suomenruotsalaisuus = etnisyys ?

Zed-o

Ovatko suomenruotsalaiset etninen ryhmä ? Vai onko kyse etnisesti ruotsalaisista suomenmaalaisista vaiko ruotsia äidinkielenään puhuvista etnisesti suomalaisista.

Vain asiallisia vastauksia, kiitos.

27

2896

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksinkertaista

      ovat ruotsinkieltä ja useimmiten suomenkieltä puhuvia suomalaisia. Suurimmilta osin tavat ja kulttuuri on samat mutta paljon on erilaisuuksiakin.

    • 6

      Eri ankkalampelaiset näkevät identtiteentinsä hyvinkin erilailla ja nykyään on havaittavissa kolme pääryhmää: Uusimaalaiset, Pohjanmaalaiset ja Ahvenanmaalaiset.

      Pääongelma on tietysti siinä, että maan kieli ja oma äidinkieli eivät täsmää ja siihen pitää joku ajattelumalli keksiä, ratkaisut on hyvin moninaiset.

    • "Suomenruotsalaiset ovat Suomessa asuvia, ruotsin kieltä äidinkielenään puhuvia suomalaisia. Suomenruotsalaisuuteen yhdistetään usein mielikuva suomenruotsalaiseen perheeseen syntymisestä ja Suomessa kasvamisesta, joten Suomeen siirtyneitä ruotsalaisia maahanmuuttajia ei pidetä suomenruotsalaisina."

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomenruotsalaiset

      "Vai onko kyse etnisesti ruotsalaisista suomenmaalaisista vaiko ruotsia äidinkielenään puhuvista etnisesti suomalaisista."

      Ruotsinkielisten joukko on perimältään paljon heterogeenisempi kuin suomenkieliset. Niiden 800 vuotta sitten Suomen rannikolle muuttaneiden ruotsalaisten jälkeläisten genomin puhtaudesta en itse uskalla mennä sanomaan mitään mutta suomalaisia he kielestään huolimatta ovat nykyään, eli suomenruotsalaisia.

      " Ruotsinkielisen väestön genetiikka

      Vuonna 2008 julkaistiin ensimmäinen genomin seulontaan perustuva suomalais-ruotsalainen vertailututkimus. Suomenruotsalaisten eri ryhmistä tutkimuksessa oli edustettuna Pohjanmaan ruotsinkielinen väestö. Tutkimuksen mukaan Pohjanmaan ruotsinkieliset muodostavat geneettisen klusterin ruotsalaisten kanssa. Tuoreessa Y-DNA-tutkimuksessa (2008) Pohjanmaan ruotsinkielisten asuma-alueen pohjoispäässä sijaitsevan Luodon saaristokunnan suomenruotsalaispopulaation havaittiin poikkeavan muista tutkituista suomalaisista ryhmistä huomattavasti. Toisen vuonna 2008 julkaistun tutkimuksen mukaan Pohjanmaan ruotsinkieliset erosivat länsisuomalaisesta väestöstä vain kun ruotsalainen väestö otettiin tutkimuksen vertailuryhmään mukaan"

      Suurta ruotsinkielisten ryhmää, varisinkin pääkaupunkiseudulla, edustaa hyvin sekalainen seurakunta johon on aikojen saatossa kotimaisen perimän lisäksi sekoittunut jos jonkinmaalaista verenperintöä. Ennen itsenäisyyttämme, sekä Ruotsin vallan että autonomian aikana tänne tulleet maahanmuuttajat useimmiten valitsivat uuden kotimaansa kieleksi ruotsin. Sen huomaa vielä tänä päivänäkin siitä että suomenruotsalaisilla on edelleen paljon vierasperäisiä sukunimiä (saksalaisia, balttilaisia, belgialaisia, venäläisiä, ranskalaisia j.n.e) toki niitä on nykyään ihan suomenkielisilläkin mutta yli 100 vuotta sitten tänne kauppiaiksi, käsityöläisiksi, opettajiksi y.m. tullet lähes poikkeuksetta ottivat ensimmäiseksi kielekseen ruotsin ja monet suvut ovat ruotsin kielensä säilyttäneet.

      Itse kuulun ryhmään ruotsia puhuva etnisesti suomalainen. Kuulun vanhaan suomalaiseen alunperin talonpoikais-,sotilas- ja myöhemmin akateemiseen sukuun jossa kotikieli aina on ollut ruotsi vaikka mitään juuria nykyisen Ruotsin puolelle ei ole.

      Joten nekin jotka ovat lähimpänä etnistä ruotsalaisuutta ovat asuneet täällä ainakin 800 vuotta ja me muut olemme sitten ihan mitä sattuu. Saaristolaisuus, helsinkiläisyys, pohjanmaalaisuus, Itä Uudenmaalaisuus ja Länsi Uudenmaalaisuus, nk "parempi väki" y.m. kaikki me eroamme juuriltamme, kulttuureiltamme ja murteiltamme toisistamme suuresti, ainoa yhteinen nimittäjä meillä on kieli.

      http://pre20031103.stm.fi/suomi/tao/julkaisut/omakieli/suomenr.htm

      "Kansalliskielten historiallinen, kulttuurillinen ja sosiaalinen tausta"
      http://www.om.fi/uploads/zye6d9qeom5.pdf

      Toivottavasti sait yllä olevasta vastauksen kysymykseesi?

      Mvh Ankdam

      • Trotjänare

        Lähimmäisiä ei pitäisi liiemmälti ryhmitellä ja luokitella, tasa-arvoisia kun olemme. Käytännön syistä eri kieliä puhuvat ihmiset kuitenkin erottuvat toisistaan, mutta olisi väärin sanoa suomen- tai ruotsikielisiä "etnisiksi ryhmiksi". Ruotsinkielisten joukossa on monenlaista väkeä: kauan sitten tänne tulleiden germaaniheimojen jälkeläisiä, suomenkielisten tai venäläisten, tataarien, balttien, keskieurooppalaisten, juutalaisten ym. jälkeläisiä, ruotsinkielisiä suomalaisia kuitenkin. Niin myös suomenkielisillä on monenlaisia esi-isiä, mutta historiallisista syistä maahanmuuttajat 1800-luvulla ja aikaisemmin valitsivat ruotsin kielen ja tulivat "suomenruotsalaisiksi", koska suomen kieli ei vielä ollut ruotsin veroisessa asemassa.

        Joskus 1800-luvulla ajatus viikinkimenneisyydestä eli voimakkaana ruotsinkielisten parissa, ja niinpä viikinkisymbooleja käytettiin vapaasti, vaikka aihetta ei olisikaan. Niinpä alkuaan balttiasaksalaista sukua olevan Freudenthalin haudalle on pystytetty komea riimukivi muistoksi menneisyydestä, jota ei hönen kohdallaan ollut. Aivan samoin suomalaiskansallisia symbooleja on muualla käytetty liiankin kanssa. Voin kohdaltani sanoa että "etnisyys" saisi joutaa romukoppaan, elämme vuotta 2011.

        Maahanmuuttajaperheiden lapset ovat jo suomalaisia, eikä heitä pidä ruveta luokittelemaan omiksi etnisiksi ryhmikseen. Toki jokaisella on oma alakulttuurinsa, mutta ketään ei pidä eristää eikä kenenkään ryhmän pidä eristäytyä. Pienen kielellisen ryhmän kannattaa muistaa Tove Janssonin kirjassa oleva ohje: "Jollei itse mene mukaan, hakemaan ei tule kukaan." Suurimman uhkan muodostaa muiden välinpitämättömyys. Kohtelias kiinnostus erikoisryhmää kohtaan kestää vain hetken. Ryhmän on itse huolehdittava siitä, että se ei jää ulkopuoliseksi, ja silloin puheet "etnisyydestä" ovat haitaksi.

        En ota kantaa DNA-tutkimuksiin tai vastaaviin, koska minulla ei ole asiantuntemusta. Myönnän että nämä puheet vaivaavat minua, koska niistä on liian lyhyt askel rotuerotteluun, toki ensin hyväätarkoittavaan, mutta erotteluun joka tapauksessa.


      • pertti paronen
        Trotjänare kirjoitti:

        Lähimmäisiä ei pitäisi liiemmälti ryhmitellä ja luokitella, tasa-arvoisia kun olemme. Käytännön syistä eri kieliä puhuvat ihmiset kuitenkin erottuvat toisistaan, mutta olisi väärin sanoa suomen- tai ruotsikielisiä "etnisiksi ryhmiksi". Ruotsinkielisten joukossa on monenlaista väkeä: kauan sitten tänne tulleiden germaaniheimojen jälkeläisiä, suomenkielisten tai venäläisten, tataarien, balttien, keskieurooppalaisten, juutalaisten ym. jälkeläisiä, ruotsinkielisiä suomalaisia kuitenkin. Niin myös suomenkielisillä on monenlaisia esi-isiä, mutta historiallisista syistä maahanmuuttajat 1800-luvulla ja aikaisemmin valitsivat ruotsin kielen ja tulivat "suomenruotsalaisiksi", koska suomen kieli ei vielä ollut ruotsin veroisessa asemassa.

