Mie tiijän jo monta laajentajaa/ uuvenrakentajaa ketkä elää viimesiä henkosiaan. On yllytetty investoimaan ja suurentamaan karjakoot. Siinä menee hermot, rahat,terveys. Tyhjästä on paha nyhjäistä ja kaikki kiinnitetty,ei saa lisää lainaakaan. Maijon ja lihan tuottaja hinnat laskoo ja jos ei ole vara rehujakaan ostaa, ei tuu ees paskoo. Sääliksi käy,nuoria ihmisiä heillä pienet lapset. Naapurikylän yksi tämmöinen sanoi,että ei voi lopettaakkaan,kun ovat sitoutuneet tähän ja on jo laitettu pelit ja vehkeet ja ne on lainarahalla. Minä sanoin että mitäs sitten jos teille sattuu jotain tai tulee vaikka syöpä? Mies vain pyöritteli päätään ja totesi- semmoiseen ei oo varaa....Uskon että näitä,ahtaalla olevia maalaisia on paljonkin. EU vei toimeentulon ja romutti haaveet paremmasta huomisesta.Minä lopetan kohta asumiseni,en suosittele maataloutta lapsilleni. En ole investoinut eikä meillä ole uusia vehkehiä,ajetaan nämä nyt loppuhun ja jäämmä eläkkeelle. Muistelemaan vanhoja kivoja aikoja, yhessä ukkoni kanssa.
Konkursseja tiijossa
123
3367
Vastaukset
LÖYTYYKÖ NÄIHIN IKINÄ RATKAISUA. ?
NÄKEEÖ PÄÄTTÄJÄT LUKEA NÄITÄ.?- Mies Metsänreunalta
Ei kai ne nuoret viljelijät tajua aloittaessaan mihin sotkeutuvat? Kannattavuuslaskelmat tehty ja muut siihen liittyvät, se kun on niin, että todellisuus on toista mitä paperilla. Tiedän ison tilan jonne tuli salmonella,vaikka on salmonellavakuutus,silti tuli huimasti rahallista tappiota. Koska suomen maatalous on,mitä on täällä ei kärsi tulla yhtään ylimääräistä ongelmaa,sairautta eikä haveria, navettaan,kuin karjanhoitajaperheeseenkään. Tiedän myös avioerossa olevan viljelijäpariskunnan,toinen muutti pois tilalta,mutta tekee silti ilta-aamua navettatyönsä,vaikka asuu kauempana,no, ratkaisu sekin. Minä itse olen pitänyt tilamme metsiä sellaisena pahanpäivän pankkina,mutta nyt on puunhinnatkin laskeneet,että voi se paha päivä olla lähelläkin.
- ei enää,,,.-
Mies Metsänreunalta kirjoitti:
Ei kai ne nuoret viljelijät tajua aloittaessaan mihin sotkeutuvat? Kannattavuuslaskelmat tehty ja muut siihen liittyvät, se kun on niin, että todellisuus on toista mitä paperilla. Tiedän ison tilan jonne tuli salmonella,vaikka on salmonellavakuutus,silti tuli huimasti rahallista tappiota. Koska suomen maatalous on,mitä on täällä ei kärsi tulla yhtään ylimääräistä ongelmaa,sairautta eikä haveria, navettaan,kuin karjanhoitajaperheeseenkään. Tiedän myös avioerossa olevan viljelijäpariskunnan,toinen muutti pois tilalta,mutta tekee silti ilta-aamua navettatyönsä,vaikka asuu kauempana,no, ratkaisu sekin. Minä itse olen pitänyt tilamme metsiä sellaisena pahanpäivän pankkina,mutta nyt on puunhinnatkin laskeneet,että voi se paha päivä olla lähelläkin.
Koulussa sekottavat nuorten päät, eihän nuo opet mitään arkitodellisuudesta ymmärrä eivätkä tiedä, itse hakevat oppinsa teurastamoitten ja meijereitten politrukeilta jotka paskat välittää miten se alkutuottaja jaksaa tai pärjää.
- AÅÅW
Mies Metsänreunalta kirjoitti:
Muutaman vuosikymmenen jälkeen tilanne on selvä.Kylillä on vain enään muutama tai yksi megatila.Talousahdinkoon ajautuneet tilat ovat menneet keskieuroopalaisille monialayrityksille luomutotantoon tai erikoiskasvituotantoon.Viljelijä on muuttunut omistusuhteen muuttuessa rengiksi halutessaan.Maasutuympäristö muutunut radikaalisti kun peltolohkot on yhdistetty viljelyn tehostamiseksi suurille koneille.
- Tarkkailija
Joo pani Sipilän Juhalle tuon ensimmäisen viesti maalaus yrittäjästä tänäpäivänä. ja viekää jokainen terveisiä omalle edokaalle mitä kuuluu .
- srrssryuyunr5
Porsastuottaja rupee tekeen viljankuivaajaa ja ajelee uudella maasturilla
ja sanoi että pitää tehdä toinenkin konehalli . Isäntänä hän on ollut alle
10 vuotta hyvin tuntuu menevänSuomesta löytyy jo satojen tuhansien tipu kasvattamoita ,taitaa parhaat olla jo miljoonien
tipujen taloja. Metkaa niissä on ,että pankkien johtajia löytyy omistajista.
Ne ei vissiin mene ikinä nurin. ELLEI VILJAN HINTA TEE TEPPOSIA.- exä--
Ja sinä karehdit häntä.
Taidat olla perinteinen tissinvenyttäjä jolla aika menee naapurien kyttäämiseen. - maajussi.
exä-- kirjoitti:
Ja sinä karehdit häntä.
Taidat olla perinteinen tissinvenyttäjä jolla aika menee naapurien kyttäämiseen.juu on se maajussin elämä helppoa nykysuomessa täytetään pari hakemusta vuodessa ja nostetaan hirmuiset tukiaiset.
- exxemo
ja aloita sinäkin porsastuotanto, kun olet noin varma kannattavuudesta.
- Vielä jaksaa heilua
exxemo kirjoitti:
ja aloita sinäkin porsastuotanto, kun olet noin varma kannattavuudesta.
Minä tuotan naudanlihaa ja moni muukin,lisäksi maitotiloja on,täälläpäin. Ei niillä tukirahoilla hilluta,ne on monesti jo syöty edeltäpäin. Keskikokoisen nautatilallisen tukieuroihin on aina olemassa jo valmiiksi reijät,mihin ne menee. Kyllä sen kaikki me,ketkä olemme tuottajia tiedetään.Eri asia tykkänään kartanonherrat ja miljonäärimaanomistajat. Mutta nyt onkin kyse NÄÄNTYVISTÄ ja VELKAISISTA viljeliöistä,ainakin käsitin niin,aloittajan kirjoituksesta. No eihän kenenkään tarvi alkaa karjankasvattajaksi tai viljelijäksi väkisin. Mutta sitä kun on ikänsä maalla kasvanut,kokee jotenkin velvollisuudekseen jatkaa isän ammattia,kun hän jättäytyy pois. Näin meillä kävi ja vaimo oli halukas mukaan,olosuhteiden pakosta hän käy kodin ulkopuolella työssä nykyään. Porsastuotannosta en tiedä,mitä olen lukenut niin ahtaaksi käy taloudellisesti sielläkin. Sopisi niiden ministerien ja meppien käydä tutustumassa normaaleihin tiloihin,eikä vaan sellaisissa huippunavetoissa.
maajussi. kirjoitti:
juu on se maajussin elämä helppoa nykysuomessa täytetään pari hakemusta vuodessa ja nostetaan hirmuiset tukiaiset.
minkömoinen on "perinteinen" ja ei perinteinen "tissinvenyttäjä" , kun olis mahdollista oppia vielä jotakin.
Ja kerro kaikille miten "kateus" löytyy kannan otostani.
esilletuomani tieto tuli , luettuani siitä lehdestä. Tarkoitin sen esimerkiksi , mihin ollaan menossa.
Itse tiputaloudesta en tiedä mitään.- ex lacta
Vielä jaksaa heilua kirjoitti:
Minä tuotan naudanlihaa ja moni muukin,lisäksi maitotiloja on,täälläpäin. Ei niillä tukirahoilla hilluta,ne on monesti jo syöty edeltäpäin. Keskikokoisen nautatilallisen tukieuroihin on aina olemassa jo valmiiksi reijät,mihin ne menee. Kyllä sen kaikki me,ketkä olemme tuottajia tiedetään.Eri asia tykkänään kartanonherrat ja miljonäärimaanomistajat. Mutta nyt onkin kyse NÄÄNTYVISTÄ ja VELKAISISTA viljeliöistä,ainakin käsitin niin,aloittajan kirjoituksesta. No eihän kenenkään tarvi alkaa karjankasvattajaksi tai viljelijäksi väkisin. Mutta sitä kun on ikänsä maalla kasvanut,kokee jotenkin velvollisuudekseen jatkaa isän ammattia,kun hän jättäytyy pois. Näin meillä kävi ja vaimo oli halukas mukaan,olosuhteiden pakosta hän käy kodin ulkopuolella työssä nykyään. Porsastuotannosta en tiedä,mitä olen lukenut niin ahtaaksi käy taloudellisesti sielläkin. Sopisi niiden ministerien ja meppien käydä tutustumassa normaaleihin tiloihin,eikä vaan sellaisissa huippunavetoissa.
navetasta ja istahin tähän nettiin. Ompa tosi ajankohtaisesta aiheesta nytten keskustelua täällä. kaiken edellä mainitun lisäksi lisäisin,et kyllä täällä maalla on mukavaa,mut harvoin pääsee mihinkään,,vaikka tanssimaan tai lasilliselle ,muitten ihmisten ilmoille.Ymmärrätte varmaan,mitä tarkoitan...tuuletumaan. On aamua iltaa navettaa,iltatarkastukset ja muu pakollinen. On todella luxusta,jos joskus saa lomaa ja pääsee irrottautumaan arjesta,mutta se vaatii monen monen kuukauden säästämistä,rahan panemista sivuun,ymmärrättekö? Ei täällä eletä tukieuroja kuluttaen,ehei,todellisuus on ihan muuta. On ollut päiviä,jolloinka ollaan tultu toimeen yhdellä eurolla,pakko! Kyllä joskus ajattelen,et olimpa hullu ryhtyessäni tämmöiseen..mut sitten kun menee asiat(lue:karjan terveys-pankkilainat..) vähän paremmin,koen olevani tyytyväinen. Meillä ei ole robottinavettaa,eikä muutenkaan mitään suurta touhua. Kyllä muakin hirvittää niiden suurtilallisten puolesta,mitä jos asiat ei meekkään miten piti,on romahdus melkoinen. Toivon silti kaikille onnea ja menestystä!
- maituasiamees
Vielä jaksaa heilua kirjoitti:
""Porsastuotannosta en tiedä,mitä olen lukenut niin ahtaaksi käy taloudellisesti sielläkin.""
No minä tiedän mitä porsastuotanto on, olen sitä yli 30 vuotta tehnyt.
Ihmetyttää joidenkin käsittämätön katus ja kuvitelmat että porsastuottaja elää kuin keisari, alasta mitään tietämättä ja ymmärtämättä, en "Vielä jaksaa heilua" takoita vaan joitakin edellisiä.
Nämä kateelliset paskiaiset voi alkaa porsastuottajiksi vai pelkäättekö että joutuu töitäkin tekemään palkkansa eteen, tai tukkia sen tyhmän turpansa. - karppa..
maituasiamees kirjoitti:
""Porsastuotannosta en tiedä,mitä olen lukenut niin ahtaaksi käy taloudellisesti sielläkin.""
No minä tiedän mitä porsastuotanto on, olen sitä yli 30 vuotta tehnyt.
Ihmetyttää joidenkin käsittämätön katus ja kuvitelmat että porsastuottaja elää kuin keisari, alasta mitään tietämättä ja ymmärtämättä, en "Vielä jaksaa heilua" takoita vaan joitakin edellisiä.
Nämä kateelliset paskiaiset voi alkaa porsastuottajiksi vai pelkäättekö että joutuu töitäkin tekemään palkkansa eteen, tai tukkia sen tyhmän turpansa.Jokainen voi ryhtyä sikayrittäjäksi, tai rakentaa suuren navetan. Itselläni on karvas kokemus, siitä mitä "herkkua" on olla sianlihantuottaja. Siinä ei ainakaan pääse rikastumaan. Töitä sai tehdä, ja rahat eivät tahtoneet riittää edes rehulaskuihin.
Ja Maavaarin kirjoituksista ei paista kateus, kuten tuossa joku väitti. Lähinnä pelko miten jatkavien tilojen tulevaisuudessa käy. karppa.. kirjoitti:
Jokainen voi ryhtyä sikayrittäjäksi, tai rakentaa suuren navetan. Itselläni on karvas kokemus, siitä mitä "herkkua" on olla sianlihantuottaja. Siinä ei ainakaan pääse rikastumaan. Töitä sai tehdä, ja rahat eivät tahtoneet riittää edes rehulaskuihin.
Ja Maavaarin kirjoituksista ei paista kateus, kuten tuossa joku väitti. Lähinnä pelko miten jatkavien tilojen tulevaisuudessa käy.Kun Vaari aikoinaan aloitti tilanpidon , niin tuotiin korviini " tieto" -"EI SE SIINÄ KAUVAA
VILJELE , PIAN NE MAAT JAETAAN MUILLE".
Tässäkun lukee muutamia kantoja , nuo sanat tulee väkisinkin mieleen.
Toivoisin , että otettais toisenlainen ote maatalouteen , nimittäin kun joku nuori uskaltaa
alkaa , niin mentäis vilpittömästi käymään kylässä , ja tarjottais vaikka pientä talkoo apua,
jos se kelpaisi periaatteella. Kannustus on jo yksin pirunmoinen voima , kun sitä saa.
Ja samalla voi esimerkkinä omista (omista) kokemuksista kertoo avoimmesti , niistä
huonommista , vaikka pilan päiten , alkavalle "opiksi" ,ja nauraa sen päälle yhdessä.- Tarkkailija
maajussi. kirjoitti:
juu on se maajussin elämä helppoa nykysuomessa täytetään pari hakemusta vuodessa ja nostetaan hirmuiset tukiaiset.
Älä kirjoita mitä et tiedä
- Tarkkailija
Tarkkailija kirjoitti:
Älä kirjoita mitä et tiedä
Suomesta kaikki työttömät maalle maatalouteen rengeiksi ruokapalkalla .
Huom ! Ruokapalkalla vaatteet yöpyminen .niinkuin ennen sotia .
Aamulla hetätys klo 6 ja navettaan mennä klo noin 7 aikoihin toiset menee pelloille ja osa metsään rankoja tekemään tai liiteriin pikkupuita tekemään ,naiset menis kasvimaalle joka ois iso.Välillä on kahvi, ruokailua ja taas töitä ilta 20 :een .Ja tätä ois 15 vuodesta 70 :een vuoteen asti eiköhän ala nuo ajatukset muuttumaan toisenlaiseksi . - Jokunen
Tarkkailija kirjoitti:
Suomesta kaikki työttömät maalle maatalouteen rengeiksi ruokapalkalla .
Huom ! Ruokapalkalla vaatteet yöpyminen .niinkuin ennen sotia .
Aamulla hetätys klo 6 ja navettaan mennä klo noin 7 aikoihin toiset menee pelloille ja osa metsään rankoja tekemään tai liiteriin pikkupuita tekemään ,naiset menis kasvimaalle joka ois iso.Välillä on kahvi, ruokailua ja taas töitä ilta 20 :een .Ja tätä ois 15 vuodesta 70 :een vuoteen asti eiköhän ala nuo ajatukset muuttumaan toisenlaiseksi .Oispa ihanaa jos näin Herrat päättäisivät eduskunnassa.Ja sillalailla ,että se ois pakko mennä maalle rengiksi tai piiaksi .loppus Suomesta työttömyys ja aloitettas alusta Suomia kehittämään. sitä pittää ellää suu säkkiä myöten ,eli sen verran ottaa lainaa ,että pystyy maksammaan takaisin
- Lähes velaton isäntä
Olen seurannut myös näitä lähiseudun karvankasvattajia, laskutaito ihan hukassa. Jos pelloista maksetaan älyttömät vuokrat (600€/ha) ja rakennetaan mahdollisimman kalliisti kaikki rakennukset ja muutkin investoinnit tehdään täysin silmät ummessa, tuotantopanoksia ei osata kilpailuttaa jne., on lopputulos katastrofi. Sitten pitää myydä rantatontit, sorat ja lopuksi emäntä lähtee huoltoasemnan baariin siivoamaan ja isäntä yrittää kerätä koneurakointia yötä myöten. Metsät on tietysti myyty jo puhtaaksi aikaa sitten... On ne lehmät niin rakkaita, ei me niistä luovuta!
- abcdehfvhf
Kirjoitit kyllä niin asiaa!!!! Kuten myös aloittaja. Kerrankin asia sanotaan,niinkuin se on!!! Kaunistelematon,karvas totuus, että PERSEELLEEN MENEE tää touhu.
- Vähän asiaa
abcdehfvhf kirjoitti:
Kirjoitit kyllä niin asiaa!!!! Kuten myös aloittaja. Kerrankin asia sanotaan,niinkuin se on!!! Kaunistelematon,karvas totuus, että PERSEELLEEN MENEE tää touhu.
Höpöhöpö, Suomessa on lähes velattomat tilat, jos verrataan kansaninvälisesti, itseasiassa suomen maatiloista on täysin velattomia noin 75 %:tia, mikä on EU maissa aika ihmeellinen juttu, eli huono kannattavuus ei kyllä veloilla selity, kyse on vaan siitä, että hinnat on liian matalalla.
Kaikista velkaisimmat tilat on Tanskassa, jossa kriisitiloja on noin kolmannes kaikista tiloista, eli eivät tulee uutta nousua näkemään, vaan tilat saneerataan muiden lisämaiksi kun ajat on sopivat, nyt ne nytkyttää menemään pankin tiukassa ohjauksessa ja itseasiassa ylläpitävät nykyistä ylituotantoa, joka on kaikkien ongelmien taustalla koko EU tasolla. - metsä ja tilakoko
Vähän asiaa kirjoitti:
Höpöhöpö, Suomessa on lähes velattomat tilat, jos verrataan kansaninvälisesti, itseasiassa suomen maatiloista on täysin velattomia noin 75 %:tia, mikä on EU maissa aika ihmeellinen juttu, eli huono kannattavuus ei kyllä veloilla selity, kyse on vaan siitä, että hinnat on liian matalalla.
Kaikista velkaisimmat tilat on Tanskassa, jossa kriisitiloja on noin kolmannes kaikista tiloista, eli eivät tulee uutta nousua näkemään, vaan tilat saneerataan muiden lisämaiksi kun ajat on sopivat, nyt ne nytkyttää menemään pankin tiukassa ohjauksessa ja itseasiassa ylläpitävät nykyistä ylituotantoa, joka on kaikkien ongelmien taustalla koko EU tasolla.Meillä on perinteisesti maatilalla ollut metsää joka on toiminut pankkina. Toinen selittävä tekijä on ollut että meillä on tullut melko pienelläkin tilalla toimeen. Erilaisia tukitoimia on ollut jo ennen EU-aikaa "riittävästi" ja nykyinenkin tukisysteemi c-alueella antaa kannattavuuden varsin pienelle tilalle. Nyt kun on jouduttu pakon edessä investoimaan yksikkökoon suurentamiseksi niin sitä velkaakin on alkanut kertyä. Suurimmissa vaikeuksissa sen kanssa ovat ab-alueen alemman tuen tilat.
- tilasto harhaaaaaaaa
Vähän asiaa kirjoitti:
Kaikista velkaisimmat tilat on Tanskassa, jossa kriisitiloja on noin kolmannes kaikista tiloista, eli eivät tulee uutta nousua näkemään, vaan tilat saneerataan muiden lisämaiksi kun ajat on sopivat, nyt ne nytkyttää menemään pankin tiukassa ohjauksessa ja itseasiassa ylläpitävät nykyistä ylituotantoa, joka on kaikkien ongelmien taustalla koko EU tasolla.Tilaksi luetaan 3ha tila tilastoissa.
Entä jos otettaan päätoimisten tilojen velka. Se on se oikea tilasto velka.
Ei päätoimiset viljelijät on harraste maajusseja. Niille on se sama mitä harrastukset maksaa. - Vähän asiaaa
metsä ja tilakoko kirjoitti:
Meillä on perinteisesti maatilalla ollut metsää joka on toiminut pankkina. Toinen selittävä tekijä on ollut että meillä on tullut melko pienelläkin tilalla toimeen. Erilaisia tukitoimia on ollut jo ennen EU-aikaa "riittävästi" ja nykyinenkin tukisysteemi c-alueella antaa kannattavuuden varsin pienelle tilalle. Nyt kun on jouduttu pakon edessä investoimaan yksikkökoon suurentamiseksi niin sitä velkaakin on alkanut kertyä. Suurimmissa vaikeuksissa sen kanssa ovat ab-alueen alemman tuen tilat.
Jooo ja seuraavaksi tämä Karpaattien nero voisi selittää sen, miten Tanskalaisten tilojen velkaisuus selittyy oikein meidän tukijärjestelmällä ????
tilasto harhaaaaaaaa kirjoitti:
Tilaksi luetaan 3ha tila tilastoissa.
Entä jos otettaan päätoimisten tilojen velka. Se on se oikea tilasto velka.
Ei päätoimiset viljelijät on harraste maajusseja. Niille on se sama mitä harrastukset maksaa.ikärakenteella , pian luopuvat ovat velattomia , itsestään selvyys , kuka enää
eläkkeestään haluaa velkoja maksaa , tällä selittyy myös Osuuspankkien väite
maatalouden "vakavaraisuudesta" , pian otetaan taas velkaa kun nuoremmat
jatkavat -47-52 syntyneet ovat "maalisuoralla ja kaikkien suurimmat ikäluokat
sotien jälkeen.- yksinkertaisesti se
Vähän asiaaa kirjoitti:
Jooo ja seuraavaksi tämä Karpaattien nero voisi selittää sen, miten Tanskalaisten tilojen velkaisuus selittyy oikein meidän tukijärjestelmällä ????
tilakoko. Kas kun Tanskassa jää liikevaihdosta vähemmän käteen kuin täällä. Ei tulla tuen varassa toimeen 20-30 lehmällä vaan jotta markkinaehtoisesti toimimalla toimeentulon saadakseen pitää olla se 120-130 lehmää, mieluummin 200-300. Kummasti sitä velka sitten kertyy kun otetaan ja laajennetaan sitten tuollaiseen. Ei sinällään oikea vertailukohta ei ole velkamäärä per tila vaan velat suhteessa liikevaihtoon tai tuottoon.
- Vähän asiaa
yksinkertaisesti se kirjoitti:
tilakoko. Kas kun Tanskassa jää liikevaihdosta vähemmän käteen kuin täällä. Ei tulla tuen varassa toimeen 20-30 lehmällä vaan jotta markkinaehtoisesti toimimalla toimeentulon saadakseen pitää olla se 120-130 lehmää, mieluummin 200-300. Kummasti sitä velka sitten kertyy kun otetaan ja laajennetaan sitten tuollaiseen. Ei sinällään oikea vertailukohta ei ole velkamäärä per tila vaan velat suhteessa liikevaihtoon tai tuottoon.
Eli kuten aiemmin totesin, tuottajahinnat on liian matalalla kautta EU alueen, ongelmaa on yritetty Tanskassa ratkaista tuotantoa rajusti kasvattamalla, josta on seurannut vakava velkakriisi koko alalle, joka odottaa pankkiriisin ohimenoa, jotta sitä päästäisiin purkamaan tilakokoa kasvattamalla, käytännössä konkurssien kautta.
Kyllä tässä yhteisessä suossa seisotaan, kotimaisella tukijärjestelmällä ole mitään tekemistä asian kanssa. - Vähän asiaa
maavaari kirjoitti:
ikärakenteella , pian luopuvat ovat velattomia , itsestään selvyys , kuka enää
eläkkeestään haluaa velkoja maksaa , tällä selittyy myös Osuuspankkien väite
maatalouden "vakavaraisuudesta" , pian otetaan taas velkaa kun nuoremmat
jatkavat -47-52 syntyneet ovat "maalisuoralla ja kaikkien suurimmat ikäluokat
sotien jälkeen.Ehkä on hyväkin, että velattomia tiloja on näinkin paljon, se antaa pelivaraa tulevaisuuteen kun alaa ei ole pakkosaneerata velkakriisin kautta, kuten Tanskassa on menossa.
- epäonnistunut...
Vähän asiaa kirjoitti:
Eli kuten aiemmin totesin, tuottajahinnat on liian matalalla kautta EU alueen, ongelmaa on yritetty Tanskassa ratkaista tuotantoa rajusti kasvattamalla, josta on seurannut vakava velkakriisi koko alalle, joka odottaa pankkiriisin ohimenoa, jotta sitä päästäisiin purkamaan tilakokoa kasvattamalla, käytännössä konkurssien kautta.
Kyllä tässä yhteisessä suossa seisotaan, kotimaisella tukijärjestelmällä ole mitään tekemistä asian kanssa.Viimeksi tänään kun MaaseudunTulevaisuudessa tähän "Vuoden nuori maaseutuyrittäjä" juttuun liittyen haastateltiin Koneen omistajaa, Thosvikissa lihakarjaa kasvattavaa Antti Herliniä niin hän totesi seuraavaa:
"Maataloustuet ovat Herlinin mielestä vääristäneet kotieläintuotannon luontaista sijoittumista Suomessa. Väki on valunut etelään, mutta tuotanto etelästä ja pohjoisesta keskiseen Suomeen. Ongelmallisinta on energian kulutuksen kasvu. Periaatteessa maidontuotannon pitäisi sijoittua lähelle kuluttajaa, kun maidosta on niin suuri osa vettä."
Näin siis Antti Herlin. Asiantuntemattomuuttako? Vai totuuden sanoja? - KKK..''
epäonnistunut... kirjoitti:
Viimeksi tänään kun MaaseudunTulevaisuudessa tähän "Vuoden nuori maaseutuyrittäjä" juttuun liittyen haastateltiin Koneen omistajaa, Thosvikissa lihakarjaa kasvattavaa Antti Herliniä niin hän totesi seuraavaa:
"Maataloustuet ovat Herlinin mielestä vääristäneet kotieläintuotannon luontaista sijoittumista Suomessa. Väki on valunut etelään, mutta tuotanto etelästä ja pohjoisesta keskiseen Suomeen. Ongelmallisinta on energian kulutuksen kasvu. Periaatteessa maidontuotannon pitäisi sijoittua lähelle kuluttajaa, kun maidosta on niin suuri osa vettä."
Näin siis Antti Herlin. Asiantuntemattomuuttako? Vai totuuden sanoja?Antti on kyllä asiantuntija hissiasioissa, mutta kotieläintuotannon kohdalla vähän lipsahtelee. Kyllä rehuntuotanto määrää luonnollisen sijoittumisen. Siinä on vielä enemmän vettä ja muuta materiaa kuin maidossa.
Vähän asiaa kirjoitti:
Ehkä on hyväkin, että velattomia tiloja on näinkin paljon, se antaa pelivaraa tulevaisuuteen kun alaa ei ole pakkosaneerata velkakriisin kautta, kuten Tanskassa on menossa.
Mutta kun tuo neuvontajärjestö mikä on nokkineen noissa sukupolvenvaihdoksissa vähän niinkuin lakisääteisesti yleensä laittaa neuvoksi tuotannon laajentamisen tai tuotantosuunnan muutoksen niin näitten "loppusuoralla" olevien tilatkin ovat hyvin äkkiä ylivelkaisia,se pelivara loppuu sitten siihen.
Siellä vaaditaan jotain likvijuttuja ja muita joilla voi pyyhkiä p...SEttä jo seuraavana vuonna tai ehkä ennemminkin,viljan hinnat kuin muutkin tuotteista saatavat hinnat voivat puolittua hyvinkin äkkiä,aino varma juttu on että kustannukset kyllä nousevat.- Vähän asiaa
epäonnistunut... kirjoitti:
Viimeksi tänään kun MaaseudunTulevaisuudessa tähän "Vuoden nuori maaseutuyrittäjä" juttuun liittyen haastateltiin Koneen omistajaa, Thosvikissa lihakarjaa kasvattavaa Antti Herliniä niin hän totesi seuraavaa:
Näin siis Antti Herlin. Asiantuntemattomuuttako? Vai totuuden sanoja?Höpöhöpö, perusongelma on se, että tuottajahinta on liian matala, mikäli se olisi kohdallaan niin tuotanto ei vähenisi etelässä, kuten nyt tapahtuu.
Pohjoiset tuet ei lopeta etelän tiloja, vaan liian matalat tuottajahinnat, jotka ei mahdollista kannattavaa tuotantoa ihan etelässä, jossa maa on hyvin kallista, mutta pohjoiset tuet kyllä säilyttävät tuotantoa keskisuomessa, joka on niiden tarkoituskin, joten ne toimivat kuten on oletettu. - tiedä sitten
Vähän asiaa kirjoitti:
Höpöhöpö, perusongelma on se, että tuottajahinta on liian matala, mikäli se olisi kohdallaan niin tuotanto ei vähenisi etelässä, kuten nyt tapahtuu.
Pohjoiset tuet ei lopeta etelän tiloja, vaan liian matalat tuottajahinnat, jotka ei mahdollista kannattavaa tuotantoa ihan etelässä, jossa maa on hyvin kallista, mutta pohjoiset tuet kyllä säilyttävät tuotantoa keskisuomessa, joka on niiden tarkoituskin, joten ne toimivat kuten on oletettu.mistähän mahtaa tuo Herlini tllaisen
"Väki on valunut etelään, mutta tuotanto etelästä ja pohjoisesta keskiseen Suomeen. "
mielipiteen muodostanut? Johtuisiko siitä että tuotanto kasvaa keskisessä Suomessa (c1 c2) ja vähenee etelässä kuten tuokin
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/paauutiset/08/fi_FI/maidontuotanto_kasvuu_rajusti_pohjois_pohjanmaalla/
karusti osoittaa. Jos tukitaso olisi kohdallaan eli ei vääristäisi kannattavuutta niin c1/c2 ja etelän kehitys olisi saman suuntaista, joko molemmat kasvavia tai molemmat väheneviä. Nyt tukiero tekee tuotannosta kannattavampaa c1/c2 kuin etelässä minkä ilmeisesti Herlinkin on talousmiehenä huomannut? - Vähän asiaa
tiedä sitten kirjoitti:
mistähän mahtaa tuo Herlini tllaisen
"Väki on valunut etelään, mutta tuotanto etelästä ja pohjoisesta keskiseen Suomeen. "
mielipiteen muodostanut? Johtuisiko siitä että tuotanto kasvaa keskisessä Suomessa (c1 c2) ja vähenee etelässä kuten tuokin
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/paauutiset/08/fi_FI/maidontuotanto_kasvuu_rajusti_pohjois_pohjanmaalla/
karusti osoittaa. Jos tukitaso olisi kohdallaan eli ei vääristäisi kannattavuutta niin c1/c2 ja etelän kehitys olisi saman suuntaista, joko molemmat kasvavia tai molemmat väheneviä. Nyt tukiero tekee tuotannosta kannattavampaa c1/c2 kuin etelässä minkä ilmeisesti Herlinkin on talousmiehenä huomannut?Jooo, tässäpä taas yksi perkeleen nero kertoo mikä on mitäkin ...
Herliini, joo 400 hehtaaria peltoa ja 25 emolehmää, joo tosi pätevä esimerkki ????
Voi vittu mitä kommentteja. - Vähän asiaa
vakker kirjoitti:
Mutta kun tuo neuvontajärjestö mikä on nokkineen noissa sukupolvenvaihdoksissa vähän niinkuin lakisääteisesti yleensä laittaa neuvoksi tuotannon laajentamisen tai tuotantosuunnan muutoksen niin näitten "loppusuoralla" olevien tilatkin ovat hyvin äkkiä ylivelkaisia,se pelivara loppuu sitten siihen.
Siellä vaaditaan jotain likvijuttuja ja muita joilla voi pyyhkiä p...SEttä jo seuraavana vuonna tai ehkä ennemminkin,viljan hinnat kuin muutkin tuotteista saatavat hinnat voivat puolittua hyvinkin äkkiä,aino varma juttu on että kustannukset kyllä nousevat.Jooo, taitaa vaan olla niin, että sinä et osaa sillä likvillä muuta tehdä, kuin pyyhkiä persettä ????
Vähän asiaa kirjoitti:
Jooo, taitaa vaan olla niin, että sinä et osaa sillä likvillä muuta tehdä, kuin pyyhkiä persettä ????
Ainoan likvin olen joutunut teettämään jus ennen Eu-aikaa yhden lisämaakaupan takia kun sitä leimaverovapauden puolesta täytyi se teettää.
Esitin herroille että tekisin tukitalletuksen vakuudeksi sille summalle mitä se valtio sitä lainaa antaa,mutta se esitys ei kelvannut"kyllä se likvi pitää olla".
No,päivähän siinä meni ja lasku tuli,no tulihan se lainakin ,mutta huvitti jo silloin kun menoihin piti laittaa kaikki pienetkin vuotuiset rahanmenot,puhelinlaskut ym mutta tulopuolella oli sitten sitä skaalaa enemmän,voi ilmoittaa viljasatomääräksi jotain 1500 ja5000 kilon väliltä.
Silloisten viljanhintojen vallitessa ero oli jo muutamala kymmenellä hehtaarilla melkoinen.
Kaiken lisäksi tuli tämä EU heti perään jolloin sillä likvillä voi tehdä kyllä mitä tahansa muuta kun pitää sitä minkäänlaisena talouden kriteerinä..
No,onhan ne paperit tuolla kansiossa vielä puhtaina muistona siitä byrokratiasta
Olen kyllä sitä mieltä että se likvi tulee sellainen kun se tehdään,vaikka sitä yrittäisikin tehdä totuudenmukaista niin nuo markkinat ovat sen verran arvaamattomia nykyään että helposti laskelmista on pohja pois,viljan hintakin muuttuu hyvinkin äkkiä suuntaan jos toiseenkin.- Vähän asiaa
vakker kirjoitti:
Ainoan likvin olen joutunut teettämään jus ennen Eu-aikaa yhden lisämaakaupan takia kun sitä leimaverovapauden puolesta täytyi se teettää.
Esitin herroille että tekisin tukitalletuksen vakuudeksi sille summalle mitä se valtio sitä lainaa antaa,mutta se esitys ei kelvannut"kyllä se likvi pitää olla".
No,päivähän siinä meni ja lasku tuli,no tulihan se lainakin ,mutta huvitti jo silloin kun menoihin piti laittaa kaikki pienetkin vuotuiset rahanmenot,puhelinlaskut ym mutta tulopuolella oli sitten sitä skaalaa enemmän,voi ilmoittaa viljasatomääräksi jotain 1500 ja5000 kilon väliltä.
Silloisten viljanhintojen vallitessa ero oli jo muutamala kymmenellä hehtaarilla melkoinen.
Kaiken lisäksi tuli tämä EU heti perään jolloin sillä likvillä voi tehdä kyllä mitä tahansa muuta kun pitää sitä minkäänlaisena talouden kriteerinä..
No,onhan ne paperit tuolla kansiossa vielä puhtaina muistona siitä byrokratiasta
Olen kyllä sitä mieltä että se likvi tulee sellainen kun se tehdään,vaikka sitä yrittäisikin tehdä totuudenmukaista niin nuo markkinat ovat sen verran arvaamattomia nykyään että helposti laskelmista on pohja pois,viljan hintakin muuttuu hyvinkin äkkiä suuntaan jos toiseenkin.Niimpä, itselle se tehtiin proagriassa yhteistyössä neuvojan kanssa, ainoa vika mikä siinä oli on se, että kun se tehtiin tolla abodeerideerillä vai mikähän vittu ton ohjelman nimi oikein on, niin näin jälkikäteen sitäpä ei paljon muutella, eli et voi muuttaa niitä tunnuslukuja ja hakea eri versioita siitä, miten toimintaa mikäki muutos vaikuttaa.
Nyt toiminta onkin sitten ihan eri näköistä, kuin se aikanaan tehty likvissä piti olla, eli siinä mielessä laskelmasta ei ole käytännön hyötyä, enkä ole sitten alkanut tota vääntään exelille, jossa näitä osioita voisi kokoajan muunnella ta analysoida eri toimintamalleja miten toimia. Vähän asiaa kirjoitti:
Niimpä, itselle se tehtiin proagriassa yhteistyössä neuvojan kanssa, ainoa vika mikä siinä oli on se, että kun se tehtiin tolla abodeerideerillä vai mikähän vittu ton ohjelman nimi oikein on, niin näin jälkikäteen sitäpä ei paljon muutella, eli et voi muuttaa niitä tunnuslukuja ja hakea eri versioita siitä, miten toimintaa mikäki muutos vaikuttaa.
Nyt toiminta onkin sitten ihan eri näköistä, kuin se aikanaan tehty likvissä piti olla, eli siinä mielessä laskelmasta ei ole käytännön hyötyä, enkä ole sitten alkanut tota vääntään exelille, jossa näitä osioita voisi kokoajan muunnella ta analysoida eri toimintamalleja miten toimia.Eiks tän tuottopehtoorin kanssa voi pelailla miten päin tahtoo jos sitä käyttää siinä suunnittelutouhussa,mutta se likvihän mikä tehdään silloin kun jotain juttuja anotaan sehän on se mikä on,sitähän minä yritin sanoa.
- Vähän asiaa
vakker kirjoitti:
Eiks tän tuottopehtoorin kanssa voi pelailla miten päin tahtoo jos sitä käyttää siinä suunnittelutouhussa,mutta se likvihän mikä tehdään silloin kun jotain juttuja anotaan sehän on se mikä on,sitähän minä yritin sanoa.
Totta, eipä tuota likviä ole paljon senjälkeen tullut kateltua, mutta saihan se konsultti vai mikä se nyt oli, siitä kivat rahat ...
Vähän asiaa kirjoitti:
Totta, eipä tuota likviä ole paljon senjälkeen tullut kateltua, mutta saihan se konsultti vai mikä se nyt oli, siitä kivat rahat ...
Olemme sitten siis samaa mieltä että tää pakkolikvin tekeminen on ainoastaan Pro Agrian rahastus-ja työllistämiskonsti??
- Vähän asiaa
vakker kirjoitti:
Olemme sitten siis samaa mieltä että tää pakkolikvin tekeminen on ainoastaan Pro Agrian rahastus-ja työllistämiskonsti??
Täysin samaa mieltä, tässä asiassa.
Vaikka siitä hyötyä olisikin, niin kyse on nimenomaan Pro Agrian tukemisesta. - niin yksisilmäinen
Vähän asiaa kirjoitti:
Jooo, tässäpä taas yksi perkeleen nero kertoo mikä on mitäkin ...
Herliini, joo 400 hehtaaria peltoa ja 25 emolehmää, joo tosi pätevä esimerkki ????
Voi vittu mitä kommentteja.Olisi tuo Antti Herlin että tekisi johtopäätöksiä vain oman tilansa tilanteesta. Eiköhän tuo ole Koneen pääjohtajana joutunut käsittelemään ja analysoimaan vähän suurempia kokonaisuuksia ja samasta asiasta on uskoakseni kyse nytkin. Eli yleisestä kehityksestä jossa tukiero vääristää kannattavuutta siten että tuotanto on kannattavampaa c1/c2 kuin a/b ja siitä syystä kotieläintuotanto varsinkin on keskittymässä c1/c2 alueelle.
Näitä esimerkkejä on ja paljon. Prorahastuksen neuvojat kattoo suu ympyriääsenä koominä kehuun notta ennemmin helevetti jäätyy ku meille tulee semmoosia mullipalatseja.. Jos ei 20 lypsävällä pärjää, nii sitte ei pärjää, ja tähänasti on pärjänny, ja rahaa on sijoitettuna yhden vuoden liikevaihdon verran erinäisiin kohteisiin, ja mettästä ei oo myyty ensimmäästäkää puuta viimeseen 20 vuoteen.
- melkein naapuri
Vähän asiaa kirjoitti:
Jooo, tässäpä taas yksi perkeleen nero kertoo mikä on mitäkin ...
Voi vittu mitä kommentteja.Niin Herliinillä on noin 240ha peltoa ja emoja on noin 50.
- Vähän asiaa
niin yksisilmäinen kirjoitti:
Olisi tuo Antti Herlin että tekisi johtopäätöksiä vain oman tilansa tilanteesta. Eiköhän tuo ole Koneen pääjohtajana joutunut käsittelemään ja analysoimaan vähän suurempia kokonaisuuksia ja samasta asiasta on uskoakseni kyse nytkin. Eli yleisestä kehityksestä jossa tukiero vääristää kannattavuutta siten että tuotanto on kannattavampaa c1/c2 kuin a/b ja siitä syystä kotieläintuotanto varsinkin on keskittymässä c1/c2 alueelle.
Jooo, varmaan on oikea mies tekemään johtopäätöksiä, mutta helvetin hiuono esimerkki maajussista, mieshän on suuryrityksen ja kartanon omistaja, joten ei mikään pientilan keskivertokyntäjä.
Tukiero voi vääristää kannattavuutta laskennallisesti, mutta sillä ei ole mitään tekemistä eteläisen alueiden kannattavuuden kanssa sinänsä, se ei vaikuta siihen mitään.
Etelä-suomi on samassa asemassa kuin on Ruotsi, Viro ja Tanskakin on, eikä niiden alueiden kannattamaton toiminta johdu Suomen C-alueesta.
- Klaus vanhempi
koko ketju,mutta kyllä se maataloudessa ja muuallakin suurin päänsekoittaja ja
harkintakyvyn viejä on ollut euroon siirtminen. Kertokaa kaikkien koneiden ja investontien
hinnat kuudella,markka-aikana ikinä ette olisi niihin ryhtyneet. Yksi on sentään joka on ja
pysyy, tuottajahinnat. Ne ei todellakaan ole tätäpäivää, lähinnä huumoria,odotetaan muutamavuosi niin
nuoripolvi tulee sanomaan ettei he viitsi tuottaa näin arvotonta tavaraa.- torbedo
sanotaan että maan hinta nousee kokoajan niin kuin se on aina tehnyt
mutta onko nykyiset todella korkeat ostohinnat mitenkään mahdollisia
tulevaisuudessa minusta ei - LomallaLomittaja
torbedo kirjoitti:
tulevaisuudessa minusta eiMaa on kullan kallista vuokrata tai ostaa,mutta johonkin se raja vetäytyy. Naapurikylän yhtymä osti paljon peltoa ja kai yhä ostavat,mistä vaan tarjolle tulee. Navetta on suuri ja päälukua en lähde edes arvaamaan. Eläinlääkärimme sanoi,että eläinten yksilöllinen terveydenseuranta jää retuperälle näissä jättinavetoissa,tuskin palturia puhui. Suuri vasikkakuolleisuus on myös saletti. On täysin mahdottomuus että kaksi ihmistä, isäntä ja emäntä tällaista pystyy hoitamaan,kyllä siinä tarvitaan ainakin neljä. Eipä käy kateeksi,sillä tiedän mitä hommaa se on ja kuinka kiinni ihmiset on siinä,koneita ja robotteja on,mutta työmäärä vaan on lisääntynyt.
- laphista vaan
LomallaLomittaja kirjoitti:
Maa on kullan kallista vuokrata tai ostaa,mutta johonkin se raja vetäytyy. Naapurikylän yhtymä osti paljon peltoa ja kai yhä ostavat,mistä vaan tarjolle tulee. Navetta on suuri ja päälukua en lähde edes arvaamaan. Eläinlääkärimme sanoi,että eläinten yksilöllinen terveydenseuranta jää retuperälle näissä jättinavetoissa,tuskin palturia puhui. Suuri vasikkakuolleisuus on myös saletti. On täysin mahdottomuus että kaksi ihmistä, isäntä ja emäntä tällaista pystyy hoitamaan,kyllä siinä tarvitaan ainakin neljä. Eipä käy kateeksi,sillä tiedän mitä hommaa se on ja kuinka kiinni ihmiset on siinä,koneita ja robotteja on,mutta työmäärä vaan on lisääntynyt.
Paha juttu,et suomen maatallous näin kuopathaan,kaatuu omaan suuruuvenhulluutheensa.
- -de-ttskiire---s
torbedo kirjoitti:
tulevaisuudessa minusta eiPuhkes - 90 luvun laman aikana ja muutakin mukavaa tuli siinä
mukana ja se oli korkojen nousu muistan suurimmat korot mitä
minä maksoin oli 12.7 % . eräästä 39000mk lainasta , ei muuta
kuin metsää kumoon ja laina maksuun .
Ihan hirvittää tämä meno mikä nyt on , kun sikala ja navetta maksaa
1000000 mk onko mennyt suhteelisuuden taju - Kuinkahan asia oli
-de-ttskiire---s kirjoitti:
Puhkes - 90 luvun laman aikana ja muutakin mukavaa tuli siinä
mukana ja se oli korkojen nousu muistan suurimmat korot mitä
minä maksoin oli 12.7 % . eräästä 39000mk lainasta , ei muuta
kuin metsää kumoon ja laina maksuun .
Ihan hirvittää tämä meno mikä nyt on , kun sikala ja navetta maksaa
1000000 mk onko mennyt suhteelisuuden tajuolisit heti mennyt sen metsästä hakeen.
- Näin se menee
Selviytyjät jatkaa.
- tänään tätä huomenna
Kuka on se "selviytyjä" , asiat on monesti hyvin pienestä kiinni , 4 € selviytyjä ?
- aattelinvaan
tänään tätä huomenna kirjoitti:
Kuka on se "selviytyjä" , asiat on monesti hyvin pienestä kiinni , 4 € selviytyjä ?
selviytyjä---mikä se on? Onko se semmonen nuori isäntä,jolle on visu suku keränny pesämunaa 3 sukupolvea?
- maasikka
aattelinvaan kirjoitti:
selviytyjä---mikä se on? Onko se semmonen nuori isäntä,jolle on visu suku keränny pesämunaa 3 sukupolvea?
On. Sitte se neljäs sukupolvi tuhoo kaikki.
- reisi kansanedustaji
maasikka kirjoitti:
On. Sitte se neljäs sukupolvi tuhoo kaikki.
kun yhden kunnollisen navetan teko alkaa maksaa jo pari miljoonaa , että
olis nykyoloissa kannattava , ja 70 luvulla vielä maksettiin penneissä mm.
maitolitrasta.
melkoisia perintöjä on tarvinnu olla.
Kun Nokia teki miljonäärejä Suomeen , niin löytyi kai yksi , joka oli sukan
varteen saanu osakepotin , jolla ei kuiteskaan ollu perillisiä , muitakin oli,
mutta mahtoiko olla maajusseja. Tuskin montaa.
Kyllä nauraa täytyy SUOMALAISTEN MAAJUSSIEN ETUJÄRJESTÖN TOUHUA,
MAANVILJELYSNEUVOKSIA ON PILVIN PIMEIN , MUTTA MAATALOUS ON
KUN HUUSSIIN KUOLLUT LEPAKKO. - tikkaat
reisi kansanedustaji kirjoitti:
kun yhden kunnollisen navetan teko alkaa maksaa jo pari miljoonaa , että
olis nykyoloissa kannattava , ja 70 luvulla vielä maksettiin penneissä mm.
maitolitrasta.
melkoisia perintöjä on tarvinnu olla.
Kun Nokia teki miljonäärejä Suomeen , niin löytyi kai yksi , joka oli sukan
varteen saanu osakepotin , jolla ei kuiteskaan ollu perillisiä , muitakin oli,
mutta mahtoiko olla maajusseja. Tuskin montaa.
Kyllä nauraa täytyy SUOMALAISTEN MAAJUSSIEN ETUJÄRJESTÖN TOUHUA,
MAANVILJELYSNEUVOKSIA ON PILVIN PIMEIN , MUTTA MAATALOUS ON
KUN HUUSSIIN KUOLLUT LEPAKKO.Suuret tulot vaan Pienet menot . Ja kun on metsää muutamia kymmeniä tai paremin satoja tai vielä
paremmin tuhansia hehtaareja .
Tiedän tilan 12ha peltoa metsää 60 ha lapseton pari rahaa tileillä 1250000e kaikki tullut maa - ja metsätaloudesta .
Eletty säästeliäästi ei vaihdettu autoja eikä traktoreita eikä muuta maatalous kalustoa . - isoon kirstuun mahtu
tikkaat kirjoitti:
Suuret tulot vaan Pienet menot . Ja kun on metsää muutamia kymmeniä tai paremin satoja tai vielä
paremmin tuhansia hehtaareja .
Tiedän tilan 12ha peltoa metsää 60 ha lapseton pari rahaa tileillä 1250000e kaikki tullut maa - ja metsätaloudesta .
Eletty säästeliäästi ei vaihdettu autoja eikä traktoreita eikä muuta maatalous kalustoa .Meinaatteko vierä kaikki sitten joskus mukananne .
- erikoisasiantuntem..
isoon kirstuun mahtu kirjoitti:
Meinaatteko vierä kaikki sitten joskus mukananne .
Tiedä että "puupalttoos" ei ooo taskuja , ainut säästetty mitä mukaan saa on Ylipaino .
- ammatti tuhlareita
erikoisasiantuntem.. kirjoitti:
Tiedä että "puupalttoos" ei ooo taskuja , ainut säästetty mitä mukaan saa on Ylipaino .
jossei "palttooseen saa
- q (0*0) p
Sanotaan että tukka ja järki ei pysy samassa päässä...kun näette tai keskustelette jonkun kaljupäisen maanviljelijän kanssa,joka sanoo näin,niin kysykää: kumpi lähti ensin? Yksikin kaljupää ukkeli osteli vehkeitä ja kaikkea muutakin,mielestäni jonninjoutavaa...tuli pää vetävän käteen.Pankki vaati lainat maksuun,ukkeli joutu myymään kaikki pois, eikä riittänytkään. Eli tämä maatalousväen ahtaus onkin siinä korvien välissä. Miten asiansa hoitaa ja onko tarkkana rahan suhteen. Muistan tv:ssä oli kauan sitten kauhajoen perheen konkurssi..toista näytti,mitä antoivat ymmärtää. Jos nyt joku nuorempi lukee tätä,niin vanhempana sanoisin: vähemmälläkin tulee toimeen,eikä heti pidä kaikkea ostaa,jos ostaa voi hankkia käytetynkin. Pikkuhiljaa me on laitettu taloa,navettaa ja hommattu käytettyjä koneita,niistäkin monta naapurin kanssa yhteisiä.
- Maalaismies66
Aina puhutaan maatalouden kannattavuudesta, eläinten hyvinvoinnista ja työntuottavuudesta maatalouskeskustelussa. Mihin on unohtunut se IHMINEN joka sen koko ruljanssin operoi? Ihmissuhteet, työssäjaksaminen, harrastukset, elämänhaaveet ja vapaa-aika ovat aihepiirejä joita minä entisenä viljelijänä pidän kaikkein tärkeimpänä taloudellisen tarkastelun ja menestymisen sijaan. Aivan päätöntä tuntuu olevan suunnitelmat nuorilla viljelijöillä laajennusten ja investointien suhteen. Siellä on kyllä kaikki talousopin yleisimmätkin teoriat kumottu, tai ainakin unohdettu. Velkapääomalla satoja eläimiä ja tuhansia neliöitä, joka ei ole missään suhteessa käytettyyn työpanokseen ja resursseihin. Sitten samalla unohdetaan ihmisen perustarpeet kuten, arvostaminen rakkaus ja kunnioitus, tuki ja turva parisuhteessa. Sosiaaliset kontaktit ajoittuvat lomitusajankohtiin kun jankutetaan maaseudun ahdinkoa ja valitellaan huonoa terveyttä ja rahojen vähyyttä. Itse tappelin minuuttani vastaan tullessani "isännäksi" hämäläiselle karjatilalle. alusta asti sain kuulla appiukolta huonoudestani ja kyvyttömyydestä hoitaa tilan tehtäviä. Taloudellisilla mittareilla pystyin silti osoittamaan, kuinka työkykymme 40:n lypsävän tilalla oli säilynyt hyvänä, kun työolosuhteet oli mietitty uusiksi. Koneet huollettu ajallaan, lomat varattu ajoissa ja karjan ruokinta ja hoito tarkoin suunniteltu karjantarkkailun kanssa. Kannattavuus oli parantunut, ja työteho lisääntynyt. Mm. työaika karjatöissä oli emäntään tutustuessa 15 tuntia päivässä, joka putosi 6 tuntiin päivässä. Kaikki aika ja tarmoa kuitenkin meni työhön ja suhde jäi koko ajan taka-alalle. Emäntä ja appiukko halusivat vaan lisää metsää, lisää peltoa ja karjaa, minun perustellessa elämän tosi tarkoitusta ja haaveitani omasta perheestä ja vapaa-ajasta. Ehdotin että menisin ulkopuolelle töihin, kun minulle tarjottiin paikkaa isossa maatalouskoneliikkessä myyntipäällikkönä. Silloin tilalla riittäisi 20 lypsylehmää ja omat pellot joita oli 40 hehtaaria. Jäisi vuokramaat pois, ja ulkopuolinen peltotyöntekijä. Omin voimin saataisiin kaikki tehtyä itse. Samalla jäisi aikaa olla enemmän mökilläkin ja minä saisin panostaa juoksuharrastukseeni. Tämä ei silti sopinut kun lehmät ovat henki ja elämä. Tein elämäni suurimman käänteen ja muutin erilleen. Vaikka päätös oli vaikea, tunnen että nyt olen vapaa siitä kaikesta taakasta ja teatterista jota ennen oli.
- vaan on sellainen
Maalaismies66 kirjoitti:
Aina puhutaan maatalouden kannattavuudesta, eläinten hyvinvoinnista ja työntuottavuudesta maatalouskeskustelussa. Mihin on unohtunut se IHMINEN joka sen koko ruljanssin operoi? Ihmissuhteet, työssäjaksaminen, harrastukset, elämänhaaveet ja vapaa-aika ovat aihepiirejä joita minä entisenä viljelijänä pidän kaikkein tärkeimpänä taloudellisen tarkastelun ja menestymisen sijaan. Aivan päätöntä tuntuu olevan suunnitelmat nuorilla viljelijöillä laajennusten ja investointien suhteen. Siellä on kyllä kaikki talousopin yleisimmätkin teoriat kumottu, tai ainakin unohdettu. Velkapääomalla satoja eläimiä ja tuhansia neliöitä, joka ei ole missään suhteessa käytettyyn työpanokseen ja resursseihin. Sitten samalla unohdetaan ihmisen perustarpeet kuten, arvostaminen rakkaus ja kunnioitus, tuki ja turva parisuhteessa. Sosiaaliset kontaktit ajoittuvat lomitusajankohtiin kun jankutetaan maaseudun ahdinkoa ja valitellaan huonoa terveyttä ja rahojen vähyyttä. Itse tappelin minuuttani vastaan tullessani "isännäksi" hämäläiselle karjatilalle. alusta asti sain kuulla appiukolta huonoudestani ja kyvyttömyydestä hoitaa tilan tehtäviä. Taloudellisilla mittareilla pystyin silti osoittamaan, kuinka työkykymme 40:n lypsävän tilalla oli säilynyt hyvänä, kun työolosuhteet oli mietitty uusiksi. Koneet huollettu ajallaan, lomat varattu ajoissa ja karjan ruokinta ja hoito tarkoin suunniteltu karjantarkkailun kanssa. Kannattavuus oli parantunut, ja työteho lisääntynyt. Mm. työaika karjatöissä oli emäntään tutustuessa 15 tuntia päivässä, joka putosi 6 tuntiin päivässä. Kaikki aika ja tarmoa kuitenkin meni työhön ja suhde jäi koko ajan taka-alalle. Emäntä ja appiukko halusivat vaan lisää metsää, lisää peltoa ja karjaa, minun perustellessa elämän tosi tarkoitusta ja haaveitani omasta perheestä ja vapaa-ajasta. Ehdotin että menisin ulkopuolelle töihin, kun minulle tarjottiin paikkaa isossa maatalouskoneliikkessä myyntipäällikkönä. Silloin tilalla riittäisi 20 lypsylehmää ja omat pellot joita oli 40 hehtaaria. Jäisi vuokramaat pois, ja ulkopuolinen peltotyöntekijä. Omin voimin saataisiin kaikki tehtyä itse. Samalla jäisi aikaa olla enemmän mökilläkin ja minä saisin panostaa juoksuharrastukseeni. Tämä ei silti sopinut kun lehmät ovat henki ja elämä. Tein elämäni suurimman käänteen ja muutin erilleen. Vaikka päätös oli vaikea, tunnen että nyt olen vapaa siitä kaikesta taakasta ja teatterista jota ennen oli.
että pienellä tilalla ei kerta kaikkiaan tule toimeen. Tälläkin tilalla oli 60 emakkoa ja 40 hehtaaria 80-luvulla mutta eihän se koskaan tarjonnut toimeentuloa kuin yhdelle, ei puhettakaan että tästä olisi kaksi ihmistä saanut palkkansa. Ja 80-luvulla tämä oli SUURI yksikkö. Nyt EU-aikana tämä on miniyksikkö, täällä päin 100 emakon yksiköt lopettelevat kannattamattomina. Pieni ykskkö ei yksinkertaisesti ainakaan alempien tukien etelässä anna toimeentuloa. On tasan kaksi vaihtoehtoa, joko lopettaa tai laajentaa reilusti. Välimuotoja ei ole paitsi niillä ainoilla lapsilla jotka saavat tilan perintönä ilmaiseksi perämetsineen.
- karppa..
vaan on sellainen kirjoitti:
että pienellä tilalla ei kerta kaikkiaan tule toimeen. Tälläkin tilalla oli 60 emakkoa ja 40 hehtaaria 80-luvulla mutta eihän se koskaan tarjonnut toimeentuloa kuin yhdelle, ei puhettakaan että tästä olisi kaksi ihmistä saanut palkkansa. Ja 80-luvulla tämä oli SUURI yksikkö. Nyt EU-aikana tämä on miniyksikkö, täällä päin 100 emakon yksiköt lopettelevat kannattamattomina. Pieni ykskkö ei yksinkertaisesti ainakaan alempien tukien etelässä anna toimeentuloa. On tasan kaksi vaihtoehtoa, joko lopettaa tai laajentaa reilusti. Välimuotoja ei ole paitsi niillä ainoilla lapsilla jotka saavat tilan perintönä ilmaiseksi perämetsineen.
Juuri niin. Olen aina sanonut samaa kuin edellinen kirjoittaja, joko laajennat, tai lopetat. Ja laajentaa pitää kunnolla jos sille tielle lähtee. Minulla on edessä nyt se lopettaminen. Teen ensi keväänä viimeisen kerran kylvöt. Mutta en katkerana, vaan helpottuneena. Taivas varjele jos tässä iässä vielä laajentaisi. Ei tulisi mitään muuta kuin velkaa, ja terveys menisi.
Meidän kylässä eräs mies joka on nyt 52v. laajensi sikalaa oikein kunnolla, ja nyt se mies hukkuu töihin. Pojan pitäisi jatkaa, mutta sillä ei ole vähääkään innostusta koko sikalaan. Eipä käy kateeksi. - tuottajatar
karppa.. kirjoitti:
Juuri niin. Olen aina sanonut samaa kuin edellinen kirjoittaja, joko laajennat, tai lopetat. Ja laajentaa pitää kunnolla jos sille tielle lähtee. Minulla on edessä nyt se lopettaminen. Teen ensi keväänä viimeisen kerran kylvöt. Mutta en katkerana, vaan helpottuneena. Taivas varjele jos tässä iässä vielä laajentaisi. Ei tulisi mitään muuta kuin velkaa, ja terveys menisi.
Meidän kylässä eräs mies joka on nyt 52v. laajensi sikalaa oikein kunnolla, ja nyt se mies hukkuu töihin. Pojan pitäisi jatkaa, mutta sillä ei ole vähääkään innostusta koko sikalaan. Eipä käy kateeksi.oikeassa tuossa jatkajakysymyksessä. Mielestäni ei pidä kaataa jatkajan niskoille asioita, joihin hän ei ole halukas. Itse aikanaan "jouduin" ottamaan (=ostamaan) tilan, kun muilla sisaruksilla ei ollut haluja. No ei se huonoa ole ollut, mutta aika oli silloin 20 vuotta sitten toinen! Oma lapsi ei halua jatkaa ja hän saa tehdä omat ratkaisunsa. Toki on hän kiinnostunut maataloudesta.
Tilaa ostaessani oli lama silloinkin tai laman edeltävä aika ja talous kuumeni. Joudúin maksamaan perikunnan jäsenille rahassa ja tonteissa ja vielä sattui taitamaton pankinjohtaja, jonka neuvojen avittamana maatilalainojen lisäksi otin lainaa silloin 100 000 markkaa. No raha ei ole hirmuinen, mutta se korko olikin silloin 16 prosenttia. Sitä lainaa maksoimme miehen kanssa hiki hatussa viisi muotta. Mutta kuten sanoin:aika oli toinen ja maataloudella valoisammat näkymät. Nyt on maksettu viimeinen erä maatalouslainaa ja lainanottohalut ovat minimissä. 'En halua investoida tähän enään. - Vähän asiaa
vaan on sellainen kirjoitti:
Ehkä pitäisi vaan muuttaa tuotantosuuntaa esim. viljanviljelyyn ja hyväksyä se, että se tuottaa vain sen minkä se nyt tuottaa ja pitää tila sivutoimisena, eli hankkia osa tuloista tilan ulkopuolelta, näin toimitaan muisssakin suurissa matalousmaissa, pikkutilat on harrastelijoilla ja sivutoimisilla.
- oikea isäntä
Maalaismies66 kirjoitti:
Ei mikään ihme kun olet munaminiä. Tuollainen ulkopuolinen ei koskaan ymmärrä oikean maanviljelijän rakkautta maahan ja eläimiin. Kyllä se raha on minun mielestäni sivuseikka. Ainakin minä ostan kaikki maat mitä vierestä myyntiin tulee. Ja mitä tulee tuohon loma ja harrastus puheisiin, niin kyllä ne puheesi on munattoman miehen puhetta.
Itse olen asunut muualla ainoastaan armeija-ajan vuonna 1986. Kertaakaan en ole lomittajaa käyttänyt, enkä käytä. Enkä ole koskaan käsittänyt mitä aikuinen ihminen tekee harrastuksilla. Henkilökohtaisesti ajattelen, että harrastaminen on homojen hommaa. Mielestäni aikuisen ihmisen ei kuulu tehdä mitään muuta kuin töitä. Itse olen siinä mielessä onnekas, että vaimoni ajattelee samallalailla kuin minäkin ja myöskin lapsiemme ajatusmaailma on samanlainen.
Enkä ymmärrä myöskään sitä, miksi ihmisillä pitäisi olla kavereita. Meillä ei ainakaan ole koskaan ollut kavereita, emmekä ole niitä kaivanneetkaan. Viihdymme itseksemme ja tulemme hyvin toimeen keskenämme. Saamme vapaasti tehdä sitä työtä mitä rakastamme ja saamme olla yhdessä kokoajan kaikessa rauhassa, ei ole niitä "kavereita" häiritsemässä. - Eräs emäntä
oikea isäntä kirjoitti:
Ei mikään ihme kun olet munaminiä. Tuollainen ulkopuolinen ei koskaan ymmärrä oikean maanviljelijän rakkautta maahan ja eläimiin. Kyllä se raha on minun mielestäni sivuseikka. Ainakin minä ostan kaikki maat mitä vierestä myyntiin tulee. Ja mitä tulee tuohon loma ja harrastus puheisiin, niin kyllä ne puheesi on munattoman miehen puhetta.
Itse olen asunut muualla ainoastaan armeija-ajan vuonna 1986. Kertaakaan en ole lomittajaa käyttänyt, enkä käytä. Enkä ole koskaan käsittänyt mitä aikuinen ihminen tekee harrastuksilla. Henkilökohtaisesti ajattelen, että harrastaminen on homojen hommaa. Mielestäni aikuisen ihmisen ei kuulu tehdä mitään muuta kuin töitä. Itse olen siinä mielessä onnekas, että vaimoni ajattelee samallalailla kuin minäkin ja myöskin lapsiemme ajatusmaailma on samanlainen.
Enkä ymmärrä myöskään sitä, miksi ihmisillä pitäisi olla kavereita. Meillä ei ainakaan ole koskaan ollut kavereita, emmekä ole niitä kaivanneetkaan. Viihdymme itseksemme ja tulemme hyvin toimeen keskenämme. Saamme vapaasti tehdä sitä työtä mitä rakastamme ja saamme olla yhdessä kokoajan kaikessa rauhassa, ei ole niitä "kavereita" häiritsemässä.Että dinosauruksiakin on vielä olemassa...ei uskoisi? Tuli vaan mieleen , että onkohan vaimo ja lapset oikeasti samaa mieltä työnteosta, vai eikö niillä ole annettu vaihtoehtoa - eihän sitä aina tiedä aloittaessaan mihin homma päätyy.
Lomailusta tuli mieleen osuva tarina menneiltä ajoilta, jostain sen luin, mutta iäti on mieleeni jäänyt. Oli kaksi kovaksi halontekijäksi tunnettua miestä. Kun tahtoivat saada selvää, kumpi on parempi työnteossa, päättivät kilpailla niin, että molemmat hakkaa päivän halkoja, ja sitten katsotaan kummalla on valmista enemmän. Aloittivat hakata halkoja, kumpikin teki työtä hiki hatussa, toinen tauotta,toinen piti kerran tunnissa viiden minuutin tauon. Kun päivä oli lopussa, katsottiin tulos, ja se taukoja pitänyt mies oli tehnyt enemmän halkoja. Tauotta työtä tehnyt mies sitä ihmettelemään, että "mitenkä Sinä voit tehdä enemmän halkoja, vaikka pidit aina taukoakin välillä?" Toinen siihen vastasi "siinä samalla kun lepäsin minä teroitin myös kirveeni."
I rest my case, eli M.O.T - toinenemännys.
Eräs emäntä kirjoitti:
Että dinosauruksiakin on vielä olemassa...ei uskoisi? Tuli vaan mieleen , että onkohan vaimo ja lapset oikeasti samaa mieltä työnteosta, vai eikö niillä ole annettu vaihtoehtoa - eihän sitä aina tiedä aloittaessaan mihin homma päätyy.
Lomailusta tuli mieleen osuva tarina menneiltä ajoilta, jostain sen luin, mutta iäti on mieleeni jäänyt. Oli kaksi kovaksi halontekijäksi tunnettua miestä. Kun tahtoivat saada selvää, kumpi on parempi työnteossa, päättivät kilpailla niin, että molemmat hakkaa päivän halkoja, ja sitten katsotaan kummalla on valmista enemmän. Aloittivat hakata halkoja, kumpikin teki työtä hiki hatussa, toinen tauotta,toinen piti kerran tunnissa viiden minuutin tauon. Kun päivä oli lopussa, katsottiin tulos, ja se taukoja pitänyt mies oli tehnyt enemmän halkoja. Tauotta työtä tehnyt mies sitä ihmettelemään, että "mitenkä Sinä voit tehdä enemmän halkoja, vaikka pidit aina taukoakin välillä?" Toinen siihen vastasi "siinä samalla kun lepäsin minä teroitin myös kirveeni."
I rest my case, eli M.O.Teräs emäntä. Olipa osuva,napakka ja jämpti tarina. Hullua,ettei joku lomaile??? Jos ei kerran vuodessa pääse tilalta pois,huiliin,niin pää sekoaisi. Ihan näin on asia. Esm. kylpylä viikonloppu on mahtava ja rentouttava,myöskin kuntouttava.Ei aina tartte ulkomaillekkaan asti.
- tuottajatar
toinenemännys. kirjoitti:
eräs emäntä. Olipa osuva,napakka ja jämpti tarina. Hullua,ettei joku lomaile??? Jos ei kerran vuodessa pääse tilalta pois,huiliin,niin pää sekoaisi. Ihan näin on asia. Esm. kylpylä viikonloppu on mahtava ja rentouttava,myöskin kuntouttava.Ei aina tartte ulkomaillekkaan asti.
minä olen tuon "oikean isännän" kanssa aivan kaikesta eri mieltä. Ja samaa mieltä näiden naisten kanssa. Mutta. Kun minustä on niinkuin "kieli poskessa" kirjoitettu tuo mielipide ja pikkasen kärjistetty, sopivasti. Oikein tottako?
- näiinsemenee
oikea isäntä kirjoitti:
Enkä ymmärrä myöskään sitä, miksi ihmisillä pitäisi olla kavereita. Meillä ei ainakaan ole koskaan ollut kavereita, emmekä ole niitä kaivanneetkaan. Viihdymme itseksemme ja tulemme hyvin toimeen keskenämme. Saamme vapaasti tehdä sitä työtä mitä rakastamme ja saamme olla yhdessä kokoajan kaikessa rauhassa, ei ole niitä "kavereita" häiritsemässä.Onhan se hyvä, että on löytänyt elämälleen tarkoituksen.
Kyllä se vielä tulee sekin poika, joka korjaa ne työnne hedelmät. - oikea isäntä
tuottajatar kirjoitti:
minä olen tuon "oikean isännän" kanssa aivan kaikesta eri mieltä. Ja samaa mieltä näiden naisten kanssa. Mutta. Kun minustä on niinkuin "kieli poskessa" kirjoitettu tuo mielipide ja pikkasen kärjistetty, sopivasti. Oikein tottako?
En ole mitään kärjistänyt, eikä tässä mielestäni ole mitään ihmeellistä. Minä nyt vaan satun olemaan sitä mieltä, että aikuisten ihmisten ei sovi harrastaa mitään muuta kuin työtänsä. Harrastukset on mielestäni lasten leikkejä.
Enkä koskaan ole lapsiani käskenyt tekemään töitä kotona, mutta niin ne vaan tekevät ja kovasti, eivätkä edes halua käydä missään muualla. Aina saa oikein houkutella mukaan, kun agrista tai k-maataloudesta joutuu lähtemään jotain hakemaan, kotona kun haluaisivat vaan olla.
Sama koskee vaimoakin. Meneppäs ehdottamaankin, että otetaan lomittaja, niin kyllä sieltä tulee, että meidän lehmiä ei lypsä muut kuin me. Että ihan samaa mieltä ollaan asioista koko perhe.
Mutta sitä yhtä asiaa ihmettelen aina. Että minkä takia joku lähtee ylipäätänsäkään pois kotoansa ja minkä takia tarvitaan sitä lomittajaa. Meillä ainakin tehdään sitä mitä halutaan tehdä, eikä haluta pois siitä hommasta hetkeksikään. Toki sen ymmärrän jos sairastuu tai vaimo on vaikka laitoksella lapsia tekemässä, mutta sillonkin toinen voi yksin hoitaa eläimet. Meilläkään ei vaimo pysynyt kolmea päivää kauenpaa poissa navetasta synnytyksen jälkeen, vaikka kuinka vakuuttelin pärjääväni.
Myöskään tuota ihmisten puhumaa sosiaalista kanssa käymistä ja kaverien tärkeyttä en ole ikinä ymmärtänyt. Minulla ei ainakaan ole pienintäkään tarvetta puhua kenenkään muun kuin vaimoni ja lasteni kanssa, eikä sitä tarvetta näytä olevan heilläkään. Ja noista paljon puhutuista kavereistakaan ei ole muuta kuin haittaa. Eihän sitä ehtisi töitä tekemään ollenkaan, jos täytyisi seurustella kavereitten kanssa.
Mutta jos lapsilla tai vaimolla on aikaa, niin mielestäni mikään ei ole mukavanpaa kuin se, että he hyppäävät apukuskin penkille ja ovat siinä mukana. Mutta muita en siihen penkille huolisi. - Eräs emäntä
oikea isäntä kirjoitti:
En ole mitään kärjistänyt, eikä tässä mielestäni ole mitään ihmeellistä. Minä nyt vaan satun olemaan sitä mieltä, että aikuisten ihmisten ei sovi harrastaa mitään muuta kuin työtänsä. Harrastukset on mielestäni lasten leikkejä.
Enkä koskaan ole lapsiani käskenyt tekemään töitä kotona, mutta niin ne vaan tekevät ja kovasti, eivätkä edes halua käydä missään muualla. Aina saa oikein houkutella mukaan, kun agrista tai k-maataloudesta joutuu lähtemään jotain hakemaan, kotona kun haluaisivat vaan olla.
Sama koskee vaimoakin. Meneppäs ehdottamaankin, että otetaan lomittaja, niin kyllä sieltä tulee, että meidän lehmiä ei lypsä muut kuin me. Että ihan samaa mieltä ollaan asioista koko perhe.
Mutta sitä yhtä asiaa ihmettelen aina. Että minkä takia joku lähtee ylipäätänsäkään pois kotoansa ja minkä takia tarvitaan sitä lomittajaa. Meillä ainakin tehdään sitä mitä halutaan tehdä, eikä haluta pois siitä hommasta hetkeksikään. Toki sen ymmärrän jos sairastuu tai vaimo on vaikka laitoksella lapsia tekemässä, mutta sillonkin toinen voi yksin hoitaa eläimet. Meilläkään ei vaimo pysynyt kolmea päivää kauenpaa poissa navetasta synnytyksen jälkeen, vaikka kuinka vakuuttelin pärjääväni.
Myöskään tuota ihmisten puhumaa sosiaalista kanssa käymistä ja kaverien tärkeyttä en ole ikinä ymmärtänyt. Minulla ei ainakaan ole pienintäkään tarvetta puhua kenenkään muun kuin vaimoni ja lasteni kanssa, eikä sitä tarvetta näytä olevan heilläkään. Ja noista paljon puhutuista kavereistakaan ei ole muuta kuin haittaa. Eihän sitä ehtisi töitä tekemään ollenkaan, jos täytyisi seurustella kavereitten kanssa.
Mutta jos lapsilla tai vaimolla on aikaa, niin mielestäni mikään ei ole mukavanpaa kuin se, että he hyppäävät apukuskin penkille ja ovat siinä mukana. Mutta muita en siihen penkille huolisi.Kirjoittelet kuitenkin täällä netissä, mitä silloin haet täältä, ellei tämä ole harrastus, etkä tarvitse kavereita, eikä aikaa tartte mennä muuhun kuin työntekoon? Ihan ilman sarvia ja hampaita, kysyn vaan mielenkiinnosta?
- tuottajatar
oikea isäntä kirjoitti:
Mutta jos lapsilla tai vaimolla on aikaa, niin mielestäni mikään ei ole mukavanpaa kuin se, että he hyppäävät apukuskin penkille ja ovat siinä mukana. Mutta muita en siihen penkille huolisi.oikea isäntä. Mikäs siinä, jos koet olevasi alallasi ja viihdyt. Mutta tämä ikä on minuakin opettanut:ainakin sen, etten ole toisen ihmisen tahtomisista varma ja tietävä. Niin ja kun lapset minulla ovat jo aikuisia, tiedän kuinka kovaa on kasvaminen ja kasvattaminen. Tämä maailma on niin kovin erilainen kuin nuoruudessa: ennen tuli pari lehteä kotiin ja telkussa oli pari kolme kanavaa. Mutta nyt on maailma tullut meidän kaikkien tupiin ja kamareihin, olemme siitä sitten mitä mieltä tahansa. Nuoret ovat tottakai meille rakkaita ja haluaisimme niiden olevan osa elämäämme, mutta heillä on mesensä, youtubet, face bookit Wisterit ja mitä niitä onkin noita sósíaalisen median välineitä. Niitä he käyttävät ja ovat yhteydessä toisiinsa. Ja toisia nuoria he tarvitsevat, eivät pelkkiä vanhempiaan. Siihen kasvuun.
- Äiti Savosta
oikea isäntä kirjoitti:
Mutta jos lapsilla tai vaimolla on aikaa, niin mielestäni mikään ei ole mukavanpaa kuin se, että he hyppäävät apukuskin penkille ja ovat siinä mukana. Mutta muita en siihen penkille huolisi.Mitä mieltä olet termeistä koneyhteistyö, naapuriapu tai vertaistuki? Missä kohden lapsuus loppuu, että on lakattava leikkimästä? Tarvitsevatko lapset kavereita? Oletko tavannut muita kanssasi samoin ajattelevia - tai et ehkä ole koska et tarvitse kavereita, mutta luuletko/ tiedätkö muita kaltaisiasi olevan? Viettääkö perheesi silti vapaa-aikaa jotenkin työpäivän päälle -näetkö lapsiasi muualla kuin siellä traktorin pukilla?
Jussi Hakulinen (muusikko) sanoi eräässä haastattelussa, että jos hänen 18- vuotias poikansa tekisi samanlaisia sanoituksia lauluihin kuin hän teki sen ikäisenä (Joutsenlaulu) hän olisi pojan mielenterveydestä huolissaan. Samanlainen huolissaan olon tunne tulee mieleen Sinun kirjoituksiasi lukiessa. - tuottajatar
Äiti Savosta kirjoitti:
Mitä mieltä olet termeistä koneyhteistyö, naapuriapu tai vertaistuki? Missä kohden lapsuus loppuu, että on lakattava leikkimästä? Tarvitsevatko lapset kavereita? Oletko tavannut muita kanssasi samoin ajattelevia - tai et ehkä ole koska et tarvitse kavereita, mutta luuletko/ tiedätkö muita kaltaisiasi olevan? Viettääkö perheesi silti vapaa-aikaa jotenkin työpäivän päälle -näetkö lapsiasi muualla kuin siellä traktorin pukilla?
Jussi Hakulinen (muusikko) sanoi eräässä haastattelussa, että jos hänen 18- vuotias poikansa tekisi samanlaisia sanoituksia lauluihin kuin hän teki sen ikäisenä (Joutsenlaulu) hän olisi pojan mielenterveydestä huolissaan. Samanlainen huolissaan olon tunne tulee mieleen Sinun kirjoituksiasi lukiessa.samat tuntemukset minullakin täällä. Äitinä. Ja vaikka olisin miten hyvä vanhempi tahansa (jota en ole), en koskaan voi korvata kavereita lapsille:)
- tillintallin,hiphei
Ei välttämättä. Jos lukee ja ymmärtää lukemansa,että alaspäin menee,kannattaiskos lopettaa ja myydä? Nyt on pellolla hyvä hinta. Myykää ihmeessä kaikki pois.Ja alkakaa lomittajiksi,niistä puutetta suomessa. ootteko huomanneet, kaikilla niillä tiloilla,mitkä paljastuneet eläinrääkkääjiksi,on takana ongelmia ihmisillä,väsymistä,alkoa,psyykkistä,avioeroa...Ei saa päästää itseään siihen jamaan!! Eläimet täytyy hoitaa hyvin,tai sitten lopettaa koko touhu,jos ei pysty.
- kerro kaikki samalla
Niin, sinä tiiiät ja tiiiät, taidat olla oikea tietäjä, mutta kun sinä nämä hommat näin hyvin tiiiät, niin tiiiätkö sinä sen, mikä olisi se vaihtoehto ????
Miten maataloutta oikein kehitetään jos ei laajenneta, nykyhinnoilla on vain ajan kysymys, milloin pienet tilat muuttuu kaikki kannattamattomiksi.
Kerroppa nyt meille se mikä on se vaihtoehto, kun asita noin hyvin tiiiät.- itekki lomittelia
siinähän se on vastaus yläpuolella sun kirjoituksen. Lomittajiksi vaan.
- jeeeves
itekki lomittelia kirjoitti:
siinähän se on vastaus yläpuolella sun kirjoituksen. Lomittajiksi vaan.
Eihän toi ole mikään ratkaisu, ketä sinä lomitat jos ei ole yhtään tilaa jäljellä.
- Muor mikkelist
Ja tahti vuan kiihtyy, ei ole mikään ennää 100-200 lehmän pihatto. Nyt nousee tai noussee piäluku 400 lehmään ja nuorkarja piälle. HULLUN HOMMAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- isanta
Jotka pystyy.Jos ei ole kapasiteettia"päässä" pitää ennallaan tahi lopettaa.
Tosin on sanottava,että pienelläkin pärjää, kun pitää velat pienenä. - kuinka kauan
isanta kirjoitti:
Jotka pystyy.Jos ei ole kapasiteettia"päässä" pitää ennallaan tahi lopettaa.
Tosin on sanottava,että pienelläkin pärjää, kun pitää velat pienenä.Se pienivelkainen 5-kymppinen pärjää kyllä. Mutta entäs jatkaja? Jos sisaruksia niin yleensä joutuu tilasta jotain maksaakin? Eli tila ostetaan => velat kasvaa => pärjääkö jatkaja? Aika monesti todetaan että "ei pärjää" ja se on sitten siinä. Mutta tämä on sitä välttämätöntä rakennekehitystä joka vaikkapa Ruotsissa tai Tanskassa pitkälti mennyt jo. Tilakoko on merkittävästi suurempi ja tuet pienemmät.
- Aatamin Eeva
kuinka kauan kirjoitti:
Se pienivelkainen 5-kymppinen pärjää kyllä. Mutta entäs jatkaja? Jos sisaruksia niin yleensä joutuu tilasta jotain maksaakin? Eli tila ostetaan => velat kasvaa => pärjääkö jatkaja? Aika monesti todetaan että "ei pärjää" ja se on sitten siinä. Mutta tämä on sitä välttämätöntä rakennekehitystä joka vaikkapa Ruotsissa tai Tanskassa pitkälti mennyt jo. Tilakoko on merkittävästi suurempi ja tuet pienemmät.
Hei! Me otettiin miehen kotitila haltuumme 80 luvulla.Maksettiin sisarosuudet.Otettiin lainaa ja tehtiin miehen vanhemmille koti.Me oltiin käytännössä tyhjätaskuja,mutta velkaa oli pirusti. Nyt,tähän päivään mennessä velat on maksettu,tilaa suurennettu,rakennuksia kohennettu. Niin,eikös nämä "duunari" veljet maailmalla ole alkaneet kadehtia meitä, ajatelkaa..Meillä kun ei saisi olla omaisuutta ja sen mukanaan tuomia tarvikkeita,perustarvikkeita; traktorit,autot,työkoneet..Emme ole oikeastaan missään tekemisissä näiden ihmisten kanssa,sattumalta sain kuulla mitä mieltä he oikeasti ovat meistä. Ja kuitenkin aikoinaan heidän jokaisen mielipidettään kysyttiin,tyyliin:jäätkö jatkajaksi? Tämä kirjoitus eksyi vähän aloittajan aiheesta,myönnän.Mutta siten liittyy,että on tosi raskasta jos kaiken täällä jo mainitun lisäksi taustalla on kaunaa ja kateutta. Ei ne kaupunkilaiset käsitä asioita,esim.EU tukia.
- Anneli E
Aatamin Eeva kirjoitti:
Hei! Me otettiin miehen kotitila haltuumme 80 luvulla.Maksettiin sisarosuudet.Otettiin lainaa ja tehtiin miehen vanhemmille koti.Me oltiin käytännössä tyhjätaskuja,mutta velkaa oli pirusti. Nyt,tähän päivään mennessä velat on maksettu,tilaa suurennettu,rakennuksia kohennettu. Niin,eikös nämä "duunari" veljet maailmalla ole alkaneet kadehtia meitä, ajatelkaa..Meillä kun ei saisi olla omaisuutta ja sen mukanaan tuomia tarvikkeita,perustarvikkeita; traktorit,autot,työkoneet..Emme ole oikeastaan missään tekemisissä näiden ihmisten kanssa,sattumalta sain kuulla mitä mieltä he oikeasti ovat meistä. Ja kuitenkin aikoinaan heidän jokaisen mielipidettään kysyttiin,tyyliin:jäätkö jatkajaksi? Tämä kirjoitus eksyi vähän aloittajan aiheesta,myönnän.Mutta siten liittyy,että on tosi raskasta jos kaiken täällä jo mainitun lisäksi taustalla on kaunaa ja kateutta. Ei ne kaupunkilaiset käsitä asioita,esim.EU tukia.
Niin ne meilläki pois muuttaneet ja hyvissä viroissaan olevat sisarukset kadehtivat,ei tuo ole mitään kummaa :-( Suuttuivat,kun anoppi piti viedä vanhainkotiin,emme siis pystyneet häntä enää kotona pitämään.Viimeiseen saakka yritimme hoitaa,töittemme ohessa,mutta meni sitten niin huonoon kuntoon,että tarvitsi tehokkaampaa hoitoa. Kukaan sisarista,hänen lapsistaan ei millään halunut äitiään ottaa. Ei maatilallisilla ole aikaa olla 24h vanhusta hoitamassa.Haukut saimme palkaksi.
- isanta
Anneli E kirjoitti:
Niin ne meilläki pois muuttaneet ja hyvissä viroissaan olevat sisarukset kadehtivat,ei tuo ole mitään kummaa :-( Suuttuivat,kun anoppi piti viedä vanhainkotiin,emme siis pystyneet häntä enää kotona pitämään.Viimeiseen saakka yritimme hoitaa,töittemme ohessa,mutta meni sitten niin huonoon kuntoon,että tarvitsi tehokkaampaa hoitoa. Kukaan sisarista,hänen lapsistaan ei millään halunut äitiään ottaa. Ei maatilallisilla ole aikaa olla 24h vanhusta hoitamassa.Haukut saimme palkaksi.
Sellainen sisarus ei voi arvostella muita, jos ei itse ole valmis ottamaan kotiinsa ja hoitaakseen.
Eri juttu jos vanhemmilla on syytinki. - Eräs emäntä
isanta kirjoitti:
Sellainen sisarus ei voi arvostella muita, jos ei itse ole valmis ottamaan kotiinsa ja hoitaakseen.
Eri juttu jos vanhemmilla on syytinki.EI se syytinkikään velvoita oman työn ja työajan kustannuksella vanhuksia hoitamaan. Voivat muutenkin jo tarvita siinä vaiheessa ammattiapua eikä vain läsnäoloa ja silmälläpitoa. Vanhuspalvelukeskus tai vuodeosasto on oikea osoite, kun tarvitaan hoidossa päivittäin sairaanhoidollista osaamista. Naapurissa nähtiin, kun viimeiset vuodet mummon kanssa meni niin, että lehmätkin piti hävittää, kun oma terveys alkoi mennä, eikä mummoa ollut hetkeksikään yksin jättäminen. Hyvä jos toinen viljelijäparista pääsi enää parin kilometrin päähän kauppaankaan, kun mummolla oli aina hätä että hänelle jotain sattuu sillä aikaa. Lomista, matkoista tai kyläreissuista ei vuosiin puhettakaan, aina mummo oltava etusijalla. Sairaalassakin vielä viimeiset viikot aina joku seurana, yötä päivää. (Kun mummosta aika jätti, sitten tulikin hoidettavaksi pojan perhe lapsineen mummon asuntoon, että ehkä ei osanneet edes ottaa omaa elintilaa kun olisi ollut mahdollista).
- tuottajatar
Eräs emäntä kirjoitti:
EI se syytinkikään velvoita oman työn ja työajan kustannuksella vanhuksia hoitamaan. Voivat muutenkin jo tarvita siinä vaiheessa ammattiapua eikä vain läsnäoloa ja silmälläpitoa. Vanhuspalvelukeskus tai vuodeosasto on oikea osoite, kun tarvitaan hoidossa päivittäin sairaanhoidollista osaamista. Naapurissa nähtiin, kun viimeiset vuodet mummon kanssa meni niin, että lehmätkin piti hävittää, kun oma terveys alkoi mennä, eikä mummoa ollut hetkeksikään yksin jättäminen. Hyvä jos toinen viljelijäparista pääsi enää parin kilometrin päähän kauppaankaan, kun mummolla oli aina hätä että hänelle jotain sattuu sillä aikaa. Lomista, matkoista tai kyläreissuista ei vuosiin puhettakaan, aina mummo oltava etusijalla. Sairaalassakin vielä viimeiset viikot aina joku seurana, yötä päivää. (Kun mummosta aika jätti, sitten tulikin hoidettavaksi pojan perhe lapsineen mummon asuntoon, että ehkä ei osanneet edes ottaa omaa elintilaa kun olisi ollut mahdollista).
on tämä vanhustenhuollon tilanne oikein pahimmillaan. Kuitenkin joskus kaikille tulée se hoivan tarve. Kotihoito auttaa aikansa, mutta joskus on sitten sen laitoshoidon tarve kuitenkin. Uskoisin, että Annelinkin tapauksessa oli sisaruksille se Pitkäaikaishoitopäätös oli jotenkin ylittämätön´. Kun olen itsekkin tällaisen läpikäynyt, ymmärrän, että lapsille oli jotenkin käsittämätön tuo luopuminen. Ihminen pitää kiinni vanhasta, vaikka siihen ei ole enään järjellistä syytä. Näinä päivinä saa olla jopa onnellinen, että vanhus saa jonkin hoivapaikan: dementiayksikössä, palvelutalossa tai sitten vanhainkodissa. Ikävää vain on, että näitä paikkoja on liian vähän. Päättäjien pitäisi herätä! Kotona on tietysti kaikkien hyvä olla, mutta aina se ei ole mahdollista. Syytinkikään ei velvoita omahoitajaksi.
- Anneli E.
tuottajatar kirjoitti:
on tämä vanhustenhuollon tilanne oikein pahimmillaan. Kuitenkin joskus kaikille tulée se hoivan tarve. Kotihoito auttaa aikansa, mutta joskus on sitten sen laitoshoidon tarve kuitenkin. Uskoisin, että Annelinkin tapauksessa oli sisaruksille se Pitkäaikaishoitopäätös oli jotenkin ylittämätön´. Kun olen itsekkin tällaisen läpikäynyt, ymmärrän, että lapsille oli jotenkin käsittämätön tuo luopuminen. Ihminen pitää kiinni vanhasta, vaikka siihen ei ole enään järjellistä syytä. Näinä päivinä saa olla jopa onnellinen, että vanhus saa jonkin hoivapaikan: dementiayksikössä, palvelutalossa tai sitten vanhainkodissa. Ikävää vain on, että näitä paikkoja on liian vähän. Päättäjien pitäisi herätä! Kotona on tietysti kaikkien hyvä olla, mutta aina se ei ole mahdollista. Syytinkikään ei velvoita omahoitajaksi.
Tarkennan vielä että anoppi oli helppo ihminen,vaatimaton ja hyvä.Sen puoleen ei ollut mitään,mutta kun vanhus menee niin heikoksi että jonkun on kokoaikaa oltava läsnä,se syö hoitajienkin voimia.Yölläkin saattoi huutaa vettä,hierontaa tms.Anoppi kuoli moneen sairauteen sairaalassa. Eniten "rassaa" se,että muut lapsensa vaativat meiltä enempi,mitä pystyimme. He eivät käsittäneet,eivät käsitä edelleenkään mikä stressi oli hoitaa sairasta ihmistä,oman työn ohessa.Kun mummi asui meillä,oli itsestään selvä että me hoidamme.Ei ollut syytinkiä. Tämän takia on välit poikki miehen sisarusten kanssa,aivan syyttä suotta.Minä olen tottunut puhumaan asiat selväksi,mutta nuo toiset ei halua asiaa käsitellä ja se on raskasta.
- 1044-.
Anneli E. kirjoitti:
Tarkennan vielä että anoppi oli helppo ihminen,vaatimaton ja hyvä.Sen puoleen ei ollut mitään,mutta kun vanhus menee niin heikoksi että jonkun on kokoaikaa oltava läsnä,se syö hoitajienkin voimia.Yölläkin saattoi huutaa vettä,hierontaa tms.Anoppi kuoli moneen sairauteen sairaalassa. Eniten "rassaa" se,että muut lapsensa vaativat meiltä enempi,mitä pystyimme. He eivät käsittäneet,eivät käsitä edelleenkään mikä stressi oli hoitaa sairasta ihmistä,oman työn ohessa.Kun mummi asui meillä,oli itsestään selvä että me hoidamme.Ei ollut syytinkiä. Tämän takia on välit poikki miehen sisarusten kanssa,aivan syyttä suotta.Minä olen tottunut puhumaan asiat selväksi,mutta nuo toiset ei halua asiaa käsitellä ja se on raskasta.
Perintöjen perään varmaan sisaruksilloa on helvetillinen kiire, tuttavilla vainajaa ei edes hautaan ehditty saattaa kun sisarusparvi jo oli jakamassa vainajan omaisuutta, eivät edes kynttilöitä kukista puhumattakaan haudalle vie.
- Anneli,
1044-. kirjoitti:
Perintöjen perään varmaan sisaruksilloa on helvetillinen kiire, tuttavilla vainajaa ei edes hautaan ehditty saattaa kun sisarusparvi jo oli jakamassa vainajan omaisuutta, eivät edes kynttilöitä kukista puhumattakaan haudalle vie.
Oikeassapa olet. Niin ei meilläkään osallistuneet nuo toiset omaiset mitenkään hautajaisten laittoon ja kaikkeen muuhun ,siihen liittyvään. Mutta tulivat hautajaisiin,valmiiseen pöytään.Ei kukkia,eikä kynttilöitä vie vanhempainsa haudoille.Me huolehditaan niistä.Onneksi ei mitään suuria omaisuuksia mummille jäänyt.Perunkirjoituksessa olivat kaikki läsnä ja pieni rahasumma kattoi hautajaiset.No tämä nyt eksyi pahasti aiheesta.Mutta on täällä maalla asumisessa omat varjo-kuin valopuolensakin.
- vähän asiaa
Anneli, kirjoitti:
Oikeassapa olet. Niin ei meilläkään osallistuneet nuo toiset omaiset mitenkään hautajaisten laittoon ja kaikkeen muuhun ,siihen liittyvään. Mutta tulivat hautajaisiin,valmiiseen pöytään.Ei kukkia,eikä kynttilöitä vie vanhempainsa haudoille.Me huolehditaan niistä.Onneksi ei mitään suuria omaisuuksia mummille jäänyt.Perunkirjoituksessa olivat kaikki läsnä ja pieni rahasumma kattoi hautajaiset.No tämä nyt eksyi pahasti aiheesta.Mutta on täällä maalla asumisessa omat varjo-kuin valopuolensakin.
Tolla asialla ei ole mitään tekemistä asuinpaikan kanssa, ääliösukulaisia asuu jokapuolella suomea ja tommonen perinnön kyttääminen on ihan yleistä suomessa, ei se ole mikään maalaisten erikoisominaisuus, eikä myöskään kaupunkilaisten, niitä on kaikkialla yhtä paljon.
- lante paukku
vähän asiaa kirjoitti:
Tolla asialla ei ole mitään tekemistä asuinpaikan kanssa, ääliösukulaisia asuu jokapuolella suomea ja tommonen perinnön kyttääminen on ihan yleistä suomessa, ei se ole mikään maalaisten erikoisominaisuus, eikä myöskään kaupunkilaisten, niitä on kaikkialla yhtä paljon.
Jos ei ole ollut huonot välit,niin ne tulee silloin kun perintöjä aletaan jakamaan. Mun äiti elää vielä ja rahoittaa nuorimman veljeni elämää,mikä on toiset veljeni ja siskoni suututtanut.Minä pärjään omillani,enkä halua senttiäkään vanhan äitini pienestä eläkkeestä. Nuo toiset,kateelliset haluaisivat osansa. Mutta sepä onkin niin,että jokainen ihminen saa antaa rahojaan vaikka kerjäläisille,jos ei ole holhouksen alainen. Jää nähtäväksi,mimmonen soppa syntyy sitten kun äitimme kuolee. Osa lapsista kun on jo nyt kyttäämässä hänen rahojaan. Surullista.
- Lahdesta 56
lante paukku kirjoitti:
Jos ei ole ollut huonot välit,niin ne tulee silloin kun perintöjä aletaan jakamaan. Mun äiti elää vielä ja rahoittaa nuorimman veljeni elämää,mikä on toiset veljeni ja siskoni suututtanut.Minä pärjään omillani,enkä halua senttiäkään vanhan äitini pienestä eläkkeestä. Nuo toiset,kateelliset haluaisivat osansa. Mutta sepä onkin niin,että jokainen ihminen saa antaa rahojaan vaikka kerjäläisille,jos ei ole holhouksen alainen. Jää nähtäväksi,mimmonen soppa syntyy sitten kun äitimme kuolee. Osa lapsista kun on jo nyt kyttäämässä hänen rahojaan. Surullista.
Eikö olis viisasta et kaikille lapsille jaattais,vanahempain eläissä jo joku raha tai maaläntti,vaikka tontiksi. Silloin olis tasapuolinen kaikkia kohtaan. Jaa mut sit se onki se,jos joku jää asumaan tilaa,muut vetää herneen nenäänsä kuitenkin.Et yhestä on tehty miljonääri,vaikka sisarosuudet ovat saaneet. Ai hitto,et se onkin vaikeeta.Ite olen maalla kasvanut ja veli asuu maita siellä. On tietoa siis,vaikka itte olenkin stadilainen. Mua kyllä lähinnä säälittää nuo tyypit ketä on investoineet niin hirveesti maatalouteen,et miten ne pärjää? Kauheesti velkaa,paljon työtä ja huolehtimista.Toista se on ku käy vieraalla työssä.Saa rahaa ja vastuu loppuu siihen,ku työpaikan oven kii laittaa.On vapaat illat ja viikonloput.Ja kuukauden kesäloma muut lomat. Oon maalta lähtöisin,niin tiedän mitä on karjaa kasvattaa,lypsää jne..syvä kumarrus ja kunnioitus teille,jotka jaksatte yrittää yhä.
- jotenkin näin
Lahdesta 56 kirjoitti:
Eikö olis viisasta et kaikille lapsille jaattais,vanahempain eläissä jo joku raha tai maaläntti,vaikka tontiksi. Silloin olis tasapuolinen kaikkia kohtaan. Jaa mut sit se onki se,jos joku jää asumaan tilaa,muut vetää herneen nenäänsä kuitenkin.Et yhestä on tehty miljonääri,vaikka sisarosuudet ovat saaneet. Ai hitto,et se onkin vaikeeta.Ite olen maalla kasvanut ja veli asuu maita siellä. On tietoa siis,vaikka itte olenkin stadilainen. Mua kyllä lähinnä säälittää nuo tyypit ketä on investoineet niin hirveesti maatalouteen,et miten ne pärjää? Kauheesti velkaa,paljon työtä ja huolehtimista.Toista se on ku käy vieraalla työssä.Saa rahaa ja vastuu loppuu siihen,ku työpaikan oven kii laittaa.On vapaat illat ja viikonloput.Ja kuukauden kesäloma muut lomat. Oon maalta lähtöisin,niin tiedän mitä on karjaa kasvattaa,lypsää jne..syvä kumarrus ja kunnioitus teille,jotka jaksatte yrittää yhä.
Nykyäänhän toi on jo mahdollista, vanhan sukupolven vaihdoslainan ehdoissa oli kohta, joka yksiselitteisesti kielsi tilasta tonttien lohkomisen, mutta nythän sitä on lievennetty, taitaa olla kaksi hehtaaria jonka siitä saa lohkaista ulos, niin vielä saa ton sukupolvenvaihdos edun.
Eräs emäntä kirjoitti:
EI se syytinkikään velvoita oman työn ja työajan kustannuksella vanhuksia hoitamaan. Voivat muutenkin jo tarvita siinä vaiheessa ammattiapua eikä vain läsnäoloa ja silmälläpitoa. Vanhuspalvelukeskus tai vuodeosasto on oikea osoite, kun tarvitaan hoidossa päivittäin sairaanhoidollista osaamista. Naapurissa nähtiin, kun viimeiset vuodet mummon kanssa meni niin, että lehmätkin piti hävittää, kun oma terveys alkoi mennä, eikä mummoa ollut hetkeksikään yksin jättäminen. Hyvä jos toinen viljelijäparista pääsi enää parin kilometrin päähän kauppaankaan, kun mummolla oli aina hätä että hänelle jotain sattuu sillä aikaa. Lomista, matkoista tai kyläreissuista ei vuosiin puhettakaan, aina mummo oltava etusijalla. Sairaalassakin vielä viimeiset viikot aina joku seurana, yötä päivää. (Kun mummosta aika jätti, sitten tulikin hoidettavaksi pojan perhe lapsineen mummon asuntoon, että ehkä ei osanneet edes ottaa omaa elintilaa kun olisi ollut mahdollista).
Jos kauppakirjaan on aikoinan määrätty syytinki tilan hintaan niin sehän säilyy voimassa niin kauvan kun myyjä on elossa,jos on määrätty että ostajalle kuuluu elatus ja terveydenhoito ja sitten vielä "hautajaiset paikkakunnan tapaan",niin ostajahan vastaa siitä laitoshoidostakin jos siihen on tarvetta.
Siinä laitoshoidossa on sitten vielä se pointti,etä jos syytinkiläisellä(tai kellä muullakin hoitoon joutuvalla)on hiukankin omaisuutta(taletuksia ym.),niin hoitomaksut ovat kyllä niin paljon korkealla että ne säästöt hupenevat aika vauhdilla.
Sitten perunkirjoituksessa saattavat muut perilliset ruveta kyselemään niiden laskujen perään jos ne on maksettu sieltä hoidettavan tililtä kun se hoito on kuulunut sen syytingin mukaan näille ostajille.
Minusta kyllä se koko syytinki kuulu menneeseen aikaan jolloin ei olut tuota nykyistä (huonoakaan) eläketurvaa luopujille- Muamuija
vakker kirjoitti:
Jos kauppakirjaan on aikoinan määrätty syytinki tilan hintaan niin sehän säilyy voimassa niin kauvan kun myyjä on elossa,jos on määrätty että ostajalle kuuluu elatus ja terveydenhoito ja sitten vielä "hautajaiset paikkakunnan tapaan",niin ostajahan vastaa siitä laitoshoidostakin jos siihen on tarvetta.
Siinä laitoshoidossa on sitten vielä se pointti,etä jos syytinkiläisellä(tai kellä muullakin hoitoon joutuvalla)on hiukankin omaisuutta(taletuksia ym.),niin hoitomaksut ovat kyllä niin paljon korkealla että ne säästöt hupenevat aika vauhdilla.
Sitten perunkirjoituksessa saattavat muut perilliset ruveta kyselemään niiden laskujen perään jos ne on maksettu sieltä hoidettavan tililtä kun se hoito on kuulunut sen syytingin mukaan näille ostajille.
Minusta kyllä se koko syytinki kuulu menneeseen aikaan jolloin ei olut tuota nykyistä (huonoakaan) eläketurvaa luopujilleKustannuksista ja niiiden korvauksista en sano mitään, se varmaan on syytinkikohtainen juttu, mutta tosiaan oman työn ja terveyden menetykseen ei sen syytingin takia pidä ryhtyä - kun laitospaikka on tarpeen sinne on parempi vanhus siirtää, oli sopimus millainen tahansa. Eihän ne monetkaan sinne lähde kuin viimeisessä hädässä, että toivottavasti hoitoaika ei ole kovin pitkä kun sen aika tulee. Oma äitini maksaa itse hoitokulunsa, perikunta on valmiiksi köyhä jo Isän jälkeen eikä mitään varoja jää Äidinkään jälkeen jaettavaksi.
- aa bb kk
Muamuija kirjoitti:
Kustannuksista ja niiiden korvauksista en sano mitään, se varmaan on syytinkikohtainen juttu, mutta tosiaan oman työn ja terveyden menetykseen ei sen syytingin takia pidä ryhtyä - kun laitospaikka on tarpeen sinne on parempi vanhus siirtää, oli sopimus millainen tahansa. Eihän ne monetkaan sinne lähde kuin viimeisessä hädässä, että toivottavasti hoitoaika ei ole kovin pitkä kun sen aika tulee. Oma äitini maksaa itse hoitokulunsa, perikunta on valmiiksi köyhä jo Isän jälkeen eikä mitään varoja jää Äidinkään jälkeen jaettavaksi.
Mun isovanhemmat olivat navettaihmisiä ja eläkeikäisinä heillä oli paljon rahaa. Pankissa ja piirongin laatikossa. Kun heistä aika jätti,oli yllätys melkoinen: Rahat olivat hävinneet. Siinä sitten lapset syyttelivät toisiaan. Asia ei koskaan selvinnyt. Tiedän,että jollakin on huono omatunto asiasta. Vain sen,mitä oli pankissa,perikunta jakoi ja kun perillisiä oli toistakymmentä,jäi yhden osuus aika pieneksi. Heistä,heidän elämäntyöstään ei ole kuin valokuvia muistoina. Älkää hyvät ihmiset jemmatko rahaa,jos sitä sattuu siunaantumaan. Jakakaa jo eläissänne,jos mahdollista on.
- tuottajatar
aa bb kk kirjoitti:
Mun isovanhemmat olivat navettaihmisiä ja eläkeikäisinä heillä oli paljon rahaa. Pankissa ja piirongin laatikossa. Kun heistä aika jätti,oli yllätys melkoinen: Rahat olivat hävinneet. Siinä sitten lapset syyttelivät toisiaan. Asia ei koskaan selvinnyt. Tiedän,että jollakin on huono omatunto asiasta. Vain sen,mitä oli pankissa,perikunta jakoi ja kun perillisiä oli toistakymmentä,jäi yhden osuus aika pieneksi. Heistä,heidän elämäntyöstään ei ole kuin valokuvia muistoina. Älkää hyvät ihmiset jemmatko rahaa,jos sitä sattuu siunaantumaan. Jakakaa jo eläissänne,jos mahdollista on.
on tuollainen. itsekin tiedän tapauksen, jossa testamentti olikin "kadonnut" ja olemassa oleva jäljennös ei sitten ollutkaan lainvoimainen. Asiat ovat vieläkin kait kesken.
Tuosta pitkäaikaishoitomaksusta sen verran: pääperiaatteissaan hoitomaksu määräytyy hoidettavan tulojen mukaan. Siis useilla on se eläke ja ehkä korko- tai osinkotuloja. Hoidettavan maksu on n. 85 % tuloista ja itselleen jää se 25 %. Kuitenkin yli 90 euro (en tarkkaan muista). Kela maksaa hoitotukea (ylin määrä yli 300 e suunnilleen) ja näistä tuloista se sitten lasketaan. Menoja huomioidaan myös. Säästöt ja omaisuus eivät vaikuta hoitomaksuun. Rahan maksettu syytinki huomioidaan tuloissa. Tietämissäni tapauksissa hoitomaksu on tonnin luokkaa...Noin yhdeksänkymmenvuotiaita.
on hoi - tuottajatar
tuottajatar kirjoitti:
on tuollainen. itsekin tiedän tapauksen, jossa testamentti olikin "kadonnut" ja olemassa oleva jäljennös ei sitten ollutkaan lainvoimainen. Asiat ovat vieläkin kait kesken.
Tuosta pitkäaikaishoitomaksusta sen verran: pääperiaatteissaan hoitomaksu määräytyy hoidettavan tulojen mukaan. Siis useilla on se eläke ja ehkä korko- tai osinkotuloja. Hoidettavan maksu on n. 85 % tuloista ja itselleen jää se 25 %. Kuitenkin yli 90 euro (en tarkkaan muista). Kela maksaa hoitotukea (ylin määrä yli 300 e suunnilleen) ja näistä tuloista se sitten lasketaan. Menoja huomioidaan myös. Säästöt ja omaisuus eivät vaikuta hoitomaksuun. Rahan maksettu syytinki huomioidaan tuloissa. Tietämissäni tapauksissa hoitomaksu on tonnin luokkaa...Noin yhdeksänkymmenvuotiaita.
on hoipätki tuo yhteelasku. Siis itselleen hoidettavalle jää 15 % omaan käyttöön tuloistaa, kuitenkin vähintään 97 euroa!
- K katriinaa olla pit
tuottajatar kirjoitti:
pätki tuo yhteelasku. Siis itselleen hoidettavalle jää 15 % omaan käyttöön tuloistaa, kuitenkin vähintään 97 euroa!
Mulla pätkii välillä tuo yhteenlaskutoimitus tässä alhaalla :-) Joko muutes teillä on käynyt eläinlääkärit terveys tarkastuksilla? Meille on tulossa. Navetta luutattu,lehmien jakaus suorattu ja kahvipannu tankattu :D
tuottajatar kirjoitti:
on hoiTuosta omaisuuden hoitomaksusta olen kyllä eri mieltä,ehkä se riippuu siitä tapahtuuko se hoito lyhyemmän ajan tai sitten pidempiaikaisessa laitoshoidossa,viitisen vuotta sitten äitini oli hoidossa ja ainakin siltä syynättiin pankkitalletukset ja muu varalliuus,olikohan se määrä jotain parintuhannen euron luokkaa mistä se hoitomaksu nousi tappiin.
Syytinkihän luetan niinkuin se on tehty,jos siinä mainitaan että ostaja hoitaa kustannuksellaan luopujan hautaan saakka niin ne eläkkeet ja muut tulot kuuluvat sitten sinne kuolinpesään eivätkä sille tilanostajalle.
Muuten niitä syytinkiehtojahan voi laittaa siihen kauppakirjaan erilaisia,vaikka vaan vapaa asumisoikeus ilman mitään muuta etuisuutta tai vaatetuksesta lähtien täysi ylöspito jne,täysin myyjän ja ostajien välisen sopimuksen mukaan.- tuottajatar
vakker kirjoitti:
Tuosta omaisuuden hoitomaksusta olen kyllä eri mieltä,ehkä se riippuu siitä tapahtuuko se hoito lyhyemmän ajan tai sitten pidempiaikaisessa laitoshoidossa,viitisen vuotta sitten äitini oli hoidossa ja ainakin siltä syynättiin pankkitalletukset ja muu varalliuus,olikohan se määrä jotain parintuhannen euron luokkaa mistä se hoitomaksu nousi tappiin.
Syytinkihän luetan niinkuin se on tehty,jos siinä mainitaan että ostaja hoitaa kustannuksellaan luopujan hautaan saakka niin ne eläkkeet ja muut tulot kuuluvat sitten sinne kuolinpesään eivätkä sille tilanostajalle.
Muuten niitä syytinkiehtojahan voi laittaa siihen kauppakirjaan erilaisia,vaikka vaan vapaa asumisoikeus ilman mitään muuta etuisuutta tai vaatetuksesta lähtien täysi ylöspito jne,täysin myyjän ja ostajien välisen sopimuksen mukaan.viiden vuoden takaisia asióita en tiedä, mutta minulla on tässä tuore tapaus. Eli lyhytaikasessa hoidossa on maksukaton ylityksen jälkeen hoitopäivämaksu n 15 euroa/vrk ja jos tehdään pitkäaikaishoitopäätös, määräytyy hoitomaksu potilaan tulojen (esim eläke, korkotulot yms) mukaan. Kelan hoitotuki (ylin 301,75 e/kk) lisätään tuloihin, joista hoitomaksu on 85 % ja itselle jää 15 % käyttöön. Nämä ovat siis tänä vuonna tehtyjä päätöksiä. Tässä tapauksessa ei ollút mitään harkinnanvaraisia alennuksia. Kelasta saa tarkemmat tiedot tapauskohtaisesti. Tiliotteet ja tiedot pankkitalletuksista yms toimitetaan hoitomaksun määrä'ämistä varten. Korko-yms tulot huomioidaan. Hoitomaksu tässä tapauksessa hieman alle tonnin. Päätöksen alla on terveyskeskuksen sairaalapalvelujen päällikon allekirjoitus. Tämä omainen ei ole varaton. Tuo pari tonnia kuullostaa paljolta?
Meidän navetalla vieraili tarkastaja viime vuonna ja asiat olivat kunnossa, paitsi omavalvonnan raportoinnissa oli puutteita!!!! Ei siitä mitään koitunut. Laskun pisti käteen... tuottajatar kirjoitti:
viiden vuoden takaisia asióita en tiedä, mutta minulla on tässä tuore tapaus. Eli lyhytaikasessa hoidossa on maksukaton ylityksen jälkeen hoitopäivämaksu n 15 euroa/vrk ja jos tehdään pitkäaikaishoitopäätös, määräytyy hoitomaksu potilaan tulojen (esim eläke, korkotulot yms) mukaan. Kelan hoitotuki (ylin 301,75 e/kk) lisätään tuloihin, joista hoitomaksu on 85 % ja itselle jää 15 % käyttöön. Nämä ovat siis tänä vuonna tehtyjä päätöksiä. Tässä tapauksessa ei ollút mitään harkinnanvaraisia alennuksia. Kelasta saa tarkemmat tiedot tapauskohtaisesti. Tiliotteet ja tiedot pankkitalletuksista yms toimitetaan hoitomaksun määrä'ämistä varten. Korko-yms tulot huomioidaan. Hoitomaksu tässä tapauksessa hieman alle tonnin. Päätöksen alla on terveyskeskuksen sairaalapalvelujen päällikon allekirjoitus. Tämä omainen ei ole varaton. Tuo pari tonnia kuullostaa paljolta?
Meidän navetalla vieraili tarkastaja viime vuonna ja asiat olivat kunnossa, paitsi omavalvonnan raportoinnissa oli puutteita!!!! Ei siitä mitään koitunut. Laskun pisti käteen...Ilmaisin sen jutun vähän epäselvästi.tarkoitin sillä parilla tonnilla niitä säästöjen määrää.
Eikö siinä tonnissakin ole jo riitävästi maksamista,12000 euroa vuosi,just sellaiset vähemmän varakkat joilaa on vaikka 3-4000 euroa säästetty sinne"pahan päivän" varalle niin ei montaa vuotta tarvitse olla hoidossa niin se poti on tyhjä..
Itsellä oli kaupakirjassa se syytinki jossa oli mainita niistä hoidoista,niin eihän silloin voinut lähteä hoidettavan tileiltä niitä maksuja ottamaan kun se hoitovelvollisuus oli määrätty minulle,olisi voinut joku sisaruksista kiinnittää huomiota siihen sitten perunkirjoituksessa.
No,meillä se pitkäaikaishoito jä aika lyhyeksi mutta muutaman vuoden hoidosta olisi tullut jo aikamoinen lisä tilan hintaan,tosinhan se syytinki aikoinaan alensi sitä kauppahintaakin.
Ennenhän se syytinki oli pääasiallinen korvaus siitä tilasta,eräässäkin paikassa kun vanhukset kuolivat melko pian sen kaupan jälkeen niin muualla asuva poika surutaloon tullessaan ensi töikseen sanoiettä"ei tullut talo kalliiksi"itse oli päässyt kotivävyksi kohtalaieen yhden tyttären taloon.- Suvi Tuullonen
vakker kirjoitti:
Ilmaisin sen jutun vähän epäselvästi.tarkoitin sillä parilla tonnilla niitä säästöjen määrää.
Eikö siinä tonnissakin ole jo riitävästi maksamista,12000 euroa vuosi,just sellaiset vähemmän varakkat joilaa on vaikka 3-4000 euroa säästetty sinne"pahan päivän" varalle niin ei montaa vuotta tarvitse olla hoidossa niin se poti on tyhjä..
Itsellä oli kaupakirjassa se syytinki jossa oli mainita niistä hoidoista,niin eihän silloin voinut lähteä hoidettavan tileiltä niitä maksuja ottamaan kun se hoitovelvollisuus oli määrätty minulle,olisi voinut joku sisaruksista kiinnittää huomiota siihen sitten perunkirjoituksessa.
No,meillä se pitkäaikaishoito jä aika lyhyeksi mutta muutaman vuoden hoidosta olisi tullut jo aikamoinen lisä tilan hintaan,tosinhan se syytinki aikoinaan alensi sitä kauppahintaakin.
Ennenhän se syytinki oli pääasiallinen korvaus siitä tilasta,eräässäkin paikassa kun vanhukset kuolivat melko pian sen kaupan jälkeen niin muualla asuva poika surutaloon tullessaan ensi töikseen sanoiettä"ei tullut talo kalliiksi"itse oli päässyt kotivävyksi kohtalaieen yhden tyttären taloon.Yhdessä talossa oli vaan yksi lapsi,tytär. Otti miehen,saivat lapsia. Mies osoittautui täydeksi hampiksi. Joi ja levitteli rahojaan. Tuli kovat ajat eteen. Meni omaisuus ja maat. Tuli avioero. Paljon pahaa mieltä. Nyt se hamppi on taas kiipeämässä erään omaisuutta omaavan naisen reittä pitkin. Tekisi mieleni varoittaa naista tästä miehestä. Mutta kuunteleeko, uskooko? Mitä teidän mielestä minun kannattaa tehdä,sekaantua vai antaa olla? Maanviljelijöistä siis kyse.
- ähäkuttivaan
Suvi Tuullonen kirjoitti:
Yhdessä talossa oli vaan yksi lapsi,tytär. Otti miehen,saivat lapsia. Mies osoittautui täydeksi hampiksi. Joi ja levitteli rahojaan. Tuli kovat ajat eteen. Meni omaisuus ja maat. Tuli avioero. Paljon pahaa mieltä. Nyt se hamppi on taas kiipeämässä erään omaisuutta omaavan naisen reittä pitkin. Tekisi mieleni varoittaa naista tästä miehestä. Mutta kuunteleeko, uskooko? Mitä teidän mielestä minun kannattaa tehdä,sekaantua vai antaa olla? Maanviljelijöistä siis kyse.
0lla kateellinen
- Muamuija
Suvi Tuullonen kirjoitti:
Yhdessä talossa oli vaan yksi lapsi,tytär. Otti miehen,saivat lapsia. Mies osoittautui täydeksi hampiksi. Joi ja levitteli rahojaan. Tuli kovat ajat eteen. Meni omaisuus ja maat. Tuli avioero. Paljon pahaa mieltä. Nyt se hamppi on taas kiipeämässä erään omaisuutta omaavan naisen reittä pitkin. Tekisi mieleni varoittaa naista tästä miehestä. Mutta kuunteleeko, uskooko? Mitä teidän mielestä minun kannattaa tehdä,sekaantua vai antaa olla? Maanviljelijöistä siis kyse.
Varoita! Ystävyyden uhallakin, mutta varsinkin jos et ole erityisen läheinen, ettei sitäkään riskiä ole.
Muamuija kirjoitti:
Varoita! Ystävyyden uhallakin, mutta varsinkin jos et ole erityisen läheinen, ettei sitäkään riskiä ole.
Olisin samaa mieltä,ainakin jos sen jätkän menneisyys ole tällä uudella tiedossa.
Toisaaltahan se rakkaus tekee sokeaksi,ja saattaa ehkä neuvojan kanssa vähän välit kylmetä,mutta kyllä sen miehen menneisyys kannattaa tuoda julki,ja antaa sen neuvon etä pitää huolen omaisudestaan.
Jos oikein avioon aikoo mennä niin pitää tehdä selväksi ettäainakin avioehtosopimus on tehtävä,jos jätkän rakkaus loppuu siihen niin siitä pitää sitten tehdä oikeat johtopäätökset.- huhuuuu...
vakker kirjoitti:
Olisin samaa mieltä,ainakin jos sen jätkän menneisyys ole tällä uudella tiedossa.
Toisaaltahan se rakkaus tekee sokeaksi,ja saattaa ehkä neuvojan kanssa vähän välit kylmetä,mutta kyllä sen miehen menneisyys kannattaa tuoda julki,ja antaa sen neuvon etä pitää huolen omaisudestaan.
Jos oikein avioon aikoo mennä niin pitää tehdä selväksi ettäainakin avioehtosopimus on tehtävä,jos jätkän rakkaus loppuu siihen niin siitä pitää sitten tehdä oikeat johtopäätökset.Samaa mieltä. Ei hyvältä näytä.Mies joka kerran on pelannut asiansa,pelaa uudestaankin.Onhan noita nähty. Mun siskoni mies pelasi ja joi ja niin tuli loppu liitolle.Nyt sillä,miehellä on jo uusi akka ja sille teki mukulankin,vielä ovat yhdessä,mutta huonoa on kuulunut..siis juoruja. Ja tääkin ukkeli oli maanviljelijä ja hamppi samalla. Laivareissulla,kiitos raision risteilyn,tapasi uuden naisen.
- hohohoho
huhuuuu... kirjoitti:
Samaa mieltä. Ei hyvältä näytä.Mies joka kerran on pelannut asiansa,pelaa uudestaankin.Onhan noita nähty. Mun siskoni mies pelasi ja joi ja niin tuli loppu liitolle.Nyt sillä,miehellä on jo uusi akka ja sille teki mukulankin,vielä ovat yhdessä,mutta huonoa on kuulunut..siis juoruja. Ja tääkin ukkeli oli maanviljelijä ja hamppi samalla. Laivareissulla,kiitos raision risteilyn,tapasi uuden naisen.
Että jalkoväliä kutkutti
- ! paras !.2
hohohoho kirjoitti:
Että jalkoväliä kutkutti
Raision syy :)))))))))))))))))))))))))))) kaikkee sitä saa lukeekkin. Eiköhä se oo se viina joka sekoittaa päitä,siis molempia. Hehhee
- hohohoh
! paras !.2 kirjoitti:
Raision syy :)))))))))))))))))))))))))))) kaikkee sitä saa lukeekkin. Eiköhä se oo se viina joka sekoittaa päitä,siis molempia. Hehhee
Ihan ittestään kurkkuun valuu
- hökdpäfifoiff
hohohoh kirjoitti:
Ihan ittestään kurkkuun valuu
Oi ja voi jos viina pilaa elämän. se ehottomasti pois maajussin elämästä.Vaikka kai moi jussi yömyssyjä ottaakin,minä ainakin otan ja naaatin ja nykkii oon vähän ...juu nou...en määä silti lähe naapurin muija tiirailee..you knov???? vaika vois olla ian kiva se juu nou
- Inkku E
hökdpäfifoiff kirjoitti:
Oi ja voi jos viina pilaa elämän. se ehottomasti pois maajussin elämästä.Vaikka kai moi jussi yömyssyjä ottaakin,minä ainakin otan ja naaatin ja nykkii oon vähän ...juu nou...en määä silti lähe naapurin muija tiirailee..you knov???? vaika vois olla ian kiva se juu nou
No jopa tässä taas nähdään,millaisia te "jussit" olette. Tyhmiä ja vielä alkoholia nauttineina dorkia. Yksissä illallisbileissä tuttu maanviljelijä isäntä pikku kännissä alkoi koplaamaan ja puhumaan ihan tyhmiä minulle.Sanoin suorat sanat ja muistutin siitä jälkeenkin päin,sitten oli nolona kuin mikä. Ei kai sitä ehdi hyviä tapoja oppia,kun on aina niissä lehmissä ja koneissa kiinni.
- kone jlehmämiäs
Inkku E kirjoitti:
No jopa tässä taas nähdään,millaisia te "jussit" olette. Tyhmiä ja vielä alkoholia nauttineina dorkia. Yksissä illallisbileissä tuttu maanviljelijä isäntä pikku kännissä alkoi koplaamaan ja puhumaan ihan tyhmiä minulle.Sanoin suorat sanat ja muistutin siitä jälkeenkin päin,sitten oli nolona kuin mikä. Ei kai sitä ehdi hyviä tapoja oppia,kun on aina niissä lehmissä ja koneissa kiinni.
You know
- Eräs emäntä
Inkku E kirjoitti:
Eiköhän noita juopuneena töpeksijöitä löydy ihan kaikista kansalaisryhmistä, ja kuten sanoit, kun maalaiset "aina niissä lehmissä ja koneissa kiinni" harvemmin ehtii illallispileisiin "koplaamaan ja tyhmiä puhumaan". Vai olisiko Sinun asenteesi lähestymiseen ollut toinen, ellei kysyjä olisi ollut maanviljelijä?
- Inkku E
Eräs emäntä kirjoitti:
Eiköhän noita juopuneena töpeksijöitä löydy ihan kaikista kansalaisryhmistä, ja kuten sanoit, kun maalaiset "aina niissä lehmissä ja koneissa kiinni" harvemmin ehtii illallispileisiin "koplaamaan ja tyhmiä puhumaan". Vai olisiko Sinun asenteesi lähestymiseen ollut toinen, ellei kysyjä olisi ollut maanviljelijä?
No kyllä näin on.Lukeneet ja kokeneet miehet ovat kännissäkin charmantteja ja korrekteja. Maatiaiset on sikoja. Mulla on tästä vahva kokemus. Tanssimassa esim.maatiaisjussi alkaa kopeloimaan,mikä sika!!!Mutta esim.firman pomo tai oliko hän vastaava,niin tanssitti eikä tehnyt mitään muuta vaikka oli myös JUONUT viinaa!!!
- Emäntä kans,
Inkku E kirjoitti:
No kyllä näin on.Lukeneet ja kokeneet miehet ovat kännissäkin charmantteja ja korrekteja. Maatiaiset on sikoja. Mulla on tästä vahva kokemus. Tanssimassa esim.maatiaisjussi alkaa kopeloimaan,mikä sika!!!Mutta esim.firman pomo tai oliko hän vastaava,niin tanssitti eikä tehnyt mitään muuta vaikka oli myös JUONUT viinaa!!!
Tämä ketju ja kommentit oli puoleenväliin ihan asiaa. Miksi et pilasitte loppu osan? Menkää suhdepalstalle paskaa jauhamaan.
- isäntä mies
Emäntä kans, kirjoitti:
Tämä ketju ja kommentit oli puoleenväliin ihan asiaa. Miksi et pilasitte loppu osan? Menkää suhdepalstalle paskaa jauhamaan.
Mikäs ämmä sää oot määräämään? Kato ko keskustelu elää. Minusta tää on ollu ihan mukavaa ja elävää keskustelua.
- emäntä ensimäinen
isäntä mies kirjoitti:
Mikäs ämmä sää oot määräämään? Kato ko keskustelu elää. Minusta tää on ollu ihan mukavaa ja elävää keskustelua.
Minusta tää kääntyi sairaaseen muotoon,siis sexiin.Sitähän te äijäparat metsästätte,hyi.
- Isantamies Hameesta
emäntä ensimäinen kirjoitti:
Minusta tää kääntyi sairaaseen muotoon,siis sexiin.Sitähän te äijäparat metsästätte,hyi.
Maatalous ei kannata.
Tassa esimerkkeja. Paljonko sai maidosta tuottaja 1960 ja paljonko maksoi bensiini ja diesel tuolloin?
Paljonko maksettiin sianlihasta tuottajalle 1960.
Paljonko oli virkamiehia suhteessa vaestoon 1960?
Arvonlisavero oli 11%.
Maatalous oli ihan normaali elinkeino ja omavarainen. Lisaksi elamantapa.
Keskusta, jota itsekin joskus tuli aanestettya on koheltanut maaseudun kuralle ja talonpoika on saanut duunarien vihat paalleen.
Sukutilallani ei ole sen 228 -vuotta vanhassa historiassa ollut koskaan velkaa. Eika tule niin kauan, kun minua talossani isannaksi kutsutaan. - Isantamies Hameesta
Isantamies Hameesta kirjoitti:
Maatalous ei kannata.
Tassa esimerkkeja. Paljonko sai maidosta tuottaja 1960 ja paljonko maksoi bensiini ja diesel tuolloin?
Paljonko maksettiin sianlihasta tuottajalle 1960.
Paljonko oli virkamiehia suhteessa vaestoon 1960?
Arvonlisavero oli 11%.
Maatalous oli ihan normaali elinkeino ja omavarainen. Lisaksi elamantapa.
Keskusta, jota itsekin joskus tuli aanestettya on koheltanut maaseudun kuralle ja talonpoika on saanut duunarien vihat paalleen.
Sukutilallani ei ole sen 228 -vuotta vanhassa historiassa ollut koskaan velkaa. Eika tule niin kauan, kun minua talossani isannaksi kutsutaan.Otetaanpa esimerkiksi Sveitsin maatalous. Yleinen ALV 7,8%. Maassa talous pyorii, eika olla veloissaan korviaan myoten, kuten Suomessa.
Puuttuu tolkuton verotus ja kaikilla on toita, eika ole tukiaisviidakkoa selvittamassa sen tuhannen virkamiesheittoa.
Sveitsilaiset maataloustuotteet ovat tunnettuja ympari maailman. Esim. Juustot ja elintarvikejatti Nestle.
Meilla byrokraatit joita on pilvinpimein kuppaamassa ja vaikeuttamassa maataloutta. Koittapa tehda juustoa suomalaisella maatilalla, kuten Sveitsissa. Joudut pahoimmillaan linnaan.
Kaikki se vanha yrittaminen ja tuotannon tekemisen riemu on tapettu.
Nyt kaikkia helvetin tukilappuja saa taytella ja usein jatankin ne tekematta.
Minulla onkin reilu kysymys.
Ovatko MTK, Valio SOK ja Hankkija koskaan olleet talonpojan asialla?
Sysman meijari tapettiin, kun teki liian hyvaa voita ja Valion kissanrasva voi ei mennyt kaupaksi maakunnassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1122715
- 1072082
Ripeyttä asiointiin
Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee221887Marinin ahdistelija - "Lemmenkipeä huippuosaaja Lähi-idästä"
Olikin valtamedialle hankala paikka, kun kyseessä olikin "rikastaja" Vähän aikaa sitä voitiin piilotella, mutta pakko ol2171644Mietitkö tosissasi..
..että olisin tullut sinne jonkun muun vuoksi kuin sinun? Ei näinä vuosina tapahtuneet, myös tapahtumatta jääneet, ole41615Mitä ajattelit hänestä
Ensi kohtaamisesta alkaen? Itsellä pikkuhiljaa syventyi rakkaudeksi vaikka alusta asti ajattelin että hän on samallainen991517Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1131216- 621049
Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!
Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi126993- 64986