Kanakoirat

hjkkköiöoi

Sopiiko mikään kanakoira kaupunkiin harrastekoiraksi tokoon, hakuun..vedestä noutavaksi. Muttei metsästykseen suoranaisesti.

Jos joku soveltuu ehdottaisitko ja sanoisit myös liikunnan ja aktivoinnin tarpeen ja määrän..voin sitten pohtia asiaa soveltuuko minulle vai ei..tai sovellunko minä koiralle.. ;)

minua viehättää hieman rauhallisemmat kanakoirat jos niitä on jotka tulisivat toimeen keskiverto liikunnalla (1-2h) ja päivisin olisi tarhassa (2h-8h) kesällä enemmän kuin talvella ..stabyn olen kuullut olevan..? Onko muita ja pienempiä..
onko kanakoirilla leikkisyyttä? spinone, pieni munsterinspanieli miellyttää ja pontademer..mielipiteitä.

44

2371

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miksi...

      Jos haluat harrastaa tokoa ja hakua niin miksi ihmeessä haluat ottaa kanakoiran???

      Äly hoi. Minä haluaisin harrastaa kalliokiipeilyä - minkä väriset piikkikorkoiset kengät sopisivat siihen parhaiten?

      • hjkkköiöoi

        Onko tosiaan noin että kaikki lintukoirat on vain metsästäjillä?
        miksi haen kanakoiraa ihan samoin kuin joku hakee saksanpaimenkoiran vaikkei omista lampaita joita se voisi paimentaa ja vahtia.

        Eihän paimenkoirillakaan ole paimennettavaa nykyään, terriereillä ei mennä luolille jne...

        ja eikös tuo amerikancockeri esim ole kurpan metsästykseen ja silti on seurakoirana..clumberi ja sussexikin sopinee..kultainen noutaja on metsästyskoira..
        springeritkin, kookerhonde

        eli jos joku nyt oikeasti vastaisi josko tulisi sellainen rotu josta olisi minulle.

        minulla on jo yksi metsästyskoira terrieri hyvin viihtyvänä harrastuskoirana(toko agility verijälki) ja hyvin menee..ja on vielä käyttölinjaisiakin. Kaveriksi haen enemmän kontaktialtista metsästyskoiraa jota käytetään myös seurakoirana harrastekoiranakin.

        Meillä on suurin osa pohjimmiltaan käyttökoiria jotka vaativat joko ison reviirin vahdittavaksi, paimentamisen, vetohomman tai metsästyksen ..puhtaasti seurakoiria on melko vähän loppukädessä. Enkä hae nyt ihan sylikoiraa.


      • pointin...
        hjkkköiöoi kirjoitti:

        Onko tosiaan noin että kaikki lintukoirat on vain metsästäjillä?
        miksi haen kanakoiraa ihan samoin kuin joku hakee saksanpaimenkoiran vaikkei omista lampaita joita se voisi paimentaa ja vahtia.

        Eihän paimenkoirillakaan ole paimennettavaa nykyään, terriereillä ei mennä luolille jne...

        ja eikös tuo amerikancockeri esim ole kurpan metsästykseen ja silti on seurakoirana..clumberi ja sussexikin sopinee..kultainen noutaja on metsästyskoira..
        springeritkin, kookerhonde

        eli jos joku nyt oikeasti vastaisi josko tulisi sellainen rotu josta olisi minulle.

        minulla on jo yksi metsästyskoira terrieri hyvin viihtyvänä harrastuskoirana(toko agility verijälki) ja hyvin menee..ja on vielä käyttölinjaisiakin. Kaveriksi haen enemmän kontaktialtista metsästyskoiraa jota käytetään myös seurakoirana harrastekoiranakin.

        Meillä on suurin osa pohjimmiltaan käyttökoiria jotka vaativat joko ison reviirin vahdittavaksi, paimentamisen, vetohomman tai metsästyksen ..puhtaasti seurakoiria on melko vähän loppukädessä. Enkä hae nyt ihan sylikoiraa.

        Siis pointti oli se, että jos haluaa harrastaa koiran kanssa jotain niin kannattaa ottaa sellainen rotu, joka siihen harrastusmuotoon parhaiten sopii ja/tai on siihen jalostettu. Näin on parempi sekä omistajan että koiran näkökulmasta.

        Jos taas ei halua harrastaa mitään, niin kannattaa ottaa sellainen rotu, jolla on alhainen toiminnan tarve.

        Niitä "kontaktialttiita" löytyy paljon helpommin muista kuin metsästyskoiraroduista. Ja saksanpaimenkoirasta ei taida löytyä ihan samanlaista lampaiden paimennusviettiä kuin esim. bordereista ;-)

        Paimenkoirilla tosiaan ei ole enää nykyään paljon paimennettavaa eikä suurimmalla osalla terrierirotuja metsästyskäyttöä. Mutta 7-ryhmän roduista sentään monet ovat Suomessa vielä lähes 100 -prosenttisesti ihan oikeita metsästyskoiria. Mutta jos sieltä välttämättä haluat jonkun ottaa niin ota vaikka näyttelylinjainen setteri - käyttölinjaista sinulle tuskin edes myytäisiin...


      • hjkkköiöoi
        pointin... kirjoitti:

        Siis pointti oli se, että jos haluaa harrastaa koiran kanssa jotain niin kannattaa ottaa sellainen rotu, joka siihen harrastusmuotoon parhaiten sopii ja/tai on siihen jalostettu. Näin on parempi sekä omistajan että koiran näkökulmasta.

        Jos taas ei halua harrastaa mitään, niin kannattaa ottaa sellainen rotu, jolla on alhainen toiminnan tarve.

        Niitä "kontaktialttiita" löytyy paljon helpommin muista kuin metsästyskoiraroduista. Ja saksanpaimenkoirasta ei taida löytyä ihan samanlaista lampaiden paimennusviettiä kuin esim. bordereista ;-)

        Paimenkoirilla tosiaan ei ole enää nykyään paljon paimennettavaa eikä suurimmalla osalla terrierirotuja metsästyskäyttöä. Mutta 7-ryhmän roduista sentään monet ovat Suomessa vielä lähes 100 -prosenttisesti ihan oikeita metsästyskoiria. Mutta jos sieltä välttämättä haluat jonkun ottaa niin ota vaikka näyttelylinjainen setteri - käyttölinjaista sinulle tuskin edes myytäisiin...

        Siis missä vaiheessa olen sanonut etten harrasta mitään päinvastoin harrastan normaalia enemmän mutten metsästä. Harrastan nykyisenkin käyttölinjaisen kanssa mikä on energinen rotu ja turhautuisi toimettomuuteen.

        ihmetyttää tuo lintukoirien metsästyspyhyys..miksi?

        Onhan käyttölinjaisiakin metsästyskoiria ihan harrastekoirina vaikka joidenkin mielestä vain metsästävään kotiin niitäkin. Itse en usko etteikö metsästyskoiraa oli se ihan mikä vaan rodultaan sovellu moneen.

        Muuten käy kohta niin että jotkut rodut vain poistuu yksinkertaisesti rotuvalikoimista kun ei sovellu muuhun jota en usko. Ja metsästyskausi on lyhyt enemmän kyse metsästäjien elitismistä kuin todellisesta katsonnasta soveltuuko rotu muuhunkin ja miten se viihtyy siinä roolissaan jossa saa toteuttaa viettiä esim verijäljellä hakukoirana tms ilman että ampuu mitään..pahempaa on katsella kun harmaa norjan hirvikoira on myyty maalle hihnan jatkeeksi ilman että sen kanssa tehdään mitään muulloin kuin metsästyskautena. Toinen olikin sitten otettu seurakoiraksi jota vietiin joka paikkaan sekä samoilivat metsällä paljon. Kumman elämän valitsisi.

        Oma metsästyskoirani soveltuu moneen ja tuloksiakin on tullut jo laajemminkin eri harrastusmuodoista. ja haluan itse toitottaa oman rotuni puolesta sen soveltuvuudesta moneen. Juttelin näyttelyssä yhden brague de borbonnaisin kasvattajan kanssa ja se tuntematta sen kummemmin rotuani oli sitä mieltä ettei omanikaan rotu sovi muuhun kuin metsästyskäyttöön. Tämä ei todellakaan pidä paikkansa ja mietitytti jo silloin mistä moinen ehdottomuus kun taas toisen lintukoiraomistajan kanssa keskustellessa eikä suinkaan ollut noin ehdoton vaan olisi heti myynyt minulle pennun tulevasta pentueesta ja oli myös erittäin harvinainen rotu ja varmasti olisi käynyt kaupaksi ihan metsästäjillekin..eli mielipiteitä on laidasta laitaan.


      • huhhuhhuh
        pointin... kirjoitti:

        Siis pointti oli se, että jos haluaa harrastaa koiran kanssa jotain niin kannattaa ottaa sellainen rotu, joka siihen harrastusmuotoon parhaiten sopii ja/tai on siihen jalostettu. Näin on parempi sekä omistajan että koiran näkökulmasta.

        Jos taas ei halua harrastaa mitään, niin kannattaa ottaa sellainen rotu, jolla on alhainen toiminnan tarve.

        Niitä "kontaktialttiita" löytyy paljon helpommin muista kuin metsästyskoiraroduista. Ja saksanpaimenkoirasta ei taida löytyä ihan samanlaista lampaiden paimennusviettiä kuin esim. bordereista ;-)

        Paimenkoirilla tosiaan ei ole enää nykyään paljon paimennettavaa eikä suurimmalla osalla terrierirotuja metsästyskäyttöä. Mutta 7-ryhmän roduista sentään monet ovat Suomessa vielä lähes 100 -prosenttisesti ihan oikeita metsästyskoiria. Mutta jos sieltä välttämättä haluat jonkun ottaa niin ota vaikka näyttelylinjainen setteri - käyttölinjaista sinulle tuskin edes myytäisiin...

        Mikä koirarotu on jalostettu harrastuskoiraksi, ja mikä koirarotu sopii kanakoiria paremmin harrastuskoiriksi ?

        Minun mielestäni kanakoirien metsästysominaisuudet (susikkuus, ketteryys, nopeus, voimakkuus, miellyttämisenhalu, vesityöskentelyominaisuudet, tarkkavainuisuus, sosiaalisuus jne.) ovat poikaa myös monissa muissakin koiraharrastuslajeissa kuin metsästyksessä. Vaikka jotain koirarotua ei juurikaan käytetä muussa toiminnassa kuin metsästyksessä, se ei tarkoita, etteikö se muuhun toimintaan metsästyksen sijaan sopisi.


      • karkkari
        hjkkköiöoi kirjoitti:

        Onko tosiaan noin että kaikki lintukoirat on vain metsästäjillä?
        miksi haen kanakoiraa ihan samoin kuin joku hakee saksanpaimenkoiran vaikkei omista lampaita joita se voisi paimentaa ja vahtia.

        Eihän paimenkoirillakaan ole paimennettavaa nykyään, terriereillä ei mennä luolille jne...

        ja eikös tuo amerikancockeri esim ole kurpan metsästykseen ja silti on seurakoirana..clumberi ja sussexikin sopinee..kultainen noutaja on metsästyskoira..
        springeritkin, kookerhonde

        eli jos joku nyt oikeasti vastaisi josko tulisi sellainen rotu josta olisi minulle.

        minulla on jo yksi metsästyskoira terrieri hyvin viihtyvänä harrastuskoirana(toko agility verijälki) ja hyvin menee..ja on vielä käyttölinjaisiakin. Kaveriksi haen enemmän kontaktialtista metsästyskoiraa jota käytetään myös seurakoirana harrastekoiranakin.

        Meillä on suurin osa pohjimmiltaan käyttökoiria jotka vaativat joko ison reviirin vahdittavaksi, paimentamisen, vetohomman tai metsästyksen ..puhtaasti seurakoiria on melko vähän loppukädessä. Enkä hae nyt ihan sylikoiraa.

        Kyllä näin on, kaikki lintukoirat on tarkoitettu metsästykseen. Ota kanakoira vain jos metsästät.


    • ota vain !

      Kanakoirat ovat erinomaisia harrastuskoiria liikunnallisuutensa ja miellyttämisenhalunsa vuoksi. Ne ovat myös ihmisrakkaita ja kotona rauhallisia. Ihania ja kiltteja rotuja kanakoirat :-)

      Kyllä kaiken rotuiset koirat ovat varmasti tyytyväisempiä kokovuotisina harrastuskoirina kuin vain osavuotisina (metsästyskausi on lyhyt) metsästyskoirina. Suomessa reippaimmassakaan metsästyskäytössä oleva koira ei siis pääse metsälle kuin vain pienenä osana elämänkaarestaan. Tärkeää on, että koira saa joka päivä runsaasti liikuntaa ja aktivointia, on se sitten metsästystä tai jotain muuta. Parempi olla koiran kanssa metsästämättä kokonaan kuin käydä sen kanssa metsällä vain harvoin. Sääliksi käy niitä koiria, jotka ollaan totutettu vain metsästämään ja jätetty stressaantuneina haukkuen vartoamaan seuraavaa metsästyskautta puoleksi vuodeksi.

      Mikään ei estä kanakoirien käyttöä seura- ja harrastuskoirina. Se on vain metsästäjien mielestä >>kelvon metsästyskoiran haaskuun heittämistä>>. Mutta täkeintä on se, että koira pysyy tyytyväisenä säännöllisellä liikunnalla ja aktivoinnilla :-)

      Mutta kanakoirat ovat liikunnallisia ja toiminnanhaluisia rotuja.

      Kanakoirat ovat ihania

      • niin...

        Kukin tulee hurskaaksi omasssa uskossaan. Itse en noista perusteluista löytänyt päätä enkä häntää.

        Mutta tiedoksi... En tiedä mitä tarkoitat "reippaammalla" metsästyskäytöllä, mutta tällaisessa ihan perusreippaassa käytössä olevan kanakoiran pelkkä fasaanijahtikauden pituus on kuusi kuukautta. Sen lisäksi kautta jatketaan molemmissa päissä mm. noutajana ja pienpetopyynnissä.

        Täysin "metsästämättömiä" kuukausia ovat lähinnä toukokuu ja heinäkuu.


      • Euma

        Tämä on totta joissain tilanteissa, mutta monesti ihmisiltä jää huomaamatta se mitä ne ei näe.

        Koska metsästyspäivä kestää yleensä helposti 12 tuntia tai yli, on tärkeää ettei koiralla ole rapakuntoa. Siksi monet metsästäjät valmentavat koiria monta kuukautta jo ennen metsäkauden alkua. Metsäkauden jälkeen ja kylmimmät kuukaudet koirilla on lomaa, jolloin juoksuttaminen ja kunnonkohotus ei ole pääasia.

        Myös monet metsämiehet, en tiedä eteläsuomesta, mutta pohjoisessa ovat metsäihmisiä. He pitävät metsistä ja viettämät paljon aikaa metsällä. Yleensä koirat mukana. Samoilut ja metsäpaikkojen tarkastukset. Hiihtäminen, metsänhoito jne. Kaikki tällaiset ovat erinomaista laatuaikaa omistaja-koira yhtälölle. En usko, että narunpäässä räkyttävä mettäkoira on kovin hyvä mettäkoira.

        Poikkeuksia on toki.


      • karkkari

        Kysehän on siitä, että metsästyskoira on nimensä mukaan tarkoitettu metsästykseen. Tiedätkö sinä edes mikä on kanakoira, kun sanot että jätetään haukkumaan puoleksi vuodeksi seuraavaa metsästyskautta?

        Tämä osoittaa asiantuntemuksesi: (LAINAUS)
        "Kyllä kaiken rotuiset koirat ovat varmasti tyytyväisempiä kokovuotisina harrastuskoirina kuin vain osavuotisina (metsästyskausi on lyhyt) metsästyskoirina."

        Itse omistan kanakoiran ja metsästän sillä syksyisin ja alkutalvesta. Kesäisin pyöräilen ja talvisin hiihdän.


    • 709879826

      Kanakoirat ovat erinomaisia seurakoiria ja pelittävät hyvin myös tokokentillä. Seurakoirana pidän kanakoiria yhtä mutkattomina ja hyvätapaisina kuin noutajiakin. Kanakoiraa ei ole pakko käyttää metsästykseen vaikka monet kanakoiraharrastajat sitä mieltä ovatkin (tosin se on suositeltavaa). Jos kanakoiran otat on kuitenkin yksi välttämättömyys johon kannattaa asennoitua jo etukäteen; kaikki kanakoirat (rodusta riippumatta) vaativat runsaasti liikunta. 1-2 h remmilenkki/ pv ei riitä. Kanakoiran täytyy päästä kirmaamaan muutaman kerran viikossa vapaana vähintään 1/2 h/ kerta.

      Kanakoirista parhaana tokoilijana ja leikkisimpänä pidän bretonia, mutta ko. rotu on kanakoirista ehkä se kaikkein säpäkin säheltäjä (eli usein hieman rauhaton). Rauhallisimpia tapauksia ovat omasta mielestäni setterit (erit. englannin- ja irlanninsetteri) ja mainitsemasi spinone. Nämä kolme ovat tosin melko harvinaisia näkyjä tokoilussa (mikä ei tarkoita tietenkään sitä etteikö niistä tokoiluun olisi). Kohtuullisen rauhallisena pidän myös pointteria, jonka juoksu on uljainta katsottavaa mitä koiramaailma voi sillä saralla tarjota. Ja jos haluaa perinteisen hyväpäisen ja terveen rodun kannattaa harkita myös saksanseisojia. Munstereita en ole itse harrastanut... johtuneeko siitä, että ovat muuten niin hiljaisista kanakoirista kaikkein äänekkäimpiä. Kanakoirat ovat pääsääntöisesti innokkaita uimareita, mutta kaikissa roduissa löytyy poikkeuksia joiden uimaharrastus vaatii juonikkuutta ohjaajalta.

      Mainitsemasi tarhatuntien määrät ovat ok. Myös lyhytkarvaiset kanakoirat kestävät ulkoilmaa kunhan järjestät vain kunnon kopin. Kanakoirat ovat kuitenkin sitä tyyppiä ettei niitä kannata asiakseen tarhassa pitää jos on itse kotosalla.

      • hjkkköiöoi

        Kiitos hyvistä vastauksistanne..ja siitä että kuvailitte myös miten ja millaisissa olosuhteissa lintukoirat olisivat tyytyväisimpiä kuten lenkitysmäärät, olosuhteet. Jos tulee vielä jotain mieleen niin kertokaa toki lisää ja eri rotujen soveltuvuudesta minun tarkoitukseeni. Tarkoitus on tehdä sovelias pari niin ettemme kumpikaan turhaudu ja itse en käsitä lintukoiraa ja sen tarpeita väärin.

        Kysyisin vielä sellaista miten pitkälle lintukoiralla on taipumus irtautua ja miten helpolla saa sen pitämään lyhyemmän kontaktin. Oma käyttölinjaiseni menee 100m päähän ja on rodulleen tyypillisenä hieman vaikea vapaana pidettävä mutta saa kyllä pysymään kun on ajatus hieman edellä ja paimenkoiramme pysyy jaloissa -50m luontaisesti..eli vaihtelee. aattelin kyllämetsästää mutta kameralla ;) eli on paljon vapaana luonnossa ..

        onko jollain lintukoiralla myös hieman vahtiviettiä..epäilen hieman mutta tälle sinällään ei ole kovin tarvetta mutta kysyn mielenkiinnosta? Ja mitkä olisivat rauhallisemmasta päästä. ja onko joissakin roduissa selkeät erot näyttely ja käyttölinjoissa..näyttelylinjaan päätyisin kerran en metsästä jos on.


      • eroa...
        hjkkköiöoi kirjoitti:

        Kiitos hyvistä vastauksistanne..ja siitä että kuvailitte myös miten ja millaisissa olosuhteissa lintukoirat olisivat tyytyväisimpiä kuten lenkitysmäärät, olosuhteet. Jos tulee vielä jotain mieleen niin kertokaa toki lisää ja eri rotujen soveltuvuudesta minun tarkoitukseeni. Tarkoitus on tehdä sovelias pari niin ettemme kumpikaan turhaudu ja itse en käsitä lintukoiraa ja sen tarpeita väärin.

        Kysyisin vielä sellaista miten pitkälle lintukoiralla on taipumus irtautua ja miten helpolla saa sen pitämään lyhyemmän kontaktin. Oma käyttölinjaiseni menee 100m päähän ja on rodulleen tyypillisenä hieman vaikea vapaana pidettävä mutta saa kyllä pysymään kun on ajatus hieman edellä ja paimenkoiramme pysyy jaloissa -50m luontaisesti..eli vaihtelee. aattelin kyllämetsästää mutta kameralla ;) eli on paljon vapaana luonnossa ..

        onko jollain lintukoiralla myös hieman vahtiviettiä..epäilen hieman mutta tälle sinällään ei ole kovin tarvetta mutta kysyn mielenkiinnosta? Ja mitkä olisivat rauhallisemmasta päästä. ja onko joissakin roduissa selkeät erot näyttely ja käyttölinjoissa..näyttelylinjaan päätyisin kerran en metsästä jos on.

        Seiskaryhmän valtaroduissa selvimmät erot näyttely- ja käyttölinjojen välillä on settereissä. Saksanseisojat on käytännöllisesti katsoen kaikki käyttökoiria. Ns. pienrotujen osalta taas on vaikeaa yleistää kun koiria rekisteröidään vähemmän kuin em. rotuja.

        Ota näyttelylinjainen setteri - älä missään nimessä ainakaan saksanaseisojaa tai käyttölinjaista setteriä/pointteria.


      • riippuu monesta
        hjkkköiöoi kirjoitti:

        Kiitos hyvistä vastauksistanne..ja siitä että kuvailitte myös miten ja millaisissa olosuhteissa lintukoirat olisivat tyytyväisimpiä kuten lenkitysmäärät, olosuhteet. Jos tulee vielä jotain mieleen niin kertokaa toki lisää ja eri rotujen soveltuvuudesta minun tarkoitukseeni. Tarkoitus on tehdä sovelias pari niin ettemme kumpikaan turhaudu ja itse en käsitä lintukoiraa ja sen tarpeita väärin.

        Kysyisin vielä sellaista miten pitkälle lintukoiralla on taipumus irtautua ja miten helpolla saa sen pitämään lyhyemmän kontaktin. Oma käyttölinjaiseni menee 100m päähän ja on rodulleen tyypillisenä hieman vaikea vapaana pidettävä mutta saa kyllä pysymään kun on ajatus hieman edellä ja paimenkoiramme pysyy jaloissa -50m luontaisesti..eli vaihtelee. aattelin kyllämetsästää mutta kameralla ;) eli on paljon vapaana luonnossa ..

        onko jollain lintukoiralla myös hieman vahtiviettiä..epäilen hieman mutta tälle sinällään ei ole kovin tarvetta mutta kysyn mielenkiinnosta? Ja mitkä olisivat rauhallisemmasta päästä. ja onko joissakin roduissa selkeät erot näyttely ja käyttölinjoissa..näyttelylinjaan päätyisin kerran en metsästä jos on.

        Kaikki tarvitsevat runsaasti liikuntaa ja aktivointia, mutta ovat kotona rauhallisia :-)

        Jotkut kanakoirat saattavat olla vahtiviettisiä, mutta kaikki kanakoirarodut silti ihmisrakkaita. Ehkä lähinnä saksalaiset kanakoirarodut (kuten yleensäkin saksalaiset koirarodut) saattavat vahtia ja jopa vartioida.

        Koiran hallittavuus riippuu suuresti koulutuksesta, koiran tyytyväisyydestä sekä yksilöstä. Riittävän paljon ja mieluisaa liikuntaa ja aktivointia saaneena, tottelemaan koulutettuna kaiken rotuiset koirat kulkevat uskollisesti ulkoiluttajiensa lähellä. Koira on aina koira, eli yhteistyökykyinen laumaeläin. Luonnon eläinten perään kanakoirat saattavat suoraan pinkaista sellaisia havaittuaan, mutta oikein koulutettuina palaavat nopeasti takaisin ne hävitettyään.

        Koiraa ei pystyisi hallitsemaan metsästäessäkään kuinkaan, jos se ei tottelisi metsästäjää. Kanakoirien on tarkoitus toimia metsästäjän käskyjen mukaisesti.


      • hjkkköiöoi
        riippuu monesta kirjoitti:

        Kaikki tarvitsevat runsaasti liikuntaa ja aktivointia, mutta ovat kotona rauhallisia :-)

        Jotkut kanakoirat saattavat olla vahtiviettisiä, mutta kaikki kanakoirarodut silti ihmisrakkaita. Ehkä lähinnä saksalaiset kanakoirarodut (kuten yleensäkin saksalaiset koirarodut) saattavat vahtia ja jopa vartioida.

        Koiran hallittavuus riippuu suuresti koulutuksesta, koiran tyytyväisyydestä sekä yksilöstä. Riittävän paljon ja mieluisaa liikuntaa ja aktivointia saaneena, tottelemaan koulutettuna kaiken rotuiset koirat kulkevat uskollisesti ulkoiluttajiensa lähellä. Koira on aina koira, eli yhteistyökykyinen laumaeläin. Luonnon eläinten perään kanakoirat saattavat suoraan pinkaista sellaisia havaittuaan, mutta oikein koulutettuina palaavat nopeasti takaisin ne hävitettyään.

        Koiraa ei pystyisi hallitsemaan metsästäessäkään kuinkaan, jos se ei tottelisi metsästäjää. Kanakoirien on tarkoitus toimia metsästäjän käskyjen mukaisesti.

        "tottelemaan koulutettuna kaiken rotuiset koirat kulkevat uskollisesti ulkoiluttajiensa lähellä"

        Kuulostaa hienolta ja helpolta mutta olen hieman eri mieltä tuosta kaikkien rotujen koulutettavuudesta vapaana oloon sillä omaan riistaviettisen joka on jalostettu itsenäiseen työskentelyyn eli pitää irtaantua omistajasta. On koulutettu vapaana olemiseen pienestä pitäen ja ei jätä minua missään tilanteessa mutta silti en ole saanut kehää pienemmäksi vaan on luonnikkaasti kauempana kuin esim paimenkoirat joita ei edes tarvitse kouluttaa pysymään lähellä (ainakin tämä meidän paimenkoira on kouluttamaton ja silti koko ajan lähellä kun taas toiseen rotuun satsattu tunteja kontaktiin ja vapaana oloon ja vaatii joko koko ajan kontaktin ottoa eli työtä jos haluaa pitää jaloissa sillä luontainen kehä sillä on sinne 100m.

        Luulen että lintukoiralle puolestaan tuo kontaktialttius on parempi kuin tällä rodulla joka on jalostettu itsenäiseksi ja korkea viettiseksi). Ja olen toki voinut jättää jopa pihaan valvomatta ilman että lähtee sieltä.

        Silti monet rodun harrastajat törmänneet samaan kun olen jutellut. Ja tämä ei silti ole huono asia sillä se on rotuominaisuus johon vain on satsattava enemmän mutta en ihmettele jos joku ei saa pidettyä vapaana kovin helpolla. :)


      • nöoilytkr
        hjkkköiöoi kirjoitti:

        Kiitos hyvistä vastauksistanne..ja siitä että kuvailitte myös miten ja millaisissa olosuhteissa lintukoirat olisivat tyytyväisimpiä kuten lenkitysmäärät, olosuhteet. Jos tulee vielä jotain mieleen niin kertokaa toki lisää ja eri rotujen soveltuvuudesta minun tarkoitukseeni. Tarkoitus on tehdä sovelias pari niin ettemme kumpikaan turhaudu ja itse en käsitä lintukoiraa ja sen tarpeita väärin.

        Kysyisin vielä sellaista miten pitkälle lintukoiralla on taipumus irtautua ja miten helpolla saa sen pitämään lyhyemmän kontaktin. Oma käyttölinjaiseni menee 100m päähän ja on rodulleen tyypillisenä hieman vaikea vapaana pidettävä mutta saa kyllä pysymään kun on ajatus hieman edellä ja paimenkoiramme pysyy jaloissa -50m luontaisesti..eli vaihtelee. aattelin kyllämetsästää mutta kameralla ;) eli on paljon vapaana luonnossa ..

        onko jollain lintukoiralla myös hieman vahtiviettiä..epäilen hieman mutta tälle sinällään ei ole kovin tarvetta mutta kysyn mielenkiinnosta? Ja mitkä olisivat rauhallisemmasta päästä. ja onko joissakin roduissa selkeät erot näyttely ja käyttölinjoissa..näyttelylinjaan päätyisin kerran en metsästä jos on.

        saksanseisojilla ja munstereilla tuppaa olemaan vahtiviettiä, joillakin jopa erittäinkin voimakkaasti, mutta se on aika yksilöllistä, settereillä ja bretoneilla vahtiminen rajoittuu lähinnä siihen että ehkä haukahdetaan ja joka tapauksessa ollaan kamuja.. stabyihin en ole vielä törmännyt


      • ...
        hjkkköiöoi kirjoitti:

        Kiitos hyvistä vastauksistanne..ja siitä että kuvailitte myös miten ja millaisissa olosuhteissa lintukoirat olisivat tyytyväisimpiä kuten lenkitysmäärät, olosuhteet. Jos tulee vielä jotain mieleen niin kertokaa toki lisää ja eri rotujen soveltuvuudesta minun tarkoitukseeni. Tarkoitus on tehdä sovelias pari niin ettemme kumpikaan turhaudu ja itse en käsitä lintukoiraa ja sen tarpeita väärin.

        Kysyisin vielä sellaista miten pitkälle lintukoiralla on taipumus irtautua ja miten helpolla saa sen pitämään lyhyemmän kontaktin. Oma käyttölinjaiseni menee 100m päähän ja on rodulleen tyypillisenä hieman vaikea vapaana pidettävä mutta saa kyllä pysymään kun on ajatus hieman edellä ja paimenkoiramme pysyy jaloissa -50m luontaisesti..eli vaihtelee. aattelin kyllämetsästää mutta kameralla ;) eli on paljon vapaana luonnossa ..

        onko jollain lintukoiralla myös hieman vahtiviettiä..epäilen hieman mutta tälle sinällään ei ole kovin tarvetta mutta kysyn mielenkiinnosta? Ja mitkä olisivat rauhallisemmasta päästä. ja onko joissakin roduissa selkeät erot näyttely ja käyttölinjoissa..näyttelylinjaan päätyisin kerran en metsästä jos on.

        Vahtiviettiä ja sellaista terävää pk-koiran luonnetta löytyy mannermaisista perinteisistä seisojista. Sellaisista itse suunnittelevana olen lukenut kauhun sekaisin tuntein tätä keskustelua, koska kyseessä on kaikkea muuta kuin tokoiluun ja agilityyn soveltuvat seurakoiran kultamuppelit, joita joku noutajaksikin vertasi, mutta ilmeisesti kanakoirissa on myös erityyppisiä rotuja. Keskustelussa on puhuttu miellyttämisen haluisista koirista, ihmiseen kontaktia luonnostaan ottavista koirista ja mietin, että puhutaanko nyt varmasti seisojien ryhmästä, mutta sitten sen joku sanoikin setterit ja bretonit kuuluvat samaan ryhmään, joo todella ne ovat kuin noutajia leppoisalta luonteeltaan...

        Kyllä kasvattaja yleensä tietää. Vain metsästävään kotiin, tarkoittaa sitä, että kasvattajalla on omakohtaista tai muunlaista kokemusta koirien palautuksista ei-metsästävistä kodeista. Varmasti ne lintukoirat joilla on sitä vahtimisen ja puolustamisen kykyä, ovat juuri niitä, "vain metsästävään kotiin", koska ovat pommi käsissä muunlaisessa kodissa.


    • Euma

      Meillä ei varmaan ole koskaan sattunut miellyttämisenhaluista lintukoiraa.

      Nämä meidän tapaukset toimivat kyllä moitteettomasti metsällä, mutta tokossa ne eivät menestyisi. Ne ovat hieman liian itsenäisiä halutakseen seurata läheltä joka toimea. Riistavietti saa ne yleensä unohtamaan korvansa ja käskyt, josko linnun haju yltää nenään. Ne menee suorittamaan vainutehtävänsä ja tulevat sitten myöhemmin iloisena takaisin. Joskus muut unohtuvat ihan muuten vain. Meillä ei tokossa toiminut lelut tai herkut, kun on parempaakin tekemistä.

      Metsällä ollessa niiden tarkoitus on etsiä lintu itsenäisesti ja ilmoittaa siitä, jolloin metsästäjä löytää linnun. Kun tokossa asia on enemmän toisinpäin. Mutta! Tämä on vain meillä. Huomattavasti miellyttämisenhaluisempia koiria on olleet palveluskoiran ja lintukoiran risteytykset, joilta ei löydy riistavienttiä. Mutta etunsa kullakin, olisi silti kiva joskus pitää tyyppejä irti ilman, että niitä saa sitten toivoa ehyenä takaisin.

      • ffghjyyukyui

        onpas jännä juttu itse olen aina aatellut että kanakoirat on helppokoulutteisia ja ainakin helpompia kuin terrierit, jotka pärjäävät tokossakin hyvin voittajaluokkiin asti ja pystyy opettamaan hyvin vapaanaoloon ainakin parsonit, airikset vehnikset foxit..yllättävää jotenkin että kanakoirat onkin vaikeampia koulutettavia.

        Näin sitä oppii. :)


      • ghghghgh
        ffghjyyukyui kirjoitti:

        onpas jännä juttu itse olen aina aatellut että kanakoirat on helppokoulutteisia ja ainakin helpompia kuin terrierit, jotka pärjäävät tokossakin hyvin voittajaluokkiin asti ja pystyy opettamaan hyvin vapaanaoloon ainakin parsonit, airikset vehnikset foxit..yllättävää jotenkin että kanakoirat onkin vaikeampia koulutettavia.

        Näin sitä oppii. :)

        Mutta jos niitä vain yllyttää metsästämään jo ennen kuin niitä edes aletaan kouluttaa tottelemaan, niin ne saattavat uppoutua liikaa metsästyksen maailmaan. Minäkin tunnen kanakoirarotuisia koiria, eikä niistä osan kanssa metsöstetä. Ne eivät osaa totella melkein lainkaan, joidenka kanssa metsästetään, mutta ne tottelevat hyvin, joiden kanssa ei harrasteta metsästystä. Kanakoiraroduista saa loistavia harrastuskoiria: ainakin saksanseisojista on Suomessa mm. vesipelastus-, koirajuoksu- ja valjakkohiihtovalioita sekä ainakin yhdestä vizslasta agilityvalio. Ja varsinkin bretoni on suosittu agilityrotu, samoin stabyhoun. Mutta kaikki kanakoirarodut soveltuvat erinomaisesti monipuolisiksi harrastuskoiriksi, kunhan niitä ei liikaa tuppouduteta metsästyksen maailmoihin, vaan koulutetaan kunnolla tottelevaisiksi.


      • juttu...
        ghghghgh kirjoitti:

        Mutta jos niitä vain yllyttää metsästämään jo ennen kuin niitä edes aletaan kouluttaa tottelemaan, niin ne saattavat uppoutua liikaa metsästyksen maailmaan. Minäkin tunnen kanakoirarotuisia koiria, eikä niistä osan kanssa metsöstetä. Ne eivät osaa totella melkein lainkaan, joidenka kanssa metsästetään, mutta ne tottelevat hyvin, joiden kanssa ei harrasteta metsästystä. Kanakoiraroduista saa loistavia harrastuskoiria: ainakin saksanseisojista on Suomessa mm. vesipelastus-, koirajuoksu- ja valjakkohiihtovalioita sekä ainakin yhdestä vizslasta agilityvalio. Ja varsinkin bretoni on suosittu agilityrotu, samoin stabyhoun. Mutta kaikki kanakoirarodut soveltuvat erinomaisesti monipuolisiksi harrastuskoiriksi, kunhan niitä ei liikaa tuppouduteta metsästyksen maailmoihin, vaan koulutetaan kunnolla tottelevaisiksi.

        ghghghgh voisi ehkä tutustua näihin rotuihin vähän laajemmin ennen kuin aukoo ihan päättömiä... ;-)


      • ghghghgh
        juttu... kirjoitti:

        ghghghgh voisi ehkä tutustua näihin rotuihin vähän laajemmin ennen kuin aukoo ihan päättömiä... ;-)

        Olen tavannut niitä ja keskustellut niiden omistajian kanssa koiranäyttelyissä- ja puistoissa. Lisäksi tutuiltani löytyy mm. bracco italianoa, lyhytkarvaista saksanseisojaa, korthalsingriffonia ja punaista irlanninsetteriä, joiden kanssa olen ollut tekemisissä paljon.

        Toki yksilöeroja on, ja kullakin meistä on omat kokemuksemme ja mielipiteemme :-) ... joten en väitä sinun olevan väärässä. Sitä ei koskaan 100-prosenttisesti tiedä, millainen aikuinen koiranpennusta kasvaa.


      • 70938407243
        ghghghgh kirjoitti:

        Mutta jos niitä vain yllyttää metsästämään jo ennen kuin niitä edes aletaan kouluttaa tottelemaan, niin ne saattavat uppoutua liikaa metsästyksen maailmaan. Minäkin tunnen kanakoirarotuisia koiria, eikä niistä osan kanssa metsöstetä. Ne eivät osaa totella melkein lainkaan, joidenka kanssa metsästetään, mutta ne tottelevat hyvin, joiden kanssa ei harrasteta metsästystä. Kanakoiraroduista saa loistavia harrastuskoiria: ainakin saksanseisojista on Suomessa mm. vesipelastus-, koirajuoksu- ja valjakkohiihtovalioita sekä ainakin yhdestä vizslasta agilityvalio. Ja varsinkin bretoni on suosittu agilityrotu, samoin stabyhoun. Mutta kaikki kanakoirarodut soveltuvat erinomaisesti monipuolisiksi harrastuskoiriksi, kunhan niitä ei liikaa tuppouduteta metsästyksen maailmoihin, vaan koulutetaan kunnolla tottelevaisiksi.

        Kuulostaa hieman erikoiselle väitteesi, että metsästyskoiran käyttö metsästykseen johtaa automaattisesti koiran tottelemattomuuteen. Asiasta voi olla toistakin mieltä; kanakoira joutuu metsästystilanteissa kieltäytymään monissakin tilanteissa viettinsä toteuttamiselta (eli saa toimia vasta käskystä jos sittenkään), mikä auttaa myös arkielämässä. Vaikka tunnetkin muutamia "kanakoirarotuisia koiria" ei näiden muutaman tuttunsa pohjalta kannata tehdä ehkä niitä lopullisia johtopäätöksiä. Metsästyksen vastustaminen on toki sallittua, mutta omituisten teorioiden väkertelyyn voisit käyttää joitakin muita työkaläuja. Ennakkoluuloihin auttaisi pelkästään se, että kävisit katsomassa kanakoirien työskentelyä tottistreeneissä ja kanakoirakokeissa (erit. vesityökokeissa).

        Mainitsemiisi vesipelastus-, koirajuoksu- ja valjakkohiihtoon löytyy myös varmasti muitakin vaihtoehtoja kuin kanakoirat. Metsästykseen käytettävien rotujen määrä on muutoinkin kaventunut jatkuvasti, joten toivottavaa olisi, että edes muutamia rotuja ja roturyhmiä käytettäisiin lähinnä siihen tarkoitukseen johon ne on jalostettu. Tyttöjen harrastuksiin ja sohvatyynynjatkeiksi on rotuja pilattu jo ihan riittämiin.


      • ghghghgh
        70938407243 kirjoitti:

        Kuulostaa hieman erikoiselle väitteesi, että metsästyskoiran käyttö metsästykseen johtaa automaattisesti koiran tottelemattomuuteen. Asiasta voi olla toistakin mieltä; kanakoira joutuu metsästystilanteissa kieltäytymään monissakin tilanteissa viettinsä toteuttamiselta (eli saa toimia vasta käskystä jos sittenkään), mikä auttaa myös arkielämässä. Vaikka tunnetkin muutamia "kanakoirarotuisia koiria" ei näiden muutaman tuttunsa pohjalta kannata tehdä ehkä niitä lopullisia johtopäätöksiä. Metsästyksen vastustaminen on toki sallittua, mutta omituisten teorioiden väkertelyyn voisit käyttää joitakin muita työkaläuja. Ennakkoluuloihin auttaisi pelkästään se, että kävisit katsomassa kanakoirien työskentelyä tottistreeneissä ja kanakoirakokeissa (erit. vesityökokeissa).

        Mainitsemiisi vesipelastus-, koirajuoksu- ja valjakkohiihtoon löytyy myös varmasti muitakin vaihtoehtoja kuin kanakoirat. Metsästykseen käytettävien rotujen määrä on muutoinkin kaventunut jatkuvasti, joten toivottavaa olisi, että edes muutamia rotuja ja roturyhmiä käytettäisiin lähinnä siihen tarkoitukseen johon ne on jalostettu. Tyttöjen harrastuksiin ja sohvatyynynjatkeiksi on rotuja pilattu jo ihan riittämiin.

        2000-luvun Suomen menestynein vetoharrastus- (valjakkohiihto/koirajuoksu) -koira on rodultaan lyhytkarvainen saksanseisoja. Muutenkin saksanseisojat ovat melkein suosituimpia koirarotuja valjakkohiihdoissa ja koirajuoksuissa.


      • paikkansa...
        ghghghgh kirjoitti:

        2000-luvun Suomen menestynein vetoharrastus- (valjakkohiihto/koirajuoksu) -koira on rodultaan lyhytkarvainen saksanseisoja. Muutenkin saksanseisojat ovat melkein suosituimpia koirarotuja valjakkohiihdoissa ja koirajuoksuissa.

        Rodussa yhdistyy ko. metsästysmuodossa tarvittava kestävyys ja nopeus. Tosin iso osa (=ei kaikki) valjakkohiihdossa käytettävistä lyhytkarvaisista saksanseisojista on nimenomaan tuota tarkoitusta varten jalostettuja/viritettyjä versioita. Norjalaiset taustat ja ylisuuri koko, mutta energiaa, vauhtia ja kestävyyttä riittää.

        Se ei kuitenkaan muuta tosiasiaa, että ko. rotu on lähes sataprosenttisesti metsästyskäytössä. Toivoa sopii, että näin on jatkossakin.


      • ...
        70938407243 kirjoitti:

        Kuulostaa hieman erikoiselle väitteesi, että metsästyskoiran käyttö metsästykseen johtaa automaattisesti koiran tottelemattomuuteen. Asiasta voi olla toistakin mieltä; kanakoira joutuu metsästystilanteissa kieltäytymään monissakin tilanteissa viettinsä toteuttamiselta (eli saa toimia vasta käskystä jos sittenkään), mikä auttaa myös arkielämässä. Vaikka tunnetkin muutamia "kanakoirarotuisia koiria" ei näiden muutaman tuttunsa pohjalta kannata tehdä ehkä niitä lopullisia johtopäätöksiä. Metsästyksen vastustaminen on toki sallittua, mutta omituisten teorioiden väkertelyyn voisit käyttää joitakin muita työkaläuja. Ennakkoluuloihin auttaisi pelkästään se, että kävisit katsomassa kanakoirien työskentelyä tottistreeneissä ja kanakoirakokeissa (erit. vesityökokeissa).

        Mainitsemiisi vesipelastus-, koirajuoksu- ja valjakkohiihtoon löytyy myös varmasti muitakin vaihtoehtoja kuin kanakoirat. Metsästykseen käytettävien rotujen määrä on muutoinkin kaventunut jatkuvasti, joten toivottavaa olisi, että edes muutamia rotuja ja roturyhmiä käytettäisiin lähinnä siihen tarkoitukseen johon ne on jalostettu. Tyttöjen harrastuksiin ja sohvatyynynjatkeiksi on rotuja pilattu jo ihan riittämiin.

        Kerrotko vielä siis miksi ihmeessä metsästyskoiralla ei pitäisi harjoitella muita lajeja?

        Ok, olen kuullut kymmeniltä vanhoilta metsästäjä ukoilta, miten makupaloilla koiran istumaan opettaminen pilaa koiran metsästys taidot ja siksi koiralle ei saa tottelevaisuutta esimerkkinä opettaa.. Mutta käsittääkseni olet vähän sitä nuorempi, sillä osaat tietokonettakin käyttää.

        Itse olen ottamassa saksalaista seisoja koiraa, en metsästä, mutta koira tulee aktiiviseen metsästyskäyttöön (lue: muut perheessä metsästävät), minun lajini ovat toko, pk-jälki ja agility, joita harrastan myös nykyisten metsästyskoiriemme kanssa ja tulen harrastamaan myös tulevan koiran kanssa, ellet anna jotain maata mullistavaa syytä, miksi en noita saisi koiran kanssa harrastaa.

        Eli kerro sellaisen 2000-luvun metsästäjän kootut selitykset sillä, miksi metsästyskoiraa ei saa pilata muilla harrastuksilla? Onko se se, että koira oppii vesityössä hakemaan vain dameja, eikä tajua tuoda sitä ammuttua lintua, kun etsii vain sitä damia? Tai koira ei osaa jäljestää eläintä, jonka jäljestäminen on sille luonnollista, kun se alkaa etsimään metsästä vain agilityesteitä ylittääkseen? Vai jokin muu yhtä mielenkiintoinen?


      • ymmärrystä
        ... kirjoitti:

        Kerrotko vielä siis miksi ihmeessä metsästyskoiralla ei pitäisi harjoitella muita lajeja?

        Ok, olen kuullut kymmeniltä vanhoilta metsästäjä ukoilta, miten makupaloilla koiran istumaan opettaminen pilaa koiran metsästys taidot ja siksi koiralle ei saa tottelevaisuutta esimerkkinä opettaa.. Mutta käsittääkseni olet vähän sitä nuorempi, sillä osaat tietokonettakin käyttää.

        Itse olen ottamassa saksalaista seisoja koiraa, en metsästä, mutta koira tulee aktiiviseen metsästyskäyttöön (lue: muut perheessä metsästävät), minun lajini ovat toko, pk-jälki ja agility, joita harrastan myös nykyisten metsästyskoiriemme kanssa ja tulen harrastamaan myös tulevan koiran kanssa, ellet anna jotain maata mullistavaa syytä, miksi en noita saisi koiran kanssa harrastaa.

        Eli kerro sellaisen 2000-luvun metsästäjän kootut selitykset sillä, miksi metsästyskoiraa ei saa pilata muilla harrastuksilla? Onko se se, että koira oppii vesityössä hakemaan vain dameja, eikä tajua tuoda sitä ammuttua lintua, kun etsii vain sitä damia? Tai koira ei osaa jäljestää eläintä, jonka jäljestäminen on sille luonnollista, kun se alkaa etsimään metsästä vain agilityesteitä ylittääkseen? Vai jokin muu yhtä mielenkiintoinen?

        Nyt kyllä meni tämä sinun purkautuminen yli. Taisin lukea saman jutun minkä sinäkin luit. Minun ymmärrykseni hänen kirjoituksesta oli sellainen, että ensisijaisesti kanakoirilla metsästetään. Toissijaisesti sillä voi ja jopa kannattaa harrastaa muita lajeja, kuten valjakkohiihto ym. Valjakkohiihdolla saa kasvatettua koiran kuntoa ja samalla purettua energiat muilta osin.

        Minulla on reilu 3- vuotias karkkari ja todellakin ykkösjuttu on metsästys, mutta hiihto ja pyöräily kuuluu muihin "yhteisiin" harrastuksiin.

        Lisätietoja mannermaisista kanakoirista löytyy osoitteesta:
        www.saksanseisojakerho.fi


    • huhhuh?

      Hyvänen aika. Eikö se nyt jo tullut selväksi että jopa saksanseisojan voi hyvinkin kouluttaa, ja voi käyttää lähes mihin lajiin tahansa. Mutta miksi pitäis tukahduttaa se taipumus, johon rotua on jalostettu vuosisata. Ei se koira vietilleen mitään voi, miksi sitä siitä pitäisi rankaista? Plus, koirarodut tottelevat eri tavoilla. Samanlaista miellyttämishalua et saksanseisojalle koskaan aikaan saa kuin esim. saksanpaimenkoiralle.

      • ffgffgffg

        Saksanseisojaa ei sillä rankaista, että siitä tehdään jokapäiväinen harrastuskoira. Yhtä tyytyväinen se ei varmasti ole vain osavuotisena metsästyskoirana. Metsästyskaudessa on pitkä aikaväli, eivätkä koirat vaikuta sen aikana kärsivän, paitsi jos niille ei siinä välissä muuta toimintaa tarjota. Onko koira tyytyväinen >>vain metsästyskoirana>>, eli koko pitkän metsästyskauden ulkopuolisen ajan se joutuu elämään kuin tyhjyydessä ? Minusta koira tarvitsee liikuntaa ja aktivointia joka päivä. Ja koiran rauhallisuus riistanrauhoitusaikoina ei ole kärsivällisyyttä varrota seuraavaa metsästyskautta, sillä koirahan ei ymmärrä metsästysaikatauluista mitään.

        Ja miksi tuosta saksanpaimenkoirastakaan et sano suoraan, että >>sehän on paimenkoira, joten miksi sellainen hankitaan, vaikka sille ei olisi karjaa paimennettavaksi?>>.

        Olen nähnyt metsästyskäytössä olevien koirien olevan vallan tyytyväisiä myös riistanrauhoitusaikana, eli silloin kun ne eivät pääse metsälle.


    • fhdjskja

      Mie se täälä tykkään jankuttaa lyhestä metsästys ajasta enkä käsitä metästys koirista mittään semmosta haluttaa mutta mittään semmosta en tee mitä en vois tehä helpommallakin koiralla :D

    • Naispuolinen metsäs.

      Jos vieläkin näiden vastauksien jälkeen mietit kanakoiraa niin mielestäni Staby on koira josta suomessa on ruvettu tekemään näyttelykoiraa.
      Mutta pääsääntöisesti suosittelen sinulle kuitenkin noutaja rotuja koska ett metsästä mutta haluat toko-ja vesityöskentely yhdistelmän.Nehän on lepposia kotona mutta virtaa niissä riittää näihin harrastuksiisi.Kun jokaiselle koirarodulle on omat luotu omat käyttötarkoitukset, niin miksi niitä pitäisi muuksi ruveta muuttamaan. Enhän minäkään ole ottanut Suomenajokoiraa lintukoiraksi enkä seisojiani jäniskoiriksi.T.Naispuolinen metsästäjä ps. älä ota niistäkään roduista metsästyslinjoista.

      • hmm kysymys

        Jos koira soveltuu vain rodunomaiseen käyttötarkoitukseensa, niin kuinka ollaan saatu kehitettyä niin eri tyyppisiä koirarotuja, kuten paimen-, metsästys-, vahti-, reki- ja taistelukoiria ?


      • Heh...
        hmm kysymys kirjoitti:

        Jos koira soveltuu vain rodunomaiseen käyttötarkoitukseensa, niin kuinka ollaan saatu kehitettyä niin eri tyyppisiä koirarotuja, kuten paimen-, metsästys-, vahti-, reki- ja taistelukoiria ?

        Vastaus kysymykseen löytyy itse asiassa kysymyksestäsi.

        Niitä eri tyyppisiä rotuja ei kehitetä eikä ole kehitetty OPETTAMALLA niille uusia asioita, vaan valitsemalla jalostukseen yksilöitä joilla on tiettyjä haluttuja ominaisuuksia luonnostaan. Käytetään siis hyväksi yksilöiden (harvinaisiakin) eroja. Alussa ko. ominaisuutta voi olla vain vähän, mutta kun jaostusyksilöiden valintaa tehdään kymmeniä sukupolvia niin ominaisuus voimistuu pikku hiljaa.

        Tätähän tehdään nykyäänkin. Kanakoiria kasvattava henkilö ei käytä kasvatustyössään koiria jotka eivät luontaisesti - siis opettamatta - seiso riistaa. Taitava kouluttaja voi riistalle seisomisen opettaa vaikka saksanpaimenkoiralle, mutta niiden jälkeläiset eivät sitä edelleenkään tee ellei niitäkin opeteta.

        Ja kun näitä rotuja on jalostettu melkoinen kirjo eri tehtäviin, niin on jokseenkin järjetöntä valita rotu A siihen käyttöön, johon rotu B sopii paljon paremmin. On se käyttö sitten seurakoirana toimimista tai metsästystä.

        Jos kysyit ihan tosissasi, niin suosittelen evoluution ja kotieläinjalostuksen teoriaan tutustumista.


    • gsp

      "Samanlaista miellyttämishalua et saksanseisojalle koskaan aikaan saa kuin esim. saksanpaimenkoiralle."
      Millähän perustelet väitteesi,oletko omistanut molempien rotujen edustajia?

    • huntdog

      Mulla on kanakoira ja harrastan sen kans agilityä. Koira tuntuu tykkäävän älyttömästi.
      Kohta aletaan tokoileenki. Saas nähä miten siinä käy.
      Ai niin ja tää kanakoira mikä mulla on se on setteri.

    • bretagnen spanieli

      Mielestäni sellaiset kasvattajat jotka myyvät/jalostavat ryhmän 7 koiria muuhun kuin metsästyskäyttöön olisi syytä lopettaa toimintansa välittömästi, meillä on jo noutajissa ainakin kaksi rotua joista metsästys linjan löytäminen on melko vaikeaa. Näitä ongelmia ei kaivata seisoja puolelle, vaikkakin settereissä tämä ongelma on jo lähtenyt käsistä..Hyvät ihmiset kunnioittakaa koirianne edes sen verran että mahdollistatte niiden toteuttaa luontaisia taipumuksiaan ja viettejään..Eli yhteen vetona EI METSÄSTYS KOIRIA KOTIIN JOSTA EI LÖYDY METSÄSTÄJÄÄ!!!!!!!PERKELE

      • hjuolkgfh

        En tunne ainuttakaan koiraa, joka kärsisi siitä, ettei pääse metsälle, vaikka tuntemieni koirien niiden joukossa on paljon metsästysrotuisiakin koiria. Sillä vain ajatellaan kelvon metsästyskoiran menevän pilalle ja hukkaan, ettei metsästyskäyttöön jalostetun rodun kanssa harrasteta metsästystä. Oikeasti koira ei siitä kärsi. Tärkeää kaikkien koirien kohdalla on se, että saavat liikuntaa ja aktivointia riittävästi, vaikka ei olisikaan rodunomaista. Monet koirarodut ovat menettäneet metsästysviettinsä lähes kokonaan, kun niitä ei olla enää käytetty riittävän aktiivisesti metsästyksessä, joka ainakin kertoo metsästysrotujen sopeutuvuuksista eri tehtäviin. En tiedä ainuttakaan tapausta, jossa koira kärsisi ilman metsästystä.


      • Bretagnen spanieli
        hjuolkgfh kirjoitti:

        En tunne ainuttakaan koiraa, joka kärsisi siitä, ettei pääse metsälle, vaikka tuntemieni koirien niiden joukossa on paljon metsästysrotuisiakin koiria. Sillä vain ajatellaan kelvon metsästyskoiran menevän pilalle ja hukkaan, ettei metsästyskäyttöön jalostetun rodun kanssa harrasteta metsästystä. Oikeasti koira ei siitä kärsi. Tärkeää kaikkien koirien kohdalla on se, että saavat liikuntaa ja aktivointia riittävästi, vaikka ei olisikaan rodunomaista. Monet koirarodut ovat menettäneet metsästysviettinsä lähes kokonaan, kun niitä ei olla enää käytetty riittävän aktiivisesti metsästyksessä, joka ainakin kertoo metsästysrotujen sopeutuvuuksista eri tehtäviin. En tiedä ainuttakaan tapausta, jossa koira kärsisi ilman metsästystä.

        KYSYMYS onkin siitä, että koirien riista vietit ikään kuin laimenevat muutamassa sukupolvessa, kun niitä PILATAAN seurakoirina..Itse edustan pienrotua (bretoni x2) ja en voi hyväksyä. Että hieno rotu pilataan niin kuin on käynyt labbiksen, kultaisen noutajan, settereiden sekä useiden spanieli rotujen..Eli näiden vastuuttomien kasvattajien olisi syytä mennä itseensä ja lopettaa "jalostus" näyttely/seurakoira suuntaan..Onneksi suomessa löytyy varsinkin bretronin kohdalla vastuullisia kasvattajia (lukuunottamatta 2 nais henkilöä joiden vakaa aikomus on pilata bretonin riista vietit kasvattamalla pelkkiä näyttelykoiria) jotka eivät myy pentua missään tapauksessa muuta kuin metsästyskorttia vastaan..JA SIITÄ KIITOS HEILLE!!!!!!


      • hjuolkgfh
        Bretagnen spanieli kirjoitti:

        KYSYMYS onkin siitä, että koirien riista vietit ikään kuin laimenevat muutamassa sukupolvessa, kun niitä PILATAAN seurakoirina..Itse edustan pienrotua (bretoni x2) ja en voi hyväksyä. Että hieno rotu pilataan niin kuin on käynyt labbiksen, kultaisen noutajan, settereiden sekä useiden spanieli rotujen..Eli näiden vastuuttomien kasvattajien olisi syytä mennä itseensä ja lopettaa "jalostus" näyttely/seurakoira suuntaan..Onneksi suomessa löytyy varsinkin bretronin kohdalla vastuullisia kasvattajia (lukuunottamatta 2 nais henkilöä joiden vakaa aikomus on pilata bretonin riista vietit kasvattamalla pelkkiä näyttelykoiria) jotka eivät myy pentua missään tapauksessa muuta kuin metsästyskorttia vastaan..JA SIITÄ KIITOS HEILLE!!!!!!

        No hällä väljä. Hirven, minkin ja supikoiran metsästystä lukuun ottamatta metsästys on niin typerä harrastus, että hiipukoot kaikkien koirarotujen metsästysvietit olemattomiin. Mutta metsästysrotujen perusluonteet ovat ihanammat kuin minkään muun rtyyppisillä roduilla, lisäksi ne ovat hyvin terveitä. Siksi minä harrastankin nyt ja jatkossa vain roturyhmien FCI5, FCI6, FCI7, FCI8 ja FCI9 rotuja. Nyt minulla on koirana 4-vuotias chesapeakelahdennoutaja, jonka kanssa harrastan vesipelastusta paikallisessa vepekoiraliitossa, mutta toistaiseksi ei ole vielä muita koiria itselläni ollut, sillä olen 22 v ja tämä on ensimmäinen koirani. Mutta en muiden roturyhmien koirista varmasti koskaan kiinnostu kuin noiden mainitsemieni, enkä koiriin koskaan kyllästy. Nyt kiinnostaisi tilata ulkomailta mustanorjanhirvikoira, haldeninajokoira, vanhatanskankanakoira tai wetterhoun, sillä pidän harvinaisuuksista. Ja varmasti joskus tulen olemaan jonkin metsästysrodun kasvattaja, vaikka en niiden metsästysvieteistä aio huolehtia. Tärkeintä on säilyttää niiden ihmisrakas, sosiaalinen luonne sekä hyvä terveystilanne. Mutta metsästys on typerä harrastus ja metsästysrodut ihania harrastuskoiria.


      • bretagnen spanieli
        hjuolkgfh kirjoitti:

        No hällä väljä. Hirven, minkin ja supikoiran metsästystä lukuun ottamatta metsästys on niin typerä harrastus, että hiipukoot kaikkien koirarotujen metsästysvietit olemattomiin. Mutta metsästysrotujen perusluonteet ovat ihanammat kuin minkään muun rtyyppisillä roduilla, lisäksi ne ovat hyvin terveitä. Siksi minä harrastankin nyt ja jatkossa vain roturyhmien FCI5, FCI6, FCI7, FCI8 ja FCI9 rotuja. Nyt minulla on koirana 4-vuotias chesapeakelahdennoutaja, jonka kanssa harrastan vesipelastusta paikallisessa vepekoiraliitossa, mutta toistaiseksi ei ole vielä muita koiria itselläni ollut, sillä olen 22 v ja tämä on ensimmäinen koirani. Mutta en muiden roturyhmien koirista varmasti koskaan kiinnostu kuin noiden mainitsemieni, enkä koiriin koskaan kyllästy. Nyt kiinnostaisi tilata ulkomailta mustanorjanhirvikoira, haldeninajokoira, vanhatanskankanakoira tai wetterhoun, sillä pidän harvinaisuuksista. Ja varmasti joskus tulen olemaan jonkin metsästysrodun kasvattaja, vaikka en niiden metsästysvieteistä aio huolehtia. Tärkeintä on säilyttää niiden ihmisrakas, sosiaalinen luonne sekä hyvä terveystilanne. Mutta metsästys on typerä harrastus ja metsästysrodut ihania harrastuskoiria.

        Eli ajattelet nyt sitten tuhota hienoja rotuja ihan noin ohimennen...Sitä en ymmärrä että eikö ne saatanan puudelit ja muut kissan kokooset koirat riitä noihin hullutuksiin..Olet vielä nuori ja toivottavasti tulet järkiisi, sen kyllä haluaisin nähdä kun ohjaat ajokoiraa ja sen nenään tulee riistan haju,siinä saattaa pikkutytölle tulla itku silmään kun koira toteuttaa luontaista viettiään muutaman tunnin ajolla keskellä kaupunkia..


      • 17+17
        hjuolkgfh kirjoitti:

        No hällä väljä. Hirven, minkin ja supikoiran metsästystä lukuun ottamatta metsästys on niin typerä harrastus, että hiipukoot kaikkien koirarotujen metsästysvietit olemattomiin. Mutta metsästysrotujen perusluonteet ovat ihanammat kuin minkään muun rtyyppisillä roduilla, lisäksi ne ovat hyvin terveitä. Siksi minä harrastankin nyt ja jatkossa vain roturyhmien FCI5, FCI6, FCI7, FCI8 ja FCI9 rotuja. Nyt minulla on koirana 4-vuotias chesapeakelahdennoutaja, jonka kanssa harrastan vesipelastusta paikallisessa vepekoiraliitossa, mutta toistaiseksi ei ole vielä muita koiria itselläni ollut, sillä olen 22 v ja tämä on ensimmäinen koirani. Mutta en muiden roturyhmien koirista varmasti koskaan kiinnostu kuin noiden mainitsemieni, enkä koiriin koskaan kyllästy. Nyt kiinnostaisi tilata ulkomailta mustanorjanhirvikoira, haldeninajokoira, vanhatanskankanakoira tai wetterhoun, sillä pidän harvinaisuuksista. Ja varmasti joskus tulen olemaan jonkin metsästysrodun kasvattaja, vaikka en niiden metsästysvieteistä aio huolehtia. Tärkeintä on säilyttää niiden ihmisrakas, sosiaalinen luonne sekä hyvä terveystilanne. Mutta metsästys on typerä harrastus ja metsästysrodut ihania harrastuskoiria.

        "metsästys on niin typerä harrastus, että hiipukoot kaikkien koirarotujen metsästysvietit olemattomiin.... Tärkeintä on säilyttää niiden ihmisrakas, sosiaalinen luonne sekä hyvä terveystilanne....metsästysrodut ihania harrastuskoiria"

        Poju ei taida osata päättää, että pitääkö hän metsästyskoirista vaiko ei? Metsästys on nimenomaan edesauttanut sitä, että niistä metsästyskoirista on kehittynyt terveitä ja hyvätapaisia. Nyhveröiden kannattaisi kyllä harrastaa jotakin muuta kuin pilata ammatikseen metsästyskoiria. Ja onhan niissäkin niitä näyttelylinjaisia joista valita. Eikö semmoinen kelpaisi? Väittävät, että villakoirakin olisi metsästyskoira. Kasvata niitä. Sopivat hyvin yhteen neitimäisten aseistakieltäjien kanssa.


      • hjuolkgfh
        17+17 kirjoitti:

        "metsästys on niin typerä harrastus, että hiipukoot kaikkien koirarotujen metsästysvietit olemattomiin.... Tärkeintä on säilyttää niiden ihmisrakas, sosiaalinen luonne sekä hyvä terveystilanne....metsästysrodut ihania harrastuskoiria"

        Poju ei taida osata päättää, että pitääkö hän metsästyskoirista vaiko ei? Metsästys on nimenomaan edesauttanut sitä, että niistä metsästyskoirista on kehittynyt terveitä ja hyvätapaisia. Nyhveröiden kannattaisi kyllä harrastaa jotakin muuta kuin pilata ammatikseen metsästyskoiria. Ja onhan niissäkin niitä näyttelylinjaisia joista valita. Eikö semmoinen kelpaisi? Väittävät, että villakoirakin olisi metsästyskoira. Kasvata niitä. Sopivat hyvin yhteen neitimäisten aseistakieltäjien kanssa.

        Todellisuudessa harrastamme myös mejää, johon tarvitaan metsästysviettiä koiralta :-)

        Minun koirani, kuten kaverini karjalankarhukoirakaan, eivät lähde eläinten perään silloin kun lapset taluttavat niitä. Metsästysviettisiä ne ehdottomasti ovat, mutta lapsirakkaus voittaa niillä metsästysvietin :-)


    • Riista

      On muuten aika jännää, että metsästyksen vastustajat näkevät oikeutenaan tyrmätä täysin laillisen harrastuksen, joka ohimennen sanottuna on mukana myös mm. turvaamassa liikennettä ja metsänomistajien omaisuutta. Eettisempää lihaakaan ei ole!

      Metsästysrodut ovat kotioloissa useimmiten helppoja ja mukavia juuri siksi, että ne on jalostettu metsästyskäyttöä varten eli me koulutamme niitä (myös metsästyskauden ulkopuolella), ne saavat tarpeeksi liikuntaa (hoikka koira on normi, eikä poikkeus!) - ja ovat pääosin fiksusti käyttäytyviä juuri sen takia, että ne saavat vieteilleen säännöllistä käyttöä.

      Metsästysrodut ON mahdollista pilata juurikin myymällä niitä ihmisille, jotka eivät metsästä - tässäkin ketjussa on mainittu mm. noutajarotuja, joilta osalta työskentelyvietti on tapettu ja/tai tehty hankalaksi paisuttamalla koiran kokoa ja turkkia.

      Metsästysrotuisella koiralla saa harrastaa monenlaista, mutta tarkkanenäisinä, riistaviettisinä olisi sääli jättää ne rotuominaisuudet kokonaan käyttämättä. En tiedä onnellisempaa koiraa, kun sitä, joka tietää pääsevänsä metsälle isännän/emännän kanssa, joka haistaa riistan ja lähtee työtään tekemään.

      Todentotta! Älä ota metsästyskoiraa, jos et voi tarjota koiralle rodunomaista toimintaa! Se on myös ainoa tapa turvata jatkossakin rodunomaisia koiria meille, jotka haluamme näitä ominaisuuksia hyödyntää.

      • Riista

        Niin, että sinä chessien omistaja, muistathan mainita tuleville pentukyselijöille, ettet ole pätkääkään kiinnostunut pentueen metsästysvieteistä. Chessiehän sopii nimenomaan seurakoiraksi kokemattomille... heh.. lycka till!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1286
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1185
    3. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      886
    4. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      51
      852
    5. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      73
      743
    6. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      29
      742
    7. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      157
      724
    8. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      59
      718
    9. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      58
      717
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      655
    Aihe