Talo valmis pohjois thaimaassa..

Jabalo Fin

Keskiviikkona lähtö vihdoinkin! Kolme kuukautta reissussa. Sain vihdonkin pienen tönön laitettua pystyyn.Ruoka tulee ihan omalla voimalla kuhan muija kanat ja ankat ruokkii,heh.. Jouluks pitäs käydä Pattayalla viimeiset juhlat tuttavien pitämään jotka palaa takas tänne kylmään brrrrr....

41

5111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4+6

      kuulostaa tosi mukavalta ,sulla on siellä joku vakimuijja
      kummonen paikka se sit oikein on ?

      • Jabalo Fin

        Joo oltu yhdessä pari vuotta. Talo on Udon Thanista 100km länteen päin. Tontti ostettiin vanhemmilta 1100euroo.. Kylässä on noin 500 taloa ja vuoristoaluetta,on vesiputouksia,jokia ja pikku järviä missä on jumalattoman isoja käärmeitä,heh. Ihmiset on luonnostaan mukavia ja iltasin kun laittaa vaan grillin päälle niin mikäs siinä on istuskellessa ja rupatella,taikut syö monta tuntia tuntuu välillä mutta se on sellanen sosiaalinen juttu. Joskus voi tulla aika pitkäksi mutta eikun bussiin ja käymään pikkulomalla jossain,näkemistä riittää. Ens vuonna pitäs saada säästettyä et vois aukasta jonkun elintarvike myymälän.
        Ei mua saa pois sieltä enää..


      • yrjokaarle
        Jabalo Fin kirjoitti:

        Joo oltu yhdessä pari vuotta. Talo on Udon Thanista 100km länteen päin. Tontti ostettiin vanhemmilta 1100euroo.. Kylässä on noin 500 taloa ja vuoristoaluetta,on vesiputouksia,jokia ja pikku järviä missä on jumalattoman isoja käärmeitä,heh. Ihmiset on luonnostaan mukavia ja iltasin kun laittaa vaan grillin päälle niin mikäs siinä on istuskellessa ja rupatella,taikut syö monta tuntia tuntuu välillä mutta se on sellanen sosiaalinen juttu. Joskus voi tulla aika pitkäksi mutta eikun bussiin ja käymään pikkulomalla jossain,näkemistä riittää. Ens vuonna pitäs saada säästettyä et vois aukasta jonkun elintarvike myymälän.
        Ei mua saa pois sieltä enää..

        ja jäähän kylläläisille mukava talo farangin poistuttua.


      • Jabalo Fin
        yrjokaarle kirjoitti:

        ja jäähän kylläläisille mukava talo farangin poistuttua.

        Se voi toteutua hyvinkin niinkuin suomessakin,aínoa ero on että mä häviän paljon vähemmän,heh..
        Tuskin on viimeinen talo minkä laitan pystyyn mutta kannattaa ennen kun ryvetä täällä näissä pakkasissa. Vanhemmilla on kyllä oma talo vieressä ja saavat kyllä bunkata meidänkin talossa jos huvittaa kun ei olla siellä..:)


      • Kiinnostunut..
        Jabalo Fin kirjoitti:

        Se voi toteutua hyvinkin niinkuin suomessakin,aínoa ero on että mä häviän paljon vähemmän,heh..
        Tuskin on viimeinen talo minkä laitan pystyyn mutta kannattaa ennen kun ryvetä täällä näissä pakkasissa. Vanhemmilla on kyllä oma talo vieressä ja saavat kyllä bunkata meidänkin talossa jos huvittaa kun ei olla siellä..:)

        Paljonko siellä maksaa rakennuttaa tavallinen 100 m2:n omakotitalo ilmastoinnilla ja lämpimällä vedellä? Rakennusmateriaalina ilmeisesti jonkinlainen leca-harkko tms. lämpöä eristävä.


      • Jabalo Fin
        Kiinnostunut.. kirjoitti:

        Paljonko siellä maksaa rakennuttaa tavallinen 100 m2:n omakotitalo ilmastoinnilla ja lämpimällä vedellä? Rakennusmateriaalina ilmeisesti jonkinlainen leca-harkko tms. lämpöä eristävä.

        Tontin hinta heittää mahdottoman paljon paikasta riippuen. Talon rakennuksesta kannattaa antaa hintatyö kun tahtoo alkaa laiskotteleen päiväpalkalla..:) Ite maksanu noin 10,000 euroa puurakenteisesta talosta peltikatolla. 2 makuuhuonetta,molemmissa vessa ja suihku,olohuone ja keittiö.
        Puuttuu kaakelointi sisältä ja luultavasti muuri tehdään vielä tontin ympäri. Loppusumma saattaa olla n.12-13 tuhatta euroo. Jos sama talo olisi esim. Udon Thanin kaupungissa niin hinta olisi joku 50 tuhatta euroo ostajalle. Mutta sillä haarukalla menee.


      • dauphine
        Jabalo Fin kirjoitti:

        Tontin hinta heittää mahdottoman paljon paikasta riippuen. Talon rakennuksesta kannattaa antaa hintatyö kun tahtoo alkaa laiskotteleen päiväpalkalla..:) Ite maksanu noin 10,000 euroa puurakenteisesta talosta peltikatolla. 2 makuuhuonetta,molemmissa vessa ja suihku,olohuone ja keittiö.
        Puuttuu kaakelointi sisältä ja luultavasti muuri tehdään vielä tontin ympäri. Loppusumma saattaa olla n.12-13 tuhatta euroo. Jos sama talo olisi esim. Udon Thanin kaupungissa niin hinta olisi joku 50 tuhatta euroo ostajalle. Mutta sillä haarukalla menee.

        Thaimaaseen ei kannata tehdä puutaloa. Muurahaiset syövät sen takuuvarmasti. Itse rakennan taloa Udonthaniin. Harkoista seinät, tiilikatto(kaikki katon alusrakenteet teräsprofiilista), kaakelilattiat, ikkunat alumiinipuitteilla. Kylppärin ja keittiön seinät kaakeloidaan. Harkot ovat 70mm paksuja. Harkko maksaa noin 4.5 batia, kattotiili 12 batia, sementtisäkki 120 batia. Rakennusmies, joka osaa muurata, hitsata, laatoittaa ym. rakennustyötä maksaa kaikki kulut mukana 300 batia päivä. Rakentaminen on täällä todella halpaa. Sähkö ja vesi on myös halpaa. Rakennusmiehet tekevät töitä samalla palkalla myös pyhäisin. Euro on vuodessa heikentynyt. Nyt saa eurolla noin 40 batia. Ei se paljoakaan harmita, jos lähdet lätkimään talostasi. Ei siinä kovin suuria menetyksiä tule. Täytyy muistaa tehdä vuokrasopimus tontista, jos haluaa pitää sen talon itsellään ja jos menee naimisiin, niin myöskin avioehto on myöskin hyvä olla olemassa. Itse olen ollut nyt viisi vuotta Thaimaassa. Olen naimisissa, eikä meillä ole mitään ohgelmia. Kesät olemme kotisuomessa. Vaimoni on taikku.


      • Oooh... hoh.
        yrjokaarle kirjoitti:

        ja jäähän kylläläisille mukava talo farangin poistuttua.

        Olipa yllättävän negatiivinen kommentti yrjökaarlelta.


      • Juuri näin.
        Jabalo Fin kirjoitti:

        Tontin hinta heittää mahdottoman paljon paikasta riippuen. Talon rakennuksesta kannattaa antaa hintatyö kun tahtoo alkaa laiskotteleen päiväpalkalla..:) Ite maksanu noin 10,000 euroa puurakenteisesta talosta peltikatolla. 2 makuuhuonetta,molemmissa vessa ja suihku,olohuone ja keittiö.
        Puuttuu kaakelointi sisältä ja luultavasti muuri tehdään vielä tontin ympäri. Loppusumma saattaa olla n.12-13 tuhatta euroo. Jos sama talo olisi esim. Udon Thanin kaupungissa niin hinta olisi joku 50 tuhatta euroo ostajalle. Mutta sillä haarukalla menee.

        Todellakin. Riippuu paikasta.

        Tontin hinta riippuu siitä missä se sijaitsee milläkin paikkakunnalla.
        Ihan provinssien ja paikkakuntien välilläkin on olemassa selvästi havaittava hintaero siinä mitä rai maksaa.

        Sama sitten pätee myös vaikkapa raksalla pyörivien Somchaiden tunti- tai urakkapalkkojen hinnoissa.

        En kuitenkaan ota kantaa Jabalo Fin nimimerkin ilmoittamien hintojen paikkansa pitäväisyyteen.


      • dauphinelle
        dauphine kirjoitti:

        Thaimaaseen ei kannata tehdä puutaloa. Muurahaiset syövät sen takuuvarmasti. Itse rakennan taloa Udonthaniin. Harkoista seinät, tiilikatto(kaikki katon alusrakenteet teräsprofiilista), kaakelilattiat, ikkunat alumiinipuitteilla. Kylppärin ja keittiön seinät kaakeloidaan. Harkot ovat 70mm paksuja. Harkko maksaa noin 4.5 batia, kattotiili 12 batia, sementtisäkki 120 batia. Rakennusmies, joka osaa muurata, hitsata, laatoittaa ym. rakennustyötä maksaa kaikki kulut mukana 300 batia päivä. Rakentaminen on täällä todella halpaa. Sähkö ja vesi on myös halpaa. Rakennusmiehet tekevät töitä samalla palkalla myös pyhäisin. Euro on vuodessa heikentynyt. Nyt saa eurolla noin 40 batia. Ei se paljoakaan harmita, jos lähdet lätkimään talostasi. Ei siinä kovin suuria menetyksiä tule. Täytyy muistaa tehdä vuokrasopimus tontista, jos haluaa pitää sen talon itsellään ja jos menee naimisiin, niin myöskin avioehto on myöskin hyvä olla olemassa. Itse olen ollut nyt viisi vuotta Thaimaassa. Olen naimisissa, eikä meillä ole mitään ohgelmia. Kesät olemme kotisuomessa. Vaimoni on taikku.

        En suoranaisesti esitä, että olisit väitteinesi väärässä tai oikeassa, mutta epäilen, että lähestyt nyt aihetta varsin suppealla perspektiivillä tarkastellen ja komemuksiesi määrä on hieman rajoittunut.

        Meillähän on esimerkkejä Suomestakin. Esimerkkejä siitä kuinka 70-luvun öljykriisin innoittamana tehtiin tiukasti muovilla eristettyjä asuntoja ilman (perinteistä) ilmanvaihtoa.

        Meillähän on esimerkkejä Suomessa siitä kuinka joillekin omakoti asuntoalueille oli suorastaan pakko tehdä tasakattoisia taloja. Kuinkahan monessa näissä taloissa vielä on se tasakatto ja kuinkahan moneen on kalliilla rahalla jälkeen päin tehty harja katto?

        Home koulut ja yleiset rakennukset Suomessa - oletkohan sattunut näistä Suomessa kuulemaan?

        Thaimaassa on - yllättäen? - myös paljon esimerkkejä siitä, mitkä ovat tulokset vuosien perinnerakentamisen tietouden hylkäämisestä uuden ja ihmeellisen tiedon maailmalta päälle painaessa.

        Thaimaassakin taitaa varsinaisten käytettyjen materiaalien sijaan painaa enemmin se tietämys - terve maalaisjärki - miten näitä materiaaleja oikeasti käytetään.

        Oma väitteeni: hyvin tehtyä puutaloa eivät Thaimaassa muurahaiset syö, mutta huonosti tehty kivitalo murenee huomaamattomasti ihan muuten vain.


      • dauphine
        dauphinelle kirjoitti:

        En suoranaisesti esitä, että olisit väitteinesi väärässä tai oikeassa, mutta epäilen, että lähestyt nyt aihetta varsin suppealla perspektiivillä tarkastellen ja komemuksiesi määrä on hieman rajoittunut.

        Meillähän on esimerkkejä Suomestakin. Esimerkkejä siitä kuinka 70-luvun öljykriisin innoittamana tehtiin tiukasti muovilla eristettyjä asuntoja ilman (perinteistä) ilmanvaihtoa.

        Meillähän on esimerkkejä Suomessa siitä kuinka joillekin omakoti asuntoalueille oli suorastaan pakko tehdä tasakattoisia taloja. Kuinkahan monessa näissä taloissa vielä on se tasakatto ja kuinkahan moneen on kalliilla rahalla jälkeen päin tehty harja katto?

        Home koulut ja yleiset rakennukset Suomessa - oletkohan sattunut näistä Suomessa kuulemaan?

        Thaimaassa on - yllättäen? - myös paljon esimerkkejä siitä, mitkä ovat tulokset vuosien perinnerakentamisen tietouden hylkäämisestä uuden ja ihmeellisen tiedon maailmalta päälle painaessa.

        Thaimaassakin taitaa varsinaisten käytettyjen materiaalien sijaan painaa enemmin se tietämys - terve maalaisjärki - miten näitä materiaaleja oikeasti käytetään.

        Oma väitteeni: hyvin tehtyä puutaloa eivät Thaimaassa muurahaiset syö, mutta huonosti tehty kivitalo murenee huomaamattomasti ihan muuten vain.

        Tästä meidän tontilta purettiin pois talo, joka oli tehty puupaalien päälle. Puusta rakennettu talo oli linhunin (muurahainen) nakertama. Ei uskaltanut nousta yläkertaan. Talo oli 30vuotta vanha. Täällä on kyllä tehty tiilitaloja tuhansia vuosia. Puutavaran hinta on tosi korkea. Kaikki käyttökelpoinen materiaali kierrätetään. Täällähän ei tarvitse taloa lämpöeristää. Suurimman osan päivastä ovat ikkunat auki. Tuuletus kyllä pelaa, eikä kosteusongelmia ole juuri ollenkaan. Tietysti jos rakentaa talon tulva-alueelle, jossa vesi tulee sisälle taatusti on kosteusongelmia.Nykytaloissa on myös lähes kaikissa jäähdytyskoneet. Olen myös kiertänyt paljon Thaimaassa vaimon sukulaisten luona. Kenellä on ollut puutaloja, on kaikilla ollut muurahaisongelma. Täällä on paljon aitoja tehty harkkotiilistä. Vanhoissa aidoissa on alareunoissa reikiä. Olen kysellyt mistä ne tulee. Muurahainen kuulema tekee ne. Poltettu punatiili on siinä suhteessa varmin materiaali. Se on pienikokoinen ja rakentaminen siitä on hidasta. Olipa kyseessä harkko tai poltettu tiili niin kumpikin kyllä pinnoitetaan rappaamalla. En ole nähnyt täällä yhtään hirsitaloa. Voisihan joku kotimainen yrittäjä kokeilla kauanko se kestää. Täällähän ei vanhoissa taloissa ole ikkunoita, vaan suljettavat luukut, jotka pannaan yöksi kiinni. Raakensipa täällä talon mistä materiaalista vain, on rakennuskustannukset murto-osa kotimaan kustannuksista. Oletko muuten itse tutustunut Thaimaassa rakentamiseen? Täällähän valetaan ensin pilarit (on myös valmiita) ja katto tehdään niiden varaan ja seinät muurataan pilareiden väliin. Seinät eivät siis ole useinkaan kantavia rakenteita.Vesiputket tehdään muovista liimaamalla.


