Mihin se kaikki sähkö häviää?

HöppöTönö

Olen tuskaillut meidän sähkönkulutuksen kanssa jo pidemmän aikaa, eli minnekä mustaan aukkoon se meitin sähkö katoaa?

Talo on -08 valmistunut puolitoistakerroksinen, asuinpinta-ala vajaat 200 m2 ja kuutiotilavuus n. 760 m3. Maalämpö, IVT C7 160 m kallioreikä ja vesik. lattialämmitys ylä- ja alakerrassa, IV-kone Enervent Pandion. Näillä keleillä pumppu käy 1 - 2 h vuorokaudessa, lähinnä kuumentaen käyttövettä (kiertopumppu tietysti kokoajan), lisävastus ei ole ollut päällä sitten viime talven. Ilmanvaihtoon menee runsaat 4 kWh / vrk (mitattu).

Mutta kun se meidän kulutus on sellaista 40 kWh / vrk tällä hetkellä. Kaikki kodinkoneet ovat ihan normivehkeitä ja uusia, mittasin pesukoneen, tiskarin ja kuivausrummun kulutukset meidän "vakio"-ohjelmilla, ja nämäkään luvut eivät olleet mitenkään päätä huimaavia, eikä näitä koneita käytetä edes päivittäin. Kiuas, 6,9 kW, lämpiää kerran - pari viikossa. Kolme läppäriä, kaksi taulutelkkaria ja digiboxit sekä pelikonsolit, valaistus energiansäästölamppuja ja 25 W haloja himmentimin. Oma vesikaivo ja kakkapuhdistamo, kulutus valmistajan mukaan alle 400 kWh / vuosi.

Sukulaisella hiukan isompi, samaa "merkkiä" oleva talo Niben pumpulla, Enervent LTR iv-koneella, kulutustottumukset ja koneet suht samat, heillä kokonaiskulutus n. 11.000 - 12.000 kWh vuodessa, kun meillä on 18.000 - 19.000 kWh per annum. Missä mättää?

5

731

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Perax2

      Meillä menee nyt 130m2 pirtissä vajaat 20 kWh/vrk. Lattialämmitykset pesutiloissa päällä, sekä pari kylmäkonetta käynnissä. Ilmanvaihto pöyrii jatkuvasti. Meitä on kaksi töissä käyvää aikuista, joten vedenkulutus on melko vähäistä, samoin kuin tv-puoli.

      Kodinelektroniikan kulutuksesta kertyy kuormaa yllättävästi. Se, ja mahdollinen veden kanssa läträäminen selittävät kulutuksesi.

      Kyllä meilläkin päästiin aiemmin naapurisi kuutuslukemiin, kun poltettiin ahkerasti puita. Viime talvena meni 2000 kWh enemmän.

    • Vattenfall_asiantuntija

      Hei,
      kiitos hyvin seikkaperäisestä "kulutuslaskelmasta". Kulutuksesi on kieltämättä aika kova, tosin lueteltuasi mistä se koostuu, en hirveästi ihmettele. Muistutan, että sukulaisen kulutus ei ole kovin vertailukelpoinen, sillä jokaisen ihmisen yksilöllisillä tavoilla ja tottumuksilla on todella suuri vaikutus kulutukseen.
      Neuvoisin sinua kokeilemaan laskureitamme, uskon, että niden avulla selviää "mihin se kaikki sähkö häviää".
      Täältä löydät eri tyyppisiä laskureita:
      http://www.vattenfall.fi/fi/testaa-energiankayttosi.htm

      Vattenfallin Vuoden energiaperhe-kisassa on mukana kolme eri tyyppistä kotitaloutta, jotka ovat pystyneet vähentämään energiankulutustaan huomattavasti hyvinkin yksinkertaisilla ja helpoilla keinoilla. Niistä voisi löytyä hyviä ideoita myös sinulle. Energiaperheisiin ja heidän omakohtaisiin kokemuksiinsa energiansäästämisessä pääset tutustumaan tämän linkin kautta:
      http://www.vattenfall.fi/fi/vuoden-energiaperhe--kisa.htm

      Terveisin Airi Laakkonen,
      Vattenfallin energia-asiantuntija

    • muuttuu

      lopulta lämmöksi, esim. jääkaapissa lämpöä otetaan kaapin sisältä ja hukkalämpö siirretään huoneeseen, mikä tosin vähentää sitten muuta lämmitystarvetta. Samoin viihde-elektroniikassa esim. äänen tuottamisessa syntyvä sähkö muuttuu suurimmaksi osaksi lämmöksi ja vain murto-osa ääneksi, joka sekin aikansa kimpoiltuaan absorboituu talon rakenteisiin lämmöksi. Valaistuksessa samoin, varsinkin hehkulampuissa suurin osa kulutetusta energiasta vapautuu lämpönä, energiansäästölampuissa vähemmän ja led-valoissa vielä vähemmän, ja lopulta myös valo aikansa kimpoiltuaan on muuttunut lämmöksi.

    • sähköä kuluu

      Vesi ja sen lämmittäminen on suuri tekijä.
      Seurailkaa suikun yms. käyttöä.

      Minulla on 2 taloa 170 m2 ja 150 m2 . Valmistumisvuodet 1988 ja 2006.
      Sähköä kuluu yhteensä n. 45000 kwh/v.

      Lämmitysmuodot sekalaisia, mutta veden kulutus lienee suurimpia kuluttajia, talvilämpöjen lisäksi.

      • Vattenfall_asiantuntija

        Kiitos hyvästä kommentista.

        Veden lämmittämiseen kuluu kodin kokonaisenergiasta helposti viidennes eli huomatavan suuri osuus. Vesikalusteilla ja veden käytön tehostamisella on mahdollista vähentää energiankulutusta. Lisää aiheesta voit lukea sivuiltamme:
        http://www.vattenfall.fi/fi/sauna-ja-vedenkaytto.htm

        Terveisin Airi Laakkonen,
        Vattenfallin energia-asiantuntija


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tuomas Sakari Matias Salminen. S.2005

      Nimi on ihan julkista tietoa. Ei tarvitse poistaa. Julkaistu monilla sivuilla.
      Valkeakoski
      58
      4274
    2. Sille yhelle vaa

      Viime aikoina oon miettinyt sun juttuja aika paljon. Vaikka en oo saanu susta vielä kunnolla selvää kuvaa, jotenkin tunt
      Ikävä
      92
      1705
    3. Mikko Leppilampi ahdistellut useita!?

      Jotenkin on aina jäänyt lipevän oloinen fiilis kun hänen esiintymisiä on katsellut. Nyt rikosepäily seksuaalisesta ahd
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1269
    4. Farmasia valintakoe 2024

      Miten meni farmasia valintakoe teillä? Minun mielstä se oli ihan oko en voi sano, että se oli tosi vaikea.
      Pääsykokeet
      48
      1119
    5. Onhan sulla

      Nainen nyt varmasti kaikki hyvin.
      Ikävä
      64
      1046
    6. Kaksisataa kilometriä on pitkät niin..

      Vai onko se sinusta niin, mies?
      Ikävä
      92
      707
    7. Ajattelen minä sua vieläkin mies

      Ja välillä tulee kyyneleet silmiin kun tajuan että näin tämä sitten menikin. Ikävä on, koska olet rakkauteni. En ole nyt
      Ikävä
      40
      689
    8. Vielä yksi juttu

      Kaipaan sinua enemmän kuin omaa sieluani. Olet rakas minulle.
      Ikävä
      73
      688
    9. En tiedä huomasitko edes minua

      mutta minä huomasin sinut ja näytitpä taas hyvältä!
      Ikävä
      32
      685
    10. On muuten meidän kylän poikia.

      Surullinen uutinen. Toivotaan, että uhri saa tarvitsemansa avun. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b497ba33-7a82-415d
      Tornio ja Haaparanta
      6
      664
    Aihe