Ateistina tiedän että evoluutio

Aatteleppaite2.0

on totta (moni uskovainekin tietää,vaikkakin sen kieltää),ja evoluution myötä jotkin ihmisrodut ovat toisia edellä mutta mitkä?
Vaikka me valkoiset olemme hyvin pieni vähemmistö maailmassa ,olemme saaneet tämän maailman tähän tilaan missä se nyt on,olemmeko hyvässä vai pahassa tilassa siihen en ota sen koommin kantaa.
Me valkoisimmat täällä pohjolassa olemme myös maailman ateistisimpia,onko ateistisuus evoluution eteenpäin harppauksen syy tai tulos,toki ateisteja löytyy kaikista muistakin ihmis"roduista" mutta näitä voimme pitää poikkeuksina niiden vähälukuisuuden vuoksi,kasvatuksellinen osuus poisluettuna.
Ja miksi näistä asioista on niin vaikeaa puhua leimautumatta rasistiksi,jokainen kissa tai koiraihminenkin tietää että niissäkin on rodullisia ominaisuuksia,miksei ihmisissäkin voisi olla?
Itse uskon,,ei vaan tiedän että me valkoiset olemme evoluutiossa muita rutkasti edellä siitä todisteena mm viime viikolla julkaistu tutkimus ihmisen karvattomuudesta evoluution edetessä,me valkoiset varsinkin täällä pohjolassa olemme karvattovampia kuin muut kansat,joissakin kansoissa karvattomuus on pahe,itse pidän sitä lähes etuna,vaikkakaan en ihan siihen kärkiryhmään kuulukkaan.
Varmasti viisaimmat teistä ymmärtävät mitä ajan takaa,ja älkää leimatko minua rasistiksi sillä sitä en ole,ja miten voisinkaaan,kuulunhan tuohon hyvin pieneen valkoiseen ihmisryhmään joka on vähemmistö maailmassamma PS.Epäilin pitkkään uskallanko lähettää viestin,mutta uskallimpas;)

Ja hihhulit älkööt innostuko,jumalia ei ole,vieläkään.

128

681

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juhlisi ihonväriäsi tai taikauskottomuuttasi.

Nimittäin sinä et ole kovin älykäs. Toki sen verran että kuuppasi ei ole väkivallan (jessesadun) himmentämä mutta ei tolla pisteitäkään hankita.

Jeesux! kuten savis heittäis.

• Aatteleppaite2.0

ymmärsit juuri niin väärin kuin ajattelinkin ihmisten ymmärtävän.'
        Ja minä muuten olen ateisti;)

• rehellisesti vain

Minä taas en ole ateisti, vaan minä olen uskovainen, ja uskon luomisoppiin. Sen takia tämä keskustelu oli minusta hiukan tylsää.

• rehellisesti vain kirjoitti:

Minä taas en ole ateisti, vaan minä olen uskovainen, ja uskon luomisoppiin. Sen takia tämä keskustelu oli minusta hiukan tylsää.

Niin. Mutta sinä taas oletkin hiukan yksinkertainen ;o)

• AntiChrisu

Evoluutio ei toimi ihmiseen maapallolla, sillä siitä uupuu luonnonvalinta, koska
      ihminen voi ateistien kehittelemillä laitteilla ja keksinnöillä suojautua elinolosuhteiden muutoksiin.
      Mutta näitä keksintöjä voivat hyödyntää myös uskovaiset vaikka heillä ei ole niiden keksimiseen
      ollut muuta kuin hidastava vaikutus. Ts. kaikki ihmiset rotuun katsomatta ovat kutakuinkin
      samassa asemassa luontoon nähden joten luonnonvalintaa ei tapahdu (maapallolla). Tilanne
      voi muuttua esim. asutettaessa erilaista planeetta tai puhtaasti avaruutta.

Myöskään mikroevoluutiota ei tapahdu, sillä parin muodostuksessa evoluutiota edistävää
      muodostusta ei pääsääntöisesti tapahdu (älykkääät eli ateistit pariutuvat vain älykkäiden kanssa tai
      imbesillit eli uskovaiset vain imbesillien kanssa).

Sen sijaan yhteiskunnallista eli kulttuurievoluutiota tapahtuu ja eli yhteiskunta kehittyy kohti
      ateistista yhteiskuntaa vääjäämättä kun tieto lisääntyy ja leviää. Mutta tällä ei ole mitään tekemistä biologisen evoluution kanssa, vaikka samankaltaisia mekanismeja löytyykin.

Saako roduista/etnisten ryhmien ja niiden eroista puhua. Tieteellisen maailmankatsomuksen omaava
      ateisti voi ja tulisikin keskutella, mutta kukkahattuateisteille ja muille multikultturisteille se on vaikeaa nieltävää.

• Aatteleppaite2.0

toimii ihmiseenkin esim Japnissa ihmiset pystyvät sulattamaan levää ravinnokseen me emme täällä siihen pysty,he ovat siinä meitä edellä useita kymmeniä sukupolvia.

• "Evoluutio ei toimi ihmiseen maapallolla, sillä siitä uupuu luonnonvalinta"

Seksuaalinen valinta on myös luonnonvalintaa. Josta kuvaatkin itseasiassa esimerkin ihan itsekin.

"älykkääät eli ateistit pariutuvat vain älykkäiden kanssa tai imbesillit eli uskovaiset vain imbesillien kanssa"

Jos perinnöllisyydellä on mitään tekemistä älykkyyden kanssa (ja me tiedämme että sillä on) niin silloinhan nämä älykkäät saavat koko ajan älykkäämpiä lapsia kun taas imbesillien lapset ovat vielä imbesilleimpiä.

"Saako roduista/etnisten ryhmien ja niiden eroista puhua."

Saa, tietysti saa. Jos näihin eroihin ei sidota mitään arvolatauksia niin silloin kyse ei ole rasismista vaan esim. faktoina todettavien ulkonäöllisten erojen toteamisesta.

• Aatteleppaite2.0
        Sikamaster kirjoitti:

"Evoluutio ei toimi ihmiseen maapallolla, sillä siitä uupuu luonnonvalinta"

Seksuaalinen valinta on myös luonnonvalintaa. Josta kuvaatkin itseasiassa esimerkin ihan itsekin.

"älykkääät eli ateistit pariutuvat vain älykkäiden kanssa tai imbesillit eli uskovaiset vain imbesillien kanssa"

Jos perinnöllisyydellä on mitään tekemistä älykkyyden kanssa (ja me tiedämme että sillä on) niin silloinhan nämä älykkäät saavat koko ajan älykkäämpiä lapsia kun taas imbesillien lapset ovat vielä imbesilleimpiä.

Saa, tietysti saa. Jos näihin eroihin ei sidota mitään arvolatauksia niin silloin kyse ei ole rasismista vaan esim. faktoina todettavien ulkonäöllisten erojen toteamisesta.

rodullista ulkonäköerojen vuoksi vaan muiden ominaisuuksien vuoksi,jokainen huomaa että musta mies on nopea radalla juosten,ei minua ainakaan hävetä myöntää moinen.
        Miksei siis jokin rotu voisi olla toista luontaisesti älykkäämpi,sekin on vain ominaisuus.

• Kössönöm

"Evoluutio ei toimi ihmiseen maapallolla, sillä siitä uupuu luonnonvalinta, koska
        ihminen voi ateistien kehittelemillä laitteilla ja keksinnöillä suojautua elinolosuhteiden muutoksiin."

- Mitä ihmettä sinä höpötät? Kaikkiin muihin eliöihin evoluutio on vaikuttanut, mutta ei homo sapiensiin?????

• Aatteleppaite2.0 kirjoitti:

rodullista ulkonäköerojen vuoksi vaan muiden ominaisuuksien vuoksi,jokainen huomaa että musta mies on nopea radalla juosten,ei minua ainakaan hävetä myöntää moinen.
        Miksei siis jokin rotu voisi olla toista luontaisesti älykkäämpi,sekin on vain ominaisuus.

"Miksei siis jokin rotu voisi olla toista luontaisesti älykkäämpi,sekin on vain ominaisuus."

Ei ole mitään syytä miksi joku rotu ei voisi olla älykkäämpi kuin toinen. Tätä on tutkittukin paljon mutta ei ikinä havaittu. Ja vaikka havaittaisiinkin ei älykkäämpiä saa pitää itsearvoisesti parempina kuin tyhmempiä.

• Aatteleppaite2.0
        Sikamaster kirjoitti:

"Miksei siis jokin rotu voisi olla toista luontaisesti älykkäämpi,sekin on vain ominaisuus."

Ei ole mitään syytä miksi joku rotu ei voisi olla älykkäämpi kuin toinen. Tätä on tutkittukin paljon mutta ei ikinä havaittu. Ja vaikka havaittaisiinkin ei älykkäämpiä saa pitää itsearvoisesti parempina kuin tyhmempiä.

niin nykyaikana niin automatic ,racist;)
        Minun mielestä siinä ei ole mitään rasistista kuten ei siinäkään että mustat ovat nopeampia kuin me valkoiset,ovathan he,se on totuus.!!!!

toimii ihmiseenkin esim Japnissa ihmiset pystyvät sulattamaan levää ravinnokseen me emme täällä siihen pysty,he ovat siinä meitä edellä useita kymmeniä sukupolvia.

Voisiko syynä olla aasialaisten karvattomuus :) ?

• Aslak Mustapää
        Aatteleppaite2.0 kirjoitti:

niin nykyaikana niin automatic ,racist;)
        Minun mielestä siinä ei ole mitään rasistista kuten ei siinäkään että mustat ovat nopeampia kuin me valkoiset,ovathan he,se on totuus.!!!!

Onkohan vedettävissä mitään evoluutioloogista yhteyttä sille, että tummaihoiset ovat parempia juoksioita ja vaaleaihoiset taas parempia ampujia?

• 93dk

• herää jo
        Sikamaster kirjoitti:

"Evoluutio ei toimi ihmiseen maapallolla, sillä siitä uupuu luonnonvalinta"

Eikös nuo rotuun ja ihonväriin liittyvät jaottelut kuulu jo enimmäkseen menneisyyteen, koska tämä maa on liittynyt Euroopan Unioniin?

• Semis+

Kyllä se luonnonvalinta edelleen kohdistuu ihmisiinkin.
        Ihminen ei ole luonnon ulkopuolella.

Mietipä hetken tätä: HI-viruksen tartuttaessa immuunikatotautiin eli aids:iin ihmisiä, ovat jotkut henkilöt olleet immuuneja taudille. Tämä siksi, että osalla on ollut tiettyjä mutaatioita immuunijärjestelmässä. Näiden ihmisten, joilla on tämä mutaatio, saavat edun muiden menehtyessä tautiin - luonnonvalintaa.
        Tämä on tämän hetken tilanne Afrikassa.

Ja kyllä, ihminen pystyisi muuttamaan luonnonvalinnan suuntaa tässä lääkkeillä, mutta luonnonvalinta on kaikkialla samaan aikaan, eikä ihminen kontrolloi, kuin pientä aluetta.

En enää muista mistä tämä lööperi sai alkunsa, että luonnonvalinta ei enää vaikuttaisi ihmisiin, mutta väite on roskaa.

Perehtykäähän asioihin ja koittakaa välttää uskomusten levittämistä.

• Semis+
        Aslak Mustapää kirjoitti:

Onkohan vedettävissä mitään evoluutioloogista yhteyttä sille, että tummaihoiset ovat parempia juoksioita ja vaaleaihoiset taas parempia ampujia?

On. Kylmä ilmanala on muuttanut ihmisen rakennetta.
        Lämpimässä Afrikassa ihmisen luuston rakenne on kevyempi.
        Pieni tekijä, mutta ratkaiseva.

• Aatteleppaite2.0
        herää jo kirjoitti:

Eikös nuo rotuun ja ihonväriin liittyvät jaottelut kuulu jo enimmäkseen menneisyyteen, koska tämä maa on liittynyt Euroopan Unioniin?

rasismia ole vaan tosiasioita,minä esim hyvin vaaleana palan auringossa hyvin helposti,se on rodullinen ominaisuus joka voi olla huono asia ilmaston lämmetessä.

• levälevis

Vai emme pysty sulattamaan levää! Kyllä minä ja moni muu kasvissyöjä pystyy sulattamaan. Eli olenkohan evolutiivisesta kehityksestä jälkeenjääneitä ateisteja kymmeniä sukupolvia edellä? :))

• Aatteleppaite2.0
        levälevis kirjoitti:

Vai emme pysty sulattamaan levää! Kyllä minä ja moni muu kasvissyöjä pystyy sulattamaan. Eli olenkohan evolutiivisesta kehityksestä jälkeenjääneitä ateisteja kymmeniä sukupolvia edellä? :))

mistä puhun,luin tämän tutkimuksen vasta muutama viikko sitte ja siinä todettiin etteivät muiden kansojen vatsat pysty siihen,ei tietenkään kaikkien japsejenkaa vaan kyse oli jostain saarella asuvasta ihmisistä.

• Kössönöm

Olen eri mieltä, mutta niin minä taidan olla melkein kaikkien kanssa asiasta riippumatta.

Mietitään vaikka Barack Obamaa ja jotain savihökkelin asukasta nälkäisessä Afrikassa. Toinen on hyvin ruokittu ja kouluja käynyt, toinen on kitunut liian vähällä ravinnolla ikänsä. Toki silloin älykkyydessäkin eroja pakosta syntyy, ruoka nimittäin vaikuttaa aivoihin.

Mahdoitko kirjoittaa tuon tosissasi?

• Aatteleppaite2.0

nyt on asiani ymmärretty väärin.
        Mutta Barack onkin kavsatettu ns valkoisessa yhteiskunnassa lukuunottamatta niitä Indonesian vuosia.
        Mutta mitä olisi Afrikan kansat ilman valkoisia,he todellakin asuisivat kamelinpaskamajoissaan,eikö?
        Osuus toki on riistollakin mitä valkoinen kansa on historissa tehnyt,mutta miksi emme voisi olla evoluutiossa muita edellä,mieti itse?

• Kössönöm

Mutta Barack onkin kavsatettu ns valkoisessa yhteiskunnassa lukuunottamatta niitä Indonesian vuosia.
        Mutta mitä olisi Afrikan kansat ilman valkoisia,he todellakin asuisivat kamelinpaskamajoissaan,eikö?
        Osuus toki on riistollakin mitä valkoinen kansa on historissa tehnyt,mutta miksi emme voisi olla evoluutiossa muita edellä,mieti itse?

oikein hurjasti mietinkin, mutta en minä näe mitään perusteluita valkoisen rodun suuremmalle älykkyydelle. missä se muka näkyy? Atomipommin kehittelyssäkö?

Ja sinäpä sen sanoit, että valkoisen porukan, tarkemmin sanottuna eurooppalaisen valloittajasakin, toiminta ympäri maailman on ollut ala-arvoista riistämistä ja tappamista.

• Aatteleppaite2.0
        Kössönöm kirjoitti:

oikein hurjasti mietinkin, mutta en minä näe mitään perusteluita valkoisen rodun suuremmalle älykkyydelle. missä se muka näkyy? Atomipommin kehittelyssäkö?

Ja sinäpä sen sanoit, että valkoisen porukan, tarkemmin sanottuna eurooppalaisen valloittajasakin, toiminta ympäri maailman on ollut ala-arvoista riistämistä ja tappamista.

tappamista,ja se juuri on se joka voittaa eli evoluutiota eteenpäin vievä voima,Darwinismin kuningas.
        En sano että se on oikein moraalisesti,ei todellakaan,mutta sen evoluution kannalta vahvin johtaa ja voittaa.

• Aatteleppaite2.0

n 120 paikeilla,joten on kyllä varsin paljon normitason yllä,tämä pohjautuu uutisiin;)
        Paris Hiltonin kanssa samoissa lukemissa.

• AntiChrisu

n 120 paikeilla,joten on kyllä varsin paljon normitason yllä,tämä pohjautuu uutisiin;)
        Paris Hiltonin kanssa samoissa lukemissa.

SAT-pisteet eivät ole älykkyysosamäärää mittaava testi. Tuo SAT perustuva
        luku on mihinkään todelliseen perustumaton arvio.

• Kössönöm

Sinähän puhuit rodusta, et kasvuolosuhteista. Joten miten tuo sitten siihen sopii, että perustelet älykkyyden rodulla?

• Kössönöm

tappamista,ja se juuri on se joka voittaa eli evoluutiota eteenpäin vievä voima,Darwinismin kuningas.
        En sano että se on oikein moraalisesti,ei todellakaan,mutta sen evoluution kannalta vahvin johtaa ja voittaa.

Evoluutio on sopeutumista.

• Aatteleppaite2.0
        AntiChrisu kirjoitti:

SAT-pisteet eivät ole älykkyysosamäärää mittaava testi. Tuo SAT perustuva
        luku on mihinkään todelliseen perustumaton arvio.

perustuu uutisiin,ei mensaan;)

• Aatteleppaite2.0
        Kössönöm kirjoitti:

sopeutuvat ympäristöön tai kuolevat!
        Eikö se ole taistelua jos mikä?

• Kössönöm

sopeutuvat ympäristöön tai kuolevat!
        Eikö se ole taistelua jos mikä?

Kun eurooppalaiset menivät muille maille vierahille ja alistivat kansat ja ryöstivät näiltä maat?

• Aatteleppaite2.0
        Kössönöm kirjoitti:

Sinähän puhuit rodusta, et kasvuolosuhteista. Joten miten tuo sitten siihen sopii, että perustelet älykkyyden rodulla?

tiesit kait sen,mulatteja on muuten pidetty "terveimpinä" ihmisinä.

• Aatteleppaite2.0
        Kössönöm kirjoitti:

Kun eurooppalaiset menivät muille maille vierahille ja alistivat kansat ja ryöstivät näiltä maat?

sinne vähemmistönä,siksi kun teknologiamme oli siinä vaiheessa että voimme valloittaa muita aluieta,he eivät voineet,olivat siis kehityksessä meitä jäljessä.
        En sano mikä on oikein mikä väärin koska uskon evoluutioon.
        Kuten apinoilla joista polveudumme,hekin taistelevat pelkästään maasta;)

• Kössönöm

Mikä sinun pointtisi mahtaa olla? Se ei ole selvinnyt. Yritätkö väittää, että esimerkiksi suomalaiset ovat evoluution kärjessä? Jumalauta meillä on täällä vaikka kuinka paljon hihhuleita ja ne on ihan valkoisia. Paarmakin ja Vesa Pöyhtäri ja kaikki lestadiolaiset sisäsiittoiset jne jne...

Ja mitä nyt sitten tulee evoluutioon ja sopeutumiseen ja vahvimman oikeuteen, kuten sinä evoluution käsität, niin kiitos vaan, nyt meillä on lestadiolainen kuntaministeri ja Kekkonenkin oli lestadiolaista sukua.

• Kössönöm

sinne vähemmistönä,siksi kun teknologiamme oli siinä vaiheessa että voimme valloittaa muita aluieta,he eivät voineet,olivat siis kehityksessä meitä jäljessä.

no, sinä ymärrät evoluution aivan eri tavalla kuin se yleensä ymmärretään.

• Aatteleppaite2.0
        Kössönöm kirjoitti:

Mikä sinun pointtisi mahtaa olla? Se ei ole selvinnyt. Yritätkö väittää, että esimerkiksi suomalaiset ovat evoluution kärjessä? Jumalauta meillä on täällä vaikka kuinka paljon hihhuleita ja ne on ihan valkoisia. Paarmakin ja Vesa Pöyhtäri ja kaikki lestadiolaiset sisäsiittoiset jne jne...

Ja mitä nyt sitten tulee evoluutioon ja sopeutumiseen ja vahvimman oikeuteen, kuten sinä evoluution käsität, niin kiitos vaan, nyt meillä on lestadiolainen kuntaministeri ja Kekkonenkin oli lestadiolaista sukua.

olemme silti maailman ateistisimpia,ja mitä politiikkaan tulee yksi mies ei voi paljoa muuttaa.

Ja sitten tuli mieleeni että eikö ole evoluution kannalta parempi että ministerinä on jokin krisse hihhuli,eli kaikki pysyy suhtkoht normaalina kuin tähänkin asti kuin se että maasamme olisi jokin musuministeri,puolustaudu tai kuole;)
        Ajatellaan että he krisut ovat meidän ateistien esitaistelijoita,heidät on helpompi syrjäyttää kuin fundismusut?

• Kössönöm

olemme silti maailman ateistisimpia,ja mitä politiikkaan tulee yksi mies ei voi paljoa muuttaa.

Ja sitten tuli mieleeni että eikö ole evoluution kannalta parempi että ministerinä on jokin krisse hihhuli,eli kaikki pysyy suhtkoht normaalina kuin tähänkin asti kuin se että maasamme olisi jokin musuministeri,puolustaudu tai kuole;)
        Ajatellaan että he krisut ovat meidän ateistien esitaistelijoita,heidät on helpompi syrjäyttää kuin fundismusut?

Antaa olla...

• H.H.
        Kössönöm kirjoitti:

Sopeutumista, sanot. Ilman kilpailu- ja kiistatilanteita kaikki sikiää sikinsokin, mutta eturistiriitojen myötä kärhämät kärjistyvät. Miten silloin käy ateistin moraalin? Näkyykö se juhlapuheiden laadussa? Julkilausumina? Ylevinä periaatteina? Pitäisi- ja tulisi-sanojen viljelynä? Kaksinaismoraalina? Mitä mielestäsi asialle joutaisi tehdä?

• Aatteleppaite2.0
        Kössönöm kirjoitti:

Antaa olla...

en ollenkaan.
        Nyt miettikkää oikein kunnolla.

• Kössönöm

eli Niel Hardwickin, Claes Anderssonin, Heikki Hietamiehen, Nils-Aslak Valkeapään ja Jaakko Hämeen-Anttilan älykkyydessä on jotain syntyperästä johtuvia erilaisuuksia?

• Aslak Mustapää

että ne ÄO-testit mittaavt tietynlaista älykkyyttä, joka on kultturisidonnaista. Sijoitetaan 1000 japanilaista vauvaa alhaisen ÄO:n kulttuuriin kasvamaan, niin saavat aikuisena alhaisemman mittaustuloksen kuin samankokoiselle otokselle Japanissa kasvaneita saadaan.

• sori nyt vaan

Tässä yhteiskunnassa ei voita vahvin karju, vaan se, jolla on eniten rahaa ja siitä tulevaa valtaa.

• beenthere

Katsot asioita hyvin yksipuolisesti ja todella omien arvojesi värein. Et tunnu lainkaan miettivän syitä noihin toteamiisi asioihin vaan värität ne arvoillasi ja panet ne paremmuusjärjestykseen omien mieltymystesi mukaan. Näinhän uskovakin toimii oman oppinsa kanssa.
        Jos mietit, miksi meillä on vaalea iho, eristetyt talot, apukeinoja selviytymiseen, voit ainoastaan todeta, että ympäristö on pakottanut valkoisen ihmisen noihin asioihin. Jos sinut laitetaan mustan ihmisen ytmpyröihin, et selviä kovinkaan pitkälle, koska sinulta puuttuu sen ympäristön älykkyys.
        Älä siis päätä etukäteen asioiden lopputuloksia ja sovita selitystä lopputulokseen, se on uskovien touhuja, vaan ole loppuun asti rehellinen miettiessäsi näitä asioita. Toistaiseksi ei sellaista rehellisyyttä ole näkynyt, vaan oikeutuksen hakua omille mielipiteillesi, jotka itsekin kirjoitustesi mukaan, tiedät loukkaaviksi.

