Uskonnottomuuden opetuksen tilanne uskonnon opetuksessa

Humanistisesti

Kysymys kuuluu, miten uskonnon opetuksessa perehdytetään suomalaiseen katsomusperinteeseen uskonnottomuuden osalta. Entä ”uskonnonvapaus” ja omantunnon vapaus, joille pohjan antaa Perustuslain 11 § ”Uskonnon ja omantunnon vapaus”?

Alla opetussuunnitelman perusteet, joissa on paljonkin parannettavaa. Mutta toteutetaanko edes sitä mitä OPS edellyttää uskonnottomuudesta? Ainakin oppikirjoja tarkstelemalla ei toteuteta. Oppikirjoissa uskonnottomuus on laiminlyöty.

Opettaja voisi parantaa opetuksessaan tilannetta esimerkiksi pyytämällä uskonnottomien järjestöjen (Vapaa-ajattelijain liiton, Humanistiliiton ym.) edurajaa kertomaan uskonnottomuudesta. Kirjahan ei ole opetussuunnitelma, ja kirjan puutteita voi paikata omalla opetuksella sekä tosiaan avaamaan ikkunoita hippaleen muuallekin kuin kirkonmäelle

"PERUSOPETUKSEN OPETUSSUUNNITELMAN PERUSTEET 2004
7.11 Uskonto
KAIKKI USKONTOSIDONNAISET RYHMÄT
Opetuksen tavoite on uskonnollinen ja katsomuksellinen yleissivistys.
Opetuksen tavoitteena on
perehdyttää omaan uskontoon
perehdyttää suomalaiseen katsomusperinteeseen
tutustuttaa muihin uskontoihin

EVANKELISLUTERILAINEN USKONTO
VUOSILUOKAT 1−5
Evankelisluterilaisen uskonnon opetuksen ydintehtävänä vuosiluokilla 1−5 on aineksien tarjoaminen oppilaan maailmankatsomuksen rakentumiseksi.
TAVOITTEET
Oppilas
tutustuu muihin kristillisiin kirkkoihin ja ympäröiviin uskonnollisiin ja ei-uskonnollisiin katsomuksiin
VUOSILUOKAT 6−9
Näin tuetaan oppilaan oman maailmankatsomuksen ja eettisen näkemyksen rakentumista.
TAVOITTEET
Oppilas
tiedostaa maailmankatsomuksensa rakentumiseen vaikuttavia tekijöitä
osaa kunnioittaa eri tavoin uskovia ja ajattelevia ihmisiä
KESKEISET SISÄLLÖT
Suomalainen katsomusperinne
yleiskuva Suomen uskontotilanteesta, erityisesti luterilainen kirkko ja ortodoksinen kirkko sekä muita kristillisiä kirkkoja ja yhteisöjä, muita uskontoja ja uskonnottomuus
uskonnonvapaus"

10

425

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • et-opelta

      Yhtäältä monilla uskonnon opettajilla (ja papeilla) on tapana sanoa, että "ateismi on myös uskonto" tai "uskonnotomatkin uskovat johonkin", mutta sitten tosaalta he eivät ole valmiita uskonnon opetuksen yhteydessä opettmaan ateismista ja uskonnottomuudesta.

    • Humanistisesti

      Hei,
      onko tästä kokemuksia uskonnon opettajilla, tai edes ET:n opettajilla? Entä oppilailla? Siis tästä:
      "Opettaja voisi parantaa opetuksessaan tilannetta esimerkiksi pyytämällä uskonnottomien järjestöjen (Vapaa-ajattelijain liiton, Humanistiliiton ym.) edurajaa kertomaan uskonnottomuudesta."
      http://www.vapaa-ajattelijat.fi/jasenyhdistykset

    • Humanistisest

      Huhuu, terveisiä kesälomalaiselta! :-) - Eli tunnolliset uskonnonopetajat varmaan vilkaisevat tätä ennen kuin aloittavat syksyn työn...

    • Humanistisest

      Hei, vaikka uskonnonopetuksen yleensä ja evankelisluterilaisen ”oman uskonnon” opetuksen opetussuunnitelma on varsin huono, sieltä voidaan kuitenkin kovalla työllä poimia kohtia, jotka näyttäisivät velvoittavan myös uskonnottomuuden opettamiseen (uskonnoton ajattelu, etiikka, identiteetti ja tapakulttuuri Suomessa). Hyvä tapa esitellä näitä asioita voisi olla ”aidon” uskonnottoman vierailijan kutsuminen kouluun - siis myös uskonnon tunnille.

      Luonnollisesti myös elämänkatsomustiedon opetukseen voisi liittyä uskonnottoman katsomusryhmän edustajien vierailu. Tällä viestillä haluan nostaa esiin, että OPS:n tarkan luennan valossa myös uskonnon opetuksessa olevien pitäisi saada jonkinlainen käsitys uskonnottomuudsta Suomessa.

      Mikäli teillä on kokemuksia uskonnottomien kouluvierailuista, olisi hyvä saada niitä tietoa. Ja tietoa edustajien kutsumisesta voi saada esim. http://www.vapaa-ajattelijat.fi/jasenyhdistykset


      Alla parhaimmat poiminna Perusopetuksen perusteista uskonnon kohdalla.
      - ”…valmiutta kohdata muita uskontoja ja katsomuksia, etenkin suomalaisessa yhteiskunnassa vaikuttavia katsomusperinteitä”
      - ”Opetuksen tavoite on uskonnollinen ja katsomuksellinen yleissivistys”
      - ”perehdyttää suomalaiseen katsomusperinteeseen”
      - ”suvaitsevaisuus, alustava tutustuminen niihin kirkkoihin, uskontoihin ja vähemmistöihin, jotka liittyvät oppilaiden elämään”
      - ”yleiskuva Suomen uskontotilanteesta, erityisesti luterilainen kirkko ja ortodoksinen kirkko sekä muita kristillisiä kirkkoja ja yhteisöjä, muita uskontoja ja uskonnottomuus”


      Alla pidemmät tekstinosat, joista nuo poiminnot ovat. Mainittakoon, että koko ops uskonnon osalta on paljon yksipuolisempi ja tunnustuksellisempi kuin nuo parhaat osat; http://www.oph.fi/saadokset_ja_ohjeet/opetussuunnitelmien_ja_tutkintojen_perusteet/perusopetus

      7.11 Uskonto
      KAIKKI USKONTOSIDONNAISET RYHMÄT

      ” Uskonnon opetuksessa tarkastellaan elämän uskonnollista ja eettistä ulottuvuutta oppilaan oman kasvun näkökulmasta sekä laajempana yhteiskunnallisena ilmiönä. Uskontoa käsitellään yhtenä inhimillisen kulttuurin vaikuttavana pohjavirtana. Uskonnon opetuksessa korostetaan oman uskonnon tuntemista sekä valmiutta kohdata muita uskontoja ja katsomuksia, etenkin suomalaisessa yhteiskunnassa vaikuttavia katsomusperinteitä.
      Uskonnon opetuksen tehtävänä on tarjota oppilaalle tietoja, taitoja ja kokemuksia, joista hän saa aineksia identiteetin ja maailmankatsomuksen rakentamiseen. Opetus antaa valmiuksia kohdata uskonnollinen ja eettinen ulottuvuus omassa ja yhteisön elämässä. Opetuksen tavoite on uskonnollinen ja katsomuksellinen yleissivistys.

      Opetuksen tavoitteena on
      • perehdyttää omaan uskontoon
      • perehdyttää suomalaiseen katsomusperinteeseen • tutustuttaa muihin uskontoihin • auttaa ymmärtämään uskontojen kulttuurista ja inhimillistä merkitystä
      • kasvattaa eettisyyteen ja auttaa ymmärtämään uskonnon eettistä ulottuvuutta.”


      VUOSILUOKAT 1−5
      KESKEISET SISÄLLÖT Luottamus ja turvallisuus
      • oppilaiden kokemuksista ja elämäntilanteista nousevia elämään ja kuolemaan liittyviä asioita • Jumala Isänä ja Luojana, Herran siunaus sekä Jeesuksen opetukset Jumalan huolenpidosta

      Arvokas ja ainutlaatuinen elämä
      • minun juureni; perheen ja suvun arvoja ja perinteitä
      • toisen ihmisen ja luonnon kunnioitus, valintojen tekeminen ja vastuullisuus
      • teemaan liittyviä Raamatun kertomuksia
      • suvaitsevaisuus, alustava tutustuminen niihin kirkkoihin, uskontoihin ja vähemmistöihin, jotka liittyvät oppilaiden elämään


      VUOSILUOKAT 6−9

      KESKEISET SISÄLLÖT Suomalainen katsomusperinne
      • yleiskuva Suomen uskontotilanteesta, erityisesti luterilainen kirkko ja ortodoksinen kirkko sekä muita kristillisiä kirkkoja ja yhteisöjä, muita uskontoja ja uskonnottomuus
      • uskonnonvapaus
      • luterilaisen kirkon jäsenyys ja toiminta sekä kristillinen virsi- ja muu musiikkiperinne
      • suomalaiset muinaisuskot, katolinen keskiaika, uskonpuhdistus ja sen jälkeinen aika

    • et-opelta
    • Kyselijältä

      Miksi kukaan uskonnon opettaja ei kommentoi? Entä millaisia kokemuksia uskonnottomuuden käsittelystä uskonnon tunneista olisi peruskoulun tai lukion oppilaana?

    • opi opettamaan lapsi

      Miksi kouluissa pitää olla uskonnonoppitunteja? Eikö riitä yleiskatsaus eri uskontoihin ja niihin sisältyviin eettisiin katsomuksiin?
      Miksi lapsen vanhemmat eivät vie lastaan oman seurakuntansa opetustilaisuuksiin?
      Miks esm.i luterilainen kirkko ei anna lapsille kristillistä kasvatusta heti ekaluokalta lähtie?
      Kirkkohistoria kuuluu kyllä Suomen historiaan siinä missä kuninkaiden vaihtuminen ja sotiminenkin Ruotsi-Suomessa tapahtui tuhat vuotta sitten.
      Opettakaa vanhemmat itse lapsianne omissa uskonasioissanne. Tulee taatusti oikea usko lapsosillenne!
      Uskonto ei ole yhteiskunnan vastuualuetta kouluissa!

    • Humanistisest

      Uskonnon opetus on teoriassa tunnustuksetonta, mutta silti jostain syytä koulut järjestävät myös suoranaista uskonnon harjoittamista, tunnustuksellisia uskonnollisia tilaisuuksia, kuten jumalanpalvelukset sekä uskonnolliset päivänavaukset. Tuollaisten perinteiden olisi aika väistyä, koska julkisten palvelujen tulisi kohdella kaikki katsomuksia tasapuolisesti ja ihmisiä yhdenvertaisesti myös uskonnon tai vakaumuksen osalta.

      • Humanistisest

        Kenenkään ei ole pakko osallistua uskonnon harjoittamiseen, mutta jostain syytä osa kouluista ja rehtoreista on ottanut ikään kuin oletusarvoksi, että kaikki osallistuvat, paitsi ne, jo erikseen ilmoittavat että lapsi ei osallistu. Eikö pitäisi olla päin vastoin: erikseen ilmoittautuvat ne, jotka haluavat lapselleen uskonnollisen lisäpalvelun, mutta oletusarvona on koulun lainkin mukaan katsomuksellisesti tunnustukseton toiminta. Koulussahan pitää aina olla muuta, normaalia ohjelmaa silloin kun on uskonnon harjoittamista.


    • Et-opelta

      Aivan, kirkkoon kuulumattomien vanhempien velvollisuuksiin ei pitäisi kuulua ilmoittaa, että lapsi ei osallistu kirkon jumalanpalveluksiin ja muihin selvästi uskonnollisiin tilaisuuksiin. (Yhteinen joulu- ja kevätjuhla on eri asia.)
      Koulussa pitää aina olla opetussuunnitleman mukaista ohjelmaa, joka ei ole uskonnon harjoittamista. Kirkkoon kuulumattomien perheiden lasten tulisi olettaa osallistuvan ensisijaisesti siihen.
      Ja muutenkin: uskonnon harjoittaminen ei kuulu koulun tehtäviin. Jos sitä silti puuhataan, se on luonteeltaan jonkinlaista lisäpalvelua, ei mitään oletusarvoista toimintaa kenellekään. Jon poikkeuksellista ohjelmaa on esim. ennen juhlapäiviä, myös uskonnottoman ohjelman tulee olla juhlavaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

      Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      107
      4957
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

      Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      428
      1579
    3. Missä mustasusi on?

      Suden aloituksia ei ole näkynyt moneen päivään.
      Ikävä
      192
      1146
    4. Pakko kertoa mies

      Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      111
      1123
    5. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

      Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      18
      1044
    6. Sinä vain tulit elämääni

      Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      86
      1020
    7. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

      Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      47
      931
    8. Miten koskettaisit häntä?

      Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      64
      931
    9. Mitä ajattelet

      Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      64
      886
    10. Onko se niin

      Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta
      Ikävä
      64
      826
    Aihe