H.Kuhalammen väitös EGW:stä

One of it

Onnittelut ensi pe 15.10.2010 klo 12.00 väittelevälle ex-adv.pastorille valinnasta. Hieman kyllä pidin ensilukemalta Harrin rinnastusta EGW:n ja LUTHERIN välillä mediatemppuna, jolle ei juuri köydy mielestäni sitä katetta oikeasti, mitä työnsä yrittää tuoda esille.
Suuri plagiaatti eli muiden teoksista ilman lupaa tai viitteitä kopioiva Ellen ei mielestäni ansaitse välttämättä sitä huomiota osakseen, jota on nyt ja aiemmin saanut.

MUTTA SDA:n historiankirjoihin väitös jää ja mahtuu, pidän sitä jopa hyvänä avauksena sille, että Adventtikirkon oppia oikeasti aletaan verrata muuhun kristinuskoon; mutta hieman rehellisemmin ja kokonaisvaltaisemmin kuin mitä Harri teoksessaan tuo esille EGW:n hengellisyydestä tai ajattelusta?
Tosin edelliseen sen veran, etten ole ihan kokonaan ehtinyt sitä vielä lukea.

Mitä mieltä itse olet? Hgin teologisen tiedekunnan sivuilta on linkki väitökseensä...

Onnittelut Harrille pitkäjänteisestä työstä väitöksen loppuunsaattamiseksi!

Turun kalastaja

62

544

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "" Hieman kyllä pidin ensilukemalta Harrin rinnastusta EGW:n ja LUTHERIN välillä mediatemppuna, ""

      Suuren Taistelun painoksissa ainakin vielä 1967, oli melkein puolet ylistystä Lutherille ja protestanttiselle uskonpuhdistukselle, noin 300 sivua.
      Komia kuva Turun Tuomiokirkostakin. Ellenin omaa oppia noin 350 sivua.
      Niin perusteellisesti esitellään protestantismin suuntaukset, että pakko on
      mielestäni todeta, että EGW ihaili ja arvosti eurooppalaista uskonpuhdistusta.
      Joten ei rinnastus Lutherin eurooppalaiseen uskonpuhdistukseen mikään 2010
      mediatemppu ole!

      STT Info
      http://www.sttinfo.fi/pressrelease/detail.do?pressId=33223&type=thisweek&searchKey=1307569e-d51d-11df-8db5-d1924172474b&languageId=all&pageIndex=1

      H. KUHALAMMEN VÄITÖKSEN PYSYVÄ OSOITE:
      http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-10-6440-

      Tiivistelmä: Spiritualiteetti viittaa syvälliseen, inhimilliseen ulottuvuuteen ja ominaisuuteen, jonka tarkka määritteleminen on haasteellista, ellei mahdotonta. Sitä vastaa yhtäältä uskonnollisuuden kautta toteutuva, elämän tarkoitukseen ja syvemmän olemuksen etsintään liittyvä hengellisyys, mutta toisaalta myös kaikkea muuta hengen viljelyä ja mielekkään olemisen tavoittelua tarkoittava henkisyys.
      John Swintonin mukaan hengen ulottuvuus on se inhimilliseen olemukseen kuuluva, dynaaminen elinvoima, joka virkistää ja elävöittää ihmistä ja motivoi häntä etsimään Jumalaa, arvoja, merkitystä, tarkoitusta ja toivoa.

      Tämä tutkimus nostaa tarkastelun kohteeksi kokonaisvaltaisen hengellisyyden, jolloin huomio kiinnitetään niihin sidoksiin, joiden kautta hengen ulottuvuus liittyy muihin inhimillisen elämän olennaisiin toimintoihin ja näkökulmiin. Tällaisia ovat 1) ajattelu 2) teot ja käytännön toiminta 3) suhteet ja vuorovaikutusverkostot 4) tunteet ja kanssakäymistä ohjaavat asenteet 5) olemassaolon ja olemisen ulottuvuudet. Kokemusten merkitys, arvo ja mielekkyys hahmottuvat juuri hengen alueella, toisin sanoen sisäisesti, hengellisenä ja henkisenä asiana.

      Tutkimusmateriaalina tässä tutkimuksessa on amerikkalaisen vuosina 1827-1915 eläneen Ellen Whiten kuusi myöhäiskauden teosta vuosilta 1892-1905 ja tutkimusmenetelmänä on käytetty systemaattista analyysiä. Olennaista Whiten tavassa käsitellä uskonnon harjoitukseen liittyviä aiheita on hänen käytännöllinen ja elämän arkeen kiinteästi niveltyvä otteensa.

      Jatkuu ...

      • Jatkoa ...

        Tutkimus paljastaa, että Martti Lutherin käsitykset ovat merkittävästi vaikuttaneet Whiten ajatteluun.
        Lähteistä paljastuu samankaltaisuutta hänen näkemystensä ja uusimman suomalaisen Luther-tutkimuksen Martti Lutherin tuotannosta esiin nostaman ajattelutavan välillä. Vaikka teologisen oppineisuuden kannalta White ja Luther ovat eri tasoilla, kummankin käsitys ihmisen ja Jumalan välisen suhteen perusolemuksesta on samankaltainen:
        Lähtökohtana sille on Jumalan rakkaus ja hänen armostaan lähtenyt toiminta. Toiseksi, ihmisen ja Kristuksen välinen, olemuksellinen yhteys, ”unio”, on perustana sille, että Jumala hyväksyy ihmisen ja huolehtii hänestä nyt ja ikuisesti. Kolmanneksi, tämä ihmisen ja Kristuksen liittoutuminen ja yhdistyminen ilmenee yhteistoimintana ja kumppanuutena yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi maailmassa.

        White korostaa ihmisen ja Kristuksen välisen hengellisen suhteen vuorovaikutteista ja toiminnallista luonnetta, joka tulee ilmi epäitsekkyytenä, toisten ihmisten ja heidän tarpeittensa huomioimisena sekä myötätuntona ja kykynä asettua toisen asemaan.

        Terveellistä elämäntapaa ja kasvatusta koskevat ajatuksensa White liittää siihen laaja-alaiseen näkemykseen hengellisyydestä, jonka tavoitteena on ihmisen kokonaisvaltainen hyvinvointi. Hän ei näe spiritualiteettia elämän arjesta irrallisena tai erillisenä saarekkeena, vaan ihmistä kaikessa ohjaavana, voimaannuttavana ja mielekkyyttä tuottavana, ensisijaisena ulottuvuutena.

        Tutkimuksen kuluessa myös Whiten usein käyttämät ”Jumalalle antautumisen” ja ”luonteen” käsitteet nousevat tarkastelun kohteiksi. Hänen mukaansa ihminen ei tahdonponnistuksillaan yksin pysty tavoittamaan Jumalaa vaan hänen on lakattava Jumalan rakastavan kutsun edessä itse tahtomasta ja suostuttava liittymään Jumalan tahtoon ja tarkoitukseen.
        Tämä liittyy siihen sisäiseen muutokseen, jota White kuvaa luonteen käsitteen avulla. Jumalan armon vaikuttama tahdon uudelleen suuntaaminen muuttaa ihmisen olemusta, arvoja, asennoitumisen tapaa ja myötätuntoisen vuorovaikutuksen kykyä niin ettei ihminen ole enää aivan sama kuin ennen. Kysymys on toisaalta yhtäkkisestä ja kertakaikkisesta olemuksellisesta muuttumisesta, mutta samalla myös hiljaisesta, elämänmittaisesta kasvusta ja kypsymisestä.
        Juuri luonteen käsitteen avulla White kuvaa hengellisyyttä ja siihen kuuluvaa sisästä matkaa.

        Tässä tutkimuksessa spiritualiteettia lähestytään yleisinhimillisenä piirteenä ja ominaisuutena, jolloin huomio ei ole ensisijaisesti yksittäisissä opillisissa käsityksissä tai uskonnollisuuden harjoittamisen muodoissa. Tarkoituksena on luoda kokoava rakenne, jonka puitteissa holistinen spiritualiteetti voidaan selkeämmin hahmottaa ja yksilöidymmin ymmärtää.

        Koko väitös, pdf:
        http://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/63691/holistic.pdf?sequence=1


      • AnttiVKantola kirjoitti:

        Jatkoa ...

        Tutkimus paljastaa, että Martti Lutherin käsitykset ovat merkittävästi vaikuttaneet Whiten ajatteluun.
        Lähteistä paljastuu samankaltaisuutta hänen näkemystensä ja uusimman suomalaisen Luther-tutkimuksen Martti Lutherin tuotannosta esiin nostaman ajattelutavan välillä. Vaikka teologisen oppineisuuden kannalta White ja Luther ovat eri tasoilla, kummankin käsitys ihmisen ja Jumalan välisen suhteen perusolemuksesta on samankaltainen:
        Lähtökohtana sille on Jumalan rakkaus ja hänen armostaan lähtenyt toiminta. Toiseksi, ihmisen ja Kristuksen välinen, olemuksellinen yhteys, ”unio”, on perustana sille, että Jumala hyväksyy ihmisen ja huolehtii hänestä nyt ja ikuisesti. Kolmanneksi, tämä ihmisen ja Kristuksen liittoutuminen ja yhdistyminen ilmenee yhteistoimintana ja kumppanuutena yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi maailmassa.

        White korostaa ihmisen ja Kristuksen välisen hengellisen suhteen vuorovaikutteista ja toiminnallista luonnetta, joka tulee ilmi epäitsekkyytenä, toisten ihmisten ja heidän tarpeittensa huomioimisena sekä myötätuntona ja kykynä asettua toisen asemaan.

        Terveellistä elämäntapaa ja kasvatusta koskevat ajatuksensa White liittää siihen laaja-alaiseen näkemykseen hengellisyydestä, jonka tavoitteena on ihmisen kokonaisvaltainen hyvinvointi. Hän ei näe spiritualiteettia elämän arjesta irrallisena tai erillisenä saarekkeena, vaan ihmistä kaikessa ohjaavana, voimaannuttavana ja mielekkyyttä tuottavana, ensisijaisena ulottuvuutena.

        Tutkimuksen kuluessa myös Whiten usein käyttämät ”Jumalalle antautumisen” ja ”luonteen” käsitteet nousevat tarkastelun kohteiksi. Hänen mukaansa ihminen ei tahdonponnistuksillaan yksin pysty tavoittamaan Jumalaa vaan hänen on lakattava Jumalan rakastavan kutsun edessä itse tahtomasta ja suostuttava liittymään Jumalan tahtoon ja tarkoitukseen.
        Tämä liittyy siihen sisäiseen muutokseen, jota White kuvaa luonteen käsitteen avulla. Jumalan armon vaikuttama tahdon uudelleen suuntaaminen muuttaa ihmisen olemusta, arvoja, asennoitumisen tapaa ja myötätuntoisen vuorovaikutuksen kykyä niin ettei ihminen ole enää aivan sama kuin ennen. Kysymys on toisaalta yhtäkkisestä ja kertakaikkisesta olemuksellisesta muuttumisesta, mutta samalla myös hiljaisesta, elämänmittaisesta kasvusta ja kypsymisestä.
        Juuri luonteen käsitteen avulla White kuvaa hengellisyyttä ja siihen kuuluvaa sisästä matkaa.

        Tässä tutkimuksessa spiritualiteettia lähestytään yleisinhimillisenä piirteenä ja ominaisuutena, jolloin huomio ei ole ensisijaisesti yksittäisissä opillisissa käsityksissä tai uskonnollisuuden harjoittamisen muodoissa. Tarkoituksena on luoda kokoava rakenne, jonka puitteissa holistinen spiritualiteetti voidaan selkeämmin hahmottaa ja yksilöidymmin ymmärtää.

        Koko väitös, pdf:
        http://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/63691/holistic.pdf?sequence=1

        Tämä herra olisi voinut tiivistää kaiken pariin sanaan, jos olisi halunnut. Ei olisi tarvinnut kirjoittaa melkein 300 sivua todistaakseen sen, minkä jokainen tietää jo entuudestaan.

        "Tarkoituksena on luoda kokoava rakenne, jonka puitteissa holistinen spiritualiteetti voidaan selkeämmin hahmottaa ja yksilöidymmin ymmärtää. "

        Tätä kutsutaan kognitiiviseksi dissonanssiksi ja se on kaikkien hassujen lahkojen ainoa koossapitävä voima. Ei sen toteamiseen väitöskirjaa tarvita.

        Kun se murtuu, lahkosta lähdetään. Niin kauan kuin kuukausipalkkainen henkilöstö saa kognitiivisen dissonanssin pidettyä kasassa, jäsenistö uskoo höpinät ja maksaa maksunsa ajoissa.


      • !!??!!
        bushmanni kirjoitti:

        Tämä herra olisi voinut tiivistää kaiken pariin sanaan, jos olisi halunnut. Ei olisi tarvinnut kirjoittaa melkein 300 sivua todistaakseen sen, minkä jokainen tietää jo entuudestaan.

        "Tarkoituksena on luoda kokoava rakenne, jonka puitteissa holistinen spiritualiteetti voidaan selkeämmin hahmottaa ja yksilöidymmin ymmärtää. "

        Tätä kutsutaan kognitiiviseksi dissonanssiksi ja se on kaikkien hassujen lahkojen ainoa koossapitävä voima. Ei sen toteamiseen väitöskirjaa tarvita.

        Kun se murtuu, lahkosta lähdetään. Niin kauan kuin kuukausipalkkainen henkilöstö saa kognitiivisen dissonanssin pidettyä kasassa, jäsenistö uskoo höpinät ja maksaa maksunsa ajoissa.

        kutsua typerykseksi, joka on itse se dissonanssi. Mutta ei me välitetä sun piruilustasi tippaakaan. Eikä välitä tiedeyhteisökään.


      • !!??!! kirjoitti:

        kutsua typerykseksi, joka on itse se dissonanssi. Mutta ei me välitetä sun piruilustasi tippaakaan. Eikä välitä tiedeyhteisökään.

        Ja sieltä se adventtikirkon tulevaisuuden aurinko saapui kertomaan yleviä, raamatullisia ajatuksiaan lähimmäisestään.

        Aina minua niin hymyilyttää kun ajattelen, että sinussa ja kaltaisissasi on todellakin adventtikirkon tulevaisuus Suomessa.

        Mutta kovasti sinä tunnut ainakin minun kirjoituksistani välittävän, kun jokaisen jaksat lukea läpi ja ne innostavat sinua niin, että jaksat vielä jokaista kirjoitustani ylevillä ja älykkäillä kommenteillasi kommentoida.

        Jatka vain samaa rataa niin hyvä tulee. Varmaan on jokainen järjestösi kuukausipalkkainen virkailijakin innoissaan, kun olet heidän lammaslaumassaan paimennettavana.


      • !!??!!
        bushmanni kirjoitti:

        Ja sieltä se adventtikirkon tulevaisuuden aurinko saapui kertomaan yleviä, raamatullisia ajatuksiaan lähimmäisestään.

        Aina minua niin hymyilyttää kun ajattelen, että sinussa ja kaltaisissasi on todellakin adventtikirkon tulevaisuus Suomessa.

        Mutta kovasti sinä tunnut ainakin minun kirjoituksistani välittävän, kun jokaisen jaksat lukea läpi ja ne innostavat sinua niin, että jaksat vielä jokaista kirjoitustani ylevillä ja älykkäillä kommenteillasi kommentoida.

        Jatka vain samaa rataa niin hyvä tulee. Varmaan on jokainen järjestösi kuukausipalkkainen virkailijakin innoissaan, kun olet heidän lammaslaumassaan paimennettavana.

        yleviä ja älyllisiä sinun viesteihisi verrattuna. Siinä sanot totuuden. Me kaikki jo tiedämme, että sinä halveksit isääsi ja äitiäsi, koska he ovat adventisteja, ja siten oikeastaan halveksit itseäsi. Olet kuin paikoillesi juuttunut äänilevy, joka rahisee samaa epätoivoista halveksunnan raitaa joka viestissäsi. Olet oikein hyvä esimerkki Suomen tulevaisuudesta, kaikista jumalattomista Jeesuksen vihaajista, koska sellainen sinä todellisuudessa olet, vaikka mitä muuta väittäisit.


      • Lukiana !
        bushmanni kirjoitti:

        Tämä herra olisi voinut tiivistää kaiken pariin sanaan, jos olisi halunnut. Ei olisi tarvinnut kirjoittaa melkein 300 sivua todistaakseen sen, minkä jokainen tietää jo entuudestaan.

        "Tarkoituksena on luoda kokoava rakenne, jonka puitteissa holistinen spiritualiteetti voidaan selkeämmin hahmottaa ja yksilöidymmin ymmärtää. "

        Tätä kutsutaan kognitiiviseksi dissonanssiksi ja se on kaikkien hassujen lahkojen ainoa koossapitävä voima. Ei sen toteamiseen väitöskirjaa tarvita.

        Kun se murtuu, lahkosta lähdetään. Niin kauan kuin kuukausipalkkainen henkilöstö saa kognitiivisen dissonanssin pidettyä kasassa, jäsenistö uskoo höpinät ja maksaa maksunsa ajoissa.

        Maisterin väitös on ollut 50 000 sanaa Kanditaatin väitös 30 000 sanaa. Joten ei noita arvoja
        kahdella lauseella ansaita.


      • !!??!!
        Lukiana ! kirjoitti:

        Maisterin väitös on ollut 50 000 sanaa Kanditaatin väitös 30 000 sanaa. Joten ei noita arvoja
        kahdella lauseella ansaita.

        kirjoitat... bushmanni on tunnettu adventistien vihaaja ja narsisti nettipeelo.


      • Lukiana ! kirjoitti:

        Maisterin väitös on ollut 50 000 sanaa Kanditaatin väitös 30 000 sanaa. Joten ei noita arvoja
        kahdella lauseella ansaita.

        >>>> Tohtorin väitökseen tarvitaan 100 000 sanaa, Maisterin väitös on ollut 50 000 sanaa Kanditaatin väitös 30 000 sanaa. >>>

        Tämäkö on tapana amerikkalaisten kulttien oppilaitoksissa?

        Minä olen ollut aina siinä luulossa, että sen tutkielman sisältö ratkaisee, eikä niinkään se, montako sanaa siihen kirjoitelmaansa saa peräkkäin tungettua.

        Mutta toki voit olla oikeassa siinä, että adventtikirkon yliopistossa saa tohtorin tutkinnon läpi sillä, että kykenee laittamaan 100 000 sanaa peräkkäin.

        Ehkäpä siinä on syy teidän papiston korkeaan tasoon.

        Mutta voisin olla aika varma siitä, että esim nimimerkki !!??!! kykenisi saamaan jopa miljoona sanaa peräkkäin, niin hänelle voisi sillä tapaa antaa jonkin tittelin, joka olisi lähes jumalasta seuraava.

        Esimerkiksi maailmankaikkeuden tohtori.


      • !!??!! kirjoitti:

        yleviä ja älyllisiä sinun viesteihisi verrattuna. Siinä sanot totuuden. Me kaikki jo tiedämme, että sinä halveksit isääsi ja äitiäsi, koska he ovat adventisteja, ja siten oikeastaan halveksit itseäsi. Olet kuin paikoillesi juuttunut äänilevy, joka rahisee samaa epätoivoista halveksunnan raitaa joka viestissäsi. Olet oikein hyvä esimerkki Suomen tulevaisuudesta, kaikista jumalattomista Jeesuksen vihaajista, koska sellainen sinä todellisuudessa olet, vaikka mitä muuta väittäisit.

        >>> niin, minun viestini onkin yleviä ja älyllisiä sinun viesteihisi verrattuna. >>>

        Minä olen ehdottomasti samaa mieltä. Sinä olet adventtikirkon aurinko, kuten jo mainitsin.

        >>> Me kaikki jo tiedämme, että sinä halveksit isääsi ja äitiäsi, koska he ovat adventisteja, >>

        Ei pidä paikkaansa.

        >>> ja siten oikeastaan halveksit itseäsi. >>

        Ei tämäkään.

        Mutta sinun viestäjäsi on oikein ilo lukea, sillä niistä huokuu se viha, jota varmaan muuan insinöörikin yrittää lampaisiinsa takoa, jotta he eivät kulttiaan jättäisi.

        Viha on se elementti, jota sinun puljussasi harrastetaan ja toinen on pelon luominen. Se selviää nopeasti jokaista sinun ylevää viestiäsi lukemalla.


      • !!??!!
        bushmanni kirjoitti:

        >>> niin, minun viestini onkin yleviä ja älyllisiä sinun viesteihisi verrattuna. >>>

        Minä olen ehdottomasti samaa mieltä. Sinä olet adventtikirkon aurinko, kuten jo mainitsin.

        >>> Me kaikki jo tiedämme, että sinä halveksit isääsi ja äitiäsi, koska he ovat adventisteja, >>

        Ei pidä paikkaansa.

        >>> ja siten oikeastaan halveksit itseäsi. >>

        Ei tämäkään.

        Mutta sinun viestäjäsi on oikein ilo lukea, sillä niistä huokuu se viha, jota varmaan muuan insinöörikin yrittää lampaisiinsa takoa, jotta he eivät kulttiaan jättäisi.

        Viha on se elementti, jota sinun puljussasi harrastetaan ja toinen on pelon luominen. Se selviää nopeasti jokaista sinun ylevää viestiäsi lukemalla.

        Te täällä vihaatte adventisteja. Niin sikäkin.


      • HÖH!
        bushmanni kirjoitti:

        >>>> Tohtorin väitökseen tarvitaan 100 000 sanaa, Maisterin väitös on ollut 50 000 sanaa Kanditaatin väitös 30 000 sanaa. >>>

        Tämäkö on tapana amerikkalaisten kulttien oppilaitoksissa?

        Minä olen ollut aina siinä luulossa, että sen tutkielman sisältö ratkaisee, eikä niinkään se, montako sanaa siihen kirjoitelmaansa saa peräkkäin tungettua.

        Mutta toki voit olla oikeassa siinä, että adventtikirkon yliopistossa saa tohtorin tutkinnon läpi sillä, että kykenee laittamaan 100 000 sanaa peräkkäin.

        Ehkäpä siinä on syy teidän papiston korkeaan tasoon.

        Mutta voisin olla aika varma siitä, että esim nimimerkki !!??!! kykenisi saamaan jopa miljoona sanaa peräkkäin, niin hänelle voisi sillä tapaa antaa jonkin tittelin, joka olisi lähes jumalasta seuraava.

        Esimerkiksi maailmankaikkeuden tohtori.

        et tiedä, että 100000 sanaa on EUROOPPALAINEN vaatimus väitöskirjalle sen sisällön lisäksi.


      • HÖH! kirjoitti:

        et tiedä, että 100000 sanaa on EUROOPPALAINEN vaatimus väitöskirjalle sen sisällön lisäksi.

        >>> 100000 sanaa on EUROOPPALAINEN vaatimus väitöskirjalle sen sisällön lisäksi. >>>

        Mistä teitä sikiää?

        Monet yliopistot kylläkin RAJAAVAT väitöskirjan koon maksimissaan 100 000 sanaan, sillä 100 000 sanaa käsittävä väitöskirja on helvetillinen järkäle.

        Yleensä romaanissa on n. 50 000 - 70 000 sanaa ja voit kuvitella millainen järkäle on 100 000 sanaa käsittävä teos.

        Sellaisissa 600-800 sivuisissa jännitysromaaneissa on yleensä sanoja 100 000 molemmin puolin. Riippuu sanavälistä, fontista, rivityksestä jne.

        http://current.ask.sydney.edu.au/app/answers/detail/a_id/830/~/what-is-the-required-word-limit-for-my-thesis?

        Ne rajaukset on tehty siksi, jotta teoksesta saisi edes joku joskus tolkkua.


      • höh!
        bushmanni kirjoitti:

        >>> 100000 sanaa on EUROOPPALAINEN vaatimus väitöskirjalle sen sisällön lisäksi. >>>

        Mistä teitä sikiää?

        Monet yliopistot kylläkin RAJAAVAT väitöskirjan koon maksimissaan 100 000 sanaan, sillä 100 000 sanaa käsittävä väitöskirja on helvetillinen järkäle.

        Yleensä romaanissa on n. 50 000 - 70 000 sanaa ja voit kuvitella millainen järkäle on 100 000 sanaa käsittävä teos.

        Sellaisissa 600-800 sivuisissa jännitysromaaneissa on yleensä sanoja 100 000 molemmin puolin. Riippuu sanavälistä, fontista, rivityksestä jne.

        http://current.ask.sydney.edu.au/app/answers/detail/a_id/830/~/what-is-the-required-word-limit-for-my-thesis?

        Ne rajaukset on tehty siksi, jotta teoksesta saisi edes joku joskus tolkkua.

        Euroopassa on käytössä systeemi, jossa väitöskirjan pituus on keskimäärin 100000 sanaa. Se voi olla hieman alle tai hiemn yli, mutta paljoa se ei tuosta voi poiketa.

        Väitöskirjan tulee ollakin järkäle. 100000 sanaa on n. 250 sivua englanninkielistä tekstiä alaviitteineen.

        Luuletko sinä, että mille tahansa pikkuromaani hyväksytään väitöskirjaksi? En todellakaan.


      • höh! kirjoitti:

        Euroopassa on käytössä systeemi, jossa väitöskirjan pituus on keskimäärin 100000 sanaa. Se voi olla hieman alle tai hiemn yli, mutta paljoa se ei tuosta voi poiketa.

        Väitöskirjan tulee ollakin järkäle. 100000 sanaa on n. 250 sivua englanninkielistä tekstiä alaviitteineen.

        Luuletko sinä, että mille tahansa pikkuromaani hyväksytään väitöskirjaksi? En todellakaan.

        >> Väitöskirjan tulee ollakin järkäle. 100000 sanaa on n. 250 sivua englanninkielistä tekstiä alaviitteineen. >>

        Väitöskirjan ei tule olla järkäle, vaan sen kriteeri on se, että siinä esitellään tieteellisesti kiinnostavaa uutta asiaa. Periaatteena on siis: mieluummin vähän hyvää kuin paljon huonoa.

        Monografimuotoinen väitöskirja voi olla vaikkapa 50 sivua pitkä. Sisältö ratkaisee, ei sanojen määrä, tai sivumäärä.

        Mutta voin kuvitella, että adventistien yliopistoissa paino on sanojen määrässä, ei niinkään asiassa.

        SInulle ei taida yliopistomaailma olla kovin tuttu, mutta ei se mitään. Yleensä amerikkalaisissa lahkoissa ei suosita kouluttautumista kuin päällystön osalta, jotta he olisivat uskottavampia.

        Seuraavaksi käymme katsomassa erästä Suomen huipuyksikön nettisivua ja lukaisemme, että mitä siellä lukee:

        http://www.cs.tut.fi/ohj/o-opas/lis.html

        Lisensiaattitutkimuksesta sanotaan näin:

        "Sopiva monografimuotoisen lisensiaatintutkimuksen pituus on noin 100 sivua, ehkä mieluummin alle kuin yli. Työstä ei kannata tehdä liian pitkää, sillä se hidastaa kirjoittamisen lisäksi ohjausta ja tarkastusta. Kyky poimia aihealueelta olennainen annetun sivumäärän rajoissa on osa kriittisen ajattelun taitoa! 200-sivuinen lisensiaatintutkimus on selvästi ylipitkä."

        Väitöskirjasta sanotaan näin:

        Väitöskirjan kirjoitustyylin yms. osalta pätevät tietysti edellä luetellut lisensiaatintutkimukselle asetetut vaatimukset. Monografimuotoisen väitöskirjan sopiva pituus on runsaat 100 sivua. Jo yhden 15-sivuisen tiiviin konferenssi- tai lehtiartikkelin asiasta saattaa tulla tämä määrä sivuja, kun mukaan lisätään vanhastaan tunnetun taustateorian esittelyä, aikaisempia tuloksia koskevaa osuutta muutetaan syvällisemmäksi, omien uusien tulosten esitystapaa lavennetaan havainnollisin esimerkein ja todistuksia auki kirjoittamalla, kokeellista aineistoa laajennetaan ja koejärjestelyjä selostetaan yksityiskohtaisesti, ja mukaan otetaan vähemmän tärkeitä omia tuloksia ja huomioita jotka jätettiin varsinaisesta julkaisusta pois toisarvoisina ja tilan puutteen vuoksi.

        Jos otamme pois Kuhalammen väitöksestä liitteet, alaviitteet yms, niin veikkaan, että hänen väitöskirjansa on n. 60-100 sivua pelkkää asiaa, ilman viitteitä, lähdeluetteloa ja sanamäärä on jotain 50 000 hujakoilla.


      • !!??!!
        bushmanni kirjoitti:

        >> Väitöskirjan tulee ollakin järkäle. 100000 sanaa on n. 250 sivua englanninkielistä tekstiä alaviitteineen. >>

        Väitöskirjan ei tule olla järkäle, vaan sen kriteeri on se, että siinä esitellään tieteellisesti kiinnostavaa uutta asiaa. Periaatteena on siis: mieluummin vähän hyvää kuin paljon huonoa.

        Monografimuotoinen väitöskirja voi olla vaikkapa 50 sivua pitkä. Sisältö ratkaisee, ei sanojen määrä, tai sivumäärä.

        Mutta voin kuvitella, että adventistien yliopistoissa paino on sanojen määrässä, ei niinkään asiassa.

        SInulle ei taida yliopistomaailma olla kovin tuttu, mutta ei se mitään. Yleensä amerikkalaisissa lahkoissa ei suosita kouluttautumista kuin päällystön osalta, jotta he olisivat uskottavampia.

        Seuraavaksi käymme katsomassa erästä Suomen huipuyksikön nettisivua ja lukaisemme, että mitä siellä lukee:

        http://www.cs.tut.fi/ohj/o-opas/lis.html

        Lisensiaattitutkimuksesta sanotaan näin:

        "Sopiva monografimuotoisen lisensiaatintutkimuksen pituus on noin 100 sivua, ehkä mieluummin alle kuin yli. Työstä ei kannata tehdä liian pitkää, sillä se hidastaa kirjoittamisen lisäksi ohjausta ja tarkastusta. Kyky poimia aihealueelta olennainen annetun sivumäärän rajoissa on osa kriittisen ajattelun taitoa! 200-sivuinen lisensiaatintutkimus on selvästi ylipitkä."

        Väitöskirjasta sanotaan näin:

        Väitöskirjan kirjoitustyylin yms. osalta pätevät tietysti edellä luetellut lisensiaatintutkimukselle asetetut vaatimukset. Monografimuotoisen väitöskirjan sopiva pituus on runsaat 100 sivua. Jo yhden 15-sivuisen tiiviin konferenssi- tai lehtiartikkelin asiasta saattaa tulla tämä määrä sivuja, kun mukaan lisätään vanhastaan tunnetun taustateorian esittelyä, aikaisempia tuloksia koskevaa osuutta muutetaan syvällisemmäksi, omien uusien tulosten esitystapaa lavennetaan havainnollisin esimerkein ja todistuksia auki kirjoittamalla, kokeellista aineistoa laajennetaan ja koejärjestelyjä selostetaan yksityiskohtaisesti, ja mukaan otetaan vähemmän tärkeitä omia tuloksia ja huomioita jotka jätettiin varsinaisesta julkaisusta pois toisarvoisina ja tilan puutteen vuoksi.

        Jos otamme pois Kuhalammen väitöksestä liitteet, alaviitteet yms, niin veikkaan, että hänen väitöskirjansa on n. 60-100 sivua pelkkää asiaa, ilman viitteitä, lähdeluetteloa ja sanamäärä on jotain 50 000 hujakoilla.

        50 sivua menee ehkä läpi jossain matematiikassa, mutta ei mene läpi teologiassa.


      • sivusta seurannut
        bushmanni kirjoitti:

        >> Väitöskirjan tulee ollakin järkäle. 100000 sanaa on n. 250 sivua englanninkielistä tekstiä alaviitteineen. >>

        Väitöskirjan ei tule olla järkäle, vaan sen kriteeri on se, että siinä esitellään tieteellisesti kiinnostavaa uutta asiaa. Periaatteena on siis: mieluummin vähän hyvää kuin paljon huonoa.

        Monografimuotoinen väitöskirja voi olla vaikkapa 50 sivua pitkä. Sisältö ratkaisee, ei sanojen määrä, tai sivumäärä.

        Mutta voin kuvitella, että adventistien yliopistoissa paino on sanojen määrässä, ei niinkään asiassa.

        SInulle ei taida yliopistomaailma olla kovin tuttu, mutta ei se mitään. Yleensä amerikkalaisissa lahkoissa ei suosita kouluttautumista kuin päällystön osalta, jotta he olisivat uskottavampia.

        Seuraavaksi käymme katsomassa erästä Suomen huipuyksikön nettisivua ja lukaisemme, että mitä siellä lukee:

        http://www.cs.tut.fi/ohj/o-opas/lis.html

        Lisensiaattitutkimuksesta sanotaan näin:

        "Sopiva monografimuotoisen lisensiaatintutkimuksen pituus on noin 100 sivua, ehkä mieluummin alle kuin yli. Työstä ei kannata tehdä liian pitkää, sillä se hidastaa kirjoittamisen lisäksi ohjausta ja tarkastusta. Kyky poimia aihealueelta olennainen annetun sivumäärän rajoissa on osa kriittisen ajattelun taitoa! 200-sivuinen lisensiaatintutkimus on selvästi ylipitkä."

        Väitöskirjasta sanotaan näin:

        Väitöskirjan kirjoitustyylin yms. osalta pätevät tietysti edellä luetellut lisensiaatintutkimukselle asetetut vaatimukset. Monografimuotoisen väitöskirjan sopiva pituus on runsaat 100 sivua. Jo yhden 15-sivuisen tiiviin konferenssi- tai lehtiartikkelin asiasta saattaa tulla tämä määrä sivuja, kun mukaan lisätään vanhastaan tunnetun taustateorian esittelyä, aikaisempia tuloksia koskevaa osuutta muutetaan syvällisemmäksi, omien uusien tulosten esitystapaa lavennetaan havainnollisin esimerkein ja todistuksia auki kirjoittamalla, kokeellista aineistoa laajennetaan ja koejärjestelyjä selostetaan yksityiskohtaisesti, ja mukaan otetaan vähemmän tärkeitä omia tuloksia ja huomioita jotka jätettiin varsinaisesta julkaisusta pois toisarvoisina ja tilan puutteen vuoksi.

        Jos otamme pois Kuhalammen väitöksestä liitteet, alaviitteet yms, niin veikkaan, että hänen väitöskirjansa on n. 60-100 sivua pelkkää asiaa, ilman viitteitä, lähdeluetteloa ja sanamäärä on jotain 50 000 hujakoilla.

        Kirjassa on 295 sivua (266 ilman lähdeluetteloa). Kun alaviitteet poistetaan, on kirjassa puhdasta tekstiä n. 200 sivua, joten väitteesi ei pidä paikkaansa. Veikkaat siis ihan pieleen.

        Harrin ystävä


      • !!??!! kirjoitti:

        50 sivua menee ehkä läpi jossain matematiikassa, mutta ei mene läpi teologiassa.

        >>> 50 sivua menee ehkä läpi jossain matematiikassa, mutta ei mene läpi teologiassa. >>>

        No minä en todellakaan tiedä sitä, mikä on tieteellisen väitöskirjan kriteerit amerikkalaisissa humpuukilahkoissa, mutta yleisesti ottaen tieteellisen kriteerin kohteena on väitöskirjan sisältö, ei sen pituus.

        Jos sinulla on jonkin yliopiston ohjeita siitä, että väitöskirjan tulee olla määrätyn pituinen, eli vaikkapa 400 sivua pitkä, tai enemmän ja sen tulee sisältää vähintäin 100 000 sanaa, niin ole ystävällinen ja laita linkki sellaisiin ohjeisiin, jotta me voimme yhdessä tutkia niitä.

        TTK:ssa tehdään erittäin pitkiä väitöskirjoja ja sielläkin on ylärajakasi annettu 300 sivua, jota ei saa ylittää ilman erityistä syytä.

        Siellä lukee näin:

        "Väitöskirjalautakunta haluaa kiinnittää huomiota väitöskirjakäsikirjoituksen tarkoituksenmukaiseen pituuteen. Väittelijän tulee keskittyä väitöskirjassaan olennaiseen ja esittää asia tiiviisti ja jäsennellysti."

        http://www.tkk.fi/fi/opinnot/jatko-opinnot/ohjeita/valmistuminen/vaittelemiseen_liittyvia_ohjeita/

        Se, että väittelijä osaa esittää asiansa olennaiseen keskittyen ja tiivistetysti, on merkki tieteellisen ajattelun kehittymisestä. Se ei ole, että jaarittelee satoja sivuja joutavia.

        Mutta voi olla, että sinun onnettoman lahkosi yliopistoissa on eri kriteerit.

        Jos sinulla ei ole esittää konkreettisia todisteita siitä, että jokin yliopisto pitää väitöskirjan pitkää pituutta merkkinä hyvästä väitöksestä, niin sitten sinun sanoillasi ei ole suurempaa merkitystä.


      • Pöö öööö
        !!??!! kirjoitti:

        kutsua typerykseksi, joka on itse se dissonanssi. Mutta ei me välitetä sun piruilustasi tippaakaan. Eikä välitä tiedeyhteisökään.

        Tuntui se aika kovin kolahtavan..?


      • bushmanni kirjoitti:

        >>> 50 sivua menee ehkä läpi jossain matematiikassa, mutta ei mene läpi teologiassa. >>>

        No minä en todellakaan tiedä sitä, mikä on tieteellisen väitöskirjan kriteerit amerikkalaisissa humpuukilahkoissa, mutta yleisesti ottaen tieteellisen kriteerin kohteena on väitöskirjan sisältö, ei sen pituus.

        Jos sinulla on jonkin yliopiston ohjeita siitä, että väitöskirjan tulee olla määrätyn pituinen, eli vaikkapa 400 sivua pitkä, tai enemmän ja sen tulee sisältää vähintäin 100 000 sanaa, niin ole ystävällinen ja laita linkki sellaisiin ohjeisiin, jotta me voimme yhdessä tutkia niitä.

        TTK:ssa tehdään erittäin pitkiä väitöskirjoja ja sielläkin on ylärajakasi annettu 300 sivua, jota ei saa ylittää ilman erityistä syytä.

        Siellä lukee näin:

        "Väitöskirjalautakunta haluaa kiinnittää huomiota väitöskirjakäsikirjoituksen tarkoituksenmukaiseen pituuteen. Väittelijän tulee keskittyä väitöskirjassaan olennaiseen ja esittää asia tiiviisti ja jäsennellysti."

        http://www.tkk.fi/fi/opinnot/jatko-opinnot/ohjeita/valmistuminen/vaittelemiseen_liittyvia_ohjeita/

        Se, että väittelijä osaa esittää asiansa olennaiseen keskittyen ja tiivistetysti, on merkki tieteellisen ajattelun kehittymisestä. Se ei ole, että jaarittelee satoja sivuja joutavia.

        Mutta voi olla, että sinun onnettoman lahkosi yliopistoissa on eri kriteerit.

        Jos sinulla ei ole esittää konkreettisia todisteita siitä, että jokin yliopisto pitää väitöskirjan pitkää pituutta merkkinä hyvästä väitöksestä, niin sitten sinun sanoillasi ei ole suurempaa merkitystä.

        vaatimus on 75000 tai 100000 sanaa väitöskirjalle ominaista sisältöä. Riippuu yliopistosta.

        Timo


      • TimoFlink kirjoitti:

        vaatimus on 75000 tai 100000 sanaa väitöskirjalle ominaista sisältöä. Riippuu yliopistosta.

        Timo

        SInä voit varmaan antaa linkin sellaisen yliopiston sivulle, joka antaa väitöskirjan kriteereiksi väitöskirjan pituuden, eikä sisällön.

        Onko liikaa vaadittu?


        http://www.tkk.fi/fi/opinnot/jatko-opinnot/ohjeita/valmistuminen/vaittelemiseen_liittyvia_ohjeita/

        Tarkoitan tuollaisia ohjeita, joita esim. TKK antaa oppilailleen.

        "Väitöskirjalautakunta haluaa kiinnittää huomiota väitöskirjakäsikirjoituksen tarkoituksenmukaiseen pituuteen. Väittelijän tulee keskittyä väitöskirjassaan olennaiseen ja esittää asia tiiviisti ja jäsennellysti. Väitöskirjan ei tule ilman erityistä syytä ylittää 300 sivua."


      • höh!
        bushmanni kirjoitti:

        SInä voit varmaan antaa linkin sellaisen yliopiston sivulle, joka antaa väitöskirjan kriteereiksi väitöskirjan pituuden, eikä sisällön.

        Onko liikaa vaadittu?


        http://www.tkk.fi/fi/opinnot/jatko-opinnot/ohjeita/valmistuminen/vaittelemiseen_liittyvia_ohjeita/

        Tarkoitan tuollaisia ohjeita, joita esim. TKK antaa oppilailleen.

        "Väitöskirjalautakunta haluaa kiinnittää huomiota väitöskirjakäsikirjoituksen tarkoituksenmukaiseen pituuteen. Väittelijän tulee keskittyä väitöskirjassaan olennaiseen ja esittää asia tiiviisti ja jäsennellysti. Väitöskirjan ei tule ilman erityistä syytä ylittää 300 sivua."

        sanoo??? hänhän sanoi "väitöskirjalle ominaista tekstiä"... siis pituus JA sisältö, eikä pituus vastaan sisältö niinkuin sinä intät.


      • höh!

      • Liisa K

        valheellista propagandaa....ja kritiikittömästi tietämättömät ottavat vastaan muunneltua totuutta?


      • Töttöröttö
        höh! kirjoitti:

        Euroopassa on käytössä systeemi, jossa väitöskirjan pituus on keskimäärin 100000 sanaa. Se voi olla hieman alle tai hiemn yli, mutta paljoa se ei tuosta voi poiketa.

        Väitöskirjan tulee ollakin järkäle. 100000 sanaa on n. 250 sivua englanninkielistä tekstiä alaviitteineen.

        Luuletko sinä, että mille tahansa pikkuromaani hyväksytään väitöskirjaksi? En todellakaan.

        Kun filosofi Esa Saarinen aikanaan väitteli, muistaalseni, hänen väitöskirjansa käsitti noi 70 sivua.


      • Töttöröttö kirjoitti:

        Kun filosofi Esa Saarinen aikanaan väitteli, muistaalseni, hänen väitöskirjansa käsitti noi 70 sivua.

        on toisenlainen kuin muualla Euroopassa. Tosin, nyt se on alkanut EUn myötä muuttua (taas kerran). Kuten olen jo todennut, Englannissa on käytössä systeemi, jossa väitöskirjan tulee sisällöltään olla väitöskirjan veroinen ja sen pituus tulee olla 75000 tai 100000 sanaa, riippuen yliopistosta. Esimerkiksi Sheffieldin yliopiston vaatimus on 75000 sanaa väitöskirjalta vaadittavaa tieteellistä tekstiä. Englannissa ei mitata pituutta sivuina (kuten usein Suomessa), vaan sanoina. Eri systeemi siis kuin meillä.

        Timo


    • ..............

      asenteellinen kirjoittaja, joka on aina adventisteja vastaan ja näköjään olet antie-egwnistikin...

    • Joo, niin on

      pitäisi verrata juuri muuhun kristinuskoon - nimenomaan - mutta eikös adventistit juuri niin teekin.
      Olen ollut lukevinani kovia hyökkäyksiä esimerkiksi katolismia vastaan, kirjoituksia joissa poistetaan katolismin kuolematon sielu, pastoreiden valta antaa synnit anteeksi, helvetti, kiirastuli, sunnuntai, Jeesuksen äidin palvonta... - ja paljon muuta..

      • !!??!!

        Raamattu ei opeta yhtä ainoaa noista katolisen kirkon pakanuuden harhoista.


      • Teologit...
        !!??!! kirjoitti:

        Raamattu ei opeta yhtä ainoaa noista katolisen kirkon pakanuuden harhoista.

        Vastaväittäjä tulee Newboldista. Onko tuossa nyt mitään järkeä? Kaksi advaria siinä keskustelee (tosin toinen on osin ex-advari...) muka ja näennäisobjektiivisesti. Missä on koko tutkimuksen objektiivisuus? Kysyn vaan. Miten teologinen tiedekunta antaa tämän tapahtu? Ehkä ne tarvitsevat ne 50000 euroa jokaisesta nupista, joka väitökseen kykenee köpöttelemään.


      • ..........
        Teologit... kirjoitti:

        Vastaväittäjä tulee Newboldista. Onko tuossa nyt mitään järkeä? Kaksi advaria siinä keskustelee (tosin toinen on osin ex-advari...) muka ja näennäisobjektiivisesti. Missä on koko tutkimuksen objektiivisuus? Kysyn vaan. Miten teologinen tiedekunta antaa tämän tapahtu? Ehkä ne tarvitsevat ne 50000 euroa jokaisesta nupista, joka väitökseen kykenee köpöttelemään.

        ei vastaväittäjä ole ainoa, joka sen tekstin on lukenut ja arvostellut. alustavia lukijoita on aina KAKSI tiedekunnan lisäksi.

        ja arvosanan antaa TIEDEKUNTANEUVOSTO vastaväittäjän arvion jälkeen.

        Sinä vissiin luulet, että adventistien halveksunta on objektiivisuutta ja adventistien teologian puolustaminen saatanan paskaa harhaa... noh, luulo ei ole tiedon väärtti.

        HYVÄ TEOLOGINEN TIEDEKUNTA!


      • !!??!!
        Teologit... kirjoitti:

        Vastaväittäjä tulee Newboldista. Onko tuossa nyt mitään järkeä? Kaksi advaria siinä keskustelee (tosin toinen on osin ex-advari...) muka ja näennäisobjektiivisesti. Missä on koko tutkimuksen objektiivisuus? Kysyn vaan. Miten teologinen tiedekunta antaa tämän tapahtu? Ehkä ne tarvitsevat ne 50000 euroa jokaisesta nupista, joka väitökseen kykenee köpöttelemään.

        kykenee "köpöttelemään", niin senkun teet väitöskirjan ja katsot miten pitkälle sillä "köpötyksellä" pääsee.

        nauravat sinut pihalle tiedekunnasta ennen ensimmäistä lausettakaan.


      • !!??!! kirjoitti:

        kykenee "köpöttelemään", niin senkun teet väitöskirjan ja katsot miten pitkälle sillä "köpötyksellä" pääsee.

        nauravat sinut pihalle tiedekunnasta ennen ensimmäistä lausettakaan.

