uhri ja narsisti

kelomaa

miksi narsisti ja hänen uhrinsa vaikuttavat niin samanlaisilta? Löytyykö keltään teoriaa tähän?

65

887

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lottamari_1

      Ei vaikuta samalta, jos sinusta tuntuu siltä, niin...tekisi mieli sanoa, mene tarkistuttamaan pääsi, mutta en sano niin :D

      Toisaalta epäilemättä voidaan kuitenkin ajattella, että yhtäläisyyksiä rupeaa varmasti kyllä loppupeleissä löytymään, kun uhrin oma puolustuskyky narsistin käytöstä vastaan alkaa heikentyä ja silloin uhrinkin heikot kohdat tulevat esiin.

      Mutta vastakysymyksenä kysyn, millaisiin havaintoihin teoriasi perustuu?

      • Anonyymi

        Uhri näkee itsensä nöyränä pikkutyttönä, joka odottaa ritaria kuin tuhkimo prinssiään, uoka kaikissa suuruusilluusioissaan on lupaus paremmasta kultaa ja timantteja, Suuria suunnitelmia prinssi ja prinsessa puoli valtakuntaa ja yleisön ihailua alamaisia, palvelusväkeä, loputtoman puurtamisen sijaan nph:n illuusio uhrilleen edelleen emansipoituneen uhrin laulu i can love me better


    • Ilkikurimus

      Teorioitahan löytyy vaikka miten monta...;)

      On kai yleisesti tiedossa, että jotain outoa/erikoista/epänormaalia on oltava ihmisessä, joka hyväksyy narsistin puolisokseen. Minä en usko näihin naamio-legendoihin ollenkaan.
      Sen sijaan kyseessä on usein läheisriippuvan ja narsistin liitto. Molemmat todella rasittavia tapauksia muiden ihmisten silmissä.
      Otan tähän muutamia yhtäläisyyksiä:
      - rajattomuus, eivät tunnista missä alkaa toisen yksityisyys ja mihin päättyy oma minuus
      -mikään huomion osoitus ja vakuuttelu ei riitä/haluaa aina vain lisää
      -mm. itsemurhalla uhkailua toisen manipuloimiseksi esim. jäämään suhteeseen
      -henkinen alistaja
      -kummallakaan ei myöskään tunnetta että jotain olisi pielessä omassa käytöksessä

      • kelomaa

        kyllä mäkin tuon tiesin mutta miksi näin on?


      • Ilkikurimus
        kelomaa kirjoitti:

        kyllä mäkin tuon tiesin mutta miksi näin on?

        Syyksi voisi manita vaikka häpeän tunteen - molemmissa tapauksissa.


      • lottamari_1

        Niin, esimerkkisi oli kahden narsistin välisestä suhteesta (ohut-ja paksunahkaisen suhde) Yhtäläisyyksiä tälläisestä suhteesta voi tosiaan löytyä ja nuo mainitsemasi piirteet kyllä kuuluvat molemmille.


      • lottamari_1
        kelomaa kirjoitti:

        kyllä mäkin tuon tiesin mutta miksi näin on?

        Koska kyse on kahdesta narsistista, ei sen kummempaa.


      • Ilkikurimus
        lottamari_1 kirjoitti:

        Niin, esimerkkisi oli kahden narsistin välisestä suhteesta (ohut-ja paksunahkaisen suhde) Yhtäläisyyksiä tälläisestä suhteesta voi tosiaan löytyä ja nuo mainitsemasi piirteet kyllä kuuluvat molemmille.

        Eikä ollut.
        Kyllä nämä piirteet kuuluvat sekä läheisriippuville, että narsisteille - kun heitä tarkastelee ulkopuolinen. Huomaan taas, miten alat teinimäisesti supistaa näkökulmaa musta-valkeaksi hävittämällä tätä harmaata aluetta, jota mielestäsi ei ole olemassakaan.

        Häpeällä on monenlaisia ilmentymismuotoja, mutta tietyt kipupisteet ovat häpeää vältteleville yhtäläisiä.


      • kelomaa
        lottamari_1 kirjoitti:

        Koska kyse on kahdesta narsistista, ei sen kummempaa.

        millä perusteella? Toinen sanoo olevansa narsistin uhri ja on nimennyt sen toisen narsistiksi. Mun laskuopin mukaan siinä on tasan 1 narsisti ja 1 narsistin uhri. Tosin jos narsistin uhrin diaknoosi narsistista asetetaan kyseenalaseksi niin samalla menettää uhrikin asemansa.


      • lottamari_1
        Ilkikurimus kirjoitti:

        Eikä ollut.
        Kyllä nämä piirteet kuuluvat sekä läheisriippuville, että narsisteille - kun heitä tarkastelee ulkopuolinen. Huomaan taas, miten alat teinimäisesti supistaa näkökulmaa musta-valkeaksi hävittämällä tätä harmaata aluetta, jota mielestäsi ei ole olemassakaan.

        Häpeällä on monenlaisia ilmentymismuotoja, mutta tietyt kipupisteet ovat häpeää vältteleville yhtäläisiä.

        Eipä tietenkään, vänkää vaan vastaan, mutta kysymys kuuluikin :"miksi narsisti ja uhri vaikuttavat niin samanlaisilta". Yksi teoria sinun mukaasi oli, että on kaksi narsistia yhdessä ohut- ja paksunahkainen narsisti. Mitä tekemistä häpeällä on tämän kysymyksen kanssa? Nyt täytyy tehdä taas Pasaset???


      • Ilkikurimus
        lottamari_1 kirjoitti:

        Eipä tietenkään, vänkää vaan vastaan, mutta kysymys kuuluikin :"miksi narsisti ja uhri vaikuttavat niin samanlaisilta". Yksi teoria sinun mukaasi oli, että on kaksi narsistia yhdessä ohut- ja paksunahkainen narsisti. Mitä tekemistä häpeällä on tämän kysymyksen kanssa? Nyt täytyy tehdä taas Pasaset???

        Se olit kyllä sinä, joka puhuit ohuista ja paksuista nahoista. EN MINÄ.


      • punk-lady
        lottamari_1 kirjoitti:

        Niin, esimerkkisi oli kahden narsistin välisestä suhteesta (ohut-ja paksunahkaisen suhde) Yhtäläisyyksiä tälläisestä suhteesta voi tosiaan löytyä ja nuo mainitsemasi piirteet kyllä kuuluvat molemmille.

        Ei ohut- ja paksunahkainen narsisti ole keskenään samanlaiset. Päinvastoin ovat aivan erilaisia.
        PN ei siedä avuttomuutta ei tunteita ja kiusaa ja piikittelee minkä ehtii. ON puolestaan kestää oikeinkin hyvin tuollaista masokistista toimintaa.
        Näin olen asiasta lukenut.


      • Ilkikurimus
        punk-lady kirjoitti:

        Ei ohut- ja paksunahkainen narsisti ole keskenään samanlaiset. Päinvastoin ovat aivan erilaisia.
        PN ei siedä avuttomuutta ei tunteita ja kiusaa ja piikittelee minkä ehtii. ON puolestaan kestää oikeinkin hyvin tuollaista masokistista toimintaa.
        Näin olen asiasta lukenut.

        Pitää paikkansa ja aloitus etsi syytä samankaltaisuuteen.
        Tuo on alaviivalle ihan tyypillistä; ihmeen vähän se nyt sekoili, ei kääntänyt kuin samankaltaisuudet erilaisuuksiksi.
        :D


      • kirjoitat soopaa

        Eivät ole samanlaisia eivätkä vaikuta samanlaisilta, siksi on mahdotonta vastata kysymykseesi että miksi vaikuttavat.

        Ilkikurimuksen kirjoituksesta:

        "Otan tähän muutamia yhtäläisyyksiä:
        - rajattomuus, eivät tunnista missä alkaa toisen yksityisyys ja mihin päättyy oma minuus"

        ----saattaisi jotenkin pitää paikkansa eli siinä mielessä että uhri ei aina tiedosta oman itsensä rajoja vaan yrittää "pelastaa" narsistin, tosin narsisti on loistava aivopesemään toisen siihen luuloon, että uhrin velvollisuus on "pelastaa" hänet, jos tunnistaisi omat rajansa/rajallisuutensa ajattelisi helpommin, kun totuus narsistista on paljastanut, että hoitakoon paska omat asiansa itse.

        "-mikään huomion osoitus ja vakuuttelu ei riitä/haluaa aina vain lisää"
        ---ei pidä paikkaansa vaan päinvastoin narsistille ei riitä mikään

        "-mm. itsemurhalla uhkailua toisen manipuloimiseksi esim. jäämään suhteeseen"
        ---tuota harrastaa nimenomaan narsisti ei yleensä uhri, uhri yleensä yrittää vuosikausia päästä narsistista eroon onnistumatta siinä juuri tuon manipuloinnin ja itsemurhalla uhkailun vuoksi

        "-henkinen alistaja"
        --- ei pidä paikkaansa, uhri on yleensä liiankin empaattinen ja sopeutuvainen, narsisti on se alistaja

        "-kummallakaan ei myöskään tunnetta että jotain olisi pielessä omassa käytöksessä "
        --- ei pidä paikkaansa, narsistilla ei ole tunnetta että jotain olisi pielessä omassa käytöksessä, uhri taas syyllistää itseään liikaakin ja vielä enemmän narsistin aivopesemänä ja syyllistämänä, joka myös pitkittää narsistista eroon pääsemistä.


      • riippumatto
        kirjoitat soopaa kirjoitti:

        Eivät ole samanlaisia eivätkä vaikuta samanlaisilta, siksi on mahdotonta vastata kysymykseesi että miksi vaikuttavat.

        Ilkikurimuksen kirjoituksesta:

        "Otan tähän muutamia yhtäläisyyksiä:
        - rajattomuus, eivät tunnista missä alkaa toisen yksityisyys ja mihin päättyy oma minuus"

        ----saattaisi jotenkin pitää paikkansa eli siinä mielessä että uhri ei aina tiedosta oman itsensä rajoja vaan yrittää "pelastaa" narsistin, tosin narsisti on loistava aivopesemään toisen siihen luuloon, että uhrin velvollisuus on "pelastaa" hänet, jos tunnistaisi omat rajansa/rajallisuutensa ajattelisi helpommin, kun totuus narsistista on paljastanut, että hoitakoon paska omat asiansa itse.

        "-mikään huomion osoitus ja vakuuttelu ei riitä/haluaa aina vain lisää"
        ---ei pidä paikkaansa vaan päinvastoin narsistille ei riitä mikään

        "-mm. itsemurhalla uhkailua toisen manipuloimiseksi esim. jäämään suhteeseen"
        ---tuota harrastaa nimenomaan narsisti ei yleensä uhri, uhri yleensä yrittää vuosikausia päästä narsistista eroon onnistumatta siinä juuri tuon manipuloinnin ja itsemurhalla uhkailun vuoksi

        "-henkinen alistaja"
        --- ei pidä paikkaansa, uhri on yleensä liiankin empaattinen ja sopeutuvainen, narsisti on se alistaja

        "-kummallakaan ei myöskään tunnetta että jotain olisi pielessä omassa käytöksessä "
        --- ei pidä paikkaansa, narsistilla ei ole tunnetta että jotain olisi pielessä omassa käytöksessä, uhri taas syyllistää itseään liikaakin ja vielä enemmän narsistin aivopesemänä ja syyllistämänä, joka myös pitkittää narsistista eroon pääsemistä.

        kaikki mitä kirjoitit oli täyttä paskaa

        http://www.suhdesoppa.fi/itsetuntemus/laheisriippuvuus-tukahduttaa/


      • epäilevä sergei

      • lottamari_1
        riippumatto kirjoitti:

        kaikki mitä kirjoitit oli täyttä paskaa

        http://www.suhdesoppa.fi/itsetuntemus/laheisriippuvuus-tukahduttaa/

        Niin, minähän yritin sanoa, että ohut-ja paksunahkaisella narsistilla kyllä löytyy yhtäläisyyksiä, että tämä voi olla se syy, miksi uhri ja narsiti vaikuttavat niin samanlaisilta. Läheisriippuvasta käytetään nimitystä myöskin ohutnahkainen narsisti, mutta se ei ilmeisesti mene jonkun jakeluun millään.


      • kirjoitat soopaa

      • kyllä te tiedätte
        lottamari_1 kirjoitti:

        Niin, minähän yritin sanoa, että ohut-ja paksunahkaisella narsistilla kyllä löytyy yhtäläisyyksiä, että tämä voi olla se syy, miksi uhri ja narsiti vaikuttavat niin samanlaisilta. Läheisriippuvasta käytetään nimitystä myöskin ohutnahkainen narsisti, mutta se ei ilmeisesti mene jonkun jakeluun millään.

        Jotenkin minulla on tunne, että sinulla on ajatusta tuossa. Jos pitäisi erotella läheisriippuvaista ja narsistista pertsoonallisuushäiriöistä, tulee mielee kusipään ja NPH:n ero. Toinen voi kasvaa ja kehittyä, siinä, missä toinen on 'tuomittu' omaan rooliinsa. No elämä on. Ja kaikella on tarkoitus.

        Tempun lempparilinkki: http://www.youtube.com/watch?v=2gFBeYgfqBA
        Muistakaa se mun sääntö 12 !!!!

        Nallekarkkeja kaikille narsisteille :D


      • lottamari_1
        kyllä te tiedätte kirjoitti:

        Jotenkin minulla on tunne, että sinulla on ajatusta tuossa. Jos pitäisi erotella läheisriippuvaista ja narsistista pertsoonallisuushäiriöistä, tulee mielee kusipään ja NPH:n ero. Toinen voi kasvaa ja kehittyä, siinä, missä toinen on 'tuomittu' omaan rooliinsa. No elämä on. Ja kaikella on tarkoitus.

        Tempun lempparilinkki: http://www.youtube.com/watch?v=2gFBeYgfqBA
        Muistakaa se mun sääntö 12 !!!!

        Nallekarkkeja kaikille narsisteille :D

        Tuo on ällöttävä biisi, voisitko jo lakata sitä tuuppaamasta tänne. Jos et keksi muuta, niin laula vaikka itse ja linkitä se, mutta tuo ällöttää jo ihan tosissaan, varmaan viides kerta, kun sitä tänne tuuppaat.

