Paras poistoilmalämpöpumppu

Heikki000

Olen rakentamassa taloa ensi vuonna ja päädyn todennäköisesti lämmitysmuotona PILPiin. (120m2 matalaenergiatalo). Mikä on mielestänne paras merkki ja miksi? Kokemuksia? Palstoja lukeneena tuntuu, että PILPeissä on erityisesti hankaluutta säätöjen kanssa? Tuleeko laitteesta mainittavia säästöjä verrattuna esim. yhdistelmään Terowatti Enervent pingvin?

6

1032

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pilppi mullakin

      Normaali PILP:llä, joka jäähdyttää jäteilman 5 C:een, Ei saavuteta lämmittäessä suuria säästöjä. PILP:n arvo tuleekin sen käyttöveden lämmityksessä. Sehän tekee lämmintä käyttövettä ympäri vuoden n. 4 COP arvolla. Matalaenergiataloissa lämmitykseen tarvittava energia ei ole niin suuri. ILTO:lla on mielenkiintoinen laite ILPO Comfort, joka (valmistajan taulukoitten mukaan) pystyy tekemään jopa 6kw lämmitystehoa 1,5kw ottoteholla(?). Hinta lienee samaa luokkaa maalämpöpumppujen kanssa (mutta sisältää myös ilmastointikoneen). Etuna ei tarvitse maapiiriä (maksaa ???).

      • Maalaitollo maalta.

        Tuon PILP:n tekniikka hieman kiinnostaa, eli mhin lämpötilaan nuo pumput yleensä veden sitten lämmittää ja miten aurinkolämpö sitten soveltuu näiden kanssa yhteen. Tuo Enervent mallikin sisältänee jonkinlaisen pumppuyksikön kun sillä lämpöä otetaan talteen lämmitykseenkin. Mikä on sitten taloudellisin lämpötila jolla lämpä otetaan poistuvasta ilmasta talteen ja meneekö se kaikki kompressoritekniikalla.

        Miten edellistä sitten kannattaa verrata VILP teknikkaan kun muka - 15 - 20 asteen pakkasesta otetaan pahaimmillaan lämpöä talteen muka hyvälläkin hyötysuhteella. Jääpuikkoja siinä tehdään mutta kertokaa nyt maalaistollolle maalaijärjellä millä tasolla tuo pumpputekniikka parhaiten kannatta mm matalaenergiataloissa. Tuo pumppua pumpun perään kun ei oikein mene jakeluun.


      • ...tai rikas
        Maalaitollo maalta. kirjoitti:

        Tuon PILP:n tekniikka hieman kiinnostaa, eli mhin lämpötilaan nuo pumput yleensä veden sitten lämmittää ja miten aurinkolämpö sitten soveltuu näiden kanssa yhteen. Tuo Enervent mallikin sisältänee jonkinlaisen pumppuyksikön kun sillä lämpöä otetaan talteen lämmitykseenkin. Mikä on sitten taloudellisin lämpötila jolla lämpä otetaan poistuvasta ilmasta talteen ja meneekö se kaikki kompressoritekniikalla.

        Miten edellistä sitten kannattaa verrata VILP teknikkaan kun muka - 15 - 20 asteen pakkasesta otetaan pahaimmillaan lämpöä talteen muka hyvälläkin hyötysuhteella. Jääpuikkoja siinä tehdään mutta kertokaa nyt maalaistollolle maalaijärjellä millä tasolla tuo pumpputekniikka parhaiten kannatta mm matalaenergiataloissa. Tuo pumppua pumpun perään kun ei oikein mene jakeluun.

        Nykyenergian hinnoilla, varsinkaan pieneen taloon, ei kannata panostaa moneen lämmönlähteeseen. Pienessä matalaenergiatalossa PILP on järkevä vaihtoehto nimenomaan lämpimän käyttöveden tuottoon. Minä en tiedä onko olemassa poistoilmalämpöpumppua, jonka kattilaan edes voisi lisätä muita lämmönlähteitä. Vesikiertoinen lattialämmitys kuitenkin jättää jonkinlaisen mahdollisuuden käyttää tulevaisuudessa jotakin muuta tekniikkaa,jos (kun?) energian hinta nousee huomattavasti.


      • Maalaitollo maalta. kirjoitti:

        Tuon PILP:n tekniikka hieman kiinnostaa, eli mhin lämpötilaan nuo pumput yleensä veden sitten lämmittää ja miten aurinkolämpö sitten soveltuu näiden kanssa yhteen. Tuo Enervent mallikin sisältänee jonkinlaisen pumppuyksikön kun sillä lämpöä otetaan talteen lämmitykseenkin. Mikä on sitten taloudellisin lämpötila jolla lämpä otetaan poistuvasta ilmasta talteen ja meneekö se kaikki kompressoritekniikalla.

        Miten edellistä sitten kannattaa verrata VILP teknikkaan kun muka - 15 - 20 asteen pakkasesta otetaan pahaimmillaan lämpöä talteen muka hyvälläkin hyötysuhteella. Jääpuikkoja siinä tehdään mutta kertokaa nyt maalaistollolle maalaijärjellä millä tasolla tuo pumpputekniikka parhaiten kannatta mm matalaenergiataloissa. Tuo pumppua pumpun perään kun ei oikein mene jakeluun.

        > muka - 15 - 20 asteen pakkasesta otetaan pahaimmillaan lämpöä talteen muka hyvälläkin hyötysuhteella

        _hyvin_ karkeasti sanottuna lämpöpumpulla pystyy "lämpötilatasoa" nostamaan viitisenkymmentä astetta. Lämmön kiertoilmajakelu (ja lattialämmitys) toimivat kai jossain 30 asteessa eli pakkasestakin voidaan lämpöä ottaa

        55-asteisen käyttöveden saaminen onkin haasteellisempaa, puhumattakaan vesikiertoisissa lämmityksissä mitoituspakkasilla joskus vaaditusta 80 asteesta


    • Partouzeu

      PILPiä hankkiessa kannattaa myös huomioida useimpien laitteiden suhteellisen pieni varaaja käyttövedelle. (yleensä 170 tai 180 litraa) Määrä riittää kyllä pienelle perheelle, mutta tuttavien tullessa saunomaan lämmin vesi tahtoo loppua. Tämän vuoksi joutuu lisäksi vielä hankkimaan erillisen varaajan joka myös nostaa hankintamenoja.

      Itse valitsisin tällä hetkellä tuon mainitsemasi tehowatti hyvä iv kone yhdeistelmän täydennettynä painavalla takalla. Settiä voi sitten tarvittaessa myöhemmin päivittää kun laitteet kehittyvät.

      • Saituri eläkeläinen

        Minusta kiertoilmaan perustuva puolikevyt takka olisi parempi koska ilma lämmittää pitemmällä jaksolla kaikkia talon rakenteita ja vielä tuon poistoilman kautta lämpöä siirtyy myös varajaan ja mahdollisesti myös nestekierrolla (?) läpiävään lattiaan, eli talo on kyllä lämmin näinkin. Uusi hyvä talo ei myöskään kovin nopeasti jäähdy. Mielestäni nuo raskaamat takat eivät ole enää nykyaikaa hyvin tehdyissä taloissa, tosin niissä on tuota varaavuutta olemassa, mutta välillä lämmityksen jälkeen hikoillaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      133
      1363
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      101
      1054
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      954
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      947
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      308
      832
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      803
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      37
      683
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      648
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      140
      603
    Aihe