        Joskus 1800-luvulla ajatus viikinkimenneisyydestä eli voimakkaana ruotsinkielisten parissa, ja niinpä viikinkisymbooleja käytettiin vapaasti, vaikka aihetta ei olisikaan. Niinpä alkuaan balttiasaksalaista sukua olevan Freudenthalin haudalle on pystytetty komea riimukivi muistoksi menneisyydestä, jota ei hönen kohdallaan ollut. Aivan samoin suomalaiskansallisia symbooleja on muualla käytetty liiankin kanssa. Voin kohdaltani sanoa että "etnisyys" saisi joutaa romukoppaan, elämme vuotta 2011.

        Maahanmuuttajaperheiden lapset ovat jo suomalaisia, eikä heitä pidä ruveta luokittelemaan omiksi etnisiksi ryhmikseen. Toki jokaisella on oma alakulttuurinsa, mutta ketään ei pidä eristää eikä kenenkään ryhmän pidä eristäytyä. Pienen kielellisen ryhmän kannattaa muistaa Tove Janssonin kirjassa oleva ohje: "Jollei itse mene mukaan, hakemaan ei tule kukaan." Suurimman uhkan muodostaa muiden välinpitämättömyys. Kohtelias kiinnostus erikoisryhmää kohtaan kestää vain hetken. Ryhmän on itse huolehdittava siitä, että se ei jää ulkopuoliseksi, ja silloin puheet "etnisyydestä" ovat haitaksi.

        En ota kantaa DNA-tutkimuksiin tai vastaaviin, koska minulla ei ole asiantuntemusta. Myönnän että nämä puheet vaivaavat minua, koska niistä on liian lyhyt askel rotuerotteluun, toki ensin hyväätarkoittavaan, mutta erotteluun joka tapauksessa.

        Viikinkitarinat on täysin tuulesta temmattuja loruja joilla haluttiin pönkittää ruotsalaisten kolhuja saanutta itsetuntoa kun Ruotsi menetti Suomen Venäjälle.

        Ruotsalainen kirjailija Jan Guillou, no olkoonkin, että isä oli ranskalainen ja äiti norjalainen ihmettelee, että on käsittämätöntä, että nykypäivän historioitsijat hyväksyvät viikinkilegendan.

        Således är det mindre begripligt att dagens historiker tolererar vikingalegenden.

        http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0007/10/guillou.html


    • DX

      Suomenruotsalaiset ovat etninen ryhmä riippuen keneltä kysyy.

      Suomenruotsalaiset itse mieltävät itsensä etniseksi ryhmäksi. 1919 RKP:n puheenjohtaja von Rettig puhui sisällissodasta kahden kansan, rodun ja kielen välisenä taisteluna.

      Jos kysyy Vähemmistövaltuutetulta, niin suomalaisen ja suomenruotsalaiset eivät muodosta etnistä ryhmää, mutta saamelaiset, romanit, suomenvenäläiset ja suomenxxx:t muodostavat.

      Kysyin Vähemmistövaltuutetulta, miten he määrittelevät etnisyyden? Äidinkielen? Geenitestin? Kansalaisuuden mukaan? Vähemmistövaltuutettu ei vastaa.

      Miksi Vähemmistövaltuutettu ei hyväksy suomalaisia etniseksi ryhmäksi johtuu siitä, että Yhdenvertaisuuslain mukaan ketään ei saa syrjiä etnisyyden vuoksi. Kun suomalaiset eivät ole etninen ryhmä, heitä voi syrjiä äidinkielen vuoksi.

      Wikiartikkelin mukaan suomalaiset ja suomenruotsalaiset ovat etninen ryhmä. Googlaa etnicity.

    • suomensuomalainen

      Eiköhän oikea vastaus kuulu, että kyllä ja ei. Ehkäpä on olemassa etnisesti suomenruotsalaisia, ja sitten näitä muuten vaan ruotsinkielisiksi päätyneitä, kuten "rasti ruutuun" -ruotsinkielisiäkin (johon eräs Yleisradion nettisivustokin suorastaan yllyttää).

      Eihän suomen kielikään sinällään liity etnisyyteen... Jos joku toisen sukupolven somali oppii suomen äidinkielenään, niin ei se hänestä etnistä suomalaista tee. Hän on suomalainen, mutta ei suomalainen etnisen kansan merkityksessä. Hän on Suomen kansalainen, mutta ei suomenkansalainen...