        >>> jos luulet, että väitöskirjan kykenee "köpöttelemään", niin senkun teet väitöskirjan ja katsot miten pitkälle sillä "köpötyksellä" pääsee. >>>

        Olet oikeassa. Tässäpä näitä väitöskirjoja olisi:

        http://domino.utu.fi/tiedotus/tiedotukset.nsf/61345dc704eae28ac22568bd00428706/fc357b916c0966dcc22576b3002afea0?OpenDocument

        ""Evolution of Prolonged Longevity in Humans" (Pitkän eliniän evoluutio ihmisillä)"

        https://www.jyu.fi/ajankohtaista/arkisto/2004/08/tiedote-2009-10-01-20-44-12-954181

        "Kumppaninetsinnän tehokkuus määrää sukupuolten evoluution"

        http://domino.utu.fi/tiedotus/tiedotukset.nsf/61345dc704eae28ac22568bd00428706/e62002370bf03c33c225778300298ef6?OpenDocument

        "Uutta tietoa hapen aistimisen evoluutiosta haiden avulla"

        https://www.jyu.fi/ajankohtaista/arkisto/2007/08/tiedote-2009-10-01-19-42-19-454834

        "Väitös: Erilaiset valintapaineet nopeuttavat mahlakärpästen ilmiasun evoluutiota"

        http://www.lut.fi/fi/lut/news/2009/sivut/20091130_vaitos_ronkkonen.aspx

        "Väitös: Evoluution matkiminen tietokoneella löytää samanaikaisesti useita ratkaisuja ongelmiin "

        http://notes.helsinki.fi/halvi/tiedotus/vanhatvaitokset.nsf/504ca249c786e20f85256284006da7ab/c36a8854ac6ec81dc2256b7600479c98?OpenDocument

        "Väitöksessä analysoitiin sorkkaeläinten (Artiodactyla) lahkon genomin evoluutiota ja diversiteettiä eri DNA markkereiden eli geenimerkkien avulla."

        https://www.jyu.fi/ajankohtaista/arkisto/2010/06/tiedote-2010-06-08-11-03-57-555820

        "FM Saija Piiroisen ekologian ja evoluutiobiologian väitöskirjan ”Range expansion to novel environments: evolutionary physiology and genetics in Leptinotarsa decemlineata” (Lajien levinneisyysalueen laajeneminen: koloradonkuoriaisen evolutiivinen fysiologia ja genetiikka)"

        http://www.valt.helsinki.fi/blogs/hist/Evoluutio_ihmistieteissa.pdf

        "Kokkosen väitöskirjan aiheena on evoluutioteorian soveltaminen ihmiseen."

        Eikö olekin ihmeellistä? Vai mitä !!??!!.


      • Mooses-Paavo
        Teologit... kirjoitti:

        Vastaväittäjä tulee Newboldista. Onko tuossa nyt mitään järkeä? Kaksi advaria siinä keskustelee (tosin toinen on osin ex-advari...) muka ja näennäisobjektiivisesti. Missä on koko tutkimuksen objektiivisuus? Kysyn vaan. Miten teologinen tiedekunta antaa tämän tapahtu? Ehkä ne tarvitsevat ne 50000 euroa jokaisesta nupista, joka väitökseen kykenee köpöttelemään.

        Se, että väitökset sidottiin vielä rahan saantiin Valtiolta pilasi viimeisenkin älyn rippeen...periaatteessa hyvä; käytännössä mätä järjestelmä. Tohtorin hatullista paskaa tulee nyt rekkakuormitatin työttömyynkortistoon, kun muuhunkaan heistä ei juuri ole?
        Sekö oli demarien tarkoitus?


      • !!??!!
        bushmanni kirjoitti:

        >>> jos luulet, että väitöskirjan kykenee "köpöttelemään", niin senkun teet väitöskirjan ja katsot miten pitkälle sillä "köpötyksellä" pääsee. >>>

        Olet oikeassa. Tässäpä näitä väitöskirjoja olisi:

        http://domino.utu.fi/tiedotus/tiedotukset.nsf/61345dc704eae28ac22568bd00428706/fc357b916c0966dcc22576b3002afea0?OpenDocument

        ""Evolution of Prolonged Longevity in Humans" (Pitkän eliniän evoluutio ihmisillä)"

        https://www.jyu.fi/ajankohtaista/arkisto/2004/08/tiedote-2009-10-01-20-44-12-954181

        "Kumppaninetsinnän tehokkuus määrää sukupuolten evoluution"

        http://domino.utu.fi/tiedotus/tiedotukset.nsf/61345dc704eae28ac22568bd00428706/e62002370bf03c33c225778300298ef6?OpenDocument

        "Uutta tietoa hapen aistimisen evoluutiosta haiden avulla"

        https://www.jyu.fi/ajankohtaista/arkisto/2007/08/tiedote-2009-10-01-19-42-19-454834

        "Väitös: Erilaiset valintapaineet nopeuttavat mahlakärpästen ilmiasun evoluutiota"

        http://www.lut.fi/fi/lut/news/2009/sivut/20091130_vaitos_ronkkonen.aspx

        "Väitös: Evoluution matkiminen tietokoneella löytää samanaikaisesti useita ratkaisuja ongelmiin "

        http://notes.helsinki.fi/halvi/tiedotus/vanhatvaitokset.nsf/504ca249c786e20f85256284006da7ab/c36a8854ac6ec81dc2256b7600479c98?OpenDocument

        "Väitöksessä analysoitiin sorkkaeläinten (Artiodactyla) lahkon genomin evoluutiota ja diversiteettiä eri DNA markkereiden eli geenimerkkien avulla."

        https://www.jyu.fi/ajankohtaista/arkisto/2010/06/tiedote-2010-06-08-11-03-57-555820

        "FM Saija Piiroisen ekologian ja evoluutiobiologian väitöskirjan ”Range expansion to novel environments: evolutionary physiology and genetics in Leptinotarsa decemlineata” (Lajien levinneisyysalueen laajeneminen: koloradonkuoriaisen evolutiivinen fysiologia ja genetiikka)"

        http://www.valt.helsinki.fi/blogs/hist/Evoluutio_ihmistieteissa.pdf

        "Kokkosen väitöskirjan aiheena on evoluutioteorian soveltaminen ihmiseen."

        Eikö olekin ihmeellistä? Vai mitä !!??!!.

        who cares. I don't.


      • !!??!!
        Mooses-Paavo kirjoitti:

        Se, että väitökset sidottiin vielä rahan saantiin Valtiolta pilasi viimeisenkin älyn rippeen...periaatteessa hyvä; käytännössä mätä järjestelmä. Tohtorin hatullista paskaa tulee nyt rekkakuormitatin työttömyynkortistoon, kun muuhunkaan heistä ei juuri ole?
        Sekö oli demarien tarkoitus?

        jos pystyt.


      • Pyh teologit
        !!??!! kirjoitti:

        kykenee "köpöttelemään", niin senkun teet väitöskirjan ja katsot miten pitkälle sillä "köpötyksellä" pääsee.

        nauravat sinut pihalle tiedekunnasta ennen ensimmäistä lausettakaan.

        Olen väitellyt, joten TAJUAn ja TIEDÄN, mistä puhun. Tätä nykyä myös arvostelen väitöskirjoja. Ja olen joutunut teologistakin seuraamaan, eli käsitystä on. Onko työssä erityisansioita? Tämä on se juttu.


      • Luominen****
        bushmanni kirjoitti:

        >>> jos luulet, että väitöskirjan kykenee "köpöttelemään", niin senkun teet väitöskirjan ja katsot miten pitkälle sillä "köpötyksellä" pääsee. >>>

        Olet oikeassa. Tässäpä näitä väitöskirjoja olisi:

        http://domino.utu.fi/tiedotus/tiedotukset.nsf/61345dc704eae28ac22568bd00428706/fc357b916c0966dcc22576b3002afea0?OpenDocument

        ""Evolution of Prolonged Longevity in Humans" (Pitkän eliniän evoluutio ihmisillä)"

        https://www.jyu.fi/ajankohtaista/arkisto/2004/08/tiedote-2009-10-01-20-44-12-954181

        "Kumppaninetsinnän tehokkuus määrää sukupuolten evoluution"

        http://domino.utu.fi/tiedotus/tiedotukset.nsf/61345dc704eae28ac22568bd00428706/e62002370bf03c33c225778300298ef6?OpenDocument

        "Uutta tietoa hapen aistimisen evoluutiosta haiden avulla"

        https://www.jyu.fi/ajankohtaista/arkisto/2007/08/tiedote-2009-10-01-19-42-19-454834

        "Väitös: Erilaiset valintapaineet nopeuttavat mahlakärpästen ilmiasun evoluutiota"

        http://www.lut.fi/fi/lut/news/2009/sivut/20091130_vaitos_ronkkonen.aspx

        "Väitös: Evoluution matkiminen tietokoneella löytää samanaikaisesti useita ratkaisuja ongelmiin "

        http://notes.helsinki.fi/halvi/tiedotus/vanhatvaitokset.nsf/504ca249c786e20f85256284006da7ab/c36a8854ac6ec81dc2256b7600479c98?OpenDocument

        "Väitöksessä analysoitiin sorkkaeläinten (Artiodactyla) lahkon genomin evoluutiota ja diversiteettiä eri DNA markkereiden eli geenimerkkien avulla."

        https://www.jyu.fi/ajankohtaista/arkisto/2010/06/tiedote-2010-06-08-11-03-57-555820

        "FM Saija Piiroisen ekologian ja evoluutiobiologian väitöskirjan ”Range expansion to novel environments: evolutionary physiology and genetics in Leptinotarsa decemlineata” (Lajien levinneisyysalueen laajeneminen: koloradonkuoriaisen evolutiivinen fysiologia ja genetiikka)"

        http://www.valt.helsinki.fi/blogs/hist/Evoluutio_ihmistieteissa.pdf

        "Kokkosen väitöskirjan aiheena on evoluutioteorian soveltaminen ihmiseen."

        Eikö olekin ihmeellistä? Vai mitä !!??!!.

        Voit rauhassa tutkia niitä itse. Mieluimmin uskon Jumalaa kuin ihmistä.


      • Outolintu 8
        Teologit... kirjoitti:

        Vastaväittäjä tulee Newboldista. Onko tuossa nyt mitään järkeä? Kaksi advaria siinä keskustelee (tosin toinen on osin ex-advari...) muka ja näennäisobjektiivisesti. Missä on koko tutkimuksen objektiivisuus? Kysyn vaan. Miten teologinen tiedekunta antaa tämän tapahtu? Ehkä ne tarvitsevat ne 50000 euroa jokaisesta nupista, joka väitökseen kykenee köpöttelemään.

        ..ilman selkeää vastaväittelijää omasta keskuudestaan? Onko tieteellisesti relevanttia päästää työ läpi ilman kunnollista vastaväittelijää sellaista ulkopuolista, joka on tututstunut kaikkiin EGW:n tuotantoon ja ajatteluunsa sekä henkilöbiografiaan?

        Minusta tässä nähtiin jälleen politikointia ja perustuiko ohjaajan seksuaalinen suuntautuminen suosiollisesti tekijänsä läpimenoon?

        Ohjaajan on väitetty olevan homoseksuaali...kuuma kysymys tällä hetkellä....sattumaako ?


      • xyxyxyxy
        Pyh teologit kirjoitti:

        Olen väitellyt, joten TAJUAn ja TIEDÄN, mistä puhun. Tätä nykyä myös arvostelen väitöskirjoja. Ja olen joutunut teologistakin seuraamaan, eli käsitystä on. Onko työssä erityisansioita? Tämä on se juttu.

        Olisitko itse päästänyt läpi ja millä perusteella?


      • !!??!!
        Outolintu 8 kirjoitti:

        ..ilman selkeää vastaväittelijää omasta keskuudestaan? Onko tieteellisesti relevanttia päästää työ läpi ilman kunnollista vastaväittelijää sellaista ulkopuolista, joka on tututstunut kaikkiin EGW:n tuotantoon ja ajatteluunsa sekä henkilöbiografiaan?

        Minusta tässä nähtiin jälleen politikointia ja perustuiko ohjaajan seksuaalinen suuntautuminen suosiollisesti tekijänsä läpimenoon?

        Ohjaajan on väitetty olevan homoseksuaali...kuuma kysymys tällä hetkellä....sattumaako ?

        typeriä. Harrin väitöskirjan on esilukenut tiedekuntaneuvosto, vastaväittäjä ja toinen tarkastaja. Väitöstilaisuuteen asti päästiin, kun kaikki olivat sitä mieltä, että kirja täyttää väitöskirjalle määrätyt vaatimukset. Olette vain kateellisia räksyttäjiä.


      • Outolintu 8 kirjoitti:

        ..ilman selkeää vastaväittelijää omasta keskuudestaan? Onko tieteellisesti relevanttia päästää työ läpi ilman kunnollista vastaväittelijää sellaista ulkopuolista, joka on tututstunut kaikkiin EGW:n tuotantoon ja ajatteluunsa sekä henkilöbiografiaan?

        Minusta tässä nähtiin jälleen politikointia ja perustuiko ohjaajan seksuaalinen suuntautuminen suosiollisesti tekijänsä läpimenoon?

        Ohjaajan on väitetty olevan homoseksuaali...kuuma kysymys tällä hetkellä....sattumaako ?

        Suomessakin on se, että vastaväittäjä tulee eri yliopistosta kuin missä väitöskirja kirjoitetaan. Yleensä vielä niin, että vastaväittäjänä teologisella puolella toimii joku muu kuin suomalainen. Vastaväittäjän valintaan vaikuttavat aihe, väitöskirja itse, kuka on alan asiantuntija ja onko saatavilla kansainvälistä kokemusta omaavia vastaväittäjiä. Harrin vastaväittäjä, teol. tri Michael Pierson on kyllä adventisti, mutta hän on myös Walesin yliopiston "lecturer", kuten kaikki Newboldin professorit nykyisin, koska Newbold College on Walesin yliopiston akkreditoinnin alainen yhteistyölaitos. Hän on ollut vastaväittäjä aikaisemminkin saman aihealueen väitöskirjoissa, ja on alan asiantuntija. Itse hän suoritti tohtorin arvon Oxfordin yliopistossa. Pierson ei myöskään päästänyt Harria helpolla, vaan esitti kunnon vastaväittäjänä myös kritiikkiä ja parannusehdotuksia/korjauksia. Olin paikalla kuuntelemassa. Yhtä kaikki, Harrin työ on ansiokas ja täyttää kaikki väitöskirjalta vaadittavat tieteelliset kriteerit.

        Timo


    • Mooses-Paavo

      Miksi silti kesti niin kauan menestysteologiasta siirtyä "Lutherin vanhurskautusoppiin" ? Taisi James White ja muut mm. Joseph Bates auttaa siinä asiassa...tai sitten ei?

      Suuresta pettymyksestä tai suuresta kusetuksesta yms. ei väitöksessä taida olla juttua, kuten ei plagioinneistakaan mm. Lisa Boltonilta varastetusta "Tie Kristuksen luo"-kirjasta; joka EI OLLUT ELLENIN kirjoittama....

      Oman säätiön perustaminen vain omalle perheelleen ei tainnut sekään mennä yksiin aiemman ns. ajattelun kanssa...

      Hyvä yritys...mutta jää kauas marginaaliin...

      • höh!

        Bolton ei kirjoittanut kirjaa "Tie Kristuksen Luo". Se on fakta ja helposti myös osoitettavissa faktaksi. Bolton ainoastaan sai tehtävän koota Ellen Whiten kirjoituksista (lähinnä artikkeleista) yhtenäisen kokoomateoksen. Kirjoittaja ei todellakaan ole Bolton.

        Eikä adventistinen teologia edusta mitään menestysteologiaa. Sinä tässä yrität kusettaa oikein olan takaa.


      • !!??!!
        höh! kirjoitti:

        Bolton ei kirjoittanut kirjaa "Tie Kristuksen Luo". Se on fakta ja helposti myös osoitettavissa faktaksi. Bolton ainoastaan sai tehtävän koota Ellen Whiten kirjoituksista (lähinnä artikkeleista) yhtenäisen kokoomateoksen. Kirjoittaja ei todellakaan ole Bolton.

        Eikä adventistinen teologia edusta mitään menestysteologiaa. Sinä tässä yrität kusettaa oikein olan takaa.

        annoit sille kusettajalle vitun hyvän vastauksen!


      • James on
        !!??!! kirjoitti:

        annoit sille kusettajalle vitun hyvän vastauksen!

        Millä todistat vastaväitteesi?
        Netissä ex-adv. tohtorit ja -pastorit ovat ihan toista mieltä...EGW:stä ja kirjoituksistaan...


      • keppivaikepponen
        James on kirjoitti:

        Millä todistat vastaväitteesi?
        Netissä ex-adv. tohtorit ja -pastorit ovat ihan toista mieltä...EGW:stä ja kirjoituksistaan...

        saa Suomen Adventtikirkko yhden tohtorin hatullisen miestä lisää...no eivätpähän ole aiemmatkaan väittelijät Suomea teoiollaan tai teologioillaan valloittaneet...tuskin Harrikaan kyseenalaisella maineellaan siihen pystyy...

        Tellmemamma-baarissa jatkot?


    • Summerwille

      Koko kerma ei ollut läsnä; mutta riittävästi. Harrin työtä pidettiin uutena avauksena Holistisessa ajattelussa Elleniin. Pastori nyttemmin Teol. tohtori Harri Kuhalampea on pyydetty takaisin työhön ja "menneet on unohdettu ja anteeksi annettu".

      Tästä on hyvä jatkaa! Työnohjaajana ja sielunhoitajana mies saattaa olla paikallaan kuolevassa srk:ssa.
      Jos huhussa on perää...ei muuta kuin lämmintä kyytiä!

      • Homo est human best

        Kun he pakenevat sankoin joukoin kuvuissa Suomen Adventtikirkko saisi kerralla aimo kilpailijan?!

        n. 3500 eronnut kirkosta---saman verran kun on ns. heterojäseniä Suomen Adventtikirkossa!

        Siinä olisi Harrin sauma....

        Menestys varma!


      • Juudas nro 13
        Homo est human best kirjoitti:

        Kun he pakenevat sankoin joukoin kuvuissa Suomen Adventtikirkko saisi kerralla aimo kilpailijan?!

        n. 3500 eronnut kirkosta---saman verran kun on ns. heterojäseniä Suomen Adventtikirkossa!

        Siinä olisi Harrin sauma....

        Menestys varma!

        Onko R.Lehtiselle, T.Peltoselle ja H.Kuhalammelle ym. pastorin ja/tai opettajan asemassa olevalle annettava anteeksi Toivonlinnan koulussa aiheuttamansa traumat nuorille oppilaille; pojille, tytöille ja lapsille?

        Näin teki Suomen Adventtikirkko muutama vuosi sitten, koska oikeus totesi, että vaikka teot olivat totta ja tapahtuneet, mutta sen aikaisen mittapuun mukaan vanhentuneet; HEITÄ EI VOITU VIRALLISESTI SYYTTÄÄ!

        Tämän taakse meni myös senaikainen johtokunta, Nykyaika-lehti ..jne...

        Ovatko teot JUMALAN SILMISSÄ SOVITETTU, KUN NIITÄ EI OLE VIRALLISESTI EIKÄ JULKISESTI KADUTTU ja pyydetty anteeksi asianomaisilta ja kirkon jäseniltä?!

        Mitä mieltä te olette jäännöskansa?!


      • Tri Sykerö
        Juudas nro 13 kirjoitti:

        Onko R.Lehtiselle, T.Peltoselle ja H.Kuhalammelle ym. pastorin ja/tai opettajan asemassa olevalle annettava anteeksi Toivonlinnan koulussa aiheuttamansa traumat nuorille oppilaille; pojille, tytöille ja lapsille?

        Näin teki Suomen Adventtikirkko muutama vuosi sitten, koska oikeus totesi, että vaikka teot olivat totta ja tapahtuneet, mutta sen aikaisen mittapuun mukaan vanhentuneet; HEITÄ EI VOITU VIRALLISESTI SYYTTÄÄ!

        Tämän taakse meni myös senaikainen johtokunta, Nykyaika-lehti ..jne...

        Ovatko teot JUMALAN SILMISSÄ SOVITETTU, KUN NIITÄ EI OLE VIRALLISESTI EIKÄ JULKISESTI KADUTTU ja pyydetty anteeksi asianomaisilta ja kirkon jäseniltä?!

        Mitä mieltä te olette jäännöskansa?!

        Miten me etiikan ja moraalin mukaan toimimme tässä ajassa----se noterataan tuon puoleisessa?

        Ja JOS tuonpuoleista ei mole kuin kauniissa sadussa ja mielikuvituksessa, pitäisikö OIKEUDEN JA TUOMION TAPAHTUA TÄSSÄ AJASSA?

        Kysyy epätietoinen...?


      • Sailetu
        Homo est human best kirjoitti:

        Kun he pakenevat sankoin joukoin kuvuissa Suomen Adventtikirkko saisi kerralla aimo kilpailijan?!

        n. 3500 eronnut kirkosta---saman verran kun on ns. heterojäseniä Suomen Adventtikirkossa!

        Siinä olisi Harrin sauma....

        Menestys varma!

        Se jopa ylittyisi; nyt kirkosta eroavia on jo yli 10 000; tosin ei ne kaikki ehkä ole homoseksuaaleja?!

        Miksi EU ja USA haluaa suuren eettisen suojan juuri homoille; alkaako niitä olemaan päättävissä elimissä jo niin paljon?


      • höh!!!
        Juudas nro 13 kirjoitti:

        Onko R.Lehtiselle, T.Peltoselle ja H.Kuhalammelle ym. pastorin ja/tai opettajan asemassa olevalle annettava anteeksi Toivonlinnan koulussa aiheuttamansa traumat nuorille oppilaille; pojille, tytöille ja lapsille?

        Näin teki Suomen Adventtikirkko muutama vuosi sitten, koska oikeus totesi, että vaikka teot olivat totta ja tapahtuneet, mutta sen aikaisen mittapuun mukaan vanhentuneet; HEITÄ EI VOITU VIRALLISESTI SYYTTÄÄ!

        Tämän taakse meni myös senaikainen johtokunta, Nykyaika-lehti ..jne...

        Ovatko teot JUMALAN SILMISSÄ SOVITETTU, KUN NIITÄ EI OLE VIRALLISESTI EIKÄ JULKISESTI KADUTTU ja pyydetty anteeksi asianomaisilta ja kirkon jäseniltä?!

        Mitä mieltä te olette jäännöskansa?!

        YLEINEN SYYTTÄJÄ päätti, että mahdolliset teot ovat vanhentuneita, eikä ketään syytetä. Ei kirkolla tuon kanssa ole mitään tekemistä. VIRANOMAISET tuollaisen päätöksen tekivät.


      • höh!

        huhuilla ei yleensä ole totuuspohjaa, varsinkaan tämän palstan "huhuilla".


      • Pietari L
        höh!!! kirjoitti:

        YLEINEN SYYTTÄJÄ päätti, että mahdolliset teot ovat vanhentuneita, eikä ketään syytetä. Ei kirkolla tuon kanssa ole mitään tekemistä. VIRANOMAISET tuollaisen päätöksen tekivät.

        Ei kai kyseinen henkilö turhaan eroa kirkosta ja menetä esimiehen paikkaa ja nousujohteista uraansa?
        Olihan se selvä tunnustus ja myöntäminen, että on tullut töpeksittyä---vaikkei siitä virallista ilmoitusta tullutkaan.
        Johan mies jo katui; kun ei tiennyt "rikoksensa vanhentuneen"...katui nimittäin eroamistaan vappaaehtoisesti; tosin esimiehensä Haapasalon kehoituksesta/ vaatimuksesta....

        Olisitpa ollut kärpäsenä katossa ...osa on ollut eikä tullut tapettua vaikka "pesänlikaajiksi" kutsutiiin ja kärpäslätkää vahvemmalla lyötiinkin!!!


      • Daniel 2010-v.
        Pietari L kirjoitti:

        Ei kai kyseinen henkilö turhaan eroa kirkosta ja menetä esimiehen paikkaa ja nousujohteista uraansa?
        Olihan se selvä tunnustus ja myöntäminen, että on tullut töpeksittyä---vaikkei siitä virallista ilmoitusta tullutkaan.
        Johan mies jo katui; kun ei tiennyt "rikoksensa vanhentuneen"...katui nimittäin eroamistaan vappaaehtoisesti; tosin esimiehensä Haapasalon kehoituksesta/ vaatimuksesta....

        Olisitpa ollut kärpäsenä katossa ...osa on ollut eikä tullut tapettua vaikka "pesänlikaajiksi" kutsutiiin ja kärpäslätkää vahvemmalla lyötiinkin!!!

        vaikka silloin osaa ja varsinkin uhrejaan itkettikin ja itketettiin oikein sisäpiirin "puhdistusleirillä Hopeaniemessä"...

        Kiitos muuten niiden turkulaisten ja piikkiöläisten seurakuntalaisten, jotka selvittivät tosiasiat perinpohjin ja uskalsivat viedä asiaa eteenpäin; vaikka eivät täyttä oikeutta asialleen saaneetkaan eivätkä vieläkään ole saaneet....!

        Tutkivalla tuomiolla tavataan titteleistä huolimatta!

        JEESUS sanoi; " JOS TEIDÄN VANHURSKAUTENNE ELI OIKEUDENTAJUNNE EI OLE SUUREMPI KUIN FARISEUSTEN JA PAPPIEN---TE ETTE PERI TAIVASTEN VALTAKUNTAA" !

        SIIHEN ON VAIKEA LISÄTÄ MITÄÄN TAI POIS OTTAA...


      • Halle menee lujaa
        Daniel 2010-v. kirjoitti:

        vaikka silloin osaa ja varsinkin uhrejaan itkettikin ja itketettiin oikein sisäpiirin "puhdistusleirillä Hopeaniemessä"...

        Kiitos muuten niiden turkulaisten ja piikkiöläisten seurakuntalaisten, jotka selvittivät tosiasiat perinpohjin ja uskalsivat viedä asiaa eteenpäin; vaikka eivät täyttä oikeutta asialleen saaneetkaan eivätkä vieläkään ole saaneet....!

        Tutkivalla tuomiolla tavataan titteleistä huolimatta!

        JEESUS sanoi; " JOS TEIDÄN VANHURSKAUTENNE ELI OIKEUDENTAJUNNE EI OLE SUUREMPI KUIN FARISEUSTEN JA PAPPIEN---TE ETTE PERI TAIVASTEN VALTAKUNTAA" !

        SIIHEN ON VAIKEA LISÄTÄ MITÄÄN TAI POIS OTTAA...

        AMEN.....Hallalujah!


      • 15
        höh! kirjoitti:

        huhuilla ei yleensä ole totuuspohjaa, varsinkaan tämän palstan "huhuilla".

        Ei savua ilman tulta?


      • !!??!!
        15 kirjoitti:

        Ei savua ilman tulta?

        savu nousee koko ajan ilman tulta, kun on tekaistua savua. Antiadvarien valhepropagandaa.


    • Jepsus lapsus

      ...samankaltaista ajattelijaa, vaan kopioijan. SILTI rinnastus heidän ajattelunsa välillä on vähintäänkin virheellinen ja valheellinen. Sen tajuaa jokainen, joka on perehtynyt molempien ajatteluun. Miksi ns. teologinen tiedeyhteisö ei halua perehtyä asiaan, vaan päästää teoksen läpi keskeneräisenä tai virheellisenä?

      Täällä on tullut esille jo eräitä syitä?

      • !!??!!

        tiedeyhteisö tietää, että Harri on oikeassa. Hän ei ole ensimmäinen, joka toteaa Ellen Whiten ja Martti Lutherin teologian samankaltaisuuden. Eikä White ollut mikään plagioija. Te vain pyöritätte samaa valhepropagandaa, kun ette muuhun pysty.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      43
      7728
    2. Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella

      No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus
      Kasinopelit
      0
      4718
    3. Minä häviän tämän taistelun

      Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      68
      4333
    4. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

      En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      36
      3153
    5. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      233
      3031
    6. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

      Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      45
      2666
    7. Sydän karrella

      Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      26
      2655
    8. Jos jokin ihme

      Tapahtuisi huomenna niin mikä se olisi sinun elämässäsi?
      Ikävä
      37
      2383
    9. Miksi halusit

      Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      41
      2006
    10. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1797
    Aihe