mikä on elämän tarkoitus? Omasta mielestäni se on rakkaus. Se vaan että en rakasta itseäni tarpeeksi on ongelma. Tuntuu että peilaan rakkautta itseäni kohtaan siten miten muut sen minulle näyttävät. Ja muut näyttävät sen erittäin huonosti. Tunnen olevani yksin, todella. Olen masentunut ja tuntuu etä muut pelkäävät sitä. Käyn terapiassa, mutta silti asiat ovat huonosti, enkä pysty nauttimaan elämästä. Olen surullinen, ja tuntuu että olen yksin ja vain yksin pystyn auttamaan itseäni. Onko tämä totta??
elämän tarkoitus
29
600
Vastaukset
- Kössönöm
Mikä elämän tarkoitus on madolla, silakalla, tai vyötiäisellä? Rakkausko?
- surullinen 86
No mikä sinun mielestäsi on elämän tarkoitus. Kyllä minun mielestäni se on rakkaus niin ystäviä kuin muitakin ihmisiä kohtaan. Saati sen oikean ihmisen löytämisestä vierelleen elämään tässä maailmassa. Et voi verrata eläimiä tähän juttuun, niillä ei oo aivoja:D
- Kössönöm
surullinen 86 kirjoitti:
No mikä sinun mielestäsi on elämän tarkoitus. Kyllä minun mielestäni se on rakkaus niin ystäviä kuin muitakin ihmisiä kohtaan. Saati sen oikean ihmisen löytämisestä vierelleen elämään tässä maailmassa. Et voi verrata eläimiä tähän juttuun, niillä ei oo aivoja:D
ja merkitys ovat eri asioita. Tiedätkö mitä madot maailmassa tekevät? Rakastavat toisiaan? Ei tietenkään, ne mahdollistavat mullan kuohkeuden, jotta kasvit voivat kasvaa.
- Nasse.
joten pysy mahdollisuuksien mukaan poissa sellaisista piireistä, joissa hädänalaisessa tai heikentyneen puolustuskyvyn alaisista ihmisistä yritetään tehdä uhreja.
Kuten uskonnollisista porukoista.- surullinen 86
Jaahas.
Tämän kysymyksen kohdalla kannattaa aina ensimmäisenä miettiä, että onko mitään tarkoitusta. Ei tarkoitus ole mikään automaattisesti lankeava asia. Useimmiten tarkoitukset ovat vain ihmisen päästä lähtöisin.
- dexter52
Elämässä on omat sääntönsä, Sinä valitset !
Jos kaadut Sinulla on 3 vaihtoehtoa.
1 jää makaamaan siihen
2 nouse ylös
3 huuda apua
-mjp-- surullinen 86
Ja niin olen tehnytkin.
- Kristinuskon kirja
surullinen 86 kirjoitti:
Ja niin olen tehnytkin.
Elämän tarkoitus on elämän rikkaus, joka muodostuu lähimmäisen rakkaaudesta, johon Korkeimpaan uskovalla kuuluu myös rakkaus häneen.
- surullinen 86
Kristinuskon kirja kirjoitti:
Elämän tarkoitus on elämän rikkaus, joka muodostuu lähimmäisen rakkaaudesta, johon Korkeimpaan uskovalla kuuluu myös rakkaus häneen.
Mä uskon Jeesukseen ja Jumalaan. En oo lukenu raamattua, mutta muita kirjoja olen. Oon eläny, ainakin yrittäny ja yritän edelleen. Se on vaikeeta, mutta haluan yrittää. Haluisin että mun elämä olisi rikasta. luovaa ja täynnä rakkautta. En tiedä mikä mua estää, ja síksi käynkin terapiassa. Olen vain niin herkkä persoona, niinkuin varmaan moni muukin. Mutta yritän. Kiitos tästä viimeisimmästä kommentista.
surullinen 86 kirjoitti:
Mä uskon Jeesukseen ja Jumalaan. En oo lukenu raamattua, mutta muita kirjoja olen. Oon eläny, ainakin yrittäny ja yritän edelleen. Se on vaikeeta, mutta haluan yrittää. Haluisin että mun elämä olisi rikasta. luovaa ja täynnä rakkautta. En tiedä mikä mua estää, ja síksi käynkin terapiassa. Olen vain niin herkkä persoona, niinkuin varmaan moni muukin. Mutta yritän. Kiitos tästä viimeisimmästä kommentista.
Mä EN usko Jeesukseen enkä Jumalaan. En oo lukenu raamattua, mutta muita kirjoja olen.
surullinen 86 kirjoitti:
Kaikella ystävyydellä... Lue se raamattu jos aiot sen tarinoihin uskoa. Suosittelen.
Elämä voi olla välillä ihan vitun raskasta, mutta pako todellisuudesta ei pitkällä tähtäimellä auta mitään.
Rakkautta saa kaivata, mutta mistään yhdestä asiasta ei kannata minusta tehdä sitä määränpäätä. Sopeutuminen on raskasta ja vaikeaa mutta se helpottaa elämää.
Peace!- kenkri
surullinen 86 kirjoitti:
Olen myös sairastanut masennusta. Ekalla kertaa vaikean masennuksen ja toisella kertaa lievän. Masentuneena tuntee olevansa yksin , vaikka olisikin rakastavia ihmisiä ympärillä. Päivät tuntuvat loppumattomilta, eikä millään tunnu olevan merkitystä.
Itse olen saanut lääketieteellisen hoidon lisäksi avun uskosta. Olen saanut elämälle merkityksen uskon kautta. Seurakuntayhteyteen osallistumalla ja Raamattua lukemalla olen saanut pikkuhiljaa ilonkin elämääni. Sinäkin olet Jumalalle rakas, toivottavasti saat tuntea rakkautta myös ihmisten välityksellä. Hoivaa itseäsi hellästi. kenkri kirjoitti:
Olen myös sairastanut masennusta. Ekalla kertaa vaikean masennuksen ja toisella kertaa lievän. Masentuneena tuntee olevansa yksin , vaikka olisikin rakastavia ihmisiä ympärillä. Päivät tuntuvat loppumattomilta, eikä millään tunnu olevan merkitystä.
Itse olen saanut lääketieteellisen hoidon lisäksi avun uskosta. Olen saanut elämälle merkityksen uskon kautta. Seurakuntayhteyteen osallistumalla ja Raamattua lukemalla olen saanut pikkuhiljaa ilonkin elämääni. Sinäkin olet Jumalalle rakas, toivottavasti saat tuntea rakkautta myös ihmisten välityksellä. Hoivaa itseäsi hellästi."Sinäkin olet Jumalalle rakas"
Mutta vain jos teet niinkuin Jumala käskee.
Olen itsekin sairastanut masennusta ja voin sanoa että vaikka esim. seurakunnan toimintaan osallistuminen voi auttaa tilanteeseen aivan kuten mikä tahansa muukin sosiaalinen toiminta mutta uskoontuleminen ei ratkaise mitään. Tämä jos pitkälti myös senkin takia että esim. kristinuskoon kuuluu niin vahvasti syntisyyden tunto ja pahimmillaan tämä saa ihmisen masennuksen jopa pahenemaan. Aika vahvasti saa ihminen sulkea mielestään kaikki kristinuskon negatiiviset piirteet sulkea mielestään jos haluaa masennuksestaan sen avulla selvitä.
Jokaisella on toki oma tiensä pois masennuksesta, aivan kuten jokainen päätyy myös oman tiensä kautta masennukseen. Ainoa yleispätevä apu on oikeastaan se että ihmisen pitää löytää uutta perspektiiviä elämään.
Masentunut ihminen elää kuin pienessä laatikossa jonka sisällä positiiviset asiat suodattuvat pois, niin ulkoapäin kuin myös silloinkin kun ihmisten yrittää tarkastella itseään. Mikään positiivinen ei yksinkertaisesti pääse sisään ja ainoa tapa selvitä masennuksesta on nimenomaan se että ihminen oppii uudelleen näkemään myös positiivisia asioita.
Syntyä, nauttia, lisääntyä, kuolla pois...!!!
- surullinen 86
Niin totta; syntyä, lisääntyä, kuolla pois :) Tää on eka kerta ku kirjotan tämmösii palstoihin, mut kuhan koitin. En usko et tällä lailla saa kunnolla yhteyttä ihmisiin. Tai ehkä joihinkin hyviin;) Mut ainaki jotkut on vastannu:) Ja on helppo olla ilkee näin internetin välitykselläkin. Ku ihmiset monesti samastuu toisiin ja sit itteensä inhottaa ja tulee tarve " vittuilla" muille. Itte yritän välttää semmosta. Olen pahoillani jos jostain nyt tuntu siltä. Mut totta, oon masentunu. En jaksa kirjottaa enempää. Kiva ku vaivauduitte:)
Olen samaa mieltä, että elämän tarkoitus on rakkaus. Vaikka et nyt jaksa rakastaa itseäsi, usko ja luota siihen, että Jumala rakastaa sinua. Hän on luonut sinut herkäksi kenties siksi, jotta osaat olla tarpeeksi herkkä kuulemaan toisten huolet tai jotta olet tarpeeksi herkkä näkemään maailman kauneuden ja Jumalan ihmeet. Silloin kun masennus on voimakasta, ei jaksa nähdä maailman kauneutta. Se on ymmärrettävää. Aikanaan valo voittaa ja jaksat taas nauttia. Se vie nyt aikaa surullisen kauan.
On tärkeää, että käyt terapiassa. Toivon, että se auttaa sinua. Toivon myös, että elämässäsi olisi ihmisiä, jotka kuuntelevat sinua ja ovat tukenasi, ettet kokisi olevasi yksin. Ihmisten kyky rakastaa on kuitenkin tosiaan rajallista.
Oman elämäni pimeimpinä hetkinä en ole nähnyt ihmisiä ympärilläni, mutta olen kokenut Jumalan olevan kanssani siinä pimeydessä. Ja silloin kun pimeys on ollut niin musertavaa, että Jumalakin on kadonnut "näkyvistä", Hän on pitänyt minusta huolta ja kantanut läpi pimeyden. Saat luottaa siihen, että Hän on myös sinun kanssasi ja kantaa sinua, kun itse et jaksa.
Ja vaikka netti tuntuu jossain määrin keinotekoiselta, sinulle kirjoittavat täällä todelliset, elämän kovaa koulua käyneet ihmiset, jotka tahtovat sinulle hyvää ja jotka ajattelevat sinua lämmöllä. Et ole yksin. Jumala on kanssasi ja me muut kannamme sinua ajatuksissamme :)
Toivon hyvän Jumalamme runsasta siunausta ja apua elämääsi tämän laulun sanoin ja sävelin
http://www.youtube.com/watch?v=WxecwP2mM7c
pappi Sonja- ateistix
mutta mitä tarkoitat tuolla?
"Olen samaa mieltä, että elämän tarkoitus on rakkaus."
Mistä sinä tuon päättelit? - xym
ateistix kirjoitti:
mutta mitä tarkoitat tuolla?
"Olen samaa mieltä, että elämän tarkoitus on rakkaus."
Mistä sinä tuon päättelit?Surulliselle ja muillekin:
Haluaisin ystävällisesti muistuttaa, että Jumala on rakkaus, valo, armo, anteeksiantamus, parantaja, kirkkaus, autuus ja kauneus. Silloin, kun tässä maailmassa koemme kauneutta, rakkautta ja valoa, henkemme voi hyvin. Ymmärrän, että on vaikeaa tai mahdotonta uskoa niin rakkauteen kuin Jumalaankin, jos on joutunut kasvamaan kovin kylmässä tunneympäristössä. Siksi ajattelen näitä palstalla esiintyviä ateistejakin myötätunnolla. Jokaisella on syynsä tuntea ja ajatella juuri niin kuin tekee.
On mielestäni tämä.
http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/9195440/44912049Olet ollut mielessäni. Olen rukoillut sinulle Jumalan armon valoa elämääsi, voimia, siunausta ja lohdutusta :)
Et ole yksin.
pappi Sonja- tutkailija_
Käyt terapiassa. Se on hyvä. Kerrot myös asioistasi "minä tunnen" -muodossa. Se on hyvä. Tunne on varmasti todellinen, mutta se ei ole pysyvä. Tunteet vaihtelevat. Minä olen huono -tunteen voi korvata muilla tunteilla. Se vaatii opettelua ja aikaa. Siksi oletkin terapiassa.
On totta, että vain yksin pystyt lopulta auttamaan itseäsi. Mutta muilta saat tukea. Askeleita eivät muut pysty ottamaan puolestasi, kun he eivät voi ohjata lihaksiasi, mutta kantavan olkapään voi muilta saada, jotta askeleet ovat helpompia ottaa. Joskus myös muut voivat kantaa sinua, mutta jos haluat kävellä niin sinun pitää se tehdä itse. Mutta sinun ei tarvitse tehdä sitä yksin!
Sinun pitää siis itse auttaa itseäsi mutta sinun ei tarvitse tehdä sitä yksin.
Kuten jo joku kirjoitti, elämän tarkoituksen miettiminen kannattaa asettaa kyseenalaiseksi. Onko pakko olla tarkoitusta? Jos olisikin vain elämä, ja voisit elää sitä ilman että yrittäisit suorittaa jotain tehtävää ja tarkoitusta.
Voimia!- hyvä tyttö
Usein käsitteet menevät sekaisin. "Elämän tarkoitus on rakkaus." Mitä ihmettä se käytännössä tarkoittaa? Onko joku täällä palstalla kirjoittelevista avannut käsitteen, selittänyt sen? Olisko kyse kuitenkin enemmän rakkauden tarpeesta?
Elämän tarkoitus on rakkaus vai rakkauden tarkoitus on elämä? Mitä tarkoittaa "elämä" ja mitä tarkoittaa "rakkaus"?
Kerrot tuntemuksiasi hienosti. Vaikka tietää jonkun asian olevan tärkeää, mutta ei tunnetasolla koe sitä, on voimia viepä tilanne. Uskot rakkauteen ja janoat sitä, mutta jotenkin se tuntuu olevan kaukana.
Terapia on yksi Jumalan monista monista keinoista välittää rakkautta. Terapiaa tarvitaan, kun elämässä jotain on jäänyt pahasti vaille tai elämä on joiltain kohdin solmuuntunut, käynyt ylivoimaiseksi. Se, mikä terapiassa hoitaa, on viime kädessä se nähdyksi ja kuulluksi tulemisen kokemus, jota meistä joka ainut tarvitsee.
Ihminen toki peilaakin itseään muita kohtaan. Jo varhaislapsuudessa, ennen edes tietoisen kielen kehitystä, vauva peilaa itseään niihin, joista ja joiden hoivasta on riippuvainen. Jumala on tarkoittanut, että peilistä heijaistuisi rakastavat, hyväksyvät kasvot.
Kuitenkaan näin ei aina käy. Elämä tarjoaa mahdollisuuksia korjata näitä mahdollisia hylätyksi tai torjutuksi tulemisen kokemuksia. Usein läheiset ihmissuhteet, joissa on todellista välittämistä, korjaavatkin. Joskus tarvitaan terapiaa.
Kun terapiasi etenee, ja saat riittävästi sitä, mitä olet vailla, voimavarojasi vapautuu myös solmimaan ihmissuhteita. Kenenkään ei ole tarkoitus olla yksin,eikä vain yksin auttaa itseään. Me ihmiset tarvitsemme toisia, se on Luojamme pyrkimys.
Toivotan sinulle kärsivällisyyttä käydä terapiassasi ja rohkaisen sinua jatkamaan uskoasi rakkauteen. Kun toivut itse, voit vaikkapa ryhtyä vapaaehtoistyöhön. Usein antaessaan saa jotain todella arvokasta. Mutta ennen kuin pystyy antamaan muille ja tukemaan toisia, pitää ensin olla itse saanut, itse olla tarpeeksi tukevalla pohjalla.
Seurakunnassasi on varmasti paikka myös sinulle. Ota rohkeasti yhteyttä seurakuntasi työntekijöihin, esim. diakoniatyöhön ja keskustele avoimesti, missä olisi sinulle paikka, johon voisit oppia kuulumaan ja tulemaan hyväksytyksi omana itsenäsi.
Siunausta toivottaen Meiju, diakoni- tutkailija_
Mikä on koulutuksesi "terapia"-osastolla, arvoisa Meiju, diakoni? Kerro tarkemmin, haluan kuulla. Oletko lukenut psykologiaa, vai oletko itseoppinut?
Sillä kyselen, koska sinun kirjoitukseni särähtää pahasti korvaan. Jumalan tunkeminen terapiassa käyvälle ihmiselle on hänen aliarviointia, tietynlaista tuputtamista. Antaa surullinen86:n käydä rauhassa terapiassa ja löytää jälleen oman itsensä. Jos sen prosessin jälkeen jumala löytyy, niin sitten löytyy, mutta tähän väliin sitä voi olla vahingollista lähteä tunkemaan. tutkailija_ kirjoitti:
Mikä on koulutuksesi "terapia"-osastolla, arvoisa Meiju, diakoni? Kerro tarkemmin, haluan kuulla. Oletko lukenut psykologiaa, vai oletko itseoppinut?
Sillä kyselen, koska sinun kirjoitukseni särähtää pahasti korvaan. Jumalan tunkeminen terapiassa käyvälle ihmiselle on hänen aliarviointia, tietynlaista tuputtamista. Antaa surullinen86:n käydä rauhassa terapiassa ja löytää jälleen oman itsensä. Jos sen prosessin jälkeen jumala löytyy, niin sitten löytyy, mutta tähän väliin sitä voi olla vahingollista lähteä tunkemaan.minusta on hyvä, että puolustat alkuperäistä nimimerkkiä Surullinen86. Kaikenlainen tuputtaminen onkin aina väärin. Niin en toki tehnytkään.
Kirjoitin siitä, että kristittynä uskomme Jumalan toimivan maailmassa monella tapaa. Toinen ihminen voi toimia siis rakkauden (joka kristinuskon mukaan on Jumalalta lähtöisin) tuojana toiselle. Kaikki ammatit ovat Lutherin mukaan tietyllä tavalla kutsumusammatteja: niiden kautta Jumalan hyvä tahto toteutuu. Niin myös terapia ja terapeutit ovat olemassa, jotta kärsimys ja suru lievittyisivät ja hyvä ja uusi saisi rakentua.
Ystävällisin terveisin diakoni Meiju- tutkailija_
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
minusta on hyvä, että puolustat alkuperäistä nimimerkkiä Surullinen86. Kaikenlainen tuputtaminen onkin aina väärin. Niin en toki tehnytkään.
Kirjoitin siitä, että kristittynä uskomme Jumalan toimivan maailmassa monella tapaa. Toinen ihminen voi toimia siis rakkauden (joka kristinuskon mukaan on Jumalalta lähtöisin) tuojana toiselle. Kaikki ammatit ovat Lutherin mukaan tietyllä tavalla kutsumusammatteja: niiden kautta Jumalan hyvä tahto toteutuu. Niin myös terapia ja terapeutit ovat olemassa, jotta kärsimys ja suru lievittyisivät ja hyvä ja uusi saisi rakentua.
Ystävällisin terveisin diakoni MeijuHei. Voisitko vastata myös tuohon kysymykseeni, että mikä on teidän ammattitaito tai koulutus terapiatyöhön? Oletteko te sitä opiskellut vai oletteko itseoppineita?
Toki voit kirjoittaa hengellisenä ihmisenä jumalasta ja hänen rakkaudestaan mitä haluat, mutta ota huomioon, että ne ovat vain kauniita sanoja joista ei välttämättä ole hyötyä "potilaalle". Niistä voi olla myös haittaa, ihan oikeastikin. Siksi pitää olla tarkka ja ennenkaikkea tietäväinen, opiskellut, tehdessään hengellistä auttamistyötä. tutkailija_ kirjoitti:
Hei. Voisitko vastata myös tuohon kysymykseeni, että mikä on teidän ammattitaito tai koulutus terapiatyöhön? Oletteko te sitä opiskellut vai oletteko itseoppineita?
Toki voit kirjoittaa hengellisenä ihmisenä jumalasta ja hänen rakkaudestaan mitä haluat, mutta ota huomioon, että ne ovat vain kauniita sanoja joista ei välttämättä ole hyötyä "potilaalle". Niistä voi olla myös haittaa, ihan oikeastikin. Siksi pitää olla tarkka ja ennenkaikkea tietäväinen, opiskellut, tehdessään hengellistä auttamistyötä.ovat vuosien varrella saaneet uusia muotoja ja ammatillista lisäkoulutusta on hyvin erilaisia. Erittäin perustava diakonisen ammattitaidon osa on tietenkin asiakastyö. Se edellyttää monenlaisia opintoja ja perehtymistä erilaisiin ihmisten ongelmakenttiin, joitain mainitakseni esim päihdeongelmat, psykiatriset ongelmat, surutyö. Sielunhoitotyö on sitä, että asiakkaan kanssa keskustellaan henkilökohtaisesti ja luottamuksellisesti hänen esille ottamistaan asioista. Se kuuluu oleellisesti diakoniseen auttamiseen. Lisäksi kukin työntekijä lisäkouluttautuu työvuosien varrella erilaisilla menetelmillä ammattitaitoaan lisätäkseen tarpeen ja osin myös henkilökohtaisten ominaisuuksiensa mukaan.
On hyvä, että peräänkuulutat ammatillisen luotettavuuden kriteerejä. Tuskin kukaan haluaisi vaikkapa niinkään arkiseen asiaan kuin viedä autonsa autonkorjaajalle, jonka ammattitaidosta ei ole takeita. Kun on kyse elämän syvimmistä asioista, on tärkeä tietää, että seurakunnan työntekijöiden ammattitaito on vuosien koulutuksen sekä tietenkin työkokemuksen rikastama.
terveisin diakoni Meiju- Jokainen uskova
tutkailija_ kirjoitti:
Hei. Voisitko vastata myös tuohon kysymykseeni, että mikä on teidän ammattitaito tai koulutus terapiatyöhön? Oletteko te sitä opiskellut vai oletteko itseoppineita?
Toki voit kirjoittaa hengellisenä ihmisenä jumalasta ja hänen rakkaudestaan mitä haluat, mutta ota huomioon, että ne ovat vain kauniita sanoja joista ei välttämättä ole hyötyä "potilaalle". Niistä voi olla myös haittaa, ihan oikeastikin. Siksi pitää olla tarkka ja ennenkaikkea tietäväinen, opiskellut, tehdessään hengellistä auttamistyötä.on toiselle ihmiselle sielunhoitaja, vaikka ei olisi käynyt minkäänlaista koulutusta, koska Jumala
voi antaa viisautta ja ymmärrystä toisen ihmisen kohtaamisessa ja omista kokemuksistammekin
olemme tulleet ymmärtämään asioita ja voimme löytää jotain yhtäläisyyttä toisen kokemuksiin ja ymmärtää häntäkin. Tärkeintä on todella se, että olisi joku, joka kuuntelisi ja jolle voisi kertoa avoimesti kaikesta.
Jumala hoitaa rakkaudellaan jokaista uskovaa ja parantaa sielunhaavoja, joista useimmiten masennuskin johtuu. Jokaisella ihmisellä on omat kokemuksensa ja pettymyksensä ja kun ne haudataan sisimpään niin, ettei niitä ole kohdattu, eikä käsitelty, niin aikanaan ne nousevat pintaan juuri tunnemaailman kautta. Sisäinen parantuminen on prosessi, joka vaatii aikaa, koska useimmiten
sieltä sisimmästä nousee tietoisuuteen muitakin asioita, joita ei aiemmin ole tiedostanut itsessään
olevan ja samalla tulee ymmärtämään myöskin syitä ja oma mieli avartuu ja vapautuu näkemään
muutakin, kun asiat saa jakaa avoimesti jonkun toisen kanssa, joka tuo niihin uutta näkemystä..
yksin ei kuitenkaan pidä missään tapauksessa jäädä pohtimaan asioitaan, vaan lähteä rohkeasti
apua hakemaan - kaikki me olemme vain ihmisiä - emme toistamme parempia, emmekä huonompia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu1812578Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2301437Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus841287- 791184
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e391179Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1331075Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin111012Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze116900Kostan sulle vielä sen älyttömän julkisen nöyryytyksen
Onneksi on lentokentällä kavereita... Kosto tulee olemaan muuten korkojen kanssa.27861Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät78800