Mikä on oikea kaava?

Pähkäillyt

Olen yrittänyt pähkäillä oikeaa kaavaa, mutta nyt nuo kaavat eivät vain tunnu onnistuvan. Voisiko joku nero auttaa.

A1 sarakkeeseen kirjoitetaan luku, ja sen pitäisi tulostua B1 sarakkeeseen. Tämä ei ollut vaikea, mutta kun siihen tuleekin poikkeuksia. Eli jos kirjoitan A1 sarakkeeseen 25, pitäisi, B1 tulostua 25 jne., mutta kun kirjoitan luvun 27, pitäisi nyt B1 sarakkeeseen tulostua 24 tai jos kirjoitan 35, pitäisi luku sarakkeeseen tulostua 30. Eli kaavassa ei ole mitään säännöllisyyttä. Kaikki muut luvut pitäisi tulostua sellaisenaan paitsi nämä muutama poikkeus on. Ja jottei tästä tulisi ihan helppo. Pitäisi vielä tuo B sarake pystyä laskemaan yhteen.

A1 kirjoitettava luku
B1 luku joka siirtyy A1:stä
E1 =27, F1 =24
E2 =35, F2 =30
E3 =66, F3 =60

Onkohan tehtävä mahdoton tai minulle se ainakin on.

Kiitän jo etukäteen, jos joku pystyisi auttamaan minua ongelmassa.

7

491

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taulukon moduuliin...

      Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
      If Not Intersect(Target, Range("A1")) Is Nothing Then
      Select Case Target
      Case 27
      Target = 24
      Case 35
      Target = 30
      Case 66
      Target = 60
      'JNE..
      Case Else
      End Select
      End If
      End Sub

      • ap

        Kiitos kun yritit auttaa... Minun on vain todettava, että tunnen itseni entistä tyhmemmäksi.
        Nyt se on sitten jostain yritettävä kalastaa jokin aloittelijan opas tuohon VBA:han, kun sitä en hallitse ja en tiedä yhtään mistä puhutaan. Luultavasti löydän jostain tuolta VBA:sta paikan mihin tuon ohjelmapätkän sitten copy/Paste :) mutta sitä ennen se on minulle utopiaa. Kiitos on kuitenkin paikoillaan, kun viitsit yrittää vääntää minulle rautalankaa.


      • ap.

        Onnistuin selvittämään VBA:n käyttöä ja koodi hässäkkä toimii hyvin, mutta ei ihan niin kuin halusin.

        Eli tuo A1 sarakkeeseen kirjoitettava luku 27 pitäisi näkyä siinä A1 sarakkeessa eli sen pitää jäädä siihen, mutta luvun 24 pitää tulostua B1 sarakkeen jne. Entäs jos haluan saman kaavan seuraavalle riville eli A2 jne.

        Kiitos taas etukäteen.


      • olinpas lukenut huolimattomasti kyssärin...
        kopioi oikealle
        Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
        If Not Intersect(Target, Range("A1")) Is Nothing Then
        Select Case Target
        Case 27
        Target.Offset(0, 1) = 24
        Case 35
        Target.Offset(0, 1) = 30
        Case 66
        Target.Offset(0, 1) = 60
        'JNE..
        Case Else
        Target.Offset(0, 1) = Target
        End Select
        End If
        End Sub

        ja alaspäin...

        Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
        If Not Intersect(Target, Range("A1")) Is Nothing Then
        Select Case Target
        Case 27
        Target.Offset(1, 0) = 24
        Case 35
        Target.Offset(1, 0) = 30
        Case 66
        Target.Offset(1, 0) = 60
        'JNE..
        Case Else
        Target.Offset(1, 0) = Target
        End Select
        End If
        End Sub


      • Haltioissaan
        kunde kirjoitti:

        olinpas lukenut huolimattomasti kyssärin...
        kopioi oikealle
        Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
        If Not Intersect(Target, Range("A1")) Is Nothing Then
        Select Case Target
        Case 27
        Target.Offset(0, 1) = 24
        Case 35
        Target.Offset(0, 1) = 30
        Case 66
        Target.Offset(0, 1) = 60
        'JNE..
        Case Else
        Target.Offset(0, 1) = Target
        End Select
        End If
        End Sub

        ja alaspäin...

        Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
        If Not Intersect(Target, Range("A1")) Is Nothing Then
        Select Case Target
        Case 27
        Target.Offset(1, 0) = 24
        Case 35
        Target.Offset(1, 0) = 30
        Case 66
        Target.Offset(1, 0) = 60
        'JNE..
        Case Else
        Target.Offset(1, 0) = Target
        End Select
        End If
        End Sub

        Kiitos ei ole koskaan pahitteeksi joten,
        Tuhannesti kiitoksia avustasi.
        Olet kyllä kultainen kun autat tällaisia tavallisia taatelintallaajia.


    • Solussa B1 kaava
      =OFFSET(G1;A1-1;0 )

      Sarakkeessa G arvot 1, 2, ...maksimi (arvot saa vetämällä) ja rivillä 27 arvo 24 ja rivillä 35 arvo 30, jotka joutuu kirjoittamaan käsin.
      Solun A1 arvo toimii siis hakuindeksinä.

      Toimii, jos luvut ovat kokonaislukuja

      • Dollari jäi pois, jos sitä koko sarakkeelle käyttää, eikä vain ylimmälle riville. Suomeksi Offset on Siirtymä.
        =SIIRTYMÄ (G$1;A1-1;0 )


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      61
      1725
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1344
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      127
      1270
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      907
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      339
      849
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      664
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      653
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      65
      625
    Aihe