        Ja syö itse nallekarkkisi.


      • lottamari_1
        kirjoitat soopaa kirjoitti:

        Kiitos linkistä, oli ihan asiaa.

        Narsisti on läheisriippuvainen.

        Tunnistin tuosta exäni, joka on narsisti.

        "Tunnistin tuosta exäni, joka on narsisti". Hmmm...joopa joo.


      • lottamari_1 kirjoitti:

        "Tunnistin tuosta exäni, joka on narsisti". Hmmm...joopa joo.

        (ajattelin ihan samaa, samalla hetkellä) ;-D


      • lottamari_1
        yxex kirjoitti:

        (ajattelin ihan samaa, samalla hetkellä) ;-D

        Joo, heitä joku linkki, niin minä tunnistan siitä mummoni tai anoppini.


      • lottamari_1 kirjoitti:

        Joo, heitä joku linkki, niin minä tunnistan siitä mummoni tai anoppini.

        Nooo, tällaista on heidän kynsissä.. Vertauskuvia...todellisuus on pahempaa :"(

        http://www.youtube.com/watch?v=9dT10cDP7mU


      • Ilkikurimus
        yxex kirjoitti:

        (ajattelin ihan samaa, samalla hetkellä) ;-D

        Miksi? Onko mielestäsi mahdotonta, että ihmisellä on monia persoonallisuushäiriöitä päällekkäin?

        Minun tietämäni mukaan se on tavallista....

        *huoh* ....teidän kanssanne....


      • Ilkikurimus
        lottamari_1 kirjoitti:

        Niin, minähän yritin sanoa, että ohut-ja paksunahkaisella narsistilla kyllä löytyy yhtäläisyyksiä, että tämä voi olla se syy, miksi uhri ja narsiti vaikuttavat niin samanlaisilta. Läheisriippuvasta käytetään nimitystä myöskin ohutnahkainen narsisti, mutta se ei ilmeisesti mene jonkun jakeluun millään.

        "Läheisriippuvasta käytetään nimitystä myöskin ohutnahkainen narsisti, mutta se ei ilmeisesti mene jonkun jakeluun millään."

        Kysymys kuuluu: ONKO LÄHEISRIIPPUVUUTTA ILMAN NARSISMIA? - Ovatko kaikki läheisriippuvat myös narsisteja - kuten väität?

        Ei tarvitse vastata.


      • Ilkikurimus kirjoitti:

        Miksi? Onko mielestäsi mahdotonta, että ihmisellä on monia persoonallisuushäiriöitä päällekkäin?

        Minun tietämäni mukaan se on tavallista....

        *huoh* ....teidän kanssanne....

        Älä suotta huokaa, mun älykkyys ei ole stabiili olotila, välillä sitä ei ole ollenkaan :)

        Musta on jopa todennäköistä, että häiriö kehittyessään tuo mukanaan uusia eriasteisia häiriöitä. Epävakaassa tilassa ei voimat riitä kaikkiin säätelyihin.


      • Ilkikurimus kirjoitti:

        "Läheisriippuvasta käytetään nimitystä myöskin ohutnahkainen narsisti, mutta se ei ilmeisesti mene jonkun jakeluun millään."

        Kysymys kuuluu: ONKO LÄHEISRIIPPUVUUTTA ILMAN NARSISMIA? - Ovatko kaikki läheisriippuvat myös narsisteja - kuten väität?

        Ei tarvitse vastata.

        Narsismi on joko takertuvaa tai hallitsevaa. Ei ilmenny yksinäisessä ihmisessä. Mutta kun laitetaan kaksi ihmistä yhteen niin johan alkaa narsismi väreilemään. Vuorovaikutus-häiriö. Kaksi magneettia. :)


      • Ilkikurimus
        yxex kirjoitti:

        Älä suotta huokaa, mun älykkyys ei ole stabiili olotila, välillä sitä ei ole ollenkaan :)

        Musta on jopa todennäköistä, että häiriö kehittyessään tuo mukanaan uusia eriasteisia häiriöitä. Epävakaassa tilassa ei voimat riitä kaikkiin säätelyihin.

        Niinhän siinä juurikin käynee. Osa persoonallisuushäiriöiden oireistakin ovat päälekkäisiäkin...

        Mutta tämä nahan vahvuus narsismissa...ja läheisriippuvuuden nimittäminen narsistiksi....se en ollut kyllä minä, joka niin teki.
        OIen joskus kuullut nimitykset ohut- ja paksunahkainen narsisti, mutta tietämäni mukaan ne eivät tarkoita läheisriippuvaa. Etsin netistä vahvistusta tälle ajatukselleni ja erinomainen google vaivaiset löysi kolme tulosta (sanayhdistelmälle: ohutnahkainen läheisriippuva) ja nekin kaikki keskustelupalstoilta!

        Toistaiseksi en siis aio muuttaa käsitystäni läheisriippuvuudesta.


      • Ilkikurimus
        yxex kirjoitti:

        Narsismi on joko takertuvaa tai hallitsevaa. Ei ilmenny yksinäisessä ihmisessä. Mutta kun laitetaan kaksi ihmistä yhteen niin johan alkaa narsismi väreilemään. Vuorovaikutus-häiriö. Kaksi magneettia. :)

        Oli mitä oli, mutta pidetään käsitteet erillään ja ominaan.

        Ok?


      • Ilkikurimus kirjoitti:

        Niinhän siinä juurikin käynee. Osa persoonallisuushäiriöiden oireistakin ovat päälekkäisiäkin...

        Mutta tämä nahan vahvuus narsismissa...ja läheisriippuvuuden nimittäminen narsistiksi....se en ollut kyllä minä, joka niin teki.
        OIen joskus kuullut nimitykset ohut- ja paksunahkainen narsisti, mutta tietämäni mukaan ne eivät tarkoita läheisriippuvaa. Etsin netistä vahvistusta tälle ajatukselleni ja erinomainen google vaivaiset löysi kolme tulosta (sanayhdistelmälle: ohutnahkainen läheisriippuva) ja nekin kaikki keskustelupalstoilta!

        Toistaiseksi en siis aio muuttaa käsitystäni läheisriippuvuudesta.

        Opintojen alla on mulla koko narsismi siihen liittyvine seikkoineen, ja koetan soveltaa tietoja omakohtaiseen kokemukseeni. Välillä oivallan jotain, ja hetken kuluttua olen jälleen metsässä.


      • Ilkikurimus kirjoitti:

        Oli mitä oli, mutta pidetään käsitteet erillään ja ominaan.

        Ok?

        Ok. :)


      • lottamari_1
        Ilkikurimus kirjoitti:

        Niinhän siinä juurikin käynee. Osa persoonallisuushäiriöiden oireistakin ovat päälekkäisiäkin...

        Mutta tämä nahan vahvuus narsismissa...ja läheisriippuvuuden nimittäminen narsistiksi....se en ollut kyllä minä, joka niin teki.
        OIen joskus kuullut nimitykset ohut- ja paksunahkainen narsisti, mutta tietämäni mukaan ne eivät tarkoita läheisriippuvaa. Etsin netistä vahvistusta tälle ajatukselleni ja erinomainen google vaivaiset löysi kolme tulosta (sanayhdistelmälle: ohutnahkainen läheisriippuva) ja nekin kaikki keskustelupalstoilta!

        Toistaiseksi en siis aio muuttaa käsitystäni läheisriippuvuudesta.

        Mitä!, taas väännät? Läheisriippuvasta käytetään myöskin nimitystä ohutnahkainen narsisti, kyllä sinä sen olet ennen tiennyt, miksi sinä nyt heittäydyt tyhmäksi? Ohut-ja paskunahkainen narsisti eroavat kyllä toisistaan, mutta yheinen tekijä heillä on, että molempien persoonallisuuden integraatio on jäänyt puutteelliseksi ja siksi he katsovat maailmaa kovin mustavalkoisesti.


      • Ilkikurimus
        lottamari_1 kirjoitti:

        Mitä!, taas väännät? Läheisriippuvasta käytetään myöskin nimitystä ohutnahkainen narsisti, kyllä sinä sen olet ennen tiennyt, miksi sinä nyt heittäydyt tyhmäksi? Ohut-ja paskunahkainen narsisti eroavat kyllä toisistaan, mutta yheinen tekijä heillä on, että molempien persoonallisuuden integraatio on jäänyt puutteelliseksi ja siksi he katsovat maailmaa kovin mustavalkoisesti.

        Ehkä sun tarvitsisi yrittää hoitaa nuo ongelmasi jossain muualla kuin täällä?

        Toisekseen; jos sanat ovat mielestäsi SYNONYYMEJA mikä ongelma sulla taas on? Kun kerrat pidät niitä samaa tarkoittavina sanoina, eikö ole aivan sama kumpaa MINÄ käytän? Vai haluatko päättää puolestani?

        Lisäksi muistutan sinua ensi kommentistasi tässä ketjussa, kun aloittaja kertoi uhrin ja narsistin vaikuttavan samankaltaisilta:

        "Ei vaikuta samalta, jos sinusta tuntuu siltä, niin...tekisi mieli sanoa, mene tarkistuttamaan pääsi, mutta en sano niin :D "

        Nyt uhri ja narsisti ovat mielestäsi molemmat narsisteja....huoh....äkkiä se mielesi muuttuikin....kannattaisiko sinunkin tutkituttaa pääsi?


      • Ilkikurimus
        yxex kirjoitti:

        Opintojen alla on mulla koko narsismi siihen liittyvine seikkoineen, ja koetan soveltaa tietoja omakohtaiseen kokemukseeni. Välillä oivallan jotain, ja hetken kuluttua olen jälleen metsässä.

        Sitähän se on koko elämä.
        Keskeneräistä vaellusta - alku on ja osa keskiosasta, mutta loppu puuttuu....

        "Kokonaisia" emme elämässämme voi olla.


      • lottamari_1
        Ilkikurimus kirjoitti:

        Ehkä sun tarvitsisi yrittää hoitaa nuo ongelmasi jossain muualla kuin täällä?

        Toisekseen; jos sanat ovat mielestäsi SYNONYYMEJA mikä ongelma sulla taas on? Kun kerrat pidät niitä samaa tarkoittavina sanoina, eikö ole aivan sama kumpaa MINÄ käytän? Vai haluatko päättää puolestani?

        Lisäksi muistutan sinua ensi kommentistasi tässä ketjussa, kun aloittaja kertoi uhrin ja narsistin vaikuttavan samankaltaisilta:

        "Ei vaikuta samalta, jos sinusta tuntuu siltä, niin...tekisi mieli sanoa, mene tarkistuttamaan pääsi, mutta en sano niin :D "

        Nyt uhri ja narsisti ovat mielestäsi molemmat narsisteja....huoh....äkkiä se mielesi muuttuikin....kannattaisiko sinunkin tutkituttaa pääsi?

        Itse toit esimerkin esille kahdesta narsistista, en minä. Minä vain peesasin sinua siinä, että siinä tapauksessa yhtäläisyyksiä löytyykin, jos toinen on ohut- ja toinen paksunahkainen narsisti. No, "olet kuullut ohutnahkaisesta narsistista, mutta tietääksesi se ei tarkoita läheisriippuvaa". Väitätkö nyt, että et muka ole kuullut läheisriippuvasta käytettävän nimitystä ohutnahkainen narsisti, se minua ihmetyttää? Ja ohut- ja paksunahkainen narsisti eivät ole synonyymeja keskenään, minä en ainakaan ole missään niin väittänyt, ettäs tiedät.

        Ja vielä,..tuo on vaan yksi esimerkki siitä, millainen uhri-narsisti suhde voi olla kysymyksessä, jokainen narsisti-uhrisuhdehan ei ole kahden narsistin suhde.


      • Ilkikurimus
        lottamari_1 kirjoitti:

        Itse toit esimerkin esille kahdesta narsistista, en minä. Minä vain peesasin sinua siinä, että siinä tapauksessa yhtäläisyyksiä löytyykin, jos toinen on ohut- ja toinen paksunahkainen narsisti. No, "olet kuullut ohutnahkaisesta narsistista, mutta tietääksesi se ei tarkoita läheisriippuvaa". Väitätkö nyt, että et muka ole kuullut läheisriippuvasta käytettävän nimitystä ohutnahkainen narsisti, se minua ihmetyttää? Ja ohut- ja paksunahkainen narsisti eivät ole synonyymeja keskenään, minä en ainakaan ole missään niin väittänyt, ettäs tiedät.

        Ja vielä,..tuo on vaan yksi esimerkki siitä, millainen uhri-narsisti suhde voi olla kysymyksessä, jokainen narsisti-uhrisuhdehan ei ole kahden narsistin suhde.

        Siis yhtäläisyyksiä löytyy, jos toinen on paksu- ja toinen ohutnahkainen....kerro mitä ne yhtäläisyydet silloin ovat. Miten se näkyy ulkopuoliselle?

        "Ja ohut- ja paksunahkainen narsisti eivät ole synonyymeja keskenään, minä en ainakaan ole missään niin väittänyt, ettäs tiedät."

        -Kuka väitti että ovat? Sinä väitit ja väität yhä, että läheisriippuva on aina sama asia kuin "ohutnahkainen" narsisti. Kysyin jo edellä, että jos kerran pidät näitä synonyymeina, mikä ongelma sulla oli lukea mun tekstiä? Jos sinä haluat käyttää läheisriippuvista ko. nimitystä niin siitä vaan. Mutta edelleenkään en ymmärrä, miten se muuttaa sen, mitä kirjoitin....tai sitä, mitä nimitystä minä heistä käytän...


      • lottamari_1
        Ilkikurimus kirjoitti:

        "Läheisriippuvasta käytetään nimitystä myöskin ohutnahkainen narsisti, mutta se ei ilmeisesti mene jonkun jakeluun millään."

        Kysymys kuuluu: ONKO LÄHEISRIIPPUVUUTTA ILMAN NARSISMIA? - Ovatko kaikki läheisriippuvat myös narsisteja - kuten väität?

        Ei tarvitse vastata.

        http://www.psykoterapia-lehti.fi/tekstit/hyrck106.htm

        Ehkä tämä selventää sinulle jotakin, ennenkin ollut täällä tiemmä.


      • Ilkikurimus
        lottamari_1 kirjoitti:

        http://www.psykoterapia-lehti.fi/tekstit/hyrck106.htm

        Ehkä tämä selventää sinulle jotakin, ennenkin ollut täällä tiemmä.

        Se vahvistaa sen, minkä jo tiesinkin: narsismeja on useampaa eri "lajia".

        Läheisriippuvuuttakin on useampaa eri "lajia".
        Mutta eivät ne silti ole sama asia.

        Minäkin olen muuten kirjoittanut kyseiseen lehteen.


      • lottamari_1
        Ilkikurimus kirjoitti:

        Siis yhtäläisyyksiä löytyy, jos toinen on paksu- ja toinen ohutnahkainen....kerro mitä ne yhtäläisyydet silloin ovat. Miten se näkyy ulkopuoliselle?

        "Ja ohut- ja paksunahkainen narsisti eivät ole synonyymeja keskenään, minä en ainakaan ole missään niin väittänyt, ettäs tiedät."

        -Kuka väitti että ovat? Sinä väitit ja väität yhä, että läheisriippuva on aina sama asia kuin "ohutnahkainen" narsisti. Kysyin jo edellä, että jos kerran pidät näitä synonyymeina, mikä ongelma sulla oli lukea mun tekstiä? Jos sinä haluat käyttää läheisriippuvista ko. nimitystä niin siitä vaan. Mutta edelleenkään en ymmärrä, miten se muuttaa sen, mitä kirjoitin....tai sitä, mitä nimitystä minä heistä käytän...

        No, se muuttaa asiaa sillä tavalla, kun tuolla aiemmin vastasit minulle, että "ei ole" ....kyse kahdesta narsistista. Näin se meni: nimimerkki kelomaa sanoo sinulle vastauksena: "kyllä minäkin tuon tiesin, mutta miksi näin on"? Minä vastaan: "koska kyseessä on kaksi narsistia". Johon sinä vastaat minulle" "ei ole".

        Voit lukea tämän ketjun vielä ja tarkistaa, että itse väität kiven kovaan, että esimerkkisi ei ole kahdesta narsistista ( ohut-ja paksu.n) vaan läheisriippuvasta ja narsistista, joista läheisriippuvaa et pidä narsistina. Onko tarpeeksi sekavaa vai vieläkö haluat hämmentää..?? ;)


      • lottamari_1 kirjoitti:

        No, se muuttaa asiaa sillä tavalla, kun tuolla aiemmin vastasit minulle, että "ei ole" ....kyse kahdesta narsistista. Näin se meni: nimimerkki kelomaa sanoo sinulle vastauksena: "kyllä minäkin tuon tiesin, mutta miksi näin on"? Minä vastaan: "koska kyseessä on kaksi narsistia". Johon sinä vastaat minulle" "ei ole".

        Voit lukea tämän ketjun vielä ja tarkistaa, että itse väität kiven kovaan, että esimerkkisi ei ole kahdesta narsistista ( ohut-ja paksu.n) vaan läheisriippuvasta ja narsistista, joista läheisriippuvaa et pidä narsistina. Onko tarpeeksi sekavaa vai vieläkö haluat hämmentää..?? ;)

        Te ootte kyllä niin voimakkaita naisia kumpikin että jos joutuisin kiperään neuvottelutilanteeseen niin ottaisin teidät sinne kilvekseni (jos mulla olisi valta niin tehdä) :-D

        Sieltä teidän selän takaa sitten kurkkisin vastustajaani, eiks oo miehekästä. ;-P


      • Ilkikurimus kirjoitti:

        Sitähän se on koko elämä.
        Keskeneräistä vaellusta - alku on ja osa keskiosasta, mutta loppu puuttuu....

        "Kokonaisia" emme elämässämme voi olla.

        Niimpä, elämän loppukäsikirjoitus puuttuu. Ja jatkuuko juoni yksinäisenä vaelluksena vai löytääkö sitä vielä ystävän, sydänystävän.

        Elämä ei saisi olla pakkopullaa, väkisin puurtamista. Kaikki maallinen minkä hankimme ja henkiset ominaisuudetkin, katoaa siellä sateenkaaren päässä. Onnellisuus, tässä ja nyt, se taitaa olla mun ainoo tavoittelemisen arvoinen visio enää. Joskus sen tavoittaa vaikka tässä näppistä takomalla :)

        Mutta. Miten se sanonta menikään; 'jos olet onnellinen, ole huoleti, se menee kyllä ohi' =)


    • kelomaa

      lopputuloksena voin todeta että narsisti ja uhri ovat aina molemmat narsisteja siitä samankaltaisuus, vaikka aluksi ehdotettiin pään tarkistusta kun kysymykseni kysyin.

      • lottamari_1

        Lopputuloksena voit todeta, että narsisti ja uhri voivat muistuttaa toisiaan vain siinä tapauksessa, jos kyse on ohut-ja paksunahkaisestanarsisti suhteesta, muussa tapauksessa samankaltaisuutta tuskin löytyy. Tulikohan tämä asia nyt viimein selväksi?


      • Ilkikurimus
        lottamari_1 kirjoitti:

        Lopputuloksena voit todeta, että narsisti ja uhri voivat muistuttaa toisiaan vain siinä tapauksessa, jos kyse on ohut-ja paksunahkaisestanarsisti suhteesta, muussa tapauksessa samankaltaisuutta tuskin löytyy. Tulikohan tämä asia nyt viimein selväksi?

        Hehe .....

        Kerro mitä ne yhtäläisyydet ovat? Miten ohutnahkainen muistuttaa paksunahkaista narsistia?
        :D


      • lottamari_1
        Ilkikurimus kirjoitti:

        Hehe .....

        Kerro mitä ne yhtäläisyydet ovat? Miten ohutnahkainen muistuttaa paksunahkaista narsistia?
        :D

        Laitoin Riitta H.n linkin aiheesta, löydät sen tuolta ylempää, minä menen nyt hoitelemaan ongelmiani muualle vähäksi aikaa, palaan tuonnempana taas vänkäämään kanssasi.


      • Ilkikurimus
        lottamari_1 kirjoitti:

        Laitoin Riitta H.n linkin aiheesta, löydät sen tuolta ylempää, minä menen nyt hoitelemaan ongelmiani muualle vähäksi aikaa, palaan tuonnempana taas vänkäämään kanssasi.

        Linkkisi ei tue väittämääsi. Päinvastoin.

        " Ohut- ja paksunahkaiset narsistit ovat jo lähtökohdissaan persoonallisuuden rakenteeltaan erilaisia, ja siksi he käyttävät toisistaan poikkeavia puolustuskeinoja."

        Ja sinä väität heitä keskenään samanlaisiksi ja lisäksi läheisriippuviksi.


      • lottamari_1
        Ilkikurimus kirjoitti:

        Linkkisi ei tue väittämääsi. Päinvastoin.

        " Ohut- ja paksunahkaiset narsistit ovat jo lähtökohdissaan persoonallisuuden rakenteeltaan erilaisia, ja siksi he käyttävät toisistaan poikkeavia puolustuskeinoja."

