Täällä on paljon kiinnitetty huomiota JT:ien Jumalan nimestä käyttämää Jehova - muotoa.
Aika harvat varmaan ovat tietoisia siitä, ettei Jehova-muoto ole suinkaan JT:en "keksimä" ...
Tässä muutamia esimerkkejä siitä miten tätä muotoa on käytetty lajasti myös muiden uskontokuntien keskuudessa:
1. Suomen luterilaiset:
- Niskavuori-elokuvissa Niskavuoren vanha emäntä käytti sanontaa "Jehova - minun jumalani"
- Wiipurin Sanomat 18.12.1887, nro. 0 sivu 4
häämöittäwääliikkuu lumessa, ikäänkuin myrsky leikitteletkannon kanssa, joka on irtautunut juuriltaan:,,O, Jehovah!... Jehovah!...
- Hufvudstadsbladet 12.11.1887, nro. 263 sivu 2
Pro-feterna deremot betraktade detta faktumsom ett stags hädelse mot Gud, ett be-wis trots mot Jehovah, som hittillsförmått att leda sttt folk.as komministern wasa pastorat A.Heikels beswär öswer förstaget till åter...
- Wasa Tidning 26.02.1842, nro. 8 sivu 4
Namnet Jehovah förekommer i Bibeln 6855 gånger och ordet och 46,227 gånger....
- Oulun Wiikko-Sanomia 16.04.1836, nro. 16 sivu 3
tulee, sinä ime-heltäwästi kaunis kuwa; Rakkaus omaansukuusi on sinua wiettelewä ja pyörit-täwä.samalla astui Jehowah, Tyttärin-sä, akkauden .ja wiisauden, sekasa, luodun kuans .ree......
- Sanomia Turusta 01.04.1851, nro. 7 sivu 4
Kir-joitettu on: "Meillä on Jumala, joka auttaa, ja Jehowah, jokakuolemastakin wapahtaa."...
Nämä ja sadat muut viitteet löytyvät Helsingin yliopsiton hausta osoitteessa:
http://digi.lib.helsinki.fi/sanomalehti/secure/query.html?advancedQuery=true
Onkin varsin mielenkiintoinen ajatus miksi Suomen luterilaiset ovat luopuneet tämän nimen käytöstä vaikka vielä reilu sata vuotta sitten se oli osa jokapäiväistä arkikieltä ?
Noh - se on heidän valintansa.
halusin kuitenkin tällä lyhyelä aloituksella tuoda esiin sen tosiasian että Jehova - nimen käyttö Jumalan erisnimenä on ollut aivan tavallista jo kauan ennenkuin JT:t olivat edes aloittaneet toimintaansa Suomessa tai muuallakaan.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/2793763
Nimi Jehova
92
732
Vastaukset
- Laatokka 1901
22.06.1901 Laatokka nro. 50 sivu 2 http://digi.lib.helsinki.fi/sanomalehti/secure/showPage.html?conversationId=3&action=entryPage&id=659662&pageFrame_currPage=2
Knut Hamsun Jehovalla oli hyvin kiire....
Jehovalla on paljon tekemistä, Hän tuli luokseni yöllä, kun olin metsässä....
Silloin astui Jehova alas luok- sein Kun Jehova astui alas, niin ilma hänen edessään väistyi hyökyaaltoina ja vei minut mukanaan ja...
itse minä pysyttelin kiinni maaperässä, puissa ja ki- vissä 'Sinä kutsut minua", sanoi Jehova....
Ja Jehova sanoi ?...
Ja sitten sanoi Jehova: ?...
Niin Jehova kosketti silmiäni ja minä näin: Näin solakan naisen taivasta kohden....
B Sp oli kauneus", sanoi Jehova....
Alina olen Jehova."...
Ja Jehova kosketti taas silmiäni ja niinä näin: Näin pengermän korkealla linnan juurella....- Kaitsu ja Aapeli...
13.12.1903 Päivälehti nro. 290B sivu 2
Näytelmä käsittelee Kainin ja Aabelin tarinaa, jonka takana esiintyy Lusiferin ja Jehovan «ikuinen taistelu*....
Aabel taas on hyvä, lempeä, osaansa tyytyväinen ja kaikessa Jehovan tahtoon taipuvainen....
Paitsi henkilöitä esiintyy Aadam, ankara, kiivas vanhan testamentin isä, niin sanoaksemme pienoiskuva Jehovasta, Eeva, kärsivä äiti, Kainin rakastettu, Aada, samantapainen voimakas luonne, Silla Aabelin rakastettu,...
Arkki-enkeli Mikael julistaa Jehovan tahtoa, missä sitä tarvitaan....
Hän ei tahdo jäädä ristissä käsin odottamaan Jehovan armolahjoja, hän tahtoo itse etsiä, löytää, keksiä, käskeä....
Ihminen on tosin langennut, mutta hän ei ole sittenkään kokonaan luopunut Jehovasta....
Silloin Kain vimmoissaan kaataa alttarin, kiroaa Jehovan ja tappaa veljensä.... - sossutkin....luki...
Kaitsu ja Aapeli... kirjoitti:
13.12.1903 Päivälehti nro. 290B sivu 2
Näytelmä käsittelee Kainin ja Aabelin tarinaa, jonka takana esiintyy Lusiferin ja Jehovan «ikuinen taistelu*....
Aabel taas on hyvä, lempeä, osaansa tyytyväinen ja kaikessa Jehovan tahtoon taipuvainen....
Paitsi henkilöitä esiintyy Aadam, ankara, kiivas vanhan testamentin isä, niin sanoaksemme pienoiskuva Jehovasta, Eeva, kärsivä äiti, Kainin rakastettu, Aada, samantapainen voimakas luonne, Silla Aabelin rakastettu,...
Arkki-enkeli Mikael julistaa Jehovan tahtoa, missä sitä tarvitaan....
Hän ei tahdo jäädä ristissä käsin odottamaan Jehovan armolahjoja, hän tahtoo itse etsiä, löytää, keksiä, käskeä....
Ihminen on tosin langennut, mutta hän ei ole sittenkään kokonaan luopunut Jehovasta....
Silloin Kain vimmoissaan kaataa alttarin, kiroaa Jehovan ja tappaa veljensä....26.01.1908 Sosialisti nro. 21 sivu 7
Raamattua raamattuna ja Jehovaa Jehovana ei saa halveksia, sillä se olisi melkein samaa, kun laskea ivaa siitä, että ihmisen täytyy ryömiä,...
ennenkun oppii kävelemään. Raamattu ja Jehova ovat mieltäkiinnittäviä muinaisjäännöksiä kehnosta, jossa ihmissuvun lapsuutta hoidettiin, ennenkun se oli...
Kun minä mahdollisesti tulen viettämään lopun ijankaikkisuutta Jehovan seurassa, niin ei liene hänellä mitään sitä vastaan, että penen hänelle kaikessa nöyryydessä muutamia kysymyksiä...
luvun neljännessä vävyssä sanotaan sitten äkkiä, ett ivat no olleetkaan jumalat, jotka maailman loivat, vaan Jehova eli »herra jumala»....
Miten olisi käynytkään, jollei toisen luvun Jehovalla olisi ollut sellainen hätä häntä tehdessään, jos hän olisi luonut auringon!...
Mutta sellaisenaankin on nainen parasta mitä Jehova on luonut!...
http://digi.lib.helsinki.fi/sanomalehti/secure/showPage.html?conversationId=5&action=entryPage&id=695504&pageFrame_currPage=7 - Wanha Juttu !
sossutkin....luki... kirjoitti:
26.01.1908 Sosialisti nro. 21 sivu 7
Raamattua raamattuna ja Jehovaa Jehovana ei saa halveksia, sillä se olisi melkein samaa, kun laskea ivaa siitä, että ihmisen täytyy ryömiä,...
ennenkun oppii kävelemään. Raamattu ja Jehova ovat mieltäkiinnittäviä muinaisjäännöksiä kehnosta, jossa ihmissuvun lapsuutta hoidettiin, ennenkun se oli...
Kun minä mahdollisesti tulen viettämään lopun ijankaikkisuutta Jehovan seurassa, niin ei liene hänellä mitään sitä vastaan, että penen hänelle kaikessa nöyryydessä muutamia kysymyksiä...
luvun neljännessä vävyssä sanotaan sitten äkkiä, ett ivat no olleetkaan jumalat, jotka maailman loivat, vaan Jehova eli »herra jumala»....
Miten olisi käynytkään, jollei toisen luvun Jehovalla olisi ollut sellainen hätä häntä tehdessään, jos hän olisi luonut auringon!...
http://digi.lib.helsinki.fi/sanomalehti/secure/showPage.html?conversationId=5&action=entryPage&id=695504&pageFrame_currPage=722.01.1908 Vapaa Sana nro. 8 sivu 4
oli kokonaan autropomonpistinen: jumala sjehowa) käsitettiin kokonaan rajoitetuksi olennoksi jolla oli kaikki ihmisen ominaisund^....
hirwittäwä woima ja julmuus, Wanha testamentti (jota muuten lähteenä tähän kirjoitukseen on käytetty) kertoo jehowan myöskin olewan ?kuluttawaisen tulen"....
Jobin kirja kertoo myöskin crityiicsti useissa kohdin jehowan olewan ?aurinsson jumalan"....
Kuten yloensä kaikissa uskonnoissa oli jehowan palweluksessakin malltawa luotto sallimukseen....
Siten jakautui jehowan palmelus muodollisuuksiin, kiwiiii, temppeleihin, kansallisjumalaau ja ?...
to, joita paliDcltiin jehowan asemcii-ta....
Tällaista oli pääkohdissa muinoin jehowan palwelus....
http://digi.lib.helsinki.fi/sanomalehti/secure/showPage.html?conversationId=6&action=entryPage&id=810660&pageFrame_currPage=4 - pagana .....
Wanha Juttu ! kirjoitti:
22.01.1908 Vapaa Sana nro. 8 sivu 4
oli kokonaan autropomonpistinen: jumala sjehowa) käsitettiin kokonaan rajoitetuksi olennoksi jolla oli kaikki ihmisen ominaisund^....
hirwittäwä woima ja julmuus, Wanha testamentti (jota muuten lähteenä tähän kirjoitukseen on käytetty) kertoo jehowan myöskin olewan ?kuluttawaisen tulen"....
Jobin kirja kertoo myöskin crityiicsti useissa kohdin jehowan olewan ?aurinsson jumalan"....
Kuten yloensä kaikissa uskonnoissa oli jehowan palweluksessakin malltawa luotto sallimukseen....
Siten jakautui jehowan palmelus muodollisuuksiin, kiwiiii, temppeleihin, kansallisjumalaau ja ?...
to, joita paliDcltiin jehowan asemcii-ta....
Tällaista oli pääkohdissa muinoin jehowan palwelus....
http://digi.lib.helsinki.fi/sanomalehti/secure/showPage.html?conversationId=6&action=entryPage&id=810660&pageFrame_currPage=404.04.1906 Elämä nro. 26 sivu 1
Tässä kirkollisen papin rajallisessa maailmassa hallitsee rajallinen, puutteellinen Jehova, partasuu ukko, joka muovasi tämän rakennuksen, niinkuin mikä muu rakennusmestari, omaksi ilokseen, sitä...
Perkele, jolla on sarvet kuin pukilla ja sorkat kuin aasilla ja ääni kuin leijonalla, tämä se sotki pois Jehovan suuret tuumat....
olivat antaneet hra Perkeleen puijata itseään, vaikka sama veijari ilmeisesti oli vetänyt nenästä häntä, Jehovaa, itseäänkin....
loppumattomassa tulimeressä rangaistaviksi rikoksen takia, jonka ilmeisesti oli tehnyt yksi ainoa olento, tuo Jehovan itsensä kukistamaton kilpailija....
Tähän pulaan Jehovansa saatettuaan oli kirkon nyt keksittävä mestarillinen temppu, miten päästä Jehova pälkähästä....
Ja eri kirkkokuntain kannattajat ovat sitä kutsuneet Jehovaksi, Buddhaksi, Erahmaksi, Allahiksi ja moneksi muuksi....
http://digi.lib.helsinki.fi/sanomalehti/secure/showPage.html?conversationId=7&action=entryPage&id=617641&pageFrame_currPage=1 - pullea
sossutkin....luki... kirjoitti:
26.01.1908 Sosialisti nro. 21 sivu 7
http://digi.lib.helsinki.fi/sanomalehti/secure/showPage.html?conversationId=5&action=entryPage&id=695504&pageFrame_currPage=7raamatussa joka on kirjoitettu hieman aikaisemmin kuin 1800 luvun loppu, on jumalan nimestä tetragrammit JHWH. sen verran oikeasti tiedetään. se on faktaa ,mutta valitettavasti vokaaleille ei löydy mitään pohjaa ,johon sen voisi perustaa.
itse olen sitä mieltä, että jokainen saa lyödä sinne , mitkä vokaalit tahtoo.. kunhan tarkoittaa tuota raamatun samaa jhwh heppua. 1800 luvun lopulta löytyy paljon viitteitä sinne lisätyistä vokaaleista E,O ja A .. hyvä niin ni on helpompi lausua.
tietää ketä kehutaan tai haukutaan - Hyvää Veikkoa vaan
pagana ..... kirjoitti:
04.04.1906 Elämä nro. 26 sivu 1
Tässä kirkollisen papin rajallisessa maailmassa hallitsee rajallinen, puutteellinen Jehova, partasuu ukko, joka muovasi tämän rakennuksen, niinkuin mikä muu rakennusmestari, omaksi ilokseen, sitä...
Perkele, jolla on sarvet kuin pukilla ja sorkat kuin aasilla ja ääni kuin leijonalla, tämä se sotki pois Jehovan suuret tuumat....
olivat antaneet hra Perkeleen puijata itseään, vaikka sama veijari ilmeisesti oli vetänyt nenästä häntä, Jehovaa, itseäänkin....
loppumattomassa tulimeressä rangaistaviksi rikoksen takia, jonka ilmeisesti oli tehnyt yksi ainoa olento, tuo Jehovan itsensä kukistamaton kilpailija....
Tähän pulaan Jehovansa saatettuaan oli kirkon nyt keksittävä mestarillinen temppu, miten päästä Jehova pälkähästä....
Ja eri kirkkokuntain kannattajat ovat sitä kutsuneet Jehovaksi, Buddhaksi, Erahmaksi, Allahiksi ja moneksi muuksi....
http://digi.lib.helsinki.fi/sanomalehti/secure/showPage.html?conversationId=7&action=entryPage&id=617641&pageFrame_currPage=1Jumalan nimi on Veikko Leinonen, se ei muuta sitä tosiasiaa, ettei nimeä Jehova esiinny Raamattuna tunnettujen kijoitusten alkuperäisissä teksteissä.
- Et silleen se menee
pullea kirjoitti:
raamatussa joka on kirjoitettu hieman aikaisemmin kuin 1800 luvun loppu, on jumalan nimestä tetragrammit JHWH. sen verran oikeasti tiedetään. se on faktaa ,mutta valitettavasti vokaaleille ei löydy mitään pohjaa ,johon sen voisi perustaa.
itse olen sitä mieltä, että jokainen saa lyödä sinne , mitkä vokaalit tahtoo.. kunhan tarkoittaa tuota raamatun samaa jhwh heppua. 1800 luvun lopulta löytyy paljon viitteitä sinne lisätyistä vokaaleista E,O ja A .. hyvä niin ni on helpompi lausua.
tietää ketä kehutaan tai haukutaanMutta tällä ei ole vaan sitten mitään tekemistä, sen Jumalan kanssa, joka ilmoittaa itsensä Raamatussa.
- pullea
Et silleen se menee kirjoitti:
Mutta tällä ei ole vaan sitten mitään tekemistä, sen Jumalan kanssa, joka ilmoittaa itsensä Raamatussa.
Siis sehän menee niin, että jehova nimellä ei ole mitään tekemistä raamatun kanssa vaan ainoastaan JHWH nimellä on tekemistä raamatun kanssa.
jos vokaalit on jälkeenpäin lisättyjä, niin kuka on päättänyt ne?
edelleenkin olen samaa mieltä. lausut miten lausut, kunhan tarkoitat JHWHta, koska kukaan ei voi
sanoa koskaan A, E ja O vokaalien olevan oikeat ja oikeassa järjestyksessä, ennenkuin herra korkea rasvan nuuskija tulee ja kertoo sen itse. - aidanseipäästä?
pullea kirjoitti:
Siis sehän menee niin, että jehova nimellä ei ole mitään tekemistä raamatun kanssa vaan ainoastaan JHWH nimellä on tekemistä raamatun kanssa.
edelleenkin olen samaa mieltä. lausut miten lausut, kunhan tarkoitat JHWHta, koska kukaan ei voi
sanoa koskaan A, E ja O vokaalien olevan oikeat ja oikeassa järjestyksessä, ennenkuin herra korkea rasvan nuuskija tulee ja kertoo sen itse.just joo ;D
Et silleen se menee kirjoitti:
Mutta tällä ei ole vaan sitten mitään tekemistä, sen Jumalan kanssa, joka ilmoittaa itsensä Raamatussa.
Jt:t eivät sentään yritä esittää että YHWH on Jeesus.
- lukutapa OK ?
aidanseipäästä? kirjoitti:
just joo ;D
vähintäänkin sekavaa puhua PiLLusta jos tarkottaakin PuLLeaa...
- Baltasar ei kirj.
pullea kirjoitti:
sanoa koskaan A, E ja O vokaalien olevan oikeat ja oikeassa järjestyksessä, ennenkuin herra korkea rasvan nuuskija tulee ja kertoo sen itse.Olet aivan oikeassa.
- Jotain lisäämistä ?
helel kirjoitti:
Jt:t eivät sentään yritä esittää että YHWH on Jeesus.
Vaikkapa Joh.8:58:ssa ja kertoessaan fariseuksille Matt.22:41-46:ssa, ette Kristus onkin Daavidin Herra, eikä suinkaan poika, kuten ylesesti otaksuttiin, "lihan mukaan tuntien": lihalliseen polveutumiseen katsoen.
Oletko huommanut sitä. Ja uskovillahan on vain YKSI HERRA = JHWH; JEESUS: Ef.4:5. Jotain lisäämistä ? kirjoitti:
Vaikkapa Joh.8:58:ssa ja kertoessaan fariseuksille Matt.22:41-46:ssa, ette Kristus onkin Daavidin Herra, eikä suinkaan poika, kuten ylesesti otaksuttiin, "lihan mukaan tuntien": lihalliseen polveutumiseen katsoen.
Oletko huommanut sitä. Ja uskovillahan on vain YKSI HERRA = JHWH; JEESUS: Ef.4:5.Ei vaan Jeesus sanoo olleensa ennen Aabrahamia.
5 Tehän tiedätte hyvin, ettei kenelläkään siveettömällä eikä saastaisella ole osaa Kristuksen JA Jumalan valtakunnasta, ei myöskään ahneella, sillä hän on epäjumalanpalvelija.
on pakko ihmetellä miten joku saa tuosta sellaisen käsityksen että Jeesus on YHWH.- Näillä mennään
helel kirjoitti:
Ei vaan Jeesus sanoo olleensa ennen Aabrahamia.
5 Tehän tiedätte hyvin, ettei kenelläkään siveettömällä eikä saastaisella ole osaa Kristuksen JA Jumalan valtakunnasta, ei myöskään ahneella, sillä hän on epäjumalanpalvelija.
on pakko ihmetellä miten joku saa tuosta sellaisen käsityksen että Jeesus on YHWH.Jumalan nimen MINÄ OLEN: kreik. "ego eimi", juutalaiset poimivat kiviä, kivittääkseen Hänet Jumalanpilkasta, sillä Hän sanoi olevansa jo ennne Aabrahamia oleva: MINÄ OLEN, ELI JHWH: 2 Moos.3:14.
Näillä mennään kirjoitti:
Jumalan nimen MINÄ OLEN: kreik. "ego eimi", juutalaiset poimivat kiviä, kivittääkseen Hänet Jumalanpilkasta, sillä Hän sanoi olevansa jo ennne Aabrahamia oleva: MINÄ OLEN, ELI JHWH: 2 Moos.3:14.
Asiaa selittää jae 53
"Sinäkö muka olet suurempi kuin isämme Abraham? Hän on kuollut, ja niin ovat kuolleet myös profeetat. Mikä sinä luulet olevasi?""
On aika paljon kun sanoo olevansa suurempi kuin esi-isä Aabraham ja vielä olleensa ennen häntä.
Lisäksi jakeesta 23 alkaen voidaan todeta sangen suuri ristiriita siihen mitä yrität esittää:
23 Jeesus sanoi heille: "Te olette lähtöisin alhaalta, minä ylhäältä. Te kuulutte tähän maailmaan, mutta minä en tähän maailmaan kuulu.
[Joh. 3:31, Joh. 17:16; 1. Joh. 4:5,6]
24 Siksi sanoin teille, että te kuolette synteihinne. Ellette usko, että minä olen se joka olen,* te kuolette synteihinne."
[Tekstin ilmaus "minä olen se joka olen" viittaa Jumalan nimeen "Minä-olen", 2. Moos. 3:14. Ks. myös Joh. 8:28, Ks. myös Joh. 13:19.]
Huom!! Tässä kohden oikein esitetään että kyse on viittauksesta jumalan nimeen, vaan mitä tekevät juutalaiset? Alkavatko kivittämään Jeesusta?
Ei, vaan kysyvät:
25 "Kuka sitten olet?" he kysyivät. Jeesus vastasi: "Miksi minä ollenkaan puhun teille?
Sitä paitsi jumalan nimi on "minä olen olevainen/ minä olen mikä olen/ jne. " Ei vain "minä olen".
Nimellä on paljon laajempi ja monitasoisempi merkitys.- Näinhan se on
helel kirjoitti:
Asiaa selittää jae 53
"Sinäkö muka olet suurempi kuin isämme Abraham? Hän on kuollut, ja niin ovat kuolleet myös profeetat. Mikä sinä luulet olevasi?""
On aika paljon kun sanoo olevansa suurempi kuin esi-isä Aabraham ja vielä olleensa ennen häntä.
Lisäksi jakeesta 23 alkaen voidaan todeta sangen suuri ristiriita siihen mitä yrität esittää:
23 Jeesus sanoi heille: "Te olette lähtöisin alhaalta, minä ylhäältä. Te kuulutte tähän maailmaan, mutta minä en tähän maailmaan kuulu.
24 Siksi sanoin teille, että te kuolette synteihinne. Ellette usko, että minä olen se joka olen,* te kuolette synteihinne."
[Tekstin ilmaus "minä olen se joka olen" viittaa Jumalan nimeen "Minä-olen", 2. Moos. 3:14. Ks. myös Joh. 8:28, Ks. myös Joh. 13:19.]
Huom!! Tässä kohden oikein esitetään että kyse on viittauksesta jumalan nimeen, vaan mitä tekevät juutalaiset? Alkavatko kivittämään Jeesusta?
Ei, vaan kysyvät:
25 "Kuka sitten olet?" he kysyivät. Jeesus vastasi: "Miksi minä ollenkaan puhun teille?
Sitä paitsi jumalan nimi on "minä olen olevainen/ minä olen mikä olen/ jne. " Ei vain "minä olen".
Nimellä on paljon laajempi ja monitasoisempi merkitys.Ilmoittaa että: "MINÄ OLEN", ON SE NIMI, JOKA HÄNEN PITI ILMOITTAA israelilaisille: 2 Moos.3:14, vaikka Hän olikin ilmaisut itsensä pidempänä ilmauksena Moosekselle.
Jeesuksen ilmaistessa kolmannen kerran olevansa: "MINÄ OLEN", juutalaisille pyhäkössä missä Jumala ilmestyy, ja Immanuel eli Jumala oli heidän kanssaan ruumiillisesti läsnäolevana, - he vasta poimivat kiviä tuomitakseen hänet siltä seisomalta Jumalanpilkasta. Se että Jeesus ilmaisi myös olevansa olemassa jo ennen Aabrahamia, oli juutalaisille selkeä viittaus Jeesuksen Jumaluuteen. Näinhan se on kirjoitti:
Ilmoittaa että: "MINÄ OLEN", ON SE NIMI, JOKA HÄNEN PITI ILMOITTAA israelilaisille: 2 Moos.3:14, vaikka Hän olikin ilmaisut itsensä pidempänä ilmauksena Moosekselle.
Jeesuksen ilmaistessa kolmannen kerran olevansa: "MINÄ OLEN", juutalaisille pyhäkössä missä Jumala ilmestyy, ja Immanuel eli Jumala oli heidän kanssaan ruumiillisesti läsnäolevana, - he vasta poimivat kiviä tuomitakseen hänet siltä seisomalta Jumalanpilkasta. Se että Jeesus ilmaisi myös olevansa olemassa jo ennen Aabrahamia, oli juutalaisille selkeä viittaus Jeesuksen Jumaluuteen.Lue nyt mitä kommentissani luki, äläkä selitä omiasi.
- tietenkin !
Näinhan se on kirjoitti:
Ilmoittaa että: "MINÄ OLEN", ON SE NIMI, JOKA HÄNEN PITI ILMOITTAA israelilaisille: 2 Moos.3:14, vaikka Hän olikin ilmaisut itsensä pidempänä ilmauksena Moosekselle.
Jeesuksen ilmaistessa kolmannen kerran olevansa: "MINÄ OLEN", juutalaisille pyhäkössä missä Jumala ilmestyy, ja Immanuel eli Jumala oli heidän kanssaan ruumiillisesti läsnäolevana, - he vasta poimivat kiviä tuomitakseen hänet siltä seisomalta Jumalanpilkasta. Se että Jeesus ilmaisi myös olevansa olemassa jo ennen Aabrahamia, oli juutalaisille selkeä viittaus Jeesuksen Jumaluuteen.Jeesus /Jumala ?
- Balttis kysyy
helel kirjoitti:
Lue nyt mitä kommentissani luki, äläkä selitä omiasi.
>> Ylipäätänsä se mitä myös puhun teille!
- Balttis kuittaa...
tietenkin ! kirjoitti:
Jeesus /Jumala ?
Pyhäkössä, vaan siitä että Herra itse lausui seillä pyhän nimensä: "Minä Olen". Tätä nimeä tuskin Aadam itsestään käytti, ja sinun vedättelysi on niin "luokatonta" ettei maksa vaivaa vastailla vedätyksiisi.
Balttis kysyy kirjoitti:
Lue mitä raamatussa sanotaan:
Ei, vaan kysyvät:
Ei ole minun vikani, jos tämä sotkee sinun luulosi, mutta niin se tekee.Balttis kysyy kirjoitti:
Enkä ole samaa mieltä, vaan esitin ristiriidan sinun luuloihisi.Älä laita minun suuhuni sellaista mitä en sano.
Balttis kuittaa... kirjoitti:
Pyhäkössä, vaan siitä että Herra itse lausui seillä pyhän nimensä: "Minä Olen". Tätä nimeä tuskin Aadam itsestään käytti, ja sinun vedättelysi on niin "luokatonta" ettei maksa vaivaa vastailla vedätyksiisi.
Herra ei lausunut siellä mitään, eikä Jeesuskaan. Sen sijaan sinä ja muutamat muut kuvittelette niin olevan, vetoatte aina luvun 8 jakeisiin 58 ym. vaikka jakeesta 23 eteenpäin löytyy samantapainen tilanne, oikeastaan vielä selvempi, eikä Jeesusta kivitetä.
Valitan mutta näin se on.- BAi bai...
helel kirjoitti:
Herra ei lausunut siellä mitään, eikä Jeesuskaan. Sen sijaan sinä ja muutamat muut kuvittelette niin olevan, vetoatte aina luvun 8 jakeisiin 58 ym. vaikka jakeesta 23 eteenpäin löytyy samantapainen tilanne, oikeastaan vielä selvempi, eikä Jeesusta kivitetä.
Valitan mutta näin se on.Uskovien ainoa Herra on Jeesus Kristus.
BAi bai... kirjoitti:
Uskovien ainoa Herra on Jeesus Kristus.
Olet aika tuomitseva, vaikkei uskosi edes perustu raamattuun.
o_O- hah-hah-haah!
BAi bai... kirjoitti:
Uskovien ainoa Herra on Jeesus Kristus.
. Raamatussa käytetään heprealaista sanaa ba′ʽal
1) aviomiehestä vaimonsa omistajana (1Mo 20:3),
2) maanomistajista (Jos 24:11, Rbi8, alav.),
3) ”kansakuntien omistajista” (Jes 16:8, Rbi8, alav.),
4) ”liittolaisista” (kirjm. ’liiton omistajat [herrat]’) (1Mo 14:13, Rbi8, alav.),
5) aineellisen omistajista (2Mo 21:28, 34; 22:8; 2Ku 1:8, Rbi8, alav.),
6) ihmisistä, asioista tai esineistä, joihin liittyy jotain niiden luonteelle, tavoille, tehtävälle tms. ominaista – esimerkiksi jousiampujasta (kirjm. ’nuolten omistaja’) (1Mo 49:23), ”velkojasta” (kirjm. ’kätensä velan omistaja’) (5Mo 15:2), ”helposti suuttuvasta” (kirjm. ’suuttumuksen omistaja’) (San 22:24), ”vastapuolesta oikeudessa” (kirjm. ’tuomion omistaja’) (Jes 50:8, Rbi8, alav.) – sekä
7) Jehovasta (Ho 2:16) ja
8) vääristä jumalista (Tu 2:11, 13). - 3.14
hah-hah-haah! kirjoitti:
. Raamatussa käytetään heprealaista sanaa ba′ʽal
1) aviomiehestä vaimonsa omistajana (1Mo 20:3),
2) maanomistajista (Jos 24:11, Rbi8, alav.),
3) ”kansakuntien omistajista” (Jes 16:8, Rbi8, alav.),
4) ”liittolaisista” (kirjm. ’liiton omistajat [herrat]’) (1Mo 14:13, Rbi8, alav.),
5) aineellisen omistajista (2Mo 21:28, 34; 22:8; 2Ku 1:8, Rbi8, alav.),
6) ihmisistä, asioista tai esineistä, joihin liittyy jotain niiden luonteelle, tavoille, tehtävälle tms. ominaista – esimerkiksi jousiampujasta (kirjm. ’nuolten omistaja’) (1Mo 49:23), ”velkojasta” (kirjm. ’kätensä velan omistaja’) (5Mo 15:2), ”helposti suuttuvasta” (kirjm. ’suuttumuksen omistaja’) (San 22:24), ”vastapuolesta oikeudessa” (kirjm. ’tuomion omistaja’) (Jes 50:8, Rbi8, alav.) – sekä
7) Jehovasta (Ho 2:16) ja
8) vääristä jumalista (Tu 2:11, 13).Tarkemmin kohdalleen.
- pullea
lukutapa OK ? kirjoitti:
vähintäänkin sekavaa puhua PiLLusta jos tarkottaakin PuLLeaa...
nyt kävisi niin että nimimerkistä olisi tiedossa vain pll, niin lausumisen helpottamiseksi saa mun puolesta lisätä sinne mitä tahtoo. kunhan edes yrittää tarkoittaa nimimerkkiä.
jotkut taas kääntää jumalan nimen jahveksi, eikä sille ole sen kummemmin raamatullisia perusteita. samaa jumalaa jahvellakin haetaan
- Baltasar ei kirj.
Eli niissä Raamatun alkukielisissä kirjoituksissa, joista nimenomaan juuri Jehovan todistjat väittävät, siirtäneensä nimen Uuteen testamentiinsa, niinsanottuun Uuden Maailman käännökseen 237 kertaa muodossa Jehova, vaikka UT: käsikirjoituksissa ei nimeä esiinny, eikä sellasta ole myöskään sen kirjoittajien, evankelistojen ja apostolien toimesta sinne myöskään "siirretty". Tämä on siksikin selvää että nimi Jehova sai ensikerran muotonsa, vasta juutalaisten masoreettien vokalisoidessa nimen aikaisintaan 500-luvulla, tuohon viheelliseen muotoon, siitäen sanan Adonai eli Kyrios eli Herra sanan voikaalit, liittäen ne konsonantteihin JHWH. Tätä ennen ei siis ole nimeä Jehova, todistettavasti tunnettu, eikä sitä myöskään esiinny missään kirjoituksissa ennen tätä masoriittien tekoa. Tämä on se perusta, jolta WT-seura on kehittänyt oman erikoiskorostuksensa, ja ominut tunnuksekseen nimen, jota raamatun kirjoituksen eivät siis tunne. Se että he ovat muuttaneet ja lisänneet tämän nimen, väittäen siirtäneensä sen käännökseensä kirjoituksista, on selkeä petos, ja sen hedelmä on väärennös.
- lukutaitoinen Uno
keksintö....
kuten näilläkin palstoilla on usein väitetty.
Lukemalla oppii....
pitänee lukea muutakin kuin vain JT-kieelteisiä foorumeja.... :D- nimetön "jumalako" ?
Jumalan nimi Raamatun heprealaisissa kirjoituksissa
Hepr. יהוה (JHWH)
”Jehova” (hepr. יהוה, JHWH), Jumalan persoonanimi, esiintyy ensi kerran 1Mo 2:4:ssä.
Jumalan nimi on verbi, imperfektiivinen kausatiivimuoto heprealaisesta verbistä הוה (ha‧wah′ ’tulla [joksikin]’).
Jumalan nimi merkitsee sen tähden ’hän saattaa tulemaan (joksikin)’.
Tämä ilmaisee Jehovan sellaiseksi, joka etenevästi toimimalla saattaa itsensä tulemaan lupausten Täyttäjäksi, sellaiseksi joka aina toteuttaa tarkoituksensa.
Nykyisten kääntäjien suurin loukkaus Pyhän Raamatun jumalallista Tekijää kohtaan on hänen erityisen persoonanimensä poistaminen tai kätkeminen - Näillähän he menevät
Ja sekin minkä luulevat omistavansa, otetaan heiltä pois... perustuneena vääriin odotuksiin... koko historiansa ajalta... jat... kuu... kunnes loppuu.
- pyhä nimi
9 Rukoilkaa te siis näin: -- Isä meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimesi. [Luuk. 11:1-4 : 5. Moos. 32:6; Ps. 115:3; Jes. 63:16; Room. 8:15; 1. Piet. 1:17 | Jes. 8:13, Jes. 29:23]
9 Rukoilkaa siis te näin: Isä meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimesi;
9 After this manner therefore pray ye: Our Father which art in heaven, Hallowed be thy name. - nimesi tähden..
pyhä nimi kirjoitti:
9 Rukoilkaa te siis näin: -- Isä meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimesi. [Luuk. 11:1-4 : 5. Moos. 32:6; Ps. 115:3; Jes. 63:16; Room. 8:15; 1. Piet. 1:17 | Jes. 8:13, Jes. 29:23]
9 Rukoilkaa siis te näin: Isä meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimesi;
9 After this manner therefore pray ye: Our Father which art in heaven, Hallowed be thy name.Ps. 79:9
Auta meitä, Jumala, pelastajamme, nimesi ja kunniasi tähden! Pelasta meidät ja anna syntimme anteeksi oman nimesi tähden! - opetan yhä...
Näillähän he menevät kirjoitti:
Ja sekin minkä luulevat omistavansa, otetaan heiltä pois... perustuneena vääriin odotuksiin... koko historiansa ajalta... jat... kuu... kunnes loppuu.
"Minä olen ilmoittanut sinun nimesi niille ihmisille, jotka valitsit maailmasta ja annoit minulle. He olivat sinun, ja sinä uskoit heidät minulle. He ovat ottaneet omakseen sinun sanasi...
Minä olen opettanut heidät tuntemaan sinun nimesi ja opetan yhä, jotta heissä pysyisi sama rakkaus, jota sinä olet minulle osoittanut, ja jotta minä näin pysyisin heissä." - Näin on asiat
nimetön "jumalako" ? kirjoitti:
Jumalan nimi Raamatun heprealaisissa kirjoituksissa
Hepr. יהוה (JHWH)
”Jehova” (hepr. יהוה, JHWH), Jumalan persoonanimi, esiintyy ensi kerran 1Mo 2:4:ssä.
Jumalan nimi on verbi, imperfektiivinen kausatiivimuoto heprealaisesta verbistä הוה (ha‧wah′ ’tulla [joksikin]’).
Jumalan nimi merkitsee sen tähden ’hän saattaa tulemaan (joksikin)’.
Tämä ilmaisee Jehovan sellaiseksi, joka etenevästi toimimalla saattaa itsensä tulemaan lupausten Täyttäjäksi, sellaiseksi joka aina toteuttaa tarkoituksensa.
Nykyisten kääntäjien suurin loukkaus Pyhän Raamatun jumalallista Tekijää kohtaan on hänen erityisen persoonanimensä poistaminen tai kätkeminenOle koskaan esiitynkään pyhissä kiroituksissa, ja nämä ovat, ja ovat edelleen Jumalan nimeä tarkoittavat konsonantit kirjoituksissa. Eikä kukaan ole mittään kirjotuksista poistanut, vaan ainoastaan väärentäen sinne lisännyt, kuten WT-seura, mm. UM käännökseensä ja sen UT:hen 237 kertaa.
Kerrohan mikä Jumalan nimi on muka poistettu Raamatusta, kun minä kerran osoitin mikä sinne on väärentäen alkuperäisiä kirjoituksia, mielivaltaisesti ihmistulkintoihin perustuen lisätty. Ei UM:n käännös olekaaan mikään oikea ja aito Raamatunkäännös vaan väärennös. - JT Bluffia
opetan yhä... kirjoitti:
"Minä olen ilmoittanut sinun nimesi niille ihmisille, jotka valitsit maailmasta ja annoit minulle. He olivat sinun, ja sinä uskoit heidät minulle. He ovat ottaneet omakseen sinun sanasi...
Minä olen opettanut heidät tuntemaan sinun nimesi ja opetan yhä, jotta heissä pysyisi sama rakkaus, jota sinä olet minulle osoittanut, ja jotta minä näin pysyisin heissä."Jehova, ja sellaisen väittäminen tuon Raamatunkohdan perusteella on aivan perusteetonta. Nimeä Jehova ei esiinny lainkaan aidoissa UT:een käsikirjoituksissa, vaan ainoastaan UM:n väärennöksessä, johon tehty nimensiirto on huijaus, sillä nimeä ei esiinny millään kielellä, missä Raamatun käsikirjoituksissä.
- oma nimi ?
Näin on asiat kirjoitti:
Ole koskaan esiitynkään pyhissä kiroituksissa, ja nämä ovat, ja ovat edelleen Jumalan nimeä tarkoittavat konsonantit kirjoituksissa. Eikä kukaan ole mittään kirjotuksista poistanut, vaan ainoastaan väärentäen sinne lisännyt, kuten WT-seura, mm. UM käännökseensä ja sen UT:hen 237 kertaa.
Kerrohan mikä Jumalan nimi on muka poistettu Raamatusta, kun minä kerran osoitin mikä sinne on väärentäen alkuperäisiä kirjoituksia, mielivaltaisesti ihmistulkintoihin perustuen lisätty. Ei UM:n käännös olekaaan mikään oikea ja aito Raamatunkäännös vaan väärennös.Miksi Jumalan nimeä ei kerrota kaikissa käännöksissä?
Mistä voit tietää, kenestä puhun jos sanon "Raamatun Jumala"?
Raamatussahan mainitaan montakin jumalaa nimeltä?
Baal...Amon?
1.Moos.. 35:2
Silloin Jaakob sanoi huonekunnalleen ja kaikille, jotka olivat hänen kanssaan: ”Pankaa pois vieraat jumalat, joita on keskuudessanne - Usko tai älä
pyhä nimi kirjoitti:
9 After this manner therefore pray ye: Our Father which art in heaven, Hallowed be thy name.Taivaassa. Nimeä "Jehova"; ei aito UT tee missään tunnetuksi, eikä sitä sen kirjoituksissa suinkaan käytetä, tai todistettavasti tunneta/tunnetuksi tehdä, kuten väärennös eli UM:n käännös tekee.
- kysyn vaan mitä?
nimesi tähden.. kirjoitti:
Ps. 79:9
Auta meitä, Jumala, pelastajamme, nimesi ja kunniasi tähden! Pelasta meidät ja anna syntimme anteeksi oman nimesi tähden!Mitähän yritit todistaa?
- Isä on Jehova
Usko tai älä kirjoitti:
Taivaassa. Nimeä "Jehova"; ei aito UT tee missään tunnetuksi, eikä sitä sen kirjoituksissa suinkaan käytetä, tai todistettavasti tunneta/tunnetuksi tehdä, kuten väärennös eli UM:n käännös tekee.
voi puhuteltava kysyä Isän nimeä---mitäs vastaat?
Näin on asiat kirjoitti:
Ole koskaan esiitynkään pyhissä kiroituksissa, ja nämä ovat, ja ovat edelleen Jumalan nimeä tarkoittavat konsonantit kirjoituksissa. Eikä kukaan ole mittään kirjotuksista poistanut, vaan ainoastaan väärentäen sinne lisännyt, kuten WT-seura, mm. UM käännökseensä ja sen UT:hen 237 kertaa.
Kerrohan mikä Jumalan nimi on muka poistettu Raamatusta, kun minä kerran osoitin mikä sinne on väärentäen alkuperäisiä kirjoituksia, mielivaltaisesti ihmistulkintoihin perustuen lisätty. Ei UM:n käännös olekaaan mikään oikea ja aito Raamatunkäännös vaan väärennös.Lue kirkkoraamattua, mistä sieltä löydät jumalan nimen?
"kun minä kerran osoitin mikä sinne on väärentäen alkuperäisiä kirjoituksia, mielivaltaisesti ihmistulkintoihin perustuen lisätty"
Sinä et ole osoittanut mitään, kunhan hoet kuin gramofoni yhtä ja samaa.- epäjumalaako ?
kysyn vaan mitä? kirjoitti:
Mitähän yritit todistaa?
rukoillaan?
JT Bluffia kirjoitti:
Jehova, ja sellaisen väittäminen tuon Raamatunkohdan perusteella on aivan perusteetonta. Nimeä Jehova ei esiinny lainkaan aidoissa UT:een käsikirjoituksissa, vaan ainoastaan UM:n väärennöksessä, johon tehty nimensiirto on huijaus, sillä nimeä ei esiinny millään kielellä, missä Raamatun käsikirjoituksissä.
Miksi sinun raamatussasi ei esiinny jumalan nimeä?
Miksi sitä ei ole myöskään uuden testamentin puolella vähintään niissä kohdin joissa lainataan vanhan testamentin kirjoituksia?
Miksi piilotat jumalan nimen ja vielä nimittelet häntä Jeesuksesksi?- Näillä mennään edel.
helel kirjoitti:
Miksi sinun raamatussasi ei esiinny jumalan nimeä?
Miksi sitä ei ole myöskään uuden testamentin puolella vähintään niissä kohdin joissa lainataan vanhan testamentin kirjoituksia?
Miksi piilotat jumalan nimen ja vielä nimittelet häntä Jeesuksesksi?Vaan useita Jumlan nimiä ja arvoja: kuten Jes.9:5; - koska se ei ole väärennös aidosta Raamatusta, kuten UM:n käännös on.
- Mikael S:nen
Mitähän yritit todistaa?
Heprealaiset sanat.
Niihin heprealaisiin sanoihin, jotka on käännetty ”Jumalaksi”, kuuluu sana ʼEl, joka merkitsee luultavasti ’mahtavaa, väkevää, voimakasta’ (1Mo 14:18).
Sitä käytetään Jehovasta, muista jumalista ja ihmisistä.
Sitä käytetään laajalti myös erisnimissä, esim. nimissä Elisa (merk. ’Jumala on pelastus’)
ja Mikael (’Kuka on Jumalan kaltainen?’).
Joissakin kohdissa sanan ʼEl yhteydessä on määräinen artikkeli (ha‧ʼEl′) tarkoitettaessa Jehovaa, joka täten erotetaan muista jumalista (1Mo 46:3; 2Sa 22:31
Heprealainen sana ʼelo‧him′ (jumalat) näyttää olevan peräisin juuresta, jonka merkitys on ’olla voimakas’. ʼElo‧him′ on monikkomuoto sanasta ʼelō′ah (jumala).
Joskus tämä monikko tarkoittaa lukuisia jumalia (1Mo 31:30, 32; 35:2), mutta useimmiten sitä käytetään majesteettiuden, arvokkuuden tai ylhäisyyden monikkona.
Sanaa ʼelo‧him′ käytetään Raamatussa itse Jehovasta, enkeleistä, epäjumalista (yksikössä ja monikossa) ja ihmisistä.
Kun nimityksellä ʼElo‧him′ tarkoitetaan Jehovaa, sitä käytetään majesteettiuden, arvokkuuden ja ylhäisyyden monikkona (1Mo 1:1).
Aaron Ember kirjoitti tästä: ”VT:n [Vanhan testamentin] kieli on täysin luopunut monikon ajatuksesta – – [sanassa ʼElo‧him′] (kun sitä käytetään Israelin Jumalasta), minkä osoittaa erityisesti se, että sen predikaatti on lähes poikkeuksetta yksikkömuotoinen verbi ja että siihen kuuluu yksikkömuotoinen adjektiiviattribuutti.
– – [ʼElo‧him′] täytyy mieluummin selittää intensiiviseksi monikkomuodoksi, joka ilmaisee suuruutta ja majesteettiutta, mikä on Suuren Jumalan arvon mukaista.” (The American Journal of Semitic Languages and Literatures, XXI vsk., 1905, s. 208.)
Arvonimi ʼElo‧him′ kiinnittää huomion Jehovan voimaan Luojana. Se esiintyy luomiskertomuksessa yksinään 35 kertaa, ja verbi, joka kuvailee, mitä hän sanoi ja teki, on joka kerta yksikössä (1Mo 1:1–2:4). Hänessä on äärettömien voimien ydin. - Otahan rahat pois
helel kirjoitti:
Lue kirkkoraamattua, mistä sieltä löydät jumalan nimen?
"kun minä kerran osoitin mikä sinne on väärentäen alkuperäisiä kirjoituksia, mielivaltaisesti ihmistulkintoihin perustuen lisätty"
Sinä et ole osoittanut mitään, kunhan hoet kuin gramofoni yhtä ja samaa.Tilillesi, joissa on osoitettevissa, Raamatun käsikijoituksista nimi Jehova. Voitte oikein joukolla tutkia yhdessä vaikka pääköttorin poikien kanssa, josko löytyisi.
- Eipäs valehdella
Isä on Jehova kirjoitti:
voi puhuteltava kysyä Isän nimeä---mitäs vastaat?
Koska nimeä ei esiinny Raamatussa.
Mitähän yritit todistaa?
Tarkasti ottaen siinä on אֱלֹ֘הֵ֤י e·lo·hei
ja mitä siitä sitten? Sinunko mielestäsi jumalalla ei ole nimeä? ilmankos haluat ettei sitä olisi missään.
Sitä paitsi, mitä sinä tiedät juutalaisten jumalasta? Olet niiiiiiin kaukana hänestä kuin olla ja voi.
"Juutalaisissa raamatuissa esiintyy enimmäkseen käännös "Ikuinen", sillä laajimmalle levinnyt tetragrammin käsittämistapa ottaa lähtökohdakseen verbin haja, 'olla olemassa', josta edelleen 'olla katoamaton, olla ikuinen', kun on on puhe jumalasta.....
... ehje merkitsee 'minä olen oleva'. Olemista selitetään tarkemmin: "Minä olen sinun kanssasi" ja ehje aser ehje, 'minä tulen olemaan sellainen kuin tulen olemaan' tai 'jona minä tulen olemaan'.
Nimi JHVH on juutalaisen käsityksen mukaan täydennys nimitykseen Elohim, jolla on useita merkityksiä, esim. jumaluus ja tuomari. ...
Elohim on nimen todellinen tai näennäinen monikkomuoto. (Monikkomuodot voivat olla myös lajin määrityksiä, kuten majim, 'vesi' ja samajim, 'taivas')
Rabbiinisen raamatunkäsityksen mukaan jumalan nimiä ei käytetä mielivaltaisesti... 2 Moos 34:6 selitetään seuraavasti: "Jumala sanoi Moosekselle: Sinä haluat tietää nimeni. Minua nimitetään sen mukaan, mitä teen. Kun tuomitsen luotujani, on nimeni Elohim. Kun armahdan maailmaani, on nimeni JHVH" (Midras Exodus Rabba, perikooppi Semot 3,6)"
[Levinson, Pnina Nave. Mitä on juutalainen usko?, 1992, s. 36-37]- Huulen heittoa
Mikael S:nen kirjoitti:
Heprealaiset sanat.
Niihin heprealaisiin sanoihin, jotka on käännetty ”Jumalaksi”, kuuluu sana ʼEl, joka merkitsee luultavasti ’mahtavaa, väkevää, voimakasta’ (1Mo 14:18).
Sitä käytetään Jehovasta, muista jumalista ja ihmisistä.
Sitä käytetään laajalti myös erisnimissä, esim. nimissä Elisa (merk. ’Jumala on pelastus’)
ja Mikael (’Kuka on Jumalan kaltainen?’).
Joissakin kohdissa sanan ʼEl yhteydessä on määräinen artikkeli (ha‧ʼEl′) tarkoitettaessa Jehovaa, joka täten erotetaan muista jumalista (1Mo 46:3; 2Sa 22:31
Heprealainen sana ʼelo‧him′ (jumalat) näyttää olevan peräisin juuresta, jonka merkitys on ’olla voimakas’. ʼElo‧him′ on monikkomuoto sanasta ʼelō′ah (jumala).
Joskus tämä monikko tarkoittaa lukuisia jumalia (1Mo 31:30, 32; 35:2), mutta useimmiten sitä käytetään majesteettiuden, arvokkuuden tai ylhäisyyden monikkona.
Sanaa ʼelo‧him′ käytetään Raamatussa itse Jehovasta, enkeleistä, epäjumalista (yksikössä ja monikossa) ja ihmisistä.
Kun nimityksellä ʼElo‧him′ tarkoitetaan Jehovaa, sitä käytetään majesteettiuden, arvokkuuden ja ylhäisyyden monikkona (1Mo 1:1).
Aaron Ember kirjoitti tästä: ”VT:n [Vanhan testamentin] kieli on täysin luopunut monikon ajatuksesta – – [sanassa ʼElo‧him′] (kun sitä käytetään Israelin Jumalasta), minkä osoittaa erityisesti se, että sen predikaatti on lähes poikkeuksetta yksikkömuotoinen verbi ja että siihen kuuluu yksikkömuotoinen adjektiiviattribuutti.
– – [ʼElo‧him′] täytyy mieluummin selittää intensiiviseksi monikkomuodoksi, joka ilmaisee suuruutta ja majesteettiutta, mikä on Suuren Jumalan arvon mukaista.” (The American Journal of Semitic Languages and Literatures, XXI vsk., 1905, s. 208.)
Arvonimi ʼElo‧him′ kiinnittää huomion Jehovan voimaan Luojana. Se esiintyy luomiskertomuksessa yksinään 35 kertaa, ja verbi, joka kuvailee, mitä hän sanoi ja teki, on joka kerta yksikössä (1Mo 1:1–2:4). Hänessä on äärettömien voimien ydin.Heti Raamatun kahdesta ensimmäisestä luvusta, mutta sensijaan esityksesi lopussa, esitetty viittaus nimeen Jehova on täysin perusteeton vale, sillä nimeä Jehova ei esiinny suinkaan Raamatussa, eli sen alkuteksteissä. Voit väittää toki, kuten linkittämäsi höpinä mitä haluat, vaikka kaikki "el" kirjaimia sisältävien sanojen viitaavan Leinoseen, mutta se kuuluu silloin jonkun muun, kuin Raamattuun perustuvan uskonnon piiriin.
Otahan rahat pois kirjoitti:
Tilillesi, joissa on osoitettevissa, Raamatun käsikijoituksista nimi Jehova. Voitte oikein joukolla tutkia yhdessä vaikka pääköttorin poikien kanssa, josko löytyisi.
Älä höpäjä, kyllä nuo sinun juttusi jo tiedetään. Kukaan ei väitä että nimi Jehova lausuttuna löytyy käsikirjoituksista, sen sijaan siellä on jumalan nimi, ja se pitäisi löytyä myös UT:sta.
Jotkut vaan ovat törkeyksissään poistaneet nimen ja panneet omiaan.Näillä mennään edel. kirjoitti:
Vaan useita Jumlan nimiä ja arvoja: kuten Jes.9:5; - koska se ei ole väärennös aidosta Raamatusta, kuten UM:n käännös on.
Nuo puhuivat Jeesuksesta.
Huulen heittoa kirjoitti:
Heti Raamatun kahdesta ensimmäisestä luvusta, mutta sensijaan esityksesi lopussa, esitetty viittaus nimeen Jehova on täysin perusteeton vale, sillä nimeä Jehova ei esiinny suinkaan Raamatussa, eli sen alkuteksteissä. Voit väittää toki, kuten linkittämäsi höpinä mitä haluat, vaikka kaikki "el" kirjaimia sisältävien sanojen viitaavan Leinoseen, mutta se kuuluu silloin jonkun muun, kuin Raamattuun perustuvan uskonnon piiriin.
Mieluummin niin että siinä lukee Jehova , kuin siinä lukisi Jeesus, niin kuin sinä yrität esittää vastoin raamatun kertomusta.
- elohim.....ei nimi
Mitähän yritit todistaa?
Pakanat vetosivat samalla tavoin vääriin jumaliinsa.
Baalia palvova Isebel ei vedonnut Jehovaan vaan ”jumaliin” (ʼelo‧him′ ja monikollinen verbi),
ja samoin teki Syyrian kuningas Ben-Hadad II (1Ku 19:2; 20:10).
Koska tuollaiset ilmaukset olivat kaikkialla yleisiä, ’vannominen jonkin väärän jumalan kautta’ tai sellaisen kautta, ’mikä ei ollut Jumala’, alkoi Raamatussa edustaa epäjumalanpalvelusta (Jos 23:7; Jer 5:7; 12:16; Am 8:14). - Baltasar ei kirj.
helel kirjoitti:
Tarkasti ottaen siinä on אֱלֹ֘הֵ֤י e·lo·hei
ja mitä siitä sitten? Sinunko mielestäsi jumalalla ei ole nimeä? ilmankos haluat ettei sitä olisi missään.
Sitä paitsi, mitä sinä tiedät juutalaisten jumalasta? Olet niiiiiiin kaukana hänestä kuin olla ja voi.
"Juutalaisissa raamatuissa esiintyy enimmäkseen käännös "Ikuinen", sillä laajimmalle levinnyt tetragrammin käsittämistapa ottaa lähtökohdakseen verbin haja, 'olla olemassa', josta edelleen 'olla katoamaton, olla ikuinen', kun on on puhe jumalasta.....
... ehje merkitsee 'minä olen oleva'. Olemista selitetään tarkemmin: "Minä olen sinun kanssasi" ja ehje aser ehje, 'minä tulen olemaan sellainen kuin tulen olemaan' tai 'jona minä tulen olemaan'.
Nimi JHVH on juutalaisen käsityksen mukaan täydennys nimitykseen Elohim, jolla on useita merkityksiä, esim. jumaluus ja tuomari. ...
Elohim on nimen todellinen tai näennäinen monikkomuoto. (Monikkomuodot voivat olla myös lajin määrityksiä, kuten majim, 'vesi' ja samajim, 'taivas')
Rabbiinisen raamatunkäsityksen mukaan jumalan nimiä ei käytetä mielivaltaisesti... 2 Moos 34:6 selitetään seuraavasti: "Jumala sanoi Moosekselle: Sinä haluat tietää nimeni. Minua nimitetään sen mukaan, mitä teen. Kun tuomitsen luotujani, on nimeni Elohim. Kun armahdan maailmaani, on nimeni JHVH" (Midras Exodus Rabba, perikooppi Semot 3,6)"
[Levinson, Pnina Nave. Mitä on juutalainen usko?, 1992, s. 36-37]Mooses sai armon JHWH silmien edessä, ja Herra itse huusi nimensä Mooseksen edessä 2 Moos.34:19. Näin Mooses sai armon JHWH:n silmien edessä, "kaiken Herran ihanuuden kulkiessa hänen ohitseen".
- Usko tai älä
helel kirjoitti:
Mieluummin niin että siinä lukee Jehova , kuin siinä lukisi Jeesus, niin kuin sinä yrität esittää vastoin raamatun kertomusta.
Jeesus tuli nimenomaan Isänsä nimessä: >> Minä olen tullut Isäni nimessä, ja te ette ota Minua vastaan; jos toinen tulee omassa nimessään (WT-seura nimessä Jehova), niin hänet te otatte vastaan.
Baltasar ei kirj. kirjoitti:
Mooses sai armon JHWH silmien edessä, ja Herra itse huusi nimensä Mooseksen edessä 2 Moos.34:19. Näin Mooses sai armon JHWH:n silmien edessä, "kaiken Herran ihanuuden kulkiessa hänen ohitseen".
Ei olenkaan , sinä vain koetat mennä sen taakse piiloon. Kyse oli siitä että sanoit ettei mainitussa raamatunkohdassa ole nimeä JHVH vaan siinä on elohim.
Minä kerroin sinulle että siinä on elohei, jos ollaan tarkkoja.
Lisäksi kerroin sinulle siitä mitä jumalan nimi käsitetään niiden mielestä, joiden jumala hän oikeasti on.
Sinun selityksesi on pelkkää jankuttavaa pelleilyä jolla ei tee mitään.Usko tai älä kirjoitti:
Jeesus tuli nimenomaan Isänsä nimessä: >> Minä olen tullut Isäni nimessä, ja te ette ota Minua vastaan; jos toinen tulee omassa nimessään (WT-seura nimessä Jehova), niin hänet te otatte vastaan.
Se että joku tulee Jehovan nimessä, ei tarkoita että hän on itse Jehova. Sangen erikoinen näkemys tuollainen mitä tarjoilet.
Ja jos tämä on näin:
The name is related to the Hebrew form [Yehoshua`] יְהוֹשֻׁעַ Joshua
niin siinä on jumalan nimen osa, mutta niin on monella muullakin. Mm. Jesaja on hepreaksi ישׁעיהו, Yeshayahu tai Yəša'ăyāhû)
siis JAHU.
Tai Mikael, joka on muutakin kuin enkelin nimi. Raamattu pullottaa erilaisia jumala-päätteisiä nimiä, joko el- tai jah- liitteisiä.- Pekuloikaa nimestä
helel kirjoitti:
No mitä sitten sanot? Jeesus..?
Jeesuksesta Kristuksesta meidän Herrastamme, ja tekemään hänen nimeään tunnetuksi kaikille kansoille: >> että syntyisi uskon kuuliaisuus HÄNEN NIMEÄÄN KOHTAAN, KAIKISSA KANSAKUNNISSA.
- uusi opetus mulle...
Mitähän yritit todistaa?
- Balttis kuittaa...
helel kirjoitti:
Älä höpäjä, kyllä nuo sinun juttusi jo tiedetään. Kukaan ei väitä että nimi Jehova lausuttuna löytyy käsikirjoituksista, sen sijaan siellä on jumalan nimi, ja se pitäisi löytyä myös UT:sta.
Jotkut vaan ovat törkeyksissään poistaneet nimen ja panneet omiaan.Väittää voi toki mitä vaan, mutta onkin ja aivan eri juttu, osoittaa väiteet todeksi väärentämättömällä Jumalan sanalla, kuten olet joutunut havaitsemaan. Ei kukaan ole mitään Raamatusta poistaneet, vaan väiteesi yrittää peitää sen totuuden, että Jehovan todistajat ovat, lisänneet nimen Jehova, vastoin kirjoituksia UM:n käännöksensä, joka on Raamatun väärennös.
- Baltasar ei kirj.
helel kirjoitti:
Se että joku tulee Jehovan nimessä, ei tarkoita että hän on itse Jehova. Sangen erikoinen näkemys tuollainen mitä tarjoilet.
Ja jos tämä on näin:
The name is related to the Hebrew form [Yehoshua`] יְהוֹשֻׁעַ Joshua
niin siinä on jumalan nimen osa, mutta niin on monella muullakin. Mm. Jesaja on hepreaksi ישׁעיהו, Yeshayahu tai Yəša'ăyāhû)
siis JAHU.
Tai Mikael, joka on muutakin kuin enkelin nimi. Raamattu pullottaa erilaisia jumala-päätteisiä nimiä, joko el- tai jah- liitteisiä.Nimeen liitettävät atribuutit: Jes.7:14 ja 9:5.
Väittää voi toki mitä vaan, mutta onkin ja aivan eri juttu, osoittaa väiteet todeksi väärentämättömällä Jumalan sanalla, kuten olet joutunut havaitsemaan. Ei kukaan ole mitään Raamatusta poistaneet, vaan väiteesi yrittää peitää sen totuuden, että Jehovan todistajat ovat, lisänneet nimen Jehova, vastoin kirjoituksia UM:n käännöksensä, joka on Raamatun väärennös.
Katso nyt niitä monia raamatunkäännöksiä!! Ei niissä ole jumalan nimeä!! ! ! ! ! !
Oletko sokea?- Näillä mennään...
helel kirjoitti:
Ei olenkaan , sinä vain koetat mennä sen taakse piiloon. Kyse oli siitä että sanoit ettei mainitussa raamatunkohdassa ole nimeä JHVH vaan siinä on elohim.
Minä kerroin sinulle että siinä on elohei, jos ollaan tarkkoja.
Lisäksi kerroin sinulle siitä mitä jumalan nimi käsitetään niiden mielestä, joiden jumala hän oikeasti on.
Sinun selityksesi on pelkkää jankuttavaa pelleilyä jolla ei tee mitään.Tarkasti: "Elohiym".
- Baalinjulitus-Elohim
Pekuloikaa nimestä kirjoitti:
Jeesuksesta Kristuksesta meidän Herrastamme, ja tekemään hänen nimeään tunnetuksi kaikille kansoille: >> että syntyisi uskon kuuliaisuus HÄNEN NIMEÄÄN KOHTAAN, KAIKISSA KANSAKUNNISSA.
Sitäkö nimeä julitame ?
Näillä mennään... kirjoitti:
Tarkasti: "Elohiym".
Ei lue. Älä vänkää jos et tunne edes muutamaa hepreankielen aakkosta.
אֱלֹ֘הֵ֤י e·lo·hei 430 God
יִשְׁעֵ֗נוּ yish·'e·nu 3468 of our salvation
עָזְרֵ֤נוּ a·ze·re·nu 5826 Help
.
.
Totta kai kyse on samasta mutta eri muodosta (Elohei. God of -; a “construct form” that never appears without a qualifying descriptor.), mutta jos oikein tarkkoja ollaan ei siinä lue elohim, kuten väität, sillä se on näin:
אֱלֹהִים- Balttis kiittiriitti
helel kirjoitti:
Katso nyt niitä monia raamatunkäännöksiä!! Ei niissä ole jumalan nimeä!! ! ! ! ! !
Oletko sokea?Käynti optikolla tuskin auttaa sinua.
- BAlt.
helel kirjoitti:
Jeesus ei ole JHVH.
Tuskin.
Balttis kiittiriitti kirjoitti:
Käynti optikolla tuskin auttaa sinua.
Sinähän haluat pysytellä omassa valheessasi. Jumalan nimi puuttuu lukuisista raamatunkäännöksistä. Kyllä tämän tietävät monet, vaikka sinä et haluakaan asiaa myöntää.
Pekuloikaa nimestä kirjoitti:
HAH!!
Katsotaanpa mitä tuossa raamatunkohdassa lukee:
2 Julistamani evankeliumi, jonka Jumala on profeettojensa suulla edeltäpäin luvannut pyhissä kirjoituksissa,
3 on sanoma hänen Pojastaan. Inhimillisen syntyperänsä puolelta hän oli Daavidin jälkeläinen;
4 pyhyyden Hengen puolelta hän oli Jumalan Poika, jolla on valta, ylösnousemuksessa tähän asemaan asetettu. Hän on Jeesus Kristus, meidän Herramme,
5 ja häneltä minä olen saanut armon ja apostolinviran, jotta hänen nimensä kunniaksi johtaisin ihmisiä kaikista kansoista uskonkuuliaisuuteen.
Siis JUMALAN evankeliumi, on sanoma HÄNEN POJASTAAN!!!!- Siitä mallia
helel kirjoitti:
HAH!!
Katsotaanpa mitä tuossa raamatunkohdassa lukee:
2 Julistamani evankeliumi, jonka Jumala on profeettojensa suulla edeltäpäin luvannut pyhissä kirjoituksissa,
3 on sanoma hänen Pojastaan. Inhimillisen syntyperänsä puolelta hän oli Daavidin jälkeläinen;
4 pyhyyden Hengen puolelta hän oli Jumalan Poika, jolla on valta, ylösnousemuksessa tähän asemaan asetettu. Hän on Jeesus Kristus, meidän Herramme,
5 ja häneltä minä olen saanut armon ja apostolinviran, jotta hänen nimensä kunniaksi johtaisin ihmisiä kaikista kansoista uskonkuuliaisuuteen.
Siis JUMALAN evankeliumi, on sanoma HÄNEN POJASTAAN!!!!Ja kaikki, mitä teette sanalla ja työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä,
- vastarinnankiisket..
helel kirjoitti:
Sinähän haluat pysytellä omassa valheessasi. Jumalan nimi puuttuu lukuisista raamatunkäännöksistä. Kyllä tämän tietävät monet, vaikka sinä et haluakaan asiaa myöntää.
Muutosvastarinta tarkoittaa muutoksen tai sen suunnittelun vastustusta ja kritisointia, joka ilmenee yksilöiden tai ryhmien käyttäytymisessä.
Se ilmenee esimerkiksi välinpitämättömyytenä,
informaation torjumisena
tai korostuneena itsesuojeluna.
Muutosvastarinta liittyy ihmismielen taipumukseen puolustaa vanhoja tottumuksiaan.
Muutosvastarinta on luonnollinen osa mitä tahansa muutosprosessia.
Muutosvastarinta estää yleensä myös uuden oppimista..
Viiden perusaistin kautta toimivat pyrkivät säilyttämään tilanteet ennallaan ja helposti vastustavat kaikkea muutosta.
Ilman intuitionsa kautta toimivia, uuden suunnittelijoita, ei tapahtuisi muutoksia.
Toiset, jotka saattavat kokea lähes kaikki muutokset negatiivisina, jopa pelottavina.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Muutosvastarinta
Vuosikymmenien totutut ajattelutavat on vaikea muuttaa....
Liittyy ravintotietouteen, ja paljon muuhunkin .... :) - Kuka Herra on ?
helel kirjoitti:
Oletko sokea?Kuka herroista on kuka?
Jumala?
Elohim-Baal ? Tsiisus? ;D - ....
helel kirjoitti:
Ei lue. Älä vänkää jos et tunne edes muutamaa hepreankielen aakkosta.
אֱלֹ֘הֵ֤י e·lo·hei 430 God
יִשְׁעֵ֗נוּ yish·'e·nu 3468 of our salvation
עָזְרֵ֤נוּ a·ze·re·nu 5826 Help
.
.
Totta kai kyse on samasta mutta eri muodosta (Elohei. God of -; a “construct form” that never appears without a qualifying descriptor.), mutta jos oikein tarkkoja ollaan ei siinä lue elohim, kuten väität, sillä se on näin:
אֱלֹהִיםEli se siitä.
.... kirjoitti:
Eli se siitä.
Ota asioista selvää, niin ei tarvitse ihmetellä. Ja ei, ei ollut mikään Jt-linkki.
- Herra Mikael S:nen
Väittää voi toki mitä vaan, mutta onkin ja aivan eri juttu, osoittaa väiteet todeksi väärentämättömällä Jumalan sanalla, kuten olet joutunut havaitsemaan. Ei kukaan ole mitään Raamatusta poistaneet, vaan väiteesi yrittää peitää sen totuuden, että Jehovan todistajat ovat, lisänneet nimen Jehova, vastoin kirjoituksia UM:n käännöksensä, joka on Raamatun väärennös.
rukouksessaan esitti oleva PYHITTÄMISEN KOHDE ?
Elohim? Baal? Adonai?
Herra ? Lord? Siitä mallia kirjoitti:
Ja kaikki, mitä teette sanalla ja työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä,
Annatko sinä tässä mallia siitä miten jätät osan jakeesta kirjoittamatta.
Katsotaanpa koko jae:
17 Ja kaikki, minkä teette sanalla tai työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä, KIITTÄEN ISÄÄ JUMALAA HÄNEN KAUTTANSA.
Taitaa olla valheen henki joka johdattaa teikäläisiä.Kuka Herra on ? kirjoitti:
Kuka herroista on kuka?
Jumala?
Elohim-Baal ? Tsiisus? ;DHerrat ovat hiukan sekaisin :D
- laulaa tahdon...
.... kirjoitti:
Eli se siitä.
09.10.1894 Satakunta nro. 118 sivu 3
Sinun oikeasi, Jehova, jonka voima ja ylevyys suuri on, ?...
Kuka on kaltaisesi jumalien seassa, Jehovah ?...
Vaimot ja miehet yhtyivät lauluun, kun hän kerto^säkeen: B Laulaa tahdon Jehovalle, sillä hän on ?...http://digi.lib.helsinki.fi/sanomalehti/secure/showPage.html?conversationId=3&action=entryPage&id=557415&pageFrame_currPage=3
Ei ollut Suomessa Jt vielä silloin :D - Keskusteluun
laulaa tahdon... kirjoitti:
09.10.1894 Satakunta nro. 118 sivu 3
Sinun oikeasi, Jehova, jonka voima ja ylevyys suuri on, ?...
Kuka on kaltaisesi jumalien seassa, Jehovah ?...
Vaimot ja miehet yhtyivät lauluun, kun hän kerto^säkeen: B Laulaa tahdon Jehovalle, sillä hän on ?...http://digi.lib.helsinki.fi/sanomalehti/secure/showPage.html?conversationId=3&action=entryPage&id=557415&pageFrame_currPage=3
Ei ollut Suomessa Jt vielä silloin :DLiity
- kristitty Mikko
.... kirjoitti:
Eli se siitä.
31.03.1900 Tampereen Uutiset nro. 64 sivu 4
_Sinä myöskin kunnioitat hebrealaisten Jehovaa, vaan kristityt väittävät, että Kristus on hänen poikansa....
http://digi.lib.helsinki.fi/sanomalehti/secure/showPage.html?conversationId=4&action=entryPage&id=568959&pageFrame_currPage=4 - varmaankin....
.... kirjoitti:
Eli se siitä.
11.04.1900 Päivälehti nro. 85 sivu 3
Alkuvignettinä on pilvissä leijuva säteiden ympäröimänä Jehovan nimi ja loppukuvassa on viehättävän kauniisti piirrettyä tammenlehvää vasten asetettu metaljonkikuva Lodesta,..
http://digi.lib.helsinki.fi/sanomalehti/secure/showPage.html?conversationId=5&action=entryPage&id=551186&pageFrame_currPage=3
Vänrikki Stoolin tarinat/kuvittanut A.Edefelt sisältää siis kuvan jossa on Jehovan nimi....
Oliko Edefelt Jt ? ;D - hyi valheita !!!!!!!
helel kirjoitti:
Katsotaanpa koko jae:
17 Ja kaikki, minkä teette sanalla tai työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä, KIITTÄEN ISÄÄ JUMALAA HÄNEN KAUTTANSA.
Taitaa olla valheen henki joka johdattaa teikäläisiä.Nyt näen, että jotkut todellakin tahallaan vääristelevät ......
helel kirjoitti:
Katsotaanpa koko jae:
Taitaa olla valheen henki joka johdattaa teikäläisiä.Tottapa Jumala voimallaan olisi estänyt jehova-nimen poistamisen raamatusta, jos se olisi ollut oikea Nimi.
Kun koko raamattu on henkeytettyä ja väärentämätöntä Jumalan sanaa seuran mielestä, miten he ratkaisevat tämän ristiriitaisuuden?MarkkuP kirjoitti:
Tottapa Jumala voimallaan olisi estänyt jehova-nimen poistamisen raamatusta, jos se olisi ollut oikea Nimi.
Kun koko raamattu on henkeytettyä ja väärentämätöntä Jumalan sanaa seuran mielestä, miten he ratkaisevat tämän ristiriitaisuuden?Millä tavalla kommenttisi liittyy siihen että edelleinen kirjoittaja jätti jakeen loppuosan pois omaa sanomaansa parantaakseen?
helel kirjoitti:
Millä tavalla kommenttisi liittyy siihen että edelleinen kirjoittaja jätti jakeen loppuosan pois omaa sanomaansa parantaakseen?
mitenkään siihen.
Siis miksi Kaikkivoipa salli nimensä poistamisen raamatusta?
Teikäläisten mielestä Jumala henkeytti raamatun virheettömäksi.
Miksi siis Hän salli jättää pois sellaisen vähäpätöisen seikan kuin oikean Nimensä?MarkkuP kirjoitti:
mitenkään siihen.
Siis miksi Kaikkivoipa salli nimensä poistamisen raamatusta?
Miksi siis Hän salli jättää pois sellaisen vähäpätöisen seikan kuin oikean Nimensä?"Teikäläisten mielestä Jumala henkeytti raamatun virheettömäksi."
Täsmennätkö ketä tarkoitat "meikäläisillä"?
Tämähän alkaa olla jo huvittavaa, kun toinen kirjoittaja ilmoittaa etten tiedä mitään kun en ole JT. Ja nyt sinä kysyt minulta jotain kun olen "heikäläisiä".
"Siis miksi Kaikkivoipa salli nimensä poistamisen raamatusta?
Miksi siis Hän salli jättää pois sellaisen vähäpätöisen seikan kuin oikean Nimensä? "
Mutta vastaan jotain:
Jumalahan ei ole tämän maailman jumala vaan sellaisena pidetään saatanaa. Koska saatana on kyseenalaistanut jumalan hallinnon, on jumala antanut ihmisille aikaa kokeilla omia siipiään, eikä sen vuoksi puutu immeisten tekmisiin.
Miten voisi toteutua se, että nousee vääriä profeettoja, tulee luopumus ja nousee antikristus, jos jumala olisi puuttunu kaikkeen ja huolehtinut siitä että kaikki on niin kuin kuuluu.
Sen on siis täytynyt tapahtua tarkoituksella, jotta oikeaoppiset erottuvat niistä jotka etsivät vain korvien kuisketta.
Tämä on meikäläisen joku selitys, ei ole Jt-oppia.
Huomautan myös että selitys ei tarkoita että uskon siihen.
Mitä muuta haluat minun selittävän? Voin koettaa säveltää jotain.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l3632534Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata602054Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.1111722- 1091425
Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f1861405- 751396
- 271365
- 801277
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva191253Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois401096