Pettikö Jumala juutalaiset?

evl-vapaaehtoinen

Vanhassa testamentissa Jumala tekee liiton Israen kansan kanssa antamalla lakinsa ja käskemällä noudattaa sitä. Liittoaan Jumala nimittää ikuiseksi. Jumala ei siis tarkoittanut sitä miksikään väliaikaiseksi ratkaisuksi (1. Moos. 17:7) ”Minä pidän voimassa liiton sinun ja myös sinun jälkeläistesi kanssa, ikuisen liiton sukupolvesta toiseen, ja minä olen oleva sinun Jumalasi ja sinun jälkeläistesi Jumala.”

Uudessa testamentissa Jumalan katsotaan tehneen kuitenkin uuden liiton. Muuttiko Hän mielensä, ja pettikö Jumala juutalaiset?

7

116

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nämä jumalien puheet ovat vähän kuin onnenpyörä, paljon luvataan, mutta vähän annetaan. Joten suhtautuisin pienellä varauksella heidän lupauksiinsa. Tuskin sitä Jeesuksen toista tulemistakaan tapahtuu.
      Ei tämä jumala ole saanut muuta aikaan, kuin ehkä parantanut jonkun keskiluokkaisen uskovaisen vanhuksen harmaakaihin, keskilännen raamattuvyöhykkeellä Amerikassa.

• Se, että solmittiin uusi liitto, ei jättänyt vanhan liiton väkeä ulkopuolelle, tyhjän päälle. Jumala on edelleen juutalaisten ja heidän jälkeläistensä Jumala. Heidän pelastumisensa on edelleen Jumalan kädessä. Toki uusi liitto, jonka Jeesus solmi, nostaa juuri Jeesuksen olennaiseen asemaan pelastumisessamme. Näin juutalaiset taas eivät ajattele. Silti, Jumala ei pettänyt juutalaisia.

pappi Sonja

• Nämä on niitä hauskoja kohtia, mitä uskovaiset saa riepotella miten haluaa. Liberaalit rusinat pakkaavat olla kimpassa kukkahattutätien kanssa ja juutalaisethan on nyt raamatun mukaan Jumalan valittu kansa. EIhän siinä mitään, jos pitää pygmejä Mustanaamion valittuna kansana ja pitää juutalaisia Jumalan valittuna kansana. Sitten se menee vasta sairaaksi, jos sen tuo oikeaan maailmaan. Nyt mä käytän kaikki kortit mitä vain keksin. Natseja on arvosteltu erittäin paljon siitä, että he asettivat itsensä muiden yläpuolelle "rotuna" ja sen vuoksi polkivat juutalaisiakin. Juutalaiset taas asettivat itsensä muiden yläpuolelle ja määrittelevät Mooseksen laissa lähimmäisen. Se oli toinen Israerilainen, ei kaikki ihmiset. Jeesus oli juutalainen ja kyllä se paistaa sieltä raamatun teksteistä läpi.

Nyt on kuitenkin mielenkiintoista se, että Juutalaisethan ei usko juutalaiseen Jeesukseen. Israelin korkeimman oikeuden päätöksen mukaan Messiaanin juutalainen ei ole juutalainen, joten.....juutalaiset ei usko Jeesukseen.

Jumalan valittu kansa.....eivät usko Jeesukseen.....Eihän ne sitten pääse taivaaseen. Nyt on kuitenkin olemassa hiihtäjiä, joiden mukaan automaattisesti juutalaiset pääsee taivaaseen, koska on Jumalan valittu kansa, mutta silloinhan ne olisi eriarvoisessa asemassa muihin kansoihin nähden. Sehän olisi rasismia. Onkos kirkolla kantaa siihen mikä on raamatun mukainen kohtalo juutalaisilla? Onko pelkkä usko ainoa kriteeri raamatun mukaan?

• Uudessa liitossa
      • sumusyreeni

On oikeastaan raamatun mukaan juutalainen. Hengellisesti juutalainen.
        Mutta tämän selittämistä en nyt jaksa aloittaa.
        Antaa pappien sen tehdä.
        Olen ominut itselleni Aabrahamin, Iisakin, Jaakobin Jumalan lupauksen kansalleen.
        Iisakista sinä saat jälkeläisen ..uskon tähden .. :)
        Ymmärtäköön ken voi.

Se on se Jeesuksen sukulinja.

• esther

saivatpahan he oman valtion, jota nyt hallitsevat rautasella/verisellä otteella...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      417
      9191
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      189
      3800
    3. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      21
      2268
    4. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      87
      1403
    5. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      116
      1198
    6. Postilaatikoista

Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      27
      1155
    7. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      66
      1132
    8. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      79
      1128
    9. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      75
      1110
    10. Nainen arvaa kuka

En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55