Mikä on oikea kaava?

Pähkäillyt

Olen yrittänyt pähkäillä oikeaa kaavaa, mutta nyt nuo kaavat eivät vain tunnu onnistuvan. Voisiko joku nero auttaa.

A1 sarakkeeseen kirjoitetaan luku, ja sen pitäisi tulostua B1 sarakkeeseen. Tämä ei ollut vaikea, mutta kun siihen tuleekin poikkeuksia. Eli jos kirjoitan A1 sarakkeeseen 25, pitäisi, B1 tulostua 25 jne., mutta kun kirjoitan luvun 27, pitäisi nyt B1 sarakkeeseen tulostua 24 tai jos kirjoitan 35, pitäisi luku sarakkeeseen tulostua 30. Eli kaavassa ei ole mitään säännöllisyyttä. Kaikki muut luvut pitäisi tulostua sellaisenaan paitsi nämä muutama poikkeus on. Ja jottei tästä tulisi ihan helppo. Pitäisi vielä tuo B sarake pystyä laskemaan yhteen.

A1 kirjoitettava luku
B1 luku joka siirtyy A1:stä
E1 =27, F1 =24
E2 =35, F2 =30
E3 =66, F3 =60

Onkohan tehtävä mahdoton tai minulle se ainakin on.

Kiitän jo etukäteen, jos joku pystyisi auttamaan minua ongelmassa.

7

491

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taulukon moduuliin...

      Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
      If Not Intersect(Target, Range("A1")) Is Nothing Then
      Select Case Target
      Case 27
      Target = 24
      Case 35
      Target = 30
      Case 66
      Target = 60
      'JNE..
      Case Else
      End Select
      End If
      End Sub

      • ap

        Kiitos kun yritit auttaa... Minun on vain todettava, että tunnen itseni entistä tyhmemmäksi.
        Nyt se on sitten jostain yritettävä kalastaa jokin aloittelijan opas tuohon VBA:han, kun sitä en hallitse ja en tiedä yhtään mistä puhutaan. Luultavasti löydän jostain tuolta VBA:sta paikan mihin tuon ohjelmapätkän sitten copy/Paste :) mutta sitä ennen se on minulle utopiaa. Kiitos on kuitenkin paikoillaan, kun viitsit yrittää vääntää minulle rautalankaa.


      • ap.

        Onnistuin selvittämään VBA:n käyttöä ja koodi hässäkkä toimii hyvin, mutta ei ihan niin kuin halusin.

        Eli tuo A1 sarakkeeseen kirjoitettava luku 27 pitäisi näkyä siinä A1 sarakkeessa eli sen pitää jäädä siihen, mutta luvun 24 pitää tulostua B1 sarakkeen jne. Entäs jos haluan saman kaavan seuraavalle riville eli A2 jne.

        Kiitos taas etukäteen.


      • olinpas lukenut huolimattomasti kyssärin...
        kopioi oikealle
        Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
        If Not Intersect(Target, Range("A1")) Is Nothing Then
        Select Case Target
        Case 27
        Target.Offset(0, 1) = 24
        Case 35
        Target.Offset(0, 1) = 30
        Case 66
        Target.Offset(0, 1) = 60
        'JNE..
        Case Else
        Target.Offset(0, 1) = Target
        End Select
        End If
        End Sub

        ja alaspäin...

        Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
        If Not Intersect(Target, Range("A1")) Is Nothing Then
        Select Case Target
        Case 27
        Target.Offset(1, 0) = 24
        Case 35
        Target.Offset(1, 0) = 30
        Case 66
        Target.Offset(1, 0) = 60
        'JNE..
        Case Else
        Target.Offset(1, 0) = Target
        End Select
        End If
        End Sub


      • Haltioissaan
        kunde kirjoitti:

        olinpas lukenut huolimattomasti kyssärin...
        kopioi oikealle
        Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
        If Not Intersect(Target, Range("A1")) Is Nothing Then
        Select Case Target
        Case 27
        Target.Offset(0, 1) = 24
        Case 35
        Target.Offset(0, 1) = 30
        Case 66
        Target.Offset(0, 1) = 60
        'JNE..
        Case Else
        Target.Offset(0, 1) = Target
        End Select
        End If
        End Sub

        ja alaspäin...

        Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
        If Not Intersect(Target, Range("A1")) Is Nothing Then
        Select Case Target
        Case 27
        Target.Offset(1, 0) = 24
        Case 35
        Target.Offset(1, 0) = 30
        Case 66
        Target.Offset(1, 0) = 60
        'JNE..
        Case Else
        Target.Offset(1, 0) = Target
        End Select
        End If
        End Sub

        Kiitos ei ole koskaan pahitteeksi joten,
        Tuhannesti kiitoksia avustasi.
        Olet kyllä kultainen kun autat tällaisia tavallisia taatelintallaajia.


    • Solussa B1 kaava
      =OFFSET(G1;A1-1;0 )

      Sarakkeessa G arvot 1, 2, ...maksimi (arvot saa vetämällä) ja rivillä 27 arvo 24 ja rivillä 35 arvo 30, jotka joutuu kirjoittamaan käsin.
      Solun A1 arvo toimii siis hakuindeksinä.

      Toimii, jos luvut ovat kokonaislukuja

      • Dollari jäi pois, jos sitä koko sarakkeelle käyttää, eikä vain ylimmälle riville. Suomeksi Offset on Siirtymä.
        =SIIRTYMÄ (G$1;A1-1;0 )


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      171
      1579
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      336
      1186
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      56
      1051
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      187
      878
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      40
      773
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      49
      740
    7. 61
      684
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      33
      661
    9. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      634
    10. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      78
      588
    Aihe