        Ja sinä väität heitä keskenään samanlaisiksi ja lisäksi läheisriippuviksi.

        Voi rakas ystävä, kun en minä ole väittänyt mitään sellaista. Mikä siinä on, että sinä ymmärrät aina kaiken minun sanomani väärin, tai vedät niitä omia johtopäätöksiäsi. Ihan sama, minä en jaksa vääntää ja jauhaa tätä asiaa, jos sinä et edes selvästä linkkitekstistä osaa päätellä näiden kahden eroa, niin miten minäkään siihen pystyisin.

        Lue vaikka iltasatuna itsellesi tuo julkaisu, niin ehkä olet huomenna viisaampi ymmärtämään mistä siinä on kysymys.


      • Ilkikurimus
        lottamari_1 kirjoitti:

        Voi rakas ystävä, kun en minä ole väittänyt mitään sellaista. Mikä siinä on, että sinä ymmärrät aina kaiken minun sanomani väärin, tai vedät niitä omia johtopäätöksiäsi. Ihan sama, minä en jaksa vääntää ja jauhaa tätä asiaa, jos sinä et edes selvästä linkkitekstistä osaa päätellä näiden kahden eroa, niin miten minäkään siihen pystyisin.

        Lue vaikka iltasatuna itsellesi tuo julkaisu, niin ehkä olet huomenna viisaampi ymmärtämään mistä siinä on kysymys.

        Aina sama...minussa syy...olen tyhmä enkä ymmärrä.

        Ok.


      • lottamari_1
        Ilkikurimus kirjoitti:

        Aina sama...minussa syy...olen tyhmä enkä ymmärrä.

        Ok.

        En ole sanonut niin, olet fiksu ja tiedät sen itsekin. Ei tässä mitään syyllistä haeta, yritän vain saada itseni myös ymmärretyksi, kun tunnen oloni tyhmäksi aika ajoin.


      • Ilkikurimus
        lottamari_1 kirjoitti:

        En ole sanonut niin, olet fiksu ja tiedät sen itsekin. Ei tässä mitään syyllistä haeta, yritän vain saada itseni myös ymmärretyksi, kun tunnen oloni tyhmäksi aika ajoin.

        Eihän tässä nyt ole koskaan ollut kyse siitä, mitä minä itsestäni tiedän ja ajattelen - vaan siitä, miksi sinä yrität muuttaa sitä, mitä minä olen. Minulla on äärimmäisiä vaikeuksia hyväksyä sellaista.

        En silti halua olla häirikön maineessa, koska siihen en ole koskaan pyrkinyt. Syystä, jonka juuri mainitsit. Minua häiritsee täällä eniten se, että koen minua pelättävän - tietysti sen jälkeen, etten tule ymmärretyksi. Luulen vain, että nämä johtuvat toinen toisistaan.

        Vaikka olenkin helvetin rehellinen ja totinen filosofin planttu, ei minua silti tarvitse pelätä! Tekstini ovat yleensä täynnä ironiaa ja kaikkea muuta, jonka ymmärrän aukeavan vain toiselle samanlaiselle kusipäälle - nooh, ehkä täällä ei ole minulle vastakappaletta, mutta ainahan voin silti kirjoittaa ja yrittää tavoittaa jonkun....


      • lottamari_1
        Ilkikurimus kirjoitti:

        Eihän tässä nyt ole koskaan ollut kyse siitä, mitä minä itsestäni tiedän ja ajattelen - vaan siitä, miksi sinä yrität muuttaa sitä, mitä minä olen. Minulla on äärimmäisiä vaikeuksia hyväksyä sellaista.

        En silti halua olla häirikön maineessa, koska siihen en ole koskaan pyrkinyt. Syystä, jonka juuri mainitsit. Minua häiritsee täällä eniten se, että koen minua pelättävän - tietysti sen jälkeen, etten tule ymmärretyksi. Luulen vain, että nämä johtuvat toinen toisistaan.

        Vaikka olenkin helvetin rehellinen ja totinen filosofin planttu, ei minua silti tarvitse pelätä! Tekstini ovat yleensä täynnä ironiaa ja kaikkea muuta, jonka ymmärrän aukeavan vain toiselle samanlaiselle kusipäälle - nooh, ehkä täällä ei ole minulle vastakappaletta, mutta ainahan voin silti kirjoittaa ja yrittää tavoittaa jonkun....

        Kuka sinua täällä on pelännyt??, en minä ainakaan. Minusta tuntuu taas siltä, että sinä pelkäät minua johtuen minun rehellisyydestäni ja sanavalmiudestani. Minulla on hyvä ihmistuntemus ja tiedän millaisen ihmisen kanssa milloinkin keskustelen, ja tiedän myös milloin kannattaa perääntyä.


      • Ilkikurimus kirjoitti:

        Eihän tässä nyt ole koskaan ollut kyse siitä, mitä minä itsestäni tiedän ja ajattelen - vaan siitä, miksi sinä yrität muuttaa sitä, mitä minä olen. Minulla on äärimmäisiä vaikeuksia hyväksyä sellaista.

        En silti halua olla häirikön maineessa, koska siihen en ole koskaan pyrkinyt. Syystä, jonka juuri mainitsit. Minua häiritsee täällä eniten se, että koen minua pelättävän - tietysti sen jälkeen, etten tule ymmärretyksi. Luulen vain, että nämä johtuvat toinen toisistaan.

        Vaikka olenkin helvetin rehellinen ja totinen filosofin planttu, ei minua silti tarvitse pelätä! Tekstini ovat yleensä täynnä ironiaa ja kaikkea muuta, jonka ymmärrän aukeavan vain toiselle samanlaiselle kusipäälle - nooh, ehkä täällä ei ole minulle vastakappaletta, mutta ainahan voin silti kirjoittaa ja yrittää tavoittaa jonkun....

        Kaikki jotka juttelee sun kanssa tykkää susta ilkikurimus! :)


      • Ilkikurimus
        yxex kirjoitti:

        Kaikki jotka juttelee sun kanssa tykkää susta ilkikurimus! :)

        No joo...tuohon en usko - kaikkien kohdalla - enkä halua sellaista vaatiakaan. Ei minusta tarvitse "tykätä".

        Lottis: sanoin, että KOEN minua pelättävän. Oikeasti en tiedä, mistä se tunne tulee. Jostain se nyt kuitenkin on tullut. Ja se on fakta; minä koen niin.


      • lottamari_1
        Ilkikurimus kirjoitti:

        Eihän tässä nyt ole koskaan ollut kyse siitä, mitä minä itsestäni tiedän ja ajattelen - vaan siitä, miksi sinä yrität muuttaa sitä, mitä minä olen. Minulla on äärimmäisiä vaikeuksia hyväksyä sellaista.

        En silti halua olla häirikön maineessa, koska siihen en ole koskaan pyrkinyt. Syystä, jonka juuri mainitsit. Minua häiritsee täällä eniten se, että koen minua pelättävän - tietysti sen jälkeen, etten tule ymmärretyksi. Luulen vain, että nämä johtuvat toinen toisistaan.

        Vaikka olenkin helvetin rehellinen ja totinen filosofin planttu, ei minua silti tarvitse pelätä! Tekstini ovat yleensä täynnä ironiaa ja kaikkea muuta, jonka ymmärrän aukeavan vain toiselle samanlaiselle kusipäälle - nooh, ehkä täällä ei ole minulle vastakappaletta, mutta ainahan voin silti kirjoittaa ja yrittää tavoittaa jonkun....

        Jaa, ja mitä tulee tuohon muuttamiseen, niin miten minä voisin muuttaa sinua, millä valtuuksilla, millä keinoilla? Tiedät hyvin, että se ei ole mitenkään mahdollista. Sitäpaitsi mikä motiivi minulla olisi lähteä muuttamaan ketään? Vaikka olisin minkä sortin psykologi, niin en minä ketään voi lähteä muuttamaan. Minulla taas on äärimmäisen vaikea ymmärtää, että teet minusta tulkintoja, joista menen täysin hämilleni. Kyllä jokainen omalla persoonallaan on täällä liikkeellä. Sinä olet luonut oman imagosi, minä taas omani. Minua ei kykene kukaan muuksi muuttamaa, enkä usko, että sinuakaan. Epäilemättä toisaalta voidaan kuitenkin ajatella, että sinussa on kehitystä ollut positiivisempaan suuntaan viime aikoina, enkä yleensä ole väärässä ;)


      • lottamari_1
        Ilkikurimus kirjoitti:

        No joo...tuohon en usko - kaikkien kohdalla - enkä halua sellaista vaatiakaan. Ei minusta tarvitse "tykätä".

        Lottis: sanoin, että KOEN minua pelättävän. Oikeasti en tiedä, mistä se tunne tulee. Jostain se nyt kuitenkin on tullut. Ja se on fakta; minä koen niin.

        Tunteesi on väärä, kukaan ei sinua todellakaan pelkää. Tällä palstalla ei herkkikset viihdy, kuten olet nähnyt, pitää olla vahva ja saunan takana piiskattu, että kestää erimielisyydet ja pikkukritiikit. Henna on mielestäni yksi vahvimmista naisista, jolla on järkkymätön ja vahva luonne, ei pienistä säikähdä. Itse pidän rehellisyydestä ja suoruudesta ja joskus kunnon vääntö toisen kanssa ja sanominen toiselle suoraan on kieltämättä oikein terapeuttista puuhaa ;)


      • Ilkikurimus
        lottamari_1 kirjoitti:

        Jaa, ja mitä tulee tuohon muuttamiseen, niin miten minä voisin muuttaa sinua, millä valtuuksilla, millä keinoilla? Tiedät hyvin, että se ei ole mitenkään mahdollista. Sitäpaitsi mikä motiivi minulla olisi lähteä muuttamaan ketään? Vaikka olisin minkä sortin psykologi, niin en minä ketään voi lähteä muuttamaan. Minulla taas on äärimmäisen vaikea ymmärtää, että teet minusta tulkintoja, joista menen täysin hämilleni. Kyllä jokainen omalla persoonallaan on täällä liikkeellä. Sinä olet luonut oman imagosi, minä taas omani. Minua ei kykene kukaan muuksi muuttamaa, enkä usko, että sinuakaan. Epäilemättä toisaalta voidaan kuitenkin ajatella, että sinussa on kehitystä ollut positiivisempaan suuntaan viime aikoina, enkä yleensä ole väärässä ;)

        Kiusaamisen dynamiikka perustuu juuri siihen, että mielikuvia toisesta muutetaan. Täällä sen tekeminen on paljon helpompaa kuin reaalielämässä. En siis tarkoittanut, että kukaan pystyisi toista oikeasti muuttamaan. Vastahan minä kirjoitin projektiosta ja siitä harhakuvasta, jonka henkilö toisesta näin itselleen luo - sen välittäminen muille (jotka minua eivät tunne) on todella helppoa ja minä olen aseeton ahkeran kiusaajani edessä.....

        Samasta syystä "oman imagon" luominen on täällä täysin mahdotonta.

        Näet positiivista kehitystä minussa, mutta entä jos se onkin projektiota sinusta? Tapellaanko?


      • Ilkikurimus
        lottamari_1 kirjoitti:

        Tunteesi on väärä, kukaan ei sinua todellakaan pelkää. Tällä palstalla ei herkkikset viihdy, kuten olet nähnyt, pitää olla vahva ja saunan takana piiskattu, että kestää erimielisyydet ja pikkukritiikit. Henna on mielestäni yksi vahvimmista naisista, jolla on järkkymätön ja vahva luonne, ei pienistä säikähdä. Itse pidän rehellisyydestä ja suoruudesta ja joskus kunnon vääntö toisen kanssa ja sanominen toiselle suoraan on kieltämättä oikein terapeuttista puuhaa ;)

        Kyllä se on niin, että minulla ei ole sinun kanssasi juuri mitään yhteistä. Meillä on tyystin erilaiset mielipiteet mm. muista kirjoittajista ja asiat, joista me "keskustelemme" ovat myöskin yleensä eri leirien välisiä tukisteluja. Näistähän ei yksimielisyyttä vallitse myöskään korkeammalla tasolla - miten sitten täällä.

        Ominta alaani on elämä ja sen filosofia. Itsekasvatus. Olen lukenut psykologiaakin, mutta se ei ollut se mun juttu.
        Hallitsen myös noiden kritiikit. Oikeasti ei asiaansa voikaan tuntea ennen kuin tuntee sen kritiikin.


      • Ilkikurimus kirjoitti:

        No joo...tuohon en usko - kaikkien kohdalla - enkä halua sellaista vaatiakaan. Ei minusta tarvitse "tykätä".

        Lottis: sanoin, että KOEN minua pelättävän. Oikeasti en tiedä, mistä se tunne tulee. Jostain se nyt kuitenkin on tullut. Ja se on fakta; minä koen niin.

        Harmi että koet tuon tunteen :/

        Muistanet sen kivi koskessa-jutun(?)
        Ihmiskunta on kivikuntaa mutkikkaampi, pystyn olemaan pyöreä kivi sinua kohtaan, mutta jotain toista kohtaan voin olla hyvinkin kulmikas ja särmikäs. Ja eikös niin ole meillä kaikilla.

        Luulen kohdanneeni elämässäni kaksi narskua, työelämässä ja lähisuhteessa, ja molemmissa oli se piirre että olivat hermojarassaavan epävakaita, välillä pyöreitä, välillä särmikkäitä.


      • lottamari_1
        Ilkikurimus kirjoitti:

        Kiusaamisen dynamiikka perustuu juuri siihen, että mielikuvia toisesta muutetaan. Täällä sen tekeminen on paljon helpompaa kuin reaalielämässä. En siis tarkoittanut, että kukaan pystyisi toista oikeasti muuttamaan. Vastahan minä kirjoitin projektiosta ja siitä harhakuvasta, jonka henkilö toisesta näin itselleen luo - sen välittäminen muille (jotka minua eivät tunne) on todella helppoa ja minä olen aseeton ahkeran kiusaajani edessä.....

        Samasta syystä "oman imagon" luominen on täällä täysin mahdotonta.

        Näet positiivista kehitystä minussa, mutta entä jos se onkin projektiota sinusta? Tapellaanko?

        Olet oikeassa, mutta pitää muistaa kuitenkin se, että olemme aikuisia. Lapsilla tuo kiusaamisen dynamiikka toimii ja helpostikin onnistuu, mutta aikuisilla on jo pelisilmää ja kokemusta itsellään erottaa hyvä pahasta ja päinvastoin, sekä muut seikat perustuvatko ne toisen antamaan ja tekemään luotuun kuvitelmaan, vai omaan aitoon tunteeseen toisesta ihmisestä.

        Uskon, että meillä jokaisella on oma imagomme luotuna jo heti ensi hetkistä lähtien ollut täällä. Sen muuttaminen on vaikeaa. Jos mietin omaa imagokuvaani, niin tiedän tasan tarkkaan millaisena muut minut näkevät ja miten itse itseni näen. Samoin sinun imgosi on säilynyt muuttumattomana. Tosin kehitystä sinun kohdallasi on tapahtunut, joka ei jodu minusta, eikä minun projektiostani, vaan siitä kehityksestä, jota käyt omassa elämässäsi. Tapellaan vaan, mutta myöhemmin.


      • lottamari_1
        Ilkikurimus kirjoitti:

        Kyllä se on niin, että minulla ei ole sinun kanssasi juuri mitään yhteistä. Meillä on tyystin erilaiset mielipiteet mm. muista kirjoittajista ja asiat, joista me "keskustelemme" ovat myöskin yleensä eri leirien välisiä tukisteluja. Näistähän ei yksimielisyyttä vallitse myöskään korkeammalla tasolla - miten sitten täällä.

        Ominta alaani on elämä ja sen filosofia. Itsekasvatus. Olen lukenut psykologiaakin, mutta se ei ollut se mun juttu.
        Hallitsen myös noiden kritiikit. Oikeasti ei asiaansa voikaan tuntea ennen kuin tuntee sen kritiikin.

        Se on hyvä, jos meillä on tyystin erilaiset mielipiteet, se juuri onkin tärkeää. Mitä järkeä olisi vaihtaa mielipiteitä jonkun kanssa, jolla ei olisi mitään muuta näköalaa asioihin. Minulle tärkeintä ovat toisen ajatukset ja tunteet siitä miten hän asiat henkilökohtaisesti kokee ja näkee. Ihminen on minun alaani, ihminen kokonaisvaltaisesti.


      • lottamari_1
        lottamari_1 kirjoitti:

        Se on hyvä, jos meillä on tyystin erilaiset mielipiteet, se juuri onkin tärkeää. Mitä järkeä olisi vaihtaa mielipiteitä jonkun kanssa, jolla ei olisi mitään muuta näköalaa asioihin. Minulle tärkeintä ovat toisen ajatukset ja tunteet siitä miten hän asiat henkilökohtaisesti kokee ja näkee. Ihminen on minun alaani, ihminen kokonaisvaltaisesti.

        Niin, ja piti vielä sanomani, että olen tavattoman herkkis ja empaattinen, siinä se juuri minun vahvuuteni on.


      • Ilkikurimus
        lottamari_1 kirjoitti:

        Olet oikeassa, mutta pitää muistaa kuitenkin se, että olemme aikuisia. Lapsilla tuo kiusaamisen dynamiikka toimii ja helpostikin onnistuu, mutta aikuisilla on jo pelisilmää ja kokemusta itsellään erottaa hyvä pahasta ja päinvastoin, sekä muut seikat perustuvatko ne toisen antamaan ja tekemään luotuun kuvitelmaan, vai omaan aitoon tunteeseen toisesta ihmisestä.

        Uskon, että meillä jokaisella on oma imagomme luotuna jo heti ensi hetkistä lähtien ollut täällä. Sen muuttaminen on vaikeaa. Jos mietin omaa imagokuvaani, niin tiedän tasan tarkkaan millaisena muut minut näkevät ja miten itse itseni näen. Samoin sinun imgosi on säilynyt muuttumattomana. Tosin kehitystä sinun kohdallasi on tapahtunut, joka ei jodu minusta, eikä minun projektiostani, vaan siitä kehityksestä, jota käyt omassa elämässäsi. Tapellaan vaan, mutta myöhemmin.

        Se kuva, joka sinulla on minusta on niin vääristynyt, että kukaan oikeista ystävistäni ei minua kuvauksesi perusteella tuntisi.
        Minäkin tiedän hyvinkin tarkkaan, minkälaisena itse pidän itseäni ja minkälaisena minua pitävät läheiseni, ystävät sekä muut tuttavat. Oman näkemykseni ja ympäristöni näkemys on aivan identtinen. Minulla on siten hyvä itsetunto.
        Täällä en pysty operoimaan muulla tavoin kuin kirjoittamalla, minusta ei siis välity juuri mitään...mielikuvituksen varaan jää suurin osa - ja luonnollisesti, jos joku minut kokee esim. uhkana on mielikuvat sen mukaisia....tästä me kyllä jo aikoja sitten juteltiinkin. Minulla ei ole ollut samanlaisia tarpeita luoda muista kuvia. Tiedostan, että ne eivät olisi todellisia - harhauttaisin vain itseäni - ja siihenhän minä en halua alkaa.


    • Anonyymi

      Uhrin kuvaamaanNarsistiin soppii hyvin jungin varjonarkkityyppi
      Varjo on minuudesta kielletty vähempiarvoisten ominaisuuksien kokonaisuus, joka uhrin tapauksessa on se paljon parjattu nph, jolle on mystinen tilaus"aukko" mielen puolustuksessaominaisuudet löytyy uhristakin, ne on vain lohkottu ja heijastettu ulkoiseen toiseen ns "narskuun"

    • Anonyymi

      Narsisti kai matkii uhrilta kaiken jotenkin. Ainakin minun kokemus oli se, että kaikki mitä olin hänelle puhunut hän kertoi ikäänkuin omanaan ja häntä pidettiin hyvänä yhteistyö ihmisenä jonka kanssa sujuu hyvin. Vähänpä nämä vietävissä olevat marionetit tietävät siitä, että hän matkii minua joka on heidän mielestään tämän tarinan "villain". Mutta valitettavasti elämme maailmassa, jossa ihmiset on tosiaan noin uuvatteja. En aio tulla tähän maalmaan enää kattomaan tätä narsistien ja heidän marionettiensa sirkusta. Ihmiset joskus luulee, että ne voi käyttää jotakuta hyväkseen ja hyötyä milloin mitenkin ja sitten jättää nopen osalle ilman seurauksia. Turhan moni näyttääkin sitten todellisen luonteensa sen jälkeen kun kuvittelee, ettei tarvitse sinua enää mihinkään. Tulipa painettua eräänkin "helvettiin" matkalla olleen henkilön hissin nappi takaisin ylös, mutta sitten hän vain lähti kun oli saanut haluamansa. Varmaankin kuvitellen, että eletään monia elämiä jossa minä tulen sitä varten, että voi kaltoihkohdella ja käyttää milloin mihinkin tarkoitukseen. Noh, en ole tulossa toiste. Elän tämän elämän ja sen jälkeen naristit marionetteineen saa jatkaa touhujaan ilman minua.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe