Minkälainen vene Sea Star 8000?

Kaapo

Onko kellään kokemuksia ko. veneestä.Tarkoitus
olisi hankkia sellainen ja kaikki lisätieto ois
kiinnostavaa.

12

9186

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 717

      Tyyppimerkintäänsä (8m) nähden pieni vene, joten
      tuntuu nopeasti katsottuna, että saa paljon
      venettä kilpailijoihin nähden, vene on myös
      kapea. Muuten normaalisti pienen veistämön
      pienellä budjetilla tehty hyvän sään koppivene
      (koppi <=> hyvä sää ??), joka liukuu myös tuolla
      hieman alitehoisella dieselillä(vp130dp).
      Arvosana heikon ja tyydyttävän rajamailla.

      Yläohjaamoversiosta en antaisi samaa tyydyttävää
      arvosanaa, tosin en ole ajanut, mutta kylmä
      tyypit olen satamassa ottanut. Yläohjaamo tekee
      veneestä korkean ja typerännäköisen, koska vene
      on yläohjaamoveneeksi liian pieni. Voin kuvitella
      miten sivutuulessa trimmien kanssa saa pelata
      jatkuvasti, jotta vene pysyisi suorassa eikä
      paukuta sisustusta rikki. Lisäksi yläohjaamo on
      niin turkasen pieni, että kuka sellaisessa
      pienessä kolossa viihtyy. Eli ei lisäarvoa
      päinvastoin miinusta, arvosana heikko.

      En tiedä, kuinka kokenut veneilijä olet, mutta
      varoitan sinua yhdestä asiasta. Itse olen kerran
      mennyt tähän halpaan, mutta toista kertaa en sitä
      tee. Venettä ei kannata ostaa katsomalla Vene-
      lehteä, joka näyttää kaikki myytävissä olevat
      veneet, ja optimoida siitä jokin tila/hinta-
      suhteella tai jolla muulla perusteella 'edullinen
      ostos'. Käytettyjen markkinoilta kannattaa ostaa
      (suuren ja) tunnetun veistämön tuote, sillä
      niissäkin on aivan tarpeeksi suunnittelulapsuksia
      ja huonoa työtä. Tuollaiseen pienemmän veistämön
      veneeseen en enää koske tikullakaan, koska noita
      lapsuksia on sitten koko vene täynnä, ja
      korjaaminen on usein mahdotonta tai ainakin
      urakan suuruus lannistaa muutaman vuoden jälkeen.
      Valkkaa pari mallia, jotka kiinnostaa ja käy
      mahdollisuuksien mukaan koeajamassa/asumassa.
      Haastattele omistajia, mitä he veneestä tykkäävä,
      myyjä usein vain kehuu tietty, tosin myös
      omistajat usein (sama juttu kuin autopuolella
      :-)). Parhaat kommentit saat laiturilta, ihmiset
      on yleensä innokaita kertomaan veneestään. Mutta
      muista kysellä, jotta saat myös sitä veneen
      kääntöpuolta esille. Homma palkitaan, koska hyvää
      venettä on mukava vuosi vuoden jälkeen käyttää,
      hieman varustella lisää jne.

      Minulle tuli sellainen kuva, että olet
      havittelemassa asuttavaa ja liukuvaa
      matkavennettä. Vastaa seuraaviin kolmeentoista
      kysymykseen, tai ainakin mieti niitä en ostoa.
      Onko SeaStar riittävä vai muuttuuko suosikki?
      Muut kommnetoikaa lisää, mitä kannattaa
      katsella/miettiä!

      1. pystyykö joka punkassa oikeasti nukkumaan,
      jos/kun ei, kuinka monta veneessä oikeasti voi
      yöpyä?

      2. pyysykö melutaso ajossa tarpeeksi alhaisena,
      vai tarvitaanko kuulosuojaimia?

      3. millaisessa aallokossa ajaminen muuttuu
      tuskaksi, esiintyykö sellaista aallokkoa
      ajoreiteillänin usein?

      4. Entä sateella, tuulilasin pyyhkimet&kytkimet,
      huurteenpoisto, ajaminen seisaallaan
      kattoluukusta, miten onnistuu?

      5. entä ruokailu, löytyykö jostain tila jossa voi
      syödä koko matkalle ajateltu porukka vai
      mennäänkö aina ravintolaan?

      6. Minne yhden henkilöauton verran laitetaan
      roinaa matkan ajaksi. Todennäköisesti tavarat on
      pidettävä kasseissa, mutta saako kassit sillä
      tavalla sivuun, että niitä ei tartte nostella
      koko aikaa edestä?

      7. Entä huussiin, mahtuuko sinne ihan normaali
      aikuinenkin, jos porukka on notkeaa. WC:hen on
      turha toisaalta uhrata arvokasta tilaa, sillä
      liukuvalla veneellä matkataittuu nopeasti.
      Useimissa satamissa on hyvät palvelut. Mutta jos
      menet luonnon keskelle pitkäksi aikaa, tämä on
      tärkeä nykyajan ihmisille erityisesti naisille?

      8. Entä ulkopuollella, onko köysille, ankkureille
      ja fendareille tilaa? Vai onko fendarit
      laitettava keulakaiteeseen näkemäesteeksi ajon
      ajaksi?

      9. Kulkeminen sivukansilla. Onko riittävästi
      kaiteita, onko sivukannet riittävän leveät, että
      kankea ja hieman pullukka anoppisikin pääsee
      veneeseen, jos se on kinnitetty keula edellä
      rantaan?

      10. Miten veneessä voi nauttia hyvästä säästä
      ulkona? Vai onko se mahdollista vain satamassa?
      Vai tuleeko peräkannelle pakokaasua ja
      vesipisaroita liukuajossa/tuuleeko niin kovaa,
      että ainoastaan paksuissa vaateissa tarkenee?

      11. Miten helposti voi tarkistaa päivittäiset
      kohteet mootorista ja vetolaitteesta? Tarvitseeko
      askarrella pitkään vai onko helppoa. JOs tarttee
      pitkään, laminlyöt tarkastukset heti seuraavana
      päivänä. Entä huoltotyöt, pitääkö sinun olla
      kiinalainen kääpiöakrobaatti, että saat
      vaihdettua tarvittavat suodattimet, vesipumpun
      pyörän jne.