      Suomenruotsalaisten vastapainona on ainakin joskus puhuttu "suomensuomalaisista", mutta oikeammin pitäisi puhua vaan suomalaisista...

    • zed-o

      Suomenruotsalaisista jotakuinkin 70-80% äänestää puoluetta jonka nimi on Suomen ruotsalainen kansanpuolue. Mielestäni tuo nimi viittaa ihan suoraan ruotsalaiseen kansaan jota tämä puolue edustaa maassa nimeltä Suomi.

      Tässä on aika huima ero täällä olleisiin vastauksiin. Eli jos henkilö kokee olevansa etnisesti suomalainen, mutta pääsääntöisesti ruotsinkielinen, niin miksi hän silti äänestäisi puoluetta joka ajaa etnisesti ruotsalaisen kansan asiaa ? Tätä en kyllä ymmarrä yhtään.

      • AAr two

        Samaa olen pohtinut kanssasi. Ehkä he haluavat turvata suomenruotsalaisen kulttuurin ja identiteetin,että se säilyisi yhtenä osana suomalaisuutta. Jotenkin koko puolue nojaa kuitenkin eri arvoihin mihin sen pitäisi nojata. Tietty on muistettava, että olimme historiassa merkittävässä roolissa maamme kehityksen aikana osa ruotsia. Toisaalta tavoissa eikä kielessä ole sinäänsä mitään väärää, mutta kyllä se elitti väestö on silti tuppaa olemaan ruotsinkieliset. Tosin rkp kannatus on niin pientä ettei sillä ole valtaa juuri maamme asioihin kovinkaan paljon. Jos sitä lähinä äänestää juuri ahvenanmaalaiset ja pohjanmaalaiset ja pieni joukko uusimaalaisista. Niin puolue on jäännyt sinänsä jo ajasta kauas historiaan eikä halua tulevienkaan sukupolvien muuttuvan suomalaisiksi. Ruotsin kieltä saa opettaa kouluissa eikä siinäkään vielä mitään pahaa ole, mutta kannattaako opetella väkisin maamme näennäinen toinen kotimainen ja onko se niin tärkeä lopulta? Kyllä maamme pohjanmaalaisten pitäisi älytä että ajat ovat muuttuneet ja on aika pulassa jos maassa ei osaa suomea se on vähän sama asia että ahvenanmaalla on pulassa jos ei osaa ruotsia. Eli enenmistön ehtoja pitäisi kuunnella eikä vähemmistöjen.


      • AAr two kirjoitti:

        Samaa olen pohtinut kanssasi. Ehkä he haluavat turvata suomenruotsalaisen kulttuurin ja identiteetin,että se säilyisi yhtenä osana suomalaisuutta. Jotenkin koko puolue nojaa kuitenkin eri arvoihin mihin sen pitäisi nojata. Tietty on muistettava, että olimme historiassa merkittävässä roolissa maamme kehityksen aikana osa ruotsia. Toisaalta tavoissa eikä kielessä ole sinäänsä mitään väärää, mutta kyllä se elitti väestö on silti tuppaa olemaan ruotsinkieliset. Tosin rkp kannatus on niin pientä ettei sillä ole valtaa juuri maamme asioihin kovinkaan paljon. Jos sitä lähinä äänestää juuri ahvenanmaalaiset ja pohjanmaalaiset ja pieni joukko uusimaalaisista. Niin puolue on jäännyt sinänsä jo ajasta kauas historiaan eikä halua tulevienkaan sukupolvien muuttuvan suomalaisiksi. Ruotsin kieltä saa opettaa kouluissa eikä siinäkään vielä mitään pahaa ole, mutta kannattaako opetella väkisin maamme näennäinen toinen kotimainen ja onko se niin tärkeä lopulta? Kyllä maamme pohjanmaalaisten pitäisi älytä että ajat ovat muuttuneet ja on aika pulassa jos maassa ei osaa suomea se on vähän sama asia että ahvenanmaalla on pulassa jos ei osaa ruotsia. Eli enenmistön ehtoja pitäisi kuunnella eikä vähemmistöjen.

        "Tosin rkp kannatus on niin pientä ettei sillä ole valtaa juuri maamme asioihin kovinkaan paljon. Jos sitä lähinä äänestää juuri ahvenanmaalaiset ja pohjanmaalaiset ja pieni joukko uusimaalaisista."

        Halååå! Tarkistapa faktasi! RKP'tä eivät äänestä ahvenanmaalaiset! RKP'llä ei ole minkäänlaista toimintaa Ahvenanmaalla, eivätkä ahvenanmaalaiset myöskään äänestä mantereen eduskuntavaaleissa. Ahvenanmaalla on eduskunnassa yksi heidän keskuudestaan valitsemana kiintiöedustaja joka siis ei ole ärkoopeeläinen vaikka rkoopeen ryhmän kanssa istuukin.
        Ahvenanmaalla on oma maakuntahallintonsa ja maakuntaparlamenttinsa jossa on edustettuna myös ihan omat poliittiset puolueensa.


    • 24

      Eivät ole etninen ryhmä kuin joissakin rannikkopitäjissä.

      Sen sijaan ovat vahvasti oma kulttuurinen ryhmänsä, jonka identiteetti on Nordenista ja joka kokee velvollisuudekseen levittää pohjoismaista identiteettiä kaikkiin suomalaisiin, koska se on heistä maailman paras juttu - voi ollakin, mutta ei pakolla kiitos.

    • Totuuden torvi

      Etnisesti olivat alunperin niin olivat samaa ryhmää kuin ruotsalaiset, koska ruotsalaisethan tulivat tänne laivalla ja rupesivat rakentamaan näitä rannikkokaupunkejaan missä oli harvoin asetusta. Toki monelle suomenkieliselle opetettiin ruotsia ja niistä tuli "suomenruotsalaisia" koska ruotsi oli maan ainoa virallinen kieli ja ilman sitä niin sai tyytyä hanttihommiin. Eli joillakin "ruotsalaista vertaa" ja jotkut ovat "etnisesti suomalaisia" jotka omaksuivat ruotsinkielen omakseen jotta pystyisivät edetä työelmässä.

    • Totuus!

      Uusimmat geenitutkimukset osoittavat, että surut ovat paljon lähempänä suomalaisia kuin ruotsalaisia. Mikä varmaan on kova shokki monelle svekosurulle. ;-)

      Siten svekoankka on oikeassa, kun kutsuu itseään ruotsinkieliseksi suomalaiseksi eikä suomenruotsalaiseksi. Kyse ei tosin ole mistään periaatteesta vaan faktasta.

      Mutta monia svekosuruja ei moiset faktat kiinnosta, vaan he kutsuvat itseään suomenruotsalaisiksi tai jopa pelkästään ruotsalaisiksi.

      • "Uusimmat geenitutkimukset osoittavat, että surut ovat paljon lähempänä suomalaisia kuin ruotsalaisia. Mikä varmaan on kova shokki monelle svekosurulle."

        Fennot ne vain jaksaa jankuttaa tuosta että me surut muka haluaisimme olla riikiruotsalaisia. USKO JO, EI HALUTA! Me olemme suomalaisia!!

        Väitän että valtaosa meistä suruista tuntee juurensa erittäin tarkkaan, keskimäärin jopa paremmin kuin te suomenkieliset, koska me surut olemme kautta historian olleet enemmän paikoillamme pysyviä kuin te.
        Omat juureni ovat Varsinais-Suomessa josta esi-isäni lähti sotilasuralle palvelemaan maataan ja kuningastaan. Suomi oli luontevasti kaksikielinen maa silloin ja niin on minun Suomeni vieläkin!

        Minä olen ylpeä suomalaisuudestani ja suomenruotsalaisuudestani eikä minua voisi Ruotsi ja ruotsalaisuus vähempää kiinnostaa. Ei minulla ole Ruotsiin minkäänlaisia siteitä! Kuten harvalla surulla ylipäätään.


      • Totuus!
        Ankdam kirjoitti:

        "Uusimmat geenitutkimukset osoittavat, että surut ovat paljon lähempänä suomalaisia kuin ruotsalaisia. Mikä varmaan on kova shokki monelle svekosurulle."

        Fennot ne vain jaksaa jankuttaa tuosta että me surut muka haluaisimme olla riikiruotsalaisia. USKO JO, EI HALUTA! Me olemme suomalaisia!!

        Väitän että valtaosa meistä suruista tuntee juurensa erittäin tarkkaan, keskimäärin jopa paremmin kuin te suomenkieliset, koska me surut olemme kautta historian olleet enemmän paikoillamme pysyviä kuin te.
        Omat juureni ovat Varsinais-Suomessa josta esi-isäni lähti sotilasuralle palvelemaan maataan ja kuningastaan. Suomi oli luontevasti kaksikielinen maa silloin ja niin on minun Suomeni vieläkin!

        Minä olen ylpeä suomalaisuudestani ja suomenruotsalaisuudestani eikä minua voisi Ruotsi ja ruotsalaisuus vähempää kiinnostaa. Ei minulla ole Ruotsiin minkäänlaisia siteitä! Kuten harvalla surulla ylipäätään.

        Toistanpa tämän varmasti svekoankallemmekin tutun tapauksen, jota käsiteltiin kielipalstoilla pari vuotta sitten:

        Vasabladetin eräs toimittaja alkoi kutsumaan suruja ruotsinkielisiksi(suomalaisiksi).
        Tuloksena oli vihapostin vyöry, jossa paikalliset surut vaativat, että heitä ei kutsuta suomalaisiksi vaan ruotsalaisiksi.

        Eli kyllä ainakin Pohjanmaalla halutaan olla ruotsalaisia eikä suomalaisia. Myös surueliitin parissa jako on selvä. Muutenhan koko suomenruotsalainen-käsite olisi jo pois käytöstä.


      • jokkex_
        Ankdam kirjoitti:

        "Uusimmat geenitutkimukset osoittavat, että surut ovat paljon lähempänä suomalaisia kuin ruotsalaisia. Mikä varmaan on kova shokki monelle svekosurulle."

        Fennot ne vain jaksaa jankuttaa tuosta että me surut muka haluaisimme olla riikiruotsalaisia. USKO JO, EI HALUTA! Me olemme suomalaisia!!

        Väitän että valtaosa meistä suruista tuntee juurensa erittäin tarkkaan, keskimäärin jopa paremmin kuin te suomenkieliset, koska me surut olemme kautta historian olleet enemmän paikoillamme pysyviä kuin te.
        Omat juureni ovat Varsinais-Suomessa josta esi-isäni lähti sotilasuralle palvelemaan maataan ja kuningastaan. Suomi oli luontevasti kaksikielinen maa silloin ja niin on minun Suomeni vieläkin!

        Minä olen ylpeä suomalaisuudestani ja suomenruotsalaisuudestani eikä minua voisi Ruotsi ja ruotsalaisuus vähempää kiinnostaa. Ei minulla ole Ruotsiin minkäänlaisia siteitä! Kuten harvalla surulla ylipäätään.

        "Omat juureni ovat Varsinais-Suomessa josta esi-isäni lähti sotilasuralle palvelemaan maataan ja kuningastaan."

        Siis palvelemaan ruotisia ja suomen kieli heitettiin romukoppaan.

        "Suomi oli luontevasti kaksikielinen maa silloin ja niin on minun Suomeni vieläkin!"

        Miehitetty maa ja sorrettu kansa.

        "Minä olen ylpeä suomalaisuudestani ..."

        Et edes tiedä mitä se tarkoittaa.


      • pohdittavaa
        Ankdam kirjoitti:

        "Uusimmat geenitutkimukset osoittavat, että surut ovat paljon lähempänä suomalaisia kuin ruotsalaisia. Mikä varmaan on kova shokki monelle svekosurulle."

        Fennot ne vain jaksaa jankuttaa tuosta että me surut muka haluaisimme olla riikiruotsalaisia. USKO JO, EI HALUTA! Me olemme suomalaisia!!

        Väitän että valtaosa meistä suruista tuntee juurensa erittäin tarkkaan, keskimäärin jopa paremmin kuin te suomenkieliset, koska me surut olemme kautta historian olleet enemmän paikoillamme pysyviä kuin te.
        Omat juureni ovat Varsinais-Suomessa josta esi-isäni lähti sotilasuralle palvelemaan maataan ja kuningastaan. Suomi oli luontevasti kaksikielinen maa silloin ja niin on minun Suomeni vieläkin!

        Minä olen ylpeä suomalaisuudestani ja suomenruotsalaisuudestani eikä minua voisi Ruotsi ja ruotsalaisuus vähempää kiinnostaa. Ei minulla ole Ruotsiin minkäänlaisia siteitä! Kuten harvalla surulla ylipäätään.

        "Väitän että valtaosa meistä suruista tuntee juurensa erittäin tarkkaan, keskimäärin jopa paremmin kuin te suomenkieliset, koska me surut olemme kautta historian olleet enemmän paikoillamme pysyviä kuin te."

        Näin "Ankdam"

        Missään ei ole tehty ilmeisesti tutkimusta joka vahvistaisi tuon juurien tuntemisen. Tuo väite vain tuo esille sen harhaluulon jossa monet surut ovat, he luulevat olevansa "parempia" jokaisella elämän sektorilla. Mitä siellä kotona ja kouluissa oikein opetetaan? Halveksimaan suomenkielisiä?


    • Trotjänare I

      Geeniperimästä puhuminen on tällä tasolla tarpeetonta. Esi-isät ovat kuolleet, eikä heidän mahdollisia sankaritekojaan voi lukea nykypolven ansioksi, vaan kaikki ovat omillaan.

      Geeniperimä voi kiinnostaa tutkijoita, mutta siinä kaikki. Omat esi-isäni ovat kyllä suomenkielisiä, Etelä-Pohjanmaalta ja Uudeltamaalta, Talokirjojen avulla voidaan jäljittää äidinpuileinen suku 1600-luvun alkupuolelle, mutta isän puoleinen suku vain Isonvihan päiviin, koska kasakat polttivat kirkonkirjat. Mutta onko tuolla muuta kuin historiallista mielenkiintoa joillekin suvun jäsenille.

      PS Olen syntynyt kunnassa jonka ainoa virallinen kieli oli ruotsi. Se ei tee minusta ruotsinkielistä.

      • huom.

        Ei ole tarpeetonta, JOS jotkut väittävät väärin olevansa etnisesti muita kuin suomalaisia! Geenit osoittavat juuri etnisyyden. Kielisyys on toinen asia. Samoin oma tuntemus kansallisuudestaan. Ne voivat vaihdella paljonkin elämän kuluessa.

        Mutta tottakai tärkeintä on se, että kunnioittaa taustaansa eli suomalaisuuttaan.


      • Koroljov
        huom. kirjoitti:

        Ei ole tarpeetonta, JOS jotkut väittävät väärin olevansa etnisesti muita kuin suomalaisia! Geenit osoittavat juuri etnisyyden. Kielisyys on toinen asia. Samoin oma tuntemus kansallisuudestaan. Ne voivat vaihdella paljonkin elämän kuluessa.

        Mutta tottakai tärkeintä on se, että kunnioittaa taustaansa eli suomalaisuuttaan.

        Geenit ja etnisyys harvoin kulkevat käsi kädessä muuten kuin pitkään eristyksissä olleissa ja osittain sisäsiittoisissa populaatioissa. Olisi järjetöntä ryhtyä määrittelemään esimerkiksi venäläisyyttä geeniperimän kautta. Se ei yksinkertaisesti olisi mielekästä eikä selittäisi mitään.


      • heteroosi
        Koroljov kirjoitti:

        Geenit ja etnisyys harvoin kulkevat käsi kädessä muuten kuin pitkään eristyksissä olleissa ja osittain sisäsiittoisissa populaatioissa. Olisi järjetöntä ryhtyä määrittelemään esimerkiksi venäläisyyttä geeniperimän kautta. Se ei yksinkertaisesti olisi mielekästä eikä selittäisi mitään.

        "Koroljov", noin on venäläisten kanssa, jotka muodostuvat kymmenistä etnisistä ryhmistä. Suomalaiset ovat varsin yhtenäinen geneettinen ryhmä, enkä tarkoita Suomen passin saanutta somalia tai venäläistä. Kaikki oikeat suomalaiset ovat sukua keskenään yhdeksän sukupolven takaa.


    • Bonne chance

      "suomenruotsalaisuutta" ei ole olemassa. On kuitenkin joukko suomalaisia, jotka ovat pistäneet jossain lomakkeessa rastin ruutuun, jotta voisivat hyötyä åpårtheid-edusta jossain julkisessa tehtävässä ja osa myös joutuu osallistumaan suomalaisten identiteetinriistoon mm. pakkoruotsia puolustamalla. Niitä ainakin yhdistää selkärangattomuus.

    • Anonyymi

      "Suomalaiset ja askenaasijuutalaiset ovat erityisryhmiä"

      ”Meillä on muihin maihin verrattuna tiettyjä etuja, joita tutkijat ovat osanneet hyödyntää. Yksi asia on väestön geneettinen ainutlaatuisuus. Suomalaiset ovat askenaasijuutalaisten tavoin oma pieni väestöryhmänsä, jolla on oma luokka kansainvälisissä geneettisissä tietokannoissa”, Palotie selittää.

      Geneettisissä tietokannoissa maailman väestö on jaettu kahdeksaan luokkaan: afrikkalaiset, latinot, eurooppalaiset poissulkien suomalaiset, askenaasijuutalaiset, itä-aasialaiset, suomalaiset, etelä-aasialaiset ja muut.

      Lääketieteensäätiö

      Geenitieto avaa uuden ulottuvuuden – suomalaisilla on erityisasema alan tutkimuksessa

      Hesari 16.11.2020

    • Anonyymi

      Sanoisin että ovat etninen ryhmä, ruotsalaiset tai eurooppalaiset juuret.

      Samaa voi sanoa esimerkiksi niistä suomalaisista, joilla on luontainen inho suomalaisuutta kohtaan.

      Jos esiäiti on tullut Suomeen muualta, hän tuo myös oman verilinjansa ja se tietenkin suotakoon.

      Mutta kun jälkeläiset haukkuvat suomalaisia ja suomalaisuutta, väittäen olevansa suomalaisia itse, silloin olisi jo korkea aika tehdä kunnon geenitutkimus.

      Esimerkki omasta elämästä: isä oli suomenruotsalainen ja äiti etninen suomalainen. Kotona ei saanut puhua suomea, se oli silloin rkp:n antama ohje, joten se oli varsinainen kulttuurishokki kun tajuttiin, että täällä asuu suomalaisia ja heillä on oma kieli.

      Onneksi suomalaiset kaverit opetti kärsivällisesti suomea meille. Me taas opetimme suomea parhaille kavereille suomenruotsalaisesta koulusta. Suomalaisille saattaa tuntua ihmeelliseltä, mutta vain muutama vuosi sitten yksi suomenruotsalaisista kavereista kiitti meitä molempia, koska opetimme hänet puhumaan suomeksi.

      Nämä kaverit vaativat meitä heti korjaamaan kaikki virheet, joten he oppivat puhdasta suomenkieltä. Kielitaidolla - siis suomenkielentaidolla - oli suunnaton merkitys heidän elämässään, niin työelämässä kuin perhe-elämässä.

      Kaikki sanovat että suomenruotsin osaaminen auttaa työmarkkinoilla? En ole kertaakaan tarvinnut ruotsia työelämässä, en kertaakaan. Suomenruotsi ei todellakaan ole mikään portti työelämään jos on suomalainen.

      Etninen suomenruotsalainen ja etninen suomalainen isä ja äiti saivat kolme tytärtä.

      Kaksi meistä koki välittömästi vahvan yhteyden suomalaisiin ja Suomeen, kolmas kieltäytyy vielä tänäkin päivänä puhumasta suomea ja keskittyy suomenkielen ja suomalaisten haukkumiseen.

      Olenko etninen suomalainen vai etninen suomenruotsalainen?

      Huomasin nopeasti että suomenruotsalaisten kanssa ei ole mitään välimuotoa, se on ainoastaan me vastaan suomalaiset. Koulussa ei koskaan opetettu mitään myönteistä suomalaisista tai Suomesta, jäi sellainen kuva että meidän täytyisi hävetä olemassaoloamme kun meillä ei ole mitään omaa 'kulttuuria'.

      Tämä siis opetettiin jo koulussa (ja kotona). Suomalaisen siskon kanssa laulettiin Kalevalan runoja heti kun opittiin puhumaan. Ei tiedetty mistä oli kyse, näitä runoja laulettiin meille kun oltiin unessa.

      Kunpa vielä tapaisin edes yhden suomenruotsalaisen, joka ei haukkuisi suomalaisia ja Suomea.... en vahingossakaan puhu suomenruotsia, jos erehdyn saan varsinaisen riippakiven, ihmisen joka pyrkii joka lauseessa "liittoutumaan" suomalaisia vastaan ja jolla ei ole pienintäkään käsitystä mitä tarkoittaa olla suomalainen, millainen suomalainen kulttuuri on, historiasta puhumattakaan.

      Suomenruotsalaiset, te jotka väitätte ettei meillä ole kulttuuria, kävelkää kaupungissa ja katselkaa yritysten nimiä, katujen nimiä, suomalaisten etunimiä. Siellä on suomalainen kulttuuri vaikka ette tunnusta sen olemassaoloa.

      Suomen juutalaiset ja maahanmuuttajat ovat valovuosia suomenruotsalaisia edellä. He eivät sylje suomalaisten päälle, he haluavat olla osa suomalaista yhteiskuntaa. Eikä yksikään vähemmistöryhmä menetä kieltään, kulttuuriaan tai kansallista identiteettiä - asia jonka luulisi kiinnostavan suomenruotsalaisia, vaan ei...

    • Anonyymi

      On etninen ryhmä. Suomenruotsalaiset ovat niiden ruotsalaisten jälkeläisiä jotka valloittivat Suomen aikoinaan. Eri perimä,historia, kulttuuri ja kieli.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8584
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2595
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2323
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1976
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1714
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1529
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1477
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1419
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1292
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe