Terve.
Tällainen kysymys:
Jätetilastosta löytyy maininnat, että mitkä paristot ovat ongelmajätettä.
Esimerkiksi alkaliparistojen perässä ei ole sitä tähteä, mikä määrittelisi sen ongelmajätteeksi. Voinko siis hyvin mielin laittaa nämä paristot esimerkiksi metallinkeräykseen?
Paristot
1
335
Vastaukset
- hsy_asiantuntija
Hei,
Paristojen osalta lajittelukäytännöt ovat hieman muuttuneet, koska paristojen jätehuollosta ja sen kustannuksista vastaa nykyisin tuottaja. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että kaikki paristot tulisi palauttaa paristonkeräykseen. Näin kaikentyyppiset paristot saadaan hyötykäyttöön. Metallinkeräysastiaan paristoja ei saa laittaa.
Onneksi käytettyjen paristojen palauttaminen on aika helppoa, koska kaikkien paristoja myyvien liikkeiden tulee ottaa käytetyt paristot maksutta takaisin kuluttajilta ja vielä ilman uuden pariston ostopakkoa. Liikkeissä on yleensä pahvinen palautuslaatikko. Kannattaa kysyä myyjiltä, mistä sen löytää.
Lisäksi paristoja voi palauttaa mm. aluekeräyspisteisiin, joissa on paristonkeräys ja ongelmajätteiden keräyspisteisiin. Tässä vielä linkki hakuun, josta voi etsiä helposti itselle lähimmät paristonkeräyspisteet http://www.kierratys.info/.
HSY-asiantuntija
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku604546Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt352089Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1611481- 1651468
Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti481462Sari Multala teki "riikkapurrat"
Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.2581257Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm1951169- 2031112
- 801037
- 631011