      12. Lähteekö vene vielä liukuun myös täydessä
      lomavarustuksessa ja kaikki henkilöt kyydissä
      tyydyttävästi?

      13. Tarvitseko ylipäätään liukuvaa venettä vai
      onko puoliliukuva tai peräti uppoamarunkoinen
      parempi? Eli pitääkö lyhyessä ajassa ehtiä kauas.
      Kysyn tämän vain siksi, että hyvä liukuva vene on
      kallis hankkia ja pitää. Polttoainetta menee ja
      tekniikka on kovilla, osat kalliita

      • 27 feet

        ... mutta tuo nimimerkki "717" jäi hieman
        vaivaamaan - jos sillä tarkoitetaan Flipper 717
        mallia niin siitä ainakaan ei noita kolmeatoista
        ominaisuutta löydy vaan on täysin samassa
        sarjassa SeaStar 8000:n kanssa


      • 717
        27 feet kirjoitti:

        ... mutta tuo nimimerkki "717" jäi hieman
        vaivaamaan - jos sillä tarkoitetaan Flipper 717
        mallia niin siitä ainakaan ei noita kolmeatoista
        ominaisuutta löydy vaan on täysin samassa
        sarjassa SeaStar 8000:n kanssa

        Kyllä vene on juuri 717C ja täyttää tarpeeni!
        Ajotunteja kesässä tulee n. 150 tuntia. En
        tarvitse uivaa hotellia (kesämökissä on
        riitävästi tilaa), enkä myöskään umpinaista
        koppia (saan ajaa autolla aivan riittävästi),
        Vesille mennää meillä olemaan ulkona, joten
        pystyn vastaamaan noihin kysymyksiin siten, että
        tarpeeni täyttyvät hyvin. Vene ei varmasti ole
        optimaalinen kaikille ja kuten jo sanoin
        korjattavaa löytyy kaikista.

        Hieman kokemuksia veneestä:

        Veneessä on toimivat tilat kahdelle hengelle
        pidempäänkin matkailuun, ja tarpeeksi tilaa
        isomalle porukalle (<6h) päiväkruisailuun, ja on
        tarpeeksi nopea (huippu 34 s, matka 27 s), jotta
        ehtii pidemmällekin. Neljän aikuisen
        miehityksellä ollaan tehty muutaman päivän
        pituisia matkoja (viikonloppu) ilman suurempia
        ongelmia. Kaikille löytyy hyvä nukkumapaikka ja
        kassit saa tieltä pois (kaksi edessä kaksi kuomun
        alla, tavarat pistopunkassa keulahytissä).

        Kuomu poistettaessa takatilassa voi oleskella
        auringossa myös ajettaessa, moottorin ääni on
        siedettävä.

        Ajo-ominaisuudet ei ainakaan vielä ole loppuneet
        Saimaalla ajellessa pahemassakaan kelissä tosin
        kaasupohjassa varmasti veneen saa rikki, mutta
        lähes minkä tahansa liukuvan veneen. Painonsa (n.
        3000 kg) vuoksi vene kuitenkin kulkee melko
        junamaisesti

        Vesi ei tule sisään, tuulilasinpyyhkkimet
        toimivat, pyyhinten katkaisijat ratin vieressä
        hyvin käsillä, tuulilasille lämminilmapuhallus.
        Kojelauta on tumma, jotta ei heijastuksia yöllä
        eikä auringon paisteessa. Iso kartataso sekä
        kuskille että kartturille. Seisaallaan ajo
        onnistuu kattoluukusta, mutta kieltämättä
        ajoasento on hieman kiero. Veneessä itsessään ei
        oikeastaan vikoja ole ollut, mitä sähkötöitä on
        joutunut parantelemaan. Monet johdot oli
        alimitoitettuja tehosyöppöjä.

        Keittiö on ratkaistu todella näppärästi ja tilaa
        on enemmän kuin monissa luokkaa isommissa.
        Luonnollisesti kun ruokaa tehdään, ei silloin
        koko alueelle mahdu muita. Uuni puuttuu mutta
        aina voi käyttää hyväksi Saimaan lukuisia
        nuotiopaikkoja, joita on luonnonsatamissa ja
        retkisatamissa.

        Vene ei ole myöskään liian korkea, joten
        Saimaalla mahtuu valomaston kaatamalla hyvinkin
        pienen sillan ali ja reiteiksi avautuu vesiä,
        jotka ovat lähinnä pienveneille. Vene on omasta
        mielestäni aika hyvännäköinenkin ja on juuri mitä
        suunnittelijat ovat tarkoittaneetkin sen olevan,
        joka suuntaan suurennettu HT-vene. Nykyajan
        retkivene, joka tarjoaa mukavuuksia enemmän kuin
        esi-isänsä.


      • Tappi

        Mielenkiintoisia kommentteja! Niitä lukiessani
        alkoi kiinnostaa minkä veneen suhteen aikoinaan
        menit halpaan? Ja mitkä olivat silloin perustelut?


      • 717
        Tappi kirjoitti:

        Mielenkiintoisia kommentteja! Niitä lukiessani
        alkoi kiinnostaa minkä veneen suhteen aikoinaan
        menit halpaan? Ja mitkä olivat silloin perustelut?

        Aiemmin kokemusta oli vain purjeveneistä ja mökin
        myötä veneily siirtyi mereltä Saimaalle.
        Purjehduksesta ei Saimaalla voinut juuri puhua,
        ja samalla työ muutui sen verran luonnettaan,
        että veneilylle jäi viikonlopuille. No purkkari
        myyntiin ja tilalle ostamaan m-venettä.

        Koska retki/matkaveneilystä ei ollut enempää
        kokemusta, ajatus kääntyi lehtiä lukemalla HT-
        veneeseen. Käytettynä vene ei olisi kallis ja
        vaihtaminen olisi sitten helppoa, jos asiasta
        innostuisi ennemmän. Nämä vaatimukset vene
        täyttikin enemmän kuin hyvin, mutta ei tuo kolme
        vuotta mitään juhlaa ollut. Ja jäljeenpäin tuli
        tuo vene ostettua aivan väärin perustein.

        No mitä meni vikaan:

        Lehtien perusteella annoin rungon pituudelle
        liikaa painoa, olevinaan aallokkoajo-
        ominaisuuksien vuoksi. Vene-lehdessä vene oli
        testattu 82 ja sitä oli kehuttu kovin. Näin
        jälkeenpäin katsottuna vene oli kyllä onnettoman
        kova kulkuinen. Tosin sain tuossa pari vuotta
        sitten tietää, että veistämö olikin muuttanut
        alkuperäistä pohjaa kantavammaksi myöhemmissä
        malleissaan. Selittää erot testin ja omien
        kokemusteni välillä. Eli aallokossa vene nopeasta
        ulkomuodostaan huolimatta oli susi. Poikkeus
        tähän on suuri myötäaallokko (usko pois kyllä
        Saimaan suurilla selillä aallokoa on), jossa
        veneellä oli todella hauskaa ajaa, aivan
        toisenlainen fiilis kuin nykyisellä lähes metrin
        leveämmällä 717:lla.

        Vaikka rahalla sai paljon venettä pituussuunnassa
        niin leveyssuunnassa asia oli toinen. Veneessä
        oleskeltaessa tämä on kuitenkin ensi arvoisen
        tärkeää. Nyt kaikkea oli kutistettu, jotta homma
        näyttäisi hyvältä. Seurauksella, että penkit,
        punkat, karttatasot kaikki oli ala-arvoisia. No
        keulassa pystyi nukkumaan hyvin, mutta
        makuupaikkoja oli käytännössä vain kaksi.
        Keittomahdollisuus oli, mutta eipä ruuanlaitto
        tai edes kahvinkeitto oikein sujunut käytännössä.
        Helpompaa oli ottaa trangia kainaloon maihin ja
        hoitaa keittokset luonnon keittiössä

        Tilaa veneessä oli teoriassa vaikka kuinka paljon
        peräpuolella, mutta pääsy noihin tiloihin oli
        hankalaa. Tosin on sanottava, että ankkuriboksit
        sekä keulassa että perässä olivat erittäin hyvät
        ja tilavat. Kaikki matkassa oleva tavara oli
        bunkkien päällä laukuissa ja ne sitten illalla
        aina raivattiin veneen perään ja taas aamulla
        toiseen suuntaan.

        Alkuperäinen polttoainesäiliö oli alimittainen
        (90l), kun moottori oli 115hv
        juoppokaksitahtiperämoottori ja polttoainetta
        saanti on rajoitettua. Eli bensaa oli sitten
        jerrykannuissa lähes toinen mokoma.

        Ohjaamon ergonomiasta ei voi edes haaveilla,
        koelauta peilasi tuulilasiin pahasti, pyyhin oli
        jostain lelusta nykäisty.

        Sateella veneestä ei nähnyt ulos, muuta kuin
        ajamalla pää ulkona. Kuomut oli viritelmiä ja
        vuosivat seistessä ja liikeessä voi puhua jo
        tulvasta. Poisotettaessa niille ei ollut omaa
        paikkaa vain mytty kannella.

        Sähkötyöt veneeseen oli tehnyt kyllä joku
        amatööri/kotiasentaja, aivan kaamea sotku. Miten
        joku voi edes kuvitella tekevänsä jotain
        vastaavaa. Tosin kaverin jenkkiveneeseen nähden
        voi tietysti näitäkin asennuksia kehua
        kotimaiseksi ammattitaidoksi. Mikähän siinä on,
        että näin yksinkertaista asiaa ei voida tehdä
        kunnolla, ei maksa paljon jos pikkuisen istuisi
        alas ja miettisi ennen tekoa. Piuhoja ei ole kuin
        muutama, varsinkin jos vertaat mihin tahansa
        autoon.

        No miksi tuli ostettua? Vene oli miellyttävän
        hiljainen, nopea ja suhtkoht taloudellinen ja tuo
        koeajo jäi puutteelliseksi (kaunis aurinkoinen
        päivä, myyjän unelma keli), joten uskoa ajo-
        ominaisuuksiin oli, varsinkin kun runko näyttää
        vaudikkaalta. Nämä negatiiviset asiat sitten
        taas ei siinä huumassa paljoa merkinneet, tuskin
        edes tulivat mieleen, kun olevinaan ei
        markkinoilta varmaan sopivampaakaan löydy.

        No tällä kokemuksella olisin päätynyt metriä
        puoltatoista lyhyempää Flipper 620:een tai
        vastaavaan, jossa moni asia olisi ollut paremmin.
        Kun veneesseen mahtuu todella vain kaksi hyvin
        bunkkaamaan, niin se on tosiasia ja turha itseään
        on runkomitalla ja näennäisbunkilla hämätä. Pien
        vene ei ole hotelli. No, siksipä tulikin sitten
        hankittua hieman veneytetty ja lihotettu Flipper
        620 (Vene-lehden määritelmä), kun tilaisuus
        tuli, ja en ole katunut.

        Sitä paitsi kyllä kärvistely toisaalta kannatti,
        Belmarin hinta ei tuona lama-aikana laskenut
        kolmessa vuodessa markkaakaan, sain minkä masoin
        (no jo inflaatiokorjaus ei mukana, tosin noihin
        aikoihin riehui lähes deflaatio). Samaan aikaan
        markkinoille alkoi tulla muutamia käytettyjä
        717:a kiinnostavaan hintaan. Maksoin 4 vuotta
        vanhasta sisävesikäytössä olleesta veneestä
        parikymmpiä alle 200 tmk. Veneessä oli diesel ja
        ajotunteja huimat 140h. Belmaria ostaessa uutta
        717:aa katsottiin kolme vuotta aikaisemmin, mutta
        alkavasta lamasta huolimatta myyjä olisi halunnut
        diesel-veneestä varusteineen muistaakseni luokkaa
        hieman alta 380tmk. Luulen, että tänä päivänä
        717:lle löytyisi hyvinkin ostaja 200tmk
        hujakoilta, mutta ei ole myynnissä:)


      • Kaapo

        Kannattaisi tulostaa jokaiselle veneenostajalle
        oppaaksi:)Aion juuri tehdä niinkuin neuvoit...en
        tosiaan osta sikaa säkissä.Minulla on
        suomalaisvalmisteinen(seven princess)liukuva
        matkavene joka on kuitenkin käynyt ahtaaksi ja
        pieneksi.Eli luulen tietäväni mitä minä vaadin
        veneeltäni ja yksi vaatimus on
        merikelpoisuus.Perämerellä on lähes
        avomeriolosuhteet..vähän saaria jne.Eräs venemyyjä
        sanoi että suomalaiset veneet ovat lähes
        poikkeuksetta loivalla veellä varustettuja
        paukkulautoja.Ulkopuolelle hän jätti Flipper 777:n
        joka kuulemma menee kuin juna.Mutta taitaa olla
        daycruiser-tyyppinen mikä ei taas minun tarpeisiin
        käy.Sanoi että jos haluat syvän ja hyvän
        pohjan...osta jenkki,norjalainen tai
        englesmanni.No näistä ei löydy minulle
        sopivaa.Kehui kuitenkin Sea Staria "ihmeen"
        pehmeäksi...liekkö ollut myyntipuheita.Se nyt on
        ensimmäisenä listalla tällä hetkellä ja saa nähdä
        mikä vene tai asia sen sieltä pudottaa.Liekkö
        717:kassa sama pohja kuin 777:ssa?Kiitos vielä..


      • 717
        Kaapo kirjoitti:

        Kannattaisi tulostaa jokaiselle veneenostajalle
        oppaaksi:)Aion juuri tehdä niinkuin neuvoit...en
        tosiaan osta sikaa säkissä.Minulla on
        suomalaisvalmisteinen(seven princess)liukuva
        matkavene joka on kuitenkin käynyt ahtaaksi ja
        pieneksi.Eli luulen tietäväni mitä minä vaadin
        veneeltäni ja yksi vaatimus on
        merikelpoisuus.Perämerellä on lähes
        avomeriolosuhteet..vähän saaria jne.Eräs venemyyjä
        sanoi että suomalaiset veneet ovat lähes
        poikkeuksetta loivalla veellä varustettuja
        paukkulautoja.Ulkopuolelle hän jätti Flipper 777:n
        joka kuulemma menee kuin juna.Mutta taitaa olla
        daycruiser-tyyppinen mikä ei taas minun tarpeisiin
        käy.Sanoi että jos haluat syvän ja hyvän
        pohjan...osta jenkki,norjalainen tai
        englesmanni.No näistä ei löydy minulle
        sopivaa.Kehui kuitenkin Sea Staria "ihmeen"
        pehmeäksi...liekkö ollut myyntipuheita.Se nyt on
        ensimmäisenä listalla tällä hetkellä ja saa nähdä
        mikä vene tai asia sen sieltä pudottaa.Liekkö
        717:kassa sama pohja kuin 777:ssa?Kiitos vielä..

        Myyjä puhuu ihan asiaa. Monet pohjat ovat
        paukkulautoja, koska vene pitää saada liukumaan
        pienellä koneteholla. Toisaalta mikä tahansa vene
        muuttuu kovaksi, kun nopeutta lisätään
        riittävästi. Merkittävää on, että veneen
        käyttökelpoinen nopeusalue on laaja. Kyllä
        jenkkivenekin ryskii siinä kuin muutkin, jos
        vauhtia on liikaa. Kaikissa liukuvissa veneissä
        olo muutuu jossain vaiheessa melko
        epämiellyttäväksi. Tarkoitan tällä sitä, että 3-4
        solmua nopudessa merkkaa enemmän kuin muutama
        aste pohjan v-kulmassa. Noissa suomalaisissa
        paukkulaudoissa on vielä usein se vika, että kone
        on sen verran pieni, että veneellä ei pysty
        ajamaan lähellä liukukynnystä vaan vene tipuu
        liusta esim osuessaan aalton hieman
        huolimattomasti, ja liukukynnyksen ylitys on
        uudelleen vaikeaa.

        Mitä 717 tulee, siinä pohja ei ole sama 777:n
        kanssa. 717 on lyhyempi ja leveämpi. Olen itse
        sitä mieltä, että vene ei ole optimaalinen
        ratkaisu merelle. Merialueella se toimii vain
        saariston suojassa. Ensi kesänä on tarkoitus ajaa
        Saimaalta kanavaa pitkin merelle ja Ahvenanmaalle
        ja takaisin, sitten osaa sanoa jotakin enemmän:)
        Liukukynnys 717:ssa on voimakas ja jotenkin
        epäsymmetrinen. Liukuunlähtö vaatii voimaa ja
        toisaalta kaasua hellätessä vene vain jatkaa ja
        jatkaa liussa. Ominaisuus johtunee tuosta
        porraspohjasta. Joka tapauksessa 717 vaatii
        tehokkaan moottorin (min n. 200hv), varsinkin
        huonoissa oloissa. Koska nopeusalue on laaja,
        veneellä voi edetä myös huonossa kelissä
        pehmeästi. Mutta kuten sanottu on varmasti
        veneitä, jotka sopivat rungoltaan paremmin koviin
        oloihin.

        Mitä olen venelehtiä lukenut, omaksi suosikiksi
        on noussut noihin oloihin Minor 28 Kolumbus.
        Kaikki tietää kyllä Targat ja niiden ajo-
        ominaisuudet, mutta kyllä niistä ominaisuuksista
        saa sitten maksaakin. Minor ei ole veneenä
        kaikkein kauneimpia, mutta ainakin
        venenäyttelyssä aikanaan se jäi mieleen
        asiallisena veneenä niin sisältä kuin päältä.
        Veneessä on akseliveto, n.170hv kone ja se on
        hytillinen (joka on näyttää olevan yksi
        vaatimuksistasi), sisälle nukkumaan mahtuu neljä,
        paikkoja oli muistaakseni viisi virallisesti.
        Vene oli Vene-lehden vertailutestissä numerossa
        2/89 tai 2/88. Vene ei ole huippunopea, mutta
        rungosta päätellen ja testin perusteella se ottaa
        kaiken takaisin , kun olot kovenee. Käytettyinä
        noita näkee silloin tällöin myynnissä. Mutta käy
        kokeilemassa se SeaStar ensin, ei se keneltäkään
        ole pois :) Veneet on aina kompromisseja
        ominaisuuksien suhteen varsinkin, kun otetaan
        hinta mukaan....


      • 771
        717 kirjoitti:

        Myyjä puhuu ihan asiaa. Monet pohjat ovat
        paukkulautoja, koska vene pitää saada liukumaan
        pienellä koneteholla. Toisaalta mikä tahansa vene
        muuttuu kovaksi, kun nopeutta lisätään
        riittävästi. Merkittävää on, että veneen
        käyttökelpoinen nopeusalue on laaja. Kyllä
        jenkkivenekin ryskii siinä kuin muutkin, jos
        vauhtia on liikaa. Kaikissa liukuvissa veneissä
        olo muutuu jossain vaiheessa melko
        epämiellyttäväksi. Tarkoitan tällä sitä, että 3-4
        solmua nopudessa merkkaa enemmän kuin muutama
        aste pohjan v-kulmassa. Noissa suomalaisissa
        paukkulaudoissa on vielä usein se vika, että kone
        on sen verran pieni, että veneellä ei pysty
        ajamaan lähellä liukukynnystä vaan vene tipuu
        liusta esim osuessaan aalton hieman
        huolimattomasti, ja liukukynnyksen ylitys on
        uudelleen vaikeaa.

        Mitä 717 tulee, siinä pohja ei ole sama 777:n
        kanssa. 717 on lyhyempi ja leveämpi. Olen itse
        sitä mieltä, että vene ei ole optimaalinen
        ratkaisu merelle. Merialueella se toimii vain
        saariston suojassa. Ensi kesänä on tarkoitus ajaa
        Saimaalta kanavaa pitkin merelle ja Ahvenanmaalle
        ja takaisin, sitten osaa sanoa jotakin enemmän:)
        Liukukynnys 717:ssa on voimakas ja jotenkin
        epäsymmetrinen. Liukuunlähtö vaatii voimaa ja
        toisaalta kaasua hellätessä vene vain jatkaa ja
        jatkaa liussa. Ominaisuus johtunee tuosta
        porraspohjasta. Joka tapauksessa 717 vaatii
        tehokkaan moottorin (min n. 200hv), varsinkin
        huonoissa oloissa. Koska nopeusalue on laaja,
        veneellä voi edetä myös huonossa kelissä
        pehmeästi. Mutta kuten sanottu on varmasti
        veneitä, jotka sopivat rungoltaan paremmin koviin
        oloihin.

        Mitä olen venelehtiä lukenut, omaksi suosikiksi
        on noussut noihin oloihin Minor 28 Kolumbus.
        Kaikki tietää kyllä Targat ja niiden ajo-
        ominaisuudet, mutta kyllä niistä ominaisuuksista
        saa sitten maksaakin. Minor ei ole veneenä
        kaikkein kauneimpia, mutta ainakin
        venenäyttelyssä aikanaan se jäi mieleen
        asiallisena veneenä niin sisältä kuin päältä.
        Veneessä on akseliveto, n.170hv kone ja se on
        hytillinen (joka on näyttää olevan yksi
        vaatimuksistasi), sisälle nukkumaan mahtuu neljä,
        paikkoja oli muistaakseni viisi virallisesti.
        Vene oli Vene-lehden vertailutestissä numerossa
        2/89 tai 2/88. Vene ei ole huippunopea, mutta
        rungosta päätellen ja testin perusteella se ottaa
        kaiken takaisin , kun olot kovenee. Käytettyinä
        noita näkee silloin tällöin myynnissä. Mutta käy
        kokeilemassa se SeaStar ensin, ei se keneltäkään
        ole pois :) Veneet on aina kompromisseja
        ominaisuuksien suhteen varsinkin, kun otetaan
        hinta mukaan....

        717 puhuu asiaa mutta Targan ohella voisi mainita
        myös suomalaisen Tiiskerin esimerkkinä
        erinomaisesta pohjasta. 770/771 Tiiskerissä runko
        todella toimiva niin merelle kuin järvelle mutta
        vaatii tietenkin tehoa tuon 200 hv niinkuin syvä
        v-pohja yleensäkin. Tiiskerissä on myös käytetty
        tarpeeksi paksua tavaraa rungon teossa ja
        käsinlaminointia vahvuuden takaamiseksi. Niinpä
        vene onkin kuin panssarijuna aalloilla
        edetessään.

        Vastaavan pituiseen Targaan verrattuna Tiiskeri
        tarjoaa mielestäni toimivamman paketin
        retkivenekäyttöön parempine makuu-, keittiö ja WC-
        tiloineen. Targa taas soveltuu ehkä paremmin
        yhteysvenekäyttöön.

        Mutta kuten sanottua, näistä kahdesta löytyy
        suomalaisen veneenrakennuksen parhaat rungot ajo-
        ominaisuuksiltaan. Kumpikin on tosin sitten
        sieltä arvokkaammasta päästä hinnoiltaan ja ovat
        käytettyinäkin niin kysyttyjä etteivät ehdi kauan
        uutta omistajaansa odottaa.


      • Ex BELMARisti
        717 kirjoitti:

        Aiemmin kokemusta oli vain purjeveneistä ja mökin
        myötä veneily siirtyi mereltä Saimaalle.
        Purjehduksesta ei Saimaalla voinut juuri puhua,
        ja samalla työ muutui sen verran luonnettaan,
        että veneilylle jäi viikonlopuille. No purkkari
        myyntiin ja tilalle ostamaan m-venettä.

        Koska retki/matkaveneilystä ei ollut enempää
        kokemusta, ajatus kääntyi lehtiä lukemalla HT-
        veneeseen. Käytettynä vene ei olisi kallis ja
        vaihtaminen olisi sitten helppoa, jos asiasta
        innostuisi ennemmän. Nämä vaatimukset vene
        täyttikin enemmän kuin hyvin, mutta ei tuo kolme
        vuotta mitään juhlaa ollut. Ja jäljeenpäin tuli
        tuo vene ostettua aivan väärin perustein.

        No mitä meni vikaan:

        Lehtien perusteella annoin rungon pituudelle
        liikaa painoa, olevinaan aallokkoajo-
        ominaisuuksien vuoksi. Vene-lehdessä vene oli
        testattu 82 ja sitä oli kehuttu kovin. Näin
        jälkeenpäin katsottuna vene oli kyllä onnettoman
        kova kulkuinen. Tosin sain tuossa pari vuotta
        sitten tietää, että veistämö olikin muuttanut
        alkuperäistä pohjaa kantavammaksi myöhemmissä
        malleissaan. Selittää erot testin ja omien
        kokemusteni välillä. Eli aallokossa vene nopeasta
        ulkomuodostaan huolimatta oli susi. Poikkeus
        tähän on suuri myötäaallokko (usko pois kyllä
        Saimaan suurilla selillä aallokoa on), jossa
        veneellä oli todella hauskaa ajaa, aivan
        toisenlainen fiilis kuin nykyisellä lähes metrin
        leveämmällä 717:lla.

        Vaikka rahalla sai paljon venettä pituussuunnassa
        niin leveyssuunnassa asia oli toinen. Veneessä
        oleskeltaessa tämä on kuitenkin ensi arvoisen
        tärkeää. Nyt kaikkea oli kutistettu, jotta homma
        näyttäisi hyvältä. Seurauksella, että penkit,
        punkat, karttatasot kaikki oli ala-arvoisia. No
        keulassa pystyi nukkumaan hyvin, mutta
        makuupaikkoja oli käytännössä vain kaksi.
        Keittomahdollisuus oli, mutta eipä ruuanlaitto
        tai edes kahvinkeitto oikein sujunut käytännössä.
        Helpompaa oli ottaa trangia kainaloon maihin ja
        hoitaa keittokset luonnon keittiössä

        Tilaa veneessä oli teoriassa vaikka kuinka paljon
        peräpuolella, mutta pääsy noihin tiloihin oli
        hankalaa. Tosin on sanottava, että ankkuriboksit
        sekä keulassa että perässä olivat erittäin hyvät
        ja tilavat. Kaikki matkassa oleva tavara oli
        bunkkien päällä laukuissa ja ne sitten illalla
        aina raivattiin veneen perään ja taas aamulla
        toiseen suuntaan.

        Alkuperäinen polttoainesäiliö oli alimittainen
        (90l), kun moottori oli 115hv
        juoppokaksitahtiperämoottori ja polttoainetta
        saanti on rajoitettua. Eli bensaa oli sitten
        jerrykannuissa lähes toinen mokoma.

        Ohjaamon ergonomiasta ei voi edes haaveilla,
        koelauta peilasi tuulilasiin pahasti, pyyhin oli
        jostain lelusta nykäisty.

        Sateella veneestä ei nähnyt ulos, muuta kuin
        ajamalla pää ulkona. Kuomut oli viritelmiä ja
        vuosivat seistessä ja liikeessä voi puhua jo
        tulvasta. Poisotettaessa niille ei ollut omaa
        paikkaa vain mytty kannella.

        Sähkötyöt veneeseen oli tehnyt kyllä joku
        amatööri/kotiasentaja, aivan kaamea sotku. Miten
        joku voi edes kuvitella tekevänsä jotain
        vastaavaa. Tosin kaverin jenkkiveneeseen nähden
        voi tietysti näitäkin asennuksia kehua
        kotimaiseksi ammattitaidoksi. Mikähän siinä on,
        että näin yksinkertaista asiaa ei voida tehdä
        kunnolla, ei maksa paljon jos pikkuisen istuisi
        alas ja miettisi ennen tekoa. Piuhoja ei ole kuin
        muutama, varsinkin jos vertaat mihin tahansa
        autoon.

        No miksi tuli ostettua? Vene oli miellyttävän
        hiljainen, nopea ja suhtkoht taloudellinen ja tuo
        koeajo jäi puutteelliseksi (kaunis aurinkoinen
        päivä, myyjän unelma keli), joten uskoa ajo-
        ominaisuuksiin oli, varsinkin kun runko näyttää
        vaudikkaalta. Nämä negatiiviset asiat sitten
        taas ei siinä huumassa paljoa merkinneet, tuskin
        edes tulivat mieleen, kun olevinaan ei
        markkinoilta varmaan sopivampaakaan löydy.

        No tällä kokemuksella olisin päätynyt metriä
        puoltatoista lyhyempää Flipper 620:een tai
        vastaavaan, jossa moni asia olisi ollut paremmin.
        Kun veneesseen mahtuu todella vain kaksi hyvin
        bunkkaamaan, niin se on tosiasia ja turha itseään
        on runkomitalla ja näennäisbunkilla hämätä. Pien
        vene ei ole hotelli. No, siksipä tulikin sitten
        hankittua hieman veneytetty ja lihotettu Flipper
        620 (Vene-lehden määritelmä), kun tilaisuus
        tuli, ja en ole katunut.

        Sitä paitsi kyllä kärvistely toisaalta kannatti,
        Belmarin hinta ei tuona lama-aikana laskenut
        kolmessa vuodessa markkaakaan, sain minkä masoin
        (no jo inflaatiokorjaus ei mukana, tosin noihin
        aikoihin riehui lähes deflaatio). Samaan aikaan
        markkinoille alkoi tulla muutamia käytettyjä
        717:a kiinnostavaan hintaan. Maksoin 4 vuotta
        vanhasta sisävesikäytössä olleesta veneestä
        parikymmpiä alle 200 tmk. Veneessä oli diesel ja
        ajotunteja huimat 140h. Belmaria ostaessa uutta
        717:aa katsottiin kolme vuotta aikaisemmin, mutta
        alkavasta lamasta huolimatta myyjä olisi halunnut
        diesel-veneestä varusteineen muistaakseni luokkaa
        hieman alta 380tmk. Luulen, että tänä päivänä
        717:lle löytyisi hyvinkin ostaja 200tmk
        hujakoilta, mutta ei ole myynnissä:)

        Omistin Belmar 755:n vuosimallia 1983 ja siinä oli
        Suzuki 115 hv. Yhdyn lähes kaikkiin kommentteihisi
        yhtä lukuunottamatta: Ajo-ominaisuudet. Kerroit
        että sinun veneesi oli alkupään tuotantoa vanhalla
        pohjalla. Veistämö oli todella ottanut oppia
        kritiikistä ja muuttanut veneen
        kulku-ominaisuuksia. Omassani oli vielä trimmit,
        ja olihan se yhtä juhlaa ajaa sillä kovassa
        kelissä, kun trimmasi pitkän tervävn keulan alas.
        Kaipaan sitä vieläkin joskus oikein inhottavan
        kovassa kelissä. Sitä paitsi käytän venettäni
        Porkkalan selän ylitykseen jossa todella yleensä
        "paukkuu" koska asun seudulla. Nyt ajelen
        norjalaisella 10m:n veneellä jossa on kokoa ja
        painoa eri tavalla ja myöskin erittäin syvä
        V-pohja, mutta silti muista BELMAR:in
        ajo-ominaisuudet.


      • 717
        Ex BELMARisti kirjoitti:

        Omistin Belmar 755:n vuosimallia 1983 ja siinä oli
        Suzuki 115 hv. Yhdyn lähes kaikkiin kommentteihisi
        yhtä lukuunottamatta: Ajo-ominaisuudet. Kerroit
        että sinun veneesi oli alkupään tuotantoa vanhalla
        pohjalla. Veistämö oli todella ottanut oppia
        kritiikistä ja muuttanut veneen
        kulku-ominaisuuksia. Omassani oli vielä trimmit,
        ja olihan se yhtä juhlaa ajaa sillä kovassa
        kelissä, kun trimmasi pitkän tervävn keulan alas.
        Kaipaan sitä vieläkin joskus oikein inhottavan
        kovassa kelissä. Sitä paitsi käytän venettäni
        Porkkalan selän ylitykseen jossa todella yleensä
        "paukkuu" koska asun seudulla. Nyt ajelen
        norjalaisella 10m:n veneellä jossa on kokoa ja
        painoa eri tavalla ja myöskin erittäin syvä
        V-pohja, mutta silti muista BELMAR:in
        ajo-ominaisuudet.

        Mun vene oli 86. En muista tarkaan milloin
        muuttivat pohjaa, mutta muutos oli nimenomaan
        väärään suuntaan. Syynä varmaan myynnin
        hiipuminen korkean bensan hinnan vuoksi, ja jotta
        paatti olisi kulkenut pienemmällä koneteholla eli
        vähemmällä bensalla, pohja muotoiltiin uudelleen.
        Sun venessä on varmaan ollut se alkuperäinen ja
        testissäkin paljon kiitosta saanut pohja. Voin
        hyvin uskoa mitä sanot, venettä piti nimenomaan
        ajaa pitkä terävä keula alhaalla. Pohjan muoto
        oli perässä ainakin tässä 'uudessa' U-mallinen.
        Mutta 'uudessa' pohjassa oli luultavasti palteet
        liian leveät/liian pitkät, ja aalto iski niihin
        helposti, vaikka kuinka pyri pitämään veneen
        oikeassa asennossa. Tuntui, kuin koko vene
        hajoaisi alle. Tosin vene oli onneksi sen verran
        hyvää työtä, ettei siitä koskaan mitään rikki
        mennyt.


      • 717
        771 kirjoitti:

        717 puhuu asiaa mutta Targan ohella voisi mainita
        myös suomalaisen Tiiskerin esimerkkinä
        erinomaisesta pohjasta. 770/771 Tiiskerissä runko
        todella toimiva niin merelle kuin järvelle mutta
        vaatii tietenkin tehoa tuon 200 hv niinkuin syvä
        v-pohja yleensäkin. Tiiskerissä on myös käytetty
        tarpeeksi paksua tavaraa rungon teossa ja
        käsinlaminointia vahvuuden takaamiseksi. Niinpä
        vene onkin kuin panssarijuna aalloilla
        edetessään.

        Vastaavan pituiseen Targaan verrattuna Tiiskeri
        tarjoaa mielestäni toimivamman paketin
        retkivenekäyttöön parempine makuu-, keittiö ja WC-
        tiloineen. Targa taas soveltuu ehkä paremmin
        yhteysvenekäyttöön.

        Mutta kuten sanottua, näistä kahdesta löytyy
        suomalaisen veneenrakennuksen parhaat rungot ajo-
        ominaisuuksiltaan. Kumpikin on tosin sitten
        sieltä arvokkaammasta päästä hinnoiltaan ja ovat
        käytettyinäkin niin kysyttyjä etteivät ehdi kauan
        uutta omistajaansa odottaa.

        Kerro lisää.

        Itselläni kokemusta 771:stä ei ole, ovat sen
        verran harvinaisia sekä vesillä että
        venenäyttelyissä. Venenäyttelystä muistan vain
        ankean työveneen, joten sisätiloista ei mitään
        mielikuvaa. Isommasta Tiiskeristä on jäänyt
        mieleen jotenkin vanhanaikanen kuva
        sisustuksesta, tumma ja ahdas, mutta se voi olla
        erittäin toimiva tositoimissa :) Ison Tiiskerin
        tiikkiversio Kotkan meripäivillä muutamia vuosia
        sitten puuvenenäyttelyssä oli todella upea
        ilmestys päällepäin, ja sellaiseen nyt ei mikään
        modernisisustus kuuluisikaan.

        Miten nuo 771:n sisätilat? Kuinka monta ihmistä
        mahtuu lomailemaan viikon, viikonlopun, entä
        kuinka monta mahtuu päiväcruisailulle, eli
        istumaan johonkin ulos/sisään.

        Muut hyvät puolet kuin työnlaatu ja kulku
        aallokossa? Onko puutteita, mikä ärsyttää eniten?
        Kuinka onnistuu naisväelle tuo tärkeä auringossa
        lokoilu, paikoillaan/ajossa? Entä säilytystilat
        ja pentry?

        Riittääkö 200 hevosvoimainen vai tarvittaisiinko
        lisää? Seurasin, joskus Tullin venettä, kun se
        oli lähdössä liukuun ja oli suoraannsanoen melko
        vaivanloisen näköistä. Siinä veneessä näytti
        olleen Volvon kone (200 hv?), vai tehot vain
        kadoksissa? :(

        Moottorin melutaso ja koneen huoltotilat?


      • 771
        717 kirjoitti:

        Kerro lisää.

        Itselläni kokemusta 771:stä ei ole, ovat sen
        verran harvinaisia sekä vesillä että
        venenäyttelyissä. Venenäyttelystä muistan vain
        ankean työveneen, joten sisätiloista ei mitään
        mielikuvaa. Isommasta Tiiskeristä on jäänyt
        mieleen jotenkin vanhanaikanen kuva
        sisustuksesta, tumma ja ahdas, mutta se voi olla
        erittäin toimiva tositoimissa :) Ison Tiiskerin
        tiikkiversio Kotkan meripäivillä muutamia vuosia
        sitten puuvenenäyttelyssä oli todella upea
        ilmestys päällepäin, ja sellaiseen nyt ei mikään
        modernisisustus kuuluisikaan.

        Miten nuo 771:n sisätilat? Kuinka monta ihmistä
        mahtuu lomailemaan viikon, viikonlopun, entä
        kuinka monta mahtuu päiväcruisailulle, eli
        istumaan johonkin ulos/sisään.

        Muut hyvät puolet kuin työnlaatu ja kulku
        aallokossa? Onko puutteita, mikä ärsyttää eniten?
        Kuinka onnistuu naisväelle tuo tärkeä auringossa
        lokoilu, paikoillaan/ajossa? Entä säilytystilat
        ja pentry?

        Riittääkö 200 hevosvoimainen vai tarvittaisiinko
        lisää? Seurasin, joskus Tullin venettä, kun se
        oli lähdössä liukuun ja oli suoraannsanoen melko
        vaivanloisen näköistä. Siinä veneessä näytti
        olleen Volvon kone (200 hv?), vai tehot vain
        kadoksissa? :(

        Moottorin melutaso ja koneen huoltotilat?

        Tässä lisää tietoa:

        Itselläni kokemusta 771:stä viideltä kaudelta.
        Tiiskeri ei ole rakennettu viimeisimpien
        muotioikkujen mukaan vaan kaikki on kokemuksen
        perusteella harkiten suunniteltua ja
        huolellisesti rakennettua. Tämän voi vaikka
        todeta tutkimalla rakenteita sellaisista
        paikoista jotka jäävät normaalisti piiloon - ei
        ole tingitty vahvuuksista ja esimerkiksi ruuvien
        kannat on näissäkin paikoissa siististi tulpalla
        piilotettu.

        Sisustusta voi tietenkin moittia tummaksi jos
        sitä vertaa valkoiseen lasikuituun, mutta ainakin
        omasta mielestäni mahonkisisustus on
        huomattavasti tunnelmallisempi kuin muovinen.

        Vene on rekisteröity kymmenelle hengelle mutta
        eihän tämänkokoiseen veneeseen viikon
        lomareissulle voi tietenkään niin montaa ihmistä
        ottaa. Käytännössä toimii kuitenkin vielä neljän
        aikuisen miehityksellä pitempikin asuminen.
        Esimerkiksi ruokapöytä on selvästi isompi kuin
        muissa saman kokoluokan veneissä. Pentry on
        toimiva, tosin uuni puuttuu. Miinuspuoli
        mielestäni on WC:n sijoitus, joka heikentää
        kartturin näkyvyyttä eteenpäin. Muuten WC on
        toimiva ja sopivan kokoinen.

        Takana oleva avotila on yllättävän iso, sinne
        mahtuu mukavasti istumaan ajonkin aikana ja
        satamissa se tarjoaa suojaisan paikan istua iltaa.

        Avotilassa on iso luukku josta pääsee helposti
        käsiksi moottoriin. Ja huoltotila on todella iso
        verrattuna moneen muuhun ja suunniteltu selvästi
        Volvon koneita varten, joissa kaikki huollettavat
        kohteet ovat paapuurin puolella (ainakin
        uusimmissa malleissa).

        Jos 200 hevosvoimainen AD41 on kunnossa ja alla
        sopivat potkurit niin tämä teho riittää
        liukuunnousuun mainiosti. Tosin kymmenellä
        hengellä se jo kestää kauemmin, mutta ei vielä
        tarvita esim. trimmejä avuksi. Uudet 771-mallit
        tosin taidetaan myydä 230/260 hv koneilla joissa
        on kompressori parantamassa liukuunnousua, mutta
        ilman sitäkin pärjää 200 hevosella. Vanhoissa
        Tiiskereissä oli paljon käytössä 165 hv Volvoja,
        joissakin jopa ilman Duopropia, jolloin en usko
        enää liukuunnousun olevan niin helppoa. Ehkä
        näkemäsi Tullivene oli juuri sellainen.
        Kokemuksieni mukaan 200 hv on kyllä aivan
        riittävä kunhan kaikki komponentit ovat kunnossa.
        Huippunopeutta saa tälläkin jo yli 30 solmua.

        Moottorin aiheuttama melutaso on kohtalainen, ei
        kuitenkaan niin hiljainen kuin Targassa, johtuen
        veneiden erilaisista kajuuttaratkaisusta.
        Vankasta rakenteesta ja pehmeän kulun takaavasta
        pohjasta johtuen ei aallokko pidä paljonkaan
        ääntä ajossa.

        Eli Tiiskerissä ratkaisut ovat vuosien saatossa
        hioutuneet ja kehittyneet. Kuulostaa paljolti
        kehumiselta mutta itse ainakin olen ollut
        tyytyväinen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä

      ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis
      Maailman menoa
      349
      6963
    2. Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia

      Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai
      Maailman menoa
      75
      5989
    3. Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)

      No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j
      Maailman menoa
      195
      5463
    4. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

      Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      83
      4258
    5. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

      ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      54
      3461
    6. HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi

      Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok
      Maailman menoa
      66
      3405
    7. Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto

      Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava
      Maailman menoa
      6
      3393
    8. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

      ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      58
      3336
    9. Töppö-persut ovat todella tyhmiä

      sen kertoo tämäkin avaus: "Persujen suosio vain laskee" Töppö-persu vaan unohtaa, että ennen tätä galluppia persujen kan
      Maailman menoa
      37
      3084
    10. Maataloustuet voi poistaa, naudan tuottajahinta pompsahtanut 25 %

      Enää ei tarvitse veronmaksajien tukea, koska maajussi saa lihasta nyt hyvää hintaa. https://yle.fi/a/74-20198739
      Maailman menoa
      12
      2307
    Aihe