Onko adoptoitu huonompi?

7+21

Onko adoptoitu lapsi huonompi kuin biologinen?

Onko tavallista, että adoptoitua kohdellaan vähempiarvoisena kuin perheen biologista lasta?
Onko niin, että adoptoitua ja biolasta ei voi mitenkään pitää tasaveroisina lapsina, ja pakostakin biologinen lapsi on se rakkaampi ja tärkeämpi?

42

4155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1soPekka

      Tuskin kukaan adoptoi niin että perheessä voisi olla ylimääräinen lapsi josta sitten tehtäisiin se 'palvelija'.
      Sitäko kysyt?
      Vai sitä miksi jotkut jotka ovat saaneet omia lapsia adoptoivat?

      • minna54

        Joskus adoptoidun jälkeen perheeseen syntyykin biologinen lapsi. Silloin voi adoptoitu muuttua vähemmän halutuksi ja arvokkaaksi, jos vanhemmalla tai vanhemmilla kummallakin on käsitys, että biologinen side on merkityksellisempi kuin sosiaalinen.

        Myös biologiset lapset voivat olla eriarvoisessa asemassa perheessä, miksei sitten adoptoitu suhteessa biologisiin. Kyllähän joidenkin mielestä veri on vettä sakeampaa.


      • Melkein kuin adoptoi

        itse olen kasvanut llasten kodissa ikäni ja minut on sisoittettu perheeisiiin joten olen useasti joutuhut vaihtamaan perhettä mikä ei ole ollut mukavaa vaan on jätänyt suuret jälet syvälle sydämeen onneksi pääsin sitten lasten kotiin jossa olin 16 v saaka ja sitten sijoitettiin perheeseen kosta kähdin aika nopeasti kun tunsin itseni ulkopuoliseksi


    • 19+1

      Näihin kysymyksiisi ei löydy yhtä oikeaa vastausta. Jokainen perhe on omanlaisensa ja vastaus siis riippuu siitä, keneltä kysyt. Tilastoja ei löydy.

      Itselläni on adoptiolapsi ja on vaikea kuvitella, että rakastaisin jota kuta enemmän kuin häntä. Minulla ei kuitenkaan ole vertailukohtaa. Lähipiirissä on sekä bio- että adoptiolapsia enkä huomaa vanhempien oman, siirtyneen dna:n vaikuttavan ainakaan lasten kohteluun. Mistä sitä sitten tietää, mitä jokainen itsekseen miettii.

      Mielestäni fiksu vanhempi osaa kohdella kaikkia lapsiaan samanveroisesti, perheeseen tulotavasta huolimatta.

    • 13+18

      Sellaisessa perheessä jos joutuisi kasvamaan niin ennemmin olisin sitten se adoptio lapsi jota kohdeltaisiin vähempi arvoisena. Siitä biologisesta lapsesta nimittäin kasvaisi suurella todennäköisyydellä semmonen ääliö kusipää ettei oo tosikaan.

    • 545454

      Riippuu ihmisistä... Mutta tietysti biologinen lapsi on yleensä "tärkeämpi", mutta ihmisillä ajatukset vaihtelee ja jotkut eivät kiinnitä tuohon asiaan mitään huomiota ja joillakin ajatukset saattaa vaihtua... Varsinkin tilanne voi olla "vaikeampi" jos adoptiolapsi on ensimmäinen ja myöhemmin syntyy biologinen lapsi...

      • Oma, ei oma lapsi

        Onneksi jotkut adoptiotahot antaa lapsia vain lapsettomille.
        Pariskunnan pitää olla kauan yhdessä ja odottaa kauan ennen kuin heille annetaan lapsi, sillä varmistetaan että heille ei suurella todennäköisyydellä enää synny biologista lasta. Myös ikä tekee tehtävänsä.

        Olen kuullut että moni nuori pariskunta on saanut adoptiolapsen jälkeen biologisen lapsen.

        Millaista on kasvaa perheessä jossa sinä olet se lapsi jolla ei ole biologisia siteitä vanhempiin ja jos toisella tai muilla lapsilla se side on? Osa pariskunnista osaa kasvattaa kummatkin lapset tasa-arvoisesti, mutta ei varmaan kaikki : (

        Ymmärrän miksi jotkut antavat lapsen adoptioon vain lapsettomille.


      • Aurinkoinen
        Oma, ei oma lapsi kirjoitti:

        Onneksi jotkut adoptiotahot antaa lapsia vain lapsettomille.
        Pariskunnan pitää olla kauan yhdessä ja odottaa kauan ennen kuin heille annetaan lapsi, sillä varmistetaan että heille ei suurella todennäköisyydellä enää synny biologista lasta. Myös ikä tekee tehtävänsä.

