Mobiilipelin ohjelmointiympäristö

Onkohan jollain antaa vinkkiä mitä tarvitsen päästäkseni alkuun oman kännypelin tekemisessä. Onko tuo qt joku gui vai mikä?
Olen kuullut ja lukenut että qt olisi hyvä? Saako tuon qt:n toimimaan ms visual c ;ssan kanssa?

Vai olisiko jokin muu alusta hyvä? Jos niin mikä en löytänyt aiheesta paljon mitään joten aiheeseen liittyvät linkit kiinnostaisivat.

t: nelli91
Ilmianna
Jaa

15 Vastausta



Anteeksi en osaa vastatamutta
Voisiko joku kertoa mitä kaikkea tarvitaan jotta voi aloittaa pelin ohjelmoinnin, esim joku ihan matopelin tapainen.
Ilmianna
Jaa
Riippuu mille kännykälle pitäis tehdä. Visual C kannattaa unohtaa vaikka saisikin kun ei se kiinnosta edes Microsoftia itseään kun Windows Phone 7:lle hommat tehdään C#:lla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
9 VASTAUSTA:
Tuo cSharp on pakko opetella jossakin vaiheessa kuiteskin , joten miksi en aloittaisi nyt?

Mitä muuta tarviin kun visual c#:n
Jonkun qt: lisukejutskan visual studioon?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
ellien kirjoitti:
Tuo cSharp on pakko opetella jossakin vaiheessa kuiteskin , joten miksi en aloittaisi nyt?

Mitä muuta tarviin kun visual c#:n
Jonkun qt: lisukejutskan visual studioon?
Siis ymmärsit täysin väärin. C#:lla ohjelmoidaan vain ja ainoastaan Windows Mobile 7:lle. Onko sinulla sellaista puhelinta? Tämä on aika uusi nimittäin. Ja siihenkö päätät erikoistua kun lähitulevaisuudesas lähes kaikki puhelimet on Androidia ja MeeGoa, ja iPhonea on myös?

Android ohjelmoinnissa järkevin alusta kehittämiseen on suurella varmuudella Ubuntu, sillä SDK:n lisäksi Ubuntussa on työn alla suora tuki Androidin ohjelmille ja Google itse käyttää Ubuntua. Sopivin IDE on Eclipse, ei Visual Studio ja kielenä on Java, eikä C#.

MeeGoa ohjelmoidaan Qt:llä ja IDE;nä ei ole mitään Visual Studiota vaan Qt Creator. Alustaksi paras on joku linuxeista niin ikään myös kun tuo Qt Creator on helposti valmiina käyttiksessä, Qt kirjastot kuuluvat LSB standardiin ja C/C ohjelmoinnissa unixit on ainoa oikea kehitysympäristö. C#:lla et tee täällä mitään.

iPhonelle softaa kehitetään Mac OS X alustalla, IDE:nä on Xcode, ja kielenä on ObjectiveC, ei C#-

Niitä Windows Mobile 7 puhelimia sitten ohjelmoidaan C#:lla ja Visual Studiolla mutta ONKO sinulla sellaista puhelinta ja oletko tietoinen siitä, että tälläisiä puhelimia tulee olemaan melko vähän markkinoilla?

Eli suurella todennäköisyydellä varaudu nyt ihan ensi töiksesi heivaamaan kaikki Visual Studio ja Windows menemään. Visual Studiolla tehdään lähinnä vain Windowsohjelmia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
M-Kar kirjoitti:
Siis ymmärsit täysin väärin. C#:lla ohjelmoidaan vain ja ainoastaan Windows Mobile 7:lle. Onko sinulla sellaista puhelinta? Tämä on aika uusi nimittäin. Ja siihenkö päätät erikoistua kun lähitulevaisuudesas lähes kaikki puhelimet on Androidia ja MeeGoa, ja iPhonea on myös?

Android ohjelmoinnissa järkevin alusta kehittämiseen on suurella varmuudella Ubuntu, sillä SDK:n lisäksi Ubuntussa on työn alla suora tuki Androidin ohjelmille ja Google itse käyttää Ubuntua. Sopivin IDE on Eclipse, ei Visual Studio ja kielenä on Java, eikä C#.

MeeGoa ohjelmoidaan Qt:llä ja IDE;nä ei ole mitään Visual Studiota vaan Qt Creator. Alustaksi paras on joku linuxeista niin ikään myös kun tuo Qt Creator on helposti valmiina käyttiksessä, Qt kirjastot kuuluvat LSB standardiin ja C/C ohjelmoinnissa unixit on ainoa oikea kehitysympäristö. C#:lla et tee täällä mitään.

iPhonelle softaa kehitetään Mac OS X alustalla, IDE:nä on Xcode, ja kielenä on ObjectiveC, ei C#-

Niitä Windows Mobile 7 puhelimia sitten ohjelmoidaan C#:lla ja Visual Studiolla mutta ONKO sinulla sellaista puhelinta ja oletko tietoinen siitä, että tälläisiä puhelimia tulee olemaan melko vähän markkinoilla?

Eli suurella todennäköisyydellä varaudu nyt ihan ensi töiksesi heivaamaan kaikki Visual Studio ja Windows menemään. Visual Studiolla tehdään lähinnä vain Windowsohjelmia.
vastauksesta. Näin teen
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
M-Kar kirjoitti:
Siis ymmärsit täysin väärin. C#:lla ohjelmoidaan vain ja ainoastaan Windows Mobile 7:lle. Onko sinulla sellaista puhelinta? Tämä on aika uusi nimittäin. Ja siihenkö päätät erikoistua kun lähitulevaisuudesas lähes kaikki puhelimet on Androidia ja MeeGoa, ja iPhonea on myös?

Android ohjelmoinnissa järkevin alusta kehittämiseen on suurella varmuudella Ubuntu, sillä SDK:n lisäksi Ubuntussa on työn alla suora tuki Androidin ohjelmille ja Google itse käyttää Ubuntua. Sopivin IDE on Eclipse, ei Visual Studio ja kielenä on Java, eikä C#.

MeeGoa ohjelmoidaan Qt:llä ja IDE;nä ei ole mitään Visual Studiota vaan Qt Creator. Alustaksi paras on joku linuxeista niin ikään myös kun tuo Qt Creator on helposti valmiina käyttiksessä, Qt kirjastot kuuluvat LSB standardiin ja C/C ohjelmoinnissa unixit on ainoa oikea kehitysympäristö. C#:lla et tee täällä mitään.

iPhonelle softaa kehitetään Mac OS X alustalla, IDE:nä on Xcode, ja kielenä on ObjectiveC, ei C#-

Niitä Windows Mobile 7 puhelimia sitten ohjelmoidaan C#:lla ja Visual Studiolla mutta ONKO sinulla sellaista puhelinta ja oletko tietoinen siitä, että tälläisiä puhelimia tulee olemaan melko vähän markkinoilla?

Eli suurella todennäköisyydellä varaudu nyt ihan ensi töiksesi heivaamaan kaikki Visual Studio ja Windows menemään. Visual Studiolla tehdään lähinnä vain Windowsohjelmia.
Mistä päättelet, että Meegoja on jatkossa paljon? Nokiakin taisi keksiä niinkin hyvän idean, että tekevät myyntiin vain yhden luurin. Eikä senkään tulemisesta myyntiin ole mitään tarkkaa päivämäärää. Jopa se HP:n puhelinkäyttis näyttää paremmalta valinnalta kun laitteita on sentään tulossa useampiakin. Jos Linuxiin pohjautuva puhelin on se juttu niin Android on varmaan se suosituin parin vuoden tähtäimellä. Mahtaako matopelin elinkaari olla tuota pidempi kuitenkaan?

Eikö tämän N9:n Meegossa ole vielä suljettuakin koodia niin ei sen kanssa kannata pidättää henkeä odottaen, että joku muu valmistaja toisi myyntiin sillä käytettävää käyttistä?

Jos omistaa Mäkin niin on varmaan ihan fiksua tehdä softaa iPhonelle. Jos ei, niin Meegolle koodaamista kannattaa miettiä kahdesti kun se on vielä Windows Phoneakin harvinaisempi. Sinänsä c# on varmasti kiva kieli, mutta mahtaako sillä olla tulevaisuutta puhelinpuolella?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
M-Kar kirjoitti:
Siis ymmärsit täysin väärin. C#:lla ohjelmoidaan vain ja ainoastaan Windows Mobile 7:lle. Onko sinulla sellaista puhelinta? Tämä on aika uusi nimittäin. Ja siihenkö päätät erikoistua kun lähitulevaisuudesas lähes kaikki puhelimet on Androidia ja MeeGoa, ja iPhonea on myös?

Android ohjelmoinnissa järkevin alusta kehittämiseen on suurella varmuudella Ubuntu, sillä SDK:n lisäksi Ubuntussa on työn alla suora tuki Androidin ohjelmille ja Google itse käyttää Ubuntua. Sopivin IDE on Eclipse, ei Visual Studio ja kielenä on Java, eikä C#.

MeeGoa ohjelmoidaan Qt:llä ja IDE;nä ei ole mitään Visual Studiota vaan Qt Creator. Alustaksi paras on joku linuxeista niin ikään myös kun tuo Qt Creator on helposti valmiina käyttiksessä, Qt kirjastot kuuluvat LSB standardiin ja C/C ohjelmoinnissa unixit on ainoa oikea kehitysympäristö. C#:lla et tee täällä mitään.

iPhonelle softaa kehitetään Mac OS X alustalla, IDE:nä on Xcode, ja kielenä on ObjectiveC, ei C#-

Niitä Windows Mobile 7 puhelimia sitten ohjelmoidaan C#:lla ja Visual Studiolla mutta ONKO sinulla sellaista puhelinta ja oletko tietoinen siitä, että tälläisiä puhelimia tulee olemaan melko vähän markkinoilla?

Eli suurella todennäköisyydellä varaudu nyt ihan ensi töiksesi heivaamaan kaikki Visual Studio ja Windows menemään. Visual Studiolla tehdään lähinnä vain Windowsohjelmia.
Hohhoijaa, mites esim Unity? C#:llä siinä useimmiten väännetään, ja julkaisu kaikille alustoille. Ja Visual Studio on aika kova sana tässä.

Meegot voit unohtaa samantien, lässytät ihan järjettömiä.

Lisäksi, natiivien kielien lisäksi on monia muita vaihtoehtoja, kuten Adobe AIR, jolla iOS ja Android -julkaisu onnistuu helposti käyttäen molempiin samaa kieltä. Ja juu, ei ole natiivi, mutta natiiveja laajennuksia puskeutuu viikottain ulos, eli aika pitkälti kaikki natiivit hommatkin sillä jo hoituu.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
sdf23 kirjoitti:
Hohhoijaa, mites esim Unity? C#:llä siinä useimmiten väännetään, ja julkaisu kaikille alustoille. Ja Visual Studio on aika kova sana tässä.

Meegot voit unohtaa samantien, lässytät ihan järjettömiä.

Lisäksi, natiivien kielien lisäksi on monia muita vaihtoehtoja, kuten Adobe AIR, jolla iOS ja Android -julkaisu onnistuu helposti käyttäen molempiin samaa kieltä. Ja juu, ei ole natiivi, mutta natiiveja laajennuksia puskeutuu viikottain ulos, eli aika pitkälti kaikki natiivit hommatkin sillä jo hoituu.
Lässytät itse järjettömiä. Vastasit 5v vanhaan viestiin ja on maailma hieman muuttut siinä ajassa.

Nykyisin C#:ssa on enemmän järkeä, voi käyttää vaikka tätä: http://bridge.net/

Visual Studio Code on oikein näppärä näihin juttuihin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
No olihan se jo 5v sitten aika typerää kuvitella Meegosta jotain? Ja ei nuo argumentit muutenkaan pitäneet, edes silloin.

+Javascript on myös kova tänään, NativeScriptillä uskomattoman helppo tehdä natiiveja sovelluksia. Helpoksi on asiat tosiaan menneet.
Bridge.net itsellä kokeilematta, täytyy tarkastaa se.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
sdf23 kirjoitti:
No olihan se jo 5v sitten aika typerää kuvitella Meegosta jotain? Ja ei nuo argumentit muutenkaan pitäneet, edes silloin.

+Javascript on myös kova tänään, NativeScriptillä uskomattoman helppo tehdä natiiveja sovelluksia. Helpoksi on asiat tosiaan menneet.
Bridge.net itsellä kokeilematta, täytyy tarkastaa se.
"No olihan se jo 5v sitten aika typerää kuvitella Meegosta jotain?"

Sitähän ne täydellä vauhdilla vei eteenpäin. Pian tuon viestin jälkeen tuli Eloppi ja nyt lähes kaikki taskuvehkeet ovat Androidia ja iOS:ia. Sitten on vähäsen Windowsia ja vielä vähemmän Ubuntua.

Tuokin voi nyt muuttua kun Samsung saattaa ehkä luopua Androidista.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
M-Kar kirjoitti:
"No olihan se jo 5v sitten aika typerää kuvitella Meegosta jotain?"

Sitähän ne täydellä vauhdilla vei eteenpäin. Pian tuon viestin jälkeen tuli Eloppi ja nyt lähes kaikki taskuvehkeet ovat Androidia ja iOS:ia. Sitten on vähäsen Windowsia ja vielä vähemmän Ubuntua.

Tuokin voi nyt muuttua kun Samsung saattaa ehkä luopua Androidista.
Usko pois, ei muutu. Voin tulla taas parin vuoden kulttua sanomaan miten typerää oli edes puhua tuosta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
En osaa auttaa mitenkään mutta olen tässä haaveillut samasta asiasta. Haluja ja kiinnostusta olisi mutta ei taitoa mutta tekemällä oppii. Androidille olen vähän hakenut jo tietoa, ohjelmia ja tutkinut valmiita enginejä pelille. Suuruuden hulluutta varmaan lähteä suoraan 3d:tä tekemään mutta ei sen tarvitse olla ihmeellinen. Javaa pitäis myös vähän lueskella ja netti on täynnä oppaita.

Jos olet aikeissa Androidille tehdä niin voidaan olla yhteyksissä. Kimpassa ihmiset on fiksumpia.
Ilmianna
Jaa
Oon sen verran tänään lukenut ettei javaa kannata kauheesti sotkea 3D pelien kanssa. OpenGL on päivän sana.
Mitä nyt oon koodin pätkiä nähny niin hirveän epäselvää sontaa :D eiköhän se selkene.

http://www.youtube.com/watch?v=1Kf2D0UdgY0&NR=1
Ilmianna
Jaa
Itse aloitin C# pohjalta Androidin opiskelun kuukausi sitten. Ensimmäisen ohjelmankin sain jo tehtyä ja laitettua sen Markettiin. Pahaksi onneksi menin vaan tekemään sovelluksen, jota ei ole luontevaa käyttää mistään muualta kuin Suomesta käsin.

Oletettavasti sen takia käyttäjämäärät on nyt sitten jääneet melko pieniksi eikä ohjelman maksullista versiota ole ostanut kukaan viikon sisällä julkaisusta. Alkuun kun en ymmärtänyt laittaa maarajoituksia levikille, niin ohjelmaa kävi latailemassa yksi jos toinenkin ulkomaalainen. Siitäkin huolimatta, että kaikki kuvaukset ja käyttöliittymät olivat puhdasta suomea. Pari niistä sitten päätti kiittää vielä yhden tähden arvosteluilla.

Eli ihan vaan varoituksena kaikille jotka jotain mobiilijuttuja miettivät, niin kannattaa tehdä sellainen sovellus joka sopii kansainvälisille markkinoille ja jonka kieli on englanti. Lokalisointia voi toki harrastaa ja on varmaan suotavaakin, mutta idea saa olla pirun (jos sittenkään) hyvä jotta pelkkä paikallinen sakki mitään vaivanpalkkaa antaisi.

Mitä tulee itse kehittämiseen, niin se on vähän kaksipiippuinen juttu. Toisaalta kehitysympäristön (Eclipse) saa melko nopeasti pystyyn ja tekemisen makuunkin pääsee kohtuullisen helposti. Ja sitten taas toisaalta kun pintaa syvemmälle pääsee, niin huomaa miten kankeaa Java (tai ainakin Googlen näkemys sen käytöstä) on kun tulee Visual Studion maailmoista.

Pointsit on kyllä annettava Googlelle siitä, että ovat tehneet monia asioita valmiiksi ja palikoita pääsee personoimaan paljon paremmin kuin Microsoftin valmiilla palikoilla. Mutta mitään "kliks kliks, huomenna valmista" Androidillekaan kehittäminen ei todellakaan ole. Varsinkaan jos meinaa oikeasti jotain näyttävää ja viimeisteltyä tehdä.

Voin kuitenkin lämpimästi suositella Androidia kehitysalustaksi jos mielenkiintoa löytyy. Investointeja ei tarvita ja alkuun pääsee kunhan vaan tekee kuten step-by-step tutoriaalissa lukee. Ja Java manageroituna koodina luo kuitenkin tiettyä robustisuutta, joten alusta on melko idioottivarma.

PS. jos joku haluaa tsekata sen minun tuotoksen, niin se löytyy marketista hakusanalla "Huutoselain"
Ilmianna
Jaa
XD
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Mobiilipelin ohjelmointiympäristö

Onkohan jollain antaa vinkkiä mitä tarvitsen päästäkseni alkuun oman kännypelin tekemisessä. Onko tuo qt joku gui vai mikä?
Olen kuullut ja lukenut että qt olisi hyvä? Saako tuon qt:n toimimaan ms visual c ;ssan kanssa?

Vai olisiko jokin muu alusta hyvä? Jos niin mikä en löytänyt aiheesta paljon mitään joten aiheeseen liittyvät linkit kiinnostaisivat.

t: nelli91

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta