Työttömänä Tutkijaksi?

mnbvcxölkjhgfds

Hei!
Olen Fil. Maisteri ja jouduin työttömäksi. Voiko aloittaa jatkoopinnot, vaikka tohtoriksi tai pääseekö helposti yliopiston tutkijaksi. Pystyykö elättämään itsensä? Pitäiskö itse hankkia säätiöistä tukea tai miten se toimii?

16

2542

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ensin näin

      Mikä on pääaineesi?

    • huomioon tällainen

      Jos et kykene opinto-oikeuden saatuasi viemään opintojasi läpi, eli tohtoroitumaan, etkä onnistu työllistymään, ei paluuta työttömyyspäivärahoille välttämättä ole vaikka opinnot olisivatkin tosiasiallisesti keskeytyneet jo aikaa sitten. Joudut joka vuosi ilmoittautumaan yliopistolle poissaolevaksi opiskelijaksi (tohtorin opinto-oikeushan on "ikuinen") ja joka kerta jäätyäsi pätkätyöstä taas vähäksi aikaa työttömäksi joudut antamaan keskeytyneistä opinnoistasi selvityksiä työkkäriin. Tätä samaa skeidaa saa jokakerta esittää vaikka tohtoriopinnot jäivät taakse jo vuosia sitten.

      Nimim. myönnetystä opinto-oikeudesta tuli pelkkä ikuinen riesa!

      • FM

      • teen sitä ja tätä...
        FM kirjoitti:

        Voit kyllä tehdä tiedekunnalle ilmoituksen, jossa ilmoitat luopuvasi pysyvästi jatkotutkinnon suoritusoikeudesta. Ei siinä ole kenelläkään mitään nokankoputtamista.

        Ainakin Helsingin yliopistossa tämä onnistuu:
        http://www.helsinki.fi/opiskelu/opinto_oikeudet.html#Opintooikeudestaluopuminen

        Pätee niin perustutkinto- kuin jatko-opiskelijoihinkin.

        Toki tiedekuntaan voi aina ilmoittaa - kyllä se tiedetään. On vaan yhdeltä tutulta työttömältä/pätkätyöllistetyltä viety päivärahat (karenssi) hänen ilmoitettuaan keskeyttäneensä tohtorin opinnot, syynä se, että opintojen keskeytyminen oli työkkärin tädin mukaan itse aiheutettua. Selitäppä näitä akateemisen maailman kiemuroita niille työkkärin kauppaopiston käyneille merkanttitädeille ja sedille. Kerran yksi pyysi itseltäni lukujärjestystä!!!- jep, just sitä!. Sen perusteella se voisi sitten todeta onko tohtorin tutkinnon suorittaminen sivu- vai päätoimista, siitä lukujärjestyksestä kun sen käsityksen mukaan näkisi suoraan mihin aikaan päivästä voisin olla töissä ja milloin tunneilla istuminen estäisi työnteon!!


    • lllmmmmmm

      On ihan tavanomaista, että työkkäri (se niiden työvoimalautakunta tjs.) evää kokonaan työttömyyskorvaukset niiltä, jotka ovat jatko-opiskelijoina kirjoilla. Tästähän on julkisuudessa puhuttu. Ne päättäjät siellä ovat jotain merkonomeja tai vastaavaa, eivät välttämättä tiedä tuon taivaallista akateemisesta maailmasta.

      Yksi vaihtoehto on se, että on ihan normityötön työkkärissä, saa päivärahaa ja tekee sitten jatkotutkimusta jollain tavalla, joka on siinä vaiheessa mielekästä (kirjallisuuteen perehtymistä, esitutkimuksia tms.). Samalla jättää rahahakemuksia. Kun onnistuu saamaan rahaa, ilmoittaa työkkäriin rahan saamisesta ja työttömyys ja korvaukset loppuu siihen.

    • TEM:MI

      Yleensä ovat työkkärissä tosiaan jotain merkonomeja. Pienillä paikkakunnilla usein yrittäjien suhteilla palkattuja vaimoja. Näiden maailma on mustavalkoinen ja koostuu numeroista.

      Yritäpä työkkärin tiskille maisterin papereilla. Et pääse edes haastatteluun. Haetaan pienipäisiä typeryksiä. Tylyys ja ajattelukyvyn puute on pelkkää plussaa tuossa hommassa.

    • 12+9

      Saanko ihan udella, että mistä noin pöllöjä maistereita valmistuu? Luulisi jokaisen valmistuneen automaattisesti tietävän, minkälaiset taloudelliset raamit tohtorinväitökselle on ja miten tohtori työllistyy.
      Jokainen maisteri tietää, että tohtori saa automaattisesti viran yliopistolta, ja viisi tonnia kuussa parin tunnin viikottaisella opetustunnilla.
      Vai onko se ihan näin?

      • Ent. maist.

        Valmistuu maistereita, jotka eivät tiedä tiedekuntansa ja laitoksesa eroa, eivätkä niiden nimiä. Been there, seen that.


    • 4´2

      Joo, toisaalta työkkärissä ei tiedetä yliopistokoulutuksesta mitään. Valmistuin maisteriksi, eikä tietoihin merkitty pääainetta saatikka sivuaineita. On kai eri asia valmistuuko opettajaksi, lakimieheksi tai sosiaalialalle. Suunnitelmaani oli laitettu opiskelujeni kesto summittaiseksi, ja sitä ihmeteltiin. Selitin niille, että yliopistossa ei opiskeluaika ole lukujärjestyksen mukainen. Jotkut valmistuvat kolmessa vuodessa, toisilla menee kymmenen vuotta.

    • riinas84

      Tuota sivuttua karenssiasiaa on pohdittu muutamaan kertaan työkavereitten kanssa. Tässä kohtaa on selkeästi hieman epäselvää, onko kyseessä opiskelu vai työ. Jatko-opiskelijathan ovat työsuhteessa yliopiston kanssa, ja mikäli päätät lopettaa jatko-opintosi, täytyy sinun irtisanoutua tuosta työsuhteesta. Jos itse irtisanoudut, iskee karenssi. Mutta toisaalta, ei kai ketään voi pakottaa suorittamaan tohtorin tutkintoa loppuun. Ei kaikista edes ole siihen. Väitöskirjan suorittamistahan tuo työsuhde yliopiston kanssa käytännössä tarkoittaa. Tässä kohtaa olisi tarkistuksen paikka työkkärissä ja Kelassa, joissa jatko-opiskelijan työsuhde yliopiston kanssa nähdään aivan samanlaisena kuin mikä tahansa muu työsuhde.

      • jaa?

        Mielenkiintoista. Jos nyt haen jatko-opintoihin työssäolevana , kuten ymmärtääkseni aika moni muukin on asian hoitanut, se siis tarkoittaakin tämän mukaan sitä, että teen toisen työsopimuksen yliopistolle?

        Hiukan olisin taipuvanen epäilemään moista.


    • 20+13

      Et tee työsopimusta, se olisi liian helppoa. Eli tutkia voi eri apurahoilla, mutta väikkäriä tekevä ei ole työsuhteessa yliopistoon.

    • riinas84

      Väitöskirjaa tekevä on hyvin usein työsuhteessa yliopistoon, ainakin teknisillä aloilla. Vain harva työskentelee apurahoilla. Apurahatyöskentelyn osalta kuviot ovat hieman hankalammat. Joissakin yliopistoissa apurahalla työskentelevä joutuu maksamaan yliopistolle jopa tilavuokraa omasta työpisteestään. Puhun nyt siis täysipäiväisistä väitöskirjantekijöistä. Sivutoimisena, eli työn ohessa, tekevillä tämä tilanne on taas kerran erilainen, mutta ymmärsin, että tässä keskustelussa keskityttiin täysipäiväisiin väikkärintekijöihin.

      Jatko-opinto-oikeuden voi saada riippumatta siitä, haluaako tehdä väitöskirjan sivutoimisena vai täysipäiväisenä. Olennaista on, että väitöskirja pitäisi pystyä jotenkin rahoittamaan. Vaihtoehtoja pääasiassa ovat työsuhde yliopiston kanssa (esim. projektirahoitus), apurahatyöskentely (ei edellytä työsuhdetta yliopiston kanssa) tai sivutoiminen väikkärin teko (oma työ, jonka ohella tekee väitöskirjaa). Itse olen ollut työsuhteessa yliopiston kanssa neljä vuotta, ja nyt viimeistelen väitöskirjani puolen vuoden apurahalla (jonka mahdollistaakseni pidän yliopistolta virkavapaata).

      • yrdr

        Olen kaavailemassa jatko-opintoja liketaloudessa entisten teknillisten opintojeni jatkoksi. Olen yrittäjä, ja rahoittaisinkin pääasiasssa jatko-opinnot omasta yrityksestäni, eli omalla työlläni. Käytännössä siis opiskelisin oman työn ohessa, kuten olen jo hoitanut mm. täydentävät opinnot, jotka tieteenalalta toiselle siirryttäessä vaaditaan.

        Aiheeseen liittyen muutama kysymys:

        - Onko ulkopuolisten apurahojen hakemiselle ja etenkin saamiselle esteitä tässä tilanteessa? On selvä, että opinnot vievät sen verran aikaa, että apuraha voisi olla osakseen jopa tarpeen, vähintäänkin lisä leivän päälle.

        - Ymmärtääkseni nykyisin apurahansaajaat työeläkevaluuttavat itsensä MYELin kautta. Tälllä hetkellä yrittäjänä kuulun luonnollisesti YELin piiriin, pitääkö mahdollisia apurahoja varten ottaa vielä erikseen MYELikin?


      • gnutsaus
        yrdr kirjoitti:

        Olen kaavailemassa jatko-opintoja liketaloudessa entisten teknillisten opintojeni jatkoksi. Olen yrittäjä, ja rahoittaisinkin pääasiasssa jatko-opinnot omasta yrityksestäni, eli omalla työlläni. Käytännössä siis opiskelisin oman työn ohessa, kuten olen jo hoitanut mm. täydentävät opinnot, jotka tieteenalalta toiselle siirryttäessä vaaditaan.

        Aiheeseen liittyen muutama kysymys:

        - Onko ulkopuolisten apurahojen hakemiselle ja etenkin saamiselle esteitä tässä tilanteessa? On selvä, että opinnot vievät sen verran aikaa, että apuraha voisi olla osakseen jopa tarpeen, vähintäänkin lisä leivän päälle.

        - Ymmärtääkseni nykyisin apurahansaajaat työeläkevaluuttavat itsensä MYELin kautta. Tälllä hetkellä yrittäjänä kuulun luonnollisesti YELin piiriin, pitääkö mahdollisia apurahoja varten ottaa vielä erikseen MYELikin?

        Hei, onnittelut hyvästä päätöksestä. Ohessa vastauksia kysymyksiisi:

        1) Apurahojen hakemiselle ja saamiselle ei ole mitään esteitä.

        2) MYEL-vakuutuksen piiriin kuuluvia apurahoja ei enää hyväksytä YEL-työtuloksi, joten joudut ottamaan apurahoille MYEL:n.

        MELAn apurahaoppaan sivulla 4 oleva esimerkki kuvaa tilanteesi hyvin:
        http://www.mela.fi/Oppaat/Apurahansaajan_MYEL-vakuutusopas.pdf


    • riinas_

      Millaisia apurahoja tarkoitat, yrdr? Henkilökohtaisia apurahoja on pääpiirteittäin kolmenlaisia: (1) matka-apurahoja, (2) kannustusapurahoja, ja (3) työskentelyapurahoja. Matka-apurahat ovat nimensä mukaisesti tarkoitettu esim. konferenssimatkojen kustannuksiin. Matka-apurahojen käytöstä tulisi aina tehdä selvitys. Kannustusapurahat ovat yleensä muutamia tuhansia euroja (summa siis vaihtelee) ja niiden käytöstä ei tarvitse tehdä erittelyä. Työskentelyapurahat on sitten tarkoitettu työskentelyyn eli ne vastaavat jotakuinkin palkkaa. Käsittääkseni työskentelyapurahan saanti useimmiten edellyttää täysipäiväistä väitöskirjan tekoa ja joillakin myöntävillä tahoilla on vielä käytäntönä, että muihin töihin pitää saada apurahan myöntäjän suostumus. Työskentelyapurahoja myönnetään eri pituisille ajoille (yleisiä ovat puolen vuoden tai vuoden apurahat) ja ainakin näkemäni perusteella tulot tippuvat aika merkittävästi verrattuna esim. työsuhteeseen yliopiston kanssa. Jos siis työskentelyapurahaa ajattelit, niin kannattaa yrittää jostain tarkistaa, onko työskentely omassa yrityksessä jonkinlainen haitta työskentelyapurahan saamisessa.

      Jos jollain on muunlaisia kokemuksia apurahoista, niin niistä kuulisin mieluusti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 104
      1899
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1854
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1845
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1360
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1310
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1296
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1281
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1242
    Aihe