Äikkää

Rompix

Olen ollut havaitsevinani uskovaisten välttelevän ison alkukirjaimen käyttöä puhuttaessa Saatanasta, Perkeleestä tai Helvetistä. Oletteko huomanneet saman? Johtuuko se siitä, että he kuvittelevat siten osoittavansa kunnioitusta näitä kohtaan?

Samaa voi joskus huomata myös ateistien kirjoituksista. Esimerkiksi "Jumala" kirjoitetaan pienellä, vaikka puhuttaisiin kristinuskon Jumala-nimisestä jumalasta.

Molemmissa tapauksissa epäselväksi jää, onko virhe huolimattomuutta vai tahallisuutta, mutta joka kerta ainakin minulle nousee epäilys tarkoituksellisuudesta.

11

344

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uskis

Itse olen huomannut ,että uskovaiset ottavat Nimimerkikseen "Jeesus" tai "Jumala" sisältäviä nimimerkkejä.
      - Huvittavaa, kuinka uskovaiset ottavat itselleen Jumalan(sa) nimen ja lausuvat sen lisäksi suotta.

- kysyin kerran miksi, mutta tämä nimimerkki "Jeesus sanoi" ei edes vastannut minulle.
      - Jumalansa tavoin nämä Kristityt aidanseipäät, eivät edes alistu vastaamaan Aloitukseensa vastanneille.

Tämän takia olen alkanut ilmiantaa kaikki uskovaisten jutut poistoon, koska eiväthän ne edes kuulu tälle forumille. Herääkin ajatus, että osaavatko Kristityt aidanseipäät edes lukea juttujaan, koska kaikki jo otsikosta sekä foruminvalinnasa menee pieleen.

Ehdottipa jo yli 10 uskovaista nimimekkiä ,että "Uskonnot ja uskomukset" - palsta olisi lopetettava.

Uskovaisen aivoja on vaikea tutkia, - koska niitä ei ole -

• herttainenhertta

Itse koitan kirjoittaa Jumalan isolla tarkoittaessani kristinuskon Jahvea. Se tuo tosin esiin oman ennakkokäsitysten kangistaman ajatteluni. Vaikka tarkoittaisin oikeastaan jumalia yleisellä tasolla, ajattelen kuitenkin ensisijaisesti kristinuskon Jumalaa. Sitä se valtauskonnon jatkuva läsnäolo teettää.

Selkeintä olisi käyttää monikkoa ja pientä alkukirjainta puhuttaessa jumalista yleensä ja erisnimiä isolla alkukirjaimella puhuttaessa: Jahve, Allah, Brahman, Eros jne. Sillä välttää myös konventioihin kangistumisen.

Luulen, että pienen alkukirjaimen käyttö Saatanan tai Perkeleen kohdalla on vain epätarkkuutta, johon itse kukin välillä syyllistyy. Uskikset kai pitävät Raamattua yleensä suuressakin arvossa, mutta kirjoittavat sen silti usein pienellä. Helvetti kai kuuluukin kirjoittaa pienellä. Sanan Raamatun-lauseet näkee kirjoitettavan monella eri tavalla, enkä osaa sanoa, mikä on oikein.

• Rompix

Eikö Helvetti olekaan paikannimi?

• herttainenhertta
        Rompix kirjoitti:

Eikö Helvetti olekaan paikannimi?

Mordor on paikannimi, ja kirjoitetaan siksi isolla. Se, että helvetti on kuvitteellinen ei siis johda siihen, että se kirjoitetaan pienellä. Ehkä se johtuu siitä, että helvetti ei ole edes kuvitteellinen paikka vaan käsite eivätkä nykypäivän sofistikoituneet teologitkaan enää pidä sitä konkreettisena paikkana.

"Painu Helvettiin!" kuulostaa kieltämättä hieman konkreettisemmalta kuin "Painu helvettiin!"

• readmorethanonebook

Minä kirjoitan jumalat pienellä. Tarkoitan laji-/arvonimeä, en Raamatun jumalaa eli Jumalaa.

• Kirjoitan jumala sanan pienellä koska ymmärrän sen yleisnimeksi. Jeesus taasen on mielestäni erisnimi jonka kirjoitan isolla alkukirjaimella. Mitään provokatiivisia tarkoituksia tällä ei ole.
      Kirjoitus virheitä tietenkin tulee, ehken jopa keskimääräistä enemmän, koska luonnonvalinta ei kohdallani ole johtanut näppäimistön kanssa yhteensopiviin sormiin. Eikä tekstejä tule aina jälkitarkastettua, mikä anteeksi annettakoon..

• Nasse.

aina. Eikö? :D

• Tango_Delirium

Itse ainakin kirjoitan kristinuskon jumala tai vaihtoehtoisesti Jumala, riippuu tilanteesta ja asiayhteydestä. Nimen Jumala kirjoittaminen isolla tuntuu viestivän joillekin uskovaisille, että jotenkin uskoisin siihen Jumalaan tai ainakin kunnioittaisin sitä. Merkillinen ilmiö. Jeesuksen ja Raamatun kirjoitan isolla alkukirjaimella, kuten erisnimet ja teosten nimet yleensäkin.

• ateistix

Tarkoituksellisesti kirjoitan jumalan pienellä, ettei vaan kellekään vilahtaisi mieleen, että uskon sellaisen olemassaoloon. Sitäpaitsi kristinuskossakin on niin monta jumalkäsitettä, ettei niistä ota selvää. On vanhan testamenti ja uuden testamentin jumala, jotka eroavat toisistaan suuresti ja sitten yksi jumalista on pyhä henki ja jopa jeesuskin on ympätty jumalaksi joukkoon. Voisi kai ne isollakin kirjoittaa, mutta kun en halua, eikä tämä ole äidinkielen koe.

• Huomautin kerran kirkko kuulolla-palstalla asiasta jollekin kirkon keskustelijalle. Hän tarjosi mm. teleologista argumenttia suunnitellusta maailmasta ja totesi, että kyllä siksi Jumalan täytyy olla olemassa. Ja sanoi että suurin osa maailman ihmisistä uskoo "jonkinlaisen Jumalan" olemassaoloon, isolla kirjoitettuna. Luulen, että uskoville on vaikea erottaa toisistaan sitä, onko puhe jumalasta yleisesti vai kristinuskon jumalasta, kun he kerran uskovat että se jumala nimenomaan on kristillinen versio.

• Kössönöm

Jos ihmisiltä kysyy täällä päin maailmaa uskokooko hän jumalaan, niin hän ajattelee nimenomaan kristinuskon jumalaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      12
      2373
    2. Jännitän sinua J mies

Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.
      Ikävä
      122
      1237
    3. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1185
    4. Kuinka kauan kesti että ihastuit

Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi
      Ikävä
      51
      1013
    5. Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa

"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli
      Maailman menoa
      242
      1010
    6. Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti

Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk
      Ikävä
      63
      914
    7. Tunneälyä testaamaan!

Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/125
      Lesbot
      3
      806
    8. Vaikutat tosi mielenkiintoiselta ja

paksulta. 😂 m - n
      Ikävä
      84
      786
    9. solmussa solmussa

Tilanne solmussa. Umpisommussa🫢
      Ikävä
      35
      719
    10. Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?

En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?
      Ikävä
      46
      709
    Aihe