Oma ATM:ksi tulemiseni alkoi yläasteella. Minua kiusattiin rankasti ja kovaa. Silloin itsetuntoni mureni parantumattomasti. Moni täällä hokee, että menneet voi unohtaa ja pitää olla positiivinen. He eivät tiedä miltä tuntuu olla useita vuosia hyljeksitty, rääkätty hylkiö täysin vaikka ystäviä tai ketään jota liikuttaisi vähääkään, mitä minulle tehtiin. Besservisseröinti asiassa, josta ei tiedä mitään, ärsyttää eniten.
Moni kuvittelee, että koulukiusaaminen on sitä pientä nimittelyä ja tönimistä jota jokainen saa osakseen. Ei ole. Minua tungettiin tukehtumaan pää edellä roskatynnyreihin, vessan pönttöhin, heitettiin ojaan, viileltiin käsiin ja kasvoihin, väijyttiin metsässä ja hakattiin kettingillä, rikottiin pyörä ja heitettiin se jokee, varastettiin takki ja poltettiin se, haukuttiin, nauretettiin, pilkattiin, homoteltiin, solvatiin muuten ja osoiteltiin.
Kukaan ei ollut ystäväni. Toiset pitivät paikoillaan kun toiset löivät. Tytöt nauroivat vierässä. Minua pideltiin koulun nurkan takana kiinni ja kuka tahansa pääsi kokeilemaan miltä tuntuu lyödä mahaan kun ei tarvitse pelätä kostoa. Kerran nivusiani potkittiin niin, että kivekset turposivat. Pelkäsin että kuolen. Sanoin kotona, että olin pudonnut puusta kiipeillessäni. Usein minun oli pakko lintsata koulusta.
Lukiossa rajuin kiusaaminen loppui, mutta edelleen oli hylkiö. Kiusaajani menestyivät. Tytöt pitivät heistä. Tytöt tukivat kiusaamistani passiivisesti ja palkitsivat kiusaajani seksillä. Lukiossa yritin kömpelösti lähestyä kilttejä tyttöjä, jotka eivät olleet osallistunut minun pilkkaamiseeni. Tulin kuitenkin tylysti torjutuksi. Myös kiltit tytöt haaveilivat niista samoista pahoista pojista, joiden kanssa tuhmat tytöt hengailivat. Homottelu ja muu nimittely jatkuivat läpi lukion mutta olin siihen niin turtunut, että se ei enää tuntunut niin pahalta. Fyysinen kiduttaminen oli onneksi loppunut.
Monet kerran haudoin itsemurhaa. Haudon sitä edelleen, mutta koska en usko kuoleman jälkeiseen parempaan paikkaan, en näe siinä järkeä. Moni kaltaiseni on ratkaisunsa tehnyt. Jotkut ovat päätyneet Pekka-Eric Auvisen kaltaisiin hirmutekoihin. Itse en tätä tietenkään hyväksy, mutta ymmärrän hyvin, että tietyt tuntemukset ovat voineet johtaa tähän.
Minä olen edelleen 25-vuotiaana täysin kokematon naisten kanssa. Olen kyllä aina silloin tällöin yrittänyt naisia lähestyä, muutta kömpelöt yritykseni ovat vain tehneet minut naurettavaksi. Ulkonäkööni olen panostanut, mutta sekin on alkanut tuntua täysin turhalta. Ensinnäkin se on huonon itsetuntoni pönkitystä, hyvällä ulkonäöllä ei tee mitään kun pää on edelleen sekaisin. Toiseksi arvostaisinko naista jolle kelpaisin vain treenattujen lihaksieni ja muodikkaiden vaatteitteni takia. No en todellakaan. Halveksisin itse asiassa todella paljon.
Naisiin olisi sitä paitsi todella vaikea luottaa. Muistan aina ne tytöt, jotka olivat vieressä hihittämässä kun minua polteltiin sytkärillä ja samat tytöt myöhemmin kiehnäämässä kiduttajieni kanssa. Näitä tyttöjä halveksin vielä enemmän kuin niitä poikia, jotka kiduttamiseni suorittivat. Totta kai tajuan järjelläni että se oli silloin, nyt on nyt. Tunne tasolla asiat eivät kuitenkaan mene samalla tavalla kuin järjen tasolla. Pelkään yhä yli kaiken, että joudun naisten edessä nauretuksi ja nolatuksi. Siksi kai olen säälittävällä tavalla yrittänyt ulkonäköänikin parantaa salilla käynneillä ja vähäisten rahojeni tuhalaamisella kalliisiin vaateisiin. Olen edelleen vainoharhainen. Kun kuulen nuoreten naisten kikattavan bussissa, ajattelen että he kikattavat minulle, vaikka taas järki sanoo toista.
Pikku hiljaa olen tullut siihen tulokseen, että parisuhde ja seksi eivät ole minua varten. En jaksa enää edes yrittää mitää. Täytyisi vain yrittää unohtaa koko asia.
Koulukiusaus, ATM ja murentunut itsetunto
123
2293
Vastaukset
- Naisasialooseri
on suurin ulkopuolinen alempitasoisuutta aiheuttava tekijä. Itseänikin kiusattiin lähes koko peruskoulu, tosin oma kiusaamiseni oli lähinnä henkistä ja ylä-asteella ei ollut enää kovin pahaa kiusaamista.
Oma kiusaamiseni johtui autistista piirteistäni, jotka naurattivat kiusaajiani. Olin myös ujo ja epäsosiaalinen, enkä tunetut oloani mukavaksi vertaisryhmässäni. Kiusaaminen sai minussa aikaan itsetunnon tuhoutumisen, sekä sai minut pitämään naisille kelpaamattomuuttani itsestäänselvyytenä.
Sinä et kuitenkaan vaikuta loveshy-mieheltä, koska olet uskaltanut lähestyä tyttöjä lukiossa. Itse en olisi voinut kuvitellakkaan lähestyväni tyttöjä yhtään missään tuossa iässä enkä uskalla selvinpäin vieläkään. - ............
Ei vastauksia. Naiset eivät halua kohdata pahuuttaan.
- Kiusaajat olivat
poikia, eivät tyttöjä. Miehen pahuudestahan tässä on kyse.
- ..............
Kiusaajat olivat kirjoitti:
Tuskin pojat olisivat kiusanneet, jos kauniit tytöt jakaisivat pillua kilteille ja ujoille miehille, kiusaajien sijaan.
- dddhgghf
Kiusaajat olivat kirjoitti:
Niin, pojathan tuossa olivat pahempia. Nuoret ovat usein aika tyhmiä ja kypsymättömiä, niin myös tytöt. Sitapaitsi tytöt ovat fyysisesti oikeastaan kaikkia poikia heikompia, joten he eivät helposti nouse kiusaajia vastaan.
Onhan se varmaan ryhmäilmiö kyllä, jossa osa tytöistäkin on mukana. - Zorron teoria
dddhgghf kirjoitti:
Niin, pojathan tuossa olivat pahempia. Nuoret ovat usein aika tyhmiä ja kypsymättömiä, niin myös tytöt. Sitapaitsi tytöt ovat fyysisesti oikeastaan kaikkia poikia heikompia, joten he eivät helposti nouse kiusaajia vastaan.
Onhan se varmaan ryhmäilmiö kyllä, jossa osa tytöistäkin on mukana.Tyttöjen fyysisellä heikkoudella ei ole mitään tekemistä tuon asian kanssa että he eivät nouse kiusaajia vastaan. Nämä kiusaajapojat eivät todellakaan ala lyömään jotain tuollaisia "koulun suosituimpia" tyttöjä jotka heidän kyljessään kiehnäävät. Tytöillä, varsinkin näteillä ja ns. suosituilla on halutessaan henkinen yliote poikiin. Kyse on vaan näiden tyttöjen henkisestä heikkoudesta että he lähtevät tällaiseen alkukantaiseen apinalaumoista opittuun käyttäytymiseen mukaan, eli palkitsemaan väkivaltainen alfauros seksillä ja hylkäämään heikko miesapina omaan yksinäisyyteensä.
Itsenäinen, omilla aivoillaan ajatteleva ja henkisesti kypsä tyttö pystyisi tuossa tilanteessa nousemaan ja puolustamaan kiusattua poikaa ja uhmaamaan tuollaisen väkivaltaisen apinalauman ylivaltaa. On äärimmäisen epätodennäköistä että tätä heikon puolustajaa alettaisiin sortamaan tai häneen käytäisiin käsiksi, jos tämä puolustaja itse on sosiaalisesti hyväksytty ja erityisesti vielä jos hän on ulkonäöltään viehättävä. Itse asiassa monet sosiaaliset ja nätit tytöt pystyisivät paljonkin auttamaan näitä kiusattuja, mutta he eivät sitä tee, koska ovat henkisesti heikkoja ja todennäköisesti hyvin tyhmiä, ja kannustavat sen sijaan tätä kiusaamista joko aktiivisesti tai passiivisesti sivusta tirskuen. - Naisasialooseri.
Zorron teoria kirjoitti:
Tyttöjen fyysisellä heikkoudella ei ole mitään tekemistä tuon asian kanssa että he eivät nouse kiusaajia vastaan. Nämä kiusaajapojat eivät todellakaan ala lyömään jotain tuollaisia "koulun suosituimpia" tyttöjä jotka heidän kyljessään kiehnäävät. Tytöillä, varsinkin näteillä ja ns. suosituilla on halutessaan henkinen yliote poikiin. Kyse on vaan näiden tyttöjen henkisestä heikkoudesta että he lähtevät tällaiseen alkukantaiseen apinalaumoista opittuun käyttäytymiseen mukaan, eli palkitsemaan väkivaltainen alfauros seksillä ja hylkäämään heikko miesapina omaan yksinäisyyteensä.
Itsenäinen, omilla aivoillaan ajatteleva ja henkisesti kypsä tyttö pystyisi tuossa tilanteessa nousemaan ja puolustamaan kiusattua poikaa ja uhmaamaan tuollaisen väkivaltaisen apinalauman ylivaltaa. On äärimmäisen epätodennäköistä että tätä heikon puolustajaa alettaisiin sortamaan tai häneen käytäisiin käsiksi, jos tämä puolustaja itse on sosiaalisesti hyväksytty ja erityisesti vielä jos hän on ulkonäöltään viehättävä. Itse asiassa monet sosiaaliset ja nätit tytöt pystyisivät paljonkin auttamaan näitä kiusattuja, mutta he eivät sitä tee, koska ovat henkisesti heikkoja ja todennäköisesti hyvin tyhmiä, ja kannustavat sen sijaan tätä kiusaamista joko aktiivisesti tai passiivisesti sivusta tirskuen.Tytöt siis käyttävät seksuaalista valtaansa, jota heillä on kiusaajapoikiin, AT-poikien lyttäämiseen sen sijaan että voisivat halutessaan lopettaa kiusaamisen milloin vain.
- Darth
Ei muuta osaa tuohon sanoa. Itseänikin pahoinpideltiin ja vainottiin yläasteella, mutta fyysisesti käytiin käsiksi vain kerran, mistä kantelin ja pahoinpitelystä tehtiin rikosilmoitus. Eivät uskaltaneet käydä käsiksi enää sen jälkeen. Mutta jatkuvan pelon, nimittelyn ja halveksunnan alla eläminen jätti jälkensä, kun puoli koulua ja täysin tuntemattomia päätä isompia ylempi luokkaisia tuntui osallistuvan touhuun.
Suurin osa, ehkä 95%, ihmisistä on vain pelkureita. Katsovat vain sivusta ja pelkäävät olevansa itse seuraava, tai osallistuvat itsekin pelkästä pelosta. Kuulemma sotavangeistakin riittää ,että aktiivisin ja kyvykkäin 5% vangitaan ja loput 95% eivät osaa/uskalla paeta tai tehdä mitään itsenäisesti ja ovat vain karjaa. Ehkä tytötkin jotka myöhemmin kieltäytyivät tutustumasta sinuun osaltaan pelkäsivät.
En osaa korjata tilannettasi, kun yhteiskunnan sivustaseuraajaksi olen itsekin jäämässä. Jokin maailmassa pitäisi muuttua. Niin hullulta kuin se kuullostaa, tämä ihmiskarjalle tarkoitettu maailma ei kelpaa. Nuoremmille neuvoksi, että ainakin jos porukalla pahoinpidellään tai pahoinpitelijä saa tukea ehdottomasti rikosilmoitus tai se ei lopu. - kouluajoilta
Ihmettelen suuresti teissä kiusatuissa sitä, eikö teissä ikinä herännyt halua "antaa takaisin".
Kouluajoiltani muistan kiusattuja joilta jossain vaiheessa, aikansa kiusaamista koettuaan paloi pinna.
Jotkut kostivat kokemansa vääryydet oikein raa'astikkin. Minä mukaanlukien, hyvin varhaisessa vaiheessa tein tilit selviksi. Väkivaltaan voi turvautua silloin kun se on oikeutettua, näin uskon.
Nähdäkseni luuseria kiusatusta ei tee se että hän on muiden mielestä alempitasoisempi ja epäseksikäs. Luuserin hänestä tekee se, kun ei kostanut kokemiaan vääryyksiä silloin kun sen aika oli.- tietäjkä
on kylläkin se, joka osaa nousta asian yläpuolelle, ymmärtää muita ja antaa anteeksi. On sitten tietenkin eri asia, että antaako anteeksi vai eikö vain ole kykenevä kostamaan.
- ..
tietäjkä kirjoitti:
on kylläkin se, joka osaa nousta asian yläpuolelle, ymmärtää muita ja antaa anteeksi. On sitten tietenkin eri asia, että antaako anteeksi vai eikö vain ole kykenevä kostamaan.
Juu, minäkin kyllä uskon että joitain asioita voi antaa anteeksi. Sanotaan vaikka joitain harmittomia piloja/ajattelemattomia asioita. Anteeksianto -tyyppiset asiat tulevat kuitenkin paljon jälkeenpäin.
Tiedä se, että monet jotka toitottavat anteeksiantoa ja "lain kunnioittamista", oikeutta yms. Eivät yksinkertaisesti tajua lainkaan kiusatun tilannetta, silloin kun sen aika on. Sodassakin on "ammu tai tule ammutuksi" -periaate. Hänen olisi pitänyt kuunnella luontaista vaistoaan tuolloin ja antaa takaisin, ei leikkiä marttyyriä, se on minun mielipiteeni. - Kommentti...
"Ihmettelen suuresti teissä kiusatuissa sitä, eikö teissä ikinä herännyt halua "antaa takaisin". "
Muuten hyvä, mutta siinä vaiheessa kun annat takaisin olet yleensä se suurin pahis. Että revi siitä !
Tosin nykyisin vastaava kohtelu ei enään onnistuisi, vaan antaisin vähintään samalla mitalla takaisin niin, että aloittaja tietää, mihin ei olisi pitänyt ryhtyä.
Itsehillintää löytyy edellee, kunhan ymmärtää pysyä tietyn rajan turvallisella puolella. - Zorron teoria
Monet näistä kiusaajista, varsinkin jos kyse on tuollaisesta rankasta fyysisestä väkivallasta, on sen luokan sosiopaatteja, että omalta kouluajalta muistan miten näistä kiusaatyypeistä tuli myöhemmin jonkin sortin nuorisorikollisia, jotkut päätyy ryöstelemään vetämään piriä ja muita aineita, jotkut joutu linnaan ja joku tais kuollakin varhain omien sekoilujen seurauksena. Sitä on yksinäisen kiusatun hyvin vaikea lähteä kostamaan jos kiusaajia on useita ja heillä on ns. yhteisön hiljainen hyväksyntä tukenaan ja kaiken lisäksi nämä kiusaajat on tuollaisia väkivaltaisia sosiopaatteja joilta on lupa odottaa vieläkin rankempaa väkivaltaa ja kostoa jos heitä alkaa uhmaamaan.
- miliza
Joo. Helppo sanoo ja ihmetellä. Ampuako ne kusipäät pitäisi?
Tai se kusipää OPETTAJA joka teki hyvää pohjatyötä? "Ihmettelen suuresti teissä kiusatuissa sitä, eikö teissä ikinä herännyt halua "antaa takaisin". "
Joka päivä. Mutta minkäs teet viidelle rotevammalle kiusaajalle, kun ampua tai puukottaa ei saa? Kyllä siinä tyhmempikin tietää kuinka "reilussa" kamppailussa käy, siihen ei tarvita kovinkaan laajaa fysiikkaa. Totta kai sitä tapeltiin aina viimeiseen asti, ts. niin kauan, kunnes näki vain punaista ja huimasi niin, että meinasi taju lähteä. Siitä vain ei ollut mitään apua, koska sama rumba jatkui seuraavana päivänä ja apua ei ole.
No, miksei vain kannella opettajalle tai ääritapauksessa poliisille? Se tuntuu luovuttamiselta ja oma itsetunto laskee vain entisestään. Muihin turvautuminen on heikkouden merkki, eikä heikko mies saa naista.
Mutta kyllä voin sanoa, että joka ikinen päivä kului kostofantasioiden parissa. Itse suunnittelin ja aseistin itseni sitä päivää varten, jolloin viimeisetkin elämänhalun rippeet väistyisivät oman, kieroutuneen oikeudentajun tieltä. Mutta onko ihmisten mielestä tällainen ratkaisu sitten voittajan merkki? Turvautua itsemurhaan ja vieden kiusaajat mennessään? Minun mielestäni se on vuosien jälkeen se viimeinen luovutus, johon vain tosiluuserit turvautuvat.
Kiinnostaisi muuten todella kuulla, että miten nämä mainitsemasi kostotapaukset ihan käytännön tasolla tapahtuivat.Takaisin antaminen onnistuu vain silloin, jos on fyysisesti mahdollista tapella.
Itse olin keskipituinen mutta hyvin kevyt. Nuoremmatkin olivat usein painavampia. Vaikea on silloin tapella.
Tosin ei minuun oikeastaan käsiksi käyty, joitain kampittamisia lukuun ottamatta.
Henkistä vittuilua oli. Ja kyllä se suu kävi minua fyysisesti paljon pienemmilläkin, mutta jos olisin lyönyt pienempiä, olisi pitänyt pystyä lyömään myös isompia. Ei se muuten hyödytä.
Joillainhan se johtaa siihen, että alkaa ampua koulussa. Yksi kouluammuskeluhan suomessa tapahtui jo 80-luvulla. Mutta en minä silti ajatellut sitä vaihtoehtoa.
Itselläni ei olisi ollut mitään asetta edes saatavilla.
- Musta vuosi 1985
Melko karmea vuosi tuo 1985, kun suurin osa tämän palstan ATMmistä on syntynyt juurikin tuona vuonna. Ihme kun muina vuosina ei ole yhtä montaa ATMmää syntynyt? Tšernobylkin räjähti vasta 1986, joten luulisi että vuosi 1987 olisi se pahin ATM-vuosi...
- Naisasialooseri
vuonna 83,
- laskutoimitus
yläasteella 85 syntyneet olivat 90-luvun lopussa. Se oli ilmeisesti hyvin mustaa aikaa.
- 83 syntyneet
laskutoimitus kirjoitti:
yläasteella 85 syntyneet olivat 90-luvun lopussa. Se oli ilmeisesti hyvin mustaa aikaa.
pääsivät ysiltä vuonna 99, 85 syntyneet taas vuonna 2001
- ...-...
Omat kiusatuksitulemiskokemukset eivät tunnu miltään tuohon verrattuna. Saat ainakin sympatiapeukkuni, jos ei muuta.
- Kyllä sussa täytyi
olla jotain vihaa. EI normaaleille ihmisille noin tehdä.
- Uhreja on kyllä
ihan turha mennä syyllistämään. Sussa on jotain vikaa, kun syyllistät uhria!
- grrgeth
Idioottimaisimpia kommentteja tällä palstalla.
Ei "normaaleille" tehdä niin. Kiusaajat ei paljon syitä tarvi, kun vähänkin poikkeaa normaalista ulkonäöltään tai käyttäytymiseltään niin siinä on jo riittävä syy kiusaamiselle, ja sitten vielä jos kiusattu on niin heikko ettei uskalla tai pysty puolustautumaan ja lisäksi vielä jos hänellä on huono perhetausta, jolle näiden kiusattujen vanhemmatkin voi naureskella ("kun ne on niin köyhiä, eikä oo lapsilla varaa vaatteisiin" tms.). Säälin sinua. Eikö moraalikäsitys ole tuon enempää kehittynyt? Etkö tuon enempää ole elämäsi varrella maailman menosta oppinut? Mahtaa olla rankkaa elää noin naiivina.
Minkäslainen ihminen on mielestäsi normaali ja minkälaiset "viat" mielestäsi oikeuttavat kidutukseen täysin rinnastettavaan kohteluun?
- Mitä joku anonyymi
lutkittelu jollain netin keskustelupalstalla on tuohon verrattuna.
- 1+1+
Itsekin olin kiusattu ja nykyään kadun eniten sitä, että en ikinä pistänyt vastaan.
Minun ois vaan rohkeesti pitänyt vetää kiusaajaa turpaan tai hakata hänet silläkin uhalla, että siitä ois tullut jotain ikäviä seuraksia. - 11+14
Kokemuksesi kuulostavat hirvittäviltä, enkä voi sanoa niistä muuta, kuin että kovasti sympatiaa tunnen. Sanattomaksi jättää. Joitain noita ylempänä olevia kommentteja lukiessa pistää oikein vihaksi. Muka sinussa on pitänyt olla jotain vikaa ja mikset pistänyt vastaan! Todella tietämätöntä mussutusta.
Mutta tätä ajattelutapaa en voi ymmärtää: "Näitä tyttöjä halveksin vielä enemmän kuin niitä poikia, jotka kiduttamiseni suorittivat." Itsekin kiusattuna halveksin kyllä kiusaamista kannustavia paskapäitä ja sivustaseuraajia, joskaan en niitä, joilla oli itselläänkin syytä pelätä... heidän pelkuruutensa on minulle ymmärrettävää, ja noita pelkureita oli aika paljon, eihän yläaste ole helppoa kenellekään. Mutta todellisen vihani ja halveksuntani suuntaan kyllä kiusaajia itseään kohtaan. Kukaan muu ei ole heidän teoistaan vastuussa.
En voi ymmärtää, koska olen samanlaista lukenut täällä aiemmin ja muuallakin, että kiusatut pojat tuntevat kiusaajiaan (poikia) enemmän katkeruutta sellaisia tyttöjä kohtaan, jotka eivät kiusanneet. Onko miesten välinen solidaarisuus noin vahvaa vai mistä on kyse, että noin väkivaltainen hirvittävä kiusaaminenkin on pienempi synti kuin naisen synnynnäinen pahuus? Minä nimittäin olen poikajoukon kiusaama tyttö, eikä koskaan käynyt mielessäkään, että näiden kiusaajapoikien tyttöystävät jotenkin palkitsisivat poikia heidän teoistaan. Ihmettelin kyllä usein, miten muut ihmiset, siis tyttöystävät ja kiusaajien muut kaverit, olivat niin sokeita, etteivät nähneet niiden paskojen todellista luonnetta - mutta se oli ihan eri asia, enkä koskaan siirtänyt kiusaajien vastuuta heille. Päinvastoin, kiusaajien tyttöystävät olivat minulle yhtä lukuunottamatta aina ystävällisiä, mikä tuntuu näin jälkeenpäin ajateltuna oudolta asetelmalta.- Luultavasti monia
kiusattuja suututtaa se, että tytöt pystyivät rakastamaan poikaystäviään vaikka nämä olivat hirviöitä ja tytöt tiesivät sen. Luultavasti nämä tytöt olisivat voineet vaikuttaa poikaystäviinsä tuomitsemalla näiden toiminnan, mutta sitä nämä eivät tehneet. En ymmärrä miten joku voi olla avoimesti pahan ihmisen kanssa ja vielä rakastaa tätä.
- ----
Luultavasti monia kirjoitti:
kiusattuja suututtaa se, että tytöt pystyivät rakastamaan poikaystäviään vaikka nämä olivat hirviöitä ja tytöt tiesivät sen. Luultavasti nämä tytöt olisivat voineet vaikuttaa poikaystäviinsä tuomitsemalla näiden toiminnan, mutta sitä nämä eivät tehneet. En ymmärrä miten joku voi olla avoimesti pahan ihmisen kanssa ja vielä rakastaa tätä.
Kiusattuja suututtaa se, että tytöt rakastavat poikaystäviään nimen omaan siksi, että nämä ovat hirviöitä. Aloittajan viestistä päätellen jo kouluaikoina tytöt rakastuivat nimen omaan kiusaajiin, eivät kiusattuihin. Olen myös kuullut, että tämä jatkuisi vielä aikuisiälläkin, eli naisilla olisi tietoisena päätöksenä kiinnostua miehistä, jotka kouluaikoina kiusasivat toisia.
Vaikka olen itse koulukiusattu, niin minulla on kokemusta ainoastaan tästä täysin muserretusta itsetunnosta, ei naisten rakastumisesta kiusaajiin. Kuitenkin, jos se on totta, se tuntuu kiusatusta tietysti lähtökohtaisesti väärältä: palkitaan rikoksen tekijä ja rangaistaan uhria. Kiusaaja voi siis tavallaan päättää jo ennen teini-ikää romahduttaa täysin jonkun toisen koko elämä, ei pelkästään sillä hetkellä, vaan koko loppuelämäksi. - 11+14
---- kirjoitti:
Kiusattuja suututtaa se, että tytöt rakastavat poikaystäviään nimen omaan siksi, että nämä ovat hirviöitä. Aloittajan viestistä päätellen jo kouluaikoina tytöt rakastuivat nimen omaan kiusaajiin, eivät kiusattuihin. Olen myös kuullut, että tämä jatkuisi vielä aikuisiälläkin, eli naisilla olisi tietoisena päätöksenä kiinnostua miehistä, jotka kouluaikoina kiusasivat toisia.
Vaikka olen itse koulukiusattu, niin minulla on kokemusta ainoastaan tästä täysin muserretusta itsetunnosta, ei naisten rakastumisesta kiusaajiin. Kuitenkin, jos se on totta, se tuntuu kiusatusta tietysti lähtökohtaisesti väärältä: palkitaan rikoksen tekijä ja rangaistaan uhria. Kiusaaja voi siis tavallaan päättää jo ennen teini-ikää romahduttaa täysin jonkun toisen koko elämä, ei pelkästään sillä hetkellä, vaan koko loppuelämäksi.Pakko tehdä korjaus edelliseen viestiini, sillä eihän siinä ole mitään epäselvyyttä, että tällaiset tytöt olivat halveksuttavia: "Muistan aina ne tytöt, jotka olivat vieressä hihittämässä kun minua polteltiin sytkärillä ja samat tytöt myöhemmin kiehnäämässä kiduttajieni kanssa." Laskisin nuo tytöt itsekin kiusaajiksi, eli vakka kantensa valitsee... samanlaisia paskoja pojat ja tyttöystävätkin!
En silti ap:n asemassa halveksisi noita tyttöjä *enemmän* kuin kiusaajapoikia, vaan ehkä molempia yhtä paljon. Sitä en vaan edelleenkään tajua, miksi vieressä hihittelevä tyttö on halveksittavampi eli enemmän vastuussa kuin poika, jos poika on se, joka polttaa uhria sytkärillä? Ei niillä ilkeiden tyttöjen suudelmilla niin suurta moraalista arvoa ole! Mikä palkinto tai outo tapaus se sellainen on, että ilkimys-tyttö rakastuu ilkimys-poikaan? Mikä rangaistus se on, ettei ilkimys-tyttö rakastu uhriin? Kuka järkevä ihminen haluaisi tuollaisen tytön itselleen "palkinnoksi"?!
Mutta tämä kohta ap:n viestissä vaivaa minua eniten: "Lukiossa yritin kömpelösti lähestyä kilttejä tyttöjä, jotka eivät olleet osallistunut minun pilkkaamiseeni. Tulin kuitenkin tylysti torjutuksi. Myös kiltit tytöt haaveilivat niista samoista pahoista pojista, joiden kanssa tuhmat tytöt hengailivat." Se kuulostaa vähän siltä, että kirjoittaja laittaa samaan kastiin sivussa nuo hihittelevät tuhmat tytöt, ja kaikki muut tytöt, jotka eivät syystä tai toisesta olleet hänestä kiinnostuneita. Ellei hänellä ole selvännäkijän lahjoja, ap:n oletus, että myös nämä kiltit tytöt haaveilivat pahoista pojista, on pelkkää otaksumista joka sopii hyvin tähän moraaliseen kuvioon, että naiset ovat pohjimmiltaan pahoja ihmisiä, jotka palkitsevat pahuutta ja sylkevät uhrin päälle. Minä taas otaksun, kokemuksieni pohjalta kilttinä lukiolaistyttönä jolla oli kavereina muita kilttejä lukiolaistyttöjä, että tämä ap:n oletus on kaukana totuudesta. Ilkeät pojat saivat minussa aikaan inhoreaktion, mutta en minä silti rakastunut ihan jokaiseen kilttiinkään poikaan, joka sattui tulemaan vastaan. Valitettavasti? - Ap. on minusta
11+14 kirjoitti:
Pakko tehdä korjaus edelliseen viestiini, sillä eihän siinä ole mitään epäselvyyttä, että tällaiset tytöt olivat halveksuttavia: "Muistan aina ne tytöt, jotka olivat vieressä hihittämässä kun minua polteltiin sytkärillä ja samat tytöt myöhemmin kiehnäämässä kiduttajieni kanssa." Laskisin nuo tytöt itsekin kiusaajiksi, eli vakka kantensa valitsee... samanlaisia paskoja pojat ja tyttöystävätkin!
En silti ap:n asemassa halveksisi noita tyttöjä *enemmän* kuin kiusaajapoikia, vaan ehkä molempia yhtä paljon. Sitä en vaan edelleenkään tajua, miksi vieressä hihittelevä tyttö on halveksittavampi eli enemmän vastuussa kuin poika, jos poika on se, joka polttaa uhria sytkärillä? Ei niillä ilkeiden tyttöjen suudelmilla niin suurta moraalista arvoa ole! Mikä palkinto tai outo tapaus se sellainen on, että ilkimys-tyttö rakastuu ilkimys-poikaan? Mikä rangaistus se on, ettei ilkimys-tyttö rakastu uhriin? Kuka järkevä ihminen haluaisi tuollaisen tytön itselleen "palkinnoksi"?!
Mutta tämä kohta ap:n viestissä vaivaa minua eniten: "Lukiossa yritin kömpelösti lähestyä kilttejä tyttöjä, jotka eivät olleet osallistunut minun pilkkaamiseeni. Tulin kuitenkin tylysti torjutuksi. Myös kiltit tytöt haaveilivat niista samoista pahoista pojista, joiden kanssa tuhmat tytöt hengailivat." Se kuulostaa vähän siltä, että kirjoittaja laittaa samaan kastiin sivussa nuo hihittelevät tuhmat tytöt, ja kaikki muut tytöt, jotka eivät syystä tai toisesta olleet hänestä kiinnostuneita. Ellei hänellä ole selvännäkijän lahjoja, ap:n oletus, että myös nämä kiltit tytöt haaveilivat pahoista pojista, on pelkkää otaksumista joka sopii hyvin tähän moraaliseen kuvioon, että naiset ovat pohjimmiltaan pahoja ihmisiä, jotka palkitsevat pahuutta ja sylkevät uhrin päälle. Minä taas otaksun, kokemuksieni pohjalta kilttinä lukiolaistyttönä jolla oli kavereina muita kilttejä lukiolaistyttöjä, että tämä ap:n oletus on kaukana totuudesta. Ilkeät pojat saivat minussa aikaan inhoreaktion, mutta en minä silti rakastunut ihan jokaiseen kilttiinkään poikaan, joka sattui tulemaan vastaan. Valitettavasti?kokenut sen verran kamalia asioita, että en yhtään ihmettele jos hän on yhdistellyt asioita mielivaltaisesti ja nähnyt nuo kiltitkin tytöt "pahojen poikien" ihailijoina. Ap.hän kertoi olevansa yhä monen vuoden jälkeen vähän sekaisin. Ap. puhui tuntemuksistaan jotka eivät välttämättä pidä yhtä objektiivisen todellisuuden kanssa.
- 11+14
Ap. on minusta kirjoitti:
kokenut sen verran kamalia asioita, että en yhtään ihmettele jos hän on yhdistellyt asioita mielivaltaisesti ja nähnyt nuo kiltitkin tytöt "pahojen poikien" ihailijoina. Ap.hän kertoi olevansa yhä monen vuoden jälkeen vähän sekaisin. Ap. puhui tuntemuksistaan jotka eivät välttämättä pidä yhtä objektiivisen todellisuuden kanssa.
Totta, ap:n kokemuksista on järkyttävä lukea, enkä minäkään ihmettele yhtään, että siinä menee maailmankuva sekaisin. Vähäisemmästäkin kiusaamisesta menee, esim. itsellänikin.
Ihmettelen sitä kuitenkin yleisenä ilmiönä, että kun poikaa kiusataan poikien toimesta, poika purkaa myöhemmin vihansa ja halveksuntansa enemmän naisiin. Onko se psyykkisesti helpompaa, vai onko ihan oikeasti miehillä niin vahva solidaarisuuden tunne, vai mitä ihmettä se on? Jos poikajoukko kiduttaa poikaa, miksei pojan luottamus mene miessukupuoleen, vaan koko naissukupuoleen aina jonkin mutkan kautta? En viittaa eritoten ap:hen, vaan mietin yleisemmällä tasolla. Naisilla se tuntuu menevän hiukan loogisemmin, tyttöjen kiusaamat tytöt eivät luota helpolla naisiin, eivätkä poikien kiusaamat miehiin. - AJFifnwienfiunefwiew
11+14 kirjoitti:
Totta, ap:n kokemuksista on järkyttävä lukea, enkä minäkään ihmettele yhtään, että siinä menee maailmankuva sekaisin. Vähäisemmästäkin kiusaamisesta menee, esim. itsellänikin.
Ihmettelen sitä kuitenkin yleisenä ilmiönä, että kun poikaa kiusataan poikien toimesta, poika purkaa myöhemmin vihansa ja halveksuntansa enemmän naisiin. Onko se psyykkisesti helpompaa, vai onko ihan oikeasti miehillä niin vahva solidaarisuuden tunne, vai mitä ihmettä se on? Jos poikajoukko kiduttaa poikaa, miksei pojan luottamus mene miessukupuoleen, vaan koko naissukupuoleen aina jonkin mutkan kautta? En viittaa eritoten ap:hen, vaan mietin yleisemmällä tasolla. Naisilla se tuntuu menevän hiukan loogisemmin, tyttöjen kiusaamat tytöt eivät luota helpolla naisiin, eivätkä poikien kiusaamat miehiin.Kenties siksi että sille poikajoukolla on jo hävitty ja häviäminen/voittaminen asettaa ihmisen siihen sosiaaliseen statukseen jossa hän on - ja vaikka hän ei siitä pidä niin silti STATUS ON STATUS QUO - asioiden tila jonka jokainen osapuoli tunnustaa.
Mitä kapinointia jää? Ne voittivat.
Ja luottamukseni on mennyt miessukupuoleen, tai näen miehisyyden pelkkänä typeränä uhona ja alistamisena. En piittaa miehistä, sosiaalinen roolittuminen vain asettaa kiusatun statukseensa, saa hänet käyttäytymään tietyllä tavalla, asettaa hänet paikalleen ja sitten hän toimii statuksessaan osana maailmaa. Hänen statuksensa on "Nurjerrettu" kiusaajan status on "Menestynyt" - ja loppuelämä vietetään näiden statusten ympärillä eikä siinä enää kysellä että "Haluatko että asia on näin?" vaan traumat ovat jo efektiivisiä, teimme tai vihasimme me millä tavalla tahansa. Tehtyä ei saa tekemättömäksi.
Tämän jälkeen kysymys on taas uudesta status quosta. Suhtautumisesta vastakkaiseen sukupuoleen. Ystävä vai vihollinen? Ihmiskäsitystä on jo loukattu kiusaajien toimesta. Entä sukupuolikäsitystä?
NAisten levitellessä vittuaan niille kiusaajamulkvisteille alkaa kiusatulle paljastua Karu Totuus Elämästä koko raadollisuudessaan. Lisäksi kiusaaminen on tarjonnut efektiivset työkalu-esimerkit siitä kuinka valtaa saavutetaan. Elämä on opettanut kiusattua siitä miten toisia kohdellaan.
Epäilemättä kiusatulta vaaditaan ikuista joustoa ja jaksamista olla parempi ihminen. Onhan se kaikille niin paljon mukavampaa. Toisaalta vaatimus on täysin mielivaltainen ja kohtuuton. Onhan kiusattu jo murrettu aikaisemminkin. - 11+14
AJFifnwienfiunefwiew kirjoitti:
Kenties siksi että sille poikajoukolla on jo hävitty ja häviäminen/voittaminen asettaa ihmisen siihen sosiaaliseen statukseen jossa hän on - ja vaikka hän ei siitä pidä niin silti STATUS ON STATUS QUO - asioiden tila jonka jokainen osapuoli tunnustaa.
Mitä kapinointia jää? Ne voittivat.
Ja luottamukseni on mennyt miessukupuoleen, tai näen miehisyyden pelkkänä typeränä uhona ja alistamisena. En piittaa miehistä, sosiaalinen roolittuminen vain asettaa kiusatun statukseensa, saa hänet käyttäytymään tietyllä tavalla, asettaa hänet paikalleen ja sitten hän toimii statuksessaan osana maailmaa. Hänen statuksensa on "Nurjerrettu" kiusaajan status on "Menestynyt" - ja loppuelämä vietetään näiden statusten ympärillä eikä siinä enää kysellä että "Haluatko että asia on näin?" vaan traumat ovat jo efektiivisiä, teimme tai vihasimme me millä tavalla tahansa. Tehtyä ei saa tekemättömäksi.
Tämän jälkeen kysymys on taas uudesta status quosta. Suhtautumisesta vastakkaiseen sukupuoleen. Ystävä vai vihollinen? Ihmiskäsitystä on jo loukattu kiusaajien toimesta. Entä sukupuolikäsitystä?
NAisten levitellessä vittuaan niille kiusaajamulkvisteille alkaa kiusatulle paljastua Karu Totuus Elämästä koko raadollisuudessaan. Lisäksi kiusaaminen on tarjonnut efektiivset työkalu-esimerkit siitä kuinka valtaa saavutetaan. Elämä on opettanut kiusattua siitä miten toisia kohdellaan.
Epäilemättä kiusatulta vaaditaan ikuista joustoa ja jaksamista olla parempi ihminen. Onhan se kaikille niin paljon mukavampaa. Toisaalta vaatimus on täysin mielivaltainen ja kohtuuton. Onhan kiusattu jo murrettu aikaisemminkin."Epäilemättä kiusatulta vaaditaan ikuista joustoa ja jaksamista olla parempi ihminen. Onhan se kaikille niin paljon mukavampaa."
Jos tuo viittaa minun kirjoitukseeni, johon se on vastauksena, niin se on kyllä vähän erikoinen tulkinta. Minä en todellakaan vaatisi kiusatulta mitään ikuista kestämistä ja kykyä olla ylimaallisen hyvä ihminen, ei kenenkään tarvitse kestää tuollaista, ja jos olet ap niin en ainakaan sinun kengissäsi pystyisi koskaan antamaan kiusaajille anteeksi. Kantaisin taatusti loppuelämäni vihaa ja katkeruutta heitä kohtaan, en "pääsisi yli", en voisi unohtaa kokemaani, vaikka tietysti elämään pitäisi löytää uutta, positiivista sisältöä. Minua kiusattiin paljon vähemmän väkivaltaisesti, enkä silti pääse siitä koskaan kunnolla yli. En tosin enää tunne minkäänlaista pelkoa kiusaajiani kohtaan, vihaa ja halveksuntaa vain. Edistystä kai sekin.
Tosiaankin ainoa osio, jota ihmettelin, on miespuolisten kiusattujen yleinen taipumus (ei siis välttämättä juuri tämän ketjun tapauksessa) vihata enemmän ja aktiivisemmin naisia, jotka eivät osallistuneet kiusaamiseen, kuin itse kiusaajia. Minusta se kuulostaa kovin vahvasti transferenssilta, ja sinun kuvauksesi vahvistaa käsitystäni: kiusaajat "nujersivat" kiusatun, eikä sitä kokemusta halua kohdata uudelleen edes muistoissa, joten naiset ovat tavallaan paljon helpompi kohde vihalle. Vähäpätöisempiä, heikompia, halveksittavampia olentoja, joilla ei ole muuta virkaa kuin "levitellä vittuaan". Helppohan tuota on vihata, kun sitä kohtaan voi tuntea ylemmyyttä.
Kysymys tietysti kuuluu, miksi status quon pitäisi olla kiusatun mielessä niin kuin kuvailit, että kiusaajat ovat muka ikuisia voittajia ja kerran nujerretut ikuisia häviäjiä. Kiusaajat voittivat ehkä silloin aiemmin, yksipuolisessa pelissä jossa ei ollut sääntöjä eikä mitään järkeä, mutta kukaan meistä ei elämän loppupeleissä voita tai häviä ennen kuin arkun kansi on kiinni. - Voi kevät...
---- kirjoitti:
Vaikka olen itse koulukiusattu, niin minulla on kokemusta ainoastaan tästä täysin muserretusta itsetunnosta, ei naisten rakastumisesta kiusaajiin. Kuitenkin, jos se on totta, se tuntuu kiusatusta tietysti lähtökohtaisesti väärältä: palkitaan rikoksen tekijä ja rangaistaan uhria. Kiusaaja voi siis tavallaan päättää jo ennen teini-ikää romahduttaa täysin jonkun toisen koko elämä, ei pelkästään sillä hetkellä, vaan koko loppuelämäksi.Kaikki pojat koulussa ihailivat niitä nälviviä, töniviä ja julmia suosittuja ja kauniita tyttöjä. AIVAN samalla tavalla. Kiusattu ja nälvinnän kohteena ollut tyttö ei saanut huomiota keneltäkään, vaan esimerkiksi huomautuksia pojilta siitä että hän ei tule saamaan munaa koskaan.
Kiusaajatytöt palkittiin urheilevilla, komeilla poikaystävillä, kiusattu tyttö jäi yksin.
Pitäisikö siis myös kiusattujen tyttöjen vihata miehiä? Tehän palkitsitte ne suositut ja kauniit ilkeät tytöt huomiollanne.
Vai voitaisko vaan sopia, että teinit ovat julmia? - a45wetaggrw
11+14 kirjoitti:
Ihmettelen sitä kuitenkin yleisenä ilmiönä, että kun poikaa kiusataan poikien toimesta, poika purkaa myöhemmin vihansa ja halveksuntansa enemmän naisiin. Onko se psyykkisesti helpompaa, vai onko ihan oikeasti miehillä niin vahva solidaarisuuden tunne, vai mitä ihmettä se on? Jos poikajoukko kiduttaa poikaa, miksei pojan luottamus mene miessukupuoleen, vaan koko naissukupuoleen aina jonkin mutkan kautta? En viittaa eritoten ap:hen, vaan mietin yleisemmällä tasolla. Naisilla se tuntuu menevän hiukan loogisemmin, tyttöjen kiusaamat tytöt eivät luota helpolla naisiin, eivätkä poikien kiusaamat miehiin.Toisilta pojilta on helpompi hyväksyä kiusaaminen ja väkivalta. Mutta kun on lapsesta saakka ajatellut että tytöt on jotenkin empaattisempia jne. Niin heidän kääntyminen sinua vastaan tuntuu monin verroin murskaavammalle kuin näiden poikien kiusaaminen, joka on jollain tavalla ollut aina itsestäänselvää. Kyllä miehille naisen halveksunta tai viha on aina monta kertaa voimakkaampaa ja myrkyllisempää kuin miesten vastaava. Asiaa pahentaa vielä se että nämä samat tytöt on olleet niitä joista kiusattu on ehkä ajatellut kaipaavasti.
- 4atw4wtsfdg
11+14 kirjoitti:
"Epäilemättä kiusatulta vaaditaan ikuista joustoa ja jaksamista olla parempi ihminen. Onhan se kaikille niin paljon mukavampaa."
Jos tuo viittaa minun kirjoitukseeni, johon se on vastauksena, niin se on kyllä vähän erikoinen tulkinta. Minä en todellakaan vaatisi kiusatulta mitään ikuista kestämistä ja kykyä olla ylimaallisen hyvä ihminen, ei kenenkään tarvitse kestää tuollaista, ja jos olet ap niin en ainakaan sinun kengissäsi pystyisi koskaan antamaan kiusaajille anteeksi. Kantaisin taatusti loppuelämäni vihaa ja katkeruutta heitä kohtaan, en "pääsisi yli", en voisi unohtaa kokemaani, vaikka tietysti elämään pitäisi löytää uutta, positiivista sisältöä. Minua kiusattiin paljon vähemmän väkivaltaisesti, enkä silti pääse siitä koskaan kunnolla yli. En tosin enää tunne minkäänlaista pelkoa kiusaajiani kohtaan, vihaa ja halveksuntaa vain. Edistystä kai sekin.
Tosiaankin ainoa osio, jota ihmettelin, on miespuolisten kiusattujen yleinen taipumus (ei siis välttämättä juuri tämän ketjun tapauksessa) vihata enemmän ja aktiivisemmin naisia, jotka eivät osallistuneet kiusaamiseen, kuin itse kiusaajia. Minusta se kuulostaa kovin vahvasti transferenssilta, ja sinun kuvauksesi vahvistaa käsitystäni: kiusaajat "nujersivat" kiusatun, eikä sitä kokemusta halua kohdata uudelleen edes muistoissa, joten naiset ovat tavallaan paljon helpompi kohde vihalle. Vähäpätöisempiä, heikompia, halveksittavampia olentoja, joilla ei ole muuta virkaa kuin "levitellä vittuaan". Helppohan tuota on vihata, kun sitä kohtaan voi tuntea ylemmyyttä.
Kysymys tietysti kuuluu, miksi status quon pitäisi olla kiusatun mielessä niin kuin kuvailit, että kiusaajat ovat muka ikuisia voittajia ja kerran nujerretut ikuisia häviäjiä. Kiusaajat voittivat ehkä silloin aiemmin, yksipuolisessa pelissä jossa ei ollut sääntöjä eikä mitään järkeä, mutta kukaan meistä ei elämän loppupeleissä voita tai häviä ennen kuin arkun kansi on kiinni.Minua on kiusattu peruskoulussa, mutten vihaa naisia mitenkään enemmän. Kiusaajani olivat poikia, mutta oli siinä sivussa joku heidän "tyttöystävänsäkin" joka osallistui nimittelyyn. Enemmänkin siitä meni luottamus kaikkiin ihmisiin. Tietenkin se luottamuksen meneminen naisiin tuntuu pahemmalta, koska naiset tai tytöt on kuitenkin niitä joiden läheisyyttä kaipasi. En kuitenkaan ole missään vaiheessa vihannut naisia. Joten älä yleistä että kaikki kiusatut miehet vihaisi naisia. Minä en nykyään vihaa ketään ja luottamusta ihmisiin olen alkanut saamaan takaisin vasta lähelle kolmikymppisenä. Oma kiusatuksi tulemiseni ei kuitenkaan ollut noin rankkaa kuin ap:llä. Enempi se oli toistuvaa nimittelyä, pilkkanimiä ja henkistä painostusta.
- at4tawrtgasgs
11+14 kirjoitti:
"Epäilemättä kiusatulta vaaditaan ikuista joustoa ja jaksamista olla parempi ihminen. Onhan se kaikille niin paljon mukavampaa."
Kysymys tietysti kuuluu, miksi status quon pitäisi olla kiusatun mielessä niin kuin kuvailit, että kiusaajat ovat muka ikuisia voittajia ja kerran nujerretut ikuisia häviäjiä. Kiusaajat voittivat ehkä silloin aiemmin, yksipuolisessa pelissä jossa ei ollut sääntöjä eikä mitään järkeä, mutta kukaan meistä ei elämän loppupeleissä voita tai häviä ennen kuin arkun kansi on kiinni.Omista kiusaajistani vielä sen verran, että nykyään he ketkä minua kiusasivat ovat huonosti menestynyttä roskasakkia, alkoholisteja ja mitä lie syrjäytyneitä hampuuseja ja jotkut jopa rikollisia. Itse taas olen sosiaalisesti menestynyt, älykäs, herkkä ja ulkoiselta habitukseltani jopa suht. tyylikäs. Luottamuksen meneminen ihmisiin, vastakkainen sukupuoli mukaanlukien ja heikko itsetunto ylipäätään, on kuitenkin varmistanut sen, että menestystä naisrintamalla ei ole sanottavammin ollut. Nekin pari naisjuttua mitä on ollut, on kariutunut siitä syystä että olen ollut niin solmussa ja lopulta saanut jotain huonosta itsetunnosta kumpuavia raivokohtauksia ja vetäytynyt omaan kuoreeni. Jälkeenpäin ymmärsin, että yritin (henkisesti) loukata näitä tyttöjä ennen kuin he ehtisivät loukata minua. Näitä muinaishistoriassa koetun kiusattuna olon jättämiä jälkiä tässä yritetään vieläkin selvitellä ja parannella.
11+14 kirjoitti:
Pakko tehdä korjaus edelliseen viestiini, sillä eihän siinä ole mitään epäselvyyttä, että tällaiset tytöt olivat halveksuttavia: "Muistan aina ne tytöt, jotka olivat vieressä hihittämässä kun minua polteltiin sytkärillä ja samat tytöt myöhemmin kiehnäämässä kiduttajieni kanssa." Laskisin nuo tytöt itsekin kiusaajiksi, eli vakka kantensa valitsee... samanlaisia paskoja pojat ja tyttöystävätkin!
Mutta tämä kohta ap:n viestissä vaivaa minua eniten: "Lukiossa yritin kömpelösti lähestyä kilttejä tyttöjä, jotka eivät olleet osallistunut minun pilkkaamiseeni. Tulin kuitenkin tylysti torjutuksi. Myös kiltit tytöt haaveilivat niista samoista pahoista pojista, joiden kanssa tuhmat tytöt hengailivat." Se kuulostaa vähän siltä, että kirjoittaja laittaa samaan kastiin sivussa nuo hihittelevät tuhmat tytöt, ja kaikki muut tytöt, jotka eivät syystä tai toisesta olleet hänestä kiinnostuneita. Ellei hänellä ole selvännäkijän lahjoja, ap:n oletus, että myös nämä kiltit tytöt haaveilivat pahoista pojista, on pelkkää otaksumista joka sopii hyvin tähän moraaliseen kuvioon, että naiset ovat pohjimmiltaan pahoja ihmisiä, jotka palkitsevat pahuutta ja sylkevät uhrin päälle. Minä taas otaksun, kokemuksieni pohjalta kilttinä lukiolaistyttönä jolla oli kavereina muita kilttejä lukiolaistyttöjä, että tämä ap:n oletus on kaukana totuudesta. Ilkeät pojat saivat minussa aikaan inhoreaktion, mutta en minä silti rakastunut ihan jokaiseen kilttiinkään poikaan, joka sattui tulemaan vastaan. Valitettavasti?"En silti ap:n asemassa halveksisi noita tyttöjä *enemmän* kuin kiusaajapoikia, vaan ehkä molempia yhtä paljon."
Tämän allekirjoitan. Tuossa tilanteessa kuitenkin sattuu eniten se, että jotkut eivät vain hyväksy tällaista toiminta, vaan oikein *rohkaisevat* siihen. Vielä kun lasketaan mukaan katkeruus siitä, että nää oikein "rohkeat pahistytöt" voivat tuossa iässä tehdä mitä vain, koska miehillä ei ole oikeutta käyttää väkivaltaa naisia kohtaan. He voivat tehdä mitä lystääväät ja kuitenkin valitsevat tällaiset törkeydet. Täsmälleen samanarvoista - ja ihan yhtä raukkamaista toimintaa, kuin kiusaajienkin osalta.
- nainen pahuuden alku
naisella on seksuaalista määräämisvaltaa eli mitä enemmän nainen voi omalla päätöksellä palkita miehiä seksillä - sitä enemmän pahuutta on.
Naiset palkitsevat henkisesti ja fyysisesti pahat miehet antamalla seksiä ja toimivat polttoaineena pahuudella.
Jos miehet hallitsisivat naisten seksuaalisuutta, eivät he antaisi naisten palkita seksillä pahuutta.- tatuoitu lihas
luonnostaan kilttien miesten täytyy vähintään esittää pahaa tai muuttua siksi aikaa, että saa naisen iskettyä.
- Vastenmielistä mutta
tatuoitu lihas kirjoitti:
luonnostaan kilttien miesten täytyy vähintään esittää pahaa tai muuttua siksi aikaa, että saa naisen iskettyä.
taitaa tolla totta!
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/2010/06/jotain-on-mennyt-pahasti-vikaan.html
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/2010/09/ope-tykkaa-vain-tytoista.html
Nynny Nyhverö on myös koulukiusattu, syrjäytynyt, yksinäinen ja todella katkera ATM.- ANsiuduiwfuiweiufeiu
OIkeastaan minä sympatiseeraan sitä että nämä asiat toistuvat nykyisessäkin koulujärjestelmässä.
Entä jos me ATM:t alkaisimmekin nyt - aikuisina - puolustamaan nykyisiä koulukiusttuja?
Mitä jos lähettäisimme nykyisten sukupolvien koulukiusaajille viestin omista 5-10 vuoden takaisista koulukiusaamiskokemuksistamme? On selvää ettemme voi oikein enää auttaa itseämme - eikä yhteiskuntakaan tietenkään auta meitä vaan palvoo entisiä koulukiusaajia... Mutta entäpä jos me katkaisemmekin koulukiusaamisen kierteen nykyiseltä sukupolvelta?
Oletko koulukiusattu?
Me voimme tehdä asialle jotain - ja me teemme asialle jotain vaikka se tarkoittaisi että me itse kärsimme jokatapauksessa. Miksi meidän pitäisi noudattaa "sääntöjä" - mehän olemme vapaita sellaisesta yksinkertaisesti siksi ettei millään ole mitään väliä eivätkä säännöt koskeneet meitä (paitsi pakot. So?).
MItä jos lähettäisimme kiusaajille ja heidän parempiosaisille vanhemmilleen viestin että heidän kultamussukoiltaan katkeilee nykyään sormia kun he koskevat meidän suojelemiimme lapsiin - niihin tunnollisiin, älykkäisiin, hyväntahtoisiin?
Eikö se ole järkevää? Minua ei haittaa mennä vaikka vankilaan siksi että katkaisen jonkun koulukiusaajan käden, minua - aikuista miestä. En tunne sympatiaa heitä kohtaan. Minä en menetä siinä yhtään mitään paskasta elämästäni. Sensijaan voin auttaa jotakuta kaltaistani suojelemalla hänen eheyttään. Ehkä niin yhteisömme pärjää lopulta paremmin kun kiusaajien hegemonia saadaan murrettua?
Me emme pystyneet puolustautumaan vuosia sitten lapsina. Mutta nyt olemme aikuisia tai nuoria aikuisia.
Nyt pystymme puolustamaan kaltaisiamme. - ASjfnsdkjkfskdjsdds
ANsiuduiwfuiweiufeiu kirjoitti:
OIkeastaan minä sympatiseeraan sitä että nämä asiat toistuvat nykyisessäkin koulujärjestelmässä.
Entä jos me ATM:t alkaisimmekin nyt - aikuisina - puolustamaan nykyisiä koulukiusttuja?
Mitä jos lähettäisimme nykyisten sukupolvien koulukiusaajille viestin omista 5-10 vuoden takaisista koulukiusaamiskokemuksistamme? On selvää ettemme voi oikein enää auttaa itseämme - eikä yhteiskuntakaan tietenkään auta meitä vaan palvoo entisiä koulukiusaajia... Mutta entäpä jos me katkaisemmekin koulukiusaamisen kierteen nykyiseltä sukupolvelta?
Oletko koulukiusattu?
Me voimme tehdä asialle jotain - ja me teemme asialle jotain vaikka se tarkoittaisi että me itse kärsimme jokatapauksessa. Miksi meidän pitäisi noudattaa "sääntöjä" - mehän olemme vapaita sellaisesta yksinkertaisesti siksi ettei millään ole mitään väliä eivätkä säännöt koskeneet meitä (paitsi pakot. So?).
MItä jos lähettäisimme kiusaajille ja heidän parempiosaisille vanhemmilleen viestin että heidän kultamussukoiltaan katkeilee nykyään sormia kun he koskevat meidän suojelemiimme lapsiin - niihin tunnollisiin, älykkäisiin, hyväntahtoisiin?
Eikö se ole järkevää? Minua ei haittaa mennä vaikka vankilaan siksi että katkaisen jonkun koulukiusaajan käden, minua - aikuista miestä. En tunne sympatiaa heitä kohtaan. Minä en menetä siinä yhtään mitään paskasta elämästäni. Sensijaan voin auttaa jotakuta kaltaistani suojelemalla hänen eheyttään. Ehkä niin yhteisömme pärjää lopulta paremmin kun kiusaajien hegemonia saadaan murrettua?
Me emme pystyneet puolustautumaan vuosia sitten lapsina. Mutta nyt olemme aikuisia tai nuoria aikuisia.
Nyt pystymme puolustamaan kaltaisiamme.Epäilemättä ajatus synnyttää negatiivisia fiiliksiä koska kyse on lapsiin kohdistuvasta väkivallasta.
Mutta koulukiusaaminen on lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa joka on yhteisössämme normitettua - vaikka sille normitukselle ei ole mitään perustetta. Tuo "Maan tapa" on uskonnon kaltainen paradigma jota vastaan tulee taistella. Mikäli ihmisillä ei ole sydäntä ja järkeä nähdä kiusaamisen sairautta ja puuttua siihen tarvittavin uhria suojelevin välinein on silloin yhteisömme epäonnistunut ja kylvää jatkossakin kiusaamiskulttuuria - sekä sen pitkäaikaisia negatiivisia seurauksia.
Sitä kutsutaan vastuuttomuudeksi.
Tässä asiassa pitää kysyä että harrastaako vastuuttomuutta kisuaamisen suhteen vai tuomitako ja toimia kiusaamista vastaan toimivin keinoin vaikka se tarkoittaisi moraalisesti väärää lapseen kohdistuvaa väkivaltaa?
Minä olen valmis hyväksymään väkivallan jos se estää kiusaamisen - koska kiusaaminen on väkivaltaa joka hyväksytään katsomalla sormien läpi. Sympatiani ovat uhrin puolella, jos "normaalien ihmisten" sympatiat olisivat uhrien puolella he toimisivat koulukiusaamista vastaan. Mutta nyt koulukiusaaminen on suorastaan kansalaisoikeus joillekuille.
Oikeudeton väkivaltainen taistelu koulukiusaamista vastaan on tasapainottava voima - halusitte tai ette. SIltä pikkusaatanalta katkeaa hampaita ja se on ihan oikein sillä pikkusaatana kiduttaa toisia lapsia. Myöhemmin pikkusaatanasta tulee iso saatana joka epäilemättä jatkaa toisten kyykyttämistä. Sellainen ei ole yhteisölle hyvä asia. Tilanteeseen pitää ja kannattaa puuttua voimallisesti - jos sitä ei tee virallinen puoli jää asian todellinen hoitaminen epäviralliselle taholle.
Entiset koulukiusatut - nujerretut - ovat juurikin hyvä sakki tähän. Heillä ei ole yhteiskunnallista asemaa ja he ovat jokatapauksessa menetettyjä ihmisiä koska heidät kiusattiin elämättömäksi. Juuri sieltä nousee oikeudentunto koska noita ihmisiä koskee kiusaamisen seuraukset niin kouriintuntuvasti ja he ovat esimerkkejä siitä mitä kiusaaja-perkeleet oikeasti aikaansaavat "maan tapaa" noudattaessaan. - ALSmdlkmdflksmsdfkfd
ASjfnsdkjkfskdjsdds kirjoitti:
Epäilemättä ajatus synnyttää negatiivisia fiiliksiä koska kyse on lapsiin kohdistuvasta väkivallasta.
Mutta koulukiusaaminen on lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa joka on yhteisössämme normitettua - vaikka sille normitukselle ei ole mitään perustetta. Tuo "Maan tapa" on uskonnon kaltainen paradigma jota vastaan tulee taistella. Mikäli ihmisillä ei ole sydäntä ja järkeä nähdä kiusaamisen sairautta ja puuttua siihen tarvittavin uhria suojelevin välinein on silloin yhteisömme epäonnistunut ja kylvää jatkossakin kiusaamiskulttuuria - sekä sen pitkäaikaisia negatiivisia seurauksia.
Sitä kutsutaan vastuuttomuudeksi.
Tässä asiassa pitää kysyä että harrastaako vastuuttomuutta kisuaamisen suhteen vai tuomitako ja toimia kiusaamista vastaan toimivin keinoin vaikka se tarkoittaisi moraalisesti väärää lapseen kohdistuvaa väkivaltaa?
Minä olen valmis hyväksymään väkivallan jos se estää kiusaamisen - koska kiusaaminen on väkivaltaa joka hyväksytään katsomalla sormien läpi. Sympatiani ovat uhrin puolella, jos "normaalien ihmisten" sympatiat olisivat uhrien puolella he toimisivat koulukiusaamista vastaan. Mutta nyt koulukiusaaminen on suorastaan kansalaisoikeus joillekuille.
Oikeudeton väkivaltainen taistelu koulukiusaamista vastaan on tasapainottava voima - halusitte tai ette. SIltä pikkusaatanalta katkeaa hampaita ja se on ihan oikein sillä pikkusaatana kiduttaa toisia lapsia. Myöhemmin pikkusaatanasta tulee iso saatana joka epäilemättä jatkaa toisten kyykyttämistä. Sellainen ei ole yhteisölle hyvä asia. Tilanteeseen pitää ja kannattaa puuttua voimallisesti - jos sitä ei tee virallinen puoli jää asian todellinen hoitaminen epäviralliselle taholle.
Entiset koulukiusatut - nujerretut - ovat juurikin hyvä sakki tähän. Heillä ei ole yhteiskunnallista asemaa ja he ovat jokatapauksessa menetettyjä ihmisiä koska heidät kiusattiin elämättömäksi. Juuri sieltä nousee oikeudentunto koska noita ihmisiä koskee kiusaamisen seuraukset niin kouriintuntuvasti ja he ovat esimerkkejä siitä mitä kiusaaja-perkeleet oikeasti aikaansaavat "maan tapaa" noudattaessaan.Koulukiusaajat ovat rinnastettavissa rikollisiin joilla on mielenterveydellinen ongelma. Aivan kuten nyt aikuisille on eristävä kriminaali-psykologia pitäisi myös lapsille olla eristävä kriminaali-psykologiansa. Kiusaamisen yksiselitteinen julistaminen antisosiaaliseksi eli VÄÄRÄKSI käytökseksi sekä kyseisestä käytöksestä yhteisöstä sulkeminen (ts. sosiaalisen kontaktien rajoittaminen koska kyseessä on sairaus joka vahingoittaa toisia ihmisiä) olisi minimi-vaatimus.
Toisin sanoen, kiusaajat tulee yksipuolisesti tuomita toiminnastaan. Heidät pitää sulkea määräajaksi ulos systeemistä eikä suinkaan "neuvottelemaan" uhrin ja kiusaajan välillä. Vaan uhria pitää suojella kiusaajan kustannuksella. Ts. sosiaalisen hinnan maksaa kiusaaja. Hänet leimataan eikä uhria pyritä "tasavertaistamaan" kiusaajan kanssa koska SE ALENTAA UHRIN ARVOA. Kiusaaja on toiminnassan arvoton ja se pitää hänelle näyttää selvästi eikä suinkaan "neuvotella" hänen kanssaan kuten nyt tehdään. Kiusaaja jätetään sivuun - erotetaan yhteisöstään - ja uhri korotetaan oikeassa olevaksi, sosiaalisesti hyväksytyksi ja huomion keskipisteeksi.
Se on ainoa tapa puuttua kiusaamiseen oikeasti ja nujertaa kiusaamisen seuraukset. Uhrin ehdoilla, ei kiusaajan. Kiusaaja tekee kiusaajan arvottomaksi ja tuo arvottomuus pitää osoittaa hänelle selvästi. Ns."armo" koskettaa vain niitä jotka luopuvat kiusaamisestaan.
Kuinka kauan yhteisömme silittelee näitä rikollisiin psykopaatteihin rinnastettavia ihmisiä sen sijaan että auttaa uhria ja osoittaa kiusaajalle hänen olevan täydellisen väärässä ja toimivan virheellisesti? - KAMKfslsnfdknskfdsnk
ALSmdlkmdflksmsdfkfd kirjoitti:
Koulukiusaajat ovat rinnastettavissa rikollisiin joilla on mielenterveydellinen ongelma. Aivan kuten nyt aikuisille on eristävä kriminaali-psykologia pitäisi myös lapsille olla eristävä kriminaali-psykologiansa. Kiusaamisen yksiselitteinen julistaminen antisosiaaliseksi eli VÄÄRÄKSI käytökseksi sekä kyseisestä käytöksestä yhteisöstä sulkeminen (ts. sosiaalisen kontaktien rajoittaminen koska kyseessä on sairaus joka vahingoittaa toisia ihmisiä) olisi minimi-vaatimus.
Toisin sanoen, kiusaajat tulee yksipuolisesti tuomita toiminnastaan. Heidät pitää sulkea määräajaksi ulos systeemistä eikä suinkaan "neuvottelemaan" uhrin ja kiusaajan välillä. Vaan uhria pitää suojella kiusaajan kustannuksella. Ts. sosiaalisen hinnan maksaa kiusaaja. Hänet leimataan eikä uhria pyritä "tasavertaistamaan" kiusaajan kanssa koska SE ALENTAA UHRIN ARVOA. Kiusaaja on toiminnassan arvoton ja se pitää hänelle näyttää selvästi eikä suinkaan "neuvotella" hänen kanssaan kuten nyt tehdään. Kiusaaja jätetään sivuun - erotetaan yhteisöstään - ja uhri korotetaan oikeassa olevaksi, sosiaalisesti hyväksytyksi ja huomion keskipisteeksi.
Se on ainoa tapa puuttua kiusaamiseen oikeasti ja nujertaa kiusaamisen seuraukset. Uhrin ehdoilla, ei kiusaajan. Kiusaaja tekee kiusaajan arvottomaksi ja tuo arvottomuus pitää osoittaa hänelle selvästi. Ns."armo" koskettaa vain niitä jotka luopuvat kiusaamisestaan.
Kuinka kauan yhteisömme silittelee näitä rikollisiin psykopaatteihin rinnastettavia ihmisiä sen sijaan että auttaa uhria ja osoittaa kiusaajalle hänen olevan täydellisen väärässä ja toimivan virheellisesti?Aijoo. Ja jos lapsi kiusaa koulussa koko perhe pitäisi lähettää automaattisesti - sakon uhalla - psykologin juttusille. Sellaisessa perheessä on jotain pahasti vialla.
- realisti m
KAMKfslsnfdknskfdsnk kirjoitti:
Aijoo. Ja jos lapsi kiusaa koulussa koko perhe pitäisi lähettää automaattisesti - sakon uhalla - psykologin juttusille. Sellaisessa perheessä on jotain pahasti vialla.
Ongelmana on vain se, että yleensä koulukiusatuiksi joutuvat köyhät äpärät, jotka erottaa jo vaatetuksesta. Sitten kun kotonakin on alistettu koko ikä, niin on luonnollista ottaa koulussa alistuja rooli.
Iso osa kiusatuista vaatii sitä apua kiusaajiin verrattuna - Oma näppituntumani
realisti m kirjoitti:
Ongelmana on vain se, että yleensä koulukiusatuiksi joutuvat köyhät äpärät, jotka erottaa jo vaatetuksesta. Sitten kun kotonakin on alistettu koko ikä, niin on luonnollista ottaa koulussa alistuja rooli.
Iso osa kiusatuista vaatii sitä apua kiusaajiin verrattunakyllä on että kiusatut tulevat usein tavallista, hyvistä perheistä ja kiusaajat ovat juuri niitä YH:den moraalikasvatusta vaille jääneitä häirikkömukuloita. Kiltteys ja "hyvyys" johtavat kiusaamiseen usein.
- Turha taas leimata
Oma näppituntumani kirjoitti:
kyllä on että kiusatut tulevat usein tavallista, hyvistä perheistä ja kiusaajat ovat juuri niitä YH:den moraalikasvatusta vaille jääneitä häirikkömukuloita. Kiltteys ja "hyvyys" johtavat kiusaamiseen usein.
sinkkuäitejä. He kasvattavat lapsensa siinä missä muutkin.
ANsiuduiwfuiweiufeiu kirjoitti:
Oletko koulukiusattu?
Nyt pystymme puolustamaan kaltaisiamme.Idea on ihan hyvä. Meidän entisten kiusattujen pitää yhdistää voimamme ja taistella nykyisten ja tulevien kiusattujen puolesta. Mutta kostopartioiden järjestäminen ei tule koskaan onnistumaan. Harvalla on siihen tarpeeksi munaa. Sitäpaitsi toiminnan yhteiskunnalliset vaikutukset olisivat todella vähäisiä. Ne muutamat uskaliaat heitettäisiin äkkiä Niuvanniemeen. Ja siinä olisi kiusaajille mahdollisuus teettää likaiset työt ulkopuolisilla. Olisi helppoa kertoa valheellinen tarina, jonka seurauksena koulun pahiten kiusattu nynny saisi kostopartiolta turpaansa. Huomatkaa myös, että viime aikojen kouluammuskeluilla ei ollut juurikaan vaikutusta kiusattujen asemaan. Kävi päinvastoin, nyt jokaista nynnyä ja nyhveröä epäillään potentiaaliseksi joukkomurhaajaksi. Ammuskeluista hyötyivät ainoastaan psykiatria ja kaikenmaailman lässyttäjät, joille yhteiskunnan rahahanat ovat nyt auki.
Pitäisi saada aikaiseksi todellinen vyöry, hyökyaalto, joka ravistelee yhteiskuntaa pohjia myöten. Mitä useampi näyttää keskisormea yhteiskunnalle, sitä parempi. Vastalauseen pitää olla sellainen, että jokainen entinen ja nykyinen kiusattu uskaltaa sen tehdä.
Nynny Nyhverö kehittelee ideaa eteenpäin. Sillä aikaa kiusattujen kannattaa noudattaa Nynnyn ohjeita:
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p/ohjeita-kiusatulle.html- KFSksfnfdndskdfnifdn
Oma näppituntumani kirjoitti:
kyllä on että kiusatut tulevat usein tavallista, hyvistä perheistä ja kiusaajat ovat juuri niitä YH:den moraalikasvatusta vaille jääneitä häirikkömukuloita. Kiltteys ja "hyvyys" johtavat kiusaamiseen usein.
Kiusaaminen ei liity sosioekonomiseen asemaan. Molemmista joukoista tulee sekä psyykkisesti vääristyneitä kiusaajia että niitä kunnollisia ihmisiä. On naurettavaa että teette tästä rahakysymyksen.
Perheen köyhyys voi olla syy kiusaamiselle siinä missä korkea varallisuuskin, tunnetustihan kiusaajat eivät tarvi syitä vaan TEKOSYITÄ.
- 9+10
Ei mulla oikein muuta, kuin aloittajalle kamala määrä sympatiaa. :( Huom, ei sääliä, vaan sympatiaa.
Olen ehkä ollut poikkeuksellinen siinä mielessä, että olin ala-asteella kiusattu tyttö (aina jonkun piti olla se) mutta yläasteella minusta tuli ikäryhmämme suosituimpia. Kiusaaminen jätti kuitenkin jälkensä, tosin väitän että olisin ilman sitäkin väistämättä "oikealla" puolella, sen verran nöyräksi ja kiltiksi minut on kasvatettu (tiedä sitten onko äitiäni joskus koulukiusattu, enkä enää nykyään voi kysyäkään). Minä en siis ollut komppaamassa näitä kiusaavia poikia tai sen enempää tyttöjäkään, vaan puutuin aina kun kohtasin sellaisen tilanteen. Lisäksi oma nykyinen miesystäväni on entinen koulukiusattu ja kärsii siitä vieläkin; huono itsetunto, esiintymiskammo jne. - myös ex-kiusattu
Huhhuh. Rankkaa tekstiä.
Minua kiusattiin 80-luvulla ala-asteen lopussa ja erityisesti yläasteella aika rankasti, mutta ei se sentään tuollaista ollut. Kunnolla turpaan tuli kai vain pari kertaa. Pienempää mätkimistä oli usein. Ja pyörän ja vaatteiden rikkominen oli arkipäivää.
Toinen iso ero oli, että en muista tyttöjen mitenkään osallistuneen toimintaan, ei edes katselijana. Tietenkään he eivät osoittaneet mitään mielenkiintoa kiusatuksi tiedettyä kohtaan. Minä ainakin luulin että pienessä kaupungissa kaikki suunnilleen saman ikäiset tiesivät, että tuota tyyppiä kiusataan (oli vain yksi yläaste, jossa koko ikäluokka kävi koulua).
Aluksi oli muutamia puolustajia, ala-asteella. Luokkahenki oli silloin aika hyvä. Yläasteella muita ei enää kiinnostanut. En minä usko, että kiusaajia olisi niin kovasti pelätty. Olivathan he koulun "kovikset", mutta satavarmasti olisivat ottaneet turpiinsa esim. urheilijapojilta. Mutta sosiaalinen statukseni oli laskenut niin alas, että kavereita ei käytännössä ollut. Edes muut vähemmän arvostetut eivät kovin aktiivisesti halunneet kaveerata, etteivät itse olisi joutuneet kiusatuiksi.
Lukiossa tilanne muuttui täysin. Se oli jännä huomata. Sinne tuli porukkaa laajemmalta alueelta ja uusissa porukoissa sain taas kavereita ja oman paikkani.
Joskus olen kuullut kiusaamiskeskusteluissa, että tällainen fyysinen kiusaaminen olisi lievempää kuin henkinen, esim. nälviminen ja syrjään jättäminen. Se on hyvin romantisoitu kuva. Että fyysinen, ainakin ennen yleensä poikien välinen, olisi jotain suunnilleen tasa-arvoisten kaverien keskinäistä nahistelua tyyliin "turpaan vaan ja sitten ollaan sujut". Paskan marjat se noin mene. Kiusattu on täysin alisteinen kiusaajilleen. Ja fyysiseen kiusaamiseen kuuluu AINA erittäin vahva henkinen väkivalta. Fyysisellä väkivallalla tai sen uhalla tuotetaan toiselle ahdistusta ja pelkoa ja viestitään hänen alisteista asemaansa. Fyysinen kiusaaminen on siten AINA pahempaa kuin pelkästään henkinen. Ei kai kukaan tosissaan aseta "henkistä perheväkivaltaakaan" (esim. ns. nalkuttaminen tai toisen haukkuminen) yhtä pahaksi tai pahemmaksi kuin puolison hakkaamista?- Sulle ei varmaan
tullut mieleenkään tehdä rikosilmoitusta asiasta, lapselle ei välttämättä tule. Nuohan olisivat olleet ihan selvää "poliisikamaa", olisi tullut ehkä vanhemmillekin vähän kuluja kasvattamatta jättämisestä. Eihän noi lapsukaiset olleet edes normaaleja. En kadehdi, vaikka loppuelämä olisi miten ulkoisesti menestyksekästä tahansa. Sairas maailma. Onneksi on vielä rehtejäkin ihmisiä, joiden seuraan voi hakeutua lämmittelemään. Ei se määrä, vaan laatu. Musta sellainen kiusattu, joka ei muutu kiusaajien kaltaiseksi, vaan jopa puolustaa muita syrjittyjä, on kuitenkin selvinnyt voittajana ja hänellä on jotain annettavaakin.
- Toiveikas juttuseura
Hei!
Ajattelin että kelpaisiko sinulle vaikka mailiseura näin aluksi? Olisi mukava saada auttaa vaikka vain juttuseurana. Mikäli olet halukas sähköpostisi ym. vastaavan kanssani niin teet minut vilpittömästi iloiseksi.
Jos et uskalla sähköpostiasi tähän oikein vain laittaa niin laita se vaikka jollain salakielellä (jonka kuitenkin pystyy avaamaan sellainen joka jaksaa yrittää =D).
Ystävällisin terveisin: Juttuseura? - QuickSapphire
Voisitteko olla kirjoittamatta niitä sukupuolihaukkumisia edes tänne? Minua ainakin henkilökohtaisesti otti sydämenpohjasta ja mietiskelin asiaa illalla ennen nukkumaanmenoa. Tunsin halua inhota näitä typeriä ihmisiä jotka sitä tekivät ja niitäkin yhtä lailla jotka sitä kannustivat ja myös nitä jotka sellaisen sallivat omassa näköpiirissään. Toivottavasti kärsivät loppuelämänsä omantunnontuskista.
Kirjoittajan kohdalla otan osaa. Paljon. Todella paljon. Luulen pääseväni kohtuu lähelle realistista tuntemusta siitä miltä se varmaankin tuntui. Toivon onnea ja menestystä ja sitä että tapaat ihmisen joka sinua vielä auttaa. Vaikka menneessä ei voi muuta kuin velloa, pidä silti luukut auki paremmalle tulevaisuudelle, eläkä vetäydy sisääsi lopullisesti.- Quick Silver
Totuus täytyy kertoa myös teistä haarojanne kiusaajille aukaisevista tyttösistä.
Tiedän että nyt vanhempana suakin kaduttaa mutta totuus on totuus... - QuickSapphire
Quick Silver kirjoitti:
Totuus täytyy kertoa myös teistä haarojanne kiusaajille aukaisevista tyttösistä.
Tiedän että nyt vanhempana suakin kaduttaa mutta totuus on totuus...*FACEPALM*
Urrrrgghhhh... (mitä minä tein ansaitakseni tämänkin kommentin..)
Meistä?? Ketä meitä täällä on? Mitä ihmeen haaroja? Mistä sinä puhut? Mitä minun pitäisi katua? Mikä totuus? - ASn je kjew ejkemefk
QuickSapphire kirjoitti:
*FACEPALM*
Urrrrgghhhh... (mitä minä tein ansaitakseni tämänkin kommentin..)
Meistä?? Ketä meitä täällä on? Mitä ihmeen haaroja? Mistä sinä puhut? Mitä minun pitäisi katua? Mikä totuus?Totuus on että me tunnemme ja tunteemme eivät välttämättä mahdu sinun ymmärtäämäsi tai suvaitsemaan raamiin jota tarjoat "kohtuudeksi".
Emme ole tai tule koskaan olemaan sellaisia kuin haluat. Me olemme se mitä olemme. Anna lasi - me valumme sen reunojen yli. Anna laatikko ja me tulemme saumoista ulos.
Et voi hallita meitä. Et voi ymmärtää meitä. Vain tunteissasi - syvimpänä vihan, turhautumisen ja epätoivon hetkinä - voit välähdyksenomaisesti tavoittaa hauraan yhteyden todelliseen olemukseemme.
Järkesi on muuttunut tarpeettomaksi ja huvittavaksi leluksi. - ....................
Quick Silver kirjoitti:
Tiedän että nyt vanhempana suakin kaduttaa mutta totuus on totuus...Hetkinen... eikö QuickSapphire ole mies?
- QuickSapphire
ASn je kjew ejkemefk kirjoitti:
Totuus on että me tunnemme ja tunteemme eivät välttämättä mahdu sinun ymmärtäämäsi tai suvaitsemaan raamiin jota tarjoat "kohtuudeksi".
Emme ole tai tule koskaan olemaan sellaisia kuin haluat. Me olemme se mitä olemme. Anna lasi - me valumme sen reunojen yli. Anna laatikko ja me tulemme saumoista ulos.
Et voi hallita meitä. Et voi ymmärtää meitä. Vain tunteissasi - syvimpänä vihan, turhautumisen ja epätoivon hetkinä - voit välähdyksenomaisesti tavoittaa hauraan yhteyden todelliseen olemukseemme.
Järkesi on muuttunut tarpeettomaksi ja huvittavaksi leluksi.Runollista! Mutta hä?
- kaikkipaskaaon
Et voi unohtaa sitä asiaa. Elämässäsi on varmasti paljon muitakin ongelmia, ja niitä ei voi poistaa unohtamalla. Ite olen kokenut samoja asioita mutta paljon lievemmästi. Kannattaa käydä salilla saadaksesi itsetuntoa, eikä ulkonäköä. Kun itse aloitin sen niin huomasin ennen tuloksia itsetuntoni kasvaneen. Siitä on hyötyä. Pärjäisit tappeluissa, vaikka niihin ei kannata joutua, mutta eipä tulisi muita haastamaan riitaa. Sit kun on kunnon lihakset, niin voi jo ruveta hommaamaan naista, moni nainen haluaisi siinä vaiheessa sinut, ja sinulla on valinnanvaraa. Jos nainen on vähänkin paha ihminen, niin sen huomaa nopeasti.
Ymmärrän kyllä, että on vaikeaa tehdä muutoksia, ja unohtaa menneitä, mutta kait se on aina jatkettava paremman tulevaisuuden toivossa. Kun on vaimo ja lapsia, niin ei tarvitse ainakaan yksin murehtia.
Elämä ja maailma on perseestä, asialle ei mahda mitään, paitsi aina voi luopua molemmista. - 14
Eniten minua suututtaa tässä tarinassa koululaitos ja opettajat. Eikö kukaan aikuinen muka huomannut mitään?
Tuollaisia kokemuksia ei voi mitenkään unohtaa. Mutta voit yrittää taistella niiden yli, se on nimittäin mahdollista. En todellakaan halua syyllistää sinua siitä, että et ole päässyt yli, vaan haluan muistuttaa, että sinunkin on mahdollista saada vielä onnellinen elämä. Helppoa se ei ole, mutta ei mahdotontakaan.
Minua itseänikin kiusattiin myös koulussa, mutta ei todellakaan yhtä pahasti kuin sinua. Kiusaaminen keskittyi lähinnä ala-asteelle, yläasteella se oli lievempää. Pienessä lukiossa porukka oli sen verran kypsää, että kiusaaminen oli erittäin vähäistä. Kerron omista kokemuksistani, koska näen niissä hieman yhteyttä sinun kokemuksiisi.
Eniten minua haukuttiin, ja todella rumasti haukuttiinkin. Pojat muistuttivat jatkuvasti, että olen aivan hirveä läski (pahimmillaan olin 5 kg ylipainoinen) ja oksettava hirviö, jonka olisi parasta kuolla. Myös minulle tuntemattomat ihmiset tiesivät nimeni ja huutelivat solvauksia perääni.
Tytötkin olivat välillä todella ilkeitä, esim. kerran luokkani tytöt tekivät luokassa kiertävän addressin, johon kerättiin minua vihaavien tyttöjen ja poikien nimiä. Siihen piirrettiin myös pilakuvia ja kerättiin haukkumasanoja. Lopulta minä sain vihkosen itselleni. Pahimmat kiusaajatytöt olivat myös poikien keskuudessa niitä suosituimpia. Joten eivät pojat tässä asiassa yhtään tyttöjä parempia ole. Kilttejä ja minua puolustavia tyttöjä haukuttiin, koska he olivat mukavia minulle. Heitä myös tuupittiin ja heiltä varasteltiin tavaroita.
Minä koin myös väkivaltaa, mutta se ei ollut yhtä pahaa kuin sinun kokemasi. Pojat potkivat, löivät ja tuuppivat. Sain usein mustelmia. Minua myös paiskottiin esineillä ja kerran työnnettiin alas n. 2 metrin korkeudesta. Tavaroitani varastettiin ja rikottiin. Joskus minulle tuntemattomatkin saattoivat tulla tuuppimaan tai läpsimään minua.
Itsetuntoni oli todellakin aivan nollissa ja harkitsin kuolemaa. Nyt 22-vuotiaana olen kuitenkin onnistunut saamaan elämästäni onnellista, mutta jouduin tosissani taistelemaan sen eteen.- ASKnfskjndsddnk
"Eniten minua suututtaa tässä tarinassa koululaitos ja opettajat. Eikö kukaan aikuinen muka huomannut mitään?"
Pohjimmiltaan opettajien tehtävä ei mielestäni ole valvoa koulun sosiaalisia suhteita vaan heidän tehtävänsä on ammetaan tietoja ja taitoja oppilaiden päihin. Opettaja on opettaja loppujen lopuksi; ei vahtimestari, poliisi, psykologi tai mikään muukaan instanssi.
Koululaitosta voidaan kritisoida - ja pitääkin kritisoida. Todelliset syypäät ovat niissä jotka näkevät kiusaamiseen puuttumattomuuden BUDJETTI asiana, eli oikeastaan mennään ihan hallintoon asti, kuntatasolla tai valtiotasolla.
Kouluissa pitäisi olla oma järjestysvastaavansa joka otaa aktiivisesti osaa oppilaiden välisiin kahinoihin ja "tuntee tilanteen" ihan oikeasti. Opettajilla on oppisuunnitelman kanssa ihan tarpeeksi puuhaa ja opettajatkin tarvitsevat taukonsa ja valmistautumisnsa seuraaviin tunteihin.
Koulukuraattoreita on liian vähän ja heidän puuttumismekanisminsa kiusaamiseen on väärä tai tehoton. Ts. tämä yksikkö ei jalkaudu mielestäni tarpeeksi aktiivisesti ja usein sinne tapahtumien keskelle. Samoin koulukuraattorin vaitiolovelvollisuus muodostaa kiusaajien suhteen ongelman. MInusta vaitiolovelvollisuudesta voisi luopua kiusaajien kohdalla koska kyse on rikokseen rinnastettavasta asiasta. - 14
ASKnfskjndsddnk kirjoitti:
"Eniten minua suututtaa tässä tarinassa koululaitos ja opettajat. Eikö kukaan aikuinen muka huomannut mitään?"
Pohjimmiltaan opettajien tehtävä ei mielestäni ole valvoa koulun sosiaalisia suhteita vaan heidän tehtävänsä on ammetaan tietoja ja taitoja oppilaiden päihin. Opettaja on opettaja loppujen lopuksi; ei vahtimestari, poliisi, psykologi tai mikään muukaan instanssi.
Koululaitosta voidaan kritisoida - ja pitääkin kritisoida. Todelliset syypäät ovat niissä jotka näkevät kiusaamiseen puuttumattomuuden BUDJETTI asiana, eli oikeastaan mennään ihan hallintoon asti, kuntatasolla tai valtiotasolla.
Kouluissa pitäisi olla oma järjestysvastaavansa joka otaa aktiivisesti osaa oppilaiden välisiin kahinoihin ja "tuntee tilanteen" ihan oikeasti. Opettajilla on oppisuunnitelman kanssa ihan tarpeeksi puuhaa ja opettajatkin tarvitsevat taukonsa ja valmistautumisnsa seuraaviin tunteihin.
Koulukuraattoreita on liian vähän ja heidän puuttumismekanisminsa kiusaamiseen on väärä tai tehoton. Ts. tämä yksikkö ei jalkaudu mielestäni tarpeeksi aktiivisesti ja usein sinne tapahtumien keskelle. Samoin koulukuraattorin vaitiolovelvollisuus muodostaa kiusaajien suhteen ongelman. MInusta vaitiolovelvollisuudesta voisi luopua kiusaajien kohdalla koska kyse on rikokseen rinnastettavasta asiasta.Mielestäni opettajilla on varsinkin ala-asteella velvollisuus puuttua lasten sosiaalisiin kuvioihin. Ovathan he nimenomaan kasvatustieteiden maistereita. Kouluilla ei todellakaan ole varaa palkata mitään vahteja, joten opettajat joutuvat pitämään huolen lasten käytöksestä. Mielestäni järjestelmä on kätevä, koska opettajat ovat yleensä hyvin lähellä oppilaita koko koulupäivän ajan. Koulussa ei opiskella pelkästään erilaisia kouluaineita, vaan myös elämää.
- Ei voi valittaa
Itse naisena olen kokenut jotain vielä paljon pahempaa, käytännössä ala-asteelta lukioon jatkuneen erittäin fyysisen ja väkivaltaisen kiusaamisen johon kuului mm. raiskaus. Sinun kokemasi on aidosti todella paljon pienempää siihen verrattuna mitä minä koin, yksityiskohtiin menemättä.
Mutta tiedätkö mitä? Minä en vihaa tyttöjä, en vihaa naisia, en vihaa poikia enkä vihaa miehiä. En edes jaksa vihata niitä ihmisiä, jotka kiusasivat minua. Minä lähdin lukiosta muualle opiskelemaan, hankin ystäviä, hyvän työpaikan ja puolison. En jäänyt vatvomaan menneitä.
Fakta kun on että minun elämäni ei parane siitä että märehdin loppuelämäni lapsuuttani neljän seinän sisällä. Ei tod. Oli pakko toimia jos aion muuttaa asiat paremmaksi. Ja ne muuttuivat.
Varmasti tietty trauma, pelko ja viha säilyy ikävissä muistoissa aina enkä täysin anteeksi anna koskaan mutta ihan itseni takia tein todella paljon töitä saavuttaakseni omat unelmani. Ne minun kiusaajani saavat minun puolestani asua vaikka roskapöntössä, ei kiinnosta. Minä elän elämäni itseäni varten.
Terveen itsetunnon ja hyvän elämän voi saavuttaa myös huonoista lähtökohdista, mutta se vaatii henkistä selkärankaa. Sitä ei kukaan voi tarjota sinulle.- Hankittu elämä
No voi voi sinuakin. Ihan raiskattu pikkuinen.
Onpa sulla paljon henkistä selkärankaa.
Voivoivoivoivoivoivi
"Terveen itsetunnon ja hyvän elämän voi saavuttaa myös huonoista lähtökohdista, mutta se vaatii henkistä selkärankaa. Sitä ei kukaan voi tarjota sinulle. "
Siihen on vielä sinulla TODELLA pitkä matka tuollaisen viestin kirjoittamisen jälkeen. - ----
Hankittu elämä kirjoitti:
Voivoivoivoivoivoivi
"Terveen itsetunnon ja hyvän elämän voi saavuttaa myös huonoista lähtökohdista, mutta se vaatii henkistä selkärankaa. Sitä ei kukaan voi tarjota sinulle. "
Siihen on vielä sinulla TODELLA pitkä matka tuollaisen viestin kirjoittamisen jälkeen.No jopas oli uskomattoman typerä kommentti. Haukuitko kirjoittajaa "Ei voi valittaa" siksi, koska hän on nainen, siksi, koska hän on päässyt yli kiusatuksi tulemisestaan, vai ihan vain saadaksesi tekosyyn päästä kirjoittamaan "Voivoivoivoivoivoivi"? Vaikka itsekin olen koulukiusattu, itsetunnoton ja epäsosiaali ATM, niin tuon kaltaiset kommentit ovat todiste siitä etten ole ihan pohjasakkaa.
- 11+4
Paras "kosto" kiusaajillesi ja raiskaajillesi on se, että he eivät onnistuneet kiusaamisessaan. Olet tasapainoinen ja ilmeisen onnellinen ihminen, ja sinulla on elämä edessäsi.
Vaihtoehtoisesti voisit rypeä itsesäälissä ja katkeruudessa ja olla onneton sillä aikaa kun he jatkaisivat elämäänsä tyytyväisinä itseensä.
Katkeruus ei koskaan vahingoita muiden kuin siihen kiinni jääneen omaa elämää. Kyllähän tähänkin joku taas vastaa että "niin mutta". Niin mutta mitä? Minulla ainakin on vain tämä yksi elämä josta haluan tehdä parhaan mahdollisen niillä eväillä, mitkä on annettu. - Ei voi valittaa
Voivoivoivoivoivoivi
Siihen on vielä sinulla TODELLA pitkä matka tuollaisen viestin kirjoittamisen jälkeen.kai viestisi tarkoitit, mutta vastaan silti.
Millähän tapaa ap:n tilanne on parantunut siitä että hän on katkeroitunut ja alkanut vihata ihmisiä ja naisia? Onko hänen elämänsä parempaa laadullisesti kun hän on luovuttanut, antanut katkeruudelle, toistenvihalle ja itsevihalle vallan kun mitä hänen elämänsä olisi jos hän olisi pyrkinyt pääsemään menneestä yli?
Vaihtoehtoja ei ole. Jos kokee trauman joka satuttaa, siitä on jotenkin päästävä yli mikäli aikoo elämäänsä jatkaa. Nettiin tunteiden purkaminen voi auttaa hetkellisesti siten että se piristää mielialaa, mutta pitkällä tähtäimellä se ei konkreettisesti nosta elämänlaatua. Sitä nostaa mielekäs työ, hyvät ystävät, hyvä psyykkinen terveys ja parisuhde. Niitä taas ei voi saavuttaa, jos on täynnä vihaa, irrationaalisia pelkoja ja katkeruutta.
Tasapaino on tavoiteltava asia. Jotkut kykenevät työstämään traumansa itse, jotkut tarvitsevat siihen apua. Henkistä vahvuutta se kuitenkin vaatii, koska traumaa työstettäessä on kyettävä elämään trauma läpi uudelleen. Vain siten sen vaikutus nykyiseen elämään voi lakata. Syyttäminen ei auta ketään. Niin kurjaa kun se onkin niin sekä ap:n että minun kiusaajani ovat varmaan unohtaneet että olemme edes olemassa. Ap:n elämään kiusaajat vaikuttavat edelleen joka päivä. Minun elämääni ne vaikuttavat mielialaa alentavasti joskus harvoin, kun asia nousee tunnetasolla voimakkaasti mieleen jos vaikka näen jossain kiusaajani. Sanoisin että minun asiani ovat paremmin koska olen löytänyt rohkeutta kohdata vaikeat asiat ja työstää ne. - Ei voi valittaa
---- kirjoitti:
No jopas oli uskomattoman typerä kommentti. Haukuitko kirjoittajaa "Ei voi valittaa" siksi, koska hän on nainen, siksi, koska hän on päässyt yli kiusatuksi tulemisestaan, vai ihan vain saadaksesi tekosyyn päästä kirjoittamaan "Voivoivoivoivoivoivi"? Vaikka itsekin olen koulukiusattu, itsetunnoton ja epäsosiaali ATM, niin tuon kaltaiset kommentit ovat todiste siitä etten ole ihan pohjasakkaa.
ihan siksi, että tämän palstan tiettyjen miesten mielestä naisen saa raiskata.
- Ei voi valittaa
11+4 kirjoitti:
Paras "kosto" kiusaajillesi ja raiskaajillesi on se, että he eivät onnistuneet kiusaamisessaan. Olet tasapainoinen ja ilmeisen onnellinen ihminen, ja sinulla on elämä edessäsi.
Vaihtoehtoisesti voisit rypeä itsesäälissä ja katkeruudessa ja olla onneton sillä aikaa kun he jatkaisivat elämäänsä tyytyväisinä itseensä.
Katkeruus ei koskaan vahingoita muiden kuin siihen kiinni jääneen omaa elämää. Kyllähän tähänkin joku taas vastaa että "niin mutta". Niin mutta mitä? Minulla ainakin on vain tämä yksi elämä josta haluan tehdä parhaan mahdollisen niillä eväillä, mitkä on annettu.Enkä minä oikeastaan edes halua kostaa. En vaan halua jämähtää koulun käytäville ja antaa sen pilata lapsuuteni ja teini-ikäni lisäksi myös aikuisikääni. Huonot 15 vuotta voi minusta korjata elämällä sen jälkeen hyvät 60 vuotta.
Katkeruus tai viha ei vahingoita kun itseä. Ei taitaisi minun kiusaajiani paljon kiinnostaa jos illat istuisin ja murehtisin sitä mitä he tekivät. Ei siitä olisi hyötyä sen paremmin minulle kun muillekaan.
Jos joku väittää, että katkeruus ja viha tekee elämästä upeaa ja hyvää, haluaisin todella kuulla perusteet? Eikö tärkeämpää ole pyrkiä rakentamaan elämä uudestaan mm. lämpimien ihmissuhteiden kautta? Ei koulukiusaaminen sulje niitä aikuisiällä pois, ei ollenkaan. - Hankittu elämä
Ei voi valittaa kirjoitti:
kai viestisi tarkoitit, mutta vastaan silti.
Millähän tapaa ap:n tilanne on parantunut siitä että hän on katkeroitunut ja alkanut vihata ihmisiä ja naisia? Onko hänen elämänsä parempaa laadullisesti kun hän on luovuttanut, antanut katkeruudelle, toistenvihalle ja itsevihalle vallan kun mitä hänen elämänsä olisi jos hän olisi pyrkinyt pääsemään menneestä yli?
Vaihtoehtoja ei ole. Jos kokee trauman joka satuttaa, siitä on jotenkin päästävä yli mikäli aikoo elämäänsä jatkaa. Nettiin tunteiden purkaminen voi auttaa hetkellisesti siten että se piristää mielialaa, mutta pitkällä tähtäimellä se ei konkreettisesti nosta elämänlaatua. Sitä nostaa mielekäs työ, hyvät ystävät, hyvä psyykkinen terveys ja parisuhde. Niitä taas ei voi saavuttaa, jos on täynnä vihaa, irrationaalisia pelkoja ja katkeruutta.
Tasapaino on tavoiteltava asia. Jotkut kykenevät työstämään traumansa itse, jotkut tarvitsevat siihen apua. Henkistä vahvuutta se kuitenkin vaatii, koska traumaa työstettäessä on kyettävä elämään trauma läpi uudelleen. Vain siten sen vaikutus nykyiseen elämään voi lakata. Syyttäminen ei auta ketään. Niin kurjaa kun se onkin niin sekä ap:n että minun kiusaajani ovat varmaan unohtaneet että olemme edes olemassa. Ap:n elämään kiusaajat vaikuttavat edelleen joka päivä. Minun elämääni ne vaikuttavat mielialaa alentavasti joskus harvoin, kun asia nousee tunnetasolla voimakkaasti mieleen jos vaikka näen jossain kiusaajani. Sanoisin että minun asiani ovat paremmin koska olen löytänyt rohkeutta kohdata vaikeat asiat ja työstää ne.Eli olet niin helvetin rohkea, vahva itsetunoinen ja henkisesti vahva kuin sitten tämä aloittaja?
Sinulla on selkeä "olen parempi kuin kaikki muut jotka kärsivät jostain vähemmästä tai samanlaisesta kuin minä" kompleksi.
Sinuna olisin kannustanut aloittajaa enkä syyttänyt häntä siitä että hän on jumiutunut katkeraksi.
Mutta sinä oletkin varmaan näitä positiivisuus ja "se mikä ei tapa vahvistaa" pillipiipareita jotka jauhavat hyvästä itsetunnosta.
Kaikille ei käy yhtä hyvin kuin sinulle eikä se elämä muutu välttämättä paremmaksi. Tällöin vanhat jutut painavat enemmän kuin jos elämä on kirkastunut.
Älä nyt kuvittele että olet maailman paras ihminen ja muut ovat katkeria luusereita.
Olen selvinnyt aikamoisesta paskasta minäkin mutten voi sietää tuollaista "selvisin kaikesta ja nyt olen niin superihiminen ja kaikki muut jotka eivät selviä näin helpolla ovat vain surkeita ja säälittäviä valittajia".
Pahoittelen raiskauskommenttia.
Kannusta äläkä syyttele.
"inun elämääni ne vaikuttavat mielialaa alentavasti joskus harvoin, kun asia nousee tunnetasolla voimakkaasti mieleen jos vaikka näen jossain kiusaajani."
Eli olet edelleen kiinni mennessä. Niinpä niin... - Hankittu elämä
---- kirjoitti:
No jopas oli uskomattoman typerä kommentti. Haukuitko kirjoittajaa "Ei voi valittaa" siksi, koska hän on nainen, siksi, koska hän on päässyt yli kiusatuksi tulemisestaan, vai ihan vain saadaksesi tekosyyn päästä kirjoittamaan "Voivoivoivoivoivoivi"? Vaikka itsekin olen koulukiusattu, itsetunnoton ja epäsosiaali ATM, niin tuon kaltaiset kommentit ovat todiste siitä etten ole ihan pohjasakkaa.
Ei vaan ylemmyys omaan mahtavuuteen jota yleensä säestetään kommenteilla omasta hyvästä itsetunnosta, rohkeudesta, tasapainosta ja henkisestä vahvuudesa verrattuna johonkuhun toiseen joka ei ole selvinnyt samanlaisista tai vastaavista hankaluuksista.
Minä voin olla pohjasakkaa, mutta ainakaan en vähättele toisten ihmisten kokemaa vääryyttä omien vaikeuksien rinnalla tai sitä että olen selvinnyt niistä koska on niin kova jätkä tai muija. - Hankittu elämä
Enkä minä oikeastaan edes halua kostaa. En vaan halua jämähtää koulun käytäville ja antaa sen pilata lapsuuteni ja teini-ikäni lisäksi myös aikuisikääni. Huonot 15 vuotta voi minusta korjata elämällä sen jälkeen hyvät 60 vuotta.
Katkeruus tai viha ei vahingoita kun itseä. Ei taitaisi minun kiusaajiani paljon kiinnostaa jos illat istuisin ja murehtisin sitä mitä he tekivät. Ei siitä olisi hyötyä sen paremmin minulle kun muillekaan.
Jos joku väittää, että katkeruus ja viha tekee elämästä upeaa ja hyvää, haluaisin todella kuulla perusteet? Eikö tärkeämpää ole pyrkiä rakentamaan elämä uudestaan mm. lämpimien ihmissuhteiden kautta? Ei koulukiusaaminen sulje niitä aikuisiällä pois, ei ollenkaan.Vihan sijasta siis suuntaat kohteeksi ne kaikkein selkeästi itsesi kaltaiset uhrit eli katkeroituneet ihmiset jotka ovat kärsineet mutta eivät ole vielä selvinneet siitä yli?
Kylläpä nyt kiusaajat hierovat käsiään kun ovat saaneet uuden kiusaajan joukkoonsa.
Lopulta olet aivan samanlainen kuin he. - Ei voi valittaa
Ei vaan ylemmyys omaan mahtavuuteen jota yleensä säestetään kommenteilla omasta hyvästä itsetunnosta, rohkeudesta, tasapainosta ja henkisestä vahvuudesa verrattuna johonkuhun toiseen joka ei ole selvinnyt samanlaisista tai vastaavista hankaluuksista.
Minä voin olla pohjasakkaa, mutta ainakaan en vähättele toisten ihmisten kokemaa vääryyttä omien vaikeuksien rinnalla tai sitä että olen selvinnyt niistä koska on niin kova jätkä tai muija.se on tietenkin rivien välistä lukea, eikö vaan?
No, olet väärässä. En ole väittänyt olevani maailman rohkein tai parasitsetuntoisin ihminen, mutta väitän että vaaditaan rohkeutta oikeasti työstää menneet traumat. Luovuttaminen on helpoin tie ja se pilaa elämän. - Ei voi valittaa
Eli olet niin helvetin rohkea, vahva itsetunoinen ja henkisesti vahva kuin sitten tämä aloittaja?
Sinulla on selkeä "olen parempi kuin kaikki muut jotka kärsivät jostain vähemmästä tai samanlaisesta kuin minä" kompleksi.
Sinuna olisin kannustanut aloittajaa enkä syyttänyt häntä siitä että hän on jumiutunut katkeraksi.
Mutta sinä oletkin varmaan näitä positiivisuus ja "se mikä ei tapa vahvistaa" pillipiipareita jotka jauhavat hyvästä itsetunnosta.
Kaikille ei käy yhtä hyvin kuin sinulle eikä se elämä muutu välttämättä paremmaksi. Tällöin vanhat jutut painavat enemmän kuin jos elämä on kirkastunut.
Älä nyt kuvittele että olet maailman paras ihminen ja muut ovat katkeria luusereita.
Olen selvinnyt aikamoisesta paskasta minäkin mutten voi sietää tuollaista "selvisin kaikesta ja nyt olen niin superihiminen ja kaikki muut jotka eivät selviä näin helpolla ovat vain surkeita ja säälittäviä valittajia".
Kannusta äläkä syyttele.
"inun elämääni ne vaikuttavat mielialaa alentavasti joskus harvoin, kun asia nousee tunnetasolla voimakkaasti mieleen jos vaikka näen jossain kiusaajani."
Eli olet edelleen kiinni mennessä. Niinpä niin...Missä olen syyllistänyt ketään? Olen vain todennut mikä ei auta. Aloittajaa ei auta elämässä eteenpäin marttyyrointi, katkeruus tai muiden sympatia. Se on fakta. Keskustelupalstalla voidaan olla miten myötäeläviä vaan, mutta aloittajan elämä ei konkreettisesti parane siitä. Se paranee toimimalla. Siihen toimiiko ap taas me anonyymit keskustelupalstalaiset emme voi vaikuttaa.
"Mutta sinä oletkin varmaan näitä positiivisuus ja "se mikä ei tapa vahvistaa" pillipiipareita jotka jauhavat hyvästä itsetunnosta."
En ole. Olen perusluonteeltani aika kyyninen ja kova (lue rationaalinen) ihminen.
"Kaikille ei käy yhtä hyvin kuin sinulle eikä se elämä muutu välttämättä paremmaksi. Tällöin vanhat jutut painavat enemmän kuin jos elämä on kirkastunut."
Ei, se elämä ei todellakaan itsestään muutu paremmaksi. Onko tämä nyt ainoa asia minkä olet ymmärtänyt oikein? Kukaan ei tosiaan tule koputtelemaan oven taakse ja tarjoa supermallityttöystävää ja lottovoittoa, vaan ihan kaikki on pakko ansaita itse.
"Olen selvinnyt aikamoisesta paskasta minäkin mutten voi sietää tuollaista "selvisin kaikesta ja nyt olen niin superihiminen ja kaikki muut jotka eivät selviä näin helpolla ovat vain surkeita ja säälittäviä valittajia"."
Voi nyyhky tätä rivien välistä arvailun taitoa. Opettele edes lukemaan rivien välistä oikein jos niin on pakko tehdä. - Ei voi valittaa
Vihan sijasta siis suuntaat kohteeksi ne kaikkein selkeästi itsesi kaltaiset uhrit eli katkeroituneet ihmiset jotka ovat kärsineet mutta eivät ole vielä selvinneet siitä yli?
Kylläpä nyt kiusaajat hierovat käsiään kun ovat saaneet uuden kiusaajan joukkoonsa.
Lopulta olet aivan samanlainen kuin he."Vihan sijasta siis suuntaat kohteeksi ne kaikkein selkeästi itsesi kaltaiset uhrit eli katkeroituneet ihmiset jotka ovat kärsineet mutta eivät ole vielä selvinneet siitä yli?"
Miksi kohteeksi? Missä ihmeessä olen esittänyt vihaavani ap:tä tai muita trauman kokeneita? Sinun harhoissasi? - Eli pohjimmiltaan
Missä olen syyllistänyt ketään? Olen vain todennut mikä ei auta. Aloittajaa ei auta elämässä eteenpäin marttyyrointi, katkeruus tai muiden sympatia. Se on fakta. Keskustelupalstalla voidaan olla miten myötäeläviä vaan, mutta aloittajan elämä ei konkreettisesti parane siitä. Se paranee toimimalla. Siihen toimiiko ap taas me anonyymit keskustelupalstalaiset emme voi vaikuttaa.
"Mutta sinä oletkin varmaan näitä positiivisuus ja "se mikä ei tapa vahvistaa" pillipiipareita jotka jauhavat hyvästä itsetunnosta."
En ole. Olen perusluonteeltani aika kyyninen ja kova (lue rationaalinen) ihminen.
"Kaikille ei käy yhtä hyvin kuin sinulle eikä se elämä muutu välttämättä paremmaksi. Tällöin vanhat jutut painavat enemmän kuin jos elämä on kirkastunut."
Ei, se elämä ei todellakaan itsestään muutu paremmaksi. Onko tämä nyt ainoa asia minkä olet ymmärtänyt oikein? Kukaan ei tosiaan tule koputtelemaan oven taakse ja tarjoa supermallityttöystävää ja lottovoittoa, vaan ihan kaikki on pakko ansaita itse.
"Olen selvinnyt aikamoisesta paskasta minäkin mutten voi sietää tuollaista "selvisin kaikesta ja nyt olen niin superihiminen ja kaikki muut jotka eivät selviä näin helpolla ovat vain surkeita ja säälittäviä valittajia"."
Voi nyyhky tätä rivien välistä arvailun taitoa. Opettele edes lukemaan rivien välistä oikein jos niin on pakko tehdä.olet sitä mieltä, että joka ei selviä on luuseri ja ansainnut kohtalonsa
- Ei voi valittaa
Eli pohjimmiltaan kirjoitti:
olet sitä mieltä, että joka ei selviä on luuseri ja ansainnut kohtalonsa
Olen sitä mieltä, että kukaan toinen ei voi auttaa selviämään, vaan siihen voi vaikuttaa vain itse. Aikakonetta en omista eikä sitä omista kukaan muukaan, joten menneitä ei voi muuttaa. Realisti olen siinä mielessä, että tiedostan sen että ulkoapäin apua harvemmin tullaan tarjoamaan. Sitä täytyy hakea itse, ja itse ne traumatkin täytyy työstää. Ihan itse täytyy muodostaa käsitys siitä mitä tulevaisuudeltaan haluaa ja ihan itse pitää tehdä töitä saavuttaakseen haluamansa. Maailmassa ei saa mitään ilmaiseksi, jotkut vielä vähemmän kun toiset.
Tottakai tämän nyt voi kääntää siihen että minä olen paha mutta en ole. Jos sinä oikeasti osaat neuvoa ap:ta toimimaan oman itsensä eteen ilman että ap:n tarvitsee tehdä itse mitään niin neuvo toki. Sellaista konstia vain ei ole. Jopa terapiassa potilaan pitää itse työstää traumansa, ja ap:n tapauksessa terapia voisi olla ihan hyvä ja varteenotettava vaihtoehto.
Voit tietenkin alkaa marisemaan myös sitä että joillain on helpommat lähtökohdat kun toisilla. Varmaan niin, mutta mitä konkreettista parannusta mihinkään siitäkään valittaminen tuo? Niihin lähtökohtiinkaan kun ei voi etenkään jälkikäteen vaikuttaa. - 21
Eli olet niin helvetin rohkea, vahva itsetunoinen ja henkisesti vahva kuin sitten tämä aloittaja?
Kannusta äläkä syyttele.
Eli olet edelleen kiinni mennessä. Niinpä niin...Sinä kyllä luet tämän toisen ihmisen tekstiä kuin piru Raamattua. Mitään ylimielistä tai muita syyllistävää ei mielestäni ole hänen tekstistään luettavissa. Hän vain kertoo asiat niin kuin ne ovat olleet ja osaa perustella hyvin väitteensä.
Teksteissä ei mielestäni näy mitään itsensä suitsuttamista ja muiden alentamista. Kirjoittaja vain tuo ilmi, että on mahdollista päästä yli mistä tahansa. Se on totta. On olemassa ihmisiä, jotka ovat aivan käsittämättömän hirveästä lapsuudesta huolimatta kasvaneet onnellisiksi ja tasapainoisiksi aikuisiksi. He ovat usein vain päättäneet, että eivät halua elää elämää, jossa he vellovat menneisyyden traumoissa. Ei se helppoa ole, mutta ei mahdotontakaan. Loppujen lopuksi sitä huomaa, että elämässä on kyse lähinnä omista valinnoista, kun uskaltaa ajatella järjellä, eikä pelkällä tunteella. - 22
Vihan sijasta siis suuntaat kohteeksi ne kaikkein selkeästi itsesi kaltaiset uhrit eli katkeroituneet ihmiset jotka ovat kärsineet mutta eivät ole vielä selvinneet siitä yli?
Lopulta olet aivan samanlainen kuin he.Viestisi ei kyllä liittynyt mitenkään viestiin, johon vastasit. Teet näköjään omia johtopäätelmiäsi sen perusteella, mihin haluat uskoa.
- käytetty on käytetty
ihan siksi, että tämän palstan tiettyjen miesten mielestä naisen saa raiskata.
kaikkien miesten mielestä yli yhden miehen käyttämän naisen saa raiskata.
- 22
22 kirjoitti:
Viestisi ei kyllä liittynyt mitenkään viestiin, johon vastasit. Teet näköjään omia johtopäätelmiäsi sen perusteella, mihin haluat uskoa.
Vastasin näemmä väärään viestiin. Tarkoitus oli sanoa tuo nimimerkille "Hankittu elämä".
Tavallaan hyvä viesti, mutta onko tosissaan fiksua noin ylimielisesti vähätellä sitä, mitä aloittaja on kokenut? Joo, ei hänen kokemuksillaan väliä, koska olet - *omasta mielestäsi* - kokenut pahempaa. Sinulla tuskin on mitään käsitystä siitä, millaista miesten puolella kiusaaminen voi pahimmillaan olla. Vielä kun meidän elämässämme itsetunto on ehdottomasti tärkein osa-alue ja suorituspaineet ovat jatkuvasti läsnä.
- Raaka-Ape
Vahvimmat voittavat heikot. Se on luonnonlaki. Isien pitäisi opettaa lapsensa puolustamaan itseään ja tappelemaan , niin eivät joudu kiusatuksi. On jotenkin ymmärrettävää että tytöt luonnostaan heikompana sukupuolena itkevät kiusaamista. Sen sijaan poika joka alistuu kiusattavaksi ja itkee kiusaamistaan on kyllä homottelunsa ansainnut. Ei tuommoista oikein voi miehen alkuna pitää. Pojan pitää oppia tappelemaan ja pistämään hanttiin. Luonnossakin vahvemmat syövät heikot.
- lgfhjdl
No haloo nyt. Tietyllä tavalla olen samaa mieltä siitä, että kannattaa oppia pistämään hanttiin ja tappelemaankin. Mutta eivät kaikki jossain ala- ja ylä-asteella pysty siihen. Ei kiusatut ole niitä, jotka ovat väärässä, vaan kiusaajat, se täytyy pitää päällimmäisenä.
- No, harvemmin
kiusaajat ovat kuitenkaan syöneet kiusattua. Kaikenlaisia omatekoisia taisteluista kyseenalaisesta kunniasta ja asemasta tietysti voidaan käydä, mutta sellaiset pelit pitäisi aikuisten viheltää nopeasti poikki. Ei ole tarkoitus, että moinen lapsellinen roska siirtyy aikuisten maailmaan (kuten tosin on ennenkin tapahtunut), joten kasvatusta tähän kohtaan.
- ATMNumber7777
Heikkoutta on se, että käy heikompiensa kimppuun. Ihminen ei ole eläin joka taistelee selviytymisestään. Ihminen on sivistynyt, älykäs. Ihmisen tulisi tietää paremmin nämä asiat. Sitä paitsi ihminen on muuttanut jo evoluutiotaan. Se ei ole enää luonnollista.
Heikompikin voi älykkyydellään voittaa. Fyysisesti heikko voi silti olla henkisesti vahvempi. Itse olen koulukiusattu ja olin silloin omaksunut kristillisen uskoni perusteet, että rakasta lähimmäistäsi ja vihollistasikin. Käännä toinenkin poski. Se näyttää heikolta, mutta vaatii sisäistä voimaa. Näin tein ja toki kärsin kiusaamista, mutta kerta toisensa jälkeen kerroin vaan opettajalle ja pian heidän oli pakko tehdä jotain kun joka kerta vaan kerroin. Annoin heille anteeksi kiusaamisensa, koska vihan pito ja katkeroituminen vaan syö sisintä. Näin pääsin vapaaksi osasta tuskaa. Myöhemmin toinen kiusaajistani pyysi anteeksi. Hän oli kokenut uskonnollisen heräämisen ja hänestä tulikin sitten pappi!
Nykyään kyllä olen sitä mieltä, että jos kiusaaminen on väkivaltaista niin saa toki puolustaa itseään. Kunhan sen tekee viimeisenä keinona. Vähän sama, kuin sodassa. Uskovana kristittynä silti olisin valmis menemään sotaan, jos Suomeen hyökättäisiin.
Se mikä on kiusaamisesta jäänyt on toki aika rankkaa. Heikko itsetunto ja esiintymispelko. Olen kyllä sosiaalinen, mutta kynnys itse aloitteen tekemiseen uusien ystävien tai vaikka jopa tyttöystävän löytämiseksi on liian korkea silti. Näin 33-v parisuhde historia on lyhyt. Yksi lyhyt suhde eikä muita. Se on heikon itsetunnon aikaansaamaa, mutta toki siihen vaikuttaa kristillinen uskonikin. Ei baareilua, ei mitään yhden illan juttuja jne. Eikä kyllä kiinnostaisikaan.
Mutta pointtini on tämä, heikkoja PITÄÄ puolustaa ja joka kiusaa heikompiaan on pelkuri itse.
ATMNumber7777 - ..................
ATMNumber7777 kirjoitti:
Heikkoutta on se, että käy heikompiensa kimppuun. Ihminen ei ole eläin joka taistelee selviytymisestään. Ihminen on sivistynyt, älykäs. Ihmisen tulisi tietää paremmin nämä asiat. Sitä paitsi ihminen on muuttanut jo evoluutiotaan. Se ei ole enää luonnollista.
Heikompikin voi älykkyydellään voittaa. Fyysisesti heikko voi silti olla henkisesti vahvempi. Itse olen koulukiusattu ja olin silloin omaksunut kristillisen uskoni perusteet, että rakasta lähimmäistäsi ja vihollistasikin. Käännä toinenkin poski. Se näyttää heikolta, mutta vaatii sisäistä voimaa. Näin tein ja toki kärsin kiusaamista, mutta kerta toisensa jälkeen kerroin vaan opettajalle ja pian heidän oli pakko tehdä jotain kun joka kerta vaan kerroin. Annoin heille anteeksi kiusaamisensa, koska vihan pito ja katkeroituminen vaan syö sisintä. Näin pääsin vapaaksi osasta tuskaa. Myöhemmin toinen kiusaajistani pyysi anteeksi. Hän oli kokenut uskonnollisen heräämisen ja hänestä tulikin sitten pappi!
Nykyään kyllä olen sitä mieltä, että jos kiusaaminen on väkivaltaista niin saa toki puolustaa itseään. Kunhan sen tekee viimeisenä keinona. Vähän sama, kuin sodassa. Uskovana kristittynä silti olisin valmis menemään sotaan, jos Suomeen hyökättäisiin.
Se mikä on kiusaamisesta jäänyt on toki aika rankkaa. Heikko itsetunto ja esiintymispelko. Olen kyllä sosiaalinen, mutta kynnys itse aloitteen tekemiseen uusien ystävien tai vaikka jopa tyttöystävän löytämiseksi on liian korkea silti. Näin 33-v parisuhde historia on lyhyt. Yksi lyhyt suhde eikä muita. Se on heikon itsetunnon aikaansaamaa, mutta toki siihen vaikuttaa kristillinen uskonikin. Ei baareilua, ei mitään yhden illan juttuja jne. Eikä kyllä kiinnostaisikaan.
Mutta pointtini on tämä, heikkoja PITÄÄ puolustaa ja joka kiusaa heikompiaan on pelkuri itse.
ATMNumber7777toi ATM-viljely.
Se alkaa minu ykjsinkertaisesti vituttamaan, koska leimaat kaikki muutkin.
Sä itse kerjäät kiusatuksi tulemista, koska leimaat itsesi ATM:ksi. - JADnsjkfnsssskjdfdsd
ATMNumber7777 kirjoitti:
ATMNumber7777"Uskovana kristittynä silti olisin valmis menemään sotaan, jos Suomeen hyökättäisiin. "
Myös silloin jos Suomi itse on omalla toiminnallaan provosoinut sotaa vaikkapa liittoutumalla jonkun sotivan maan kanssa vaikka liitolle ei ole ehdotonta välttämättömyyttä ja sitä suomessa laajalti oltaisiin vastustettu?
- ruikutukseen kylläst
Suomessa ei olla tyytyväisiä mihinkään. Jos asiat ovat hyvin niin sitten jaksetaan valittaa jostakin joka on tapahtunut kauan aikaa sitten. Ei katsota eteenpäin vain katsotaan taaksepäin. Menneet voi ja pitää jättää taakseen ja mennä eteenpäin.
- Hyvä on sanoa kun
itse tullut silkkihansikkain kohdelluksi.
- aikuisiän ongelmat
Hyvä on sanoa kun kirjoitti:
itse tullut silkkihansikkain kohdelluksi.
Vaikuttaa siltä, että olet tehnyt mitä voit. Joskus lapsuudessa ja nuoruudessa saadut psyykkiset vammat ovat kuitenkin sitä tasoa, ettei niitä voi itse parantaa. Käsitykseni mukaan paras mitä voisit tehdä nyt on kääntyä. jonkun asiantuntevan psykoterapeutin/analyytikon puoleen. Psyykkiset haavasi on mahdollista parantaa, mutta se vie aikaa. Muistathan, että psykoterapeutin tms luo hakeutuminen ei tarkoita, että mielenterveydessäsi olisi mitään vikaa. Päinvastoin vaikutat tavallista selväjärkisemmältä kaverilta. Mutta sinun sydämesi on särkynyt ja se on ongelma, joka sinun pitäisi yrittää ratkaista.
- dgsadfsdgasdfasgdgdf
Pistää niin vihaksi!!! Minuakin on kiusattu mutta ei sentään noin pahasti, ja tarpeeksi pahalta tuntui jo minun kiusaamiseni en voi kuvitellakaan kuinka hirveää sinulla on ollut!!! Minun kiusaamiseni oli pääasiassa henkistä nimittelyä ja nälvimistä joka sekin on paha juttu.
En vaan ymmärrä kun tuollaiset paskiaiset pääsevät kuin koira veräjästä.. Tuollainenhan on pahempaa kuin monet rangaistavat teot!! Tekisi vaan mieli antaa heille jokin opetus, mutta en keksi mitään. Ehkä sähköpostin lähettäminen (nimettömänä?) jossa sanoisi pari valittua sanaa mikä ehkä saisi heidät vähän miettimään tekosiaan.
Voi kun voisi palata ajassa taaksepäin, kertoisin heti henkilökohtaisesti heidän vanhemmilleen, laittaisin jonkun kaverin salaa kuvaamaan vierestä tapahtumia että olisi todistusaineistoa. Vaihtaisin koulua ja tekisin kaikkeni että kaikki saisivat tietää miten pahoja he ovat ja toivottavasti saisivat oikean rangaistuksen. - KIRJAOPPINUT
Luinpas tuossa muutama kuukausi takaperin melkeinpä saman tarinan novellina. Kirjasta. Jopa täysin samoja lauseita on käytetty, esimerkki: "Kerran nivusiani potkittiin niin, että kivekset turposivat." Ihanaa, että jotkut näkevät vaivaa lukea kirjoja ja sitten tulla tarinoilla hakemaan sääliä. Tai trollaamaan.
- Ei noin
Jep, kuulostaa kovin tutulta. Melko kitukasvuisena, hintelänä, nörtähtävänä, rillipäisenä ja vielä murrosiän suhteen jälkijättöisenä olin joidenkin koulun muiden poikien silmätikku. Ala-asteella, yläasteella ja vielä lukiossa. En muista ihan tarkkaan milloin se alkoi. Ekalla, tokalla, kai vielä kolmannellakin mulla oli kavereita ja olin kai ihan tavallinen poika. Sitten pari vuotta vanhempaa poikaa alkoivat kiusata välitunnilla, tönimistä ja pientä pilkkaa se oli aluksi mutta sitten se muuttui vakavammaksi ja kesti melkein kasin loppuun pahana. Ysillä ja lukiossa sain olla aika rauhassa, minua pidettiin vain outona ja kukaan ei puhunut minulle mitään.
Täydelliseltä romahtamiselta pelasti sisarukset kavereineen, joista sai edes jotain juttuseuraa ja leikkiseuraa joskus. Vanhemmat olivat huolissaan siitä kaverittomuudesta, kiusaamisesta en kertonut kotona kun en osannut ja se olisi ollut noloa.
Mulle oli jo lukiossa ihan itsestäänselvää että vaihdan paikkakuntaa heti kun pystyn. Pääsin jo intissä onneksi porukkaan missä ei ollut vanhoja tuttuja. Intin jälkeen muutin välittömästi Helsinkiin. Siellä sitten sain elämän jotenkin normaaliksi, pikku hiljaa.
Naisia en oppinut vihaamaan. Mulla on vain siskoja, joten lapsuuden kaverit olivat pitkälle tyttöjä. Tytöt eivät koskaan olleet mulle ilkeitä koulussa tai sen ulkopuolella vaikka naisten pitäisi kai haistaa heikkous. Tai jotain. Seksuaalisesti kokemattomana säilyin kuitenkin varsin myöhään, ja mulle on edelleenkin vaikeaa olla parisuhteessa avoin omista ongelmista tai jotenkin heikko toisen seurassa. Ujostelen myös satunnaisesti vielä ihan älyttömästi esimerkiksi jos olen ihastunut johonkin tai pitää esiintyä isommalle joukolle. Olen myös jossain määrin perfektionisti, mitä en pidä hyvänä asiana. Ja välillä murehdin tai masennun ihan älyttömistä asioista. - Fitness87
"Ulkonäkööni olen panostanut, mutta sekin on alkanut tuntua täysin turhalta"
Ulkonäköön panostaminen ei ole koskaan turhaa. Se auttaa ratkaisevasti naisten saamisessa. Ruma ihminen jää helposti ilman. - mm?+
Olen itsekin koulukiusattu nainen, mutta mitään noin rankkaa en ole joutunut kokemaan. En edes pysty kuvittelemaan kokemuksiasi. Ehkä terapiassa käynti ja asioiden purkaminen ammattiauttajan pakeilla voisi auttaa. Tiedän kyllä,että "vähäinenkin"koulukiusaaminen jättää arvet. Saati sitten noi vakava.Omaan kiusaamiseni ei sisältynyt fyysistä väkivaltaa, mikä ei olen niin yleistä tyttöjen parissa muutenkaan. Ehkä tilanne on nyt muuttunut.Oma kiusaamiseni oli aktiivisinta yläasteen 7.luokalla, toki kiusaamista oli ollut ala-asteellakin. Ala-asteella toki luokkahenki oli merkittävämmässä osassa ja oli minulla ystäviäkin. Aktiivista kiusaamista ei ollut kuin jaksottain, mutta enemmän sellaista syrjimistä tyttöjen taholta, ulkonäön ivaamista,epäsuosiota poikien taholta. Esimerkiksi ryhmä-ja paritöitä jännitin ja pelkäsin,koska juuri kukaan ei tahtonut olla parini.Hyvin harvinaista,että pääsin ryhmää ilman ilmeilyjä,protesteja ja valittamisia. Aikuisiällä tämä kaikki näkyy jonkinlaisena vaikeutena muodostaa ystävyyssuhteita, eikä minulla ole juurikaan ollut parisuhteita.Vainoharhaisuutta on välillä, esimerkiksi vielä muutama vuosi sitten baarissa, kun ihmiset nimittelivät jotakuta, oletin, että he puhuivat minusta.Vasta myöhemmin selvisi, että kyseessä oli joku muu.
Jonkinlaista paniikkihäirötäkin kentis on ollut, esimerkiksi nuorempana opiskellessa en kyennyt menemään opiskelijaruokalaan, koska jotenkin koin ahdistavana sen,että jouduin istumaan yksin muiden tuijoteltavana.Oikeastaan vasta lähempänä 30 vuotta minulla on jonkinlaisia ystäviä sitten lapsuuden.Peruskoulun päättymisen jälkeen oli kausi, jolloin minulla ei ollut yhden yhtäkään kaveria.
Tilannettani osin pahensi se, että siskoni, toki murrosiästään johtuen nimitteli minua rumasti. Myös äitini epäsuorasti koki, että kiusaamiseni johtui minusta, vaikka toki ei sitä hyväksynytkään. Äitinikin nimitteli joskus minua rumasti.Lisäksi äiti joskus totesi, että toisissa on jotain sellaista, mikä tavallaan provosoi/saa ihmiset kiusaamaan. Vastesimerkiksi otti sanavalmiimmat tyypit, joita esimerkiksi ei nimitellä.Tai jotenkin koin murrosiässä ja lapsena ajoittain sen,että en oikeastaan kelvannut äidilleni sellaisena, kuin olen. Jonkinlainen pohjavire kotona oli sellainen, vaikka koti oli normaali ja toki perheestäni on mukaviakin muistoja. Muistan vain tilanteet, jossa minua setvittiin ja vatvottiin tai jotenkin vain minun vain toivottiin muuttuvan.
Ehkä tästä johtuen en oikein koe perhettänikään kovin rakkaaksi.
MInäkin otenkin halveksin, järjetöntä kenties,passiivisempia kiusaajia.He oikeastaan ovat ne, jotka mahdollistavat kiusaamisen:Kiusaajahan tahtoo saada yleisöä ja kannustusta teoilleen. Jos kukaan ei noteeraa kiusaamista tai tuomitsee kiusaamisen, niin ei kiusaajakaan viitsi jatkaa. Myös ns. kiltit hyvät tytöt voivat olla hyvin kierolla tavalla ilkeitä. Esimerkiksi yläasteella joskus rinnakkaisluokan tyttö, pinko tmv,joskus saattoi ilmeillä minulle, naureskella ja selvästi odotti, että muut tarttuvat syöttiin. Mutta yleensä hänen juttuihin ei juurikaan reagoitu.- Hymytyttö-Hki
Samoin minä olen ollut koulukiusattu, mutta lähinnä henkisesti vain. Silti se on vaikuttanut itsetuntooni ja myöhempiin sosiaalisiin suhteisiini. En uskalla tehdä aloitteita ja oletan herkästi, että ihmiset eivät pidä minusta, jos en saa vastakaikua ystävällisyydelleni. Kun kuulen, että jossain supistaan, naureskellaan tai puhutaan pahaa jostakin, oletan heti, että he puhuvat minusta. Ihan kaikkialla, tuntemattomatkin. Silti jollain naiivilla tavalla haluan uskoa kaikista pelkkää hyvää, kunnes toisin todistetaan.
Haluaisin auttaa entisiä koulukiusattuja kostamisessa. Vihaan sydämestäni kaikkia koulukiusaajia (samoin työpaikkakiusaajia), enkä voi ollenkaan ymmärtää, miten kukaan voi hyväksyä kiusaamista missään olosuhteissa. Itse olen kaunis ja jollain tasolla menestynytkin (ainakin opiskeluissa), mutta valitsisin seurustelukumppanikseni ehdottomasti mieluummin entisen kiusatun kuin kiusaajan. Toivotan kaikkea pahaa kiusaajille! En anna ikinä anteeksi. Jos joskus tulee mahdollisuus kostaa entisille kiusaajilleni (niin koulussa kuin työelämässäkin), niin teen sen!
Vaikka en mihinkään yliluonnolliseen uskokaan, niin kiusaajat ovat elävä esimerkki siitä, että pahuutta on olemassa. He ovat psykopaatteja ja heidät pitäisi kaikki lähettää loppuelämäksi Siperiaan pakkoleirille. Harmi vaan, että suurin osa ihmisistä on pohjimmiltaan pahoja, koska he pystyvät passiivisesti katsomaan pahuutta vierestä halveksien tekemättä mitään. Sen osoittaa jo sekin, miten tuotantoeläimiä kohdellaan, ja kuinka ihmiset ostavat kaupasta halvinta tarjouslihaa yhtään miettimättä, millaista kärsimystä tuotantoeläimen elämä on ollut.
Itse olen kasvissyöjä nimenomaan siksi, koska en siedä sitä, miten tuotantoeläimiä kohdellaan. Ne ovat yhtä lailla tuntevia ja älykkäitä olentoja kuin mekin. Siksi en halua, että yksikään eläin joutuu kärsimään takiani. En myöskään osta nahkakenkiä, koska nahka on useimmiten peräisin Kiinasta, jossa eläimet valitettavan useissa tapauksissa nyljetään elävältä. - Ei noin
Hymytyttö-Hki kirjoitti:
Samoin minä olen ollut koulukiusattu, mutta lähinnä henkisesti vain. Silti se on vaikuttanut itsetuntooni ja myöhempiin sosiaalisiin suhteisiini. En uskalla tehdä aloitteita ja oletan herkästi, että ihmiset eivät pidä minusta, jos en saa vastakaikua ystävällisyydelleni. Kun kuulen, että jossain supistaan, naureskellaan tai puhutaan pahaa jostakin, oletan heti, että he puhuvat minusta. Ihan kaikkialla, tuntemattomatkin. Silti jollain naiivilla tavalla haluan uskoa kaikista pelkkää hyvää, kunnes toisin todistetaan.
Haluaisin auttaa entisiä koulukiusattuja kostamisessa. Vihaan sydämestäni kaikkia koulukiusaajia (samoin työpaikkakiusaajia), enkä voi ollenkaan ymmärtää, miten kukaan voi hyväksyä kiusaamista missään olosuhteissa. Itse olen kaunis ja jollain tasolla menestynytkin (ainakin opiskeluissa), mutta valitsisin seurustelukumppanikseni ehdottomasti mieluummin entisen kiusatun kuin kiusaajan. Toivotan kaikkea pahaa kiusaajille! En anna ikinä anteeksi. Jos joskus tulee mahdollisuus kostaa entisille kiusaajilleni (niin koulussa kuin työelämässäkin), niin teen sen!
Vaikka en mihinkään yliluonnolliseen uskokaan, niin kiusaajat ovat elävä esimerkki siitä, että pahuutta on olemassa. He ovat psykopaatteja ja heidät pitäisi kaikki lähettää loppuelämäksi Siperiaan pakkoleirille. Harmi vaan, että suurin osa ihmisistä on pohjimmiltaan pahoja, koska he pystyvät passiivisesti katsomaan pahuutta vierestä halveksien tekemättä mitään. Sen osoittaa jo sekin, miten tuotantoeläimiä kohdellaan, ja kuinka ihmiset ostavat kaupasta halvinta tarjouslihaa yhtään miettimättä, millaista kärsimystä tuotantoeläimen elämä on ollut.
Itse olen kasvissyöjä nimenomaan siksi, koska en siedä sitä, miten tuotantoeläimiä kohdellaan. Ne ovat yhtä lailla tuntevia ja älykkäitä olentoja kuin mekin. Siksi en halua, että yksikään eläin joutuu kärsimään takiani. En myöskään osta nahkakenkiä, koska nahka on useimmiten peräisin Kiinasta, jossa eläimet valitettavan useissa tapauksissa nyljetään elävältä.No mitä se kosto ketään auttaa? Paras kosto ainakin mulle on se ettei niitä ihmisiä tarvitse enää nähdä ja että voin elää omaa elämääni vapaana heistä.
Kasvissyönnistä plussat. - QuickSapphire
Hymytyttö-Hki kirjoitti:
Itse olen kasvissyöjä nimenomaan siksi, koska en siedä sitä, miten tuotantoeläimiä kohdellaan. Ne ovat yhtä lailla tuntevia ja älykkäitä olentoja kuin mekin. Siksi en halua, että yksikään eläin joutuu kärsimään takiani. En myöskään osta nahkakenkiä, koska nahka on useimmiten peräisin Kiinasta, jossa eläimet valitettavan useissa tapauksissa nyljetään elävältä.HA HA HA! Tuo oli tyhmää kirjoitusta.
Kosto.. KOSTO?? Tiedättekö... ihmisillä on syy toimia miksi toimii. Miksi kostaa? Kosto vaan herättää lisää kostonhimoa. Jos kosto on oikeutta niin oikeus aiheuttaa kostoa.
Eräs koulukiusaaja joka kiusasi minua ala-asteella... Hänen äitinsä on ihminen, joka jätti hänet nelivuotiaana kerrostalon lukitulle alaovelle ja huusi parvekkeelta jotain että "ELÄ ITKE! MINKÄLAINEN MIES SINÄ OLET!! MITÄ SÄÄ ITKET! SÄÄ OOT MIES! KYLLÄ MIES KESTÄÄ VÄHÄN AIKAA YKSIN ULKONA!!"
Onko ihme jos tuollainen ihminen on koulukiusaaja. Mitä ajattelit saavuttaa kostamalla hänelle jotain hmmmmm? Saada hänet vielä ilkeämmäksi. Mitä jos hän nimenomaa halusikin kostaa kokemansa koulussa?
Kosto on typerä idea. Haloo.
- talvilumi
Sun on todella saatava puhua ja käsitellä väkivallan aiheuttamaa traumaa. Se on äärimmäisen tärkeää. Katkeroitumisen voi välttää. Jonain päivänä voit kääntää kokemasi, käsittämättömän julman väkivallan eduksesi, sinusta voi tulla todella vahva, sankari, ja maailma varmasti avautuu kaltaisellesi aivan erityisellä tasolla.
Auta nyt itseäsi sillä sinä todella olet sen arvoinen! - Koulukiusaamisella
heikot yksilöt karsitaan. Se on sosiaalista darwinismia ja se on vallalla nykyisessä yhteiskunnassamme.
- tavis
Jäinpähän henkiin, pirulainen!
- M22v
Minulla on hyvin samankaltaisia kiusaamiskokemuksia. Tosin minun kohdallani kiusaaminen alkoi jo ala-asteen ensimmäisillä luokilla ja loppui kunnolla vasta yläasteen viimeisillä luokilla. Ala-asteen viimeisillä luokilla oli tosin kiusaamista ei juurikaan tapahtunut.
Kiusaamisella oli suuri vaikutus elämääni. Muutuin sosiaalisesta ihmisestä hiljaiseksi ja syrjäänvetäytyväksi. Vaikka kiusaaminen ajoittui peruskouluaikaan, se vaikuttaa edelleenkin elämääni. Joka päivä.
Mitään parisuhteeksi laskettavaa minulla ei ole tähän mennessä ollut. On vaikeaa muodostaa parisuhdetta jos inhoaa itseään.- Luultavasti jotain
90% ATM:stä on kiusattu koulussa.
- Naisasialooseri.
Luultavasti jotain kirjoitti:
90% ATM:stä on kiusattu koulussa.
Minun ATM kavereistani vain muutamaa on kiusattu koulussa ja toisaalta tiedän rankasti kiusattuja KT ja jopa YT miehiä.
- ATM on uhri
lapsesta alkanen. ATM on painettu niin syvälle mutaan, että ei hän sieltä nouse. Turha niiden on viisastella, joilla ei ole mitään kokemusta syrjittynä ja kiusattuna olemisesta. Hyppäisivät kaivoon saatanan tekopyhät viisastelijat!
- Onko koulukiusaus
joku teko syy "lutkitella" ja hokea "rumalla naisella ei tee mitään" kaltaisia törkeyskiä. Ette saa sääliä jos ette osaa käyttytyä kunnolla!
- no höh!
Onko koulukiusaus kirjoitti:
joku teko syy "lutkitella" ja hokea "rumalla naisella ei tee mitään" kaltaisia törkeyskiä. Ette saa sääliä jos ette osaa käyttytyä kunnolla!
Ei Naisasialooseri sivupersoonineen ole KAIKKI at-miehet!
- Naisasialooseri.
Totta. AT-miehen systemaattinen lyttääminen alkaa jo ala-asteen alkuluokilla ja jatkuu läpi elämän. Kiusaajat toki lopettavat aikuisiksi tultuaan, mutta sitä samaa kiusaamista jatkavat sitten naiset.
Tästä johtuvat sitten kouluampumiset ja vanhemmalla iällä suoritetut joukkomurhat. - Sir Guggenheim
Naisasialooseri. kirjoitti:
Totta. AT-miehen systemaattinen lyttääminen alkaa jo ala-asteen alkuluokilla ja jatkuu läpi elämän. Kiusaajat toki lopettavat aikuisiksi tultuaan, mutta sitä samaa kiusaamista jatkavat sitten naiset.
Tästä johtuvat sitten kouluampumiset ja vanhemmalla iällä suoritetut joukkomurhat.No mitenkäs sinullakin lytätyllä on niin paljon kavereita kaikista tasoluokista?
- Naisasialooseri.
Sir Guggenheim kirjoitti:
No mitenkäs sinullakin lytätyllä on niin paljon kavereita kaikista tasoluokista?
Koska kiusaajat muuttuvat, naiset eivät.
- Jos ihmisessä
ei ole mitään vikaa, ei häntä kiusata
- Naisasialooseri.
AT-miehen ujous ja nonconfortism to peers on siis vika?
- A. Stubb
Psykopaatit menestyy parhaiten.
- Totta kai on.
Ihminen on tosi aivovammainen jos se ei saa sanaa suustaan
- ..........
Erittäin paha akne joka saa näyttämään hirviöltä?
- Ruokkiminen kiellett
.......... kirjoitti:
Erittäin paha akne joka saa näyttämään hirviöltä?
Älkää ruokkiko trollia.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saisinpa halata sinua joka päivä
ja kertoa miten paljon sinusta välitän. Vaikka olisi jommalla kummalla huono päivä, väsynyt päivä tai kiireinen päivä, a687772Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä
SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,904643Kolmen tuiki tavallisen demariahdistelijan nimet julki
Nyt tiedetään ketkä kolme oli niissä niin tavanomaisissa demarin jokapäiväisissä askareissa avustajia ahdistelemassa. K1103855Eikö tunnukin kamalalta, kun en
anna periksi vaikka parhaasi olet tehnyt antaaksesi täystyrmäyksen? Ja kyllähän minä monta iskua olen saanut ja maannut703315Sannahan laski sähkön ALV:n 10 prosenttiin, Riikka runnoi 25,5 %:iin
Tässäkin nähdään kumpi on Suomen kansan puolella, ja kumpi omaa vastaan. Putinistipersuille Suomen kansa tulee aina vii742986Kansalaispalkka ja maksuton joukkoliikenne
Noilla pienillä parannuksilla saadaan Suomesta taas hitusen parempi paikka peruskansalaiselle, joka elää ekologisesti ja1302684SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"
Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het362137Antti Lindtman: "Ainahan kaikenlaisia huhuja liikkuu"
Näin hän siis vastaa SDP:n häirintäkohuun, väistelee vastuutaan Juttuhan on niin, että Lindtman ja Tuppurainen on tasan621957Muistattekos kun kaupassa piti pyytää tavarat myyjältä
Edes kahvipakettia ei saanut itse valita, vaan myyjä nouti sen hyllystä tiskille. Jos osti jauhelihaa, niin se jauhettii2591902Kenen juontajan pitäisi voittaa tänään Kultainen Venla? Ehdolla Pimiä, Holma ja Vaaherkumpu
Kultainen Venla gaalassa jaetaan tänään tv-alan palkintoja. Yksi suosituimmista kategorioista on Juontaja. Vappu Pimiä561878