavuus suhteessa hintaan on mahdollisimman kaukana yleisistä venenrakennusmateriaaleista, kuten teräksestä ja alumiinista. Mitä kauempana anodin ominaissähkönjohtavuus on suojattavan kohteen ominaossähkönjohtavuudesta,sen paremmin anodi kuluu ja suojaus toimii. Alumiinin ja mangnesiumin käytölle suoja-anodeina on muita syitä.
Epäpuhdas sinkki ei toimi tai toimii huonosti. Useimmin sinkin toimimattomuuden syy on huono kosketus suojattavaan kohteeseen tai epäpuhdas (=halpa) sinkki.Väärin Suomessa ei kannata sinkkiä käyttää ,ei kulu koska meillä niin sanottu merivesi eli murtovesi on niin vähäsuolaista että kohta nimikin muutetaan järveksi ,täällä käytetään alumiinia ja mengnesiumia
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tulin myös katsomaan tätä vanhaa anodiketjua.
Eräs kohta tässä ko. kommentissa nosti kulmakarvoja.
” Tämä oli vitsi mutta merivesi on huono johtamaan sähköä. ”
Merivesi on juuri se paras sähkön johtaja.
Olen nähnyt Floridalaisessa venesatamassa kuinka yhdestä perämoottorista oli alumiini sulanut siten, että perän vaihteisto oli näkyvissä.
Tuollaisessa satamassa täytyy kaikki vedessä olevat veneen metallia sisältävät osat suojat todella huolellisesti.Höpö höpö juttuja
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tulin myös katsomaan tätä vanhaa anodiketjua.
Eräs kohta tässä ko. kommentissa nosti kulmakarvoja.
” Tämä oli vitsi mutta merivesi on huono johtamaan sähköä. ”
Merivesi on juuri se paras sähkön johtaja.
Olen nähnyt Floridalaisessa venesatamassa kuinka yhdestä perämoottorista oli alumiini sulanut siten, että perän vaihteisto oli näkyvissä.
Tuollaisessa satamassa täytyy kaikki vedessä olevat veneen metallia sisältävät osat suojat todella huolellisesti.Kannattaa nostella kulmakarvoja ja ymmärtää fakta asia ja opiskella
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaa nostella kulmakarvoja ja ymmärtää fakta asia ja opiskella
Kannattaa myös opiskella kuinka hyvää ”akkuhappoa” floridalaisessa satamassa oleva merivesi on.
ABYC:n aineistoista näitä asioita voi lueskella.
Meillä tämä galvanic corrosion on lasten leikkiä verrattuna siihen, mitä heidän täytyy tehdä veneen suojauksessa.
- alup
perämoottorin teräspotkuri, ei vaikuta veneeseen sitä eikä tätä.
- rotkuri
Ei tosiaankaan vaikuta, teräspotkuri pitää muotonsa paremmin, usein myös paremmin tehty, eli aluminipotkuri muuttaa pikkasen muotoaan vuosien saatossa, menettää tehoaan.Ei ainakaan kymmenessä vuodessa vaikuta Fasterin runkoon mitenkään.
- Anonyymi
Meillä oli aikanaan yksi vittumainen äijä seurassa. Annoin hänelle ihan ilmaiseksi vinkin että sinkkianodit kannattaa vahata jottei ne turhaan kulu. Oli todella tyytyväinen vuosia kun muiden veneissä oli aivan hapettuneet ja hänellä kiilsi uutuuttaan.
- Anonyymi
Oliko teidän seurassa kuitenki kaksi wittu päätä.
Vaiko kaikki.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387745Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381955Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251920- 911633
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801565Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1061004- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4889Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812