        Olen kuullut että moni nuori pariskunta on saanut adoptiolapsen jälkeen biologisen lapsen.

        Millaista on kasvaa perheessä jossa sinä olet se lapsi jolla ei ole biologisia siteitä vanhempiin ja jos toisella tai muilla lapsilla se side on? Osa pariskunnista osaa kasvattaa kummatkin lapset tasa-arvoisesti, mutta ei varmaan kaikki : (

        Ymmärrän miksi jotkut antavat lapsen adoptioon vain lapsettomille.

        Omat vanhempani olivat kolmekymppisiä lapsettomia ihmisiä, kun tulin heidän elämäänsä. Ja vajaa neljä vuotta myöhemmin äitini sai pikkuveljeni. Väittäisin, että tämä hetki oli koko meidän perheelle paras asia koko maailmassa.

        Mulla ei ole pienintäkään ajatusta, etteikö oma siteeni vanhempiini olisi aivan samanlainen yhtä rikkomaton ja tiivis kuin se on veljeni ja vanhempieni välillä. Ja juuri se, että veljeni syntyi on antanut minulle mahdollisuuden olla ikinä kyseenalaistamatta tätä asiaa.

        Vuosi sitten tapasin biologisen siskoni. Hän on ihana tyttö, mutta mitään mystistä verisidettä välillämme ei ole, hän on yksi ihminen elämässäni, ei enempää eikä vähempää.


    • ...

      oli adoptoitu, hän kärsi vanhempien suurista odotuksista, liiallinen kunnianhimo voi vaikeuttaa lapsen kehitystä.
      Usein sanoimme hänelle, olet liian hieno, kun hän valikoi ystäviään. Olisin kelvannut ystäväksi, mutta vain vertailun vuoksi, meidän tyttö on sinua fiksumpi.
      Kuinka hassulta hän näyttikään korostaessaan joka tilanteessa, jopa ruokapöydässäkin, hänellä on ainakin asiat hyvin. Hän ei oppinut vaikka kuinka neuvottiin, loukkaantui vaan.
      Kenelläkään ei mennyt hyvin, mutta tämä hienopieruisuus oli yleinen pilkan aihe.
      Hän oli kuin vieras omassa kodissaan, selitti kyllä minä saan käydä tässäkin huoneessa, ihmettelin, no tietenkin kotonaan saa olla kuten tykkää.

      • ei sama asia

        Eli on tärkeämpi. Harva tätä myöntää kylläkään.


      • Äiti niin monen laps
        ei sama asia kirjoitti:

        Eli on tärkeämpi. Harva tätä myöntää kylläkään.

        Minulla on biologsia ja adoptiolapsia. Kaikki on tosiaankin ihan samalla viivalla! Kaikki yhtä rakkaita ja ihania,,,,,sen voin ihan myöntää tässä..usko pois.


    • tuplaäiti

      kokemusta on molemmista. ensin biologinen, ja muutamaa vuotta myöhemmin adoptoitiin sisarus. ihan yhtä rakkaita ovat. jo kysymyksen esittäminen eriarvoisuudesta viittaa siihen, ettei kannata ajatella adoptiota ennenkuin on itselleen selvittänyt mitä ihmisyys on. meillä "lahjaksi saatu" muksu jopa muistuttaa enemmän vanhempia kuin kotitekoinen.

    • 15*2

      On valitettavasti. Oma on aina oma. Mutta ei se sitä tarkoita, että adoptoitukaan mitenkään huono olisi.

    • trrrrrrrrrrrrrrrrrrr

      tuskin niin ajattelee mutta muut kyllä..
      Itse harkitsen adoptoimista ja sattuu todella paljon kun ystävät VIHAISESTI tivaavat että miksei oma lapsi kelpaa.. eli monen mielestä biologinen on ainoa oma lapsi

    • smartikainen

      Tärkeää on opetella sen maan kieltä mistä lapsi on adoptoitu, jotta ymmärtää sitten kun se alkaa puhumaan.

    • eljg

      Myös oma biologinen lapsi voi olla rakkaampi kuin toinen yhtä oma, biologinen lapsi. Ei se aina niin yks yhteen mene.

    • w.c.fields

      Tiesin kolmilapsisen perheen jossa se ainoa adoptoitu lapsi vaikutti kaikkein rakkaimmalta. Tosin lapset eivät keskenään tienneet yhden edes olevan adoptoitu, kunnen vanhempien kuoltua heille vasta asia selvisi.
      Jossain uusioperheessä lähtökohta on erilainen ja se saattaa vaikuttaa suhtautumiseen toisen lapseen, kun niitä toisen lapsia ei ole yhteisellä päätöksellä hankittu, kuten adoptiolapsi.
      Ja onhan se adoptioprosessi vähän sama kuin raskaus kaikkine vaivannäköineen, joten eiköhän sekin lujita vanhempien ja lapsen välejä....

      • hylätty ikiajoiksi

        Äitini on antanut minut kasvattilapseksi. Näinä vuosina minut hän on hylännyt katalalla tavalla, mitä en ehkä tule koskaan unohtamaan. Hänellä on toinenkin lapsi, mikä on ollut suuri suosikki.


    • Tyhmä kysymys

      Tottakai, korvike on aina huonompi kuin oikea

      • sypä-72

        toi täti ei taida olla ihan kartalla mutta olkoot ..uskomatonta.


    • JJakls

      En jaksa perustella, mutta kokemuksesta vastaan.

      .

    • erja.kopp

      Voi hyvänen aika!!! Minulla on biologinen lapsi( vanhempi) ja adoptiolapsi , siis nuorempi, ja ovat aivan yhtä rakkaita minulle, joten älkää puhuko täällä asiasta, mistä ette tiedä!!

      • Itse kv adoptoitu

        Moi! Kyllähän se suurimmalla osalla menee niin että ensin yritetään sitä omaa lasta vuosia ja käydään hoidoissa jne, kunnes tyydytään adoptioon koska se on se ainoa keino saada lapsia. Toisaalta mua säälittää tällainen pari...ei vaan voi mitää! Mut eihän hekään voi itse sille mitään! Olemme puolisoni kanssa jo ennen lasten hankintaa päättäneet,että adoptioon emme lähde vaikka se olisi viimeinen vaihtoehto maanpäällä! Tämä on meidän päätös ei muiden! Tavallaan adovanhempana joudut aina jakamaan lapsen hänen oikeiden vanhempien kanssa...henkisellä tasolla! Itse olen kv adoptoitu ja saanut hyvän elämän,mutta jostain syystä ( tai siis tiedän miksi) en ole itse kumminkaan koskaan hyväksynyt adoptiota! Se ei tee minusta eikä muistakaan jotka ajattelevat samalla tavalla pahoja ihmisiä!!! Jokainen menkööt tyylillään! Monesti ainakin kv adoptoiduissa liikkuu rahaa aika hyvin ja siinä liikutaan aika lähellä lapskauppaa ja hyväntekeväisyys meininkiä:(


    • Sijaisäiti itsekin

      Tämä ilmiö puhuttaa jatkuvasti sijaishuollossa; entä jos perheeseen sijoitettu lapsi ei olekaan vanhemmilleen yhtä rakas kuin biolapset, entä jos jotain jää ainiaaksi puuttumaan? Ilmiöstä jutellaan, se hyväksytään. Joku sijaislapsi voi tulla rakkaaksi, toinen ei. Sijaishuollossa tetysti lapsella on se ikioma vanhempi, mutta monesti hän ei ole todellinen huolenpitäjä, rakastaa ehkä lastaan, muttui voi hänen eteensä paljoakaan tehdä. Ainakin isompi lapsi tämän tietää ja huomaa ja monesti sijaislapsen psykologiset vanhemmat ovatkin sijaisvanhemmat.

      Uskon, että adoptiomaailmassa on ihan sama juttu, se vain on _niin_ suuri tabu siellä; kv-adoptio on kallista/hankalaa/rajoitettua.

      Asiasta, josta sijaisvanhemmuudenpiireissä jutellaan ihan avoimesti, ei adopiireissä saa hiiskahtaakaan!

      • äiti minäkin

        Juurihan täällä adoptiovanhemmat asiasta keskustelevat - eli kyllä saa hiiskua! Mutta mikäs eräitä vaivaa, kun eivät usko, että adoptiolapsi on aivan yhtä rakas kuin biologinen??? Jos adoptiovanhemmat vastaavat, että perheeseen tulotavalla ei ole merkitystä, miksi eräät vielä väittävät vastaan, vaikka eivät ole adoptoineet itse?

        Ja kuten joku viisas joskus kysyi, oletko biologista sukua puolisollesi? Geenit eivät määrittele rakkautta :)


    • laisjrty

      Itse sain tietää olevani adoptiolapsi vasta murrosiässä ja senkin vahingossa. olen puoliksi romani, joten minua syrjittiin ja haukuttiin jo pienenä. Ja syytähän en silloin vielä tiennyt. Olen koko ikäni tuntenut olevani vanhemmilleni häpeäksi ja vieläkin toinen vanhemmista minua häpeää. En saa kutsuja sukujuhliin, syntymäpäiville niin että siellä olisi vanhempani vaikutusvaltaisia tuttujaan. Ikäni olen yrittänyt täyttää paikkani. Olen opiskellut ammatin ja ollut töissä. Syrjintä on tietysti jatkunut työpaikoilla. Eivät ole tienneet adoptïosta , mutta kauniit tummat silmäni. ja hiukan tummempi ihon väri riittää vielä nykyaikanakin syrjintään. Aina en jaksa olla vahva . Ja pitää puoleni sillä niin monessapaikassa saan tuta ikävää kohtelua. Myös terveyden huollossa kun joudun kertomaan adoptiosta minuun suhtaudutaan jo tietyllä tavalla.Tämä on raskasta . Nyt vanhana ja sairaana mietin monesti onko minun pakko enää jaksaakkaan.Voisinpa vaan olla ja olla välittämättä. Mutta adoption haamu on niin vahvana vieressäni.En todellakaan voi sanoa että minulla olisi ollut hyvä lapsuus ja elämä. Taistelu tämä on ollut ja on.

    • Sivi Henell

      Adoptoidut lapset kasvavat kieroon kun eivät saa oman äitinsä maitoa

    • adäiti

      Alku on erilaista, kun ei voi aloittaa avuttoman vauvan kanssa, mutta meille ja koko suvulle adoptiolapsi on yhtä rakas, kauan toivottu ja kovasti odotettu. Joskus tuntuu, että hän on erityisyytensä vuoksi jopa kaikista rakkain. Jossain toisessa tilanteessa taas biologista lasta on helpompi ymmärtää, hänen joka askeleensa on minun tiedossani. Ei se ole ihan samanlaista, mutta yhtä hienoa vanhemmuutta, yhtä arvokasta ja palkitsevaa.

      • äitineljälle jo

        On adoptoitu sekä itsetehtyjä ja kaikki erilaisia. Jokaiseen erilainen suhde myös. Kaikki äärettömän tärkeitä. Adoptoidusta olen erityisen ylpeä, minun lapsenihan hän on vaikka ei minulta olekaan perinyt hienoa luonnettaan ja ulkonäköään.Muualta tulevat upeat geenit. Ei ole toisen luokan lapsi todellakaan.


      • Anonyymi

        En ymmärrä äitiä joka antaa lapsensa pois minulla itsellä on.4 lasta jotka on jo aikuisia mikään ei ole elämässä niin rakasta ja tärkeää kuin omat lapset


    • mdnfhj

      Olipa rumasti sanottu Sivi H. Monesti me adoptiolapset olemme niitä sisukkaimpia . Haluamme pärjätä ja erityisesti kaikenlaisille epäilijöille näyttää että pärjäämme.

    • adoptio101

      Aika kumma keskustelu. Ihastutaan ja rakastutaanhan me puolisoihin, kiinnytään työkavereihimme, lemmikkeihimme jne. Mielestäni terveellä empatiakyvyllä ja tunne-elämällä varustettu ihminen kykenee kiintymään ja huolehtimaan toisesta, varsinkin pienestä, tai vaikkapa suuremmasta lapsesta. Onhan noita tutkimuksiakin ollut että adoptiolapset ovat monesti persoonaltaan ja tavoiltaan enemmän adoptiovenhempiensa kaltaisia kuin biologiset lapset.

    • adoptio101

      Piti vielä lisätä se, että lapset on tässä maailmassa "lainassa", heitä ei kukaan omista.

      Se, että minä itse hänet olen saattanut synnyttää, ei tee ihmisenalkua sen arvokkaammaksi kuin se, että joku lähimmäiseni on hänet saattanut synnyttää ja minulla on etuoikeus hänet kasvattaa.

      Mielestäni meilla kaikilla aikuisilla on kollektiivinen vastuu kasvattaa lapsistamme yhteiskuntakelpoisia, ja jos joku toinen aikuinen ei kasvatustyöhön kykene, niin remmiin voi astua joku kykeneväisempi. Olen etuoikeutettu jos se olen minä, sillä vastuuhan on silloin vielä suurempi.

    • mansikkojen äiti

      Itse rakastan useita ihmisiä (lapsiankin).Kaikki ovat tärkeimpiä maailmassani, jokainen omalla tavallaan. Rakkaus ei lopu, vaikka sitä tuhlaa, vaan se kasvaa.
      Lapsetkin ovat kuin mansikoita, kaikki erilaisia, mutta kaikki yhtä hyviä.

      • Yhtä rakkaita ovat

        Adoptoidut ovat yhtä tärkeitä ja rakastettuja kuin biologiset lapset!!! Olen itse kokenut näin ja voin suositella adoptiota lämpimästi kaikille jotka sitä harkitsevat. Siinä antaa mahtavan mahdollisuuden lapselle!!


      • tosiasia on
        Yhtä rakkaita ovat kirjoitti:

        Adoptoidut ovat yhtä tärkeitä ja rakastettuja kuin biologiset lapset!!! Olen itse kokenut näin ja voin suositella adoptiota lämpimästi kaikille jotka sitä harkitsevat. Siinä antaa mahtavan mahdollisuuden lapselle!!

        Samaa mieltä olen, olemme myös adoptoineet ja perheesämme on myös biologinen. Aivan ihania ja tasa-arvoisia molemmat!


    • kyllikkisetä

      En tiedä kohdellaanko vähempiarvoisena vai ei.
      Jokatapauksessa jos meidän lasten rinnalle tulisi ihana pikku käärö niin kyllä siihen varmasti kiintyis 100:lla
      MUTTA myöhemmin sitä uhma- ja murkkuangstia ei varmaan kestä vieraalta niinpaljo kuin omilta.

    • huoh....

      "MUTTA myöhemmin sitä uhma- ja murkkuangstia ei varmaan kestä vieraalta niinpaljo kuin omilta" Miten niin omilta? Omahan se adoptoitukin on!

      • ed.

        Sori typo, piti kirjoittamani että miten niin vieraalta....


      • kyllikkisetä
        ed. kirjoitti:

        Sori typo, piti kirjoittamani että miten niin vieraalta....

        No mä tarkoitin tietysti biologisilta - siis siinä meielessä "omilta" lapsilta.
        "Omat lapset" on "omia" siinä mielessä kun ne on kerran synnyttänyt enemmän tai vähemmän kivuliaasti ja ollut soutamassa ja huopaamassa mukana siittämisestä lähtien. Siinä se pieni mutta ehkei niin merkittävä ero.


    • Tyrmistynyt

      eipä tuo siitä riipu mikä on, adoptoitu/sijoitettu/kaksonen/kuopus yms. ainahan sitä saa vanhemmat ja isommat sisarukset olla tarkkana tasapuolisuuden kanssa. Isovanhemmillani on ja on ollut monia sijoitettuja lapsia joiden oikea suku on lähestulkoon katkaissut yhteydet. kolme ensimmäistä pitkäaikaisemmin sijoitettua ovat nykyään osa meidän sukuamme siinä missä muutkin. (minun kanssani saman ikäisen kanssa olemme aina nauraneet että ollaan ku serkuksia, ja yksi tärkeimmistä serkuista hän minulle onkin) kaksi viimmeisintä lyhyt aikaisemmin sijoitettua tapaavat sukuaan jatkuvasti ja lomailevat yhdessä. kuullostaahan tämä väärältä, mutta itse olen ajatellut asian niin että kaikki saavat yhden suvun, yhden tukiverkoston joka on mukana kun on aika alkaa luoda omaa tulevaisuutta. Asioita voisivat nämä haukkujat ajatella useammasta näkökulmasta! saattaa kuullostaa siltä että yrittäisin nostaa sukuani pelastajaksi mutta sitä se ei ole. yhtälailla suvun sijaislapset ovat minun tukenani kuin minä yritän auttaa heitä.
      Esimerkkinä voisin kertoa että kuulin että serkkuni (vajaan vuoden vanha) joutuisi sydän leikkaukseen. olin järkyttynyt mutta edes valokuvat heräämöstä eivät saaneet itkemään.yksi sijaislapsista kaatui laskettelurinteessä menetti tajunsa ja joutui sairaalaan, itkin tunnin vessassa. se kertoo etteivät ihmiset kenenkään ajatuksissa ole aina tasavertaisia sitä ei voi kieltää mutta sen ei kuitenkaan tarvitse vaikuttaa käytökseen, aina voi ja pitää pyrkiä tasavertaisuuteen!!
      t. kaksosten isosisko joka on ala-asteella selittänyt sijaislapsi käsitteen toteamalla että "kun niiden vanhemmat ei voinu hoitaa niitä ku niillä oli huolia niin sit ne tuli mummulaan mulle niinku serkuiksi"

    • johann onn

      En voi puhua muitten puolesta, mutta omassa perheessäni on useampi lapsi, sekä kotitekoisia että adoptoituja. Tunnesuhteessa lapsiin ei ole eroa sen perusteella mikä kenenkin tausta on.

    Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1429
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1285
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe