Nurkkaanko ajettu Jumala

sinisirkku-ek

Tässä jo kolme tuntia syventyneenä, tuohon piispa Juha Pihkalan/ ja maamme huipputähtitieteilijä professori Esko Valtaojan kirjaan, en voi olla kirjoittamasta ajatuksesta joka näitä lukiessani nousi esiin.

Läksin ajatuksissani ihan Kristinuskon syntysijoille, ja visiomaisena välähdyksenä koin Marian olevan se alkutekijä, joka sai jonkinlaisen tietoisuuden omasta merkityksestään Vapahtajan synnyttäjänä.

Nyt pitää muistaa, että Vanha Testamentti oli jo sukupolvien ajan ennustanut, ja odottanut Vapahtajaansa, joten oli pedattuna valmiiksi jo paikkakuntakin, missä näin oli tapahtuva. Jokainen nuori nainen on neitsyt, ennen mieheen yhtymistään. Niin myös Maria, jonka raskaaksi tulemista Raamattu kuvaa hienosti: Ja Korkein
varjosi Marian.
Selvää on, että ilman fyysistä olemusta ei varjoakaan synny! Joka tapauksessa on nuori nainen ollut päätekijä jos ei (lasketa profeettojen vaikutusta) tämän juutalaisuudessa alkuunsaaman uskonnon syntyyn. Jo edeltävät uskomukset Babylonian ja monen muunkin, tuovat tuon neitsyen synnittömän sikiämisen meille mysteeriönä.

Syytä on vaikea ymmärtää nykyihmisen, vaatisi enemmän tietoa entisajan uskomuksista, mutta se mikä tässä tuntuu todenäköiseltä on, jonkinlainen korkeamman kehityksen haave, kaikkine ohjeineen, mitä Raamattukin sisältää! Pyrkimys ihmisen kehittymiseen kohti täydellisempää kasvua!

Kun aikanaan Kristus ilmoitti Jumalan Valtakunnan olevan teidän sisällänne, mikä on ihan rehellinen tulkinta, voi olettaa myös sen Jumal'olennon olevan meidän sisällämme:D Kuinka paljon sitä voimme kirkastaa/himmentää----siinäpä rima onkin korkealla!

Aika hieno ajatus oikeastaan:D

Ps. Sanottava on, etteivät nämä ajatukset ole tuosta kirjasta löytyneet, vaan tulivat mieleeni lukutaon jälkeen. Öitä...jatkuu ehkä joskus:)

54

981

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minullakin on jumalani.
      Ihan itse olen vuosien kuluessa saanut "armon" huomata, että minun jumalani on minun sisälläni..."minä itse." Ei se ole mikään painostava, määräävä, ahdistavakin jumala, joka "synnistä" puhuu, jopa sitä korostaa. Ei se ole "raamatun" jumala, jonka uskon koen nöyryyttämiseksi, alistamiseksi, oman minän hävittämiseksi.
      Ei sellainen ole oikein, vaan oman itsen sisältä tulevat ne oikeat neuvot, omalla ajatuksella. Intuitio on tärkeä lahja.
      En minä häpeä tunnustaa, etten usko mihinkään "opittuun" jumalkäsitteeseen.Aikoinaan olen minäkin kovastikin etsinyt tätä tunnettua raamatun jumalaa, pyytänyt ottamaan minutkin huostaansa silloin toivottominakin etsikkoaikoina.

      "Oma jumalani" on minut hyväksynyt, olen nytkin ihan levollisella mielellä, ajatellen, että tavallaan olen raamatuista, "opetuskirjoista", sen tärkeimmän, itselleni sopivan löytänyt...oman minuutensa säilyttämisen. Olen tavallaan "uskovainen", koska olen oppinut käsityksen siitäkin, ettei minun tarvitse etukäteen huolta huomisesta kantaa, huolehtia tuskallisesti vaikeista tilanteista...ne sujuvat niinkuin asioitten pitääkin minun kohdallani, kuin on mennäkseen, juuri kuin pitääkin. Eikös sekin ole heittäytymistä "herran huomaan."
      Synti-käsite on outo ja vieras, koska en ole oikeasti kellekään pahaa tehnyt. Elän vaatimattomasti päivän kerrallaan, luottaen, että kaikki sujuu sopivalla, oikealla tavalla. Koettelemukset ovat monesti olleet kovat, miten olenkaan selvinnyt! Elämän nautinnot olen ottanut vastaan, koska sekään ei ole vahingoittanut ketään...päinvastoin.
      Sen "sisälläni" olevan "jumalani" kanssa voin keskustella vaikka nytkin, hän on sitäpaitsi hyvin huumorintajuinen jumala.
      Jumalani antaa minun olla tällainen, hyväksyy minut, ehkäpä olen löytänyt, löytämässä, sen "oikean" käsityksen elämästä...miettimättä enää sen enempää. Minun ei tarvitse olla muuta kuin olen.
      Kaikki on sujunut ja sujuu kohdallani niinkuin on määrä. Ei helppoa elämää raamatun suojassa, seesteistä ja ihannoivaa, vaan oman jumalansa, suvaitsevaisen jumalansda ohjauksessa.


      Ehkäpä olenkin jumalani erityisessä suojeluksessa, hänellä on vielä minulle tehtävää. Olen niin monesta "läheltä-piti"- tilanteista selvinnyt, myös henkisesti, ja kaikkea muuta kuin "rauhallisesti" elänyt, sellaisia kolhujakin kestänyt, että joku toinen olisi jo menehtynyt. Jumalani pitää huolta.

      No tämä oli tosi spontaania vuodatusta, tuntui vain, että on kirjoitettava. Tunnen, tiedän, ilman huolehtimisia, kuin taivaan lintu olen oikealla tiellä.
      En minä aiokaan hävittää omaa minuuttani, samallahan hävittäisin sen sisälläni olevan oman jumalani.

      • *Kukkahame*

        Jokaisella meistä on oma kuva Jumalasta, minulla on hyvä ja armahtavainen, monista vaikeuksista ja ahtaista paikoista olen aina selvinnyt. Aina ei itse edes huomaa olleensa ahtaalla tai todella umpikujassa, jälkeenpäin ajatellen se vain selviää ettei siinä ollut enää kuin kaksi vaihtoehtoa ja minulle se tuli jostain, apu ja armahdus.

        Toisille se on ahdasmielinen, vaativa ja kostonhaluinen, sellaiseen en ole valmis uskomaan, se on ihmisen mielessään muovaava.

        Olen kuullut joskus jopa isovanhempien sanoneen vammaisesta lapsesta, että se on kosto Jumalalta, jos mikä se on minun ajatusmaailmassani aika paha syytös.
        Jumala antoi sokealle näön ja palautti liikuntakyvyttömälle kävelemisen taidon, heikkoja hän armahtaa ja sairaita parantaa. Lapset ovat hänen parhaita ystäviä, siispä en yhdy siihen että Jumala kostaa.

        Minun kirkkoni ei välttämättä ole kauniisti rakennettu, se on milloin missäkin yleensä metsän keskellä ja taivas kattona, siellä on kuuluvuutta ja kirkkautta, ja luonnon urut taustalla. Monet vaikeudet ja elämäntilanteet on selvitetty siellä luonnonhelmassa, siellä missä niitä tähtiäkin ja muita taivaankappaleita voi myös seurata. Monenmoista muutakin kulkijaa syys öinä tulee huomattua, siellä kulkee ihmisen lähettämiä tekokuita melko tiheään, sekin on ihmisen omaa tuotantoa, rojua avaruudessa.

        Pitihän minunkin jotain ajatuksia kertoilla näin vasta heränneenä silmät vielä hiukan unenharsossa.


      • sinisirkku-ek
        *Kukkahame* kirjoitti:

        Jokaisella meistä on oma kuva Jumalasta, minulla on hyvä ja armahtavainen, monista vaikeuksista ja ahtaista paikoista olen aina selvinnyt. Aina ei itse edes huomaa olleensa ahtaalla tai todella umpikujassa, jälkeenpäin ajatellen se vain selviää ettei siinä ollut enää kuin kaksi vaihtoehtoa ja minulle se tuli jostain, apu ja armahdus.

        Toisille se on ahdasmielinen, vaativa ja kostonhaluinen, sellaiseen en ole valmis uskomaan, se on ihmisen mielessään muovaava.

        Olen kuullut joskus jopa isovanhempien sanoneen vammaisesta lapsesta, että se on kosto Jumalalta, jos mikä se on minun ajatusmaailmassani aika paha syytös.
        Jumala antoi sokealle näön ja palautti liikuntakyvyttömälle kävelemisen taidon, heikkoja hän armahtaa ja sairaita parantaa. Lapset ovat hänen parhaita ystäviä, siispä en yhdy siihen että Jumala kostaa.

        Minun kirkkoni ei välttämättä ole kauniisti rakennettu, se on milloin missäkin yleensä metsän keskellä ja taivas kattona, siellä on kuuluvuutta ja kirkkautta, ja luonnon urut taustalla. Monet vaikeudet ja elämäntilanteet on selvitetty siellä luonnonhelmassa, siellä missä niitä tähtiäkin ja muita taivaankappaleita voi myös seurata. Monenmoista muutakin kulkijaa syys öinä tulee huomattua, siellä kulkee ihmisen lähettämiä tekokuita melko tiheään, sekin on ihmisen omaa tuotantoa, rojua avaruudessa.

        Pitihän minunkin jotain ajatuksia kertoilla näin vasta heränneenä silmät vielä hiukan unenharsossa.

        linjoilla, on näköjään liikkuneet ajatukset muillakin:) Tänä aamuna en vielä jatka lukemista, se vaatii niin syventymistä, että on käytävä läpi sen synnyttämiä omia ajatuksia ennenkuin "syö" lisää:)

        Tiede, onkin mennyt paljon eteenpäin noista ajoista, ihanaa kylläkin, ja sen tuomat ajatukset nostavat päätään myös.

        Tuon tapahtumasarjan uskonnossa voi nähdä determinismin = fysiikan lakien mukaan,( muu ei ollut mahdollista)
        ja myös kausaliteetin mukaan= ( syy ja seuraus) kun tätä Marian osuutta ajattelen. No, vielä on mentävä kvanttimekaniikkaan , jossa ne fysiikan lait eivät päde, johon determinismi perustuu.

        Se jotenkin on ilahduttanut minua aikanaan, jolloin kuuntelin alan luentoja. Eipä ole tiede pystynyt kokonaan kartoittamaan käsitystämme todellisuudesta:D

        Sanaa mystinen käytetään joskus harhaanjohtavasti mitätöivänä, huu haana. Sanan todellinen merkitys on minusta, jotakin, joka on verhottu, vain aistein aavistettu.

        Mukavaa päivänalkua, arkitodellisuus vaatii nyt lehdenlukua, vilkaisua mitä maailmalla tapahtuu:D


      • sinisirkku-ek kirjoitti:

        linjoilla, on näköjään liikkuneet ajatukset muillakin:) Tänä aamuna en vielä jatka lukemista, se vaatii niin syventymistä, että on käytävä läpi sen synnyttämiä omia ajatuksia ennenkuin "syö" lisää:)

        Tiede, onkin mennyt paljon eteenpäin noista ajoista, ihanaa kylläkin, ja sen tuomat ajatukset nostavat päätään myös.

        Tuon tapahtumasarjan uskonnossa voi nähdä determinismin = fysiikan lakien mukaan,( muu ei ollut mahdollista)
        ja myös kausaliteetin mukaan= ( syy ja seuraus) kun tätä Marian osuutta ajattelen. No, vielä on mentävä kvanttimekaniikkaan , jossa ne fysiikan lait eivät päde, johon determinismi perustuu.

        Se jotenkin on ilahduttanut minua aikanaan, jolloin kuuntelin alan luentoja. Eipä ole tiede pystynyt kokonaan kartoittamaan käsitystämme todellisuudesta:D

        Sanaa mystinen käytetään joskus harhaanjohtavasti mitätöivänä, huu haana. Sanan todellinen merkitys on minusta, jotakin, joka on verhottu, vain aistein aavistettu.

        Mukavaa päivänalkua, arkitodellisuus vaatii nyt lehdenlukua, vilkaisua mitä maailmalla tapahtuu:D

        uskonto ja kirkko oli niitä joilla hallittiin ja määräiltiin ihmisiä. Niitä käytettiin vallan välineenä. Jos kirkon mielestä (papit ) teit väärin, laitettiin kirkon eteen jalkapuuhun.
        Lapsuuskodissani käytiin kiivasta keskustelua. Silloin kulki jehovantodistajia ym. "uskoaisia" kotona. Joskus isäni väitteli kolmekin tuntia heidän kanssaan. Miten turhaa,kun tosiaan jokaisen oma jumala on vähän erilainen. Raamattuakin voi lukea haluamallaan tavalla. Siis hyvin monella tapaa, mitä sieltä tahtoo nostaa esille.
        Jos on tasapainossa, sopusoinnussa omien ajatustensa ja tekojensa kanssa, ehkä se kunkin oma jumala silloin asuukuin meissä .
        Jokatapauksessa minun jumalani on rauhan, rakkauden, ja anteeksiantamisen jumala.
        EI suinkaa vihan eikä koston kanssa mitään tekemistä.
        TUota kyseistä kirjaa en kylläkään ole lukenut, mutta näin silti ajattelen.


      • Satu*
        meri-kukka98 kirjoitti:

        uskonto ja kirkko oli niitä joilla hallittiin ja määräiltiin ihmisiä. Niitä käytettiin vallan välineenä. Jos kirkon mielestä (papit ) teit väärin, laitettiin kirkon eteen jalkapuuhun.
        Lapsuuskodissani käytiin kiivasta keskustelua. Silloin kulki jehovantodistajia ym. "uskoaisia" kotona. Joskus isäni väitteli kolmekin tuntia heidän kanssaan. Miten turhaa,kun tosiaan jokaisen oma jumala on vähän erilainen. Raamattuakin voi lukea haluamallaan tavalla. Siis hyvin monella tapaa, mitä sieltä tahtoo nostaa esille.
        Jos on tasapainossa, sopusoinnussa omien ajatustensa ja tekojensa kanssa, ehkä se kunkin oma jumala silloin asuukuin meissä .
        Jokatapauksessa minun jumalani on rauhan, rakkauden, ja anteeksiantamisen jumala.
        EI suinkaa vihan eikä koston kanssa mitään tekemistä.
        TUota kyseistä kirjaa en kylläkään ole lukenut, mutta näin silti ajattelen.

        Kyllähän näiden herrojen keskustelun olen mielenkiinnolla kuunnellut,
        ja sympaattisiksi heidät koin, molempien ajatukset olivat perusteltuja ja hyviä,
        mutta eivät mitään omasta 'tietämättömyydestäni' poistaneet.

        Luojaan olen uskonut aina, pienestä pitäen olen kulkenut hänen kanssaan,
        saanut turvaa ja lohdutusta ja onnen hetkenä olen aina häntä kiittänyt.


    • Minunko luulet nakanneen Jumalan nurkkaan. Jos joku äijänköriläs asuntooni astuisi ja Jumalaksi esittäytyisi, niin kraiveliin kyllä tarttuisin ja nurkkaan heittäisin.

      Nyt taas kauhistut kirjoituksestani, sinisirkku.

      Kirjoitin jo aikaisemmin, että ihmiset ovat luoneet Jumalat, oikein monia näitä. Kysymättäkin tietää, ettei tuota meidän Jimalaamme miksikään ainoaksi ja parhaaksi koeta.

      Sinisirkku kirjoitti Marian raskaudesta. Tuo neitseellinen raskaus on vain kanoonisesti oikeaksi todettu. Eihän Jeesus voinut olla mikään äpärä, niinkuin joskus pahasti sanottiin.

      Menen Jeesuksen loppuaikoihinkin: Juudas Iskariot kavalsi Jeesuksen suudelmallaan. Miksi. Koska Raamatun ennustusten on toteuduttava, ainakin oli. Kyllä Jeesus tunnettiin ja tiedettiin pidättävien sotilaiden kohdalta.

      Entäs Jeesuksen hautajaiset. Onkohan niistä edes historiassa kerrottu. Nousiko Jeesus kuolleista Kiven alta taivaaseen?

      Kertokaa minulle "lähdöstäni"! Kun henkeni poistuu tästä raihnaisesta ruumiistan se poltetaan. Voiko tuota sieluani vielä polttaa ikuisessa tulessa, jossa on itku ja hammasten kiristys.

      Voisitte kertoa myös sitä taivasosasta. Surku tulee teitäkin. Kaikki hyvä täyttyneenä, jo elämässä ansaittuna. Oletteko aivan varmoja ettei joku pienempi synti tule koskaaan mieleen - ikäänkuin piristyksesksi.

      Kertokaa tulevaisuuteni! Kun kuolen niin heki lähtee jonnekin. Tämä raihnainen

      • sinisirkku-ek

        Päinvastoin , nauroin ihan! Kirjan nimihän se on ---- Nurkkaan ajettu Jumala? En tiedä koskaan kauhistuneeni kirjoituksiasi:)

        Niin koin minäkin Marian ikuisen neitseyden, jota ainakin ortodoksinen uskonhaara toistaa. Syventyähän siihen piti, ennenkuin ymmärsin tavallani.

        Nuori vielä tietämätön seksuaalisuudesta oleva neitsyt, saattaa olla niinkuin poikakin, nuori ihminen puhtaimmillaan, astuessaan luonnon tarkoittamaan lisääntymisaktiin. Niin ajatuksiltaan kuin teoiltaankin.

        Nyt kai papit ovat haluneet tuon sillä hetkellä tapahtuneen hedelmöittymisen neitseessä, jäävän erilliseksi merkittävine seuraamuksineen (Vapahtajan syntyminen juutalaisille)
        Siihen ei sen puhtaan lisäksi, saanut tulla mitään, mikä lasketiin synniksi.
        Muuta en voi ymmärtää,--- Mariahan sai useita lapsia vielä Joosefinsa kanssa. Se kanonisoimisesta :D

        Ennustettuhan se oli, kaikki Juudaksen pusuja myöten:D
        Mä en kestä, kun kysymyksiä tulvii:D ihan freneettisesti, ja pikkusyntiset ajatuksetkaan ei ole vieraita!

        Et nyt kiusaisi, puhumalla kuolemastasi ja polttamisesta ja...sehän sattuu, Sinähän olet pidetty ...

        enempään en tällä kerralla pysty


      • ---OUTOA
        sinisirkku-ek kirjoitti:

        Päinvastoin , nauroin ihan! Kirjan nimihän se on ---- Nurkkaan ajettu Jumala? En tiedä koskaan kauhistuneeni kirjoituksiasi:)

        Niin koin minäkin Marian ikuisen neitseyden, jota ainakin ortodoksinen uskonhaara toistaa. Syventyähän siihen piti, ennenkuin ymmärsin tavallani.

        Nuori vielä tietämätön seksuaalisuudesta oleva neitsyt, saattaa olla niinkuin poikakin, nuori ihminen puhtaimmillaan, astuessaan luonnon tarkoittamaan lisääntymisaktiin. Niin ajatuksiltaan kuin teoiltaankin.

        Nyt kai papit ovat haluneet tuon sillä hetkellä tapahtuneen hedelmöittymisen neitseessä, jäävän erilliseksi merkittävine seuraamuksineen (Vapahtajan syntyminen juutalaisille)
        Siihen ei sen puhtaan lisäksi, saanut tulla mitään, mikä lasketiin synniksi.
        Muuta en voi ymmärtää,--- Mariahan sai useita lapsia vielä Joosefinsa kanssa. Se kanonisoimisesta :D

        Ennustettuhan se oli, kaikki Juudaksen pusuja myöten:D
        Mä en kestä, kun kysymyksiä tulvii:D ihan freneettisesti, ja pikkusyntiset ajatuksetkaan ei ole vieraita!

        Et nyt kiusaisi, puhumalla kuolemastasi ja polttamisesta ja...sehän sattuu, Sinähän olet pidetty ...

        enempään en tällä kerralla pysty

        naisen tai tytön neitseellisen puhtauden?

        Mikä tämän käsityksen takana on?

        Saastuttaja eli mies pysyy edelleen" synnittömänä2 tuon teon jälkeen, ja vain
        naisesta tulee syntinen?


      • sinisirkku-ek

        Tulevaisuus on tässä ja nyt! Jokaisella. Nyt saa Ruuneperi nikotella vuorostaan!

        Heität kaikki epäuskosi kohdat silmilleni, jotka jokainen, joka on nuo asiat ajatellut, on jo selvittänyt itselleen, tai käsittänyt symboleiksi, sisäiseksi todellisuudeksi.

        Kuinka moni tänäkin päivä kääntyy Vapahtajansa puoleen rukouksessa, ja saa rauhan. Eikö Sinusta SANA elä silloin vieläkin?

        Hittoako toisten täytyis tarjota ne herrankrekkulalle kuin tarjottimella? Sen jälkeen maalaat JÄLLEEN kerran
        kuolemaasi,---naurusta saat kyyneliin---normaalin empaattisen ihmisen!

        Vammautuminen ei ole ollut helppoa kaltaisellesi älykölle, mutta oman elämättömän elämäsi (omia sanojasi) este olet ollut Sinä itse!

        Kohtalollesi olet löytänyt syyn Jumalasta! Hän kun "rankaisee isien pahat teot kolmanteen ja neljänteen polveen!" (Perustuen aiemmin kirjoittamaasi)

        No lapsena, jos patistetaan rankkaan työhön, voi kiukku isään syntyä,(tai äitiin) mutta se kuuluu teini-iän kypsymättömyyteen.

        Ei se Sinunkaan isäpappasi niin paha ole voinut olla. Syytä ja seurausta jokainen hakee, joskus ne vaan on löydettävä itsestäänkin.

        Joskus on tullut mieleeni, että vammainenkin osaa käyttää tilaansa hyväkseen, enkä usko erehtyväni
        Sinussa olevan aimo annoksen sitäkin!

        Ans' kattoo nyt:D---- puhuin suuni puhtaaksi kerrankin.


      • 85674
        ---OUTOA kirjoitti:

        naisen tai tytön neitseellisen puhtauden?

        Mikä tämän käsityksen takana on?

        Saastuttaja eli mies pysyy edelleen" synnittömänä2 tuon teon jälkeen, ja vain
        naisesta tulee syntinen?

        saastuta, jos ei itse käytä seksuaalisuuttaan väärin! (raiskaukset, pedofilia) Vanhassa Testamentissä on tarkat säännökset, miten pappien piti häpy peittää menessään alttarin luo, kaikkein pyhimpään.

        Aikoina, jolloin pukeutuminen ei ollut sitä mitä tänäpäivänä.


    • jjoutava

      Eihän näin viisaaseen ketjuun pitäisi köykäsillä eväillä mennä kirjoittamaan, mutta kirjoitan kuitenkin.
      Siellä Kreikan Patmos saarella näin sellaisen luolan jossa Johannes oli nähnyt ne ilmestykset, tai paljastukset tulevasta maailman järjestyksestä. Luolan seinustalla oli kivinen koroke jossa Johannes oli nukkunut, pään kohdalle oli kulunut syvennys, oppaan mukaan kun niin kauan Johannes oli luolassa asunut.

      Mutta jos ajattelee mitä kaikkea Johannes muuten sai aikaan elämänsä aikana, niin tuota, olisikohan niissä vielä vähän tutkimista että montako kirjailijaa ja kirjuria sitä raamattua oikein on kirjoittanut.

      Patmoksen saari oli muuten hyvin kaunis pieni saari, pieniä valkoisia taloja ja kapeita kujia, kannatti käydä Kos nimiseltä saarelta reissu siellä.

      • sinisirkku-ek

        tehdään näistä sen ajan ihmisistä, vaikka järki sanoo, että monta sukupolvea tarvitaan, ennenkuin kiveen kuoppa tulisi:D

        Samos-saarella minäkin kävin pari kertaa, ja muistan kuinka jalat rakkoontuivat paljosta kävelemisestä helteellä. Elokuun ensimmäinen viikko se ole, ja lähdin kenkäostoksille. Löysin sandaalit, jotka olivat hyvät jalkaan, mutta myyjä ilmoitti niiden olevan Paavalin sandaalien mallia. Niissä oli messinkisen risti kuvattuna.

        Myyjä tähdensi niiden merkitystä, ja hyväksyin sen ja sanoin ottavani ne kyllä, ja kulkevani niiden velvoittamalla tavalla.---Ja kuljinkin:)

        Kauniit ovat Kreikan pienet kylät ja värimaailma, se valo kiehtoi minuakin. Talojen puhtaan siniset ikkunaluukut sointuivat kauniisti maisemaan, ja ihmisten luonnollisuus, aitous, ei voinut olla koskettamatta.

        Eivät olleet turistien pilaamia. Papit sitävastoin hieman peloittivat kirkossa, mutta ehkä hekin pelkäsivät turisteja tottumattomuuttaan, vaikka olin ihan säädyllisesti pukeutunut mennessäni istumaan hetkeksi paikalliseen kirkkoon. Pappi siellä esitti jotakin ihme näytelmää peloittavasti, vaikka en sitä näyttänytkään.

        Kaksipäisen kotkankuvion keskeltä, nousi papin pää kuin ammuttuna ikonostaasin veräjällä. No, minä katselin huvittuneena, että mitäs tämä nyt kuvaa...ehkäpä se kuvasi niitä valtuuksia, mitkä papisto oli itselleen ottaneet/saaneet. Enpä tiedä:D---- Mennyt aika on niin kaukana meistä nykyihmisistä, jolloin ei samaa pelkoa ole auktoriteetteihin.

        Soitin juuri mökkinaapureille jotka odottavat tällä viikolla käyntiäni, jää kyllä ensi viikkoon sadesään vuoksi.


      • sinisirkku-ek kirjoitti:

        tehdään näistä sen ajan ihmisistä, vaikka järki sanoo, että monta sukupolvea tarvitaan, ennenkuin kiveen kuoppa tulisi:D

        Samos-saarella minäkin kävin pari kertaa, ja muistan kuinka jalat rakkoontuivat paljosta kävelemisestä helteellä. Elokuun ensimmäinen viikko se ole, ja lähdin kenkäostoksille. Löysin sandaalit, jotka olivat hyvät jalkaan, mutta myyjä ilmoitti niiden olevan Paavalin sandaalien mallia. Niissä oli messinkisen risti kuvattuna.

        Myyjä tähdensi niiden merkitystä, ja hyväksyin sen ja sanoin ottavani ne kyllä, ja kulkevani niiden velvoittamalla tavalla.---Ja kuljinkin:)

        Kauniit ovat Kreikan pienet kylät ja värimaailma, se valo kiehtoi minuakin. Talojen puhtaan siniset ikkunaluukut sointuivat kauniisti maisemaan, ja ihmisten luonnollisuus, aitous, ei voinut olla koskettamatta.

        Eivät olleet turistien pilaamia. Papit sitävastoin hieman peloittivat kirkossa, mutta ehkä hekin pelkäsivät turisteja tottumattomuuttaan, vaikka olin ihan säädyllisesti pukeutunut mennessäni istumaan hetkeksi paikalliseen kirkkoon. Pappi siellä esitti jotakin ihme näytelmää peloittavasti, vaikka en sitä näyttänytkään.

        Kaksipäisen kotkankuvion keskeltä, nousi papin pää kuin ammuttuna ikonostaasin veräjällä. No, minä katselin huvittuneena, että mitäs tämä nyt kuvaa...ehkäpä se kuvasi niitä valtuuksia, mitkä papisto oli itselleen ottaneet/saaneet. Enpä tiedä:D---- Mennyt aika on niin kaukana meistä nykyihmisistä, jolloin ei samaa pelkoa ole auktoriteetteihin.

        Soitin juuri mökkinaapureille jotka odottavat tällä viikolla käyntiäni, jää kyllä ensi viikkoon sadesään vuoksi.

        viehättivät minuakin, kun niihin retkeilimme. Nuo siniset ikkunalaudat, mistä puhuit, - oikeastaan turkoosit - ,
        niiden on määrä karkoittaa kaikki paha kreikkalaisen kodin läheltä. Koko kotilin voi olla ympäröitu turkoosilla viivalla.
        Etelän valo on voimakas. Kun siestan aikaan olet ulkona, varjosi on vain pieni jalkojesi ympärillä oleva täplä, niin zenitissä aurinko on siellä. Ja kukkien värit ovat voimakkaat, teriöt hehkuvat suurina ja kirkkaina, hibiskukset pitkine emineen, oleanteripensaat, bougainvilleat ja toisaalta sypressien jyrkkä tummanvihreä, ja kaivolla istuvan mustaan puetun leskivaimon surullinen asento kiinalaisen laakeripuun alla hiljaisena kesäpäivänä siellä, ne ovat jääneet silmieni muistiin.
        Hiekkaisella rannalla Välimeren turkoosi kirkkaus yhdistyneenä taivaan äärettömään sinisyyteen.
        Jollain tavalla se kaikki on minussa tallella, unohtumattomana.

        Knossoksen raunioilla käyni on ollut yksi Kreikan matkojen vähemmän mieleeni jääneitä asioita,
        se ei tuntunut aidolta, vaan turisteja varten laitetulta.
        Voi olla ettemme jaksaneet ottaa vastaan kaikkea jokaisen uutena päivänä eteen tulevaa.
        (Tämä juttu oli Kreetalta, silloin kun vielä miehenikin oli kanssani täällä elävänä ja iloisena.)


      • satu kirjoitti:

        viehättivät minuakin, kun niihin retkeilimme. Nuo siniset ikkunalaudat, mistä puhuit, - oikeastaan turkoosit - ,
        niiden on määrä karkoittaa kaikki paha kreikkalaisen kodin läheltä. Koko kotilin voi olla ympäröitu turkoosilla viivalla.
        Etelän valo on voimakas. Kun siestan aikaan olet ulkona, varjosi on vain pieni jalkojesi ympärillä oleva täplä, niin zenitissä aurinko on siellä. Ja kukkien värit ovat voimakkaat, teriöt hehkuvat suurina ja kirkkaina, hibiskukset pitkine emineen, oleanteripensaat, bougainvilleat ja toisaalta sypressien jyrkkä tummanvihreä, ja kaivolla istuvan mustaan puetun leskivaimon surullinen asento kiinalaisen laakeripuun alla hiljaisena kesäpäivänä siellä, ne ovat jääneet silmieni muistiin.
        Hiekkaisella rannalla Välimeren turkoosi kirkkaus yhdistyneenä taivaan äärettömään sinisyyteen.
        Jollain tavalla se kaikki on minussa tallella, unohtumattomana.

        Knossoksen raunioilla käyni on ollut yksi Kreikan matkojen vähemmän mieleeni jääneitä asioita,
        se ei tuntunut aidolta, vaan turisteja varten laitetulta.
        Voi olla ettemme jaksaneet ottaa vastaan kaikkea jokaisen uutena päivänä eteen tulevaa.
        (Tämä juttu oli Kreetalta, silloin kun vielä miehenikin oli kanssani täällä elävänä ja iloisena.)

        Kun kirjoitin tuon, kuulin korvissani sen sirityksen, mikä siellä kuului aina.
        Se liittyy kaikkeen kertomaani.


      • sinisirkku-ek
        satu kirjoitti:

        Kun kirjoitin tuon, kuulin korvissani sen sirityksen, mikä siellä kuului aina.
        Se liittyy kaikkeen kertomaani.

        muistin, vaikka en siitä maininnut:) Niin on jäänyt mieleen minullakin kaskaiden laulu, aamusta iltaan. Yllättävän suuria ne ovatkin! Yhden näin puunrunkoa vasten, samanvärinen kuin harmahtava puunrunko,hieman kaareva ylöspäin kuin keinun jalas:)

        Toisen kerran kuulin Espanjassa, mutta se oli yksinäinen laulaja, siritti kyllä aina ohi kulkiessa! Ihania muistoja, kun ne sai jakaa rakkaan ihmisen kanssa.


    • pastorska... ,

      Tähtitieteilijä ja piispa on alkaneet pistää rahoiksi uskollaan.
      Niin sitä kansaa höynäytetään. Nyt ilmestyi jo toinen kirja.
      Kumpi on tiedoissa parempi - tyylillä.

      • sinisirkku-ek

        se sitä. Uskoisin nykyihmisen olen hieman kahden vaiheilla, kun entiset uskomukset saavat tieteen perusteluja. Jo 80-luvulla alkoi tieteen ja uskonnon yhteensovittaminen olla tarpeellista, sitä rahoitettiin

        niin Amerikassa kuin Euroopassakin valtioiden taholta. Ihmiset tarvitsevat pohjaa elämälleen, ei toimi, jos järki riistää sen kaiken , minkä uskonnonopetus meihin istutti.

        Minä pidän sitä hyvänä. Se on antanut osviittaa ja maamerkkejä edeltävistä, mutta soisin näiden tiedemiesten, muidenkin kuin Einsteinin osaavan kunnioittaa muutakin kuin fysiikan lakeja.


      • Minustakin asetelma oli jo perushölmö - olisivat pitäneet horinatuokionsa 'omassa kotona' - Tähtitieteen proffa ja pappi! Miksei meijerskä ja farmaseutti?

        Arvossa pitämältäni prof. Valtaojalta kirjassaan Avoin tie v.2004 päästi eriskummallisen heiton: Miljoona meditoijaa ei voi auttaa sairasta lasta - penisilliini voi.
        Tässä hän rinnasti penisilliinin löytäjän merkitystä ihmiskunnalle. Onko arvon proffa meditoinut neljä vuotta putkeen? Ei ole, se kuultaa tuosta vertauksesta. minä olen.
        (tekee kutaa kaltaiselleni, yliegoiselle paskiaiselle)

        Esko Valtaojan pääteos, Kotona Maailmankaikkeudessa on veret seisauttavaa, upeata tekstiä. Eräs nykyisistä nuorista rockmuusikoista luki teoksen. Sekosin, se veisteli.


      • Kreikassa viihtyvä
        capt.cöpenick kirjoitti:

        Minustakin asetelma oli jo perushölmö - olisivat pitäneet horinatuokionsa 'omassa kotona' - Tähtitieteen proffa ja pappi! Miksei meijerskä ja farmaseutti?

        Arvossa pitämältäni prof. Valtaojalta kirjassaan Avoin tie v.2004 päästi eriskummallisen heiton: Miljoona meditoijaa ei voi auttaa sairasta lasta - penisilliini voi.
        Tässä hän rinnasti penisilliinin löytäjän merkitystä ihmiskunnalle. Onko arvon proffa meditoinut neljä vuotta putkeen? Ei ole, se kuultaa tuosta vertauksesta. minä olen.
        (tekee kutaa kaltaiselleni, yliegoiselle paskiaiselle)

        Esko Valtaojan pääteos, Kotona Maailmankaikkeudessa on veret seisauttavaa, upeata tekstiä. Eräs nykyisistä nuorista rockmuusikoista luki teoksen. Sekosin, se veisteli.

        Knossos nimenomaan on esiin kaivettu antiikin kaupunki, ja vieressä on museo jossa on talteen saadut esineet ja asukkaiden tarvikkeet ja paljon muutakin.


      • *Kukkahame*
        Kreikassa viihtyvä kirjoitti:

        Knossos nimenomaan on esiin kaivettu antiikin kaupunki, ja vieressä on museo jossa on talteen saadut esineet ja asukkaiden tarvikkeet ja paljon muutakin.

        Kai niitä uskomuksia ja tutkimuksia ja sitten niistä kehittyneitä keskusteluja on ja tulee tuutista lisää.
        Jokainen on oikeassa ja vastapuolikin väittää olevansa hyvin perillä asioista.
        Uskonnon asiatkin, lahkoja ja piirejä ainakin ev lut kirkon alaisuudessa on pilvin pimein, ja uusia syntyy kuin sieniä sateessa.
        Miksi näin on sekin pitäisi jonkun asiaan paneutuneen vaikka piruuttaan selvittää, onko vetäjänä pappi vai maallikko, täydestä tuntuu menevän, ja miksi ei jos oikein uskoo siirtyy Vantaanjokikin virtaamaan päin vastaiseen suuntaan.
        Eihän tämä nyt ollut asiaa mutta hipoi läheltä aihetta.


      • ss*
        *Kukkahame* kirjoitti:

        Kai niitä uskomuksia ja tutkimuksia ja sitten niistä kehittyneitä keskusteluja on ja tulee tuutista lisää.
        Jokainen on oikeassa ja vastapuolikin väittää olevansa hyvin perillä asioista.
        Uskonnon asiatkin, lahkoja ja piirejä ainakin ev lut kirkon alaisuudessa on pilvin pimein, ja uusia syntyy kuin sieniä sateessa.
        Miksi näin on sekin pitäisi jonkun asiaan paneutuneen vaikka piruuttaan selvittää, onko vetäjänä pappi vai maallikko, täydestä tuntuu menevän, ja miksi ei jos oikein uskoo siirtyy Vantaanjokikin virtaamaan päin vastaiseen suuntaan.
        Eihän tämä nyt ollut asiaa mutta hipoi läheltä aihetta.

        ihan noin voisi kokea! Höynähtäneisyyttä se kuvaisi! Tosi on, että ihmiset luovat itselleen sopivia karsinoita, jotkut tarvitsevat tukirakenteita, enemmän kuin toiset. Ja just niinkuin itse kokee.

        Kautta aikojen on ollut uusia "herättäjiä"mitäs siitä, mutta en voi kieltää, etteikö nuo peruspilarit, jotka on kulttuurimmekin perusta, länsimaisen oikeuslaitoksenkin pohja, olisivat vakaat vieläkin!


      • Turismi elinkeinona
        Kreikassa viihtyvä kirjoitti:

        Knossos nimenomaan on esiin kaivettu antiikin kaupunki, ja vieressä on museo jossa on talteen saadut esineet ja asukkaiden tarvikkeet ja paljon muutakin.

        sinne, olihan se kyllä, mutta kaikkea kaivetaan esiin ja kuumalla helteellä esitellään


    • Ramoona*

      Tänään etsiskelin amerikanpuolalaisen ekofilosofin Henryk Skolimowskin ajatuksia. Tässä hänen runossaan on jotain tähänkin ketjuun sopivaa.

      Kuka olen?

      Kuka olen?
      Olen tähtien energian muodonmuutos
      Ajatuksen kentiksi
      Myötätunnon niityiksi
      Rakkauden hurmioksi.

      Kuka olen?
      Tähtienergian muodonmuutos
      Tietoisuuden aakkosiksi.
      Luon runoja tähtien tomusta
      Saan ne tuntumaan itsensä ylpeiksi
      Minun kauttani luomastaan.

      Kuka olen?
      Hippunen tietoista energiaa
      Sykkien tietoisena hetken.
      Palaan kosmoksen tomuksi.
      Loistan kuitenkin ikuisesti
      Kosmoksen tietoisuuden hiukkasena.

      Kuka olen?
      Tietoinen
      Ihmettelevä
      Tähtitomun
      Kosminen hiukkanen.

      Henryk Skolimowski

      • ss*

        Ihana :D


      • *Kukkahame*
        ss* kirjoitti:

        Ihana :D

        Uskonnot jo suomessa ei todella ole yksiselitteisiä.
        Niistä kaikista vaan ei ole kirjoitettu kirjaa eikä keskustella julkisissa medioissa


      • >>>>mielenkiinnosta
        *Kukkahame* kirjoitti:

        Uskonnot jo suomessa ei todella ole yksiselitteisiä.
        Niistä kaikista vaan ei ole kirjoitettu kirjaa eikä keskustella julkisissa medioissa

        Oikeessa taidat olla onhan näitä

        http://www.uskonnot.fi/yhteisot/


      • 16+11
        >>>>mielenkiinnosta kirjoitti:

        Oikeessa taidat olla onhan näitä

        http://www.uskonnot.fi/yhteisot/

        ss* teki *Kukkahameesta* höynähtäneen DDDD!

        Sodan aikana oli ss-miehiä sitäköhän tuo meinaa


      • *Kukkahame*
        16+11 kirjoitti:

        ss* teki *Kukkahameesta* höynähtäneen DDDD!

        Sodan aikana oli ss-miehiä sitäköhän tuo meinaa

        Jos olisi sanonut sivistyskielellä, olisi minulta mennyt ohi>>>>DDDD !


    • En tullut hullua hurskaammaksi lukiessani näitä juttuja tässä aamun hämyssä. Rupesin oikein pöhköyksissäni tätä älytöntä otsikkoa fundeeraamaan. En kovin kiihkoissani kuitenkaan tai saas nähä mitä yönkin touhunneet aivot tuottavat, kynttiläin valossa tässä kirjoittelen, joten ne aina kuitenkin rauhoittavat sekavaakin päätä.
      Siis...mistä olis kyse, jos olis ihan pakko ruveta selittelemään tuollaista väitettä tai ehdotusta.
      Tietysti ihan visaat tai sitten ihan pöhköt tuollaisii ees miettivät ihan tosissaan. No, oon nyt sitten mieluummin se sekopää...ja mietin.


      Niin, yhä useampi hylkää tämän raamatun jumalan, koska hän ei tunnu tekevän mitään muuta kuin ranakaisevan ihmispolosia. Onhan hän sanonut ottavansa tykönsä vain kaikki raihnaiset, valmiiksi alistetut, lapsenmielisiksi tulleet, siis höynähtäneet, jotka häntä avuksi huutelevat äärimmäisessä heikkoudessaan.
      On sekin porukkaa sitten siellä jumalan tykönä taivaasa....eikö siellä yhtään selväjärkistä ole.
      Ei taia jumala hyväksyä omilla aivoillaan ajattelevia, vaan yhä enemmän piinaa tolkuttamalla, miten syntistä on tää maanpäällinen porukka. No, tekis hääkin sit jottain kunnollista.
      Mikä hemmetin synti...se kun tuntuu olevan joka ainoan saarnan sisältö- Niin, oon toki kuunnellut, joutunut kuuntelemaan lauantain ehtookellojen aikaan näitä saarnoja, kuun oottelen radion aukaistuani lauantain toivottuja. Meillä nääs tää "älykköraati"...heh....kokoontuu sättiin kuuntelemaan ja bamlaamaan ummet ja lammet siinä sivussa.
      Kyllä jumala yhä enemmän vaan entisestään höynähtäneen pään sekottaa ja haluaa hallita ja hallita ja syytellä kurjaa ihmispoloa. Miksi.Onnettomia sieluja, oma ajattelu ja oma tahtokin pitäis hylätä liittyessään tähän sekalaiseen surakuntaan.
      Toisaalta en minä haluais ketään nurkkaan töniä, säälittää tääkin jumala oikeestaan. Keksis hääkin keinot, jos niin mahtava on.
      Minä en kyllä suostu manipuloitavaksi...mihin me tarvitsemme tällaisia jumalia, jotka vaan pelottelevat ihmisiä. Kilvoittele ja nöyrry vaan---miksi---korkeemmankon kruunun saat, ja mikä se kruunu on?
      Hullu ja tuskaansa läkähtyväkö pitää olla hänen alamaisuudessaan. Mitäs rakkautta se...häntäkö vaan pitäs rakastaa...huhhuh, joku sanoo olevansa jumalan morsian.
      Rupeis jumalaki miettimään omia metodejaan...eikös elämän pitäis olla perusluonteeltaan vapaamman olosta ja välillä ihan riehakastakin hauskanpittoo. Kuka synkkämielinen lie tuonkin synti-sanan keksiny.

      No niin, siinä tuli susilta kirje jumalalle...tuuhan pois sieltä nurkasta, ni halataan.

      • sinisirkku-

        lämmin kirjeesi Jumalalle, kyllä piispakin hymyilisi noin herttaiselle repliikille! Kömpihän Jumalakin varmaan nurkasta Susmorsiamen turvaan ahdinosta:)

        Niin siinä vierähti jokunen tunti herrojen keskustelua seuratessa. Yli puolet on nyt luettu, taukoa pidän taas,
        vaikka yllätys oli kuinka vaikea päätös on ollut kirkolla homoseksuaalisuuteen.Asiaa käsitelleessä kokouksessa,
        euroopassa, tunkivat mielenosoittajat lehdistön kera kokoukseen, ja vaativat huomiota. Kovaäänisesti teilasivat koko Raamatun ja kirkon, jos ei yksittäinen, syytön taipumukseensa, oleva ihminen saa rakastavalta Jumalalta siunausta.
        No lopputuloksena oli yhteisön hyvä, menee yksityisen edelle. Nuo asiat puidaan niin monelta kantilta, että ei taida jäädä tieteen metodeista jälkeen.
        Huh, nyt aamulla on lievä kyllästyminen visaiseen mittelöön, puolet
        pokkarista on jäljellä. Pienemmissä erissä eteenpäin:D


      • sinisirkku- kirjoitti:

        lämmin kirjeesi Jumalalle, kyllä piispakin hymyilisi noin herttaiselle repliikille! Kömpihän Jumalakin varmaan nurkasta Susmorsiamen turvaan ahdinosta:)

        Niin siinä vierähti jokunen tunti herrojen keskustelua seuratessa. Yli puolet on nyt luettu, taukoa pidän taas,
        vaikka yllätys oli kuinka vaikea päätös on ollut kirkolla homoseksuaalisuuteen.Asiaa käsitelleessä kokouksessa,
        euroopassa, tunkivat mielenosoittajat lehdistön kera kokoukseen, ja vaativat huomiota. Kovaäänisesti teilasivat koko Raamatun ja kirkon, jos ei yksittäinen, syytön taipumukseensa, oleva ihminen saa rakastavalta Jumalalta siunausta.
        No lopputuloksena oli yhteisön hyvä, menee yksityisen edelle. Nuo asiat puidaan niin monelta kantilta, että ei taida jäädä tieteen metodeista jälkeen.
        Huh, nyt aamulla on lievä kyllästyminen visaiseen mittelöön, puolet
        pokkarista on jäljellä. Pienemmissä erissä eteenpäin:D

        Sen voin ainakin sanoa. muutoin olen päättänyt, että en käy "varjonyrkkeilyä" tyhjän kanssa. Ei ole puolustettavaa, eikä haukuttavaa jumalista.


      • jjoutava
        ynnämuu kirjoitti:

        Sen voin ainakin sanoa. muutoin olen päättänyt, että en käy "varjonyrkkeilyä" tyhjän kanssa. Ei ole puolustettavaa, eikä haukuttavaa jumalista.

        Kun minäkin kävin Keetalla ja Knossoksen raunioilla ja vieläpä Zeuksen syntymä luolassa siinä knossoksen lähettyvillä, jumalahan Zeus'kin oli ja mitä kaikkia niitä on ollutkaan. Onko nämä oikeita vaiko vaan tähteitä? Nyt en oikein saa tuota järkiparkaa oikein toimimaan.


      • Satu*
        ynnämuu kirjoitti:

        Sen voin ainakin sanoa. muutoin olen päättänyt, että en käy "varjonyrkkeilyä" tyhjän kanssa. Ei ole puolustettavaa, eikä haukuttavaa jumalista.

        asiassa on se, että varsinkin ennen aikaan, kun huonosti huollettuna kävit koulua voit saada turvallisuuden tunteen Taivaan Isän kanssa puhellessasi. Kestit paremmin sen melkoisen kovan maailman, mikä sinua ympäröi.
        Myöskin moraalisäännöt pysyivät hyvin mielessäni, kun Taivaan Isä tiesi kaiken.
        Kuljin häneen turvautuen.

        En usko sen aianakaan pahaa silloiselle olemiselleni aiheuttaneen.


      • sinisirkku-
        jjoutava kirjoitti:

        Kun minäkin kävin Keetalla ja Knossoksen raunioilla ja vieläpä Zeuksen syntymä luolassa siinä knossoksen lähettyvillä, jumalahan Zeus'kin oli ja mitä kaikkia niitä on ollutkaan. Onko nämä oikeita vaiko vaan tähteitä? Nyt en oikein saa tuota järkiparkaa oikein toimimaan.

        taisi olla sama, muinaisten kreikkalaisten ja roomalaisten kanssa, joka asialle piti olla oma jumalansa. Kas'
        sehän antoi raamit elämälle. Ja ainahan saattoi syyttää Jumalan olleen huonolle tuulella, kun ei asiaa saanut hoidettu.
        Veihän se ajatukset irti omasta vastuusta. Ei tarvinnut seistä yksin maailmankaikkeudessa, mikä on aika lohdutonta.

        Muuten tuo tähtitieteilijä Esko Valtaosa sivuaa ajatusta, joka on kiehtonut minuakin! Entäs, jos sittenkin olemme jonkin älyllisen olennon kehittämisen tulos. Siis oman aurinkokuntamme ulkopuolelta tulleen Jumalan hm. aikaansaannoksia ? Ei se sulje pois täällä vallitsevaa evoluutiotakaan minusta.

        Tuon avaruudesta tulleen Jumalan uskotaan kommunikoivan kanssamme "ilmestysten" kautta! Kiehtova ajatus, josta piispa Pihkala kertoo paljonkin ihmiskunnan samankaltaisia kokemuksia. Oikeastaan kiinnostavin osa tähänastisesta lukemastani.
        Tiedä vielä miten mielenkiintoiseksi lopulta käykään:D

        Jos alatte huomata tämän pienen sinisirkun alkavan kirjoitella ihmeellisiä juttuja, niin sillä on silloin kontakti
        korkeamman Älyn kanssa:DDDDD...terve


      • sinisirkku-
        Satu* kirjoitti:

        asiassa on se, että varsinkin ennen aikaan, kun huonosti huollettuna kävit koulua voit saada turvallisuuden tunteen Taivaan Isän kanssa puhellessasi. Kestit paremmin sen melkoisen kovan maailman, mikä sinua ympäröi.
        Myöskin moraalisäännöt pysyivät hyvin mielessäni, kun Taivaan Isä tiesi kaiken.
        Kuljin häneen turvautuen.

        En usko sen aianakaan pahaa silloiselle olemiselleni aiheuttaneen.

        Noinhan sen tarkoitus onkin, itsekin koin saman, tosi turvallisen olotilan, pyhäkoulun tuoman "lasten ystävän"
        suojaamana. Minäkin jouduin maasta toiseen, ja juuri pyhäkoulun virsikirja ruotsista, oli mukanani Jämsässäkin, kun ei suomenkieli vielä ollut auennut. Vieläkin tuo virsi, jota lauloimme Visbyn Tuomiokirkon lattialla istuen on minusta suloinen.Vapaasti suomennettuna se olisi:

        Pieni köyhä lapsi olen,
        vaan silti iloinen.
        Hyvän rakkaan Isäni tiedän,
        kantavan huolta pienistään.

        Hän rakastaa minua ja on minulle hellä,
        minua kätensä johdattaa.
        Rakkautensa on minulle kultaa kalliimpaa
        kalliimpaa kuin mikään muu.

        ruotsiksi en voi kirjoittaa sitä kun puuttuu tuo yks' kirjain....


      • Tobias*
        sinisirkku- kirjoitti:

        Noinhan sen tarkoitus onkin, itsekin koin saman, tosi turvallisen olotilan, pyhäkoulun tuoman "lasten ystävän"
        suojaamana. Minäkin jouduin maasta toiseen, ja juuri pyhäkoulun virsikirja ruotsista, oli mukanani Jämsässäkin, kun ei suomenkieli vielä ollut auennut. Vieläkin tuo virsi, jota lauloimme Visbyn Tuomiokirkon lattialla istuen on minusta suloinen.Vapaasti suomennettuna se olisi:

        Pieni köyhä lapsi olen,
        vaan silti iloinen.
        Hyvän rakkaan Isäni tiedän,
        kantavan huolta pienistään.

        Hän rakastaa minua ja on minulle hellä,
        minua kätensä johdattaa.
        Rakkautensa on minulle kultaa kalliimpaa
        kalliimpaa kuin mikään muu.

        ruotsiksi en voi kirjoittaa sitä kun puuttuu tuo yks' kirjain....

        edustetaan sitten uskonnollista vakaumusta tahi agnostikko/ateisti vaihtoehtoa kyllähän mielestäni noille 10:lle käskylle jo ihan ettisesti tahi moraalifilosofisesti ajatellen taitaisi olla paljonkin käyttöä tässä globaalissa markkinavoimien ja ahneuden riepottelemassa maailmassa! Mitä mieltä Ihmisinä olette?


      • lain lukija
        Tobias* kirjoitti:

        edustetaan sitten uskonnollista vakaumusta tahi agnostikko/ateisti vaihtoehtoa kyllähän mielestäni noille 10:lle käskylle jo ihan ettisesti tahi moraalifilosofisesti ajatellen taitaisi olla paljonkin käyttöä tässä globaalissa markkinavoimien ja ahneuden riepottelemassa maailmassa! Mitä mieltä Ihmisinä olette?

        Noihin 10 käskyyn länsimainen oikeuslaitos perustuu.
        Maallinen oikeus sitten tuomitsee ja rankaisee.

        On myös rakkauden laki. Me saamme armon.
        Onko suurempaa rakkautta olemassa
        kuin antaa henkensä vihamiestensä puolesta?


      • sinisirkku-
        Tobias* kirjoitti:

        edustetaan sitten uskonnollista vakaumusta tahi agnostikko/ateisti vaihtoehtoa kyllähän mielestäni noille 10:lle käskylle jo ihan ettisesti tahi moraalifilosofisesti ajatellen taitaisi olla paljonkin käyttöä tässä globaalissa markkinavoimien ja ahneuden riepottelemassa maailmassa! Mitä mieltä Ihmisinä olette?

        Kyllä minusta niissä kiteytyvät ne tärkeimmät ohjeet meille ihmisille.Jopa tuo, sinulla ei tule olla muita jumalia. Eiköhän ne jo tässä iässä ole sisäistetty kompuroidenkin.

        En minä koe tarvitsevani eri jumaluuksia ,kodille, naiseudelle, kauneudelle, en muista edes mitä kaikkia--- sodan jumala, viinin bakkus---oli noissa, Prometeuskin.


      • Satu*
        Satu* kirjoitti:

        asiassa on se, että varsinkin ennen aikaan, kun huonosti huollettuna kävit koulua voit saada turvallisuuden tunteen Taivaan Isän kanssa puhellessasi. Kestit paremmin sen melkoisen kovan maailman, mikä sinua ympäröi.
        Myöskin moraalisäännöt pysyivät hyvin mielessäni, kun Taivaan Isä tiesi kaiken.
        Kuljin häneen turvautuen.

        En usko sen aianakaan pahaa silloiselle olemiselleni aiheuttaneen.

        vieraassa koulukaupungissa, niin vasta lukiossa, siis rippikouluni jälkeen vasta sisareni muutti siihen kaupunkiin opettajaksi, ja pääsin asumaan hänen kotiinsa.

        Kotona lapsena kävin kyllä pyhäkoulua, mutta se ei ollut Katekismuksen lukua, ei todellakaan, lapsia oli siellä paljon ja sisareni, joka oli naimisissa, ja odotti jo esikoistaan , piti meille kauniissa kodissaan, joskus puutarhassaankin pyhäkoulua, äitinikin joskus kävi mukanamme, kun sinne menimme. Äitini sanoi kerran sieltä tultuamme oikein iloisella ja kovalla äänellä kotona isälle ja muille, että " Sadulla on kaikkein viisaimmat vastaukset!" Ihanan lauseen olen aina muistanut, ei siihen aikaan ollut tapana koskaan lapsia kehua.

        Pyhäkolussa juteltiin uskonnosta lapsen tasolla, ( siis ei Katekismusta), Taivaan Isästä ja hänen hyvyydestään keskusteltiin, saimme kertoa rukouksistamme ja siitä, että Jumala oli kuullut rukoukseni.
        Voisin kertoa essimerkinkin, mutta en nyt jaksa.

        Vanhempaini elämä oli esimerkkini moraalisääntöjen osalta, kunnollisuus, ahkeruus, siisteys, toisten huomioonottaminen, ei valehtelua eikä varastamista, ystävällisyys tärkeätä ... Ja jos / kun tuli riita, siitä piti ensin rauhoittua ja jutella, ja joskus molemmatkin joutuivat pyytämään anteeksi. Mutta ei pakosta, vaan itse asian ymmärrettyään.

        Vanhempeni uskonnollisuus oli maltillista ja rauhallista, ei mitään toisten päälle käymistä. Siksi se tuntui niin oikealta ja hyvältä, ja siksi juuri Taivaan Isään turvauduin, ja noudatin vanhempieni moraalisääntöjä.

        °°°

        Jos minun pitäisi havainnollisesti esittää tyhmyyttä, esittäisin aankaran äijän takomassa Katekismusta lasten päähän pakolla.


        °°°
        Anteeksi , tulipa pitkästi. - Hyvää yötä kaikille!


      • sinisirkku-ek
        Satu* kirjoitti:

        vieraassa koulukaupungissa, niin vasta lukiossa, siis rippikouluni jälkeen vasta sisareni muutti siihen kaupunkiin opettajaksi, ja pääsin asumaan hänen kotiinsa.

        Kotona lapsena kävin kyllä pyhäkoulua, mutta se ei ollut Katekismuksen lukua, ei todellakaan, lapsia oli siellä paljon ja sisareni, joka oli naimisissa, ja odotti jo esikoistaan , piti meille kauniissa kodissaan, joskus puutarhassaankin pyhäkoulua, äitinikin joskus kävi mukanamme, kun sinne menimme. Äitini sanoi kerran sieltä tultuamme oikein iloisella ja kovalla äänellä kotona isälle ja muille, että " Sadulla on kaikkein viisaimmat vastaukset!" Ihanan lauseen olen aina muistanut, ei siihen aikaan ollut tapana koskaan lapsia kehua.

        Pyhäkolussa juteltiin uskonnosta lapsen tasolla, ( siis ei Katekismusta), Taivaan Isästä ja hänen hyvyydestään keskusteltiin, saimme kertoa rukouksistamme ja siitä, että Jumala oli kuullut rukoukseni.
        Voisin kertoa essimerkinkin, mutta en nyt jaksa.

        Vanhempaini elämä oli esimerkkini moraalisääntöjen osalta, kunnollisuus, ahkeruus, siisteys, toisten huomioonottaminen, ei valehtelua eikä varastamista, ystävällisyys tärkeätä ... Ja jos / kun tuli riita, siitä piti ensin rauhoittua ja jutella, ja joskus molemmatkin joutuivat pyytämään anteeksi. Mutta ei pakosta, vaan itse asian ymmärrettyään.

        Vanhempeni uskonnollisuus oli maltillista ja rauhallista, ei mitään toisten päälle käymistä. Siksi se tuntui niin oikealta ja hyvältä, ja siksi juuri Taivaan Isään turvauduin, ja noudatin vanhempieni moraalisääntöjä.

        °°°

        Jos minun pitäisi havainnollisesti esittää tyhmyyttä, esittäisin aankaran äijän takomassa Katekismusta lasten päähän pakolla.


        °°°
        Anteeksi , tulipa pitkästi. - Hyvää yötä kaikille!

        tullut kohtaan, ( melko voimakkaiden ja terävien keskustelujen jälkeen), jossa syvää tyydytystä tuottaa lukea, tiedettä edustavan professori Esko Valtaojan kirjeestä ote:

        Eri perustelut, samalopputulos.Kaikki ihmiset ovat yhtä arvokkaita, koska meistä jokainen on luotu Jumalan kuvaksi. Kaikki ihmiset ovat yhtä arvokkaita, koska olemme kaikki sukua keskenämme,samaa eläinlajia--homo sapiensia--samaa pitkän ja hitaan evoluution tuotetta.

        Olennaisinta on lopultakin se, miten me kohtelemme lähimmäisiämme, ei se mitä uskonnollisia, filosofisia tai metafyysisiä perusteluja esitämme.

        En usko, että meillä on pulaa yhteisistä konkreettisista arvoista ja päämääristä, tämän maallisen vaelluksemme aikana. Kenties niistä suurimpana on tieteen ja uskon yhteinen pyrkimys,
        yhteinen velvoite, etsiä totuutta.


      • mittarimato*
        sinisirkku-ek kirjoitti:

        tullut kohtaan, ( melko voimakkaiden ja terävien keskustelujen jälkeen), jossa syvää tyydytystä tuottaa lukea, tiedettä edustavan professori Esko Valtaojan kirjeestä ote:

        Eri perustelut, samalopputulos.Kaikki ihmiset ovat yhtä arvokkaita, koska meistä jokainen on luotu Jumalan kuvaksi. Kaikki ihmiset ovat yhtä arvokkaita, koska olemme kaikki sukua keskenämme,samaa eläinlajia--homo sapiensia--samaa pitkän ja hitaan evoluution tuotetta.

        Olennaisinta on lopultakin se, miten me kohtelemme lähimmäisiämme, ei se mitä uskonnollisia, filosofisia tai metafyysisiä perusteluja esitämme.

        En usko, että meillä on pulaa yhteisistä konkreettisista arvoista ja päämääristä, tämän maallisen vaelluksemme aikana. Kenties niistä suurimpana on tieteen ja uskon yhteinen pyrkimys,
        yhteinen velvoite, etsiä totuutta.

        Eivät ole toistensa vaihtoehtoja.
        Ne etsivät vastausta eri suunnista ja vastaavat eri kysymyksiin.

        Luonnontiede vastaa Miten
        Raamattu vastaa Kuka

        Ja kuka keksi ajan? Milloin laskettu aika alkoi?

        7 päivää on symboliikkaa
        Alkukertomuksilla ei ole todellista aikaa eikä paikkaa.


      • säälittävää
        sinisirkku-ek kirjoitti:

        tullut kohtaan, ( melko voimakkaiden ja terävien keskustelujen jälkeen), jossa syvää tyydytystä tuottaa lukea, tiedettä edustavan professori Esko Valtaojan kirjeestä ote:

        Eri perustelut, samalopputulos.Kaikki ihmiset ovat yhtä arvokkaita, koska meistä jokainen on luotu Jumalan kuvaksi. Kaikki ihmiset ovat yhtä arvokkaita, koska olemme kaikki sukua keskenämme,samaa eläinlajia--homo sapiensia--samaa pitkän ja hitaan evoluution tuotetta.

        Olennaisinta on lopultakin se, miten me kohtelemme lähimmäisiämme, ei se mitä uskonnollisia, filosofisia tai metafyysisiä perusteluja esitämme.

        En usko, että meillä on pulaa yhteisistä konkreettisista arvoista ja päämääristä, tämän maallisen vaelluksemme aikana. Kenties niistä suurimpana on tieteen ja uskon yhteinen pyrkimys,
        yhteinen velvoite, etsiä totuutta.

        haudan partaalla oleva akka lukee typeriä kirjoja ja niitä tänne lainailee.


      • siunaan itseni
        säälittävää kirjoitti:

        haudan partaalla oleva akka lukee typeriä kirjoja ja niitä tänne lainailee.

        Näyttää olevan elämää tärkeämpää.
        Auta varjele jos joku on eri mieltä tai ihmettelee antamalla eri vaihtoehtoja


      • kammottava kohtalo
        siunaan itseni kirjoitti:

        Näyttää olevan elämää tärkeämpää.
        Auta varjele jos joku on eri mieltä tai ihmettelee antamalla eri vaihtoehtoja

        elää tämmöisen palstan armoilla, todisella että yleensä elää. Eikö ole oikeita keskustelukumppaneita vai eikö pärjää niissä ympyröisä. Pitää tulla tänne isottelemaan kuten.. no sanotaan ss.


      • köhkö
        kammottava kohtalo kirjoitti:

        elää tämmöisen palstan armoilla, todisella että yleensä elää. Eikö ole oikeita keskustelukumppaneita vai eikö pärjää niissä ympyröisä. Pitää tulla tänne isottelemaan kuten.. no sanotaan ss.

        Mikäs sinä sitten olet? eikö ole muualla mitään sanan valtaa? täällä kö on elämäsi?


      • Näin se on!
        Satu* kirjoitti:

        vieraassa koulukaupungissa, niin vasta lukiossa, siis rippikouluni jälkeen vasta sisareni muutti siihen kaupunkiin opettajaksi, ja pääsin asumaan hänen kotiinsa.

        Kotona lapsena kävin kyllä pyhäkoulua, mutta se ei ollut Katekismuksen lukua, ei todellakaan, lapsia oli siellä paljon ja sisareni, joka oli naimisissa, ja odotti jo esikoistaan , piti meille kauniissa kodissaan, joskus puutarhassaankin pyhäkoulua, äitinikin joskus kävi mukanamme, kun sinne menimme. Äitini sanoi kerran sieltä tultuamme oikein iloisella ja kovalla äänellä kotona isälle ja muille, että " Sadulla on kaikkein viisaimmat vastaukset!" Ihanan lauseen olen aina muistanut, ei siihen aikaan ollut tapana koskaan lapsia kehua.

        Pyhäkolussa juteltiin uskonnosta lapsen tasolla, ( siis ei Katekismusta), Taivaan Isästä ja hänen hyvyydestään keskusteltiin, saimme kertoa rukouksistamme ja siitä, että Jumala oli kuullut rukoukseni.
        Voisin kertoa essimerkinkin, mutta en nyt jaksa.

        Vanhempaini elämä oli esimerkkini moraalisääntöjen osalta, kunnollisuus, ahkeruus, siisteys, toisten huomioonottaminen, ei valehtelua eikä varastamista, ystävällisyys tärkeätä ... Ja jos / kun tuli riita, siitä piti ensin rauhoittua ja jutella, ja joskus molemmatkin joutuivat pyytämään anteeksi. Mutta ei pakosta, vaan itse asian ymmärrettyään.

        Vanhempeni uskonnollisuus oli maltillista ja rauhallista, ei mitään toisten päälle käymistä. Siksi se tuntui niin oikealta ja hyvältä, ja siksi juuri Taivaan Isään turvauduin, ja noudatin vanhempieni moraalisääntöjä.

        °°°

        Jos minun pitäisi havainnollisesti esittää tyhmyyttä, esittäisin aankaran äijän takomassa Katekismusta lasten päähän pakolla.


        °°°
        Anteeksi , tulipa pitkästi. - Hyvää yötä kaikille!

        ovat "hengen hedelmiä", siitä tunnet oikean uskon.

        Kaikenlainen toisten kiusaaminen on paholaisesta. "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi!" sanoo Suuri Opettajamme Raamatussa.


      • sinisirkku-ek
        Näin se on! kirjoitti:

        ovat "hengen hedelmiä", siitä tunnet oikean uskon.

        Kaikenlainen toisten kiusaaminen on paholaisesta. "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi!" sanoo Suuri Opettajamme Raamatussa.

        Niin olen saanut päätökseen, kahden eri lähtökohdista keskustelleen yhteiskunnallisen vaikuttajan
        ajatuksia Jumalasta. Sulassa sovussa totesivat paljon yhdistäviä tekijöitä, lähinnä eettisyys joka molemmille näyttäytyi tärkeänä.
        Tuo ikuisuus aihe, jopa kiistelty, on ollut monen suurenkin ajattelijan pohdittavana. En malta olla siteeraamatta filosofi Wittkensteinin (pahoittelen yhden kirjaimen puuttumista) ajatuksia, samaan aikaan kun laati Tractatustaan.

        Mitä tiedän Jumalasta ja elämän tarkoituksesta?
        Tiedän, että tämä maailma on olemassa.
        Että olen siinä kuten silmäni on näkökentässään.
        Että onkelmallista maailmassa on jokin,
        mitä sanomme merkitykseksi.
        Että tämä merkitys ei ole maailmassa
        vaan sen ulkopuolella.
        Että elämä on maailma.
        Että tahtoni läpäisee maailman.
        Että tahtoni on hyvä tai paha.
        Että hyvä ja paha ovat näin ollen
        jotenkin yhteydessä maailman merkitykseen.
        Elämän merkitystä so. maailman merkitystä,
        voimme kutsua Jumalaksi.
        Ja yhdistää tähän vertauksen Jumalasta isänä.
        Rukoileminen on tämän merkityksen ajattelemista.
        En voi ohjata maailman tapahtumia tahtoni mukaan,
        vaan olen täysin voimaton...( 11.6. 1916)

        Jumalaan merkitsee, että ymmärtää kysymyksen elämän merkityksestä.
        Usko Jumalaan on nähdä, että pelkät maailman tosiseikat,
        eivät ratkaise elämää. Uskoa Jumalaan on nähdä, että elämällä on merkitys. ( 8.7. 1016)


      • Usko Jumalaan kantaa
        Näin se on! kirjoitti:

        ovat "hengen hedelmiä", siitä tunnet oikean uskon.

        Kaikenlainen toisten kiusaaminen on paholaisesta. "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi!" sanoo Suuri Opettajamme Raamatussa.

        Kun siskosi tuli sinne opettajaksi ja otti sinut luokseen, se on sitä hyvyyttä, jonkalaista ei Jumalasta vietraantunut ihminen koskaan osoita! Usein vain vaatii muita niin tekemään.

        Myöskin käännyttäminen on toisen hyväksymättömyyttä, se on ei-rakkaudellista toimintaa. Silloin osoitat olevasi "paremmintietävä", besserwisser. Ja loukkaat toista.

        Jumala natoi vanhemmillemme tehtävän, sinun synnyttämisi ja kasvattamisesi. Myös uskonnollinen kasvatus kuuluu vanhemmille. Ja oikeat vanhemmat tekevät sen oikein, pelottelematta tai pakottamatta lasta.


      • finksaus
        säälittävää kirjoitti:

        haudan partaalla oleva akka lukee typeriä kirjoja ja niitä tänne lainailee.

        ruune-aputoimittajan koneelta lähtenyt katkera mielenilmaus?
        tarkoitan 23.9.2010 21:37 kirjoitettua naisvihamielistä saastaa.


      • kaunis on
        Usko Jumalaan kantaa kirjoitti:

        Kun siskosi tuli sinne opettajaksi ja otti sinut luokseen, se on sitä hyvyyttä, jonkalaista ei Jumalasta vietraantunut ihminen koskaan osoita! Usein vain vaatii muita niin tekemään.

        Myöskin käännyttäminen on toisen hyväksymättömyyttä, se on ei-rakkaudellista toimintaa. Silloin osoitat olevasi "paremmintietävä", besserwisser. Ja loukkaat toista.

        Jumala natoi vanhemmillemme tehtävän, sinun synnyttämisi ja kasvattamisesi. Myös uskonnollinen kasvatus kuuluu vanhemmille. Ja oikeat vanhemmat tekevät sen oikein, pelottelematta tai pakottamatta lasta.

        http://www.youtube.com/watch?v=YPRDv2q8LMY


      • *avoimin mielin*
        Usko Jumalaan kantaa kirjoitti:

        Kun siskosi tuli sinne opettajaksi ja otti sinut luokseen, se on sitä hyvyyttä, jonkalaista ei Jumalasta vietraantunut ihminen koskaan osoita! Usein vain vaatii muita niin tekemään.

        Myöskin käännyttäminen on toisen hyväksymättömyyttä, se on ei-rakkaudellista toimintaa. Silloin osoitat olevasi "paremmintietävä", besserwisser. Ja loukkaat toista.

        Jumala natoi vanhemmillemme tehtävän, sinun synnyttämisi ja kasvattamisesi. Myös uskonnollinen kasvatus kuuluu vanhemmille. Ja oikeat vanhemmat tekevät sen oikein, pelottelematta tai pakottamatta lasta.

        on huono opettaja, se ei ikinä onnistu.
        Hyvyys saa puolelleen ihmisen voimat, ja silloin kaikki sujuu.

        Ikävää, että ihmisillä on niin paljon patoutunutta, ilmaisematonta vihaa.
        Joskus ihminen ei edes tiedosta itse vihaansa.
        Silloin se vaikuttaa käyttäytymiseen paljon.


      • Olet oikeassa.
        *avoimin mielin* kirjoitti:

        on huono opettaja, se ei ikinä onnistu.
        Hyvyys saa puolelleen ihmisen voimat, ja silloin kaikki sujuu.

        Ikävää, että ihmisillä on niin paljon patoutunutta, ilmaisematonta vihaa.
        Joskus ihminen ei edes tiedosta itse vihaansa.
        Silloin se vaikuttaa käyttäytymiseen paljon.

        Jo vihansa tiedostaminen ja myöntäminen - edes itselleen - auttaa siinä,
        ettei se enää määrää käyttäytymistä.


      • ELÄMÄ ON KAUNIS
        sinisirkku-ek kirjoitti:

        Niin olen saanut päätökseen, kahden eri lähtökohdista keskustelleen yhteiskunnallisen vaikuttajan
        ajatuksia Jumalasta. Sulassa sovussa totesivat paljon yhdistäviä tekijöitä, lähinnä eettisyys joka molemmille näyttäytyi tärkeänä.
        Tuo ikuisuus aihe, jopa kiistelty, on ollut monen suurenkin ajattelijan pohdittavana. En malta olla siteeraamatta filosofi Wittkensteinin (pahoittelen yhden kirjaimen puuttumista) ajatuksia, samaan aikaan kun laati Tractatustaan.

        Mitä tiedän Jumalasta ja elämän tarkoituksesta?
        Tiedän, että tämä maailma on olemassa.
        Että olen siinä kuten silmäni on näkökentässään.
        Että onkelmallista maailmassa on jokin,
        mitä sanomme merkitykseksi.
        Että tämä merkitys ei ole maailmassa
        vaan sen ulkopuolella.
        Että elämä on maailma.
        Että tahtoni läpäisee maailman.
        Että tahtoni on hyvä tai paha.
        Että hyvä ja paha ovat näin ollen
        jotenkin yhteydessä maailman merkitykseen.
        Elämän merkitystä so. maailman merkitystä,
        voimme kutsua Jumalaksi.
        Ja yhdistää tähän vertauksen Jumalasta isänä.
        Rukoileminen on tämän merkityksen ajattelemista.
        En voi ohjata maailman tapahtumia tahtoni mukaan,
        vaan olen täysin voimaton...( 11.6. 1916)

        Jumalaan merkitsee, että ymmärtää kysymyksen elämän merkityksestä.
        Usko Jumalaan on nähdä, että pelkät maailman tosiseikat,
        eivät ratkaise elämää. Uskoa Jumalaan on nähdä, että elämällä on merkitys. ( 8.7. 1016)

        Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun ja evankeliumin tähden, hän pelastaa sen. MARKUS 8 jae 34


    • MARIA VAI???

      Niin Jeesus kärsi ristinpuulla golgatalla ihmisten synnit. Maria oli vain Jeesuksen äiti. Siis koroittakaamme Jeesusta vapahtajana ja Herranamme, sillä hän oli ainoa joka voi avata tuon kirjakäärön jota taivaassa kuulutettiin. Hän on uhrikaritsa ja voittaja synnin ja kuoleman. Jumalan poika.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      145
      1950
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      114
      1507
    3. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      92
      1320
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1282
    5. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      89
      1225
    6. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      207
      1111
    7. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      47
      1027
    8. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      98
      1017
    9. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      204
      1002
    10. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      229
      851
    Aihe