      • aklakököasd
        dauphine kirjoitti:

        Thaimaaseen ei kannata tehdä puutaloa. Muurahaiset syövät sen takuuvarmasti. Itse rakennan taloa Udonthaniin. Harkoista seinät, tiilikatto(kaikki katon alusrakenteet teräsprofiilista), kaakelilattiat, ikkunat alumiinipuitteilla. Kylppärin ja keittiön seinät kaakeloidaan. Harkot ovat 70mm paksuja. Harkko maksaa noin 4.5 batia, kattotiili 12 batia, sementtisäkki 120 batia. Rakennusmies, joka osaa muurata, hitsata, laatoittaa ym. rakennustyötä maksaa kaikki kulut mukana 300 batia päivä. Rakentaminen on täällä todella halpaa. Sähkö ja vesi on myös halpaa. Rakennusmiehet tekevät töitä samalla palkalla myös pyhäisin. Euro on vuodessa heikentynyt. Nyt saa eurolla noin 40 batia. Ei se paljoakaan harmita, jos lähdet lätkimään talostasi. Ei siinä kovin suuria menetyksiä tule. Täytyy muistaa tehdä vuokrasopimus tontista, jos haluaa pitää sen talon itsellään ja jos menee naimisiin, niin myöskin avioehto on myöskin hyvä olla olemassa. Itse olen ollut nyt viisi vuotta Thaimaassa. Olen naimisissa, eikä meillä ole mitään ohgelmia. Kesät olemme kotisuomessa. Vaimoni on taikku.

        Kaverillani on talo pattayalla ja hän teetti puutarhaan erillisen saunarakennuksen.
        Oli lauteet ja panelit seinissä jne.

        Siis oli.

        Joku helvatan termiitti tai muurahainen söi lauteet ja panelit seinistä. Niistä tuli ikäänkuin onttoja ja sormen sai painettua lauteista ja seinäpaneelista sisään.


      • sdkas,mnmn
        dauphine kirjoitti:

        Tästä meidän tontilta purettiin pois talo, joka oli tehty puupaalien päälle. Puusta rakennettu talo oli linhunin (muurahainen) nakertama. Ei uskaltanut nousta yläkertaan. Talo oli 30vuotta vanha. Täällä on kyllä tehty tiilitaloja tuhansia vuosia. Puutavaran hinta on tosi korkea. Kaikki käyttökelpoinen materiaali kierrätetään. Täällähän ei tarvitse taloa lämpöeristää. Suurimman osan päivastä ovat ikkunat auki. Tuuletus kyllä pelaa, eikä kosteusongelmia ole juuri ollenkaan. Tietysti jos rakentaa talon tulva-alueelle, jossa vesi tulee sisälle taatusti on kosteusongelmia.Nykytaloissa on myös lähes kaikissa jäähdytyskoneet. Olen myös kiertänyt paljon Thaimaassa vaimon sukulaisten luona. Kenellä on ollut puutaloja, on kaikilla ollut muurahaisongelma. Täällä on paljon aitoja tehty harkkotiilistä. Vanhoissa aidoissa on alareunoissa reikiä. Olen kysellyt mistä ne tulee. Muurahainen kuulema tekee ne. Poltettu punatiili on siinä suhteessa varmin materiaali. Se on pienikokoinen ja rakentaminen siitä on hidasta. Olipa kyseessä harkko tai poltettu tiili niin kumpikin kyllä pinnoitetaan rappaamalla. En ole nähnyt täällä yhtään hirsitaloa. Voisihan joku kotimainen yrittäjä kokeilla kauanko se kestää. Täällähän ei vanhoissa taloissa ole ikkunoita, vaan suljettavat luukut, jotka pannaan yöksi kiinni. Raakensipa täällä talon mistä materiaalista vain, on rakennuskustannukset murto-osa kotimaan kustannuksista. Oletko muuten itse tutustunut Thaimaassa rakentamiseen? Täällähän valetaan ensin pilarit (on myös valmiita) ja katto tehdään niiden varaan ja seinät muurataan pilareiden väliin. Seinät eivät siis ole useinkaan kantavia rakenteita.Vesiputket tehdään muovista liimaamalla.

        Thaimaassakin aletaan pikkuhiljaa taloja lämpöeristää, vai sanoisinko kylmäeristää.

        Tämä sen takia, että viileä ilma saataisiin pysymään sisällä ja estettäisiin lämpimän ilman tulo seinien läpi sisälle.
        Ei tarvitsisi ilmastoinnin huutaa kokoajan täysillä


      • slöälöälölöä
        dauphinelle kirjoitti:

        En suoranaisesti esitä, että olisit väitteinesi väärässä tai oikeassa, mutta epäilen, että lähestyt nyt aihetta varsin suppealla perspektiivillä tarkastellen ja komemuksiesi määrä on hieman rajoittunut.

        Meillähän on esimerkkejä Suomestakin. Esimerkkejä siitä kuinka 70-luvun öljykriisin innoittamana tehtiin tiukasti muovilla eristettyjä asuntoja ilman (perinteistä) ilmanvaihtoa.

        Meillähän on esimerkkejä Suomessa siitä kuinka joillekin omakoti asuntoalueille oli suorastaan pakko tehdä tasakattoisia taloja. Kuinkahan monessa näissä taloissa vielä on se tasakatto ja kuinkahan moneen on kalliilla rahalla jälkeen päin tehty harja katto?

        Home koulut ja yleiset rakennukset Suomessa - oletkohan sattunut näistä Suomessa kuulemaan?

        Thaimaassa on - yllättäen? - myös paljon esimerkkejä siitä, mitkä ovat tulokset vuosien perinnerakentamisen tietouden hylkäämisestä uuden ja ihmeellisen tiedon maailmalta päälle painaessa.

        Thaimaassakin taitaa varsinaisten käytettyjen materiaalien sijaan painaa enemmin se tietämys - terve maalaisjärki - miten näitä materiaaleja oikeasti käytetään.

        Oma väitteeni: hyvin tehtyä puutaloa eivät Thaimaassa muurahaiset syö, mutta huonosti tehty kivitalo murenee huomaamattomasti ihan muuten vain.

        Kaverini osti uuden talon pattayalta -2008, läheltä Pattaya parkia.
        n. 150 m2...puutarha ja uima-allas sekä jälkeenpäin teetti puutarhaan erillisen saunarakennuksen. 200.000 euroa oli hinta

        A. kahden vuoden päästä uima-altaasta irtosivat laatat. Loput vanhat laatat purettiin ja uudet asennettiin. Hinta 4.000 eur....jäi kokonaisuudessaan kaverini maksettavaksi.
        B. Katto vuoti ensimmäisillä sateilla välikattoon ja siitä huoneen kattoon. Tuli korjausmies joka tiivisti kattotiilien saumakohdat jollain kitillä tietyltä alueelta...niinkuin nyt saatana vesi ylöspäin menisi kohti limittäin asetettujen kattotiilien saumaa. Kyseessä oli harjakatto.
        Myöhemmin vuodon jatkuessa osa kattoa purettiin ja tehtiin uudelleen. Myös tämä jäi kokonaisuudessaan kaverini maksettavaksi.
        C. Talo on liikkunut ja olohuoneeseen syntyi lattiasta kattoon halkeama. Se korjattiin paklaamalla ja maalaamalla. Vuoden päästä halkeama ilmestyi uudelleen ja on siinä tänäkin päivänä.
        D. Joku termiitti tai muurahainen söi saunarakennuksen lauteet ja seinäpaneelit vuodessa. Nyt ne on tehty uudelleen jälleen kaverini piikkiin.

        Eli se siitä Thaimaalaisesta talonrakennustaidosta


      • sp'öäq.ä-s._s
        dauphine kirjoitti:

        Thaimaaseen ei kannata tehdä puutaloa. Muurahaiset syövät sen takuuvarmasti. Itse rakennan taloa Udonthaniin. Harkoista seinät, tiilikatto(kaikki katon alusrakenteet teräsprofiilista), kaakelilattiat, ikkunat alumiinipuitteilla. Kylppärin ja keittiön seinät kaakeloidaan. Harkot ovat 70mm paksuja. Harkko maksaa noin 4.5 batia, kattotiili 12 batia, sementtisäkki 120 batia. Rakennusmies, joka osaa muurata, hitsata, laatoittaa ym. rakennustyötä maksaa kaikki kulut mukana 300 batia päivä. Rakentaminen on täällä todella halpaa. Sähkö ja vesi on myös halpaa. Rakennusmiehet tekevät töitä samalla palkalla myös pyhäisin. Euro on vuodessa heikentynyt. Nyt saa eurolla noin 40 batia. Ei se paljoakaan harmita, jos lähdet lätkimään talostasi. Ei siinä kovin suuria menetyksiä tule. Täytyy muistaa tehdä vuokrasopimus tontista, jos haluaa pitää sen talon itsellään ja jos menee naimisiin, niin myöskin avioehto on myöskin hyvä olla olemassa. Itse olen ollut nyt viisi vuotta Thaimaassa. Olen naimisissa, eikä meillä ole mitään ohgelmia. Kesät olemme kotisuomessa. Vaimoni on taikku.

        ole siellä mitään halpaa...maksaa täsmälleen saman verran kuin Suomessa.

        Ota vaikka selvää mitä 1 kWh siellä maksaa ja vertaa Suomen hintaan.


      • dauphine
        sp'öäq.ä-s._s kirjoitti:

        ole siellä mitään halpaa...maksaa täsmälleen saman verran kuin Suomessa.

        Ota vaikka selvää mitä 1 kWh siellä maksaa ja vertaa Suomen hintaan.

        Maksan sähköstä noin 10 senttiä kwh. Siinä on kaikki kulut mitä tulee. Jos asut jossakin apartomentossa jossa sähköstä laskutetaan erikseen maksat tuplahinnan.


      • dauphinelle1
        dauphine kirjoitti:

        Tästä meidän tontilta purettiin pois talo, joka oli tehty puupaalien päälle. Puusta rakennettu talo oli linhunin (muurahainen) nakertama. Ei uskaltanut nousta yläkertaan. Talo oli 30vuotta vanha. Täällä on kyllä tehty tiilitaloja tuhansia vuosia. Puutavaran hinta on tosi korkea. Kaikki käyttökelpoinen materiaali kierrätetään. Täällähän ei tarvitse taloa lämpöeristää. Suurimman osan päivastä ovat ikkunat auki. Tuuletus kyllä pelaa, eikä kosteusongelmia ole juuri ollenkaan. Tietysti jos rakentaa talon tulva-alueelle, jossa vesi tulee sisälle taatusti on kosteusongelmia.Nykytaloissa on myös lähes kaikissa jäähdytyskoneet. Olen myös kiertänyt paljon Thaimaassa vaimon sukulaisten luona. Kenellä on ollut puutaloja, on kaikilla ollut muurahaisongelma. Täällä on paljon aitoja tehty harkkotiilistä. Vanhoissa aidoissa on alareunoissa reikiä. Olen kysellyt mistä ne tulee. Muurahainen kuulema tekee ne. Poltettu punatiili on siinä suhteessa varmin materiaali. Se on pienikokoinen ja rakentaminen siitä on hidasta. Olipa kyseessä harkko tai poltettu tiili niin kumpikin kyllä pinnoitetaan rappaamalla. En ole nähnyt täällä yhtään hirsitaloa. Voisihan joku kotimainen yrittäjä kokeilla kauanko se kestää. Täällähän ei vanhoissa taloissa ole ikkunoita, vaan suljettavat luukut, jotka pannaan yöksi kiinni. Raakensipa täällä talon mistä materiaalista vain, on rakennuskustannukset murto-osa kotimaan kustannuksista. Oletko muuten itse tutustunut Thaimaassa rakentamiseen? Täällähän valetaan ensin pilarit (on myös valmiita) ja katto tehdään niiden varaan ja seinät muurataan pilareiden väliin. Seinät eivät siis ole useinkaan kantavia rakenteita.Vesiputket tehdään muovista liimaamalla.

        ”Tästä meidän tontilta purettiin pois talo, joka oli tehty puupaalien päälle. Puusta rakennettu talo oli linhunin (muurahainen) nakertama. Ei uskaltanut nousta yläkertaan. ”

        En epäile yhtään että tämä ei olisi totta. Yleensä muurahaisista (joita on useita eri lajeja) käytetään yleisnimitystä mot. Onko tämä linhun nimitys jollekin erityiselle muurahaislajille kuten termiitti, vai vain paikallista murretta? Myös huonosti rakennettuja ”ei puupaalien päälle” tehtyjä taloja on jouduttu purkamaan monista eri syistä.

        ”Talo oli 30vuotta vanha. Täällä on kyllä tehty tiilitaloja tuhansia vuosia.”
        Totta ainakin tuo jälkimmäinen. Toisien rakennuksien on lähtökohtaisesti tarkoitus pysyä pidempään ja yleensä nämä tuhatvuotiset rakennukset ovat jo alkujaan tehty tavallisia huolellisemmin ja ovat olleet tavallista paremman huolenpidon alaisia . Saa sitten nähdä millaisia viimeisen kymmenen vuoden aikana tehdyt ”kivitalot” ovat 30 vuoden päästä.

        ”Puutavaran hinta on tosi korkea. Kaikki käyttökelpoinen materiaali kierrätetään.”

        Jälleen totta. Arvopuut kuten tiikki ja tiikkimetsät ovat suojeltu. Vanhat tiikistä tehdyt puutalot ovat sikälikin arvokkaita, että niitä purettaessa tämä puu materiaali kierrätetään hyvin tarkkaan. Tiikki on muuten siitä erikoinen puu, että muurahaiset eivät erityisemmin tykkää syödä sitä.

        ”Täällähän ei tarvitse taloa lämpöeristää. Suurimman osan päivastä ovat ikkunat auki. Tuuletus kyllä pelaa, eikä kosteusongelmia ole juuri ollenkaan.”

        Totta osittain. Tosin nykyjään kivestä tehtyjen talojen ikkunoita ei niinkään pidetä auki kuin puusta tehtyjen. Kivestä tehtyjen talojen eristyskin pitää olla siksi puisia parempi, että koneellisesti viilennetty ilma halutaan pitää sisällä. Puusta tety talo ei varaa lämpöä siinä mistä kivestä tehty. Päivä/yö lämpötilojen vaihtelu ei kerää kosteutta sisäpinnoille samalla tavalla puutaloon kuin kivitaloon. Hyvin puusta (tolppien varaan) tehdyssä talossa eivät esimerkiksi kaapeissa olevat vaatteet homehdu niin helposti kuin kivitalossa silloin kuin koneellista ilmastointia ei käytetä.

        ”Tietysti jos rakentaa talon tulva-alueelle, jossa vesi tulee sisälle taatusti on kosteusongelmia.”

        Totta, erityisesti tapauksissa, missä puutaloa ei ole tehty ”toiseen kerrokseen” puupilarien päälle. Kivitalojahan harvemmin tehdään näin. Vahojen puutalojen perinteisesti auki olevia alustiloja (puupalkkien alla) on sen sijaan joku kolkyt vuotta sitten alettu rakentaa kiviharkoilla ja poltetuilla tiilillä umpeen. Ei ihme siis, jos muurahaiset pääsevät näppärästi yläkertaan nakertamaan jne.


      • dauphinelle2
        dauphinelle1 kirjoitti:

        ”Tästä meidän tontilta purettiin pois talo, joka oli tehty puupaalien päälle. Puusta rakennettu talo oli linhunin (muurahainen) nakertama. Ei uskaltanut nousta yläkertaan. ”

        En epäile yhtään että tämä ei olisi totta. Yleensä muurahaisista (joita on useita eri lajeja) käytetään yleisnimitystä mot. Onko tämä linhun nimitys jollekin erityiselle muurahaislajille kuten termiitti, vai vain paikallista murretta? Myös huonosti rakennettuja ”ei puupaalien päälle” tehtyjä taloja on jouduttu purkamaan monista eri syistä.

        ”Talo oli 30vuotta vanha. Täällä on kyllä tehty tiilitaloja tuhansia vuosia.”
        Totta ainakin tuo jälkimmäinen. Toisien rakennuksien on lähtökohtaisesti tarkoitus pysyä pidempään ja yleensä nämä tuhatvuotiset rakennukset ovat jo alkujaan tehty tavallisia huolellisemmin ja ovat olleet tavallista paremman huolenpidon alaisia . Saa sitten nähdä millaisia viimeisen kymmenen vuoden aikana tehdyt ”kivitalot” ovat 30 vuoden päästä.

        ”Puutavaran hinta on tosi korkea. Kaikki käyttökelpoinen materiaali kierrätetään.”

        Jälleen totta. Arvopuut kuten tiikki ja tiikkimetsät ovat suojeltu. Vanhat tiikistä tehdyt puutalot ovat sikälikin arvokkaita, että niitä purettaessa tämä puu materiaali kierrätetään hyvin tarkkaan. Tiikki on muuten siitä erikoinen puu, että muurahaiset eivät erityisemmin tykkää syödä sitä.

        ”Täällähän ei tarvitse taloa lämpöeristää. Suurimman osan päivastä ovat ikkunat auki. Tuuletus kyllä pelaa, eikä kosteusongelmia ole juuri ollenkaan.”

        Totta osittain. Tosin nykyjään kivestä tehtyjen talojen ikkunoita ei niinkään pidetä auki kuin puusta tehtyjen. Kivestä tehtyjen talojen eristyskin pitää olla siksi puisia parempi, että koneellisesti viilennetty ilma halutaan pitää sisällä. Puusta tety talo ei varaa lämpöä siinä mistä kivestä tehty. Päivä/yö lämpötilojen vaihtelu ei kerää kosteutta sisäpinnoille samalla tavalla puutaloon kuin kivitaloon. Hyvin puusta (tolppien varaan) tehdyssä talossa eivät esimerkiksi kaapeissa olevat vaatteet homehdu niin helposti kuin kivitalossa silloin kuin koneellista ilmastointia ei käytetä.

        ”Tietysti jos rakentaa talon tulva-alueelle, jossa vesi tulee sisälle taatusti on kosteusongelmia.”

        Totta, erityisesti tapauksissa, missä puutaloa ei ole tehty ”toiseen kerrokseen” puupilarien päälle. Kivitalojahan harvemmin tehdään näin. Vahojen puutalojen perinteisesti auki olevia alustiloja (puupalkkien alla) on sen sijaan joku kolkyt vuotta sitten alettu rakentaa kiviharkoilla ja poltetuilla tiilillä umpeen. Ei ihme siis, jos muurahaiset pääsevät näppärästi yläkertaan nakertamaan jne.

        ”Nykytaloissa on myös lähes kaikissa jäähdytyskoneet.”
        Totta, kts. ylle.

        ”Olen myös kiertänyt paljon Thaimaassa vaimon sukulaisten luona. Kenellä on ollut puutaloja, on kaikilla ollut muurahaisongelma.”

        Jälleen totta, en epäile yhtään. Korostan nytkin vaan sitä, että onko vaimosi sukulaisilla ollut paljon samaan aikaan samoilla kustannuksilla tehtyjä kivitaloja joissa ei myös olisi ollut muurahaisongelmia? Entä muut ongelmat?

        ”Täällä on paljon aitoja tehty harkkotiilistä. Vanhoissa aidoissa on alareunoissa reikiä. Olen kysellyt mistä ne tulee. Muurahainen kuulema tekee ne.”

        Totta jälleen. Huomaatko mitä olen yrittänyt kertoa aiemmin (pelkkä kivi vastaan puu ongelmanratkaisu ei toimi kokonaisuutena, vaan)?

        ”Poltettu punatiili on siinä suhteessa varmin materiaali. Se on pienikokoinen ja rakentaminen siitä on hidasta.”

        Jälleen totta. Taas pitää kuitenkin osata hahmottaa kokonaisuus ja kustannukset asunnon koko elinkaaren ajalle, eikö?

        ”Olipa kyseessä harkko tai poltettu tiili niin kumpikin kyllä pinnoitetaan rappaamalla.”

        Jälleen totta, ja jälleen kannattaa kiinnittää huomiota siihen millä materiaalilla pinnoitetaan ja miten.

        ”En ole nähnyt täällä yhtään hirsitaloa. Voisihan joku kotimainen yrittäjä kokeilla kauanko se kestää.”

        Ajatus tökkii heti. En perustele enemmin. Jossakin Japanissa kuulemma takavuosina suomalainen hirsirakentaminen on kuitenkin herättänyt mielenkiintoa, mutta siellä taisi olla maanjäristykset muurahaisia kiinnostavampi haaste. Kuitenkin, parikin tuttuani on aikonut testata, että mitä thaimaalaiset muurahaiset pitävät suomalaisesta tervasta.

        ”Täällähän ei vanhoissa taloissa ole ikkunoita, vaan suljettavat luukut, jotka pannaan yöksi kiinni.”

        Jep. Kts. yllä.

        "Raakensipa täällä talon mistä materiaalista vain, on rakennuskustannukset murto-osa kotimaan kustannuksista."

        OK, ihan totta ja erittäin huomionarvoinen seikka.

        ”Oletko muuten itse tutustunut Thaimaassa rakentamiseen? Täällähän valetaan ensin pilarit (on myös valmiita) ja katto tehdään niiden varaan ja seinät muurataan pilareiden väliin. Seinät eivät siis ole useinkaan kantavia rakenteita.Vesiputket tehdään muovista liimaamalla.”

        Joo, olen tutustunut Thaimaalaiseen rakentamiseen hieman. Korostan nyt kuitenkin, että tämä hieman tarkoittaa vain… että todella vähän. Korostan nyt vielä sitäkin, että en halua mitenkään tuomita sinun havaintojasi vääriksi ja omiani oikeiksi. Minulla ei ole mitään henkilökohtaista tarvetta korostaa omaa fiksuuttani asian suhteen tai mainostaa mahdollisesti alalla toimivien tuttujeni aikaansaannoksia.

        Kommenttieni tarkoitus on vain ja ainoastaan herättää keskustelua aiheesta siten, että keskusteluun syntyisi lisäarvoa. Vilpitön toiveeni on, että uus-thaimaalaiset-suomalaiset-jne. pärjäisivät hyvin hankkeissaan.


      • "dauphinelle3"
        aklakököasd kirjoitti:

        Kaverillani on talo pattayalla ja hän teetti puutarhaan erillisen saunarakennuksen.
        Oli lauteet ja panelit seinissä jne.

        Siis oli.

        Joku helvatan termiitti tai muurahainen söi lauteet ja panelit seinistä. Niistä tuli ikäänkuin onttoja ja sormen sai painettua lauteista ja seinäpaneelista sisään.

        Joo ja mitä tästä opimme?

        Kaverini kaveri kertoi, että olivat tehneet Saudi-Arabiaan suomalaisen saunan, siis ihan puusta.

        Mutta sitten joku pikku saudiprinssi ei ollut tykännyt puulauteista. Oli vaatinut ne päällystettäväksi ajansaatossa kauniisti vihertvillä kuparilevyillä.

        OOOH... ja tiedättekö mitä sitten tapahtui.

        Kaverini kaverin kaverit päällystivät nämä lauteet kuparilla.

        No tiedättekö mitä sitten tapahtui kun tämä pikkusaudiprinssi istui lämmitetyn saunan kuparilauteille.

        IIIIIKKKKH!!!!...

        Arvatkaa vaan päsivätkö nämä kaverinikaverit juuri ennen karkuun?

        Sen pituinen se...


      • dauphine
        dauphinelle2 kirjoitti:

        ”Nykytaloissa on myös lähes kaikissa jäähdytyskoneet.”
        Totta, kts. ylle.

        ”Olen myös kiertänyt paljon Thaimaassa vaimon sukulaisten luona. Kenellä on ollut puutaloja, on kaikilla ollut muurahaisongelma.”

        Jälleen totta, en epäile yhtään. Korostan nytkin vaan sitä, että onko vaimosi sukulaisilla ollut paljon samaan aikaan samoilla kustannuksilla tehtyjä kivitaloja joissa ei myös olisi ollut muurahaisongelmia? Entä muut ongelmat?

        ”Täällä on paljon aitoja tehty harkkotiilistä. Vanhoissa aidoissa on alareunoissa reikiä. Olen kysellyt mistä ne tulee. Muurahainen kuulema tekee ne.”

        Totta jälleen. Huomaatko mitä olen yrittänyt kertoa aiemmin (pelkkä kivi vastaan puu ongelmanratkaisu ei toimi kokonaisuutena, vaan)?

        ”Poltettu punatiili on siinä suhteessa varmin materiaali. Se on pienikokoinen ja rakentaminen siitä on hidasta.”

        Jälleen totta. Taas pitää kuitenkin osata hahmottaa kokonaisuus ja kustannukset asunnon koko elinkaaren ajalle, eikö?

        ”Olipa kyseessä harkko tai poltettu tiili niin kumpikin kyllä pinnoitetaan rappaamalla.”

        Jälleen totta, ja jälleen kannattaa kiinnittää huomiota siihen millä materiaalilla pinnoitetaan ja miten.

        ”En ole nähnyt täällä yhtään hirsitaloa. Voisihan joku kotimainen yrittäjä kokeilla kauanko se kestää.”

        Ajatus tökkii heti. En perustele enemmin. Jossakin Japanissa kuulemma takavuosina suomalainen hirsirakentaminen on kuitenkin herättänyt mielenkiintoa, mutta siellä taisi olla maanjäristykset muurahaisia kiinnostavampi haaste. Kuitenkin, parikin tuttuani on aikonut testata, että mitä thaimaalaiset muurahaiset pitävät suomalaisesta tervasta.

        ”Täällähän ei vanhoissa taloissa ole ikkunoita, vaan suljettavat luukut, jotka pannaan yöksi kiinni.”

        Jep. Kts. yllä.

        "Raakensipa täällä talon mistä materiaalista vain, on rakennuskustannukset murto-osa kotimaan kustannuksista."

        OK, ihan totta ja erittäin huomionarvoinen seikka.

        ”Oletko muuten itse tutustunut Thaimaassa rakentamiseen? Täällähän valetaan ensin pilarit (on myös valmiita) ja katto tehdään niiden varaan ja seinät muurataan pilareiden väliin. Seinät eivät siis ole useinkaan kantavia rakenteita.Vesiputket tehdään muovista liimaamalla.”

        Joo, olen tutustunut Thaimaalaiseen rakentamiseen hieman. Korostan nyt kuitenkin, että tämä hieman tarkoittaa vain… että todella vähän. Korostan nyt vielä sitäkin, että en halua mitenkään tuomita sinun havaintojasi vääriksi ja omiani oikeiksi. Minulla ei ole mitään henkilökohtaista tarvetta korostaa omaa fiksuuttani asian suhteen tai mainostaa mahdollisesti alalla toimivien tuttujeni aikaansaannoksia.

        Kommenttieni tarkoitus on vain ja ainoastaan herättää keskustelua aiheesta siten, että keskusteluun syntyisi lisäarvoa. Vilpitön toiveeni on, että uus-thaimaalaiset-suomalaiset-jne. pärjäisivät hyvin hankkeissaan.

        Kyllä ne muurahaiset ovat läninnä puurakennusten ongelma. Kyllä niitä on myös kivitaloissa, mutta siellä ne ovat lähinnä pakolliset kotieläimet. On olemassa ns. öljypuu (paikallinen nimitys) jota muurahaiset eivät tuhoa. Täällä on nykyisin saatavana kyllästettä muurahaisia varten. Sanovat sen toimivan hyvin. Itselläni ei ole siitä kokemuksia. Kun harkoista tehdään aitaa ja se rapataan sementtilaastilla, niissä ei muurahaisongelmaa ole. Uskoisin tervan tehoavan hyvin. Haittaako tervan haju täkäläisiä, siitä ei ole tietoa.


      • uqioqwjksm,
        dauphine kirjoitti:

        Maksan sähköstä noin 10 senttiä kwh. Siinä on kaikki kulut mitä tulee. Jos asut jossakin apartomentossa jossa sähköstä laskutetaan erikseen maksat tuplahinnan.

        onkin kysymys siitä, paljonko sähkö kuluttajalle Thaimaassa maksaa. Ei siitä
        kuka vetää välistä ja paljonko !!!!

        Itse asuin Jomtienilla olohuoneen, makuuhuoneen ja kylppärin huoneistossa.
        Oli jääkaappipakastin ja tv

        Pikku vinkit sähkölaskun pienentämiseksi jos asuu apartementosissa jossa sähkön maksat itse.
        A. Älä huudata ilmastointia koko ajan täysillä. Itse laitoin ilmastoinnin päälle iltapäivällä ja sammutin sen kun tulin yöllä kämpille. Kämppä pysyi mukavan viileänä läpi yön aina keskipäivään asti.
        B. Jos mahdollista yritä vuokrata asunto sellaiselta puolelta johon aurinko ei päivällä paista.
        C. Laita kylppärissä oleva vedenlämmitin päälle vasta kun menet suihkuun ja sammuta se suihkussa käynnin jälkeen. Vesi on kyllä lämmintä heti virran kytkemisen jäleen.

        Itse maksoin sähköstä ja vedestä kuuden viikon ajalta 1.300 THB


      • qwldöas
        "dauphinelle3" kirjoitti:

        Joo ja mitä tästä opimme?

        Kaverini kaveri kertoi, että olivat tehneet Saudi-Arabiaan suomalaisen saunan, siis ihan puusta.

        Mutta sitten joku pikku saudiprinssi ei ollut tykännyt puulauteista. Oli vaatinut ne päällystettäväksi ajansaatossa kauniisti vihertvillä kuparilevyillä.

        OOOH... ja tiedättekö mitä sitten tapahtui.

        Kaverini kaverin kaverit päällystivät nämä lauteet kuparilla.

        No tiedättekö mitä sitten tapahtui kun tämä pikkusaudiprinssi istui lämmitetyn saunan kuparilauteille.

        IIIIIKKKKH!!!!...

        Arvatkaa vaan päsivätkö nämä kaverinikaverit juuri ennen karkuun?

        Sen pituinen se...

        Ritariässä tuli ja sai kaverit kiinni.


      • dauphine
        uqioqwjksm, kirjoitti:

        onkin kysymys siitä, paljonko sähkö kuluttajalle Thaimaassa maksaa. Ei siitä
        kuka vetää välistä ja paljonko !!!!

        Itse asuin Jomtienilla olohuoneen, makuuhuoneen ja kylppärin huoneistossa.
        Oli jääkaappipakastin ja tv

        Pikku vinkit sähkölaskun pienentämiseksi jos asuu apartementosissa jossa sähkön maksat itse.
        A. Älä huudata ilmastointia koko ajan täysillä. Itse laitoin ilmastoinnin päälle iltapäivällä ja sammutin sen kun tulin yöllä kämpille. Kämppä pysyi mukavan viileänä läpi yön aina keskipäivään asti.
        B. Jos mahdollista yritä vuokrata asunto sellaiselta puolelta johon aurinko ei päivällä paista.
        C. Laita kylppärissä oleva vedenlämmitin päälle vasta kun menet suihkuun ja sammuta se suihkussa käynnin jälkeen. Vesi on kyllä lämmintä heti virran kytkemisen jäleen.

        Itse maksoin sähköstä ja vedestä kuuden viikon ajalta 1.300 THB

        Jos sähkön hintaa verrataan tulotasoon, se on kyllä suhteessa kalliinpaa kuin Suomessa. Samoin bensiini. Jos sähkölasku on alle 3oo batia kuukaudessa, sitä ei peritä, eikä lisätä seuraavan kuukauden laskuun.


      • jooooooooooooooooooo
        slöälöälölöä kirjoitti:

        Kaverini osti uuden talon pattayalta -2008, läheltä Pattaya parkia.
        n. 150 m2...puutarha ja uima-allas sekä jälkeenpäin teetti puutarhaan erillisen saunarakennuksen. 200.000 euroa oli hinta

        A. kahden vuoden päästä uima-altaasta irtosivat laatat. Loput vanhat laatat purettiin ja uudet asennettiin. Hinta 4.000 eur....jäi kokonaisuudessaan kaverini maksettavaksi.
        B. Katto vuoti ensimmäisillä sateilla välikattoon ja siitä huoneen kattoon. Tuli korjausmies joka tiivisti kattotiilien saumakohdat jollain kitillä tietyltä alueelta...niinkuin nyt saatana vesi ylöspäin menisi kohti limittäin asetettujen kattotiilien saumaa. Kyseessä oli harjakatto.
        Myöhemmin vuodon jatkuessa osa kattoa purettiin ja tehtiin uudelleen. Myös tämä jäi kokonaisuudessaan kaverini maksettavaksi.
        C. Talo on liikkunut ja olohuoneeseen syntyi lattiasta kattoon halkeama. Se korjattiin paklaamalla ja maalaamalla. Vuoden päästä halkeama ilmestyi uudelleen ja on siinä tänäkin päivänä.
        D. Joku termiitti tai muurahainen söi saunarakennuksen lauteet ja seinäpaneelit vuodessa. Nyt ne on tehty uudelleen jälleen kaverini piikkiin.

        Eli se siitä Thaimaalaisesta talonrakennustaidosta

        tervetuloo meidän työmaalle kattelee suomalaista laaturakentamista....voi jumlta!mielummin talo taimaassa ku suomessa.
        se vesi muuten kimpoaa kattotiilestä ylöpäin kun tarpeeksi lujaa sataa ja asiaan kuuluu että tiilien raot kitataan kun muovista aluskatetta ei käytetä,mutta suomalaisethan tietää kaiken muovin käytöstä taloissa...
        jos sinne sisäkaton päälle nyt vähän vettä tihkuu ni mitä sitte,siellä on aurinko mikä kuivattaa toisin ku täälllä suomessa.
        mulla on kanssa suomessa kerrostalo kämppä missä halkeamia,paklailen ja maalailen niitä silloin tällöin ku ei parempaakaan tekemistä mut aina niitä vaan lisää tulee,so what.
        aika ihme juttu ettei ne thaimaalaiset osannu tehdä suomalaista saunaa toiselle puolelle maapalloa.
        sano kaverilles et tekee toisen uima altaan muovista tai ei valitse sitä halvinta tarjousta(sama pätee myös suomessa suomalaisten urakoitsijoiden tarjouksiin).


      • BesserWisser
        "dauphinelle3" kirjoitti:

        Joo ja mitä tästä opimme?

        Kaverini kaveri kertoi, että olivat tehneet Saudi-Arabiaan suomalaisen saunan, siis ihan puusta.

        Mutta sitten joku pikku saudiprinssi ei ollut tykännyt puulauteista. Oli vaatinut ne päällystettäväksi ajansaatossa kauniisti vihertvillä kuparilevyillä.

        OOOH... ja tiedättekö mitä sitten tapahtui.

        Kaverini kaverin kaverit päällystivät nämä lauteet kuparilla.

        No tiedättekö mitä sitten tapahtui kun tämä pikkusaudiprinssi istui lämmitetyn saunan kuparilauteille.

        IIIIIKKKKH!!!!...

        Arvatkaa vaan päsivätkö nämä kaverinikaverit juuri ennen karkuun?

        Sen pituinen se...

        Kaverini kaverin kaima kyllä väitti sen oleen Neuvostoliittoon mennnyt jäänmurtaja.


      • AdiosMutsassos
        dauphine kirjoitti:

        Maksan sähköstä noin 10 senttiä kwh. Siinä on kaikki kulut mitä tulee. Jos asut jossakin apartomentossa jossa sähköstä laskutetaan erikseen maksat tuplahinnan.

        apartementos on espanjaa


      • jabadabaduuuuuuuuu!
        AdiosMutsassos kirjoitti:

        apartementos on espanjaa

        hellurei on tushu ruotsiks.


      • Anonyymi
        dauphine kirjoitti:

        Thaimaaseen ei kannata tehdä puutaloa. Muurahaiset syövät sen takuuvarmasti. Itse rakennan taloa Udonthaniin. Harkoista seinät, tiilikatto(kaikki katon alusrakenteet teräsprofiilista), kaakelilattiat, ikkunat alumiinipuitteilla. Kylppärin ja keittiön seinät kaakeloidaan. Harkot ovat 70mm paksuja. Harkko maksaa noin 4.5 batia, kattotiili 12 batia, sementtisäkki 120 batia. Rakennusmies, joka osaa muurata, hitsata, laatoittaa ym. rakennustyötä maksaa kaikki kulut mukana 300 batia päivä. Rakentaminen on täällä todella halpaa. Sähkö ja vesi on myös halpaa. Rakennusmiehet tekevät töitä samalla palkalla myös pyhäisin. Euro on vuodessa heikentynyt. Nyt saa eurolla noin 40 batia. Ei se paljoakaan harmita, jos lähdet lätkimään talostasi. Ei siinä kovin suuria menetyksiä tule. Täytyy muistaa tehdä vuokrasopimus tontista, jos haluaa pitää sen talon itsellään ja jos menee naimisiin, niin myöskin avioehto on myöskin hyvä olla olemassa. Itse olen ollut nyt viisi vuotta Thaimaassa. Olen naimisissa, eikä meillä ole mitään ohgelmia. Kesät olemme kotisuomessa. Vaimoni on taikku.

        Sähkö on Thaimaassa ihan Suomen hinnoissa. Siks kannattaa taloa hiukka eristää, eikä laittaa mitään halvinta tiiltä seinään.


      • Jabalo Fin kirjoitti:

        Joo oltu yhdessä pari vuotta. Talo on Udon Thanista 100km länteen päin. Tontti ostettiin vanhemmilta 1100euroo.. Kylässä on noin 500 taloa ja vuoristoaluetta,on vesiputouksia,jokia ja pikku järviä missä on jumalattoman isoja käärmeitä,heh. Ihmiset on luonnostaan mukavia ja iltasin kun laittaa vaan grillin päälle niin mikäs siinä on istuskellessa ja rupatella,taikut syö monta tuntia tuntuu välillä mutta se on sellanen sosiaalinen juttu. Joskus voi tulla aika pitkäksi mutta eikun bussiin ja käymään pikkulomalla jossain,näkemistä riittää. Ens vuonna pitäs saada säästettyä et vois aukasta jonkun elintarvike myymälän.
        Ei mua saa pois sieltä enää..

        Minulla on talo Bueng Kanin lähellä noin30 km Mekong joen rannalla 250m. Ostin pienen kiinteistön taloineen 60m2 ja tontteinen 1400m2. 1000000THB. Taloon tehtiin täys remontti(katto, sähköt,ovet ,kaakelit ja maalaus). Kaksi vuotta sitten taloon rakennettiin 50m2 lisää(keittiö ja kylppäri). Lisä osa tehtiin normaalisti, eli tolpat pystyyn, antura väliin ja harkkomuuraus. Kattorakenteet profiili rautaa. Lisäosa maksoi noin 6000€.
        Rakennuskuvat piirsi paikallinen rak, insinööri 6000THB

        Kaikille koiran leuoille tiedoksi, tontti ja talo ovat tietenkin vaimon nimissä, koska farangi ei voi omistaa maata. Minulla ei ole mitään asiaa vastaan.
        Vaimo halusi ottaa minun sukunimeni naimisiin mennessämme ja sehän sopi minulle.
        Oli muuten mielenkiintoinen operaatio kun käytiin rekisteröimässä talon paperit ja vaimo
        uusi Thaimaalaisen henkilökortin. Minunkin passista otettiin kopioita allekirjoituksineen monta kertaa.
        Ihmeellisintä tässä on se kun supi suomalainen sukunimi kirjoitetaan Thai kirjaimin niin he osaavat lausua sen oikein.


    • Kiitoksia Jabalo Fin

      Mukava uutinen.
      Onnea matkaan jatkossakin.

    • Tontin vuokra

      Joku jo mainitsikin sen _oleellisen_ asian tärkeyden, että kannattaisi heti alkuun miettiä kenen tontille sen töllinsä oikeasti Thaimaahan pystyttää.

      Voisiko joku kokemuksia ihan viimeiseltä vuodelta tai viimeisiltä vuosilta kertoa, että paljonko se tontin vuokraaminen (omalle nimelle, ei muijan, nimelle) maksaa missäkin? Miten vuokraamiset ovat käytännössä menneet? Vuokrasitteko tontin 30 vuodeksi vai 60 vuodeksi jne.?

      PS. Mulla ei itselläni ole omaa vesipuhvelia ojassa asian suhteen, kyselempähän ihan muuten vain.

    • valoinko turhaan.

      Laitan tahan yhden linkin josta loytyy tietoa muustakin kuin rakentamisesta. Jos ymmartaa niin kannattaa lukea.
      http://teakdoor.com/construction-in-thailand/
      Taalla asuvia suomalaisia on kaiketi aika vahan ja enimmakseen riitaisia. Lue thairy palstoja.
      Meille kasittamaton asia on etta taalla asuvat ulkolaiset ovatten enimmakseen englannin kielisia. ( jos ei lasketa burmalaisia lukuun ). Joten keskustelu on enklanniksi. SuomalaisUgrilaisia on aika vahan, johtuu kaiketi siinta etta aikanaan itarajaa ei saatu muutettua Uralille. No toisaalta se ehka ehkaisi rajariidat Suur-Suomen ja Kiinan valilla.
      Mutta kun lueskelette noita kirjoituksia niin laittakaa kommenttia. Muuten mulle maksoi semusakki pari paivaa sitten 145 patia, nayttaa silta etta Koillismaalla on alennusmyynti.

      • jos kivitalo

        eihän niissä ole mitään joka imisi kosteutta itseensä,mitä nyt ovet, ikkunan pokat ja kattotuolit jos koko talo olisi veden alla.


      • dauphine
        jos kivitalo kirjoitti:

        eihän niissä ole mitään joka imisi kosteutta itseensä,mitä nyt ovet, ikkunan pokat ja kattotuolit jos koko talo olisi veden alla.

        Minun talossani on alumiiniset ikkunakarmit, kattotuolit ovat teräsprofiilia, ovet alumiinia ja lasia.Keittiön kaapit ovat kyllä puuta, samoin sohvaryhmä. Jos tulvavaara-alueella maalaa taloa väärillä maaleilla, ne saa kyllä kyytiä tulvan yllättäessä.


      • Ääähtäri
        dauphine kirjoitti:

        Minun talossani on alumiiniset ikkunakarmit, kattotuolit ovat teräsprofiilia, ovet alumiinia ja lasia.Keittiön kaapit ovat kyllä puuta, samoin sohvaryhmä. Jos tulvavaara-alueella maalaa taloa väärillä maaleilla, ne saa kyllä kyytiä tulvan yllättäessä.

        Ähtärissä ovat tehn eet hyviä sellaisia.


    • jesuiit

      minkähän kokoisia ja hintaisia tänäpäivänä on ne harkot on?70mm paksuja mutta muuta en tiedä.aloitin ja talon valmistuksen isaaniin josta ostin vajaan 4 rain tontin kastelu järjestelmä menee tontin reunassa.tarkoitus on tehdä 140 neliöinen talo ja itselle huoltohalli leikkikaluilleni.rahaa meinaan sijoittaa n.80-100k tähän projektiin

    • khonkean88

      kyllä thaimaaseen todellakin saa halvalla talon rakennettua.emännän veli ja isukki rakentaa ja tontti vaimolla valmiina.noin 5-6 tuhatta euroa koko projekti:)

    • Joku hupiukko väittää, että Thaimaassa maksaa talo yhtä paljon kun suomessa. Varmaan, jos välittäjät ovat suomalaisia ja välistä otetaan montakin kertaa. Uudenkin talon Buriramin seudulla tai muualla miljoonalla Bath tai puolella siitä. Linkin laitan tässä: http://www.naibann.com/65-sqm-700k-one-storey-common-gable-house/

      • taloomaksi

        Kyllähän se Weha on niin, että Suomessakin talon hintaan vaikuttaa talon sijainti.
        Peräkylän Takahikiältä saa talon halvalla, mutta isoissa kaupungeissa hinta on aivan toista luokkaa.
        Ja tietysti laatu ja talon varustustaso vaikuttaa hintaan.
        100000 eurolla saa jo hienon talon vaikkapa Hua Hinistä, jossa meilläkin on oma talo.
        Rotanpesiä saa täälläkin halvalla.
        Jos talo tai tontti on vaikkapa vaimon nimissä, niin ja jos sattuu tulemaan ero, niin sinulla ei ole asiaa taloon. Vaimon kuollessa lapset tai sukulaiset antavat sinulle kenkää. Tällaisia tapauksia on valitettavasti useita.
        Järkeäkin kannattaa käyttää.
        Ei se eläminen täälläkään ole ilmaista, joten koeta pysyä totuudessa.


    • Maata vaimolla on, että talo on helppo pystyttää. Talon voi laittaa vaikka tytön tai vaimon nimelle. Falangi saa omistaa Thaimaassa kerrostalosta osakkeen tai auton. Eläminen Thaimaassa (muualla kuin turistikohteissa), on lähes ilmasta. Esim. Isäni osti talon ja uuden auton pienellä eläkkeellä.

    • OnJoTaloOma

      HALOO WEHA.
      Viestiketju on 6 vuotta vanha.
      Muille jotka kiinnostuneita talojen hinnoista, kannattaa avata internet.
      Googlehakuun englanniksi, taloja myytävänä ja paikkakunta.
      Näin ainakin hintataso pyyntihintojen ja talojen taso jopa valokuvin selviää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe