Raamatun tulkinnasta on ollut täälläkin juttua

Kössönöm

Tässä yksi kirjoitus aiheesta.

"Raamatun tulkinta on vaikea hommaa. Ruotsalainen teologian kunniatohtori Jonas Gardell on saanut huomata tämän. Gardell kirjoitti kirjan nimeltä Jeesuksesta (Johnny Kniga 2010) http://www.ksml.fi/viihde/kirjat/maallikkosaarnaaja-jonas-gardell-jäljittää-historiallista-jeesusta/548199 . Nyt vaikuttaa siltä, että useammat uskonnolliset piirit ovat vetäneet ns. herneen nenään tästä kirjasta. Nekin Ihmiset, jotka eivät ole kirjaa lukeneet, kertovat sen olevan väärää tulkintaa.

Kun itse olen tulkinnut (tai yrittänyt) raamattua niin olen useimmiten kuullut, että tulkitsen sitä väärin. Tulkintani ei ole ollut ilkeää tai ei pahansuopaista, kyseenalaistamista on saattanut ilmetä, mutta ei aina sitäkään. Joka tapauksessa kirkkoon kuuluvan tulkinta voittaa aina minun tulkintani, ainostaan siitä syystä että hän uskoo jumalaan ja minulta tämäntapainen usko puuttuu.

Hyvä ystäväni on kristitty, ei mikään kulttuurisidonnainen tapakristitty, vaan ihan oikea kirkollisiin tapahtumiin säännöllisesti osallistuva kristitty. Hänenkin tulkintansa raamatusta on väärä. Tätä mieltä on seurakunnan konservatiivisempi osa. Tässä seurakunnassa on naispappi. Toisen seurakunnan miespappi ei suostu yhteistyöhön tämän naispapin kanssa, koska hän tulkitsee, että raamatun mukaan nainen ei voi toimia pappina. Edes piispoilla ei ole yhteneväistä tulkintaa. Suomessa on eri järjestöjä, jotka opettavat raamatun tulkintaa. En ole ollut ainoallakaan kurssilla, mutta rohkenen väitää, että järjestöjen tulkinnat eroavat toisistaan.

Jos olet lukenut tätä juttua tähän asti niin on olemassa mahdollisuus, että olet tullut siihen tulokseen, että jokainen tulkitsee raamattua omista näkökohdistaan. Jos asia on näin niin voiko silloin sanoa, että toinen tulkitsee raamattua väärin?"

http://veikkonen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/56644-raamatun-tulkinta

- Aihe tuntuu olevan todella vaikea. Ei näköjään olekaan niin, että ateistit ja uskovaiset kinaisivat raamatun tulkinnasta keskenään, niin näyttää käyvän uskovaisten omissakin piireissä.

17

320

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kössönöm

ainakaan tällä kertaa. No ei sitten.

• luterilainen.

No, suurin osa taisi olla copy-pastea jostakin muualta. Onneksi jotakin muuta kuin joku iltäpäivälehden juttu.

Jonas oli jutun mukaan viettänyt lapsensa baptistiyhteisöstä, joka on yleensä tiukempi tulkinnoista kuin kansankirkko.

Mielestäni on vain hyvä asia että kirkkoon sopii monenlaista tulkintaa ja monenlaista ääntä. En viihtyisi missään tiukan autoritäärisessä porukassa, jossa omia mielipiteitä olisi rajoitettu.

• Kössönöm
        luterilainen. kirjoitti:

No, suurin osa taisi olla copy-pastea jostakin muualta. Onneksi jotakin muuta kuin joku iltäpäivälehden juttu.

Jonas oli jutun mukaan viettänyt lapsensa baptistiyhteisöstä, joka on yleensä tiukempi tulkinnoista kuin kansankirkko.

Mielestäni on vain hyvä asia että kirkkoon sopii monenlaista tulkintaa ja monenlaista ääntä. En viihtyisi missään tiukan autoritäärisessä porukassa, jossa omia mielipiteitä olisi rajoitettu.

kirjoitti noin blogissaan. Et ilmeisesti tajunnut, että se oli nimenomaan hänen kirjoituksensa aiheesta Raamatun tulkinta. Ja nimenomaan hänen pohdiskeluaan tulkinnan monimutkaisuudesta.

• luterilainen.
        Kössönöm kirjoitti:

kirjoitti noin blogissaan. Et ilmeisesti tajunnut, että se oli nimenomaan hänen kirjoituksensa aiheesta Raamatun tulkinta. Ja nimenomaan hänen pohdiskeluaan tulkinnan monimutkaisuudesta.

Niin huomasin tosin ja siksi laitoinkin sen copy-paste tekstin...

• cdmvsnsdoöhs

on jo huomattu täällä Suomi24:n palstoilla, että krisselit ovat kovin hanakoita kinastelemaan keskenään siitä kuka on "tosiuskovainen" ja kenen raamatuntulkinta on "Totuus (tm)".

• Kössönöm

jotka väittävät, ettei raamattua voi ymmärtää jos "pyhä henki" ei ohjaa. Mistäs sellaisen löytäisi?

• dffipiä
        Kössönöm kirjoitti:

jotka väittävät, ettei raamattua voi ymmärtää jos "pyhä henki" ei ohjaa. Mistäs sellaisen löytäisi?

se "pyhän hengen" ohjaus tarkoittaa? Sitäkö että raamattua lukiessa pitäisi kaatuilla selälleen kuin Niilo Ylivainion herätyskokouksissa ja puhua kielillä?

• Kössönöm
        dffipiä kirjoitti:

se "pyhän hengen" ohjaus tarkoittaa? Sitäkö että raamattua lukiessa pitäisi kaatuilla selälleen kuin Niilo Ylivainion herätyskokouksissa ja puhua kielillä?

mutta siitä monet uskovaiset puhuvat.

Varsinkin ateismipalstalla monet tulevat saarnaamaan ja sitten kun heiltä kyselee raamatun ristiriidoista, niin he sanovat, ettei sellaisia ole ja ateistit eivät ymmärrä, koska pyhä henki ei heitä johdata. Miksi sitten tulevat sinne saarnaamaan?

• Kössönöm kirjoitti:

Varsinkin ateismipalstalla monet tulevat saarnaamaan ja sitten kun heiltä kyselee raamatun ristiriidoista, niin he sanovat, ettei sellaisia ole ja ateistit eivät ymmärrä, koska pyhä henki ei heitä johdata. Miksi sitten tulevat sinne saarnaamaan?

Itsekin olen todennut, että uskoville ei yleensä kelpaa Raamattu sellaisenaan kirjoitettuna tekstinä, kuten itse olen lukenut sanasta sanaan. Mystinen pyhä henki muuttaa tekstin ihan toiseksi kuin Raamatussa lukee. Aihe tuntuu olevan uskoville vaikea pala, kun ei kommentteja kuulu eikä näy.

Aika paljon on ollut kuitenkin muita tutkimuksia ja päätetelmiä, että koko Jeesusta ei tainnut ollakaan, tai ei ainakaan sellaisena kuin Raamattu esittää. Miten vastataan?

• Kössönöm
        helsinkijokkeri kirjoitti:

Itsekin olen todennut, että uskoville ei yleensä kelpaa Raamattu sellaisenaan kirjoitettuna tekstinä, kuten itse olen lukenut sanasta sanaan. Mystinen pyhä henki muuttaa tekstin ihan toiseksi kuin Raamatussa lukee. Aihe tuntuu olevan uskoville vaikea pala, kun ei kommentteja kuulu eikä näy.

Aika paljon on ollut kuitenkin muita tutkimuksia ja päätetelmiä, että koko Jeesusta ei tainnut ollakaan, tai ei ainakaan sellaisena kuin Raamattu esittää. Miten vastataan?

"Aika paljon on ollut kuitenkin muita tutkimuksia ja päätetelmiä, että koko Jeesusta ei tainnut ollakaan, tai ei ainakaan sellaisena kuin Raamattu esittää. Miten vastataan? "

- Ei hänestä mitään todisteita olekaan. Ainoastaan kirjoituksia, jotka on kirjoitettu oletetun jessen oletetun kuoleman ja yhtä oletetun ylösnousemuksen jälkeen. Pelkkää fiktiota siis.

• Kössönöm kirjoitti:

Gardellin kirja on minulla "työn alla" t.s. luettavana enkä ole vielä voinut muodostaa siitä kuin pintapuolisen käsityksen.
        Osallistun nyt kuitenkin koska tämä keskustelu sattuu olemaan tuore, näillä on paha taipumus vanhentua nopeasti.
        Innostuin kirjasta sanomalehtiartikkelin perusteella, koska huomasin sen käsittelevän teemoja joihin olin aikaisemmin jossakin määrin perehtynyt. Mm. sellaisten kuin Johannes Lehman , Joel Carmichael ja jopa Ernst Renan nimisten miesten kritiikkikirjoista, joissa on teemaa käsitelty samoista lähtökohdista.

Nyt minusta näyttää siltä että Gardell on onnistunut melko perusteellisesti kirjaamaan juuri ne ristiriitaisuudet joita em. herratkin ovat tuoneet esiin kukin omalta kantiltaan.
        G jopa korostaa sitä, että juuri "oma kantti" tulee vääjäämättä mukaan joka tulkinnassa, eikä sillä hyvä, hän jopa edellyttää, että lukija muodostaa myös käsityksensä omalta, [siis lukijan, ei kirjoittajan] kantiltaan.

Tässä tullaankin siihen "pyhän hengen" rooliin asiassa.
        Gardell'han sanoo heti alkajaisiksi olevansa itse uskovainen. Ja vaikka hän loistavan ns. kirjallisen lähdekritiikin keinoin tulee virallisesta poikkeaviin lopputuloksiin esim. Jeesuksen neitseellisen syntymän ja koko niiden alkutapahtumien suhteen mitä Matteuksen ja Luukkaan evankeliumien alkuluvussa kerrotaan, osoittaen kohta kohdalta niiden mahdottomuuden, hän korostaa sitä että se ei hänen uskoonsa vaikuta sitä eikä tätä. Asioilla on hänen mukaansa toinenkin merkitys kuin "historiallinen", nimittäin "mytologinen", s.o. kertomus kuvaa paitsi itse tapahtumia pinnallisen mekaanisesti, myös toisella tasolla, jolloin niiden merkitys nyt vain muodostuu toiseksi. Siitä sitten syntyy se "usko", jonka henki vaikuttaa.

Korostan, että nuo eivät ole minun käsityksiäni, vaan yritin kuvata G:n käsityksiä.

Minä puolestani ymmärrän oikein hyvin että mikä hyvänsä tapahtuma tai vaikka esine voi vaikuttaa paitsi suoranaisesti, per se, myös symbolisesti. Mitäs muuta varten säilyttäisimme kaikenlaista rihkamaa muka muistoesineinä. Mutta en ymmärrä miten niin terävään lähdekritiikkiin kykenevä henkilö kuin G on, ei pysty tekemään sitä loppupäätelmää, että "kaikkivoivan, kaikkitietävän ja kaukaa viisaan" jumalan ns. sana ei mitenkään voisi olla niin täynnä ristiriitoja.
        Odotan jännittyneenä mitä seuraa kun pääsen Paavalin kirjoituksien analyyseihin, sen vanhan riitapukarin pyhyys on ainakin minun silmissä karissut ajat sitten, ja siihen ei itseasiassa tarvittu mitään opastusta, riitti kun luki niitä (toden totta, nyt huomaan että ei niistä ole kovin paljon kritiikkejä kirjoitettukaan, selitysteoksia sitä enemmän).
        Täytyy palata asiaan kunhan olen lukenut tuon Jeesuskirjan läpi. Ja ehkä vielä sen Vanhaatestamenttia käsittelevän jumalakirjan.

• Syndi

Jokainen voi tulkita raamatun satukirjaa miten huvittaa. Onhan kristinuskolla yli 3000 haraa/lahkoa ja kaikki tulkitsevat raamattua omalla tavallaan. HEH HEH HEH ...

• Kössönöm

Ja jokainen heistä uskoo tulkitsevansa oikein. Tästä seuraakin sujuvasti kysymys: miksi kristinuskoa opetetaan koulussa? Mitä tulkintaa siellä opetetaan, vai onko se kustakin opettajasta kiinni?

• y8+87t +t+8yå3byåw57

Kirkko on muuttanut raamatun tulkintaansa useasti. Kirko vastusti aikoinaan orjuuden lakkauttamista ja naisten äänioikeuksia, puhumatta naispappeutta jne. Kohta kirkko siunaa jo homotkin.

• luterilainen.

Koska suomessa on päätetty orjuuden lakkauttamisesta?

• luterilainen. kirjoitti:

Koska suomessa on päätetty orjuuden lakkauttamisesta?

se ei ainakaan tunnu vielä koskevan.

• heliloiva

Kirjain kuolettaa!!! Hönkäys haisee ehkä pahalle,mutta PELASTAA.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2703
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2634
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1782
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1617
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1540
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1470
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1382
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1197
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      29
      1131
    Aihe