Uskonnottomuuden opetuksen tilanne uskonnon opetuksessa

Humanistisesti

Kysymys kuuluu, miten uskonnon opetuksessa perehdytetään suomalaiseen katsomusperinteeseen uskonnottomuuden osalta. Entä ”uskonnonvapaus” ja omantunnon vapaus, joille pohjan antaa Perustuslain 11 § ”Uskonnon ja omantunnon vapaus”?

Alla opetussuunnitelman perusteet, joissa on paljonkin parannettavaa. Mutta toteutetaanko edes sitä mitä OPS edellyttää uskonnottomuudesta? Ainakin oppikirjoja tarkstelemalla ei toteuteta. Oppikirjoissa uskonnottomuus on laiminlyöty.

Opettaja voisi parantaa opetuksessaan tilannetta esimerkiksi pyytämällä uskonnottomien järjestöjen (Vapaa-ajattelijain liiton, Humanistiliiton ym.) edurajaa kertomaan uskonnottomuudesta. Kirjahan ei ole opetussuunnitelma, ja kirjan puutteita voi paikata omalla opetuksella sekä tosiaan avaamaan ikkunoita hippaleen muuallekin kuin kirkonmäelle

"PERUSOPETUKSEN OPETUSSUUNNITELMAN PERUSTEET 2004
7.11 Uskonto
KAIKKI USKONTOSIDONNAISET RYHMÄT
Opetuksen tavoite on uskonnollinen ja katsomuksellinen yleissivistys.
Opetuksen tavoitteena on
perehdyttää omaan uskontoon
perehdyttää suomalaiseen katsomusperinteeseen
tutustuttaa muihin uskontoihin

EVANKELISLUTERILAINEN USKONTO
VUOSILUOKAT 1−5
Evankelisluterilaisen uskonnon opetuksen ydintehtävänä vuosiluokilla 1−5 on aineksien tarjoaminen oppilaan maailmankatsomuksen rakentumiseksi.
TAVOITTEET
Oppilas
tutustuu muihin kristillisiin kirkkoihin ja ympäröiviin uskonnollisiin ja ei-uskonnollisiin katsomuksiin
VUOSILUOKAT 6−9
Näin tuetaan oppilaan oman maailmankatsomuksen ja eettisen näkemyksen rakentumista.
TAVOITTEET
Oppilas
tiedostaa maailmankatsomuksensa rakentumiseen vaikuttavia tekijöitä
osaa kunnioittaa eri tavoin uskovia ja ajattelevia ihmisiä
KESKEISET SISÄLLÖT
Suomalainen katsomusperinne
yleiskuva Suomen uskontotilanteesta, erityisesti luterilainen kirkko ja ortodoksinen kirkko sekä muita kristillisiä kirkkoja ja yhteisöjä, muita uskontoja ja uskonnottomuus
uskonnonvapaus"

10

407

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • et-opelta

      Yhtäältä monilla uskonnon opettajilla (ja papeilla) on tapana sanoa, että "ateismi on myös uskonto" tai "uskonnotomatkin uskovat johonkin", mutta sitten tosaalta he eivät ole valmiita uskonnon opetuksen yhteydessä opettmaan ateismista ja uskonnottomuudesta.

    • Humanistisesti

      Hei,
      onko tästä kokemuksia uskonnon opettajilla, tai edes ET:n opettajilla? Entä oppilailla? Siis tästä:
      "Opettaja voisi parantaa opetuksessaan tilannetta esimerkiksi pyytämällä uskonnottomien järjestöjen (Vapaa-ajattelijain liiton, Humanistiliiton ym.) edurajaa kertomaan uskonnottomuudesta."
      http://www.vapaa-ajattelijat.fi/jasenyhdistykset

    • Humanistisest

      Huhuu, terveisiä kesälomalaiselta! :-) - Eli tunnolliset uskonnonopetajat varmaan vilkaisevat tätä ennen kuin aloittavat syksyn työn...

    • Humanistisest

      Hei, vaikka uskonnonopetuksen yleensä ja evankelisluterilaisen ”oman uskonnon” opetuksen opetussuunnitelma on varsin huono, sieltä voidaan kuitenkin kovalla työllä poimia kohtia, jotka näyttäisivät velvoittavan myös uskonnottomuuden opettamiseen (uskonnoton ajattelu, etiikka, identiteetti ja tapakulttuuri Suomessa). Hyvä tapa esitellä näitä asioita voisi olla ”aidon” uskonnottoman vierailijan kutsuminen kouluun - siis myös uskonnon tunnille.

      Luonnollisesti myös elämänkatsomustiedon opetukseen voisi liittyä uskonnottoman katsomusryhmän edustajien vierailu. Tällä viestillä haluan nostaa esiin, että OPS:n tarkan luennan valossa myös uskonnon opetuksessa olevien pitäisi saada jonkinlainen käsitys uskonnottomuudsta Suomessa.

      Mikäli teillä on kokemuksia uskonnottomien kouluvierailuista, olisi hyvä saada niitä tietoa. Ja tietoa edustajien kutsumisesta voi saada esim. http://www.vapaa-ajattelijat.fi/jasenyhdistykset


      Alla parhaimmat poiminna Perusopetuksen perusteista uskonnon kohdalla.
      - ”…valmiutta kohdata muita uskontoja ja katsomuksia, etenkin suomalaisessa yhteiskunnassa vaikuttavia katsomusperinteitä”
      - ”Opetuksen tavoite on uskonnollinen ja katsomuksellinen yleissivistys”
      - ”perehdyttää suomalaiseen katsomusperinteeseen”
      - ”suvaitsevaisuus, alustava tutustuminen niihin kirkkoihin, uskontoihin ja vähemmistöihin, jotka liittyvät oppilaiden elämään”
      - ”yleiskuva Suomen uskontotilanteesta, erityisesti luterilainen kirkko ja ortodoksinen kirkko sekä muita kristillisiä kirkkoja ja yhteisöjä, muita uskontoja ja uskonnottomuus”


      Alla pidemmät tekstinosat, joista nuo poiminnot ovat. Mainittakoon, että koko ops uskonnon osalta on paljon yksipuolisempi ja tunnustuksellisempi kuin nuo parhaat osat; http://www.oph.fi/saadokset_ja_ohjeet/opetussuunnitelmien_ja_tutkintojen_perusteet/perusopetus

      7.11 Uskonto
      KAIKKI USKONTOSIDONNAISET RYHMÄT

      ” Uskonnon opetuksessa tarkastellaan elämän uskonnollista ja eettistä ulottuvuutta oppilaan oman kasvun näkökulmasta sekä laajempana yhteiskunnallisena ilmiönä. Uskontoa käsitellään yhtenä inhimillisen kulttuurin vaikuttavana pohjavirtana. Uskonnon opetuksessa korostetaan oman uskonnon tuntemista sekä valmiutta kohdata muita uskontoja ja katsomuksia, etenkin suomalaisessa yhteiskunnassa vaikuttavia katsomusperinteitä.
      Uskonnon opetuksen tehtävänä on tarjota oppilaalle tietoja, taitoja ja kokemuksia, joista hän saa aineksia identiteetin ja maailmankatsomuksen rakentamiseen. Opetus antaa valmiuksia kohdata uskonnollinen ja eettinen ulottuvuus omassa ja yhteisön elämässä. Opetuksen tavoite on uskonnollinen ja katsomuksellinen yleissivistys.

      Opetuksen tavoitteena on
      • perehdyttää omaan uskontoon
      • perehdyttää suomalaiseen katsomusperinteeseen • tutustuttaa muihin uskontoihin • auttaa ymmärtämään uskontojen kulttuurista ja inhimillistä merkitystä
      • kasvattaa eettisyyteen ja auttaa ymmärtämään uskonnon eettistä ulottuvuutta.”


      VUOSILUOKAT 1−5
      KESKEISET SISÄLLÖT Luottamus ja turvallisuus
      • oppilaiden kokemuksista ja elämäntilanteista nousevia elämään ja kuolemaan liittyviä asioita • Jumala Isänä ja Luojana, Herran siunaus sekä Jeesuksen opetukset Jumalan huolenpidosta

      Arvokas ja ainutlaatuinen elämä
      • minun juureni; perheen ja suvun arvoja ja perinteitä
      • toisen ihmisen ja luonnon kunnioitus, valintojen tekeminen ja vastuullisuus
      • teemaan liittyviä Raamatun kertomuksia
      • suvaitsevaisuus, alustava tutustuminen niihin kirkkoihin, uskontoihin ja vähemmistöihin, jotka liittyvät oppilaiden elämään


      VUOSILUOKAT 6−9

      KESKEISET SISÄLLÖT Suomalainen katsomusperinne
      • yleiskuva Suomen uskontotilanteesta, erityisesti luterilainen kirkko ja ortodoksinen kirkko sekä muita kristillisiä kirkkoja ja yhteisöjä, muita uskontoja ja uskonnottomuus
      • uskonnonvapaus
      • luterilaisen kirkon jäsenyys ja toiminta sekä kristillinen virsi- ja muu musiikkiperinne
      • suomalaiset muinaisuskot, katolinen keskiaika, uskonpuhdistus ja sen jälkeinen aika

    • et-opelta
    • Kyselijältä

      Miksi kukaan uskonnon opettaja ei kommentoi? Entä millaisia kokemuksia uskonnottomuuden käsittelystä uskonnon tunneista olisi peruskoulun tai lukion oppilaana?

    • opi opettamaan lapsi

      Miksi kouluissa pitää olla uskonnonoppitunteja? Eikö riitä yleiskatsaus eri uskontoihin ja niihin sisältyviin eettisiin katsomuksiin?
      Miksi lapsen vanhemmat eivät vie lastaan oman seurakuntansa opetustilaisuuksiin?
      Miks esm.i luterilainen kirkko ei anna lapsille kristillistä kasvatusta heti ekaluokalta lähtie?
      Kirkkohistoria kuuluu kyllä Suomen historiaan siinä missä kuninkaiden vaihtuminen ja sotiminenkin Ruotsi-Suomessa tapahtui tuhat vuotta sitten.
      Opettakaa vanhemmat itse lapsianne omissa uskonasioissanne. Tulee taatusti oikea usko lapsosillenne!
      Uskonto ei ole yhteiskunnan vastuualuetta kouluissa!

    • Humanistisest

      Uskonnon opetus on teoriassa tunnustuksetonta, mutta silti jostain syytä koulut järjestävät myös suoranaista uskonnon harjoittamista, tunnustuksellisia uskonnollisia tilaisuuksia, kuten jumalanpalvelukset sekä uskonnolliset päivänavaukset. Tuollaisten perinteiden olisi aika väistyä, koska julkisten palvelujen tulisi kohdella kaikki katsomuksia tasapuolisesti ja ihmisiä yhdenvertaisesti myös uskonnon tai vakaumuksen osalta.

      • Humanistisest

        Kenenkään ei ole pakko osallistua uskonnon harjoittamiseen, mutta jostain syytä osa kouluista ja rehtoreista on ottanut ikään kuin oletusarvoksi, että kaikki osallistuvat, paitsi ne, jo erikseen ilmoittavat että lapsi ei osallistu. Eikö pitäisi olla päin vastoin: erikseen ilmoittautuvat ne, jotka haluavat lapselleen uskonnollisen lisäpalvelun, mutta oletusarvona on koulun lainkin mukaan katsomuksellisesti tunnustukseton toiminta. Koulussahan pitää aina olla muuta, normaalia ohjelmaa silloin kun on uskonnon harjoittamista.


    • Et-opelta

      Aivan, kirkkoon kuulumattomien vanhempien velvollisuuksiin ei pitäisi kuulua ilmoittaa, että lapsi ei osallistu kirkon jumalanpalveluksiin ja muihin selvästi uskonnollisiin tilaisuuksiin. (Yhteinen joulu- ja kevätjuhla on eri asia.)
      Koulussa pitää aina olla opetussuunnitleman mukaista ohjelmaa, joka ei ole uskonnon harjoittamista. Kirkkoon kuulumattomien perheiden lasten tulisi olettaa osallistuvan ensisijaisesti siihen.
      Ja muutenkin: uskonnon harjoittaminen ei kuulu koulun tehtäviin. Jos sitä silti puuhataan, se on luonteeltaan jonkinlaista lisäpalvelua, ei mitään oletusarvoista toimintaa kenellekään. Jon poikkeuksellista ohjelmaa on esim. ennen juhlapäiviä, myös uskonnottoman ohjelman tulee olla juhlavaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3680
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      72
      1934
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      542
      1588
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      81
      1224
    5. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      66
      1042
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

      on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      988
    7. Hyödyt Suomelle???

      Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      888
    8. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      853
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

      Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      844
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

      Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      778
    Aihe