Moi!
Hommasin tuommoisen pihan perälle lähinnä puuhommiin, kun melkein ilmaiseksi sain. Vm. on vissiin 65.
Ongelma on se, että en ole traktorilla liikoja ajellut. Onko käynnistyksessä jotain jippoja? Kun työnnän virta-avaimen pohjaan punainen valo syttyy, onko hehku nyt päällä? Ainakin se lähtee hyvin käyntiin. Pitääkö virta-avainta vetää itseensä päin käynnistyksen jälkeen, silloin se valo sammuu? Mikä on punainen vipu oikealla puolella alhaalla? Vaihteita on kait 3 nopeaa ja hidasta.
En ole sillä ajanut muuta kuin pihalla peretin.
Mites maantiellä, onko tässä synkronoitu vaihteisto? Voiko heittää ajossa isommalle, vai pitääkö pysähtyä?
Anteeksi tyhmyyteni, mutta kaikki asiat pitää oppia alusta. Kaikki asialliset vastaukset em. traktoriin ja sen käyttöön ovat tervetulleita!
Valmet 565 opastusta
25
15345
Vastaukset
- 565
Kys. traktori on niin idioottivarma työkalu, että sitä voi käsitellä ajatuksen voimalla vaikka sen valmistusajankohtana ei elektroniikasta ja tietokoneista tiedettykään.
Rohkeasti vaan pukille ja odota mitä alkaa tapahtua.- MikaOjantaus
Siinä todella asiallinen vastaus mutta ei kyllä auennut kysymys...
- Anonyymi
En omista 565 Valmettia. Onko kyseisessä traktorissa käytetty tehostettua ohjausta ja hydraulista ohjausta? Olen ajanut muutamia valmetteja ja niissä on ollut hydraulinen ohjaus. Niissä ratti kiertää ja yhteen laitoin ohjauspyörään urakkatapin ja koskaan ei tappi ollut samassa asennossa kun etupyörät oli suorassa. Joissakin trukeissa olen huomannut saman. Kotona oli 165 Ferku ja siihen asennettiin ohjaustehostin, että kynnöspellolla ajelu muuttuisi kevyemmäksi. Ferkussa ohjauspyörä ei kiertänyt.
- mörkö
Meneppäs tuonne valtran veppisivuille ja rekisteröidy sinne. Sieltä löytyy linkkiä, josta voit tilata ihan orikinaalit käyttöohjekirjat. Ei 565:ssa kyllä kauheen paljon mitään ihmevipuja ole, että ei pitäisi olla mitän tunnistamatonta. Vaihteet on synkronoidut, mutta kyllä kytkintä kannattaa käyttää aina vaihtaessa kuin ei olisi synkronointia.
- hessu
Olen ajellut vanhalla 565 :llä runsaat 20 vuotta. enkä ole sellaiseen kuoppaan jäänyt josta ei itse pääsisi pois (täytyy ottaa 565 aikanaan hautuumaalle mukaan...)
Pari juttua käynnistyksestä:
- 565 :ssä ei ole hehkusysteemiä ollenkaan
- Pakkaskelillä käynnistämisen helpottamiseksi ruiskutuspumpussa (Simms-) on kaasun säätövivun päässä lisäpolttoainenappi ("pakkosyöttö"). Paina se sisään aina kylmässä talvistartissa. Savu on melkoinen mutta lähtee... Omassani on lisäksi lohkolämmitin.
- Virtalukossa oleva punainen lamppu on "latausvalo". Jos palaa niin Lucas ei lataa.
Omassani ei avainta tarvitse vetää ulos valon sammuttamiseksi (vikaa-vikaa...?)
Muuta:
- Vaihteita on 3 ja pakki, lisäksi L/H -valinta.
Vain päävaihteisto 3 1 on synkronoitu, voit latoa
hammaspyöriä eri järjestykseen kesken ajon ihan niin kuin huvittaa... L/H-vaihdetta ei pidä vaihtaa kesken ajon, valitse jo ennen liikkelle lähtöä.
H on passeli maantielle, L pusikkoon ja pellolle.
3 H on tosi nopea - menee vähän liian kovaa.
Kysymääsi "punaista vipua" en tunnistanut. Muutama vaihtoehto:
- Oikean lokasuojan vieressä oleva hantaaki on
jarrun lukitus ("käsijarru"). Toimii siten että paina jalkajarru pohjaan ja käännä käsijarruvipua taaksepäin. Silloin jää päälle. Palautus samasta vivusta.
- Se iso vipu istuimen oikealla puolella on lukkoperän kytkin. Tarvii voimaa - vedä tosissaan, vaihde L-ykkösellä ja nosta kytkintä varovasti. Tunnet vivusta kun lukko menee päälle, lukko aukeaa kun päästät vivusta. Ei pidä käyttää
miten sattuu - heti pois päältä kun ei tarvita. Jos ratti ei ole suorassa lukko voi rikkoa paikat.
- "Oikean jalan kantapään takana" tasauspyörästön kyljessä oleva pallopää-pikkuvipu käynnistää voiman ulosottoakselin (siellä takana).- Jape
Kiitti hyvistä neuvoista! Tulostin Valtran sivuilta käyttöohjeen 75 sivua. Noilla ohjeillahan purkaa melkein koko pelin...
Olin koko päivän puuhommissa ja hyvin tulin sinuiksi 565:n kanssa. Kyllä se tästä. Vaihteet tuntuvat kovasti rusahtelevan vaihdettaessa maantiellä. Siis nopea alue päällä.
Muuten mitä eroa on 565 ja 565.2 malleilla? Minä vuosina tehtiin kumpaakin? Kun en nyt olekkaan varma tuosta omasta, onko vm. 65 vai 67, se lätkä missä lukee "tourulan konepaja" on niin kulunut. - Jape
Jape kirjoitti:
Kiitti hyvistä neuvoista! Tulostin Valtran sivuilta käyttöohjeen 75 sivua. Noilla ohjeillahan purkaa melkein koko pelin...
Olin koko päivän puuhommissa ja hyvin tulin sinuiksi 565:n kanssa. Kyllä se tästä. Vaihteet tuntuvat kovasti rusahtelevan vaihdettaessa maantiellä. Siis nopea alue päällä.
Muuten mitä eroa on 565 ja 565.2 malleilla? Minä vuosina tehtiin kumpaakin? Kun en nyt olekkaan varma tuosta omasta, onko vm. 65 vai 67, se lätkä missä lukee "tourulan konepaja" on niin kulunut.Tässä on kyllä hytti, että ei ole avomalli. Se kylläkin on kait lisätty myöhemmin.
- hessu
Jape kirjoitti:
Tässä on kyllä hytti, että ei ole avomalli. Se kylläkin on kait lisätty myöhemmin.
Omassanikin on hytti... sen näköinen että Valmetilla sitä tehdessä joku on opetellut puikolla hitsaamista...
Tässä muutamia 565 ja 565.2 eroja
- 565.2 :ssa on ohjaustehostin, 565 :ssä ohjaus "ruis-servolla"
- 565.2 :ssa käytettiin useita eri vaihteistomalleja. Eräässä mallissa mm. kaksi kytkinpoljinta, joista vasemmanpuoleinen oli erillinen voimanulosoton kytkin. Tällaiseen malliin voitiin myös kalustaa kiinni erillinen ryömintävaihteisto (lisävaruste), joka pudotti
täyskaasu-nopeuden jonnekin 1..2 km/h
- 565 :ssä hydraulipumppu on kampiakselin päässä
moottorin ja jäähdyttäjän valissä ja öljyputket kulkevat pitkin traktorin vasenta sivua tuulettimenhihnan vaihtamiseksi pitää purkaa pumppu pois !). 565.2 :ssa pumppu on moottorin oikealla puolella ja sitä varten on erillinen käyttövipu - 565 :ssä pumppun pyöri aina kun moottorikin.
- 565.2 :ssa on perän lukon käyttöä varten poljin,
vanhassa 565 :ssa on se raskaskäyttöinen käyttövipu...
siinä kai ne tärkeimmät... - 565 vm. -67
hessu kirjoitti:
Omassanikin on hytti... sen näköinen että Valmetilla sitä tehdessä joku on opetellut puikolla hitsaamista...
Tässä muutamia 565 ja 565.2 eroja
- 565.2 :ssa on ohjaustehostin, 565 :ssä ohjaus "ruis-servolla"
- 565.2 :ssa käytettiin useita eri vaihteistomalleja. Eräässä mallissa mm. kaksi kytkinpoljinta, joista vasemmanpuoleinen oli erillinen voimanulosoton kytkin. Tällaiseen malliin voitiin myös kalustaa kiinni erillinen ryömintävaihteisto (lisävaruste), joka pudotti
täyskaasu-nopeuden jonnekin 1..2 km/h
- 565 :ssä hydraulipumppu on kampiakselin päässä
moottorin ja jäähdyttäjän valissä ja öljyputket kulkevat pitkin traktorin vasenta sivua tuulettimenhihnan vaihtamiseksi pitää purkaa pumppu pois !). 565.2 :ssa pumppu on moottorin oikealla puolella ja sitä varten on erillinen käyttövipu - 565 :ssä pumppun pyöri aina kun moottorikin.
- 565.2 :ssa on perän lukon käyttöä varten poljin,
vanhassa 565 :ssa on se raskaskäyttöinen käyttövipu...
siinä kai ne tärkeimmät...Ohjaustehostin, kaksoiskytkin ja ryömintävaihde oli lisävarusteita.
Soita 0505228722 jos haluat suullisia lisätietoja. - rattorimies
hessu kirjoitti:
Omassanikin on hytti... sen näköinen että Valmetilla sitä tehdessä joku on opetellut puikolla hitsaamista...
Tässä muutamia 565 ja 565.2 eroja
- 565.2 :ssa on ohjaustehostin, 565 :ssä ohjaus "ruis-servolla"
- 565.2 :ssa käytettiin useita eri vaihteistomalleja. Eräässä mallissa mm. kaksi kytkinpoljinta, joista vasemmanpuoleinen oli erillinen voimanulosoton kytkin. Tällaiseen malliin voitiin myös kalustaa kiinni erillinen ryömintävaihteisto (lisävaruste), joka pudotti
täyskaasu-nopeuden jonnekin 1..2 km/h
- 565 :ssä hydraulipumppu on kampiakselin päässä
moottorin ja jäähdyttäjän valissä ja öljyputket kulkevat pitkin traktorin vasenta sivua tuulettimenhihnan vaihtamiseksi pitää purkaa pumppu pois !). 565.2 :ssa pumppu on moottorin oikealla puolella ja sitä varten on erillinen käyttövipu - 565 :ssä pumppun pyöri aina kun moottorikin.
- 565.2 :ssa on perän lukon käyttöä varten poljin,
vanhassa 565 :ssa on se raskaskäyttöinen käyttövipu...
siinä kai ne tärkeimmät...Valmet 33, Valmet 361, Valmet 565, Valmet 500 ja Valmet 502 Useimmat osat käyvät toisiinsa. Varsinkin moottorin osat sopivat kaikkiin malleihin. Kytkinlevy on sama, painelaakeri, vanteiden kiinnitys, veto-ja nostovarret, valot, virtalukko, startti, laturi, etuakselisto täydellisenä jne. Suosituin traktori koko pakkaus.
- Archan
Jape kirjoitti:
Kiitti hyvistä neuvoista! Tulostin Valtran sivuilta käyttöohjeen 75 sivua. Noilla ohjeillahan purkaa melkein koko pelin...
Olin koko päivän puuhommissa ja hyvin tulin sinuiksi 565:n kanssa. Kyllä se tästä. Vaihteet tuntuvat kovasti rusahtelevan vaihdettaessa maantiellä. Siis nopea alue päällä.
Muuten mitä eroa on 565 ja 565.2 malleilla? Minä vuosina tehtiin kumpaakin? Kun en nyt olekkaan varma tuosta omasta, onko vm. 65 vai 67, se lätkä missä lukee "tourulan konepaja" on niin kulunut.Mahtaisko löytyä joltain tuota 75 sivuista käyttöohjekirjaa mistä ketjussa on maininta.
'Tulostin Valtran sivuilta käyttöohjeen 75 sivua'.
Jos löytyy niin laittakaa Spostiini. [email protected] - Valmetin rassaaja
hessu kirjoitti:
Omassanikin on hytti... sen näköinen että Valmetilla sitä tehdessä joku on opetellut puikolla hitsaamista...
Tässä muutamia 565 ja 565.2 eroja
- 565.2 :ssa on ohjaustehostin, 565 :ssä ohjaus "ruis-servolla"
- 565.2 :ssa käytettiin useita eri vaihteistomalleja. Eräässä mallissa mm. kaksi kytkinpoljinta, joista vasemmanpuoleinen oli erillinen voimanulosoton kytkin. Tällaiseen malliin voitiin myös kalustaa kiinni erillinen ryömintävaihteisto (lisävaruste), joka pudotti
täyskaasu-nopeuden jonnekin 1..2 km/h
- 565 :ssä hydraulipumppu on kampiakselin päässä
moottorin ja jäähdyttäjän valissä ja öljyputket kulkevat pitkin traktorin vasenta sivua tuulettimenhihnan vaihtamiseksi pitää purkaa pumppu pois !). 565.2 :ssa pumppu on moottorin oikealla puolella ja sitä varten on erillinen käyttövipu - 565 :ssä pumppun pyöri aina kun moottorikin.
- 565.2 :ssa on perän lukon käyttöä varten poljin,
vanhassa 565 :ssa on se raskaskäyttöinen käyttövipu...
siinä kai ne tärkeimmät...565 (ykkösmalli): jos hydepumpun (nokkapumppu) kytkinholkki on alkuperäistä mallia ja kaikki osat oikeat ja pumppu oikein asennettu, pumppua ei tarvitse purkaa kiilahihnan vaihtamiseksi.
Siellä on (syylärin alla vasemmalla puolella) irrotusvipu, jolla voi painaa pumpun käyttöakselissa (moniura-putkiholkki) olevaa laippaa, jolloin holkki siirtyy pituussuunnassa eteenpäin, jolloin kampiakselin pään ura-akseli paljastuu kokonaan. Väliin jää sen verran rakoakin, että hihna mahtuu siitä.
Irrotusivun voi myös lukita pitämään kytkentä auki. Sillä tavoin voi pumpun kytkeä irti moottorista, jos hydrauliikkaa ei tarvita (esim. siirtoajossa) ja haluaa vähän säästää polttoainetta/öljyn lämpiämistä. Holkissa on sisällä palautusjousi joka pitää sen kytkennässä ellei irrotusvipu ole lukituksessa.
Lankisen virityksissä ei sitten ollut tuota siirtoholkkia, ne olivat yksi p.i.t.a. jos hihna piti vaihtaa. Niissä oli erilainen isompi pumppu, akselille ei jäänyt enää siirtymätilaa.
Eikä silloin, jos kylän seppä-ässät pääsivät ensimmäisinä purkamaan paikan. Vähintään panivat sen pooriholkin väärinpäin paikalleen, ei liiku enää päittäin niin kuin pitäisi. Ja hukkasivat loput "tarpeettomat" osat...
- Archan
Mahtaisko löytyä joltain tuota 75 sivuista käyttöohjekirjaa mistä ketjussa on maininta.
'Tulostin Valtran sivuilta käyttöohjeen 75 sivua'.
Jos löytyy niin laittakaa Spostiini. [email protected]- Viiksi Vallu
Tuossa Valmet 500:sen käyttis.
http://www.valtra.fi/wwwresources/literature/fi/Valmet500_käsikirja_FI.pdf
Ja tuossa 361 D käyttis.
http://www.valtra.fi/wwwresources/literature/fi/Valmet361D_käsikirja_FI.pdf
565 on uudempi kuin 351 ja vanhempi kuin 500.
Nämä löytyy oma Valtrani sivuilta.
http://www.valtra.fi/oma-valtrani.aspx# - Viiksi Vallu
Viiksi Vallu kirjoitti:
Tuossa Valmet 500:sen käyttis.
http://www.valtra.fi/wwwresources/literature/fi/Valmet500_käsikirja_FI.pdf
Ja tuossa 361 D käyttis.
http://www.valtra.fi/wwwresources/literature/fi/Valmet361D_käsikirja_FI.pdf
565 on uudempi kuin 351 ja vanhempi kuin 500.
Nämä löytyy oma Valtrani sivuilta.
http://www.valtra.fi/oma-valtrani.aspx#http://www.valtra.fi/wwwresources/literature/fi/Valmet361D_käsikirja_FI.pdf
http://www.valtra.fi/wwwresources/literature/fi/Valmet500_käsikirja_FI.pdf
Kokeillaan toimisko linkitys nyt.
- Vennu
Valmet - 565:stä meni yht äkkiä nostolaitteen hitaampi puoli yäysin jumiin. Alaspäin se laskee hieman normaaliakin hitaammin, mutta ylöspäin nostossa kone meinaa sammua vastuksen vuoksi, eikä nostoliikettä tapahdu milliäkään. Onko venttiilipesä aikansa elänyt, tietääkö joku?
- Hyväksi havaittu
Korjaamokirjan saat ---> www.datamanuaali.net
- Akseli Kampi
Istuimen alla vas.puolella pitäisi olla vipu joka vaikuttaa noston ja laskun hitauteen. Se on se 1,5-2 cm leveä yksinkertainen lattavipu. Tyrkkäät toiseen laitaan, niin nostolaite pudottaa "klosauttaa" työkoneen alas äkkiä ja toisessa ääriasennossa hyvin hitaasti. Vaikuttaa myös ylösnoston nopeuteen. On niin pitkä aika, ettei kaikea muista, mutta kokeile.
- Kerran kusetettu
Hyväksi havaittu kirjoitti:
Korjaamokirjan saat ---> www.datamanuaali.net
Hyväksi on havainnut vain tämä manuaaliukko itse, joka kyttää täällä palstalla ja tyrkyttää joka väliin tätä rahastushumpuukiaan.
- Valmetin rassaaja
Olet tainnut kääntää vahingossa sitä kipin vaihtoventtiiliä. Istuimen alla, siinä nopeusvivun vieressä oleva kara, jossa on vääntimenä pelkkä putkisokka, noin kolmisenttinen. Nopeusvipu on se, jossa on parinkymmenen sentin peltinen vääntövarsi. Kipin puolella umpiperä öljyllä vastassa jos liittimessä ei ole mitään kiinni, tai koko lähtö on tulpattu.
- Vennu
Kiitokst vinkeistä, mutta ongelma on jossain muualla. Kipin ja noston vaihtovanttiilin tappi on nostopuolella ja noston nopeusvivun nopeammalla puolella ollessa nosto toimii niin kuin pitääkin. Hitaalla puolella venttiilipesä ei päästä öljyä tippaakaan nostosylinteriin. Edes ylipaineventtiili ei tunnu toimivan, mikäli venttiilipesässä sellainen on, koska Valmetti meinaa sammua vastukseen. Nostolaite pumppu on vaihdettu n. kuukausi sitten ja ongelma ilmestyi tämän jälkeen. Vanha pumppu oli ilmeisesti alkuperäinen (1967) ja uusi pumppu nopeammalla puolella on selvästi nopeampi toiminen kuin vanha. Mutta pumpulla ja muulla hydrauliikalla ei pitäisi olla mitään tekemistä toistensa kanssa.
- Valmetin rassaaja
Ettei vain olisi päässyt o-renkaan pätkä sinne venttiilipakkaan, tukkimaan poistoreiän? Yp-venttiilin poisto menee saman reiän kautta säiliöön kuin muutkin poistuvat. Uusi pumppu ja äkäiset tuotot huuhdelleet jotain liikkeelle?
- Akseli Kampi
Samaa epäilen minä, että jotain epäpuhtautta on nyt venttiilissä. Joko pumpun tehokkuuden tuottamana tai asentaessa mennyttä likaa.
- Sameon
Vallun kuulumisia tauon jälkeen. Venttiilipesän vaihtokaan ei poistanut hitaan noston ongelmaa. Vaihtopesä tuli Valtran kautta purkaamolta, kuristimia ei ollut pesässä, mutta noston sahaava korjausliike tuli sentään mukana. Hinta 471 e. Korjausliike on pahentunut siten, ettei työvälinettä voi pitää enää vetovarsilla. Paininlevy ja karat liikkuvat korjausliikkeen tahdissa.Nostomännän tiiviste ei vuoda, eikä tunnustelija ole aiheuttaja.
Epäpuhtauksia pesässä on, sillä nosto/kipin kuristimen alimmasta o-renkaasta oli leikkautunut kaksi pientä siivua. Edelliset kommentoijat olivat oikeassa. Porausten reunat ovat teräviä ja alin o-rengas on asennettava pohjapuolen kautta, jolloin se jää ehyeksi. Jäljestä päätellen leikkaukset olisivat tulleet kylläkin ylöspäin vedossa. Kuristimia ei missään nimessä olisi saanut päästää nousemaan kopan mukana 10 mm enempää. Venttiilipesän säädöstä ei ollut apua, päinvastoin.
Kukaan ei tunnu tietävän onko venttiilipesä siivottavissa ja kunnostettavissa. Räjäytyskuvan mukaan se pitäisi olla mahdollista. Valtralla ei ole enää testipenkkiä ja nuorille alansa osaajille siellä 565:n on tuntematon tapaus. Vallu palveli terveenä niin pitkään , että koneoppi pakon edessä jäi vajaaksi ja 7 kymppinen ei opi enää .
Ostin Vallun jo 1980-luvulla työ -ja juttukaveriksi. Se oli edellisellä omistajalla kertakäyttöesineen näköisessä kunnossa. Parisen kuukautta sitten teetin koneremontin ja käynnistyminen parani selvästi. N.3:n viime vuoden aikana Vallu on perinyt töistään sen verran saatavia, että alkaa olla kaveruus koetuksella. Purkaamolta ostettu vaihteiston pääakseli koottuna on sentään pysynyt kasassa jo kolme vuotta.
Valmetilla on nyt vakavin sairaus tähän mennessä. Jos jollakin vihiä KUNNOSSA olevasta venttiilipesästä, niin tässä on ostaja. Entinen nimimerkkini Vennu ei enää toimi.- valluttelija
Loppukommentti edellä olevaan tapaukseen, joka aiheutui liian suuritehoisesta nostolaitepumpusta. Varaosien hankinnassa ei pidä availla tarvikekauppojen ovia, tai sitten oltava satavarma osan sopivuudesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1176011Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631503894Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503295Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4702740Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2701755Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321423- 871406
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151356Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1591288- 771268