Luettavaa saapuvaan syksyyn

24

747

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • marinol

      Luen näitä säännöllisesti, mutta en moista muista (sitä viimeistä). Voitko ehkä pistää linkin?

      • 15

        tuosta viime talvena tai syksynä olleen puhetta. Kokeile hakea vaikka venetyypin nimellä palstalta.

        Keskustelu muistaakseni alkoi aika nopeasti painottua katsastustoimintaan ja katsastajien mahdollisuuteen löytää tuota vauriota. Siinä taisi olla kahta ilmaa, jotkut sanoivat, että se olisi erittäin todennäköisesti jäänyt runkokatsastuksessakin löytämättä.


    • GPSriittää

      Kiitos hyvästä linkistä, itse pidän tästä ensimmäisestä purkkaritapauksesta.... niin, moni täälläkin kyselee, että miksi pitää osata navigoida ja miksi pitää olla sellainen ja sellainen varuste...

      Tämä juttu selvittää hyvin miksi. Onneksi selvisivät, meri on yleensä julma ja rankaisee tyhmiä lopullisesti.

      • 28

        viimeinen tapaus on kyllä jotenkin uskomaton. Kun ei tuohon olisi mitään laivurikursseja tai muuta semmoista tauhkaa tarvittu, tavalliseen yleissivistykseen kuuluvat jutut olisivat riittäneet:
        -kartta
        -sen selvittäminen, mitä moottori kuluttaa tuolla siirtymämatkalla ja riittävän polttoainemäärän hankkiminen
        -ihan tavallinen käsi-GPS, hinta alle 200 euroa... Ja olisi se homma käynyt ilman gepsiäkin, jos olisi se kartta ollut. Raportissa mainitut loki ja merkintälasku olisivat jo menneet elvistelyn puolelle.
        -vaatteet päälle.

        Aikuisten oikeasti: tuntuu jotenkin käsittämättömältä, että joku yleensä ostaa Ruotsista näkemättä veneen saati sitten yrittää noin huteralta pohjalta sen ylituontia. Tolvana, tolvana!

        Aina joskus tulee mieleen, että se venekortti voisi olla ihan hyvä juttu. Ihan sellaisena simppelinä perusjuttuna, että pitää suorittaa jokin yksinkertainen vaikkapa autoajokortin kirjallista koetta vastaava koe ja/tai kuunnella 2 tunnin luento, jossa joku kertoo ihan perusjutut, oikeastaan lähinnä pelottelee vähän.


      • Enp olisi uskonut!!!
        28 kirjoitti:

        viimeinen tapaus on kyllä jotenkin uskomaton. Kun ei tuohon olisi mitään laivurikursseja tai muuta semmoista tauhkaa tarvittu, tavalliseen yleissivistykseen kuuluvat jutut olisivat riittäneet:
        -kartta
        -sen selvittäminen, mitä moottori kuluttaa tuolla siirtymämatkalla ja riittävän polttoainemäärän hankkiminen
        -ihan tavallinen käsi-GPS, hinta alle 200 euroa... Ja olisi se homma käynyt ilman gepsiäkin, jos olisi se kartta ollut. Raportissa mainitut loki ja merkintälasku olisivat jo menneet elvistelyn puolelle.
        -vaatteet päälle.

        Aikuisten oikeasti: tuntuu jotenkin käsittämättömältä, että joku yleensä ostaa Ruotsista näkemättä veneen saati sitten yrittää noin huteralta pohjalta sen ylituontia. Tolvana, tolvana!

        Aina joskus tulee mieleen, että se venekortti voisi olla ihan hyvä juttu. Ihan sellaisena simppelinä perusjuttuna, että pitää suorittaa jokin yksinkertainen vaikkapa autoajokortin kirjallista koetta vastaava koe ja/tai kuunnella 2 tunnin luento, jossa joku kertoo ihan perusjutut, oikeastaan lähinnä pelottelee vähän.

        Minäkin ihmettelin tuota Ahvenanmeren seikkailua. Ennen raportin lukemista tuntui, ettei tuollainen voisi mitenkään olla mahdollista; lähteä ylitykseen ilman karttaa ja kunnollista kompassia, ilman riittävää vaatetusta, ilman minkäänlaista purjehduskokemusta tai -tietämystä ja jokseenkin ilman polttoainetta. Ei gps yksin auta, jos ei osaa muutenkaan navigoida. Ilman gps:ää pärjää mainiosti, mutta ei ilman karttaa kompassia. Tietysti Ahvenanmeren ylityksen navigoinnissa pärjää niinkin, että seurailee ruotsinlaivojen kulkua. Niitähän tulee ja menee vähän väliä. Ja onhan maamerkkejäkin. Kun Tjärvenin masto takana lakkaa näkymästä, näkyy masto Ahvenanmaan puolella - ylitys ei ole pitkä.

        Aika uskomaton juttu oli se moottoriveneen pohjan meikkaus myyntikuntoon niinkuin ne häkälaitteet siinä toisen moottoriveneen kuolemantapauksessa. Hurjia esimerkkejä, mitä vaaratilanteita voi syntyä omasta tai jonkun toisen aiheuttamasta syystä!
        Kiitos aloittajalle hyvästä linkistä!


      • ei estänyt!
        Enp olisi uskonut!!! kirjoitti:

        Minäkin ihmettelin tuota Ahvenanmeren seikkailua. Ennen raportin lukemista tuntui, ettei tuollainen voisi mitenkään olla mahdollista; lähteä ylitykseen ilman karttaa ja kunnollista kompassia, ilman riittävää vaatetusta, ilman minkäänlaista purjehduskokemusta tai -tietämystä ja jokseenkin ilman polttoainetta. Ei gps yksin auta, jos ei osaa muutenkaan navigoida. Ilman gps:ää pärjää mainiosti, mutta ei ilman karttaa kompassia. Tietysti Ahvenanmeren ylityksen navigoinnissa pärjää niinkin, että seurailee ruotsinlaivojen kulkua. Niitähän tulee ja menee vähän väliä. Ja onhan maamerkkejäkin. Kun Tjärvenin masto takana lakkaa näkymästä, näkyy masto Ahvenanmaan puolella - ylitys ei ole pitkä.

        Aika uskomaton juttu oli se moottoriveneen pohjan meikkaus myyntikuntoon niinkuin ne häkälaitteet siinä toisen moottoriveneen kuolemantapauksessa. Hurjia esimerkkejä, mitä vaaratilanteita voi syntyä omasta tai jonkun toisen aiheuttamasta syystä!
        Kiitos aloittajalle hyvästä linkistä!

        "Alueella vallitsi tapahtuma-aikaan vaikeat sääolosuhteet. Merialueella liikkui sankkoja sumualueita ja sakeita sade- ja ukkoskuuroja. Näkyvyys oli paikoitellen todella huono. Luoteistuuli puhalsi 10-12 metrin voimakkuudella ja paikoin puuskissa kovempaakin." (Rajavartiolaitoksen sivuilla selostettiin säätila tapahtumahetkellä)
        Sinne vaan mentiin ilman navigointi- ja purjehdustaitoja, vieläpä ilman asiallista vaatetusta ja ilman eväitä. Mukana oli läppäri. Onneksi sentään kännykän patteri ei ollut tyhjä.


      • 36
        Enp olisi uskonut!!! kirjoitti:

        Minäkin ihmettelin tuota Ahvenanmeren seikkailua. Ennen raportin lukemista tuntui, ettei tuollainen voisi mitenkään olla mahdollista; lähteä ylitykseen ilman karttaa ja kunnollista kompassia, ilman riittävää vaatetusta, ilman minkäänlaista purjehduskokemusta tai -tietämystä ja jokseenkin ilman polttoainetta. Ei gps yksin auta, jos ei osaa muutenkaan navigoida. Ilman gps:ää pärjää mainiosti, mutta ei ilman karttaa kompassia. Tietysti Ahvenanmeren ylityksen navigoinnissa pärjää niinkin, että seurailee ruotsinlaivojen kulkua. Niitähän tulee ja menee vähän väliä. Ja onhan maamerkkejäkin. Kun Tjärvenin masto takana lakkaa näkymästä, näkyy masto Ahvenanmaan puolella - ylitys ei ole pitkä.

        Aika uskomaton juttu oli se moottoriveneen pohjan meikkaus myyntikuntoon niinkuin ne häkälaitteet siinä toisen moottoriveneen kuolemantapauksessa. Hurjia esimerkkejä, mitä vaaratilanteita voi syntyä omasta tai jonkun toisen aiheuttamasta syystä!
        Kiitos aloittajalle hyvästä linkistä!

        sillä kaverilla olisi ollut edes yksinkertainen käsi-GPS ja alkeellisin ymmärrys sen käytöstä, niin hän olisi pärjännyt paljon paremmin. Mutta navigaatiopuoli oli itse asiassa kaikkein vähäisin hänen mokistaan, vaikka sitä painotettiinkin raportissa vähän turhan paljon.


      • olisi auttanut!
        36 kirjoitti:

        sillä kaverilla olisi ollut edes yksinkertainen käsi-GPS ja alkeellisin ymmärrys sen käytöstä, niin hän olisi pärjännyt paljon paremmin. Mutta navigaatiopuoli oli itse asiassa kaikkein vähäisin hänen mokistaan, vaikka sitä painotettiinkin raportissa vähän turhan paljon.

        Ainakin vene olisi ollut helpompi paikantaa eikä sekoilemista kauas etelään ehkä olisi tapahtunut. Siis kartta venekompassi ja taito niiden käyttämiseen tarvitaan kuten onnettomuustutkintakin totesi. Mielestäni raportti painotti juuri oikeita asioita!! Aloittelijoiden kannattaa lukea raportin päätelmät ja ottaa oppia niistä. Ns. maalaisjärkikin tuntui puuttuneen tältä kipparilta.


      • 14
        olisi auttanut! kirjoitti:

        Ainakin vene olisi ollut helpompi paikantaa eikä sekoilemista kauas etelään ehkä olisi tapahtunut. Siis kartta venekompassi ja taito niiden käyttämiseen tarvitaan kuten onnettomuustutkintakin totesi. Mielestäni raportti painotti juuri oikeita asioita!! Aloittelijoiden kannattaa lukea raportin päätelmät ja ottaa oppia niistä. Ns. maalaisjärkikin tuntui puuttuneen tältä kipparilta.

        jo se kompassi! Kolme tärkeintä asiaa nykyaikaisessa navigaatiossa ovat GPS, GPS ja GPS. Siihen rinnalle kartta ja homma sujuu. Kompassi kertoo vain suuntia, mutta se ei kerro kaikkein tärkeintä eli sijaintia. Eikä se kerro nopeutta tai todellista liikesuuntaa.

        Kompassilla on vain yksi sellainen ominaisuus, jota GPS ei omaa: se kertoo "staattisia" suuntia. Mutta se ominaisuus on toissijainen.

        Kompassi kartta-navigaatio perustuu maastohavaintoihin, mutta kuten raportissa itse asiassa sanottiinkin, se on epätarkka menetelmä eikä toimi avomerellä järin hyvin. Todellisuudessa maastokohteiden tunnistukseen ja suuntimiseen perustuva suunnistus on melkoista arpapeliä, ellei asialla ole hyvän paikallistuntemuksen omaava henkilö, siis sellainen, joka pystyy näkemällä sanomaan, että "tuo on se-ja-se". Jos olette ikinä lukeneet vanhoja haaksirikkoselostuksia, olette kyllä huomanneet, miten usein lopullinen syy katastrofiin on ollut havaintokohteen väärä tunnistus.

        Tässä tapauksessa suurin ongelma näyttää olleen siinä, että kyseiseltä henkilöltä puuttuivat nekin tiedot ja ymmärrys, jotka löytyvät normaalilta peruskoulun oppimäärän suorittaneelta. Raportin puhe navigaatiokursseista sun muusta oli lähinnä jeesustelua.


      • 14 kirjoitti:

        jo se kompassi! Kolme tärkeintä asiaa nykyaikaisessa navigaatiossa ovat GPS, GPS ja GPS. Siihen rinnalle kartta ja homma sujuu. Kompassi kertoo vain suuntia, mutta se ei kerro kaikkein tärkeintä eli sijaintia. Eikä se kerro nopeutta tai todellista liikesuuntaa.

        Kompassilla on vain yksi sellainen ominaisuus, jota GPS ei omaa: se kertoo "staattisia" suuntia. Mutta se ominaisuus on toissijainen.

        Kompassi kartta-navigaatio perustuu maastohavaintoihin, mutta kuten raportissa itse asiassa sanottiinkin, se on epätarkka menetelmä eikä toimi avomerellä järin hyvin. Todellisuudessa maastokohteiden tunnistukseen ja suuntimiseen perustuva suunnistus on melkoista arpapeliä, ellei asialla ole hyvän paikallistuntemuksen omaava henkilö, siis sellainen, joka pystyy näkemällä sanomaan, että "tuo on se-ja-se". Jos olette ikinä lukeneet vanhoja haaksirikkoselostuksia, olette kyllä huomanneet, miten usein lopullinen syy katastrofiin on ollut havaintokohteen väärä tunnistus.

        Tässä tapauksessa suurin ongelma näyttää olleen siinä, että kyseiseltä henkilöltä puuttuivat nekin tiedot ja ymmärrys, jotka löytyvät normaalilta peruskoulun oppimäärän suorittaneelta. Raportin puhe navigaatiokursseista sun muusta oli lähinnä jeesustelua.

        Niin sinäkin lienet samaa mieltä siitä, että navigointikurssilla olisi samalla tuo asennevamma todennäköisesti korjaantunut/lieventynyt?

        Ja olen edelleenkin eri mieltä GPS:än tärkeydestä, se on hyvä renki mutta huono isäntä. Mutta ei aloiteta uuttaa juupas-eipäsketjua, niitä on jo ennestään riittävästi :)


      • -Mika-
        14 kirjoitti:

        jo se kompassi! Kolme tärkeintä asiaa nykyaikaisessa navigaatiossa ovat GPS, GPS ja GPS. Siihen rinnalle kartta ja homma sujuu. Kompassi kertoo vain suuntia, mutta se ei kerro kaikkein tärkeintä eli sijaintia. Eikä se kerro nopeutta tai todellista liikesuuntaa.

        Kompassilla on vain yksi sellainen ominaisuus, jota GPS ei omaa: se kertoo "staattisia" suuntia. Mutta se ominaisuus on toissijainen.

        Kompassi kartta-navigaatio perustuu maastohavaintoihin, mutta kuten raportissa itse asiassa sanottiinkin, se on epätarkka menetelmä eikä toimi avomerellä järin hyvin. Todellisuudessa maastokohteiden tunnistukseen ja suuntimiseen perustuva suunnistus on melkoista arpapeliä, ellei asialla ole hyvän paikallistuntemuksen omaava henkilö, siis sellainen, joka pystyy näkemällä sanomaan, että "tuo on se-ja-se". Jos olette ikinä lukeneet vanhoja haaksirikkoselostuksia, olette kyllä huomanneet, miten usein lopullinen syy katastrofiin on ollut havaintokohteen väärä tunnistus.

        Tässä tapauksessa suurin ongelma näyttää olleen siinä, että kyseiseltä henkilöltä puuttuivat nekin tiedot ja ymmärrys, jotka löytyvät normaalilta peruskoulun oppimäärän suorittaneelta. Raportin puhe navigaatiokursseista sun muusta oli lähinnä jeesustelua.

        ..kompata tätä. Tosin kyllä minä sen kompassin kanssa kuljen melko tarkasti tuollasen 200 mailin matkan avomertakin. On tullut useaan kertaan kokeiltua.

        Eräs seikka, joka unohtuu GPS:n ja muun elektronisen navigointivälineistön mollajilta on oikeastaan myös merkintälaskun mahdottomaksi tekevä asia: Loki on nykyään aina elektroninen laite. Jos veneestä haviää sähköt (asia, jolla usein pelotellaan) niin häviää se loki samalla. Milläs siinä sitten sijaintias selvität dead reckoning -menetelmällä, kun kuljettua matkaa ei enää tiedetä? Eikä oikeastaan kuljettua suuntaakaan, ainoastaan se keulasuunta...

        Käsigepsejä voi olla vaikka kassillinen mukana, sekä niihin varapattereita. Yhdessä paperikartan kanssa tuollainen pelkän sijaintitiedon (ja kulkusuunnan sekä-nopeuden) antavahalpisgepsi on nykyään ihan ehdoton navigointiväline.


      • -Mika- kirjoitti:

        ..kompata tätä. Tosin kyllä minä sen kompassin kanssa kuljen melko tarkasti tuollasen 200 mailin matkan avomertakin. On tullut useaan kertaan kokeiltua.

        Eräs seikka, joka unohtuu GPS:n ja muun elektronisen navigointivälineistön mollajilta on oikeastaan myös merkintälaskun mahdottomaksi tekevä asia: Loki on nykyään aina elektroninen laite. Jos veneestä haviää sähköt (asia, jolla usein pelotellaan) niin häviää se loki samalla. Milläs siinä sitten sijaintias selvität dead reckoning -menetelmällä, kun kuljettua matkaa ei enää tiedetä? Eikä oikeastaan kuljettua suuntaakaan, ainoastaan se keulasuunta...

        Käsigepsejä voi olla vaikka kassillinen mukana, sekä niihin varapattereita. Yhdessä paperikartan kanssa tuollainen pelkän sijaintitiedon (ja kulkusuunnan sekä-nopeuden) antavahalpisgepsi on nykyään ihan ehdoton navigointiväline.

        Oikean ohjaussuunnan näyttävän kompassin, niin sinulla ei oikeasti ole hätää (kunhan varapatterit ei lopu)...

        Toisaalta nykyisin useimmat veneilijät tarkoittavat GPS:ällä karttaplotteria, tai gepsin ja läppärin yhdistelmää, tietävätköhän he edes että on olemassa gepsejä jotka näyttävät pelkät kordinaatit (jotka sitten pitää osata siirtää paperikartalle)...

        Joten olen kanssasi samaa mieltä, tosin navigointikurssit ovat edelleenkin erinomaisia asennekasvattajia, ja antavat valmiudet karttatyöskentelyyn.


      • mekaaninen loki
        -Mika- kirjoitti:

        ..kompata tätä. Tosin kyllä minä sen kompassin kanssa kuljen melko tarkasti tuollasen 200 mailin matkan avomertakin. On tullut useaan kertaan kokeiltua.

        Eräs seikka, joka unohtuu GPS:n ja muun elektronisen navigointivälineistön mollajilta on oikeastaan myös merkintälaskun mahdottomaksi tekevä asia: Loki on nykyään aina elektroninen laite. Jos veneestä haviää sähköt (asia, jolla usein pelotellaan) niin häviää se loki samalla. Milläs siinä sitten sijaintias selvität dead reckoning -menetelmällä, kun kuljettua matkaa ei enää tiedetä? Eikä oikeastaan kuljettua suuntaakaan, ainoastaan se keulasuunta...

        Käsigepsejä voi olla vaikka kassillinen mukana, sekä niihin varapattereita. Yhdessä paperikartan kanssa tuollainen pelkän sijaintitiedon (ja kulkusuunnan sekä-nopeuden) antavahalpisgepsi on nykyään ihan ehdoton navigointiväline.

        Kannattaa ehkä muistaa se, että vanhemmissa veneissä (kuten tämä hollantilaisvalmisteinen Sturgeon 22) ei yleensä ollut elektronista lokia. Niissä oli mekaaninen loki. Monissa on yhä mekaaninen loki, tavallisimmin Sumlog.
        Tsekkasin netistä minkälainen vene tuo Sturgeon on. Löytyi parikin myynti-ilmoitusta, kummassakin veneessä oli sisämoottori. Onnettomuusveneen harmi oli perämoottori ja ilmeisesti kompassi lokikin puuttuivat kokonaan. Laitan tähän 2 linkkiä venetyypistä, jos jotakuta se kiinnostaa:
        http://www.youtube.com/watch?v=OlWLNdtPg2U
        http://yachtcenter24.com/detail.html?productId=35895&s=1

        Oltiinpa tällä foorumilla kompassista mitä mieltä tahansa, minun veneeni kompassi ei ole koskaan pettänyt. En jättäisi hankkimatta, jos se puuttuisi. Gps ja kaikki muu elektroniikka tuhoutui kerralla ukonilmassa Pohjanlahdella. Ainakin silloin kompassi oli pelastus! Elektroniikka on hieno asia, mutta vain niin kauan kun se toimii....
        Ahvenanmeren ylitys ei tietenkään edellytä gepsiä. Ilman lokiakin pärjää, kun on oppinut arvioimaan veneensä vauhdin.


      • fgggfdg
        mekaaninen loki kirjoitti:

        Kannattaa ehkä muistaa se, että vanhemmissa veneissä (kuten tämä hollantilaisvalmisteinen Sturgeon 22) ei yleensä ollut elektronista lokia. Niissä oli mekaaninen loki. Monissa on yhä mekaaninen loki, tavallisimmin Sumlog.
        Tsekkasin netistä minkälainen vene tuo Sturgeon on. Löytyi parikin myynti-ilmoitusta, kummassakin veneessä oli sisämoottori. Onnettomuusveneen harmi oli perämoottori ja ilmeisesti kompassi lokikin puuttuivat kokonaan. Laitan tähän 2 linkkiä venetyypistä, jos jotakuta se kiinnostaa:
        http://www.youtube.com/watch?v=OlWLNdtPg2U
        http://yachtcenter24.com/detail.html?productId=35895&s=1

        Oltiinpa tällä foorumilla kompassista mitä mieltä tahansa, minun veneeni kompassi ei ole koskaan pettänyt. En jättäisi hankkimatta, jos se puuttuisi. Gps ja kaikki muu elektroniikka tuhoutui kerralla ukonilmassa Pohjanlahdella. Ainakin silloin kompassi oli pelastus! Elektroniikka on hieno asia, mutta vain niin kauan kun se toimii....
        Ahvenanmeren ylitys ei tietenkään edellytä gepsiä. Ilman lokiakin pärjää, kun on oppinut arvioimaan veneensä vauhdin.

        Pahimman pään asennevammoja on juuri tuollainen "kun on oppinut arvioimaan veneensä vauhdin". Ihmisen havaintokyky ei yksinkertaisesti ole luotettava tuollaisessa. Ja vaikka onnistuisitkin arvioimaan oikein vauhdin veden suhteen, olet yhä samassa jamassa kuin lokin kanssa eli et tiedä todellista nopeutta. SOG on se, jolla on jotain merkitystä.

        Jos minulla ei olisi veneessä kompassia, tuskin viitsisin kiinteää asentaa. Käsikompassi riittäisi hätävaraksi. Huomasin muuten eilen, etten ole tullut edes vieneeksi käsikompassia veneelle, se on kotona hyllyssä. Sen sijaan käsi-GPS on veneessä varalaitteena.


      • -Mika-
        mekaaninen loki kirjoitti:

        Kannattaa ehkä muistaa se, että vanhemmissa veneissä (kuten tämä hollantilaisvalmisteinen Sturgeon 22) ei yleensä ollut elektronista lokia. Niissä oli mekaaninen loki. Monissa on yhä mekaaninen loki, tavallisimmin Sumlog.
        Tsekkasin netistä minkälainen vene tuo Sturgeon on. Löytyi parikin myynti-ilmoitusta, kummassakin veneessä oli sisämoottori. Onnettomuusveneen harmi oli perämoottori ja ilmeisesti kompassi lokikin puuttuivat kokonaan. Laitan tähän 2 linkkiä venetyypistä, jos jotakuta se kiinnostaa:
        http://www.youtube.com/watch?v=OlWLNdtPg2U
        http://yachtcenter24.com/detail.html?productId=35895&s=1

        Oltiinpa tällä foorumilla kompassista mitä mieltä tahansa, minun veneeni kompassi ei ole koskaan pettänyt. En jättäisi hankkimatta, jos se puuttuisi. Gps ja kaikki muu elektroniikka tuhoutui kerralla ukonilmassa Pohjanlahdella. Ainakin silloin kompassi oli pelastus! Elektroniikka on hieno asia, mutta vain niin kauan kun se toimii....
        Ahvenanmeren ylitys ei tietenkään edellytä gepsiä. Ilman lokiakin pärjää, kun on oppinut arvioimaan veneensä vauhdin.

        Totta kyllä, mutta nykyään on aika harvassa veneessä enää mekaanista lokia. Ja uusiakaan ei taida saada.
        Toki minäkin sen kompassin veneeseen asentaisin, jos se puuttuisi. Ja varalla on vieläpä toinen, se suuntimakompassi. Sii9tä huolimatta tärkein tieto vesillä on sen hetkinen sijainti. Vasta sitten voi edes ajatella laskevansa suuntaa ja matkaa seuraavalle etapille. Johon saapuminen on varmistettava näköhavainnoin, jos gepsiä ei ole.

        Mulla kävi viimeviikolla niin, että veneessä oli konehuoneessa jonkinmoinen tulipalo Kalmarista lähdön jälkeen. Kone oli käyttökelvoton ja sähköntuottoa ei enää ollut. Yllätävasiat kävi vaikeiksi: Vettä ei saanut vesitankeista enää, koska ainoa pumppu on veneen painevesijärjestelmä. No pullovettä oli varattu se 3 litraa/taulu loppumatkalle, joten ei se elämää vaikeuutanut hirveästi. Kädet piti vaan tulla pesemään pentryn merivesihanan alle (jalkapoljin) vessassakäynnin jälkeen... ;-)

        Loki ja kaiku hävisivät, samoin kulkuvalot. Mukana oli kuitenkin kiinteän gepsin lisäksi yksi kannettava plotteri, kaksi käsigepsiä ja niihin riittävästi virtaa sekä itämeren pohjoisosan yleiskartta. Noilla pääsee jo kotiin ihan ilman suurempia ongelmia.


      • -Mika-
        -Mika- kirjoitti:

        Totta kyllä, mutta nykyään on aika harvassa veneessä enää mekaanista lokia. Ja uusiakaan ei taida saada.
        Toki minäkin sen kompassin veneeseen asentaisin, jos se puuttuisi. Ja varalla on vieläpä toinen, se suuntimakompassi. Sii9tä huolimatta tärkein tieto vesillä on sen hetkinen sijainti. Vasta sitten voi edes ajatella laskevansa suuntaa ja matkaa seuraavalle etapille. Johon saapuminen on varmistettava näköhavainnoin, jos gepsiä ei ole.

        Mulla kävi viimeviikolla niin, että veneessä oli konehuoneessa jonkinmoinen tulipalo Kalmarista lähdön jälkeen. Kone oli käyttökelvoton ja sähköntuottoa ei enää ollut. Yllätävasiat kävi vaikeiksi: Vettä ei saanut vesitankeista enää, koska ainoa pumppu on veneen painevesijärjestelmä. No pullovettä oli varattu se 3 litraa/taulu loppumatkalle, joten ei se elämää vaikeuutanut hirveästi. Kädet piti vaan tulla pesemään pentryn merivesihanan alle (jalkapoljin) vessassakäynnin jälkeen... ;-)

        Loki ja kaiku hävisivät, samoin kulkuvalot. Mukana oli kuitenkin kiinteän gepsin lisäksi yksi kannettava plotteri, kaksi käsigepsiä ja niihin riittävästi virtaa sekä itämeren pohjoisosan yleiskartta. Noilla pääsee jo kotiin ihan ilman suurempia ongelmia.

        Se tärkein laite unohtui listalta: Mun läppäri, jossa on Tsunamis ja halpisgepsihiiri. Kytkin sen omalla DC-DC-konvertterillaan suoraan starttiakkuun, kun koneen starttausta ei tarvinnut edes ajatella... Mulla on aina matkassa sellanen johdonpätkä, jonka toisessa päässä on hauenleuat ja toisessa päässä tupsyt-naaras. Noista siirrettävistä veneistä kun ei koskaan tiedä...

        Se läppäri jaksoi pelittää loppuun asti, eli Porkkalan sisäänajoon. Siitä kotilaituriin ajeleekin sitten ihan ulkomuistista. Ja lisäksi oli mukana vielä 3 Nokian kännyä, joissa on gepsi ja omat, täydet akut. Redundanttisuutta oli siis riittävästi.


      • ??
        -Mika- kirjoitti:

        Se tärkein laite unohtui listalta: Mun läppäri, jossa on Tsunamis ja halpisgepsihiiri. Kytkin sen omalla DC-DC-konvertterillaan suoraan starttiakkuun, kun koneen starttausta ei tarvinnut edes ajatella... Mulla on aina matkassa sellanen johdonpätkä, jonka toisessa päässä on hauenleuat ja toisessa päässä tupsyt-naaras. Noista siirrettävistä veneistä kun ei koskaan tiedä...

        Se läppäri jaksoi pelittää loppuun asti, eli Porkkalan sisäänajoon. Siitä kotilaituriin ajeleekin sitten ihan ulkomuistista. Ja lisäksi oli mukana vielä 3 Nokian kännyä, joissa on gepsi ja omat, täydet akut. Redundanttisuutta oli siis riittävästi.

        mikä paloi?


      • -Mika-
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Oikean ohjaussuunnan näyttävän kompassin, niin sinulla ei oikeasti ole hätää (kunhan varapatterit ei lopu)...

        Toisaalta nykyisin useimmat veneilijät tarkoittavat GPS:ällä karttaplotteria, tai gepsin ja läppärin yhdistelmää, tietävätköhän he edes että on olemassa gepsejä jotka näyttävät pelkät kordinaatit (jotka sitten pitää osata siirtää paperikartalle)...

        Joten olen kanssasi samaa mieltä, tosin navigointikurssit ovat edelleenkin erinomaisia asennekasvattajia, ja antavat valmiudet karttatyöskentelyyn.

        Se kompassi kertoo vaan keulasuunnan, ei kulkusuuntaa. Sorto ja merivirrat (suomenlahdellakin ajoittan 2 solmun luokkaa) vievät venettä ihan jonnekin muualle, kuin mihin veneen keula osoittaa.

        Kurssit, olkoon sitten mielummin vaikka veneenkäsittelykursseja, antavat varmaankin oikeaa asennekasvatusta... Ehkä.
        Tosin hedelmättömään maaperään ei sellainenkaan jää itämään...
        Yleensäkään en arvosta mitään kursseja kovinkaan korkealle. Opettajat on leipääntyneritä ja vetaävät samat asiat läpi oppilasta ja hänen tiedonjanoaan huomioimatta. Surullista, mutta niin totta. Tiedot ja taidot voi ihan itse hankkia, jos asia kiinnostaa. Asennevammaan ei mikään opetus pure.

        Itse olen käynyt navigointikurssia tasan sen kolme iltaa. Opettaja (merikapteeni) oli täysi tampio eikä tiennyt purjehduksesta tai huviveneilystä yhtään mitään. Kurssille mentiin yhdessä vaimon kanssa, tavoitteena saada hänetkin innostumaan/ymmärtämään navigointia. Pieleen meni. Huonon opettajan takia. Siispä jatkoin aloittamallani linjalla: Hidasta käytännön opetusta omalla veneellä... hermostumatta ja samoja asioita uudelleen ja uudelleen kerraten. En kyllä onnistunut kovin hyvin minäkään.... Hän vaan "sieti" veneilyä ja purjehdusta, kunhan rantaan mentiin aina viimeistään 6 tunnin kuluttua lähdöstä...


      • -Mika-
        ?? kirjoitti:

        mikä paloi?

        Tai oikeammin startti ja osa sähköistä. En tiedä miksi, koneen käynnistämisestä oli kulunut viitisen minuuttia. Jälkikäteen kattelin johtosarjoja konehuoneessa, ja osasta oli eristeet kuluneet puhki ja johtosarja hankasi koneen metalliosia vasten... Tai sitten bendixi vaan oli jäänyt jumiin ja startti pyöri mukana. Koneen kierrokset oli maltilliset ja olin pentryssä ruokaa laittamassa, kun kiinnitin huomiota outoon rätinään (liekit) ja karmeaan katkuun.

        Konehuone oli kohtuullisen puhdas, eikä löpövuotoja/kaasuja paljoa ollut. Liekit talttui oikeastaan pääkytkimien kääntämisen ja koneen sammuttamisen jälkeen aika nopeasti. Oli mulla jo sammutin kädessä ja sokka irti, mutta en painanut liipasinta....


      • onkaan?
        fgggfdg kirjoitti:

        Pahimman pään asennevammoja on juuri tuollainen "kun on oppinut arvioimaan veneensä vauhdin". Ihmisen havaintokyky ei yksinkertaisesti ole luotettava tuollaisessa. Ja vaikka onnistuisitkin arvioimaan oikein vauhdin veden suhteen, olet yhä samassa jamassa kuin lokin kanssa eli et tiedä todellista nopeutta. SOG on se, jolla on jotain merkitystä.

        Jos minulla ei olisi veneessä kompassia, tuskin viitsisin kiinteää asentaa. Käsikompassi riittäisi hätävaraksi. Huomasin muuten eilen, etten ole tullut edes vieneeksi käsikompassia veneelle, se on kotona hyllyssä. Sen sijaan käsi-GPS on veneessä varalaitteena.

        Siis meinaatko, että Ahvenanmeren ylityksessä (siitähän nyt oli kysymys eikä vuorovesistä tai valtamerien ylityksestä) on välttämätöntä tietää SOG, kun on merivirtoja? Kyllä oman veneen vauhdin (siis "boat speedin" eli vauhdin veden suhteen) oppii arvioimaan aika hyvällä tarkkuudella; tiedät kyllä onko se 3kn, 5kn tai surffaileeko vaikkapa 8-10kn. N. 30 nm matkalla Ahvenanmeren yli ei tule kovin ratkaisevaa navigointivirhettä, jos ajelet pelkän kompassin kanssa ja kattelet kelloa silloin tällöin. Ei ole kovin vaikea arvioida, milloin rannan pitäisi näkyä.

        Ensimmäisessä purkkarissani, jolla kävin mm. Bornholmilla, ei muuten ollut minkäänlaista elektroniikkaa eikä aina konettakaan (5hv apukone oli epäkunnossa pari kesää). Varmaan oltiin "asennevammaisia", kun opittiin navigoimaan kauan ennen gps-satelliitteja?
        Nykyisin veneessäni on yhä kompassi eksymätaulukko ja paperikartat, vaikka onkin plotteri, vara-gps, tutka yms. Kyllä perusnavigointi kannattaa silti opetella, vaikka gps-paikannus onkin ylivoimaisen helppo ja tarkka.


      • Proseilor
        onkaan? kirjoitti:

        Siis meinaatko, että Ahvenanmeren ylityksessä (siitähän nyt oli kysymys eikä vuorovesistä tai valtamerien ylityksestä) on välttämätöntä tietää SOG, kun on merivirtoja? Kyllä oman veneen vauhdin (siis "boat speedin" eli vauhdin veden suhteen) oppii arvioimaan aika hyvällä tarkkuudella; tiedät kyllä onko se 3kn, 5kn tai surffaileeko vaikkapa 8-10kn. N. 30 nm matkalla Ahvenanmeren yli ei tule kovin ratkaisevaa navigointivirhettä, jos ajelet pelkän kompassin kanssa ja kattelet kelloa silloin tällöin. Ei ole kovin vaikea arvioida, milloin rannan pitäisi näkyä.

        Ensimmäisessä purkkarissani, jolla kävin mm. Bornholmilla, ei muuten ollut minkäänlaista elektroniikkaa eikä aina konettakaan (5hv apukone oli epäkunnossa pari kesää). Varmaan oltiin "asennevammaisia", kun opittiin navigoimaan kauan ennen gps-satelliitteja?
        Nykyisin veneessäni on yhä kompassi eksymätaulukko ja paperikartat, vaikka onkin plotteri, vara-gps, tutka yms. Kyllä perusnavigointi kannattaa silti opetella, vaikka gps-paikannus onkin ylivoimaisen helppo ja tarkka.

        Totta turiset, nyt tietysti puhutaan Itämeren olosuhteista ja ns. kesäajan purjehduksista, jolloin näkyvyys on yleensä hyvä.

        Kyllä se veneen nopeuden määrittäminen on riittävällä tarkkuudella on kokemusta omaavalle aika helppoa tai jos haluaa, niin ainahan voi suorittaa parraslokauksen kunhan sekuntitoiminnolla varustettu kello on mukana. Ai mikä parraslokaus? Merenkulun historia on pitkä ja on liikuttu merillä jopa ennen kuin veneissä/laivoissa oli lainkaan sähköä... ;)


      • 23
        Proseilor kirjoitti:

        Totta turiset, nyt tietysti puhutaan Itämeren olosuhteista ja ns. kesäajan purjehduksista, jolloin näkyvyys on yleensä hyvä.

        Kyllä se veneen nopeuden määrittäminen on riittävällä tarkkuudella on kokemusta omaavalle aika helppoa tai jos haluaa, niin ainahan voi suorittaa parraslokauksen kunhan sekuntitoiminnolla varustettu kello on mukana. Ai mikä parraslokaus? Merenkulun historia on pitkä ja on liikuttu merillä jopa ennen kuin veneissä/laivoissa oli lainkaan sähköä... ;)

        aluksia on uponnut sen merenkulun pitkän historian aikana. Suhteessa alusten määrään eniten nimenomaan ennen nykyaikaisten navigaatiomenetelmien kehitystä.

        Veneen tosinopeuden määrittäminen silmämääräisesti TAI minkäänlaisen lokin avulla on puhdasta arpapeliä. Säkällä voi osua oikeaankin arvoon.


      • Prosailor
        23 kirjoitti:

        aluksia on uponnut sen merenkulun pitkän historian aikana. Suhteessa alusten määrään eniten nimenomaan ennen nykyaikaisten navigaatiomenetelmien kehitystä.

        Veneen tosinopeuden määrittäminen silmämääräisesti TAI minkäänlaisen lokin avulla on puhdasta arpapeliä. Säkällä voi osua oikeaankin arvoon.

        Siis mitä mahdat tarkoittaa "nykyaikaisten navigaatiomenetelmien".....

        Tarkoitatko 10 vuotta, 50 vuotta vai 500 vuotta?


    • nbv

      Minusta mielenkiintoisin on MOOTTORIVENEEN TÄYTTYMINEN VEDELLÄ (D17/2009M), koska suurin syy on muita vaarallisempi vene Sea Star Sportfisher 500 XR.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nokialaisen koulun pihalta löytyi nuoren ruumis

      Näin kertovat iltapäivälehdet ja Nokian uutiset. Mitähän on tapahtunut..?
      Nokia
      143
      3019
    2. Missäs lynkkausjoukot piileksii?

      Tänään lähilehden kirjoituksessa paikallinen entinen pizzayrittäjä kertoi muuttaneensa pois Sysmästä. Syynä oli koulukiu
      Sysmä
      48
      877
    3. Mies hävisi oikeudenkäynnin koronapassista valtiota ja Fazeria vastaan määrättiin korvaamaan lähes

      https://yle.fi/a/74-20091554 Henkilö liikkui ilman Koronapassia ja yritti päästä aamiaiselle Fazer kahvilaan,
      Maailman menoa
      213
      832
    4. Tulihan tästä

      Meidän "jutusta" vähän turhan suuri show tänne palstalle. Sivusta seurasin sitä enimmäkseen.
      Ikävä
      67
      804
    5. Haluaisitko sitten mies

      Että ottaisin sinuun yhteyttä?
      Ikävä
      43
      790
    6. Haluisin jutella sulle siitä

      Mistä mennään. Tiedän yhteyden.
      Ikävä
      36
      783
    7. En ymmärrä käytöstäsi, mies

      Jotain miehen logiikkaa? Et siis halua tutustua yhtään millään tavoin paremmin, vaikka ajatuksissasi näköjään joskus pyö
      Rakkaus ja rakastaminen
      61
      722
    8. Suomen edesottamukset Ukrainan sodassa jaksavat ihmetyttää ulkomaisia työkavereitani

      Työskentelen korkean teknologian yrityksessä, jossa on ihmisiä ympäri maailmaa. Suuri osa ulkomaisista on kotoisin Aasia
      Maailman menoa
      235
      697
    9. Mitä ajattelisit siitä

      Miten reagoisit jos kaivattusi ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      36
      656
    10. Mites meillä nainen tämä yhteys

      Onko se yhteistä se kokemus siitä, että tunnemme syvästi toisemme? Tunnemme vetoa ja sielunyhteyttä, jotain kuin toisest
      Ikävä
      42
      618
    Aihe