Pastorien palkoista

Mites on?

Tiedättekö te helluntalaiset, millaisia palkkoja teidän pastoreillenne maksetaan, ovatko ne suhteessa yritysjohtajien palkkoihin tyyliin, että pikkusrk:ssa vähemmän ja isossa srk:ssa enemmän? Luulisi tällaisissa asioissa seurakunnissa olevan avoimuutta, että seurakuntalaiset tietäisivät mihin heidän kymmenyksensä menevät.

83

6076

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lön

      ne aika lähellä yritysjohtajien palkkoja on. Meillä on jäseniä 120 ja pastori saa 9500 euroa kuussa käteen. Isoissa seurakunnissa saa enemmän.

      • duppadappadaijaijuu

        Oisit nyt tempaissut edes vähän realistisemman summan.


      • vanhintre
        duppadappadaijaijuu kirjoitti:

        Oisit nyt tempaissut edes vähän realistisemman summan.

        Palka maksetaan ihan taulukon mukaan, mutta sitten kilometri ja päivärahakorvauksilla voi puliveivata toisen mokoman lisää.

        Muistakaa seuraavan kerran kun kolehtihaavi kohdalle sattuu, valtakunnan työ tarvitsee ajallisia varoja!


      • Lön
        duppadappadaijaijuu kirjoitti:

        Oisit nyt tempaissut edes vähän realistisemman summan.

        koko ketju on niin typerä, että ei siihen voinut vastata mitään järkevää. Jokainen tietää, että rahan takia ei kukaan tuota työtä tässä maassa tee. Nälkää näkevät.


      • ällikkä?

        Onko kyseessä seurakunta Nokialla? Varmaan siellä paikalliset insinöörit maksaa hyvin?


      • Täyttä valhetta

        ...


      • markoissa vai

        ja höpön löpön. vai että 9500. Oliko tuo joku herja vai?


      • Turha selitellä
        Lön kirjoitti:

        koko ketju on niin typerä, että ei siihen voinut vastata mitään järkevää. Jokainen tietää, että rahan takia ei kukaan tuota työtä tässä maassa tee. Nälkää näkevät.

        Ai ei tee vain, toivottavasti seurakunnat alkavat maksamaan sellaista 1500 euroa käteen, niin sitten voidaan puhua siitä kuka tekee ja minkä takia hengellistä työtä.
        Luulenpa vain, että kato kävisi.


      • Turha selitellä kirjoitti:

        Ai ei tee vain, toivottavasti seurakunnat alkavat maksamaan sellaista 1500 euroa käteen, niin sitten voidaan puhua siitä kuka tekee ja minkä takia hengellistä työtä.
        Luulenpa vain, että kato kävisi.

        Minä olen tehnyt hengellistä työtä 1500 Skr:n (n.140 euroa) kuukausipalkalla. Sitten sain suuren palkankorotuksen.
        Palkkaani nostettiin 2000 kruunuun (180 euroon). Kyllä tuntui että olin rikas.


      • ilonen kertoja
        Lön kirjoitti:

        koko ketju on niin typerä, että ei siihen voinut vastata mitään järkevää. Jokainen tietää, että rahan takia ei kukaan tuota työtä tässä maassa tee. Nälkää näkevät.

        lönnille? Jos ne ei siitä nettoisi, niin ne olis jo ajat sitten toisissa hommissa. Eräs saarnaaja sanoi kerran, hän oli ekonomi ja tuumasi, että aina kun kotiin menee niin työt ja vastuu kulkee mukana. Hänestä tuli saarnamies ja hän sanoi ettei työt eikä vastuu ole senjälkeen kulkeutunut vapaa aikaan saarnaajat ajelevat uusilla autoilla, ja rahaa on.


      • ahneita riittää
        vanhintre kirjoitti:

        Palka maksetaan ihan taulukon mukaan, mutta sitten kilometri ja päivärahakorvauksilla voi puliveivata toisen mokoman lisää.

        Muistakaa seuraavan kerran kun kolehtihaavi kohdalle sattuu, valtakunnan työ tarvitsee ajallisia varoja!

        Saarnaajat ja papit eivät ihmisten rahoja tarvitse, osaavat muutenkin puhua "omaan pussiinsa mennen tullen". Köyhät ihmiset sen sijaan tarvitsevat apuja ja nämä saarnaajat/papit eivät siihen ryhmään kuulu.


      • JonoJonottaja

        Kerro heti minulle mikä seurakunta maksaa yli yhdeksän tuhatta euroa pastorille. Minä asetun heti jonoon pastoriksi siihen seurakuntaan.


      • Anonyymi

        Helluntaiseurakunnilla on ns. suosituspalkka, joka on päätetty seurakuntien yhteistyöelimissä. Pienen seurakunnan pastorin suosituspalkka (alkupalkka) n. 1800 euroa ja suurimpien johtavan pastorin palkka n. 3000 euroa. Suosituspalkka nousee kokemusvuosien mukaan jonkin verran ja on parhaimmillaan jotain 3800 euroa (siis iso seurakunta ja johtava pastori). Suurissakin seurakunnissa apulaispastorien palkka on lähempänä noita pikkuseurakunnan palkkoja. Nämä ovat siis yhteisesti sovittuja suosituksia. Monet seurakunnat maksavat käytännössä vähemmän pastoreilleen. 9500 euroa kuussa on kyllä mielikuvituksen tuotetta tai sitten todella ainutlaatuinen tapaus.


    • Näin se vaan on

      Tietojeni mukaan palkat ovat siinä 1400-2200 € välissä, eli suurinpiirtein siivojien tai kiinteistönhoitajien tasoa.

      • tappaja-ampiainen

        olla, minä en ymmärrä, että miksi jonkun köyhän eläkeläisen pitäisi vähistä rahoistaan tukea jonkun parempaan keskiluokkaan itsensä ujuttaneen saarnaajan elämää. Kutsumusammattiinhan ei lähdetä rahankiilto silmissä, joten ei pitäisi olla myöskään sitten vaatimassa "kuuta taivaalta", koska pelkkä kutsumushan korvaa kaiken, vai?


      • Vierailijavain
        tappaja-ampiainen kirjoitti:

        olla, minä en ymmärrä, että miksi jonkun köyhän eläkeläisen pitäisi vähistä rahoistaan tukea jonkun parempaan keskiluokkaan itsensä ujuttaneen saarnaajan elämää. Kutsumusammattiinhan ei lähdetä rahankiilto silmissä, joten ei pitäisi olla myöskään sitten vaatimassa "kuuta taivaalta", koska pelkkä kutsumushan korvaa kaiken, vai?

        on kokemusta. Vuonna 1990 luovuin "maallisesta" tehtävästä ja myös palkasta, joka oli lähellä 20.000mk/kk. Läksin pastorin töihin ja alkupalkka oli silloin noin 5400mk/kk.

        Muistan kuinka todella ja vilpittömästi iloitsin palkkani tiputuksesta. Koin todella että olin luopunut jostain.

        Ps. nyt olen jälleen vanhoissa hommissa ja tulot ovat sen mukaiset.


      • palkat

        "Tietojeni mukaan palkat ovat siinä 1400-2200 € välissä, eli suurinpiirtein siivojien tai kiinteistönhoitajien tasoa"

        Helluntaiseurakuntienkin jäsenistä suuri osa on duunareita joilla palkka jää reippaasti alle kahden tonnin vaikka tekevät täyttä työvikkoa.


      • Jumalan lapsi
        palkat kirjoitti:

        "Tietojeni mukaan palkat ovat siinä 1400-2200 € välissä, eli suurinpiirtein siivojien tai kiinteistönhoitajien tasoa"

        Helluntaiseurakuntienkin jäsenistä suuri osa on duunareita joilla palkka jää reippaasti alle kahden tonnin vaikka tekevät täyttä työvikkoa.

        helluntailaisia on työntekijöitä laidasta laitaan. On maanviljelijöitä, postinkantajia, lastenhoitajia, lastentarhanopettajia, opettajia, ylilääkäreitä, lääkäreitä, yritysjohtajia, hyvin menestyviä yksityisyrittäjiä.

        Kaikenlisäksi, aika moni näistä tavallisista työntekijöistä, niistä pienipalkkaisistakin, jostain kumman syystä on pystynyt kartuttamaan omaisuuttaan niin, että asuvat melkoisen mukavasti, hyvillä asuntoalueilla omakotitaloissaan, on mökit, autot, tekevät ulkomaanmatkoja jne. eli elelevät suht koht mukavasti.

        Jumala siunaa myös maallisesti häneen uskovia, minkä muun johtopäätöksen tästä kaikesta voisi tehdä?

        Ei ne pienet tulot mitään ratkaise, vaan se miten sitä elämäänsä elää ja keneen turvansa panee.


      • aivan vapaehtoista.
        tappaja-ampiainen kirjoitti:

        olla, minä en ymmärrä, että miksi jonkun köyhän eläkeläisen pitäisi vähistä rahoistaan tukea jonkun parempaan keskiluokkaan itsensä ujuttaneen saarnaajan elämää. Kutsumusammattiinhan ei lähdetä rahankiilto silmissä, joten ei pitäisi olla myöskään sitten vaatimassa "kuuta taivaalta", koska pelkkä kutsumushan korvaa kaiken, vai?

        on Jehovissa hyvin raamatullinen. Siellä ei makseta palkkaa vaan kaikki tekee vapaehtoisesti.
        Eli rivi jäsenistö pitää työstäkin vapaata, että erottautuu evankeliumin julistuksen levitykseen.
        Kolehtia ei kerätä, vaan seurakunta vapaehtoisuuden mukaan hoitaa itse kustannukset jne.

        siellä oiva esimerkki, kuinka työtä tehdään sydämestä.


      • helluntailainen.
        aivan vapaehtoista. kirjoitti:

        on Jehovissa hyvin raamatullinen. Siellä ei makseta palkkaa vaan kaikki tekee vapaehtoisesti.
        Eli rivi jäsenistö pitää työstäkin vapaata, että erottautuu evankeliumin julistuksen levitykseen.
        Kolehtia ei kerätä, vaan seurakunta vapaehtoisuuden mukaan hoitaa itse kustannukset jne.

        siellä oiva esimerkki, kuinka työtä tehdään sydämestä.

        että helluntaissa palkat kulkee pääluvun mukaan.
        Ei se varmaan kovin hirveä ole, mutta elää asiallisesti.
        Työaikalaki on ehkä nyt matkassa, mutta päivät on ainakin ennen olleet pitkät.
        Vanhat saarnamiehet, elivät monesti vedellä ja leivällä, sivutoimisena.
        Saattoipa olla, että verottaja vielä rankaisi, että kyllä te pimeätä rahaa saatte ja mätkäisivät veroja.
        No pappi maksoi keisarille sen, mitä ei keisarin olisi tarvinnut kysyä, mutta ehkä kaiken takana oli kirkon hallintavalta ja kateusraha vapaisiin suuntiin.


      • Jumalan lapsi
        Jumalan lapsi kirjoitti:

        helluntailaisia on työntekijöitä laidasta laitaan. On maanviljelijöitä, postinkantajia, lastenhoitajia, lastentarhanopettajia, opettajia, ylilääkäreitä, lääkäreitä, yritysjohtajia, hyvin menestyviä yksityisyrittäjiä.

        Kaikenlisäksi, aika moni näistä tavallisista työntekijöistä, niistä pienipalkkaisistakin, jostain kumman syystä on pystynyt kartuttamaan omaisuuttaan niin, että asuvat melkoisen mukavasti, hyvillä asuntoalueilla omakotitaloissaan, on mökit, autot, tekevät ulkomaanmatkoja jne. eli elelevät suht koht mukavasti.

        Jumala siunaa myös maallisesti häneen uskovia, minkä muun johtopäätöksen tästä kaikesta voisi tehdä?

        Ei ne pienet tulot mitään ratkaise, vaan se miten sitä elämäänsä elää ja keneen turvansa panee.

        Kuka on ottanut mun merkkini taas käyttöönsä eikö löydy muuta merkkiä.
        En edes voi tietää missä muualla käytät, paitsi tuolla ydessä linkissä oli tänään.
        Älä häpäise merkkiä millään pahoilla puheilla.
        Jeesuksen nimessä ja Pyhässä Veressä. Amen. siunausta

        Voisithan laittaa vaikka pisteen perään, niin tietää kumpi kirjoittaa tai jotain muuta.


      • Jumalan lapsi
        Jumalan lapsi kirjoitti:

        Kuka on ottanut mun merkkini taas käyttöönsä eikö löydy muuta merkkiä.
        En edes voi tietää missä muualla käytät, paitsi tuolla ydessä linkissä oli tänään.
        Älä häpäise merkkiä millään pahoilla puheilla.
        Jeesuksen nimessä ja Pyhässä Veressä. Amen. siunausta

        Voisithan laittaa vaikka pisteen perään, niin tietää kumpi kirjoittaa tai jotain muuta.

        Anteeksi se olikin se oli yli vuosi sitten, kun joku oli kirjoittanut mun merkilläni. Katsoin päivämäärän. Siunausta


      • toinen Jlan lapsi
        Jumalan lapsi kirjoitti:

        Anteeksi se olikin se oli yli vuosi sitten, kun joku oli kirjoittanut mun merkilläni. Katsoin päivämäärän. Siunausta

        Jos sä et kirjaa ja varaa tuota nikkiä itselles, kuka tahansa saa sitä käyttää. Itsekin olen jossain laittanut, tietämättä esim. sinusta, siis en tahallani.


      • "Mohis"
        aivan vapaehtoista. kirjoitti:

        on Jehovissa hyvin raamatullinen. Siellä ei makseta palkkaa vaan kaikki tekee vapaehtoisesti.
        Eli rivi jäsenistö pitää työstäkin vapaata, että erottautuu evankeliumin julistuksen levitykseen.
        Kolehtia ei kerätä, vaan seurakunta vapaehtoisuuden mukaan hoitaa itse kustannukset jne.

        siellä oiva esimerkki, kuinka työtä tehdään sydämestä.

        "< Mielestän Jumalan valtakunnan työ >" ? Jehovien kymmennykset menee Nyorkin rautaesiripun taakse, ja sieltä kyseisen lahkon eliiteille.


      • hesekiel1
        aivan vapaehtoista. kirjoitti:

        on Jehovissa hyvin raamatullinen. Siellä ei makseta palkkaa vaan kaikki tekee vapaehtoisesti.
        Eli rivi jäsenistö pitää työstäkin vapaata, että erottautuu evankeliumin julistuksen levitykseen.
        Kolehtia ei kerätä, vaan seurakunta vapaehtoisuuden mukaan hoitaa itse kustannukset jne.

        siellä oiva esimerkki, kuinka työtä tehdään sydämestä.

        jehovat on ihan pihalla .selittää Raamattua omilla ns.aivoilla.pysykää kaukana siitä hapatuksesta


    • kannattais varmaan

      samalla miettiä sitä itse työtä, mitä pastori todella tekee.
      Jotain asiasta tiedän ja voin sanoa että 60% työstä on sitä jota seurakuntalaiset eivät näe.

      • porukkaa

        Onko uskovaisilla todellakin tämä asenne, että jonkun työ on paljon arvokkaampaa kuin toisen ja siitä pitää maksaa enemmän. Jos näin on, niin voin sanoa, että ei kyllä voi lähimmäisen arvostamisesta puhua.


      • huomasitko..
        porukkaa kirjoitti:

        Onko uskovaisilla todellakin tämä asenne, että jonkun työ on paljon arvokkaampaa kuin toisen ja siitä pitää maksaa enemmän. Jos näin on, niin voin sanoa, että ei kyllä voi lähimmäisen arvostamisesta puhua.

        en puhunut rahasta mitään, joten älä sinäkään lue rivien välistä mitään mitä siellä ei ole!

        ei tarvitse edes uskovia ajatella kuin voi jo lehdestä lukea pientä epätasavertasuutta suomen palkoissa....sinäkin varmasti tiedät että vastuulisemmasta työstä saa enempi palkkaa..eikä tässä ole kyse siitä että ei arvosta toisen työtä.


      • Pyyteetön
        huomasitko.. kirjoitti:

        en puhunut rahasta mitään, joten älä sinäkään lue rivien välistä mitään mitä siellä ei ole!

        ei tarvitse edes uskovia ajatella kuin voi jo lehdestä lukea pientä epätasavertasuutta suomen palkoissa....sinäkin varmasti tiedät että vastuulisemmasta työstä saa enempi palkkaa..eikä tässä ole kyse siitä että ei arvosta toisen työtä.

        ovat aina eksyttäjiä.
        Oman työnsä ohessa tehty seurakuntatyö on oikein ja kunnioitettavaa.


      • punnitse arvosi
        huomasitko.. kirjoitti:

        en puhunut rahasta mitään, joten älä sinäkään lue rivien välistä mitään mitä siellä ei ole!

        ei tarvitse edes uskovia ajatella kuin voi jo lehdestä lukea pientä epätasavertasuutta suomen palkoissa....sinäkin varmasti tiedät että vastuulisemmasta työstä saa enempi palkkaa..eikä tässä ole kyse siitä että ei arvosta toisen työtä.

        kirjoittamiesi rivien välistä voi kyllä lukea asenteesi tosi selvästi eli rahan mukaan ihmiset arvotetaan


    • pirochka

      Että suomalaisittain keskisuuren helluntaiseurakunnan pastori saa ehkä n. 2000 €/kk ja joutuvat vielä joka kuukausi miettimään, mistä saadaan rahat ylipäätään seurakunnan toimintojen pyörittämiseen kun jäsenten maksamat lahjoitukset eivät aina tahdo riittää pakollisiin menoihin. Eiköhän useimmilla seurakunnilla ole pankissa luotollinen tili joka on yleensä aina miinuksella ja pahasti.

      • pastorit sun muut

        2000 €ihan hyvältä, eihän ihmisten, jotka saavat tehdä juuri sitä mitä haluavat, saavat tehdä "unelmatyötänsä" tarvitse siitä saaa enää yhtään enempää.


      • pirochka
        pastorit sun muut kirjoitti:

        2000 €ihan hyvältä, eihän ihmisten, jotka saavat tehdä juuri sitä mitä haluavat, saavat tehdä "unelmatyötänsä" tarvitse siitä saaa enää yhtään enempää.

        Itsekin saan sosiaalialalla saman verran. Ei tuo pastorin homma monellekaan mitään unelmatyötä ole vaan kutsumusammatti. Ei kukaan jaksa tehdä helluntaipastorin hommia kovinkaan kauan, ellei ole sisäistä kutsumusta siihen. Kysymys ei ole siis mistään unelmasta vaan työstä, joka on halveksittu, aliarvostettu, pilkattu, väärinymmärretty jne.


    • jo on joukolla

      käsitykset. vai että ilmaseksi pitäis pastorin työtä tehdä.
      Seuraavan kerran kun sairaanhoitajat lakkoilee niin sanotaan samaa että turhaan te mesotte "kutsumus" työhän se on...
      kuinka moni teistä edes tietää että pastorin työ on 24/7 duunia? ja että se ei vain ole se pastori joka sitä työtä tekee vaan koko perhe..jolle ei palkkaa makseta.

      • Puoskareiden uhri

        just joo, aivan varmasti onkin 24/7. Muistan erittäin hyvin erään soittoni parikymmentä vuotta sitten seurakunnan pastorille, kun olin elämäni haaksirikossa ja soitin hänelle iltaseitsemältä kysyäkseni asiaan hengellistä mielipidettä, niin hän käski minun soittaa aivan muulle henkilölle ja virka-aikaan elikkäs minkäänlaisia neuvoja ja apuja ei tullut. No, onneksi joutui tämäkin "pystyyn kuollut" ihminen lähtemään pastorin paikaltaan seurakunnan painostuksesta muutaman vuoden päästä. Missähän lie nyt on aiheuttamassa mielipahaa muille ihmisille.

        Eikä muuten oo ainut eikä pahinkaan tapaus, joten kyllä näitä todellisia epäsosiaalisia, ihmisen kohtaamisessa "konttausasteella" olevia puoskareita riittää seurakuntaviroissa ja heitäkö pitäisi muka kunnioittaa ja heillekö pitäisi vielä maksaa "asiantuntijuudesta" hyvää palkkaakin - en maksa senttiäkään.

        Seurakuntalaisenahan minä voisin ottaa mallia tällaisilta opettajilta, miten vaikeuksissa olevia ihmisiä tule kohdata.


    • Usko Uskovainen

      eivät he saa liikaa rahaa.

      • Shoppailu rasittaa

        mä kuulun katos ylempään keskiluokkaan taloudellisesti, mutta mua häiritsee se, että pastorit ajelee mersuilla ja asuu hienoissa taloissa ja sitten ne kehtaa pitää niitä loputtomia kolehtisaarnojaan ja saada köyhät eläkeläiset syyllistymään puheillaan niin, että reppanat antavat vähästään näille ahneille.
        Siis mun moraalini ei kyllä antaisi siinä periksi, että lähtisin vaatimaan seurakunnalta jotain palkkioita siitä, että kun "KATSOKAAS KUN MULLA NYT SATTUU OLEMAAN TÄLLAINEN KUTSUMUS", en todellakaan. Jos mulla kerta on niin vahva kutsumus johonkin hommaan, niin kyllä mun nyt sen verran pitäis olla kutsumukseni arvoinen, että jaksaisin sitä tehdä palkkatyöni ohessa pelkästä ilosta.
        Oikeastaan voi sanoa, että todellista Jumalan kutsumusta on tosi harvalla yhtään mihinkään, se on ihan ihmisten omaa kuvitelmaa.


      • Shoppailu rasittaa kirjoitti:

        mä kuulun katos ylempään keskiluokkaan taloudellisesti, mutta mua häiritsee se, että pastorit ajelee mersuilla ja asuu hienoissa taloissa ja sitten ne kehtaa pitää niitä loputtomia kolehtisaarnojaan ja saada köyhät eläkeläiset syyllistymään puheillaan niin, että reppanat antavat vähästään näille ahneille.
        Siis mun moraalini ei kyllä antaisi siinä periksi, että lähtisin vaatimaan seurakunnalta jotain palkkioita siitä, että kun "KATSOKAAS KUN MULLA NYT SATTUU OLEMAAN TÄLLAINEN KUTSUMUS", en todellakaan. Jos mulla kerta on niin vahva kutsumus johonkin hommaan, niin kyllä mun nyt sen verran pitäis olla kutsumukseni arvoinen, että jaksaisin sitä tehdä palkkatyöni ohessa pelkästä ilosta.
        Oikeastaan voi sanoa, että todellista Jumalan kutsumusta on tosi harvalla yhtään mihinkään, se on ihan ihmisten omaa kuvitelmaa.

        ..ns. pastorin palkka muutu siitä, kuinka suuri kolehti kulloinkin on.

        Jos se palkka on esim. 1500€/kk, ei se suurene, vaikka joskus kolehtihaavin anti olisi miten iso tahansa.
        Sovituuta palkkaa he nostavat ja sillä siisti.

        On väärä ajatus, että papit saavat kolehtihaavin tuotoista jotain ekstraa palkan lisäksi. Ei kai ne kutsumustaan käytä motiivina rahan keruuseen?

        Viestisi herätti tällaisia ajatuksia nupissani.

        Olen kyllä hekilökohtaisesti sitä mieltä, että palkkapappeja ei tarvita seurakunnissa. Palkkapappeus on seurakunnan rappio, olen sen sanonut saarnapöntöstäkin kuulijoille.

        Palkkapappeus lamaannuttaa seurakuntien jäsenet penkkin istumaan. Ajatus on se, että kun palkkaa saavat, tehkööt hommat, evankelioimisen, juoksevat asiat, yms. Uskovia tulisi opettaa ja innostaa evankelioimiseen, lampaat synnyttävät karitsoita, ei paimenet.

        Ja kukaan palkkapappi ei saa olla vanhemmiston yläpuolella ja käyttää vanhemmistoa leimasimena suunnitelmilleen.

        Kristus Jeesus on seurakunnan Ylipaimen. Yhtä paimenta seurakunnassa ei saa olla, vaan vanhemmistoveljet ovat Raamatun mukaan seurakunnan paimenia.

        Jos joku persoona esim saarnaajan nimikkeellä oleva nostetaan vanhemmiston yläpuolelle, ollaan pois Raamatusta.

        Kukaan ei saa ola seurakunnan ja Kristuksen Jeesuksen välissä.


      • Shoppailu rasittaa kirjoitti:

        mä kuulun katos ylempään keskiluokkaan taloudellisesti, mutta mua häiritsee se, että pastorit ajelee mersuilla ja asuu hienoissa taloissa ja sitten ne kehtaa pitää niitä loputtomia kolehtisaarnojaan ja saada köyhät eläkeläiset syyllistymään puheillaan niin, että reppanat antavat vähästään näille ahneille.
        Siis mun moraalini ei kyllä antaisi siinä periksi, että lähtisin vaatimaan seurakunnalta jotain palkkioita siitä, että kun "KATSOKAAS KUN MULLA NYT SATTUU OLEMAAN TÄLLAINEN KUTSUMUS", en todellakaan. Jos mulla kerta on niin vahva kutsumus johonkin hommaan, niin kyllä mun nyt sen verran pitäis olla kutsumukseni arvoinen, että jaksaisin sitä tehdä palkkatyöni ohessa pelkästä ilosta.
        Oikeastaan voi sanoa, että todellista Jumalan kutsumusta on tosi harvalla yhtään mihinkään, se on ihan ihmisten omaa kuvitelmaa.

        >>>mua häiritsee se, että pastorit ajelee mersuilla ja asuu hienoissa taloissa ja sitten ne kehtaa pitää niitä loputtomia kolehtisaarnojaan ja saada köyhät eläkeläiset syyllistymään puheillaan niin, että reppanat antavat vähästään näille ahneille.


      • Jumalanhullu kirjoitti:

        ..ns. pastorin palkka muutu siitä, kuinka suuri kolehti kulloinkin on.

        Jos se palkka on esim. 1500€/kk, ei se suurene, vaikka joskus kolehtihaavin anti olisi miten iso tahansa.
        Sovituuta palkkaa he nostavat ja sillä siisti.

        On väärä ajatus, että papit saavat kolehtihaavin tuotoista jotain ekstraa palkan lisäksi. Ei kai ne kutsumustaan käytä motiivina rahan keruuseen?

        Viestisi herätti tällaisia ajatuksia nupissani.

        Olen kyllä hekilökohtaisesti sitä mieltä, että palkkapappeja ei tarvita seurakunnissa. Palkkapappeus on seurakunnan rappio, olen sen sanonut saarnapöntöstäkin kuulijoille.

        Palkkapappeus lamaannuttaa seurakuntien jäsenet penkkin istumaan. Ajatus on se, että kun palkkaa saavat, tehkööt hommat, evankelioimisen, juoksevat asiat, yms. Uskovia tulisi opettaa ja innostaa evankelioimiseen, lampaat synnyttävät karitsoita, ei paimenet.

        Ja kukaan palkkapappi ei saa olla vanhemmiston yläpuolella ja käyttää vanhemmistoa leimasimena suunnitelmilleen.

        Kristus Jeesus on seurakunnan Ylipaimen. Yhtä paimenta seurakunnassa ei saa olla, vaan vanhemmistoveljet ovat Raamatun mukaan seurakunnan paimenia.

        Jos joku persoona esim saarnaajan nimikkeellä oleva nostetaan vanhemmiston yläpuolelle, ollaan pois Raamatusta.

        Kukaan ei saa ola seurakunnan ja Kristuksen Jeesuksen välissä.

        Sait multa plussan.


      • Shoppailu rasittaa kirjoitti:

        mä kuulun katos ylempään keskiluokkaan taloudellisesti, mutta mua häiritsee se, että pastorit ajelee mersuilla ja asuu hienoissa taloissa ja sitten ne kehtaa pitää niitä loputtomia kolehtisaarnojaan ja saada köyhät eläkeläiset syyllistymään puheillaan niin, että reppanat antavat vähästään näille ahneille.
        Siis mun moraalini ei kyllä antaisi siinä periksi, että lähtisin vaatimaan seurakunnalta jotain palkkioita siitä, että kun "KATSOKAAS KUN MULLA NYT SATTUU OLEMAAN TÄLLAINEN KUTSUMUS", en todellakaan. Jos mulla kerta on niin vahva kutsumus johonkin hommaan, niin kyllä mun nyt sen verran pitäis olla kutsumukseni arvoinen, että jaksaisin sitä tehdä palkkatyöni ohessa pelkästä ilosta.
        Oikeastaan voi sanoa, että todellista Jumalan kutsumusta on tosi harvalla yhtään mihinkään, se on ihan ihmisten omaa kuvitelmaa.

        >>> Jos mulla kerta on niin vahva kutsumus johonkin hommaan, niin kyllä mun nyt sen verran pitäis olla kutsumukseni arvoinen, että jaksaisin sitä tehdä palkkatyöni ohessa pelkästä ilosta.


    • Yleensä pastoreiden palkat ovat siitä matalammasta
      päästä jos jotakin palkkaa saavat. Pienissä seurakunnissa
      pastorit eivät saa mitään palkkaa ellei suurempi srk ole
      srk:aa rahottamassa. Pastorin palkka kun on paljon tai kokonaan siitä riippuvainen että uskovat uhraavat rahaa
      seurakunnalle ja että heitä on tarpeeksi monta.

      • Lisäisin vielä tähän;
        Jos joku ajattelee vapaiden suuntien pastorin ammattia raha tähtäimessä, ÄLÄ IHMEESSÄ PYRI PASTORIKSI.


    • velkakuplatalous

      "Kaikenlisäksi, aika moni näistä tavallisista työntekijöistä, niistä pienipalkkaisistakin, jostain kumman syystä on pystynyt kartuttamaan omaisuuttaan niin, että asuvat melkoisen mukavasti, hyvillä asuntoalueilla omakotitaloissaan, on mökit, autot, tekevät ulkomaanmatkoja jne. eli elelevät suht koht mukavasti.

      Jumala siunaa myös maallisesti häneen uskovia, minkä muun johtopäätöksen tästä kaikesta voisi tehdä?"

      - Tuollaista on monen ei-uskovankin elämä nykyään Suomessa. Mukavaa elämää, asuntoja ja etelänmatkoja saa pankilta ja luottokorttiyhtiöiltä.

    • l-h

      j...hullu sanoo---Olen kyllä hekilökohtaisesti sitä mieltä, että palkkapappeja ei tarvita seurakunnissa. Palkkapappeus on seurakunnan rappio, olen sen sanonut saarnapöntöstäkin kuulijoille.

      ja kerrohan samaan hengenvetoon sitten ,mista se papin palkka ja elaminen sitten tulee ,ellei seurakunnalta????putoavatko palkkashekit tilipaivina pilvista,vai mista, ja jos sattuu tuulemaan ,noi pilvista tulevat shekithan saattaa menna naapuriseurakintaan..vai?saman se maksaa leipa papillekkin,kun sinulle
      tuossa alkuun raamatun nakemys palkasta---1. Kor. 9:10

      Meidän tähtemmehän on kirjoitettu, että kyntäjän tulee kyntää toivossa ja puivan puida osansa saamisen toivossa.
      1. Tim. 5:18 Sillä Raamattu sanoo: "Älä sido puivan härän suuta", ja: "Työmies on palkkansa ansainnut".

      • christianos original

        "mista se papin palkka ja elaminen sitten tulee ,ellei seurakunnalta????"

        "Maallisesta" palkkaduunista? Näin Paavalikin toimi, samoin toimittiin melko yleisesti alkukristittyjen keskuudessa (kristityt olivat pääosin kaupunkien ammatinharjoittajia).

        Uusitestamentillisin malli olisi sellainen, jossa paimenet saavat elantonsa palkkatyöstä, kuten muukin seurakunta. Lisäksi seurakunta voisi toki avustaa rahallisesti sellaisia paimenia, jotka tekevät leipätyössään lyhempää työviikkoa tai lyhempiä päiviä seurakunnallisten toimiensa vuoksi.


      • Jeesusonoriginal
        christianos original kirjoitti:

        "mista se papin palkka ja elaminen sitten tulee ,ellei seurakunnalta????"

        "Maallisesta" palkkaduunista? Näin Paavalikin toimi, samoin toimittiin melko yleisesti alkukristittyjen keskuudessa (kristityt olivat pääosin kaupunkien ammatinharjoittajia).

        Uusitestamentillisin malli olisi sellainen, jossa paimenet saavat elantonsa palkkatyöstä, kuten muukin seurakunta. Lisäksi seurakunta voisi toki avustaa rahallisesti sellaisia paimenia, jotka tekevät leipätyössään lyhempää työviikkoa tai lyhempiä päiviä seurakunnallisten toimiensa vuoksi.

        Jeesus opetti: työmies on palkkansa ansainnut. Hän kehotti opetuslapsia asumaan ja syömään kodeissa lähetysmatkoillaan. Saman logiikan mukaan seurakunnan on maksettava pastorinsa palkka. Tuskin seurakuntalaiset haluavat pitää pastoriaan kiertävässä kortteerissa. Mulle riittää Jeesuksen sana tästäkin.


    • l-h

      entas jos pappiparka tekee pappityotaan 40 t viikossa tai enemmankin..niinkuin muutkin tyossakavijat? pitaisiko sitten viela kayda iltaduunissa jotta saisi perheen elatettya ja vuokrat[morgetin] maksettua?

      ei tunneta armoa pappiparoille talla saitilla...vaan pitaisi painaa hommia ,kunnes kaatuu tyon alle..eiko kelpaa tuo raamatunopetus?
      1. Tim. 5:18 Sillä Raamattu sanoo: "Älä sido puivan härän suuta", ja: "Työmies on palkkansa ansainnut".

    • Raamatun opetus

      "ei tunneta armoa pappiparoille talla saitilla...vaan pitaisi painaa hommia ,kunnes kaatuu tyon alle..eiko kelpaa tuo raamatunopetus?"

      "Pappeja" (paimenia) tulisikin olla tarpeeksi. UT ei tunne nykyisen kaltaista yhden palkkapastorin järjestelmää. Paimeista puhutaan monikossa.

      Me kristityt vaan olemme itse luoneet liikeyritystä muisttuvat järjestörakenteemme.

      • RaamOp

        paimenista, korjaan.


    • Ei käy kateeksi, hedän palkkojensa suhtee.

      Tosin on kiskureitakin, riippuen missä maassa ja miten ja kuka on palkka sopimusten takana.
      Ruotsissa ainakin on melko vähiin tuloihin tyytyminen.

      • kuka tietää

        Kiertävä pastori otti 300 e, matka n.150 km , sisältyi samaan, en osaa sanoa onko paljon yhdestä kokouksesta.


      • jaikal.se
        kuka tietää kirjoitti:

        Kiertävä pastori otti 300 e, matka n.150 km , sisältyi samaan, en osaa sanoa onko paljon yhdestä kokouksesta.

        Valmistautuminen yhteen kokoukseen kestää viikon.
        Laske siitä kohtuullinen tuntipalkka saarnaajalle.
        Saarna valmistetaan siis kokousta edeltävän viikon aikana.
        Kokouksessa saarnaaminen on vain pieni osa saarnaajan työpanoksesta kokousta varten. Näin jos saarnaaja valmistautuu kokoukseen hyvin.

        Ymmärrämme että kukaan ei kykene valmistautumaan hyvin kokouksiin mikäli saarnaa monessa kokouksessa viikon aikana. Tämä voi olla ongelma.


      • ruista
        jaikal.se kirjoitti:

        Valmistautuminen yhteen kokoukseen kestää viikon.
        Laske siitä kohtuullinen tuntipalkka saarnaajalle.
        Saarna valmistetaan siis kokousta edeltävän viikon aikana.
        Kokouksessa saarnaaminen on vain pieni osa saarnaajan työpanoksesta kokousta varten. Näin jos saarnaaja valmistautuu kokoukseen hyvin.

        Ymmärrämme että kukaan ei kykene valmistautumaan hyvin kokouksiin mikäli saarnaa monessa kokouksessa viikon aikana. Tämä voi olla ongelma.

        jaikal.se

        Kokonaisen viikon käyttäminen yhteen kokoukseen valmistautumiseen on kyllä ajan tuhlausta. Aloitteleva puhuja voi käyttää saarnan valmisteluun ja hiomiseen muutaman päivän.Tavallisesti hiominen tapahtuu muun toiminnan lomassa.
        Aivot työskentelevät koko ajan, ja jos henkilö on rukouksen hengessä työtä tehdessään, tulee saarna valmiina kuin leipä uunista, kun se on kypsynyt.
        Kypsän leivän voi sitten jakaa kuulijoiden nautittavaksi. Itse pidän ruisleivästä ja vieläpä täyrukiisesta. En syö joidenkin puhujien hiivalla pullistettua höttöä, jossa on enemmän ilmaa kuin varsinaista syötävää. Riittävä annos huumoria ei ole höttöä, vaan sopiva suola leivän mausteeksi.

        Tottuneilla sananjulistajilla on saarnoja vaikka millä mitalla varastossaan, joko mielessään tai kirjoitettuina. Sieltä voi valikoida jonkun, jota muokkaamalla saa uuden saarnan tarvittaessa. Saarna ei muokkauksesta pahene, tapahtuipa muokkaaminen mielessä tai kirjoitettaessa. Varsinkin vierailevat sananjulistajat voivat aivan hyvin puhua samat saarnat eri paikkakunnilla.

        Jos oman seurakunnan pastori alkaa pitää joka sunnuntai saman saarnan, on asiasta tehtävä tietyt johtopäätökset ja toimittava sen mukaan. Saman sanoman saarnaaminen tulee kysymykseen vain poikkeustapauksessa, mutta saarnan ydin tulisi ollakin aina sama: Jeesuksen Kristuksen evankeliumi eli sanoma Hänestä ja pelastuksesta, jonka Isä Hänen kauttaan on valmistanut kaikille ihmisille. Ydinsanoman ympärille nivoutuvat kristilliseen elämään ohjaavat opetukset ja muu, mitä tässä kutsun rekvisiitaksi.
        Rekvisiittaan sisältyvät musiikki, todistukset ja muu Pyhän vaikuttama toiminta.
        Jumalanpalvelus ei mielestäni kuitenkaan saisi olla näytelmä, jossa kukin esittää roolinsa, miten parhaiten taitaa. Seurakunnan kokoontuminen on uskovien kollektiivinen yhteys Isään Jumalaan Kristuksessa Jeesuksessa Pyhän Hengen kautta. Se on yhteyttä myös lauman jäsenten kesken eikä ulkopuolisiakaan pidä unohtaa. Heidätkin pitää huomioida, jotta hekin pääsisivät samaan yhteyteen ja sisälle seurakuntaan.

        Nykyisin on enää harvoja spontaanisti sanomaansa ilmaisevia saarnaajia. Aikaisemmin samakin saarna tuntui tuoreelta, kun puhuja pani itseään enemmän likoon. Nykyisin saarnat tahtovat olla melkoista liirumlaarumia. Nettikin on tehnyt tehtävänsä. Monet saarnat tuntuvat kuin suoraan kopioiduilta. Niissä ei kuule persoonallista äänenpainoa puhumattakaan, että niissä kuulisi Pyhän Hengen äänen.
        Pyhän Hengen ääni voi tietysti jäädä kuulematta siksikin, että kuulijan korvat ovat kaiken maailman vaikkua täynnä ja kuuntelemiseen keskittyminen siksi huonoa.

        Kotiseurakunnassani ovat asiat onneksi hyvin. Pastorit eivät joudu yksin kantamaan kaikkia puhujavastuita, vaan ne jaetaan eri henkilöiden kesken. Seurakunnan vanhimmat (vanhimmisto) ovat myös paimenia, mikä usein unohdetaan, kun korostetaan vain palkattujen pastoreiden paimenen roolia.

        Mitä palkkaukseen tulee, olen sitä mieltä, että myös pastorit ovat palkkansa ansainneet. Palkan, joka takaa perheelle kohtuullisen toimeentulon.
        Ökypalkkoja tuskin missään seurakunnassa maksetaan. Uskon ja tiedänkin palkkauksen menevän yleisesti sopimusten mukaisesti. Joillekin joissakin seurakunnissa voidaan maksaa vähän enemmän, mutta kohtuullisesti.

        jaikal,

        Kirjoitat tuolla ylempänä, että pastorilla voi olla menestyvä yritys tai hän on voinut saada "mersuilun" (mersu, audi, bemari, volvo) mahdollistavan perinnön. Perinnöillään tehköön kukin, mitä tahtoo.

        Menestyvän yrityksen omistava ja sitä johtava pastori ei ole pastori, vaan yritysjohtaja. Yritysjohtajilla on harvoin aikaa saarnojen valmisteluun tai yleensä paimenen tehtävään, joka on vaativa ja aikaa vievä. Nykyään on sula mahdottomuus olla samanaikaisesti menestyvän yrityksen johtaja ja seurakunnan pastori.
        Tehtävät ovat liian vaativia.


      • jaikal.se
        ruista kirjoitti:

        jaikal.se

        Kokonaisen viikon käyttäminen yhteen kokoukseen valmistautumiseen on kyllä ajan tuhlausta. Aloitteleva puhuja voi käyttää saarnan valmisteluun ja hiomiseen muutaman päivän.Tavallisesti hiominen tapahtuu muun toiminnan lomassa.
        Aivot työskentelevät koko ajan, ja jos henkilö on rukouksen hengessä työtä tehdessään, tulee saarna valmiina kuin leipä uunista, kun se on kypsynyt.
        Kypsän leivän voi sitten jakaa kuulijoiden nautittavaksi. Itse pidän ruisleivästä ja vieläpä täyrukiisesta. En syö joidenkin puhujien hiivalla pullistettua höttöä, jossa on enemmän ilmaa kuin varsinaista syötävää. Riittävä annos huumoria ei ole höttöä, vaan sopiva suola leivän mausteeksi.

        Tottuneilla sananjulistajilla on saarnoja vaikka millä mitalla varastossaan, joko mielessään tai kirjoitettuina. Sieltä voi valikoida jonkun, jota muokkaamalla saa uuden saarnan tarvittaessa. Saarna ei muokkauksesta pahene, tapahtuipa muokkaaminen mielessä tai kirjoitettaessa. Varsinkin vierailevat sananjulistajat voivat aivan hyvin puhua samat saarnat eri paikkakunnilla.

        Jos oman seurakunnan pastori alkaa pitää joka sunnuntai saman saarnan, on asiasta tehtävä tietyt johtopäätökset ja toimittava sen mukaan. Saman sanoman saarnaaminen tulee kysymykseen vain poikkeustapauksessa, mutta saarnan ydin tulisi ollakin aina sama: Jeesuksen Kristuksen evankeliumi eli sanoma Hänestä ja pelastuksesta, jonka Isä Hänen kauttaan on valmistanut kaikille ihmisille. Ydinsanoman ympärille nivoutuvat kristilliseen elämään ohjaavat opetukset ja muu, mitä tässä kutsun rekvisiitaksi.
        Rekvisiittaan sisältyvät musiikki, todistukset ja muu Pyhän vaikuttama toiminta.
        Jumalanpalvelus ei mielestäni kuitenkaan saisi olla näytelmä, jossa kukin esittää roolinsa, miten parhaiten taitaa. Seurakunnan kokoontuminen on uskovien kollektiivinen yhteys Isään Jumalaan Kristuksessa Jeesuksessa Pyhän Hengen kautta. Se on yhteyttä myös lauman jäsenten kesken eikä ulkopuolisiakaan pidä unohtaa. Heidätkin pitää huomioida, jotta hekin pääsisivät samaan yhteyteen ja sisälle seurakuntaan.

        Nykyisin on enää harvoja spontaanisti sanomaansa ilmaisevia saarnaajia. Aikaisemmin samakin saarna tuntui tuoreelta, kun puhuja pani itseään enemmän likoon. Nykyisin saarnat tahtovat olla melkoista liirumlaarumia. Nettikin on tehnyt tehtävänsä. Monet saarnat tuntuvat kuin suoraan kopioiduilta. Niissä ei kuule persoonallista äänenpainoa puhumattakaan, että niissä kuulisi Pyhän Hengen äänen.
        Pyhän Hengen ääni voi tietysti jäädä kuulematta siksikin, että kuulijan korvat ovat kaiken maailman vaikkua täynnä ja kuuntelemiseen keskittyminen siksi huonoa.

        Kotiseurakunnassani ovat asiat onneksi hyvin. Pastorit eivät joudu yksin kantamaan kaikkia puhujavastuita, vaan ne jaetaan eri henkilöiden kesken. Seurakunnan vanhimmat (vanhimmisto) ovat myös paimenia, mikä usein unohdetaan, kun korostetaan vain palkattujen pastoreiden paimenen roolia.

        Mitä palkkaukseen tulee, olen sitä mieltä, että myös pastorit ovat palkkansa ansainneet. Palkan, joka takaa perheelle kohtuullisen toimeentulon.
        Ökypalkkoja tuskin missään seurakunnassa maksetaan. Uskon ja tiedänkin palkkauksen menevän yleisesti sopimusten mukaisesti. Joillekin joissakin seurakunnissa voidaan maksaa vähän enemmän, mutta kohtuullisesti.

        jaikal,

        Kirjoitat tuolla ylempänä, että pastorilla voi olla menestyvä yritys tai hän on voinut saada "mersuilun" (mersu, audi, bemari, volvo) mahdollistavan perinnön. Perinnöillään tehköön kukin, mitä tahtoo.

        Menestyvän yrityksen omistava ja sitä johtava pastori ei ole pastori, vaan yritysjohtaja. Yritysjohtajilla on harvoin aikaa saarnojen valmisteluun tai yleensä paimenen tehtävään, joka on vaativa ja aikaa vievä. Nykyään on sula mahdottomuus olla samanaikaisesti menestyvän yrityksen johtaja ja seurakunnan pastori.
        Tehtävät ovat liian vaativia.

        Sinähän puhut asiaa. Niinson ko kirjotat.


      • jaikal.se kirjoitti:

        Valmistautuminen yhteen kokoukseen kestää viikon.
        Laske siitä kohtuullinen tuntipalkka saarnaajalle.
        Saarna valmistetaan siis kokousta edeltävän viikon aikana.
        Kokouksessa saarnaaminen on vain pieni osa saarnaajan työpanoksesta kokousta varten. Näin jos saarnaaja valmistautuu kokoukseen hyvin.

        Ymmärrämme että kukaan ei kykene valmistautumaan hyvin kokouksiin mikäli saarnaa monessa kokouksessa viikon aikana. Tämä voi olla ongelma.

        * En tiedä miten nykyajan saarnaajat (pastorit) valmistautuu kokoukseen? Eräs Herran tosipalvelija valmistautui, kieltäytyi vaimostaan kokousten ajaksi, paastosi parikolme päivää, rukoillen kokoajan, ainaostaan siksi, että saisi Sanan Herralta, mistä saarnata.? Ja kun sai, sitten alkoi saarnan rakanteminen. Ja kun oli aika saamansa Sanan saarna aika, oli se yleensä murtavaa ja palavaa, siunaavaa, siinä oli sitä jotakin suoraan taivaasta, se valoi uskoa, antoi toivoa, ravitsi köyhää ja nälkäistä sielua, ei juurikaan kuivaa silmää ollut, sen iahanan murtavan Pyhän Hengen läsnäolon vaikuttamassa ilmapiirissä. Tämä Jumalan mies oli VEIKKO LÄHDE ! Nyt Herransa luona !


    • duunari

      Jos tästä ottais ja lähtis Helsinkiin töihin, niin tuntipalkka olisi 15 - 17 euron kantturoilla työmatkakulut. Täällä maalaiskaupungissa se on 10 - 12,50 euroa/h.

      • * Tämän ketjun yhteenvetona voisi sanoa, että " Työmies on palkkansa ansainnut". Paavali tämän sanoo, ja se on lainattu Vanhastatestamenstistä. " Ei kai Jumala niin Häristä huolta pidä," Härät pyöritti puima jyrää, ja niiden suuta ei saanut sitoa, että saivat myös osansa kiertäessään loputonta rinkiään. Ja tämä on sanottu siksi, että evankeliumin työntekijän tulee saada elantonsa juuri siitä, että on Herran elopellolla työssä. Ja palkan maksu kuuluu työhön lähettäjälle, eli Herralle, ja kun seurakunta on Kristuksen ruumis, niin Herra makasaa palkan tekijöilleen SEURAKUNTANSA kautta.


    • perämela

      Tänä päivänä seurakunnatkin ovat velvollisia pysyttelemään jonkinlaisissa minimipalkoissa työsuhteessa olevien pastoreidensa kanssa, mitä ei ole ollut kovinkaan kauan, liekö muutama vuosi.

      sitä ennen se olisellaista muutaman tonnin (mk) kuussa, jos sitäkään.

      omakohtaisena kokemuskena ( n 10v) tiedän sanoa, että mitään uutta ei voinut lapsiperheenä voinut hankkia niillä palkoiolla mitä seurfakunta maksoi.

      ruokaa ja pensaa jonkin puhelin ja sähkölaskun sai maksettua, mutta kaikki perusasiat oli hankittu ennen sitä intervallia.

      joskin olen taipuvainen ajattelemaan ettei se palkkapaimenuus toimi sillä tavalla kuin sen tulisi seurakunnassa olla.

      väki passivoituu vaatijoiksi ja papin työn kyttääjiksi vähän turhan paljon siinä systeemissä.

      ja onhan se liki absurdia että sama joukko maksaa sulle palkan jolle saarnaat viikosta toiseen. heh etten sano. siinä on ainekset monenlaiseen suhtautumiseen raadollisille ihmisille.

    • jaikal.se

      Älä pelkää! Kukaan ei rikastu pastorin työssään.
      Jos tahdot ansaita paljon rahaa, älä milloinkaan pyri pastorin virkaan.
      Kyllä son niin kuin eräs mies kerran sanoi pastoreista: "Seurakunta pitää köyhänä ja Jumalan nöyränä."

    • Ihmettelijä.

      Kuinka paljon Jeesus sai kuukausipalkkaa tai keikka palkkaa, vai oliko tuntipalkka?

    • l-h

      urakkatyo.......palkka tuli Taivaallisen Isän luona paratiisissa... ja Jeesus vei raskaan urakkansa loppuun..tuossa varmistus...Joh. 19:30

      Kun nyt Jeesus oli ottanut hapanviinin, sanoi hän: "Se on täytetty", ja kallisti päänsä ja antoi henkensä.

    • ~~Siivetön~~

      Mohikaani_27 kirjittaa
      20.8.2012 09:47:

      * En tiedä miten nykyajan saarnaajat (pastorit) valmistautuu kokoukseen? Eräs Herran tosipalvelija valmistautui, kieltäytyi vaimostaan kokousten ajaksi, paastosi parikolme päivää, rukoillen kokoajan, ainaostaan siksi, että saisi Sanan Herralta, mistä saarnata.? Ja kun sai, sitten alkoi saarnan rakanteminen. Ja kun oli aika saamansa Sanan saarna aika, oli se yleensä murtavaa ja palavaa, siunaavaa, siinä oli sitä jotakin suoraan taivaasta, se valoi uskoa, antoi toivoa, ravitsi köyhää ja nälkäistä sielua, ei juurikaan kuivaa silmää ollut, sen iahanan murtavan Pyhän Hengen läsnäolon vaikuttamassa ilmapiirissä. Tämä Jumalan mies oli VEIKKO LÄHDE ! Nyt Herransa luona !

      Siivetön vastaa:

      Olipa mukava kuulla kertomaasi Veikko Lähteestä

      Itselleni hyvin tuttu saarnaaja ja jopa hyvin läheinenkin.

      Usein olivat vaimonsa Anna-Liisan kanssa kodissamme vierailulla ja rukoilemassa, mutta tuota kertomaasi en hänestä tiennyt.
      - - - - - - - - - - - -
      Mitä tulee tuohon varsinaiseen aloitukseen, niin voin jokaista, jolla vähänkään kateuden p..u kolkuttelee sisimässään pastoreiden palkkoja pohtiessaan lohduttaa, että juuri keskustelin erään pastorin kanssa ja kysyin suoraan hänen palkkaansa ja siinä totesimme, että vasta valmistunut lähihoitaja saa parempaa palkkaa, kuin kyseinen pastori.
      Eli ellei vaimonsa olisi työssä, ei kyseisellä palkalla kykenisi elämään usemman lapsen perhe.

      EJoten, joka pastoreiden palkkoja kadehtii, kuluttaa kyllä energiaansa aivan turhaan. :)

    • ESIMERKILLINEN

      Nyt Viktor Limenko, näytäppä esimerkkiä ja mene sinne helluntai parantajien tykö, ja parane hengessä syövästä.

    • evl pastori

      Itse olen evl pappi. Minua on joskus pyydetty vapaisiin suuntiin puhumaan ja kysytty, josko haluan puhepalkkion. En tietystikään ottanut (enkä olisi voinutkaan virassa olevana pappina ottaa) sellaista vastaan. Myöhemmin oli aika yllättävää saada selville, että todella pieni seurakunta maksaa 500 euron puhujapalkkioita heidän vieraileville saarnaajilleen.

      • Pieni Palvelija

        Pienessä seurakunnassa ei tarvitse olla kuin yksi hyvätuloinen kymmenysten säännöllinen maksaja niin srk:lla on rahaa riittävästi. Uskovien joukossa voi olla todella rikkaita kymmenysten maksajia. Sitten srk voi saada perintöjä. Srk:n väkiluku ei siis kerro srk:n rahatilanteesta mitään. Uskovien anteliaisuus sen ratkaisee.


      • ei rikastu

        Itse olen muutamia vierailuja tehnyt puhujavastuullisena, ja keskiarvo jota siitä maksettiin oli n 70 euroa kokoukselta en muista oliko siinä sitten mitään matkakorvauksia sen päälle. aikaa on kyllä jo monia vuosia siitäkin.

        ELi kovasti on erilaisuutta,... JOS on.


    • Osalllinen Ruumiista

      >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Tiedättekö te helluntalaiset, millaisia palkkoja teidän pastoreillenne maksetaan, ovatko ne suhteessa yritysjohtajien palkkoihin tyyliin, että pikkusrk:ssa vähemmän ja isossa srk:ssa enemmän? Luulisi tällaisissa asioissa seurakunnissa olevan avoimuutta, että seurakuntalaiset tietäisivät mihin heidän kymmenyksensä menevät.

    • kuuliaisuutta

      siunausta. tärkeintä on tietenkin että palkattu saarnaaja tai paimen on varustettu ja armoitettu johtaja ja opettaja ja hän pystyy ruokkimaan seurakuntaa jumalan sanalla.pyhähenki kyllä vakuttaa taloudellisen menestyksen.että kannatus on mahdollinen.seurakunnan paimenen tulee olla palvelemassa ympäri vuorokauden jos hengellistä apua tarvitaan.hänen työpäivänsä ei pääty illalla kello kuusitoista vaan apua.tarvittaessa kello nejä yöllä.valitettavasti kyllä hyvin usein palvelualttius on hyvin rajoitetulla tasolla.kehoituksen sanana paimenille ja jseurakunnan johtjille että huomiokaa muukin aikanne kun vain kokouksessa oleva aika.ihmiset tarvitsevat todella paljon sielunhoidollista aikaa .se voi olla ns.sinun omaa aikaasi.jos olet palkattu ole kaikkien palveluksessa,joka aika. tee työsi jumalalle älä ihmisille.kun jumala armoittaa hengelliseen työhön se jatkuu niin kauan kun henki pihisee.

    • thotus

      Käsittääkseni Raamatun malli on ollut se että yleisemmin hengelliseen työhön erotetaan henkilöt erikseen jostain muusta tehtävästä. Kun mietitään kaikkea sitä rukoustaistelua, paastoa, Sanan tutkimista, saarnaamista, puheluita, tapaamisia ja muuta mitä pastori tekee (tai pitäisi tehdä), on väärin jos pastoriksi siunattu henkilö joutuu tekemään maallista työtä pastorin toimensa ohessa, ellei hän itse niin valitse tai olosuhteet vaadi niin. Paavalia turha käyttää esimerkkinä koska hän itse korostaa että oli valinnut sen tien, ja korosti myös että hänellä olisi ollut oikeus vaatia palkkaa.

      Raamattu opettaa että joka ei pidä huolta perheestään, on uskotonta pahempi. Perheestä huolehtiminen ei ole vain elannon hankkimista vaan paljon enemmän. Kuinka monien pastorien lapset ovat joutuneet kauas Jumalasta, kun heidän isänsä on hengellisen työn varjolla jättänyt omien lapsiensa tarpeet pimentoon? Kuinka monelle on jäänyt traumoja ja mielikuvia siitä että hengellinen työ on yhtä kuin perheen laiminlyönti? Siksi paimenella/pastorilla tulisi olla aikaa perheelleen ja aikaa seurakunnalle. Jos tekisi myös maallista työtä, aika ahtaalle kävisi.

      Jos seurakunnalla on siihen mahdollisuus niin todellakin kokoaikaisen pastorin palkka tulisi olla kohtuullinen, jolla voi maksaa asunnon, auton ja perheen elannon. "niitä jotka sanassa palvelevat, tulee pitää kahden kertaisen kunnian ansainneena", Eikö se tarkoittaisi että pastoria ei kunnioiteta, jos pastori joutuu päivittäin murehtimaan mistä saisi elantonsa? Miten voi olla että seurakunnassa voi olla maallisessa työssä ihmisiä jotka saavat yli 5000 euroa palkkaa kuukaudessa, mutta pastori näkee nälkää? Mielestäni 1500-2500 haarukalla oleva palkka on sopiva suomen elintasoon nähden. Miettikää sitä jos perheessä on 6 lasta ja lasten äiti käyttää aikansa lapsista ja kodista huolehtimiseen ja pastori joutuisi jatkuvasti murehtimaan millä perheensä elättäisi? Kyllä Jumala huolen pitää, mutta monesti Jumala on antanut vastuun tästä seurakunnalle.

    • Anonyymi

      Papille tai pastorille helluntai seurakunnassa maksetaan pärstäkertoimen mukaan.
      Itse olin aikoinaan ehdolla pastoriksi ja minulle tarjottiin minimipalkkaa. Sanottiin ettei ole kokemusta jne.
      Sittemmin he eivät minua halunneet vaan valitsivat minua nuoremman ja kokemattomamman pastorin ja maksoivat hänelle selvästi enemmän kuin mitä minulle tarjottiin.
      Lisäksi lupasivat vielä että vuoden päästä palkka tulee vielä nousemaan.
      Tiedän tämän, koska kuuluin ko. Srk:n hallitukseen.
      Se oli minulle kuin isku vasten kasvoja ja nykyään en kuulu enää mihinkään.

      • Anonyymi

        ne tiesivät sen...


      • Anonyymi

        Yksi katkera kitisijä ! Hyvä ettei valinneet sua !!


    • Anonyymi

      No eikö ne elää kädestä suuhun periaatteella ?? Niin kuin kunnon Kristityt eivät ota palkka vaan uhraa kaiken ja itselle Jumalalle miellyttävän uhriksi !!

    • Anonyymi

      Meillä kun ei oo edes palkattua pastoria, ja vanhinkin hoitaa tehtävää toimensa ohessa. Seurakunnassa kukin puhuu vuorollaan, eli kokouksen alussa ei edes tiedetä, millainen siitä tulee, kun puhujista ei tiedetä. Vain kokouksen vetäjä pitää näköisensä sananpaikan.
      Eli tavallaan on menty vuosikymmeniä tällä kaavalla.

    • Anonyymi

      Kemijärvi... n. 2350€/kk,eli pieni porukka maksaa tyhjästä itsensä kipeäksi..

      • Anonyymi

        Onko tuo 2350 eurova nettopalkka? Ja vaikka olisi bruttopalkka, niin aika kohtuullinen palkka sanoisin. Harvempi tavan duunarikaan saa samanverran työstään liksaa edes bruttona. Siivoojat ja piippunuohoojat varsinkaan. Luvata voi, vaikka kuun taivaalta, mutta aina ne jääny alle lupausten..


      • Anonyymi

        Voi olla että tuo on sellainen taulukkopalkka minkä ovat jotkut järjestöt sopineet pastorille maksettavaksi.

        Niinpä on seurakuntia, joissa ei pidetä palkattua työntekijää.

        Asian toinen puoli on, liittyneekö tähän mitenkään, että pastorit hankkiutuvat töihin toisille aloille..


      • Anonyymi

        Tehtyihin kuukauden tunteihin nähden on Kmjn palkka aivan kohtuuton!! Vilkasin kuukausiohjelmaa, niin kyllä lorvailusta hyvin maksetaan ja titteli päälle.

        Mitä muita etuisuuksia veroja kiertämään löytyykään hell srkien rahankierrätyksestä??

        Jumala tietää ja kerran seuloo!!


    • Anonyymi

      Joh.10:11-15 Minä olen se hyvä paimen. Hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä. Mutta palkkalainen, joka ei ole paimen ja jonka omia lampaat eivät ole, kun hän näkee suden tulevan, niin hän jättää lampaat ja pakenee; ja susi ryöstää ja hajoittaa ne. Hän pakenee, sillä hän on palkattu eikä valitä lampaista. Minä olen se hyvä paimen, ja minä tunnen omani, ja omani tuntevat minut, niinkuin Isä tuntee minut ja minä tunnen Isäni ja minä annan henkeni lammasten edestä.

    • Anonyymi

      Hes.34:23-31 Ja minä herätän heille yhden paimenen heitä kaitsemaan, palvelijani Daavidin; hän on kaitseva heitä ja oleva heidän paimenensa. Ja minä, Herra, olen heidän Jumalansa, ja minun palvelijani Daavid on ruhtinas heidän keskellänsä. Minä. Herra, olen puhunut. Ja minä teen heidän kanssansa rauhan liiton; minä lopetan maasta pahat eläimet, niin että he asuvat turvallisesti erämaassa ja nukkuvat metsiköissä; ja minä teen siunatuksi heidät ja kaiken, mitä minun kukkulani ympärillä on, ja vuodatan sateen ajallansa - ne ovat siunauksen sateita. Ja kedon puut kantavat hedelmänsä, ja maan antaa satonsa, ja he saavat olla turvassa maassansa. Ja he tulevat tietämään, että minä olen Herra, kun minä särjen heidän ikeensä puut ja pelastan heidät orjuuttajainsa käsistä. Eivätkä he enää ole pakanain ryösettävinä, eivätkä metsän pedot heitä syö, vaan he asuvat turvassa, kenenkään peloittelematta. Ja minä annan nousta heille istutuksen, joka on oleva kunniaksi, niin ettei heidän tarvitse siitä maassa menehtyä nälkään eikä kärsiä pakanain pilkkaa. Ja he tulevat tietämään, että minä, Herra, heidän Jumalansa, olen heidän kanssansa ja että he, Israelin heimo, ovat minun kansani, sanoo Herra, Herra. Niin te olette minun lampaani, minun laitumeni lampaat, te ihmiset; minä olen teidän Jumalanne, sanoo Herra, Herra. Ps.68:10. Jes.44:3-6

    • Anonyymi

      pappi helluntaisrk saa palkkaa v 2022 2100---3000€ kk riippuu alueesta....srk koosta..

    • Anonyymi

      Onkin johtanut siihen että pastori palkataan osa-aikaisella työsopimuksella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1255
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1176
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1137
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe