Nolo töppäys

onkonoloa/olimusta

Olin peruskoulussa kiusannut erästä tyttöä kavereitteni kanssa, nauraneet selän takana, matkittiin häntä jne ja joskus sattui tyyppi tämän näkemäänkin. Jotenkin tuntui, että tyttö tahallaan käyttäytyi kuin mikäkin typerys (varmaan luonteeltaan halusi huomiota millä tavalla tahansa), niin kyllä sille naurettiin eikä oltu koulussani ainoita.

No jälkeenpäin, peruskoulun päätyttyä, kun aloin saada järkeä päähäni, aloin tuntea hirveää syyllisyyttä koko kiusaamisesta. Säälitävää se oli, idioottien touhua, tiedän, mutta laitan tämän kaiken murrosiän rajojen ja oman identiteetin etsimisen piikkiin. Joka tapauksessa, minulla oli oikeasti omantunnontuskia siitä, että olen typeryyksissäni mennyt kiusaamaan ja aiheuttamaan toiselle pahaa oloa. Päässäni oli pitkään pyörinyt ajatus, että anteeksi on joskus pyydettävä.

No, kuusi vuotta peruskoulun päättymisen jälkeen näin tämän tytön vanhan paikkakuntani kaupassa. Menin tytön luokse ja keskustelu meni suunnilleen näin: (nimet vaihdettu)
"Moi Maija."
"Moi."
"Olen Anni yläasteelta, muistatko?"
"En oikeastaan", tyttö sanoi. Oletin, että tyttö sanoi näin siksi, koska halusi esittää välinpitämätöntä entistä kiusaajaansa kohtaan.
"Mitäs sulle nykyään kuuluu? "
" Hyvää."
" Niin mullekin." huomatkaa, että keskustelu kulki aika "tönkköisesti". "Mitäs opiskelet?"
" Opiskelin plaaplaaplaassa, mutta valmistuin sieltä viime vuonna, ei ole siis koulua enää."
" Joo, mullakin opiskelut on loppusuoralla. Olen tuolla plaaplaaplaaplaaplaan plaaplaaplaassa."
Ahdistava hiljaisuus sitten pointtiin:
" Hei muuten, mä haluan pyytää anteeksi, jos olen joskus ennen kiusannut sua ja aiheuttanut pahaa mieltä."
" Joo," tyttö sanoi hieman rypistäen kulmiaan.
" Ei kun oikeasti, mua on oikeasti hirveästi harmittanut, jos mä olen sulle aiheuttanut pahaa mieltä. Oon oikeasti pahoillani."

Sitten tajusin sen. Se iski kuin salama kirkkaalta taivalta - tyttö ei ollut koko kiusaamista edes tajunnut. VOI PASKA!

Siinä sitten tyttö tuijotti mua ja hyllyn väliä. Sanoin nopeasti, että "kiva, että sulla menee nykyään hyvin. moikka" ja katosin paikalta. AJATELKAA KUINKA NOLOA SE OIKEASTI OLI SILLÄ HETKELLÄ. Ja kuulijoitakin oli jonkin verran.
Ei mennyt ihan suunnitelmieni mukaan.

Tapauksen jälkeen välttelin 3 kuukautta ko. kauppaa ja podin varmaan noin 2 vkoa huonoa omatuntoa siitä, että menin tytölle paljastamaan koko jutun. Olisinpa vain vaikka kysynyt kuulumisia!! Kai hän ajatteli: "Minua on kiusattu enkä koko asiaa tajunnut. Minä luulin, että minusta pidettiin!"
Sitten ajattelin: ihmiset tekevät paljon nolompiakin asioita, kuten ottavat kaatokännit ja oksentavat portsarin päälle ja sammuvat housut kintuissa tuntemattomien jalkoihin. Minä vain pyysin anteeksi, mitä pahaa ja nolottavaa on muka anteeksipyynnössä tuohon verrattuna?

Sitten aloin kyllä omaa ja kaveriporukkani mainetta ajatella yläasteaikoina. Itse pidettiin toisiamme tietysti hyvin cooleina tyyppeinä. Mutta jos edes kiusattu ei tiennyt/muistanut minua, niin ei saatana, taidettiin mekin kyllä olla aika nollia.

7

1292

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..............

      Taas näitä amiksia, jotka eivät osaa edes kirjoittaa. Minkä ikäinen mahdatkaan olla... Kuulostat kovin nuorelta. Sitä paitsi kaatokännit eivät kuulu edes nolojen asioiden listalle tämän Sinun kirjoituksesi rinnalla.

    • meliini

      No, vaikka tapaus olikin hieman epämiellyttävä, tahdoit kuitenkin vain pyytää anteeksi, ja siinähän ei mitään pahaa ole. Tuskin hän sinusta mitään pahaa ajattelee, kun ilmeisesti ainoa olet, joka anteeksi on pyytänyt.

      Kyllä sitä ihmisille nolompia/pahempia asioita tapahtuu, ollos huoleti :)

    • mietippä vähän

      Tuo kiusaaminen. Ymmärrätkö millaset arvet se ihmiseen jättää? Mua on kiusattu tarhaiästä yläasteelle, mitä pahimmilla tavoilla. En oo vieläkään päässy yli. Tunnen riittämättömyyttä koko ajan muiden lähellä. Mistään leiristäkään en pysty nauttimaan kun katon muiden juttelevan ja iloitsevan muiden kanssa. Ite en uskalla kun kattoo nurkassa kun pelkään että sanon jotain tyhmää ja oon jälleen suuri luuseri. Toisaalta olo on vielä kamalampi istua nurkassa ja katsella muita itsevarmoja ja kauniita naisia.Tätäkö te ihmiset kiusaamisella tahdotte? Ihan oikeesti? Musertaa toisen mielen ja ajaa hänet itsemurhaan vai? On ollu lähellä, ei mulla mutta monella muulla.
      Jos sun mielestä se töppi oli tuo anteeksipyyntö, nii priorisoippa asioita hetki. Ite oisin kyl superonnellinen jos joku kiusaajista tulis vaikka kassajonossa sanomaan että: "Mä olen se-ja-se, sillon koulussa, muistatko? Mä oon pahoillani että loukkasin sua niin pahasti. Sori, sä et ansainnu sitä."
      Pointti siis oli, että mikä se moka nyt oikein oli? Anteeksipyyntö vai?

      • onkonoloa/olimusta

        että pyysin anteeksi asiaa, jota ko. tyyppi EI OLLUT aikoinaan oletettavasti edes TIEDOSTANUT. Siis, tuolla anteeksipyynnöllä tavallaan kerroin tytölle, että niin on tapahtunut, mutta hän itse sai tietää vasta silloin kun minä sen anteeksipyynnön esitin. En osaa asiaa selvemmin ilmaista...

        Anteeksipyyntöä en kadu, sen jälkeen omatuntoni oli puhtaampi kun sain anteeksipyynnön esitettyä. Mutta se ei sitä tarkoita, etten enää katuisi koko juttua.

        Kyllä tiedän, että kiusaaminen satuttaa. Kuten kirjoituksessani sanoin, olen katunut pitkään. En todellakaan halunnut ajaa ketään itsemurhaan! :(


      • hmm.
        onkonoloa/olimusta kirjoitti:

        että pyysin anteeksi asiaa, jota ko. tyyppi EI OLLUT aikoinaan oletettavasti edes TIEDOSTANUT. Siis, tuolla anteeksipyynnöllä tavallaan kerroin tytölle, että niin on tapahtunut, mutta hän itse sai tietää vasta silloin kun minä sen anteeksipyynnön esitin. En osaa asiaa selvemmin ilmaista...

        Anteeksipyyntöä en kadu, sen jälkeen omatuntoni oli puhtaampi kun sain anteeksipyynnön esitettyä. Mutta se ei sitä tarkoita, etten enää katuisi koko juttua.

        Kyllä tiedän, että kiusaaminen satuttaa. Kuten kirjoituksessani sanoin, olen katunut pitkään. En todellakaan halunnut ajaa ketään itsemurhaan! :(

        on ihan oikea. Miettikää, varmasti suurin osa kiusaajista ei pyydä anteeksi, vaikka omatunto kolkuttaisi.


    • beenthereeeeeeeeeee

      sinun luonteesi on kehittynyt aikuistuessasi.
      oli hieno asia että pyysit anteeksi, vaikka tulos olikin muuta kuin mihin olit varautunut.

      moni ei pysty koko elämänsä aikana kehittymään niin paljon että kykenisi anteeksipyyntöön.

    • mssgsdg

      Itsekkin älysin vasta äskettäin,että ystäväni otti erään asian kiusaamisena...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1739
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1654
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      71
      1495
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1482
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      56
      1370
    6. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      1370
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      17
      1342
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      18
      1186
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1124
    Aihe