• Kössönöm
        beenthere kirjoitti:

Katsot asioita hyvin yksipuolisesti ja todella omien arvojesi värein. Et tunnu lainkaan miettivän syitä noihin toteamiisi asioihin vaan värität ne arvoillasi ja panet ne paremmuusjärjestykseen omien mieltymystesi mukaan. Näinhän uskovakin toimii oman oppinsa kanssa.
        Jos mietit, miksi meillä on vaalea iho, eristetyt talot, apukeinoja selviytymiseen, voit ainoastaan todeta, että ympäristö on pakottanut valkoisen ihmisen noihin asioihin. Jos sinut laitetaan mustan ihmisen ytmpyröihin, et selviä kovinkaan pitkälle, koska sinulta puuttuu sen ympäristön älykkyys.
        Älä siis päätä etukäteen asioiden lopputuloksia ja sovita selitystä lopputulokseen, se on uskovien touhuja, vaan ole loppuun asti rehellinen miettiessäsi näitä asioita. Toistaiseksi ei sellaista rehellisyyttä ole näkynyt, vaan oikeutuksen hakua omille mielipiteillesi, jotka itsekin kirjoitustesi mukaan, tiedät loukkaaviksi.

Tatu Vanhanen aikoinaan rotujen älykkyyseroista höpötti. Taitaisi olla äijällä kusiset paikat yksin yöllä jossain savannilla, kun ei tietäisi yhtään miten selvitä hengissä yön yli. Ja kaupatkin olisi kiinni, eikä kännykässä olisi kenttää...

• Semis+

Vai olisiko syynä ennemminkin asutetut alueet ja kulttuurit.
        Ja erilaiset uskomukset muuttavat satunnaisesti tapoja joilla
        ympäristöämme tutkailemme.

Esimerkkinä vaikka Kiinalaiset, jotka purjehtivat Intian valtamerillä
        erittäin kehittyneillä laivoilla jo lähes 100 vuotta ennen kuin Kolumbus
        lähti kylpyammeellaan Atlantin ylitykseen.

Kiinan hovin eunukkien uskomukset romuttivat Kiinalaisten maailmanvalloituksen
        ja he sulkeutuivat omien rajojensa sisälle.

• Semis+

Niitä on pidetty myös pohjasakkana.

• Aatteleppaite2.0
        Semis+ kirjoitti:

Vai olisiko syynä ennemminkin asutetut alueet ja kulttuurit.
        Ja erilaiset uskomukset muuttavat satunnaisesti tapoja joilla
        ympäristöämme tutkailemme.

Esimerkkinä vaikka Kiinalaiset, jotka purjehtivat Intian valtamerillä
        erittäin kehittyneillä laivoilla jo lähes 100 vuotta ennen kuin Kolumbus
        lähti kylpyammeellaan Atlantin ylitykseen.

Kiinan hovin eunukkien uskomukset romuttivat Kiinalaisten maailmanvalloituksen
        ja he sulkeutuivat omien rajojensa sisälle.

atlantin ensimmäisinä,he eivät olleet kovin älykkäinä pidettyjä.
        Ja minun mielestäni uskomuksista luopuminenkin on edistänyt ihmisen evoluutiota,jos olimme alunperin yksi heimo afrikassa niin kuka on päässyt pisimälle,kuka lähti pois poppamiesten peloitteluista huolimatta,karrikoidusti.
        Ja ne ketkä jäivät ovat edelleeen samassa tilassa.

• Aatteleppaite2.0
        beenthere kirjoitti:

enää metsästää keihäillä jos nyt tarkoitat afrikan savanneilla asuvia mustia,toisaalta voisin viedä sinne paljon asioita joita he voisivat käyttää hyödykseen.
        Heillä on omininaisuuksia joita meiltä puuttuu mutta on täysin typerää väittää ettei meillä valkoisilla ole enemmän älykkyyttä kuin afrikan mustilla,olemmehan käyneet jo kuussakin,kyllä asioista pitää saada puhua niin kuin ovat eikä hyssytellä yltiöpäisessä suvaitsevaisuuden humalassa.
        Onhan Papua Uden Guineankin viidakossa ihmisiä jotka elävät puussa vielä ja ovat tyhmiä kuin apinat,se miksi elävät puissa liittyy varmasti johonkin uskomukseen,jos luopuisivat siitä ja lähtisivät liikkeelle se veisi heidän osaltaan ihmisen evoluutiota eteenpäin,ja varmasti en heidän joukossaan pärjäisi,he pärjäisivät meidän jouskossamme koska me pit'äisimme huolta heistä.

• Aatteleppaite2.0
        Kössönöm kirjoitti:

Tatu Vanhanen aikoinaan rotujen älykkyyseroista höpötti. Taitaisi olla äijällä kusiset paikat yksin yöllä jossain savannilla, kun ei tietäisi yhtään miten selvitä hengissä yön yli. Ja kaupatkin olisi kiinni, eikä kännykässä olisi kenttää...

ihan oikeassa,mutta tänäaikana sitä ei uskalleta sanoa.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Tatu_Vanhanen

• Aatteleppaite2.0
        sori nyt vaan kirjoitti:

Tässä yhteiskunnassa ei voita vahvin karju, vaan se, jolla on eniten rahaa ja siitä tulevaa valtaa.

hieman älyä haalia itselleen moisia etuja muihin nähden?

• Semis+

atlantin ensimmäisinä,he eivät olleet kovin älykkäinä pidettyjä.
        Ja minun mielestäni uskomuksista luopuminenkin on edistänyt ihmisen evoluutiota,jos olimme alunperin yksi heimo afrikassa niin kuka on päässyt pisimälle,kuka lähti pois poppamiesten peloitteluista huolimatta,karrikoidusti.
        Ja ne ketkä jäivät ovat edelleeen samassa tilassa.

Niin, niin. Mutta kun evoluutio ei edisty vaan luonnonvalinta sopeuttaa vallitseviin oloihin.
        Mutta jätetään nyt tuo evoluutio-opin alkeet hetkeksi.

Eikö kuitenkin ole mahdollista, että ihmisen vaeltaessa pitkin poikin maapalloa on niillä, jotka
        ovat asuttaneet edullisimmat alueet, on myöskin kulttuuri muuttanut kehityskulkuaan.

Afrikassa on muuten ollut kaupunkeja jo silloin, kun eurooppalaiset asustelivat turvekattoisissa
        savimajoissaan. Mikä sitten on tuhonnut kaupunkikulttuurin jatkumisen tietyssä osassa Afrikkaa
        on arvailujen varassa.

Uskomuksista luopuminen on muuttanut kulttuurievoluutiota. Toiset kutsuvat sitä edistykseksi ja toiset menetetyksi paratiisiksi ;-)

• Aatteleppaite2.0
        Semis+ kirjoitti:

Niin, niin. Mutta kun evoluutio ei edisty vaan luonnonvalinta sopeuttaa vallitseviin oloihin.
        Mutta jätetään nyt tuo evoluutio-opin alkeet hetkeksi.

Eikö kuitenkin ole mahdollista, että ihmisen vaeltaessa pitkin poikin maapalloa on niillä, jotka
        ovat asuttaneet edullisimmat alueet, on myöskin kulttuuri muuttanut kehityskulkuaan.

Afrikassa on muuten ollut kaupunkeja jo silloin, kun eurooppalaiset asustelivat turvekattoisissa
        savimajoissaan. Mikä sitten on tuhonnut kaupunkikulttuurin jatkumisen tietyssä osassa Afrikkaa
        on arvailujen varassa.

Uskomuksista luopuminen on muuttanut kulttuurievoluutiota. Toiset kutsuvat sitä edistykseksi ja toiset menetetyksi paratiisiksi ;-)

kulttuuri on muuttanut kehityskulkuaan,muutenhan me olisimme afrikan tasolla.
        Eikös Jeriko ollut yksi maailman vanhimmista kaupugeista,jopa 2000 asukasta 11 000 v sitten.

Mutta ihmisen evoluutio edistyy,siitä tässä on kyse

• Semis+

kulttuuri on muuttanut kehityskulkuaan,muutenhan me olisimme afrikan tasolla.
        Eikös Jeriko ollut yksi maailman vanhimmista kaupugeista,jopa 2000 asukasta 11 000 v sitten.

Mutta ihmisen evoluutio edistyy,siitä tässä on kyse

Kyllä sitä luonnonvalitaa tapahtuu ihmislajissa.
        Mutta ajattelepa tätä: Vaikka ihminen kykenee käymään kuussa ja
        geenimanipuloimaan ruokaansa tuottaakseen sitä enemmän, niin jos
        tapahtuisi todella suuri luonnonkatastrofi. Niin suuri, että jäljellä olisi
        vain muutama tuhat ihmistä. Nämä ihmiset olisivat melko typeriä kyetäkseen
        elämään luonnossa. Se tieto mitä meillä nyt on, on kasautunutta tietoa.
        Tuo tieto on syntynyt kulttuurin tuotteena. Tuollaisen luonnonkatastrofin
        jälkeen ne ns. bushmanit olisivatkin aika fiksuja kyetessään elämään perinteistä
        elämäänsä.

Sinä väität, että ihminen on biologiselta pohjaltaan muuttunut sitten Afrikasta lähdön, että
        valintapaineen myötä ihmisestä on tullut fiksumpia jossain päin maapalloa, kuin toisaalla.

Minä väitän, että asutettu ympäristö ja kulttuuri on muokannut tietyistä väestöistä
        sen mikä se on tällä hetkellä.

Jäänemme näihin asetelmiin vaikka kuinka väittäisimme omaa näkemystämme oikeaksi.

• Kössönöm

ihan oikeassa,mutta tänäaikana sitä ei uskalleta sanoa.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Tatu_Vanhanen

että Tatu on oikeassa. Minä en oikein ymmärrä mitä haet tuolla väittämällä valkoisen "rodun" ylemmyydestä.

Ja mitä evoluution tulee, niin ei sillä ole suunnitelmaa. Koska ei olemassa The Evolution. Se ei ole mikään toimija.

• Aatteleppaite2.0
        Semis+ kirjoitti:

Kyllä sitä luonnonvalitaa tapahtuu ihmislajissa.
        Mutta ajattelepa tätä: Vaikka ihminen kykenee käymään kuussa ja
        geenimanipuloimaan ruokaansa tuottaakseen sitä enemmän, niin jos
        tapahtuisi todella suuri luonnonkatastrofi. Niin suuri, että jäljellä olisi
        vain muutama tuhat ihmistä. Nämä ihmiset olisivat melko typeriä kyetäkseen
        elämään luonnossa. Se tieto mitä meillä nyt on, on kasautunutta tietoa.
        Tuo tieto on syntynyt kulttuurin tuotteena. Tuollaisen luonnonkatastrofin
        jälkeen ne ns. bushmanit olisivatkin aika fiksuja kyetessään elämään perinteistä
        elämäänsä.

Sinä väität, että ihminen on biologiselta pohjaltaan muuttunut sitten Afrikasta lähdön, että
        valintapaineen myötä ihmisestä on tullut fiksumpia jossain päin maapalloa, kuin toisaalla.

Minä väitän, että asutettu ympäristö ja kulttuuri on muokannut tietyistä väestöistä
        sen mikä se on tällä hetkellä.

Jäänemme näihin asetelmiin vaikka kuinka väittäisimme omaa näkemystämme oikeaksi.

kulttuurin muokkaa,ja mitä äkykkäämpi ihminen sen korkeampaa kulttuuri on.
        Ja totta meidän ns älykäs kulttuuri on saanut aikaan mm sitä uusavuttomuutta joka voisi viedät jotkin tuhoon esim jos mainitsemasi jättiläismäinenluonnonkatastrofi tulisi.
        Ja kyllä ihminen on muuttunut sitten syntysijoiltaan lähdön.

• Aatteleppaite2.0
        Kössönöm kirjoitti:

että Tatu on oikeassa. Minä en oikein ymmärrä mitä haet tuolla väittämällä valkoisen "rodun" ylemmyydestä.

Ja mitä evoluution tulee, niin ei sillä ole suunnitelmaa. Koska ei olemassa The Evolution. Se ei ole mikään toimija.

ei ,alkupiste suunnilleen on selvillä muttei sitä mihin ihminen evoluutiossaa pääsee,en minä mikään natsi puheissani halua olla mutta onhan se päivän selvää kuka tällä hetkellä on johdossa ihmisen evoluutiossa,joku pamautttaa aivan varmasti valkoisten ohi,sillä ihmissenevoluutio puskee eteenpäin sykähdyksittäin.
        Sitten joku muu johtaa,ja veikkaanpa että se on aasialaiset.

• Kössönöm

ei ,alkupiste suunnilleen on selvillä muttei sitä mihin ihminen evoluutiossaa pääsee,en minä mikään natsi puheissani halua olla mutta onhan se päivän selvää kuka tällä hetkellä on johdossa ihmisen evoluutiossa,joku pamautttaa aivan varmasti valkoisten ohi,sillä ihmissenevoluutio puskee eteenpäin sykähdyksittäin.
        Sitten joku muu johtaa,ja veikkaanpa että se on aasialaiset.

"Ei ole suunnitelmaa ei ,alkupiste suunnilleen on selvillä muttei sitä mihin ihminen evoluutiossaa pääsee,en minä mikään natsi puheissani halua olla mutta onhan se päivän selvää kuka tällä hetkellä on johdossa ihmisen evoluutiossa,joku pamautttaa aivan varmasti valkoisten ohi,sillä ihmissenevoluutio puskee eteenpäin sykähdyksittäin."

- Johdossa? Millaiseksi sinä oikeasti mahdat evoluution mieltää? Ei se mitään kauppa- ja merenkulkua ole.

"Sitten joku muu johtaa,ja veikkaanpa että se on aasialaiset."

- Johtaa mitä? Kauppa- ja merenkulkuako?

• Aatteleppaite2.0
        Kössönöm kirjoitti:

"Ei ole suunnitelmaa ei ,alkupiste suunnilleen on selvillä muttei sitä mihin ihminen evoluutiossaa pääsee,en minä mikään natsi puheissani halua olla mutta onhan se päivän selvää kuka tällä hetkellä on johdossa ihmisen evoluutiossa,joku pamautttaa aivan varmasti valkoisten ohi,sillä ihmissenevoluutio puskee eteenpäin sykähdyksittäin."

- Johdossa? Millaiseksi sinä oikeasti mahdat evoluution mieltää? Ei se mitään kauppa- ja merenkulkua ole.

"Sitten joku muu johtaa,ja veikkaanpa että se on aasialaiset."

- Johtaa mitä? Kauppa- ja merenkulkuako?

eli kehityskaaremme,ei se voi olla vaikeaa?
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Ihmisen_evoluutio
        Jotkut ovat kehittyneempiä kuin toiset

• "Me valkoisimmat täällä pohjolassa olemme myös maailman ateistisimpia,onko ateistisuus evoluution eteenpäin harppauksen syy tai tulos,toki ateisteja löytyy kaikista muistakin ihmis"roduista" mutta näitä voimme pitää poikkeuksina niiden vähälukuisuuden vuoksi,kasvatuksellinen osuus poisluettuna."

En usko, että ateistisuus sinänsä huomattavasti parantaisi minkään populaation selviytymistä, joten ateistisuus tai teistisuus lienee sivuseikka evoluution kannalta.

"Ja miksi näistä asioista on niin vaikeaa puhua leimautumatta rasistiksi,jokainen kissa tai koiraihminenkin tietää että niissäkin on rodullisia ominaisuuksia,miksei ihmisissäkin voisi olla?"

Koska on vain yksi rotu - ihmisrotu. Useat ominaisuudet selittyvät kulttuurisilla syillä.

"Itse uskon,,ei vaan tiedän että me valkoiset olemme evoluutiossa muita rutkasti edellä siitä todisteena mm viime viikolla julkaistu tutkimus ihmisen karvattomuudesta evoluution edetessä,me valkoiset varsinkin täällä pohjolassa olemme karvattovampia kuin muut kansat,joissakin kansoissa karvattomuus on pahe,itse pidän sitä lähes etuna,vaikkakaan en ihan siihen kärkiryhmään kuulukkaan."

Ihmisen karvoitus ei enää määrää yksilön tai populaation selviytymistä, joten kyseinen ominaisuus on merkityksetön ja sen takia sitä säätelevät geenit alkavat heikkenemään.

Pieni tositarina: Meillä ihmisillä on jäänteet rikkoutuneesta geenistä, joka muilla eläimillä hoitaa C-vitamiinisynteesiä. Toisin sanoen, ihmiset tarvitsevat C-vitamiinia ravinnostaan, vaikka esim. koirat eivät. Miksi geeni meni rikki ja menetimme ominaisuuden? Koska me polveudumme eläimistä, jotka saivat C-vitamiininsa ravinnosta ja eläinten kyky tuottaa C-vitamiinia tuli tarpeettomaksi. Tämän takia mm. lemmikkimarsuille joudutaan antamaan C-vitamiinia erikseen.

Eli onko karvattomuus osoitus lajin evolutiivisestä kehittyneisyydestä? Ei. Se on vain osoitus, että jokin ominaisuus on tullut turhaksi lajin nykyisessä ympäristössä.

"Varmasti viisaimmat teistä ymmärtävät mitä ajan takaa,ja älkää leimatko minua rasistiksi sillä sitä en ole,ja miten voisinkaaan,kuulunhan tuohon hyvin pieneen valkoiseen ihmisryhmään joka on vähemmistö maailmassamma"

Ymmärrän mitä ajat takaa, mutta mielestäni et ole esittänyt syitä miksi 'valkoiset' olisivat kehittyneempiä kuin muu ihmiskunta. Myös vaikuttaa siltä, että olet ymmärtänyt evoluution hiukkasen väärin.

• Aatteleppaite2.0

itse asiassa vauhdittanut aivojemme kehitystä,miksi siis pohjoisen ja etelän asukeissa ei voisi olla hienoisia eroja?
        http://www.aamulehti.fi/uutiset/ulkomaat/181778.shtml

Eli olemme edelle evoluutiossa.

Karvattomuus vaikuttaa eniten lämmönsäätelyyn eikä aivojen kehitykseen. Ihminen hikoilee sekä karvaisena että karvattomana.

"miksi siis pohjoisen ja etelän asukeissa ei voisi olla hienoisia eroja?"

Ehkä hikoilussa, mutta siihen se sitten jääkin.

• Aatteleppaite2.0
        jason_dax kirjoitti:

Karvattomuus vaikuttaa eniten lämmönsäätelyyn eikä aivojen kehitykseen. Ihminen hikoilee sekä karvaisena että karvattomana.

"miksi siis pohjoisen ja etelän asukeissa ei voisi olla hienoisia eroja?"

Ehkä hikoilussa, mutta siihen se sitten jääkin.

hikirauhaset ovat huomattavasti isomman kuin aasialaisilla tai eurooppalaisilla,ja mikä stimuloi niitä on adrealiini,ja kuten tutkimus sanoi;Karvattomina ihmisen oli kehitettävä uusia tapoja viestiä toisillemme. Sekin on vauhditti aivojen kehitystä.

hikirauhaset ovat huomattavasti isomman kuin aasialaisilla tai eurooppalaisilla,ja mikä stimuloi niitä on adrealiini,ja kuten tutkimus sanoi;Karvattomina ihmisen oli kehitettävä uusia tapoja viestiä toisillemme. Sekin on vauhditti aivojen kehitystä.

"Karvattomina ihmisen oli kehitettävä uusia tapoja viestiä toisillemme. Sekin on vauhditti aivojen kehitystä."

Joka on pelkkää seurausta itse tapahtuneesta, eli hikoilevan pinta-alan laajenemisesta.

Aivojen kehitys on merkityksetöntä elossapysymisen kannalta. Toimiva ja tehokas lämpötilansäätely on tärkeämpi ominaisuus kuin 'kehittyneemmät' aivot.

Otetaan esimerkiksi Tuttumies: Hän on kaikilla mittareilla täysin kehittymätön idiootti, eli hänen aivonsa eivät ole kehittyneet. Tästä huolimatta, hän elää ja pystyy lisääntymään (no hyi saatana, tuon pitäisi toimia argumenttina heteroseksuaalisuuden kieltämiselle). Toisaalta, jos hänellä olisi toimimaton lämpötilansäätely, hän olisi kuollut jo varhaislapsuudessaan ellei jopa raskauden aikana.

• Aatteleppaite2.0
        jason_dax kirjoitti:

"Karvattomina ihmisen oli kehitettävä uusia tapoja viestiä toisillemme. Sekin on vauhditti aivojen kehitystä."

Joka on pelkkää seurausta itse tapahtuneesta, eli hikoilevan pinta-alan laajenemisesta.

Aivojen kehitys on merkityksetöntä elossapysymisen kannalta. Toimiva ja tehokas lämpötilansäätely on tärkeämpi ominaisuus kuin 'kehittyneemmät' aivot.

Otetaan esimerkiksi Tuttumies: Hän on kaikilla mittareilla täysin kehittymätön idiootti, eli hänen aivonsa eivät ole kehittyneet. Tästä huolimatta, hän elää ja pystyy lisääntymään (no hyi saatana, tuon pitäisi toimia argumenttina heteroseksuaalisuuden kieltämiselle). Toisaalta, jos hänellä olisi toimimaton lämpötilansäätely, hän olisi kuollut jo varhaislapsuudessaan ellei jopa raskauden aikana.

"Aivojen kehitys on merkityksetöntä elossapysymisen kannalta"
        Kuinka paljon olemme saaneet ns lisäaikaa elämäämme kehittyneiden aivojen toimesta,nyt keskiikä on jo 75 v paikkeilla,kehittyinllä aivoilla olemme mm rakentaneet taloja joissa voimme viettää pakkasöitä pikkuhousut jalassa;)

Hyvä läppä Tutusta,

"Aivojen kehitys on merkityksetöntä elossapysymisen kannalta"
        Kuinka paljon olemme saaneet ns lisäaikaa elämäämme kehittyneiden aivojen toimesta,nyt keskiikä on jo 75 v paikkeilla,kehittyinllä aivoilla olemme mm rakentaneet taloja joissa voimme viettää pakkasöitä pikkuhousut jalassa;)

Hyvä läppä Tutusta,

"Kuinka paljon olemme saaneet ns lisäaikaa elämäämme kehittyneiden aivojen toimesta,nyt keskiikä on jo 75 v paikkeilla,kehittyinllä aivoilla olemme mm rakentaneet taloja joissa voimme viettää pakkasöitä pikkuhousut jalassa;)"

Tuo pidentynyt elämänpituus on tullut jälkikäteen ja evoluution mittakaavassa vain hetki sitten (noin 100 vuoden sisällä). Jo 1900-luvun alkupuolella ihmiset elivät vähän alle 50-vuotiaiksi ja 1900-luvun puolivälissä alkoi ihmiset elämään 60-70-vuotiaiksi.

Vaikka talo tarjoaa suojaa kylmyyttä vastaan, niin lääketiede, puhdas vesi jne. ovat vaikuttaneet eniten ihmisten pitkäikäisyyteen.

• Aatteleppaite2.0
        jason_dax kirjoitti:

"Kuinka paljon olemme saaneet ns lisäaikaa elämäämme kehittyneiden aivojen toimesta,nyt keskiikä on jo 75 v paikkeilla,kehittyinllä aivoilla olemme mm rakentaneet taloja joissa voimme viettää pakkasöitä pikkuhousut jalassa;)"

Tuo pidentynyt elämänpituus on tullut jälkikäteen ja evoluution mittakaavassa vain hetki sitten (noin 100 vuoden sisällä). Jo 1900-luvun alkupuolella ihmiset elivät vähän alle 50-vuotiaiksi ja 1900-luvun puolivälissä alkoi ihmiset elämään 60-70-vuotiaiksi.

Vaikka talo tarjoaa suojaa kylmyyttä vastaan, niin lääketiede, puhdas vesi jne. ovat vaikuttaneet eniten ihmisten pitkäikäisyyteen.

mutta mikään noista ei olisi mahdollista ilman älymme kehitystä,ilman tiedettä.
        Ja se tiede afrikassa olisi vieläkin poppamiehen käsissä ilman älykkäitä ihmisiä.

• w.c.fields

Jos laitat koiran kallon, apinan kallon ja ihmisen kallon peräkkäin, niin huomaat kallojen samankaltaisuuden. Siitä voit helposti päätellä että ihminen on joskus ollut koira. Tarvitsee vaan löytää ne puuttuvat lenkit niin siilähän kaikki sitten selviää.
      Eikä tietenkään ole jumalia, koska päättelykykyäsi ei voi vahvistaa ilman näköhavaintoa, kuten noiden kallojen kohdalla.
      Voit muuten todistaa sen helposti että ihminen on joskus ollut koira. Sano vaikka jollekkin koiralle että Hau hau!, niin se katsoo kuin se ymmärtäisi sinua. Sitäpaitsi miksi koira olisi ihmisen paras ystävä, jos ihminen ei itse olisi ollut joskus koira.

• Evoluutio ei ole lineaarinen prosessi. Ihmisellä ja koiralla on tosin yhteinen kantamuoto, koska molemmat mm. nisäkkäitä.

• ei tartte luita etsi
        jason_dax kirjoitti:

Evoluutio ei ole lineaarinen prosessi. Ihmisellä ja koiralla on tosin yhteinen kantamuoto, koska molemmat mm. nisäkkäitä.

Raamatulla on hieman kehittyneempi kanta tuohon asiaan, siellä nimittäin lukee, että ihminen luotiin erilaiseksi kuin eläimet, koska hänestä tehtiin Jumalan kuva, luojansa kuva. Nisäkkäitä ja muita tahtiin myös, mutta nekin ovat Raamatun mukaan ainutlaatuisiksi luotuja.

• Aatteleppaite2.0
        ei tartte luita etsi kirjoitti:

Raamatulla on hieman kehittyneempi kanta tuohon asiaan, siellä nimittäin lukee, että ihminen luotiin erilaiseksi kuin eläimet, koska hänestä tehtiin Jumalan kuva, luojansa kuva. Nisäkkäitä ja muita tahtiin myös, mutta nekin ovat Raamatun mukaan ainutlaatuisiksi luotuja.

joku osasi kirjoittaa ja lukea on myös asia joka kuuluu ihmisen evoluutioon,maailmassa on vielkäkin heimoja jotka eivät osaa tehdä niin

• ei tartte luita etsi kirjoitti:

"Raamatulla on hieman kehittyneempi kanta tuohon asiaan, siellä nimittäin lukee, että ihminen luotiin erilaiseksi kuin eläimet, koska hänestä tehtiin Jumalan kuva, luojansa kuva."

Raamatun kanta on virheellinen, koska ihminen voidaan sitoa eläinkuntaan useilla eri tavoilla. Anatomia, biokemia, genetiikka...nämä kaikki toimivat perusteluina että ihminen on pelkkä eläin eläinten parissa.

Tosin vain ihminen voi olla niin pirun ylimielinen, että kuvittelee olevansa jumalaista alkuperää.

Olen muuten miettinyt, että onko teidän uskovien ylimielisyydelle mitään rajaa? Siis jokin piste, jonka jälkeen voitte olla aidosti nöyriä (huom! AIDOSTI nöyriä).

• beenthere
        jason_dax kirjoitti:

"Raamatulla on hieman kehittyneempi kanta tuohon asiaan, siellä nimittäin lukee, että ihminen luotiin erilaiseksi kuin eläimet, koska hänestä tehtiin Jumalan kuva, luojansa kuva."

Raamatun kanta on virheellinen, koska ihminen voidaan sitoa eläinkuntaan useilla eri tavoilla. Anatomia, biokemia, genetiikka...nämä kaikki toimivat perusteluina että ihminen on pelkkä eläin eläinten parissa.

Tosin vain ihminen voi olla niin pirun ylimielinen, että kuvittelee olevansa jumalaista alkuperää.

Olen muuten miettinyt, että onko teidän uskovien ylimielisyydelle mitään rajaa? Siis jokin piste, jonka jälkeen voitte olla aidosti nöyriä (huom! AIDOSTI nöyriä).

Tuo lopun kysymys on todella hyvä ja oikeutettu! Hienoa, kiitos ja hyvää juhannusta!

• w.c.fields
        jason_dax kirjoitti:

"Raamatun kanta on virheellinen, koska ihminen voidaan sitoa eläinkuntaan useilla eri tavoilla. Anatomia, biokemia, genetiikka...nämä kaikki toimivat perusteluina että ihminen on pelkkä eläin eläinten parissa."

Voisit yrittää suvun jatkamista jonkun eläimen kanssa, niin saattaisit huomata että vaikka sopisitte yhteen kuin lego-palikat konsanaan, niin yhteinen sukunne ei siitä kuitenkaan jatkuisi. Ei jatkuisi siitä huolimatta vaikka teissä molemmissa on samoja alkuaineita:D

• Kössönöm
        w.c.fields kirjoitti:

"Raamatun kanta on virheellinen, koska ihminen voidaan sitoa eläinkuntaan useilla eri tavoilla. Anatomia, biokemia, genetiikka...nämä kaikki toimivat perusteluina että ihminen on pelkkä eläin eläinten parissa."

Voisit yrittää suvun jatkamista jonkun eläimen kanssa, niin saattaisit huomata että vaikka sopisitte yhteen kuin lego-palikat konsanaan, niin yhteinen sukunne ei siitä kuitenkaan jatkuisi. Ei jatkuisi siitä huolimatta vaikka teissä molemmissa on samoja alkuaineita:D

"Voisit yrittää suvun jatkamista jonkun eläimen kanssa, niin saattaisit huomata että vaikka sopisitte yhteen kuin lego-palikat konsanaan, niin yhteinen sukunne ei siitä kuitenkaan jatkuisi. Ei jatkuisi siitä huolimatta vaikka teissä molemmissa on samoja alkuaineita:D "

- Ei lisäänny strutsikaan kirahvin kanssa, mutta kyllä ne eläimiä kumpainenkin ovat, eikö niin...

• beenthere
        w.c.fields kirjoitti:

Voi hyvänen aika sinun kanssasi. Tuosta ei kommentit voi enää tyhmemmiksi muuttua. Eipä se jatku koiran ja kissankaan suku tuolla periaatteella ja ne ovat kuitenkin eläimiä. Mikä oli siis pointtisi?

• w.c.fields kirjoitti:

"Voisit yrittää suvun jatkamista jonkun eläimen kanssa, niin saattaisit huomata että vaikka sopisitte yhteen kuin lego-palikat konsanaan, niin yhteinen sukunne ei siitä kuitenkaan jatkuisi. Ei jatkuisi siitä huolimatta vaikka teissä molemmissa on samoja alkuaineita:D"

Joka on todiste lajiutumisesta.

By the way, jos ihminen on niin erikoinen, niin miksi ihmisen perimästä löytyy kaksi mielenkiintoista seikkaa:
        1. Ihmisen perimästä löytyy geenit C-vitamiinin synteesiin, mutta kyseinen geeni on hajonnut käyttökelvottomaksi.
        2. Ihmisen kromosomi 2 on muodostunut kahdesta kromosomista, koska kyseistä kromosomista löytyy kaksi sentromeerialuetta ja ylimääräinen telomeerialue suurinpiirtein keskeltä.

Evoluutioteoria selittää nämä seikat, Raamattusi ei.

• nro 47
        jason_dax kirjoitti:

"Voisit yrittää suvun jatkamista jonkun eläimen kanssa, niin saattaisit huomata että vaikka sopisitte yhteen kuin lego-palikat konsanaan, niin yhteinen sukunne ei siitä kuitenkaan jatkuisi. Ei jatkuisi siitä huolimatta vaikka teissä molemmissa on samoja alkuaineita:D"

Joka on todiste lajiutumisesta.

By the way, jos ihminen on niin erikoinen, niin miksi ihmisen perimästä löytyy kaksi mielenkiintoista seikkaa:
        1. Ihmisen perimästä löytyy geenit C-vitamiinin synteesiin, mutta kyseinen geeni on hajonnut käyttökelvottomaksi.
        2. Ihmisen kromosomi 2 on muodostunut kahdesta kromosomista, koska kyseistä kromosomista löytyy kaksi sentromeerialuetta ja ylimääräinen telomeerialue suurinpiirtein keskeltä.

Evoluutioteoria selittää nämä seikat, Raamattusi ei.

Ei se todista evoluutiosta nuo väittämäsi kromosomien tai synteesien olemassaolo. Raamattu ei ole hyvä biokemian lähdekirja.
        Raamattu kertoo olennaisimman osan siitä, miten ihminen pelastuu. Tietysti yliopistomaailmassa Raamattuun laitetaan sellaista, mitä siellä ei ole.

• nro 47 kirjoitti:

Ei se todista evoluutiosta nuo väittämäsi kromosomien tai synteesien olemassaolo. Raamattu ei ole hyvä biokemian lähdekirja.
        Raamattu kertoo olennaisimman osan siitä, miten ihminen pelastuu. Tietysti yliopistomaailmassa Raamattuun laitetaan sellaista, mitä siellä ei ole.

"Raamattu kertoo olennaisimman osan siitä, miten ihminen pelastuu."

Niin, Raamattu kertoo miten ihminen leikkipelastuu leikkituomiolta, jonka on leikkimäärännyt leikkituomari. Todellisuudessa ihmisen ei voi eikä tarvitse pelastua, koska ei ole mitään miltä ihminen voisi tai tarvitsisi pelastua.

• Kössönöm
        jason_dax kirjoitti:

Niin, Raamattu kertoo miten ihminen leikkipelastuu leikkituomiolta, jonka on leikkimäärännyt leikkituomari. Todellisuudessa ihmisen ei voi eikä tarvitse pelastua, koska ei ole mitään miltä ihminen voisi tai tarvitsisi pelastua.

He haluavat pelastua kuolemalta, joten he ovat kehitelleet tarinan kivasta (?) jumalasta, joka päästää taivaaseen jos on elänyt kiltisti. Kiltisti elämisen määritelmät sitten vaihtelevatkin suuresti.

• nro 47
        jason_dax kirjoitti:

Eihän sinun tarvitse pelastua. Raamatun lupaukset koskevat vain uskovia.

Kunhan sinäkin kasvat, pääset teiniviiksistä eroon ja saat elämänkokemusta, niin ajatuksesi muuttuvat.

• nro 47
        Kössönöm kirjoitti:

He haluavat pelastua kuolemalta, joten he ovat kehitelleet tarinan kivasta (?) jumalasta, joka päästää taivaaseen jos on elänyt kiltisti. Kiltisti elämisen määritelmät sitten vaihtelevatkin suuresti.

Oletko sinä joku kössin pelaaja?

• beenthere
        nro 47 kirjoitti:

Kunhan sinäkin kasvat, pääset teiniviiksistä eroon ja saat elämänkokemusta, niin ajatuksesi muuttuvat.

Eli argumentit loppuivat vai? No, eihän niitä oikeasti olekaan, joten en ihmettele hyökkäystäsi henkilöä vastaan. Jokainen joka huomaa hävinneensä 6-0 tekisi varmaan samoin.

• nro 47
        beenthere kirjoitti:

Eli argumentit loppuivat vai? No, eihän niitä oikeasti olekaan, joten en ihmettele hyökkäystäsi henkilöä vastaan. Jokainen joka huomaa hävinneensä 6-0 tekisi varmaan samoin.

Mitä sinä soperrat?
        Herjaaminen on yleensä hävinneen osapuolen vasta-argumentti tai looginen argumentti.
        Nythän sinä hyökkäät minua vastaan, loppuiko sinulta argumentti?

• beenthere
        nro 47 kirjoitti:

Mitä sinä soperrat?
        Herjaaminen on yleensä hävinneen osapuolen vasta-argumentti tai looginen argumentti.
        Nythän sinä hyökkäät minua vastaan, loppuiko sinulta argumentti?

Minähän vain kysyin. Sinä aloit vihjaamaan, että vastaaja on liian nuori ymmärtääkseen asioita. Ja vain sen vuoksi, että itselläsi ei enää löytynyt vastausta. Kai sinussa nyt on sen verran miestä (tai naista, kumpi lienet) myöntämään tuon tosiasian?

• nro 47 kirjoitti:

"Kunhan sinäkin kasvat, pääset teiniviiksistä eroon ja saat elämänkokemusta, niin ajatuksesi muuttuvat."

Muita vähättelevä ylimielisyytesi ei paranna asiaasi.

• m.magdalena

"Itse uskon,,ei vaan tiedän että me valkoiset olemme evoluutiossa muita rutkasti edellä..."

Miten evoluutiossa ollaan edellä? Eihän evoluutio ole sellainen prosessi, joka etenisi jotain tiettyä päämäärää kohti ja siihen verrattuna voisi sanoa jonkun toisen olevan toisen "edellä". Evoluutio on satunnaista luonnonvalintaa, jossa yksilöt muotoutuvat ympäröivien olosuhteiden mukaan.

"me valkoiset varsinkin täällä pohjolassa olemme karvattovampia kuin muut kansat"

Olemmeko? Minulla on ksitys, että esim. Aasiassa on hyvinkin karvattomia kansoja.

• "Miten evoluutiossa ollaan edellä? Eihän evoluutio ole sellainen prosessi, joka etenisi jotain tiettyä päämäärää kohti ja siihen verrattuna voisi sanoa jonkun toisen olevan toisen "edellä". Evoluutio on satunnaista luonnonvalintaa, jossa yksilöt muotoutuvat ympäröivien olosuhteiden mukaan."

Ihanaa että joku ymmärtää tuon.

• No nono?
        jason_dax kirjoitti:

"Miten evoluutiossa ollaan edellä? Eihän evoluutio ole sellainen prosessi, joka etenisi jotain tiettyä päämäärää kohti ja siihen verrattuna voisi sanoa jonkun toisen olevan toisen "edellä". Evoluutio on satunnaista luonnonvalintaa, jossa yksilöt muotoutuvat ympäröivien olosuhteiden mukaan."

Ihanaa että joku ymmärtää tuon.

edellä ja mikä jäljessä?
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:Huxley_-_Mans_Place_in_Nature.jpg

• Enigma_x

Jos karvattomuus on ihmisen evoluution merkki sen eteenpäin menemisessä, minä olen ilmaisesti jäänyt apina-asteelle ;D

• kasjks

Karvattomuudella oli ratkaiseva vaikutus myös ihmisen sosiaalisten taitojen kehittymiseen. Karvattomina ihmisen oli kehitettävä uusia tapoja viestiä toisillemme. Sekin on vauhditti aivojen kehitystä.

Karvattomuus ei siis ainoastaan viilentänyt meitä vaan teki meistä lopulta ihmisiä, kiteyttää Jablonski.

• ei olisi poistuneet

Ei kehitys olisi poistanut karvoja, koska ihminen tarvitsee lämmikettä silloinkin kun tulee talvi. Taas Raamatun mielipide voittaa, että ihmisen luonnollisin olotila olisi paratiisin lämpö eikä tämä.

• Semis+
        ei olisi poistuneet kirjoitti:

Ei kehitys olisi poistanut karvoja, koska ihminen tarvitsee lämmikettä silloinkin kun tulee talvi. Taas Raamatun mielipide voittaa, että ihmisen luonnollisin olotila olisi paratiisin lämpö eikä tämä.

Hehheh, tämä oli aika hauska.
        "Kun tulee talvi" :-D

Päiväntasaajan seudulla läpötila ei paljon heilahtele kymmenienkään tuhansien vuosien aikana.

• ei olisi poistuneet kirjoitti:

Hauska heitto.

• Aatteleppaite2.0
        kasjks kirjoitti:

Karvattomuudella oli ratkaiseva vaikutus myös ihmisen sosiaalisten taitojen kehittymiseen. Karvattomina ihmisen oli kehitettävä uusia tapoja viestiä toisillemme. Sekin on vauhditti aivojen kehitystä.

Karvattomuus ei siis ainoastaan viilentänyt meitä vaan teki meistä lopulta ihmisiä, kiteyttää Jablonski.

;)

• ei olisi poistuneet kirjoitti:

"Ei kehitys olisi poistanut karvoja, koska ihminen tarvitsee lämmikettä silloinkin kun tulee talvi."

Edes maailman karvaisin ihminen ei pärjäisi pelkällä karvapeitteellään.

"Taas Raamatun mielipide voittaa, että ihmisen luonnollisin olotila olisi paratiisin lämpö eikä tämä."

Anteeksi, mutta missä kohtaa luomismyyttiä kerrotaan Paratiisin lämpötila?

• matsuyama

En nyt lähtisi väittämään kirjoitusta mitenkään rasistiseksi mutta olet ikävä kyllä väärässä. On vain yksi ihmisrotu, joten tuollainen luokittelu ei ole mahdollista.

• Aatteleppaite2.0

nykyään,ihmisiä kun ei saa luokitella rodun mukaan,vaikka niitä syitä olisikin.

• matsuyama

Mikä kohta meni ohi? Et voi luokitella eri rotuja, kun niitä on vain yksi (1).

Vai vahingossako (kännissä) noi kaksi koota tonne eksyi?

• Aatteleppaite2.0
        matsuyama kirjoitti:

Mikä kohta meni ohi? Et voi luokitella eri rotuja, kun niitä on vain yksi (1).

vain yksi rotu?
        Entä lintuja,kaloista puhumattakaan,vai onko nisäkkäitä vain yksi rotu,jumalauta pojjaatt ma oon ah,ei vaan valas;)

Kyllä ihmisissä on eri rotuja.

• Aatteleppaite2.0
        UskonnotonLähimmäinen kirjoitti:

Vai vahingossako (kännissä) noi kaksi koota tonne eksyi?

nyt en ymmärtäny?

• matsuyama

vain yksi rotu?
        Entä lintuja,kaloista puhumattakaan,vai onko nisäkkäitä vain yksi rotu,jumalauta pojjaatt ma oon ah,ei vaan valas;)

Kyllä ihmisissä on eri rotuja.

Ei ole. Varmaan olet huomannutkin, että ihmiset eivät ole koiria, joten se ei liity tähän mitenkään.

Linnut ja kalat taas eivät ole eläinlajeja, joten joudut täsmentämään, mistä lajista puhut.

Nisäkkäät ovat taas luokka, joten niissäkään ei ole eri rotuja. Luokista päästään vain lahkoihin.

Jos nyt olet kuitenkin tehnyt mullistavan löydön ja löytänyt ihmisrotuja, niin ilmoita siitä tutkijoille. Älä panttaa uutta tietoa.

• Semis+

Jaaha, uusi taktiikka saada ateismin kannattajat näyttämään pöljiltä :-)

• pepe57

Itse oletan evoluution vaikuttaneen myöskin ihmiseen, tottakai. Onhan meidän ihmisten ja esim simpanssien perimästä 98% samaa. Osassa nykyihmisiä on pieniä osia nedertalensis-ihmisten perimästä. Eli niidenkin kanssa on pientä geenien vaihtoa joskus ollut. Tosin afrikkalaisilla ei noita jäämiä ole, vain osalla ihmiskuntaa. Ne ei kylläkään vaikuta ulkonäköön, esim ihon tummempi väri keski- ja eteläamerikan intiaaneilla on evoluutio muokkaama sopeutuma kuumaan, aurinkoiseen ilmanalaan. Heidän esi-isänsähän olivat valkoisia (meitä pohjoismaalaisia huomattavasti vaaleampia) pohjoisessa asuneita ihmisiä. Jos jotain eroja ihmisten välillä löytyy, selittyy osa evoluutiolla ja iso osa kulttuurilla.
        Eri etnisten ryhmien sekoittuminen, esim Tiger Woods, on monesti hiukan keskiarvoa fiksumpi. Syy voi olla laajassa perimässä.
        Lopuksi laina wikistä:"Ihminen (Homo sapiens) on ainoa nykyisin elossa oleva ihmisten (Homo) sukuun kuuluva eläinlaji. Ihminen kuuluu kädellisten (Primates) lahkon ihmisapinoiden (Hominidae) heimoon ja on nykyisin elävistä kädellisistä laajimmalle levinnyt, älykkäin ja runsaslukuisin laji."

• Semis+
        pepe57 kirjoitti:

Itse oletan evoluution vaikuttaneen myöskin ihmiseen, tottakai. Onhan meidän ihmisten ja esim simpanssien perimästä 98% samaa. Osassa nykyihmisiä on pieniä osia nedertalensis-ihmisten perimästä. Eli niidenkin kanssa on pientä geenien vaihtoa joskus ollut. Tosin afrikkalaisilla ei noita jäämiä ole, vain osalla ihmiskuntaa. Ne ei kylläkään vaikuta ulkonäköön, esim ihon tummempi väri keski- ja eteläamerikan intiaaneilla on evoluutio muokkaama sopeutuma kuumaan, aurinkoiseen ilmanalaan. Heidän esi-isänsähän olivat valkoisia (meitä pohjoismaalaisia huomattavasti vaaleampia) pohjoisessa asuneita ihmisiä. Jos jotain eroja ihmisten välillä löytyy, selittyy osa evoluutiolla ja iso osa kulttuurilla.
        Eri etnisten ryhmien sekoittuminen, esim Tiger Woods, on monesti hiukan keskiarvoa fiksumpi. Syy voi olla laajassa perimässä.
        Lopuksi laina wikistä:"Ihminen (Homo sapiens) on ainoa nykyisin elossa oleva ihmisten (Homo) sukuun kuuluva eläinlaji. Ihminen kuuluu kädellisten (Primates) lahkon ihmisapinoiden (Hominidae) heimoon ja on nykyisin elävistä kädellisistä laajimmalle levinnyt, älykkäin ja runsaslukuisin laji."

Pepe57:
        "esim ihon tummempi väri keski- ja eteläamerikan intiaaneilla on evoluutio muokkaama sopeutuma kuumaan, aurinkoiseen ilmanalaan. Heidän esi-isänsähän olivat valkoisia (meitä pohjoismaalaisia huomattavasti vaaleampia) pohjoisessa asuneita ihmisiä."

Nyt ole tainnut jäädä joistain tiedoista paitsi sillä olen luullut, että Etelä-Amerikkaan suunnannut ihmisryhmä on ennemminkin muistuttanut mongoleja sekä nykyisiä eskimoita.

• Aatteleppaite2.0
        pepe57 kirjoitti:

ja me itsekkin vaikutamme ihmisen evoluutioon sitä tiedostamatta,kuten jossain ketjussa mainitsin että japanilaisten vatsat ovat tottuneet levään ja pystyvät käyttämään sitä ravinnokseen,muuta kansat eivät siihen pysty,eli toisin sanoen ovat edellä meitä useita sukupolvia.

Nyt siis puhumme nimenomaan ihmisen evoluutiosta.

• Semis+

ja me itsekkin vaikutamme ihmisen evoluutioon sitä tiedostamatta,kuten jossain ketjussa mainitsin että japanilaisten vatsat ovat tottuneet levään ja pystyvät käyttämään sitä ravinnokseen,muuta kansat eivät siihen pysty,eli toisin sanoen ovat edellä meitä useita sukupolvia.

Nyt siis puhumme nimenomaan ihmisen evoluutiosta.

Ei ole meitä edellä vaan ovat sopeutuneet vallitseviin olosuhteisiin.
        Yhtälailla kuin maidon laktoosin sietokyky on säilynyt aikuisikään asti
        monilla pohjoismaisilla.

Myös muissa ihmispopulaatioissa tavataan mutaatiota, joka tuottaa sen, että
        pystyy käyttämään ravinnokseen levää. Mutta tämä levän käyttö ravinnoksi
        ei ole eloonjäämisen kannalta ollut välttämätöntä ja siksi se ominaisuus ei ole
        levinnyt koko populaatioon.

Sama on laktoosin sietokyvyn suhteen muissa ihmispopulaatioissa.

Tarkennetaan: Japanin saarilla eläneet ihmiset, joilla oli tämä mutaatio, jolla sulattaa levää ravinnoksi ovat saaneet etulyöntiaseman niihin saarella eläneisiin joilla ei tätä mutaatiota ollut. Ruoan monipuolisuus, ravinteikkuus on lisännyt mahdollisuutta saada jälkeläisiä enemmän. Tässä suhteessa on näiden japanilaisten perimä on ollut parempi kuin niiden, jotka eivät kantaneet tätä mutaatiota.

Etu on kuitenkin ajan myötä pienentynyt ellei jo hävinnyt. Ruokaa on tarjolla nykyisin enemmän ja monipuolisemmin. Ja kääntäen, jos väestössä olisi yhtä paljon niitä jotka eivät pysty sulattamaan levää ravinnokseen olisivat he nykyään aivan yhtä hyviä geneettisesti.

• satanistiateisti666
        pepe57 kirjoitti:

"Itse oletan evoluution vaikuttaneen myöskin ihmiseen, tottakai. Onhan meidän ihmisten ja esim simpanssien perimästä 98% samaa."

Ihmisellä, simpanssilla ja gorillalla on sama esi-isä.
        Ihminen ja simpanssi pystyisivät saada jälkeläisen..

Ainakin tämän logiikan mukaan : Aasi ja hevonen voivat saada jälkeläisiä. Aasilla on 62 kromosomia ja hevosella 64. Aasin ja hevosen jälkeläisellä muulilla on 63 kromosomia;
        Ihmisellä on 24 ja simpanssilla 23.. Että näin

Aika kovia todisteita evoluutiosta EIX JE

• Usk.Läh.vddu

Hmm... On olemassa vain yksi ihmis"rotu" eli tämä meidän lajimme. Roduista ja jonkin rodun paremmuudesta toiseen nähden puhuminen on arveluttavaa, jos ei muusta syystä niin "rotu" sanan aikaisemmista käyttöyhteyksistä johtuen.

Jos unohdetaan termit, niin sinällään olet oikeassa. Tummaihoinen on paljon edellä aurinkokestävyydessä, joka otsonikadon myötä on tullut tärkeäksi ominaisuudeksi. Aasialaiset ovat tutkimusten mukaan vikkelämpiä ajattelijoita, joka sekin on melko hyvä ominaisuus. En tiedä onko meillä euraasialaisilla mitään muuta etua, kuin keskimääräistä parempi sairauksien sietokyky, joka on kehittynyt luonnonvalinnan kautta, koska meidän "sivistyksemme" tappoi huonoon hygieniaan tottumattomat poes...

• Aatteleppaite2.0

takaa,miksi näitä "rodullisia" ominaisuuksia on niin vaikeaa myöntää,ja kun katsomme meidän valkoisten yhteiskuntarakennettamme ja kuinka elämme niin ei ole vaikeaa sanoa että olemme älykkyydessä paljon edelle afrikan kansaoja jotka ilman valkoisia eläisivät vieläkin kivikautta.
        Toisaalta riistoakin on tapahtunut hyvin paljon,mutta vahvin voittaa sano Darwin;)

• Semis+

takaa,miksi näitä "rodullisia" ominaisuuksia on niin vaikeaa myöntää,ja kun katsomme meidän valkoisten yhteiskuntarakennettamme ja kuinka elämme niin ei ole vaikeaa sanoa että olemme älykkyydessä paljon edelle afrikan kansaoja jotka ilman valkoisia eläisivät vieläkin kivikautta.
        Toisaalta riistoakin on tapahtunut hyvin paljon,mutta vahvin voittaa sano Darwin;)

"Toisaalta riistoakin on tapahtunut hyvin paljon,mutta vahvin voittaa sano Darwin;)"

Ei sanonut. Se oli Spencer ;-)
        Ja Spencer oli Darwinin vastustaja monessa suhteessa. Lamarckin ajatukset taisivat olla lähempänä Spenceriä kuin Darwinin.

Ei me olla. Meidän yhteiskuntajärjestelmämme on luonut mahdollisuuden älykkäille innovoida teknistä kehitystä. Tämä teknologian ihannointi ei todellakaan ole mikään todiste älykkyydestä. Onko loppujen viimeksi kumminkaan älykkäämpi se, joka elää luonnon kanssa sovussa vaikkapa Amazonin viidakossa tai Afrikan savannilla vai se, joka siunatun teknologian avulla pilaa oman karsinansa lisäksi muittenkin ilmaston.

Ihonväriin katsomatta on kaikissa kansoissa sama prosentuaalinen määrä älykkäitä ja tampioita. Se onkin sitten yhteiskunnallinen valinta, mitä tällä älyllä saadaan aikaan.

Monesti älykkäät, mutta narsistiset ja vallanhimoiset yksilöt perustavat valtion tai uskonnon ja hallitsevat täten tampioita.

• beenthere

Ei todellakaan sanonut Daewin noin. Tästä rotukysymyksestä on tullut sinulle uskonto ja argumenttisi ovat menneet samalle epärehelliselle tasolle uskovien argumenttien kanssa. Olen tästä aiemminkin muistaakseni kirjoittanut sinulle.
        Darwinin sanoma oli Survival of the fittest ja tuosta et löydä millään sitä vahvinta vaan sopivan.
        Herääkin kysymys, miksi haluat vääristellä asioita uskovien tavoin agendasi edistämiseksi? Olet todellakin kuin pahimmat hihhulit kirjoituksissasi. Rehellisyyttä jää kovasti kaipaamaan tarinoitasi lukiessa. Kehittelet omaa totuutta selittääksesi uskontosi.

• Aatteleppaite2.0
        UskonnotonLähimmäinen kirjoitti:

Ei me olla. Meidän yhteiskuntajärjestelmämme on luonut mahdollisuuden älykkäille innovoida teknistä kehitystä. Tämä teknologian ihannointi ei todellakaan ole mikään todiste älykkyydestä. Onko loppujen viimeksi kumminkaan älykkäämpi se, joka elää luonnon kanssa sovussa vaikkapa Amazonin viidakossa tai Afrikan savannilla vai se, joka siunatun teknologian avulla pilaa oman karsinansa lisäksi muittenkin ilmaston.

Ihonväriin katsomatta on kaikissa kansoissa sama prosentuaalinen määrä älykkäitä ja tampioita. Se onkin sitten yhteiskunnallinen valinta, mitä tällä älyllä saadaan aikaan.

Monesti älykkäät, mutta narsistiset ja vallanhimoiset yksilöt perustavat valtion tai uskonnon ja hallitsevat täten tampioita.

sanoin että mihin tilaan maailman olemme saaneetkaan....
        Alkuperäiskansat syvällä viidakossa eivät juuri palloa ole tuhonneet.

• Aatteleppaite2.0
        Semis+ kirjoitti:

"Toisaalta riistoakin on tapahtunut hyvin paljon,mutta vahvin voittaa sano Darwin;)"

Ei sanonut. Se oli Spencer ;-)
        Ja Spencer oli Darwinin vastustaja monessa suhteessa. Lamarckin ajatukset taisivat olla lähempänä Spenceriä kuin Darwinin.

Mutta vahvin voittaa silti,niin eläin kuin kasvikunnassa.

• Aatteleppaite2.0
        beenthere kirjoitti:

Ei todellakaan sanonut Daewin noin. Tästä rotukysymyksestä on tullut sinulle uskonto ja argumenttisi ovat menneet samalle epärehelliselle tasolle uskovien argumenttien kanssa. Olen tästä aiemminkin muistaakseni kirjoittanut sinulle.
        Darwinin sanoma oli Survival of the fittest ja tuosta et löydä millään sitä vahvinta vaan sopivan.
        Herääkin kysymys, miksi haluat vääristellä asioita uskovien tavoin agendasi edistämiseksi? Olet todellakin kuin pahimmat hihhulit kirjoituksissasi. Rehellisyyttä jää kovasti kaipaamaan tarinoitasi lukiessa. Kehittelet omaa totuutta selittääksesi uskontosi.

et voi sulattaa tosiasioita?
        Onhan se nyt päivänselvä asia että eri "rotuisilla" ihmisillä on eri ominaisuuksia mitä sitä kieltämään.

• Semis+

Mutta vahvin voittaa silti,niin eläin kuin kasvikunnassa.

Voittaako?
        Vai olisiko kuitenkin niin, että parhaiten sopeutunut populaatio vallitseviin olosuhteisiin
        todennäköisesti jatkaa sukuaan.

Joopa, joo. Voidaanhan tässä saivarrella puoli ja toisin saamatta loppua tälle.

Mutta hyvää Juhannusta.

Onhan se nyt päivänselvä asia että eri "rotuisilla" ihmisillä on eri ominaisuuksia mitä sitä kieltämään.

Mutta älykkyys ei ole tällainen ominaisuus. Se mitä sitä on pystytty testaamaan erilaisista yhteiskunnista ja kulttuureista tulevien kesken edes vähänkään yhteismitallisesti, ei ole osoittanut selviä eroja eri kansojen välillä. Vanhasen faijan ja monien muitten tutkimukset ovat liian vahvasti värittyneitä tutkijoiden omilla asenteilla, että niitä voitaisiin pitää valideina.

Me emme ole keskenämme evoluutiossa korkeammalla tai alemmalla tasolla vaan olemme hiukan haarautuneet tietyiltä ominaisuuksiltamme. Älykkyys ei ole yksi niistä ominaisuuksista. Toki huonommissa oloissa ja huonommalla ravinnolla kasvaneet ihmisyksilöt voivat olla heikkolahjaisempia, mutta siitä ei voi vetää mitään yleistyksiä koko alueen väestöön.

• beenthere

En minä sitä kiellä. Missä näet minun sen kieltävän? Minä vain mietin, miksi jauhat tätä asiaa ja miksi haluat epämääräisin keinoin saada todistetuksi valkoisen "rodun" älyltään ylivertaisemmaksi muihin "rotuihin" nähden. Sellaista ei ole pystytty ikinä todistamaan. Sehän on selvä, että maapallon eri kolkilla asuneet ihmiset ovat kehittyneet eri suuntiin. Mutta kyse ei ole vahvimpien selviytymisestä ja sopeutuvimpien selviytymisestä. Tämän eron toivottavasti ymmärrät.
        Sanomasi suurin ongelma on siinä, että sinä itse ensin määrität älykkyyden ja sen jälkeen alat jakaa väkeä älykkäisiin ja vähemmän älykkäisiin omien määritelmiesi mukaan. Ei kovin älykästä, jos minulta kysytään.
        Jos haluat jatkaa tuota asiaasi, hanki ensin kunnolliset ja hyväksytyt määritteet älykkyydelle.

Olet niin syvällä asiassasi ja näköjään sokea muiden kirjoituksille, että näet mörköjä joka puolella. Et edes pyri ymmärtämään toisten kirjoituksia vaan jankkaat oppiasi pysähtymättä. Lie monesko kerta kun näitä asioita jauhat täällä.
        Esität vain väitteitä ilman kunnon perusteita. Et ole antanut yhtään näyttöä väitteitesi oikeellisuudelle. Latelet vain asenteitasi totuutena, kuten uskovatkin tekevät. Ajattelun avoimuus sinulta puuttuu täysin, koska olet jo määritellyt tuloksen päässäsi, nyt vain keksit siihen sopivia selityksiä.
        Tuo jotain kättä pidempää mukaan keskusteluun. Jotain oikean tarkastelun kestävää.

• Aatteleppaite2.0
        Semis+ kirjoitti:

Voittaako?
        Vai olisiko kuitenkin niin, että parhaiten sopeutunut populaatio vallitseviin olosuhteisiin
        todennäköisesti jatkaa sukuaan.

Joopa, joo. Voidaanhan tässä saivarrella puoli ja toisin saamatta loppua tälle.

Mutta hyvää Juhannusta.

on aina se "vahvin" en nyt tarkoita fyysisesti vahvinta vaan parasta.

• pepe57
        beenthere kirjoitti:

En minä sitä kiellä. Missä näet minun sen kieltävän? Minä vain mietin, miksi jauhat tätä asiaa ja miksi haluat epämääräisin keinoin saada todistetuksi valkoisen "rodun" älyltään ylivertaisemmaksi muihin "rotuihin" nähden. Sellaista ei ole pystytty ikinä todistamaan. Sehän on selvä, että maapallon eri kolkilla asuneet ihmiset ovat kehittyneet eri suuntiin. Mutta kyse ei ole vahvimpien selviytymisestä ja sopeutuvimpien selviytymisestä. Tämän eron toivottavasti ymmärrät.
        Sanomasi suurin ongelma on siinä, että sinä itse ensin määrität älykkyyden ja sen jälkeen alat jakaa väkeä älykkäisiin ja vähemmän älykkäisiin omien määritelmiesi mukaan. Ei kovin älykästä, jos minulta kysytään.
        Jos haluat jatkaa tuota asiaasi, hanki ensin kunnolliset ja hyväksytyt määritteet älykkyydelle.

Olet niin syvällä asiassasi ja näköjään sokea muiden kirjoituksille, että näet mörköjä joka puolella. Et edes pyri ymmärtämään toisten kirjoituksia vaan jankkaat oppiasi pysähtymättä. Lie monesko kerta kun näitä asioita jauhat täällä.
        Esität vain väitteitä ilman kunnon perusteita. Et ole antanut yhtään näyttöä väitteitesi oikeellisuudelle. Latelet vain asenteitasi totuutena, kuten uskovatkin tekevät. Ajattelun avoimuus sinulta puuttuu täysin, koska olet jo määritellyt tuloksen päässäsi, nyt vain keksit siihen sopivia selityksiä.
        Tuo jotain kättä pidempää mukaan keskusteluun. Jotain oikean tarkastelun kestävää.

Paljon mahdollista, että esim musiikillisesti jotkut kansat ovat lahjakkaampia, kuin toiset. Ne historian "älykkyystutkimukset" voi hivellä kritiikitöntä "valkoihoista" ihmistä. Ko tutkimushan oli tietovisa-tyyppinen eikä moderni päättely/hahmotus/ym-älykkyystesti. Tuossa testissä koulun penkkiä kuluttanut tyhmempikin vitivalkoinen kakara sai hyvät pisteet. Toki olisi saanut hyvät, jos ei erittäin hyvät pisteet myöskin tummaihoinen luokkakaverinsa, mikäli olisi luokassa saanut edes olla. Nuo tutkimukset on yhtä luotettavia, kuin Ku Klux Klan on rasistiton.

• Aatteleppaite2.0
        pepe57 kirjoitti:

Paljon mahdollista, että esim musiikillisesti jotkut kansat ovat lahjakkaampia, kuin toiset. Ne historian "älykkyystutkimukset" voi hivellä kritiikitöntä "valkoihoista" ihmistä. Ko tutkimushan oli tietovisa-tyyppinen eikä moderni päättely/hahmotus/ym-älykkyystesti. Tuossa testissä koulun penkkiä kuluttanut tyhmempikin vitivalkoinen kakara sai hyvät pisteet. Toki olisi saanut hyvät, jos ei erittäin hyvät pisteet myöskin tummaihoinen luokkakaverinsa, mikäli olisi luokassa saanut edes olla. Nuo tutkimukset on yhtä luotettavia, kuin Ku Klux Klan on rasistiton.

eräänlaista älykkyyttä.
        Rasismi on asia erikekseen sitä on paljon,monilla tuntuu olevan ns oma lehmä ojassa kaiken suhteen.
        KKK jotkin johtajat ovat muuten tilanneet ruokansa vankilassa kosherina,miksiköhän?

• ranxerox75

Ihan sama oletko ateisti vai et, olet idiootti. Olen itsekin ateisti mutta jos kuvittelet ateistien pitävän jotenkin yhtä aatteissaan, olet väärässä.

Kulttuurien ns sivistyneisyys ei ole sama asia kuin evoluutio. Jos tuot Afrikasta lapsen ja kasvatat hänet länsi-maissa, hän on aivan samalla tasolla meidän kanssamme. Rotujen välillä ei ole mitään selvää evoluutionaalista eroa, vain kulttuurieroja ja eroja koulutuksen tasoisa joka tietty vaikuttaa älykkyystesteissä tiettyihin vastauksiin joihin tarvitaan koulutusta. Siksi älykkyystestit ovat epämääräisiä ja mittaavan lähinnä länsimaista tapaa ajatella älykkyyttä - tämäkin on alkanut menettää otettaan onneksi.

Ihmisissä ei ole tieteellisesti rotuja koska esim. kahden valkoihoisen välillä voi olla aivan hyvin enemmän eroja dna:ssa kuin esim. valkosen ja tummaihoisen välillä.

Ajatuksesi ovat vanhoja ja tunteisiin perustuvaa huttuja, ei mitenkään tieteellistä asiaa.

• Aatteleppaite2.0

ihmisen evoluutiossa huomattavasti enemmän kuin he jotkat jäivät sinne afrikkaan paikoileen,me ihmiset olemme kaiken sen kulttuurin muodostaneet edetessämme ihmisen evoluutiossa,älykkyytemme vuoksi.
        Näemmehän me mitä he ovat saavuttaneet,he asuisivat niissä lehmäönpaskamjoissaan vieläkin ilman valkoisia ihmisiä,ei voi olla niin vaikeaa tajuta,he saattavat tulla jossain vaiheessa meitä valkoisia älykkäämmiksi?
        Paitsi siihen en enää usko koska luulen nyt eri rotujen sulautuvan keskenään,meitä valkoisia ei enää mahdollisesti ole 300 v kuluttua!

• Usk.Läh.rkle

ihmisen evoluutiossa huomattavasti enemmän kuin he jotkat jäivät sinne afrikkaan paikoileen,me ihmiset olemme kaiken sen kulttuurin muodostaneet edetessämme ihmisen evoluutiossa,älykkyytemme vuoksi.
        Näemmehän me mitä he ovat saavuttaneet,he asuisivat niissä lehmäönpaskamjoissaan vieläkin ilman valkoisia ihmisiä,ei voi olla niin vaikeaa tajuta,he saattavat tulla jossain vaiheessa meitä valkoisia älykkäämmiksi?
        Paitsi siihen en enää usko koska luulen nyt eri rotujen sulautuvan keskenään,meitä valkoisia ei enää mahdollisesti ole 300 v kuluttua!

Olet väärässä. Et tajua evoluutiosta hevon paskaa, käytät evoluutio-sanaa kuvaamaan teknistä kehitystä ja perustelet sillä omia nurkkakuntaisia, xenofobisia mielipiteitäsi.

Huvittavinta on se, että olet itse paras todiste omaa "teoriaasi" vastaan ;o)

• hande-56

No miten paljon on voinut esim. vaikuttaa siihen oman kasvonsa muotoon,sormenjälkeenä,omaan älykkyyteensä,ihonväriin,jne. tuskimpa paljon olemme voineet vaikuttaa omaan syntymäämme !
        että lahjaa nämä kaikki ovat pohjimmiltaan. Että älykkäämpien on ehkä pidettävä huolta niistä vänemmän loistavista,eikä ihmisen ole yksin mukava olla. Tääläkin palstoilla niinsanotut yksinäiset vaikka kiistelevät ateismin ja uskon eroista,että näytää siltä että vuorovaikutusta tarvitaan. Miksi ? onko syy että kunhan vain saa olla jonkun kanssa erimieltä jostakin asiasta. Mutta mitä vahinkoa asiassa on, todennäkösesti ei mitään mutta mukavaa seurata,olkootpa minkä ryhmittymän tahansa. No kyllähän siellä akresiivisiakin osanotoja on jotka ehkä otavat asiat liian vakavasti.

• hande-56 kirjoitti:

No miten paljon on voinut esim. vaikuttaa siihen oman kasvonsa muotoon,sormenjälkeenä,omaan älykkyyteensä,ihonväriin,jne. tuskimpa paljon olemme voineet vaikuttaa omaan syntymäämme !
        että lahjaa nämä kaikki ovat pohjimmiltaan. Että älykkäämpien on ehkä pidettävä huolta niistä vänemmän loistavista,eikä ihmisen ole yksin mukava olla. Tääläkin palstoilla niinsanotut yksinäiset vaikka kiistelevät ateismin ja uskon eroista,että näytää siltä että vuorovaikutusta tarvitaan. Miksi ? onko syy että kunhan vain saa olla jonkun kanssa erimieltä jostakin asiasta. Mutta mitä vahinkoa asiassa on, todennäkösesti ei mitään mutta mukavaa seurata,olkootpa minkä ryhmittymän tahansa. No kyllähän siellä akresiivisiakin osanotoja on jotka ehkä otavat asiat liian vakavasti.

On , vain osa totuus, se kertoo vain biologisen, fyysisen kehityksen, muttei eivät ihmisen henkistä tilaa, että miksi se polkee paikallaan, vaikka ihminen on teknisellä alueella ja kommunikoinnissa edennyt huimaa vauhtia
        Evoluutio ei ole synnyttänyt sitä elämää joka kaikilla elollisilla on, mutta evoluutio tuloksena on syntynyt,
        materian korkeimpana tuotteena henki, jot uskonnot pitävät jumalan luomana, mutta sitä se ei ole.
        Ajaton elämä on pannut alulle, syyn ja seurauksen kautta evoluutiokehityksen, jonka korken aste on henki, ja ajatus on tuo tulos, joka on toteutunut vain ihmisen kohdalla maapallolla.
        Evoluutio pitää jokseenkin muun elämän kohdalla, mutta ei ihmisen.
        Ajatus on materian tulos, mutta ego, ajattelija, sielu on taas ihmisen omaa keksintöä, jonka hän on tehnyt tietämättään, ja ajatus on alistettu sitten tuon syntyneen keskuksen palvelijaksi
        Näistä asioista ei evoluutio tutkijoilla ole mitään tietoa, koska he tutkivat vain luurankoja eivät itseään, joka heidän olisi ensin tehtävä, jotta teoriasta tulisi oikea

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies pakko olla rehellinen

Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      56
      6648
    2. Olet saanut kyllä tunnisteita

Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      40
      4582
    3. Romillt veressä

Miten pystyy ajamaan 4 romillen humalassa
      Suomussalmi
      56
      2319
    4. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      39
      1878
    5. Hirvenmaitojuusto

Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      7
      1438
    6. Joka päivä olen lukenut

Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil
      Ikävä
      15
      1219
    7. Rakkauteni

Elämäni suurin sellainen joka ei enää rakasta minua
      Ikävä
      17
      1214
    8. Olet varmaan nalle nyt ilonen ku

Se A antaa niin paljo ku haluat..
      Ikävä
      17
      1191
    9. Ootko muuten täällä edellee?

A nainen? En luota suhun ja mokasit testin.
      Ikävä
      24
      1154
    10. Kerro mulle miksi juuri me

Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.
      Ikävä
      67
      1097
    Aihe