Ainakin Kirkosta eroamis palstalla http://keskustelu.suomi24.fi/debate/3964 väitetään täällä sensuroitavan epämiellyttävät viestit. Yleinen käytäntö lienee, että sheriffi esittäytyy ja kertoo hieman taustastaan ja keskustelussa sallituista rajoista. Ainakin minä mielelläni tietäisin hieman enemmän paimenesta, joka on pantu paljon vartijaksi :-)
Toivon, että täällä keskusteltaisiin oikeasti vaikeista asioista kuten uskonnonvapaudesta. Perustuslaki takaa uskonnonvapauden kaikille ikää katsomatta. Kouluissa lienee kuitenkin yleinen käytäntö, jonka mukaan kaikki alaikäiset oppilaat, jotka kuuluvat kirkkoon, pakotetaan Jumalanpalvelukseen. Jos laki perustuslainvastainen, perustuslakia pitää noudattaa. Kysyn miten kirkko pitää huolen siitä, että kukaan koululaisjumalanpalvelukseen osallistuva ei ole siellä vastoin _omaa_ vakaumustaan.
Sheriffi voisi esittäytyä
20
291
Vastaukset
- erkkiantero69
Olen samaa mieltä siitä, että seriffi(t) voisivat esittätytyä. Tuolla seriffin nimimerkillä ymmärtääkseni vastailee useampi ihminen. Olisi kiva tietää vähän heidän taustoistaan, miten he tähän hommaan päätyivät, ja lisäksi millä perusteella kukin minkäkinlaisiin viesteihin vastailee (eli onko serffiellä jonkinlainen työnjako, omimmat aihealueet, tai vastaavaa).
Tuosta kouluasiasta minulla on erilainen kokemus. Yllätyin positiivisesti, kun 8 vuotias lapsi ilmoitti ettei halua koulun jumalanpalvelukseen osallistua, ja homma oli sillä selvä, että vanhempi ilmoitti asiasta opettajalle. Koulu sitten järjesti kirkosta poisjääneille oppilaille muuta puuhaa siksi ajaksi. Näin siis ainakin Vantaalla.- Kimmo Koo
Minusta on väärin, että lapsen uskonnonvapaus riippuu suvaitsevaisesta kodista. Homman pitäisi mennä siten, että lapsille kerrottaisiin kirkosta ja kuinka kivaa siellä on, mutta jonkun vakaumus estää menemästä kirkkoon, tarjolla on tällaista ohjelmaa. Jumalanpalvelus on kristitylle juhla, joten palvelukseen osallistumattomille pitäisi tarjota jotain mukavaa vaihtoehtoista toimintaa.
Meidän poikamme oli pienenä joka sunnuntai Jumalanpalveluksessa (tai kirkon kerhossa, joka kokoontui Jumalanpalvelusten ajaksi, jotta vanhemmat pääsivät palvelukseen) kunnes 4-5-vuotiaana ilmoitti, ettei halua enää. Pienen tappelun jälkeen hän sai luvan olla pois koulun jumalanpalveluksista. Lukiolaisena hän alkoi yllättäen käymään uudelleen Jumalanpalveluksissa.
Yhtä nimimerkkiä käyttää täällä kymmeniä kirkon työntekijöitä, eli tällä palstalla on erivapaus muihin palstoihin nähden. Jokainen kai ilmoittaa nimensä aina vastatessaan. En tiedä onko vielä erikseen moderaattoreita... Tuossahan se on palstan esittelyssä kerrottu.
- Zensuuri.
Kyllähän sinäkin voit tehdä työnjaon kun annat tunnuksesi kymmennelle kaverille ja sovit työnjaosta.
Kirkko toimii täällä myös seriffinä eli se poistaa epämieluisat keskustelut eli ne joissa
kirkko jäi pahasti alakynteen esimerkkinä: jeesuksen historiallisuus, kirkon köyhäinapu,
raamatun tulkinta, vain muutama esimerkki.
Olen itse siis "sheriffi" enkä ole vielä kenenkään kannanottoja sensuroinut. meillä on ohjeet että ainoastaan törkeät henkilökohtaiset loukkaukset sekä ilmeselvä häiriköinti poistetaan. Muuten sensuroinnit menevät suomi24.fi virallisen kanavan kautta.
Kaikki valvojat ovat kirkon työntekijöitä tai vapaaehtoisia seurakuntalaisia. Ohjeeksi on annettu allekirjoittaa omalla nimellä ja tittelillä, kuten viestistäni näet.
Millaista muuta informaatiota haluaisit saada?
Vastasitkin itse kysymykseesi koskien uskonnonvapautta koulussa. Vanhemmat päättävät lain mukaan siitä mihin opetukseen lapset osallistuvat. ja jos lapsi kuuluu kirkkoon hän saa osallistua uskonnonopetukseen koulussa.
Jos lainsäätäjä (ts. suomen valtio) päättää että lapset saavat liittyä ja erota miten haluavat erilaisista uskonnollisista yhteisöistä, silloin tietty uskonnonopetus muutetaan vastaamaan heidän uskonnollista vakaumustaan.
Nyt sen päätöksen tekevät vanhemmat, mikä on mielestäni hyvä asia!
Jussi Kosonen
Kirkon nuorisotyönohjaaja- erkkiantero69
Ainakaan tuossa palstan kuvauksessa ei mainita mitään tuosta. Kuvittelin, että kaikki ovat kirkon työntekijöitä.
Millä perusteilla vapaaehtoisia seurakuntalaisia valitaan tähän tehtävään, ja onko heillä samat valtuudet esittää kirkon kanta ja moderoida keskustelua kuin kirkon työntekijöillä?
Vai tarkoititko, että vapaaehtoiset seurakuntalaiset osallistuvat keskusteluihin omilla nimimerkeillään, eivät seriffinä? - Kimmo Koo
Koulujen uskonnonopetus on tunnustuksetonta, joten siihen osallistumaan pakottaminen ei riko uskonnonvapautta. Jumalanpalvelukset ovat uskonnollisia tilaisuuksia, joten siihen ei voida pakottaa ketään osallistumaan (paitsi, jos ovat työssään kuten opettajat tai Ylen äänittäjät). Minusta kirkolla on moraalinen vastuu siitä, että yhtään lasta ei pakoteta Jumalanpalvelukseen vastoin omaa vakaumustaan.
erkkiantero69 kirjoitti:
Ainakaan tuossa palstan kuvauksessa ei mainita mitään tuosta. Kuvittelin, että kaikki ovat kirkon työntekijöitä.
Millä perusteilla vapaaehtoisia seurakuntalaisia valitaan tähän tehtävään, ja onko heillä samat valtuudet esittää kirkon kanta ja moderoida keskustelua kuin kirkon työntekijöillä?
Vai tarkoititko, että vapaaehtoiset seurakuntalaiset osallistuvat keskusteluihin omilla nimimerkeillään, eivät seriffinä?Ilmeisesti tässä vaiheessa ei ole yhtään vapaaehtoista seurakuntalaista mukana. Käytännössä seurakunnan toiminnan tulisi olla seurakuntalaisten tekemää ja tähän varmaankin olemme menossa kun jäsenmäärä tippuu ja kirkon mahdollisuus palkata työntekijöitä vähenee.
Jokatapauksessa työhön koulutetaan ja ohjeistetaan. ja uskoisin että kirkon kantaan ja moderointiin heillä on yhtä pätevät oikeudet kuin työntekijöilläkin. Kirkonhan muodostavat seurakuntalaiset, eivät sen työntekijät. Sitäpaitsi esim seurakunnan työntekijäthän eivät edes itse saa osallistua oman seurakunnan päätöksen tekoon.
Jussi Kosonen
Kirkon nuorisotyönohjaajaKimmo Koo kirjoitti:
Koulujen uskonnonopetus on tunnustuksetonta, joten siihen osallistumaan pakottaminen ei riko uskonnonvapautta. Jumalanpalvelukset ovat uskonnollisia tilaisuuksia, joten siihen ei voida pakottaa ketään osallistumaan (paitsi, jos ovat työssään kuten opettajat tai Ylen äänittäjät). Minusta kirkolla on moraalinen vastuu siitä, että yhtään lasta ei pakoteta Jumalanpalvelukseen vastoin omaa vakaumustaan.
Minun ymmärtääkseni Jumalanpalveluksiin ei tarvitse osallistua jos ei kuulu kirkkoon. Jos jossain toimitaan toisin niin sehän on väärin! Ymmärtääkseni kuitenkin saa, jos haluaa!
Jussi Kosonen
Kirkon nuorisotyönohjaaja- Kimmo Koo
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Minun ymmärtääkseni Jumalanpalveluksiin ei tarvitse osallistua jos ei kuulu kirkkoon. Jos jossain toimitaan toisin niin sehän on väärin! Ymmärtääkseni kuitenkin saa, jos haluaa!
Jussi Kosonen
Kirkon nuorisotyönohjaajaOlen tuntenut muutaman saatananpalvoja nuoren, jotka kuuluivat kirkkoon ja kymmeniä sellaisia, jotka olisivat halunneet erota kirkosta. Lapsen vakaumus ei riipu vanhempien vakaumuksesta. Perustuslaki takaa kaikille uskonnonvapauden, mutta koulu (yrittää) pakottaa heidät Jumalanpalvelukseen (luultavasti saatananpalvojien kohdalla tehtiin poikkeus :-)
"Minun ymmärtääkseni Jumalanpalveluksiin ei tarvitse osallistua jos ei kuulu kirkkoon."
Ymmärtääkseni perustuslain mukaan kenenkään ei tarvitse osallistua Jumalanpalvelukseen. Ei uskonnonvapaus tarkoita juuri sitä? Kimmo Koo kirjoitti:
Minä en menisi hyväksymään sumutusta uskonnonopetuksen tunnustuksettomuudesta. Tutustupa vaikkapa peruskoulun opetussuunnitelmaan uskonnon osalta ja kerro, oletko edelleen sitä mieltä, että se on tunnustuksetonta.
http://www.oph.fi/ops/perusopetus/pops_web.pdf- erkkiantero69
Kimmo Koo kirjoitti:
Olen tuntenut muutaman saatananpalvoja nuoren, jotka kuuluivat kirkkoon ja kymmeniä sellaisia, jotka olisivat halunneet erota kirkosta. Lapsen vakaumus ei riipu vanhempien vakaumuksesta. Perustuslaki takaa kaikille uskonnonvapauden, mutta koulu (yrittää) pakottaa heidät Jumalanpalvelukseen (luultavasti saatananpalvojien kohdalla tehtiin poikkeus :-)
"Minun ymmärtääkseni Jumalanpalveluksiin ei tarvitse osallistua jos ei kuulu kirkkoon."
Ymmärtääkseni perustuslain mukaan kenenkään ei tarvitse osallistua Jumalanpalvelukseen. Ei uskonnonvapaus tarkoita juuri sitä?"Ymmärtääkseni perustuslain mukaan kenenkään ei tarvitse osallistua Jumalanpalvelukseen."
Jep, juuri noin. Laki on tämän osalta hyvin yksiselitteinen. Edes kirkkoon kuuluvan lapsen ei tarvitse osallistua jumalanpalvelukseen tai muuhun uskonnon harjoittamiseen, ellei hän halua. - Weredesmont
Jos joku kirkon henkilö on esiintynyt julkisesti ja kertoo omista tulkinnoistaan, niin niiden tulkintojen pitää olla julkisia. Kysymykseni tulkinnoista oli poistettu. Siksikö että pistin oman tulkintani mikä perustui raamattuun ja raamatussa kerrottuihin asioihin, sekä siihen mistä on puhuttu saarnoissa.
Tuntui varmaan epämiellyttävältä, mutta minulla oli oikeus esittää kysymyksiä. Epäilen nimittäin tätä teidän Huovistanmne valehtelijaksi.
Huovisen toiminta näet herättää kysymyksiä ja jos Huovinen ei pysty perustelemaan tulkintojaan, tai kertomaan niitä julkisesti, kun julkisesti on esiintynyt omien tulkintojen tekijäksi, niin minun tulkintani joko kultaisesta vasuikasta tai uudestisyntyneestä Jeesuksesta on otettava vakavasti! erkkiantero69 kirjoitti:
Vai tarkoititko, että vapaaehtoiset seurakuntalaiset osallistuvat keskusteluihin omilla nimimerkeillään, eivät seriffinä?Vielä ei ole yhtään vapaaehtoista mukana, mutta jospa joku päivä olisi. Seurakunta miellettään usein yhdeksi tyypiksi tai muodottamaksi möhkäleeksi, vaikka seurakunta koostuu seurakuntalaisistaan = niistä, jotka ovat kirkon jäseniä. Yksi voi tehdä kirkossa vapaaehtoistyötä olemalla mukana kuorossa, toinen voi osallistua toisella tavoin.
Olet varmaan huomannut sen, että kirkon työtekijöitä on alkanut olla erilaisilla verkkoareenoilla. Eikös se ole ihan terve meininki, että kirkon työntekijät jalkautuvat ? Niin kai se teki aikoinaan se nasaretilainen, kun meni ihmisten tykö. Lähimmäisia varten tässä työtä tehdään, ihan jokainen meistä.
Ja koulutus tätä työtä varten on annettu. Tosin ei mikään massiivinen, vaan ytimekäs ja asiallinen.
Seija, toimittaja- Kimmo Koo
UskonnotonLähimmäinen kirjoitti:
Minä en menisi hyväksymään sumutusta uskonnonopetuksen tunnustuksettomuudesta. Tutustupa vaikkapa peruskoulun opetussuunnitelmaan uskonnon osalta ja kerro, oletko edelleen sitä mieltä, että se on tunnustuksetonta.
http://www.oph.fi/ops/perusopetus/pops_web.pdfVanhan lain aikaan ortodoksinen uskonnonopetus tähtäsi aktiivisen seurakuntalaisen kasvattamiseen. Luterilainen uskonto on pikku hiljalleen liukunut tunnustuksettomaksi. Uskonnossa ei opeteta enää uskomaan - paitsi piilo-opetussuunnitelmassa.
Uskonnonopetuksessa minua häiritsee aineksen valinta. Esimerkiksi Baabelin lohikäärme tai Bileamin puhuva aasi antaa tarinoista satumaisen kuvan. Miksi niitä ei kerrota lapsille? Dinan raiskaus ja Sikemin kaupungin hävitys olisi loistava tarina petoksesta ja siinä opittaisiin, että mikään ryhmä ei ole aina hyvä eikä paha. Toinen asia mikä on uskonnonopetuksessa ongelmallista on lähdekritiikittömyys. Varmasti esimerkiksi tiedämme, että tarina Jeesuksen syntymästä ja koko maailman verollepanosta on pelkkä tarina, mutta se opetetaan lapsille totena. Samalla opetetaan myös ajatus, jonka mukaan saa valehdella, jos se on oman ryhmän etu. - seksuaaliton
http://www.oph.fi/ops/perusopetus/pops_web.pdfSe mitä minun käsittääkseni uskontunnustuksella tarkoitetaan on vastaavaa kuin kaapista ulos tuleminen. Kerrotaan jollekkin se että uskotaan. Ei vaan kannata ehkä mennä sellaiseen paikkaan kertomaan uskostaan missä sitä ei hyväksytä ja suoraansanoen kristillistä moraalia halveksitaan. Tiedän yhden paikan. Se pitäisi muutta kristittyystävällisemmäksi ja sen pitäisi hyväksyä kristilliset periaatteet. On ihmisoikeuksien vastaista ettei jokin julkisesti toimiva järjestö hyväksy kristillisiä arvoja.
- Damaskerbu
Kimmo Koo kirjoitti:
Vanhan lain aikaan ortodoksinen uskonnonopetus tähtäsi aktiivisen seurakuntalaisen kasvattamiseen. Luterilainen uskonto on pikku hiljalleen liukunut tunnustuksettomaksi. Uskonnossa ei opeteta enää uskomaan - paitsi piilo-opetussuunnitelmassa.
Uskonnonopetuksessa minua häiritsee aineksen valinta. Esimerkiksi Baabelin lohikäärme tai Bileamin puhuva aasi antaa tarinoista satumaisen kuvan. Miksi niitä ei kerrota lapsille? Dinan raiskaus ja Sikemin kaupungin hävitys olisi loistava tarina petoksesta ja siinä opittaisiin, että mikään ryhmä ei ole aina hyvä eikä paha. Toinen asia mikä on uskonnonopetuksessa ongelmallista on lähdekritiikittömyys. Varmasti esimerkiksi tiedämme, että tarina Jeesuksen syntymästä ja koko maailman verollepanosta on pelkkä tarina, mutta se opetetaan lapsille totena. Samalla opetetaan myös ajatus, jonka mukaan saa valehdella, jos se on oman ryhmän etu.Ehkä tämä poistettu Aporttokaafinen Homeroksen kirja olisi antanut niitä vastauksia mitä nyt etsitään tänä epätoivon hetkenä. Esimerkiksi Se kohta missä kehoitetaan Kaarnauta yhtymään tämän Bileamin ylipapin kanssa. Minusta siinä ihan selvästi on kyse kahdesta samaa sukupuolta olevasta olennosta. Joku ahdasmielinen neuvosto on mennyt sen poistamaan, vaikka siihen voisi vedota hyvän asian puolesta?
http://www.oph.fi/ops/perusopetus/pops_web.pdfPari sanaa uskonnonopetuksesta. Olen itse uskonnon opettaja ja olen toiminut yläkouluissa ja lukioissa opettajana. Nykyinen uskonnon opetussuunnitelma on tehty niin, että se antaa mahdollisimman kattavan tietopohjan kunkin oman uskonnollisen tradition mukaisesti. Tunnustuksellista opetuksesta tekisi se, jos uskonnontunneilla opetetaan uskomaan. Niin ei ole, vaan opettajat ohjaavat oppilaita opiskelemaan ja pohtimaan itse uskontoihin ja uskonnollisiin käsitteisiin liittyviä asioita. Oppilaan ovat nykyään hyvin tiedostavia ja kriittisiä ja se on minusta hyvä. Täytyy ymmärtää omaa uskonnollista taustaa ja sitä, miten uskonto on vaikuttanut yhteiskunnassa aiemmin ja vaikuttaa edelleen. Vain tämän pohjalta voidaan sitten nyt ja tulevaisuudessa arvioida, mikä olisi oikea ja aikaan sopiva tapa toimia.
Minusta olisi harmillista, jos uskonnonopetus kouluissa vähenee juuri siitä syystä, että silloin asiallinen tietopohja uskonnoista vähenee. On todettu, että yhteiskunnissa, joissa ei ole kunnollista uskonnonopetusta, ihmiset helpommin lähtevät fundamentalististen ja erilaisten ongelmallisten uskonnollisten yhteisöjen perään, kun eivät osaa arvioida mistä on kyse. Parasta tietoa uskonnoista ja niiden merkityksen arvioinnista antaa valvonnassa oleva, koulujen yhtenä oppiaineena annettava uskonnon opetus, jotta tämä yleissivistys ei pääsisi rappeutumaan.
Niin, ja nythän tuota tuntikehystä juuri mietitään.
Meri-Anna HintsalaWeredesmont kirjoitti:
Jos joku kirkon henkilö on esiintynyt julkisesti ja kertoo omista tulkinnoistaan, niin niiden tulkintojen pitää olla julkisia. Kysymykseni tulkinnoista oli poistettu. Siksikö että pistin oman tulkintani mikä perustui raamattuun ja raamatussa kerrottuihin asioihin, sekä siihen mistä on puhuttu saarnoissa.
Tuntui varmaan epämiellyttävältä, mutta minulla oli oikeus esittää kysymyksiä. Epäilen nimittäin tätä teidän Huovistanmne valehtelijaksi.
Huovisen toiminta näet herättää kysymyksiä ja jos Huovinen ei pysty perustelemaan tulkintojaan, tai kertomaan niitä julkisesti, kun julkisesti on esiintynyt omien tulkintojen tekijäksi, niin minun tulkintani joko kultaisesta vasuikasta tai uudestisyntyneestä Jeesuksesta on otettava vakavasti!Kysymyksiä saa esittää täällä jokainen, eikä kenenkään kysymystä varmasti poisteta, ellei siihen sisälly sopimatonta kielenkäyttöä tai jotain siihen verrattavaa. Tämäkin palsta on viime kädessä suomi24 -ylläpitäjien hallinnoimaa eikä muilla "seriffeillä" ole mitään rajatonta valtaa. Itse olen yhden "keltaisen kortin", pienen huomautuksen antanut aika törkeästä kielenkäytöstä, mutta en ketään poistanut. Joten oletko hyvä ja kiinnität huomiota siihen puoleen, silloin kysymyksesi menee läpi.
Seppo L, pappikuunteleva_kirkko kirjoitti:
Kysymyksiä saa esittää täällä jokainen, eikä kenenkään kysymystä varmasti poisteta, ellei siihen sisälly sopimatonta kielenkäyttöä tai jotain siihen verrattavaa. Tämäkin palsta on viime kädessä suomi24 -ylläpitäjien hallinnoimaa eikä muilla "seriffeillä" ole mitään rajatonta valtaa. Itse olen yhden "keltaisen kortin", pienen huomautuksen antanut aika törkeästä kielenkäytöstä, mutta en ketään poistanut. Joten oletko hyvä ja kiinnität huomiota siihen puoleen, silloin kysymyksesi menee läpi.
Seppo L, pappiOlen Rami Sihvo, sosionomi amk, kirkon nuorisotyön ohjaaja, lähetyssihteeri, bibliodraama-ohjaaja, Hengellinen työ verkossa kouluttaja ja www.peliraati.fi peliarvostelija. Olen tehnyt kirkossa nuorisotyötä 2004 lähtien ja kiertänyt eri seurakuntia runsaasti. Oma hengellinen kotini löytyy Hämeenlinna-Vanajan seurakunnasta jossa alkoi 1996 liveroolipelitoiminta. Aika mielenkiintoinen tapa siis päästä touhuun mukaan ;)
Itse uskon että kristinusko ja kirkko on maailmanlaajuinen. Omaan luterilaisen arvotaustan eli olen humanisti, pidän järjen käytöstä ja uskon että Raamatussa on ajaton sanoma joka antaa vastakulttuuria jokaiselle aikakaudelle. Meidän yhteiskuntaa haastetaan ottamaan Raamatusta löytyvä Jumalan Sana tosissaan ja osoittamaan lähimmäisenrakkautta. Helppo on sanoa mihin ei usko, mutta ainoa mikä merkitsee on se mihin uskot.
Viestien poistamisesta. Suomi 24-palvelun käyttösääntöjä ei tule rikkoa. Tuossa oli yksi ensimmäisistä ketjuista täällä missä ihminen kertoo omasta menneisyydestään ja toinen vastaa siihen haistattelemalla. Tuo on ensimmäinen ja tähän mennessä ainoa poistamani viesti, sillä kenenkään joka jakaa omasta menneisyydestään ei tarvitse lukea hei perään mitään hyökkäystä häntä kohtaan ihmisenä ja tuo ratkaisu tuntuu edelleenkin hyvältä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 33129566
Voima biisejä, mikä antaa hyvää mieltä ja vomaannuttaa
Mikä antaa voimaa ja hyvää mieltä, jos tuntuu hankalalta ja vaikealta, voima biisi tai biisejä?552359Hallitus pyrkii rajoittamaan kaupan omien halpamerkkien myyntiä
Helsingin Sanomien mukaan hallitus valmistelee lakihanketta, joka suitsii kaupan valtaa ja rajoittaa omien halpamerkkien461749- 2071737
Huomenna sähkö maksaa jo yli 60 snt/kWh. Milloin ALV putoaa?
Kysynkin persuilta, että milloin aiotte pudottaa sähkön arvonlisäveron kuten Marinin hallitus teki sähkön hinnan noustes1571611- 341361
Persut päättivät hiilivoimaloiden alasajosta
Persut ovat Suomen kansan vastainen putinistiporukka, josta nyt maksamme kovaa hintaa.541135- 1221048
Sinkkusiskoni pliis kertokaa
Sinkkunaisena haluaisin joskus normaalia läheisyyttä ja yhdessäoloa, ilman velvoitteita. Olen vapaa ja lapseton, eikä ex99977Huomioon ottaminen
Oletko osannut ottaa kaivattusi tai hänen (mahdolliset) tunteet huomioon? Oletko sivuuttanut ne tarkoituksella tai vahin30952