Olisiko vinkkejä valintakokeiden ryhmäkeskusteluun?

Tuleva sh.

Olin hoitotyön valintakokeissa ja ryhmäkeskustelutilanne meni minulta todella huonosti. Sain siitä tulokseksi 2, eli keskitasoa heikompi suoritus.
Ymmärrän tämän, koska olen todella ujo ja jännitin tilanteessa liikaa. Ryhmässä oli kolme puheliasta tyttöä, joilta oli vaikea saada suunvuoroa. Luulisin, että me kaikki enemmän tuppisuiksi jääneet saimme huonomman tuloksen kuin nämä puheliaat.

Miten kannattaisi tälläisessa tilanteessa toimia, kun ei haluaisi puhua päälle, mutta ei ehdi kuin saamaan suun auki kun joku puheliaammista jo ehtii ääneen? Ei taida olla suotavaa tokaista, että "anteeksi, saisinko minä sanoa nyt tähän väliin?" Voiko tässä tapauksessa tuppisuuksi jääminen ja hymähtely olla osoitus siitä, että osaa toimia sosiaalisissa tilanteissa? Kaikkihan eivät kuitenkaan voi puhua yhtä aikaa ja jos ei saa puheenvuoroa, niin ainakin osoittaisi, että kuuntelee muita ja ei yritä puhua päälle?

Minulla meni liikaa siihen miettimiseen että kunhan saisin jotain sanottua, joten sanoin kommenttini vähän myöhässä johonkin väliin. Kuulostin varmaan töksäyttelijältä, joka sanoi kommenttinsa väärässä paikkaa. Yhden kerran puhuin vahingossa toisen hiljaisemman päälle, kun luulin että hän oli jo lopettanut ja minulla oli kiire sanoa sanottavani. En tajunnut edes pyytää anteeksi ja uskoisin, että tässä tuli mun suurin moka, joka sai minut näyttämään sosiaalisesti taitamattomalta.

Mitä tälläisissa ryhmäkeskustelutilanteissa katsotaan? Millaisiin asioihin olis hyvä kiinnittää huomiota? Millaisia vinkkejä teillä on?

11

2022

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ahooja

      Hei,
      Päällepäsmärit huomataan heti ja ne ei todellakaan ole missään kouluissa edukseen. Epäkohteliaisuus on pahinta noissa tilanteissa, ei hiljaisuus.

      Vinkkejä:
      -Yritä aloittaa keskustelu. Siitä saa usein plussaa
      -Uskalla olla tarvittaessa erimieltä. Perustele hyvin ja puhu kohteliaasti.
      -Älä puhu faktoja jos ne ei ole niitä. Voit hyvin aloittaa "mielestäni", "itse olen huomannut" jne.
      -Ole iloinen ja positiivinen
      -Anna tilaa mutta pyri myös kommentoimaan itsekin asioita
      - Jos on joku todella paha päällepäsmäri, sano että "anteeksi mutta saanko kertoa loppuun asiani" tai -"Minulta jäi vielä kesken puheenvuoroni"
      -Helposti näissä keskusteluissa asia menee sivuraiteille, pidä sinä huolta siitä että puhutaan aiheesta joka on määrätty.

      Eiköhän noilla pärjää. :)

    • Anny1

      Jos et meinaa muuten saada puheenvuoroa, viittaa. Se tehoaa aina. Siinä tilanteessa, se mitä sanot kuunnellaan varmasti kunnolla ilman keskeytyksiä. Taisin käyttää sitä omassa pääsykokeessani ja jouduin käyttämään usein opiskeluaikoina. Se on voimakasta viestintää.

    • Reipas!

      Jos olet noin ujo, ettet saa suutasi auki edes muutaman ihmisen ryhmäkeskustelussa, niin miten ihmeessä voisit olla työssä, jossa joudut puhumaan ihmisille? Tuskin opiskelustasikaan tulee mitään, jos et pysty kommunikoimaan ryhmätyötilanteissa. Neuvonkin sinua unohtamaan opiskelut ja ryhtymään vaikka siivoojaksi. Niitä aina tarvitaan. Jätetään ne sosiaalisuutta vaativat alat reippaille, virkeille ja puheliaille ihmisille. Tuppisuille sopii paremmin ihan muut hommat. Toivottavasti en koskaan joudu kohtaamaan ujoa sairaanhoitajaa, joka ei saa sanotuksi mitään, kunhan vain möllöttää ja katselee kenkiään.
      Itse saan suuni auki ja olen reipas ja pääsen sen ansiosta varmasti pitkälle, toisin kuin sinä. ;)

      • hoithoithoialaa

        millaisia aiheita näissä ryhmäkeskusteluissa on?
        ja voiko pääsykokeissä valehdella ettei ole ennen ollut opiskelemassa koska se tuo vain miinuspisteitä jos on ollu opiskelemassa eri alaa "miksi valitsit tuon alan, etkä hoitoalaa, etkö olekkaan tarpeeksi motivoitunut juuri hoitoalaan" tuli mulle viimeksi psykologin suusta :s


      • Tuleva sh
        hoithoithoialaa kirjoitti:

        millaisia aiheita näissä ryhmäkeskusteluissa on?
        ja voiko pääsykokeissä valehdella ettei ole ennen ollut opiskelemassa koska se tuo vain miinuspisteitä jos on ollu opiskelemassa eri alaa "miksi valitsit tuon alan, etkä hoitoalaa, etkö olekkaan tarpeeksi motivoitunut juuri hoitoalaan" tuli mulle viimeksi psykologin suusta :s

        Ainakin meillä oli joku nuorten alkoholinkäyttö muistaakseni. Ja voi kai siellä valehdella, mutta saa sitten miettiä aika hyvän selityksen, että mitä on tehnyt sinä aikana. Toisaalta en kyllä näe siihen mitään syytä, koska ei siitä tule miinusta, paitsi jos sille psykologille sanoo jotain tyyliin "uaaaa ennyoikeintiiä". Itsekin on muita opintoja taustalla ja hyvin pääsin sisään.

        Epäilisin kyllä, että jos ei siitä puhu mitään, psykologi keksii sitten vaan siihen tilalle jonkun yhtä "vaikean" kysymyksen, koska se näyttää olevan enempi sääntö kuin poikkeus, että siellä kysytään jotain tuon tyyppistä (esim. joiltakin että kun nyt on noin nuoria lapsia, niin eikö olisi parempi, että olisit niitä vielä kotona hoitamassa). Siinä vaan katsotaan miten reagoi, koska jos tuollaisen kysymyksen edessä menee ihan lukkoon, niin ei välttämättä ole kaikista sopivin edes hoitoalalle.


      • Ei vain puheliaisuus

        Toivottavasti kohtaat hoitajan, joka osaa myös kuunnella... Totta puhuen, en ole koskaan ymmärtänyt sitä, että hoitoalalla aina korostetaan hoitajan sosiaalisuutta/sosiaalisia taitoja pelkkänä puheliaisuutena, kun se on paljon muutakin. Ja ujouskin on useimmiten asia, joka poistuu iän ja elämänkokemuksen myötä.


      • P114
        Ei vain puheliaisuus kirjoitti:

        Toivottavasti kohtaat hoitajan, joka osaa myös kuunnella... Totta puhuen, en ole koskaan ymmärtänyt sitä, että hoitoalalla aina korostetaan hoitajan sosiaalisuutta/sosiaalisia taitoja pelkkänä puheliaisuutena, kun se on paljon muutakin. Ja ujouskin on useimmiten asia, joka poistuu iän ja elämänkokemuksen myötä.

        Niinpä! RyhmäKESKUSTELUISSA meidän ujojen ja hitaasti lämpenevien tarkkailijoiden on vaikea loistaa, kun taas kovin puheliaat ja hyvät puheenlahjat omaavat pärjäävät hyvin, koska onnistuvat vakuuttamaan helposti siinä 5-10 minuutin aikana. Kun välttämättä ne puheliaat eivät ole sen parempia kuuntelijoita tai toisten huomioon ottajia kuin me hiljaisetkaan. Yksilöstä riippuen jopa meillä ujoilla ihmisillä voi olla joitain vahvuuksia, joita ei kaikilla suulaammilla ole. Meitä ujoja syrjitään liikaa ja aivan liian usein on voimassa käsitys, että puhelias ihminen=hyvät sosiaaliset taidot omaava ihminen.


      • Shoooor
        P114 kirjoitti:

        Niinpä! RyhmäKESKUSTELUISSA meidän ujojen ja hitaasti lämpenevien tarkkailijoiden on vaikea loistaa, kun taas kovin puheliaat ja hyvät puheenlahjat omaavat pärjäävät hyvin, koska onnistuvat vakuuttamaan helposti siinä 5-10 minuutin aikana. Kun välttämättä ne puheliaat eivät ole sen parempia kuuntelijoita tai toisten huomioon ottajia kuin me hiljaisetkaan. Yksilöstä riippuen jopa meillä ujoilla ihmisillä voi olla joitain vahvuuksia, joita ei kaikilla suulaammilla ole. Meitä ujoja syrjitään liikaa ja aivan liian usein on voimassa käsitys, että puhelias ihminen=hyvät sosiaaliset taidot omaava ihminen.

        Jep, itse näkisin, että kaikista parhaat pisteet tulisi antaa ihmisille, jotka huomaavat, että joku ei saa suunvuoroa ja ottavat tämän huomioon esim. suoraan kysymällä kyseiseltä henkilöltä tämän mielipidettä, jotta nämä räpättäjät joutuvat joutuvat antamaan vähän tilaa. Onhan se ihan selvä, että sairaanhoitajanakin pitää pystyä antamaan potilaalle tilaa kertoa, mitä on mielen päällä, koska jos hoitaja vaan kokoajan itse höpisee jotain, tulee potilaalle äkkiä sellainen olo, että hoitajaa kiinnostavat vain omat jutut.


      • Milaaaaa

        Reipas-nimim, veikkaampas että moni jännittää lähinnä kyseistä koetilannetta, sillä jokainen haluaa sen varmasti menevän mahdollisimman putkeen( josta kyseiset paineet syntyvät), eikä välttämättä olisi yhtä ujona tositilanteessa potilaan kanssa. Tämä koetilannehhan ei kumminkaam aivan vastaa tositilannetta...;)


      • Jemmafiksu

        Olipa reippaalla tyhmääkin tyhmempi vastaus. Ihmiset ovat erilaisia persoonalta ja osa haluaa käyttäytyä kohteliaasti. Olen huomannut työpaikallani että yleensä nämä hiljaisimmat ihmiset ovat analyyttisempiä ja fiksumpia, sekä osaavat perustella sanomisensa. Moni sanoo mitä sylki suuhun tuo ilman mitään arvokasta sisältöä.


    • sosiaalisuudest

      Tosiaan puheliaisuus ei ole sama kuin sosiaalisuus. Ryhmäkeskustelussa sosiaalisesti taitava ottaa muut huomioon monella tavalla ja voi kannustaa muita.

      Sosiaalisesti taitava on empaattinen, ei korosta ja tehosta itseään tarpeettomasti ja toisaalta ottaa helposti puheenvuoronsa, säilyttää sen ja luovuttaa edelleen toiselle. Sosiaalisesti taitava pyrkii vuorovaikutukseen, ei itsensä tyrkyttämiseen.

      Hoitotyöläisen pitää pystyä kommunikoimaan hoidettavan kanssa mutta myös työryhmän jäsenten kanssa. Tarvittavaan sosiaalisuuteen kuuluu kyky kuulla ja kuunnella sekä kyky saada oma viestinsä perille. Sosiaalisuuteen kuuluu myös oikeanlainen muu käytös ja tavat.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1739
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1654
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      71
      1495
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1482
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      56
      1370
    6. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      1370
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      17
      1342
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      18
      1186
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1124
    Aihe