Ilmoittaudun toisinajattelijaksi - taas kerran. Luultavasti se on sama asia kuin että olen harhaoppinen. Mutta kun kuvainpalvelukieltopykälän ymmärrän toisin kuin se pitäisi ymmärtää. Niin luulen.
Minun mielestäni siinä kielletään tekemästä jumalista kuvia, siis monikossa 'niistä' eli monista jumalista. Niitä on siis muitakin ja Jumala sen myös tiesi. Niitä jumalia on ylhäällää taivaassa, alhaalla maan päällä ja vesissä maan alla. Niiden jumalien kuvantaminen, kumartaminen ja palvelu on kielletty.
"Älä tee itsellesi jumalankuvaa, älä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni."
kuvainpalvelukielto
35
716
Vastaukset
- teppo a.
Mikä on syy näihin kymmeniin viesteihin joita olet tälle palstalle kirjoittanut?
- hyvä tyttö
Kerropa sinä miksi sitä kysyt?
- Nasse.
ettet vahingossa tapa Jeesusta. Lakkaa uskonasta. Tule järkiisi.
- pertsa2010
hyvä tyttö kirjoitti:
Kerropa sinä miksi sitä kysyt?
Itse he eivät halua mennä valtakuntaan ja jos joku menisi niin se tekee heidät hivenen epävarmoiksi
,että jospa se sittenkin on totta.Kehoittaisin heitä googlettamaan netistä kuuluisien ateistien viimeiset
sanat niin saavat tietää miten ne onnettomat kuolivat.
Sinulle pistän tuossa ne käskyt ja vähän muutakin tekstiä :
Vertaa myös katekismuksen käskyjen ja näiden oikeiden käskyjen sisältöjä toisiinsa!
Katolinen kirkko poisti toisen käskyn (kuvainpalvelukielto) katekismuksesta ja jotta
käskyjen lukumäärä olisi pysynyt samana , jaettiin kymmenes käsky "puoliksi" kahteen suurinpiirtein
samamerkityksisiin osiin , ja muita käskyjä siirrettiin pykälän verran ensimmäisen käskyn suuntaan - simsalabim - kuvainpalvelukielto hävisi,mutta käskyt ensimmäisen ja 10:nnen välissä ovat luterilaisilla
ja katolisilla eri järjestyksessä kuin muilla kirkkokunnilla.Tämä tuottaa luonnollisesti hankaluuksia,kun
kysytään katolilaiselta , luterilaiselta , ortodoxilta tai anglikaanilta toista käskyä.Luterilainen kirkko
sanoo toisen käskyn sisältyvän ensimmäiseen käskyyn - tosin Jumala sanoi toisin - eli käskyt oikeassa
muodossaan ovat tuolla lopussa.Luther ei uskaltanut mennä lisäämään kuvainpalvontakieltoa - kas
paavi olisi heti ruvennut keräämään rovioaineksia.Käskyt ovat periytyneet ev.lut.tytärkirkolle.
Älä tee huorin on nykyään --> Älä tee aviorikosta - huorata saa siis niin paljon kuin sielu sietää ,
kunhan sitä ei tee avioliitossa.Käskyn muuttaminen tuohon toiseen merkitykseen on synti?!!
Tuossa alla ovat kymmenen käskyä siten kuin ne ovat muilla kuin luterilaisilla ja katolisilla.
Käskyjen poistaminen ja muuttaminen on suuri synti eikä siinä auta selittelyt, että kuvainpalvelukielto
sisältyy ensimmäiseen käskyyn.
Alkuperäisissä käskyissä alapuolella ei ole mitään tarkentamista ja on kiellettyä muuttaa esim. toista käskyä
täysin tuntemattomaan muotoon.On hyvin ymmärrettävää tuo senaikainen muutosvimma ,kun katoliset
halusivat olla rähmällään mm. Marian kuvan edessä.Nykyään heille puhuu ja ilmestyy demoninen maria
Medjugorje / Fatima joka kutsuu itseään taivaan kuningattareksi.Tuo oliohan oli historiassa tunnettu juuri
tuolla nimellä.Ei olisi kannattanut poistaa toista käskyä.
5. MOOSEKSEN KIRJA
1.
5:6 'Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
5:7 Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
2.
5:8 Älä tee itsellesi jumalankuvaa, älä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
5:9 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
5:10 mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.
3.
5:11 Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.
4.
5:12 Ota vaari lepopäivästä, niin että sen pyhität, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt.
5:13 Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
5:14 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi, sinun härkäsi, aasisi tai muu juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on, että palvelijasi ja palvelijattaresi saisivat levätä niinkuin sinäkin.
5:15 Ja muista, että itse olit orjana Egyptin maassa ja että Herra, sinun Jumalasi, vei sinut sieltä pois väkevällä kädellä ja ojennetulla käsivarrella. Sentähden Herra, sinun Jumalasi, käski sinun viettää lepopäivän.
5.
5:16 Kunnioita isääsi ja äitiäsi, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt, että kauan eläisit ja menestyisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
6.
5:17 Älä tapa.
7.
5:18 Älä tee huorin.
8.
5:19 Älä varasta.
9.
5:20 Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.
10.
5:21 Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa. Älä halaja lähimmäisesi huonetta, älä hänen peltoansa, älä hänen palvelijaansa, palvelijatartansa, härkäänsä, aasiansa, äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa.
**************************************************************** - hyvä tyttö
Ainoa syy ja selitys. Kelpaako?
Vaikken teologi olekaan, niin tekee mieleni silti vastata :) (mutten mitään "virallisia" tietoja käskyn taustoista osaa kertoa)
Käsitin itse tuon niin, että ihmiset tekivät itselleen jumalkuvia ja patsaita joita sitten palvoivat. Ihmiset siis palvoivat itse tekemiään esineitä, ja unohtivat luojansa. Tuo käsky avautuu minulle niin, että ei ole hyvä palvoa jotain maallista ja ihmisen itse rakentamaa/luomaa, patsaita, kuvia, rahaa jne. Tuo(kin) käsky on siis annettu ihmisen turvaksi, ei kiusaksi.
Voisiko ajatella niin, että kun siihen aikaan jokaisella heimolla oli omat jumalansa ja palvonnan kohteensa, niin käsky on annettu sellaiselle ihmisjoukolle? Tarkoitus ei siis ole kertoa, että on olemassa paljon jumalia, vaan on otettu huomioon se realiteetti, että ihmiset palvoivat monia jumalia...?
Tämä siis kanttorin käsitys :)
Jenny kanttori- pertsa2010
Sinä olet ainoa kirkon työntekijä , joka ei ole ainakaan tässä vaiheessa valehdellut tuosta katekismuksesta
puuttuvasta kuvainpalvelukiellosta puhuttaessa.Siksi pistän sinullekin tämän aineiston.
Kerro sitten mitä mieltä olet!
Katolinen kirkko poisti toisen käskyn (kuvainpalvelukielto) katekismuksesta ja jotta
käskyjen lukumäärä olisi pysynyt samana , jaettiin kymmenes käsky "puoliksi" kahteen suurinpiirtein
samamerkityksisiin osiin , ja muita käskyjä siirrettiin pykälän verran ensimmäisen käskyn suuntaan - simsalabim - kuvainpalvelukielto hävisi,mutta käskyt ensimmäisen ja 10:nnen välissä ovat luterilaisilla
ja katolisilla eri järjestyksessä kuin muilla kirkkokunnilla.Tämä tuottaa luonnollisesti hankaluuksia,kun
kysytään katolilaiselta , luterilaiselta , ortodoxilta tai anglikaanilta toista käskyä.Luterilainen kirkko
sanoo toisen käskyn sisältyvän ensimmäiseen käskyyn - tosin Jumala sanoi toisin - eli käskyt oikeassa
muodossaan ovat tuolla lopussa.Luther ei uskaltanut mennä lisäämään kuvainpalvontakieltoa - kas
paavi olisi heti ruvennut keräämään rovioaineksia.Käskyt ovat periytyneet ev.lut.tytärkirkolle.
Älä tee huorin on nykyään --> Älä tee aviorikosta - huorata saa siis niin paljon kuin sielu sietää ,
kunhan sitä ei tee avioliitossa.Käskyn muuttaminen tuohon toiseen merkitykseen on synti?!!
Tuossa alla ovat kymmenen käskyä siten kuin ne ovat muilla kuin luterilaisilla ja katolisilla.
Käskyjen poistaminen ja muuttaminen on suuri synti eikä siinä auta selittelyt, että kuvainpalvelukielto
sisältyy ensimmäiseen käskyyn.
Alkuperäisissä käskyissä alapuolella ei ole mitään tarkentamista ja on kiellettyä muuttaa esim. toista käskyä
täysin tuntemattomaan muotoon.On hyvin ymmärrettävää tuo senaikainen muutosvimma ,kun katoliset
halusivat olla rähmällään mm. Marian kuvan edessä.Nykyään heille puhuu ja ilmestyy demoninen maria
Medjugorje / Fatima joka kutsuu itseään taivaan kuningattareksi.Tuo oliohan oli historiassa tunnettu juuri
tuolla nimellä.Ei olisi kannattanut poistaa toista käskyä.
5. MOOSEKSEN KIRJA
1.
5:6 'Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
5:7 Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
2.
5:8 Älä tee itsellesi jumalankuvaa, älä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
5:9 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
5:10 mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.
3.
5:11 Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.
4.
5:12 Ota vaari lepopäivästä, niin että sen pyhität, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt.
5:13 Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
5:14 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi, sinun härkäsi, aasisi tai muu juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on, että palvelijasi ja palvelijattaresi saisivat levätä niinkuin sinäkin.
5:15 Ja muista, että itse olit orjana Egyptin maassa ja että Herra, sinun Jumalasi, vei sinut sieltä pois väkevällä kädellä ja ojennetulla käsivarrella. Sentähden Herra, sinun Jumalasi, käski sinun viettää lepopäivän.
5.
5:16 Kunnioita isääsi ja äitiäsi, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt, että kauan eläisit ja menestyisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
6.
5:17 Älä tapa.
7.
5:18 Älä tee huorin.
8.
5:19 Älä varasta.
9.
5:20 Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.
10.
5:21 Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa. Älä halaja lähimmäisesi huonetta, älä hänen peltoansa, älä hänen palvelijaansa, palvelijatartansa, härkäänsä, aasiansa, äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa.
**************************************************************** myös aina ymmärtänyt tämän asian jotakuinkin näin ja tältä pohjalta tätä tuolla rippileireilläkin usein pohdiskellaan nuorten kanssa.
Sanna H. pappikuunteleva_kirkko kirjoitti:
myös aina ymmärtänyt tämän asian jotakuinkin näin ja tältä pohjalta tätä tuolla rippileireilläkin usein pohdiskellaan nuorten kanssa.
Sanna H. pappivastauksena Jenny kanttorin viestiin!
Sanna H.- hyvä tyttö
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
myös aina ymmärtänyt tämän asian jotakuinkin näin ja tältä pohjalta tätä tuolla rippileireilläkin usein pohdiskellaan nuorten kanssa.
Sanna H. pappiKristinuskon Jumalasta saisi tehdä kuvan? Muista ihmisen keksimistä jumalista ei saa tehdä kuvaa? Vain kristinuskon Jumalan palvominen on sallittu, muitten jumalien ei?
- Rami Bar-Amin
Joutuisin ottamaan pois kaikki Jonne Aaronin ja Jimi Constantinen julisteet, mikä olisi herkälle psyykelleni liikaa.
Ei liene Jumala niin pösilö, etteikö tajuaisi, ettei ole ihmisen ainoa jumalkeksintö.
- hyvä tyttö
jatkoa 'valaiskaa vallatonta' avaukseen
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9627038
Suomessakin on tuhansia vuosia vanhoja maalauksia, niin luulisi yhdestä Jumalasta joku kuva tai patsas jossain päin maailmaa olevan.- Rami Bar-Amin
Rami Bar-Amin kirjoitti:
Ja ihan kirkosta jopa :)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:Creation_of_Adam.jpgettä Jumalalla on NAPA, ja Hän tykkää pinkistä.
- hyvä tyttö
Rami Bar-Amin kirjoitti:
että Jumalalla on NAPA, ja Hän tykkää pinkistä.
Minusta muodot ovat myös naisellisia. Mutta onkos tuo tehty ennen ajanlaskumme alkua?
- Ahasveros
hyvä tyttö kirjoitti:
Minusta muodot ovat myös naisellisia. Mutta onkos tuo tehty ennen ajanlaskumme alkua?
Eikös Michelangelo elänyt jotakin 1200-luvulla jKr.?
Korjatkaa jos muisdtan väärin - hyvä tyttö
Ahasveros kirjoitti:
Eikös Michelangelo elänyt jotakin 1200-luvulla jKr.?
Korjatkaa jos muisdtan väärinWikipediaan on joku kirjottanut 1475 syntyneeksi. Luulisi Jumalasta olevan jotain jäänyt, jos israelilaiset ovat koko satojen tuhansien vuosien ajan Jumalansa tunteneet.
- Apostate
hyvä tyttö kirjoitti:
Wikipediaan on joku kirjottanut 1475 syntyneeksi. Luulisi Jumalasta olevan jotain jäänyt, jos israelilaiset ovat koko satojen tuhansien vuosien ajan Jumalansa tunteneet.
Enpä usko että juutalaiset itsekään uskoivat satoja tuhansia vuosia kestäneeseen historiaan. Laskihan kuuluisa piispa Ussher Raamatun sukuluetteloissa mainituista tiedoista luomiskertomuksen tapahtumien sijoittuvan vuoteen 4004 eaa. Vaikuttaa siis siltä, että juutalaiset eivät pitäneet maailmaa kovinkaan vanhana. Toista on esimerkiksi hindujen kanssa, joiden mytologiassa käsitellään jopa satoja miljardeja vuosia.
Ihan historiallista perspektiiviä ajatellen, kukaan ei oikein varmasti tiedä milloin tai mistä Jahve oikein tarttui heprealaisten matkaan. Kuitenkin vaikuttaa siltä, että hän oli merkittävä voimahahmo heprealaisten uskonnossa noin tuhat vuotta ennen kuin käsitys, ettei häntä voinut nähdä missään aineellisessa hahmossa sai vallan. Apostate kirjoitti:
Enpä usko että juutalaiset itsekään uskoivat satoja tuhansia vuosia kestäneeseen historiaan. Laskihan kuuluisa piispa Ussher Raamatun sukuluetteloissa mainituista tiedoista luomiskertomuksen tapahtumien sijoittuvan vuoteen 4004 eaa. Vaikuttaa siis siltä, että juutalaiset eivät pitäneet maailmaa kovinkaan vanhana. Toista on esimerkiksi hindujen kanssa, joiden mytologiassa käsitellään jopa satoja miljardeja vuosia.
Ihan historiallista perspektiiviä ajatellen, kukaan ei oikein varmasti tiedä milloin tai mistä Jahve oikein tarttui heprealaisten matkaan. Kuitenkin vaikuttaa siltä, että hän oli merkittävä voimahahmo heprealaisten uskonnossa noin tuhat vuotta ennen kuin käsitys, ettei häntä voinut nähdä missään aineellisessa hahmossa sai vallan.Niin minkä uskonnon edustaja oli Mooseksen appi? Kuitenkin oli toinen maa, toinen kansa ja mies toimi pappina, mutta juutalainen? Tuntuisi epätodennäköiseltä...Eikös juutalaiset ollut egyptissä niihin aikoihin.
- Apostate
mave kirjoitti:
Niin minkä uskonnon edustaja oli Mooseksen appi? Kuitenkin oli toinen maa, toinen kansa ja mies toimi pappina, mutta juutalainen? Tuntuisi epätodennäköiseltä...Eikös juutalaiset ollut egyptissä niihin aikoihin.
Oikeastaan taitaisi olla epähistoriallista puhua juutalaisista, koska kyseinen uskonto alkoi saada selkeän muotonsa vasta joskus 600-luvun tienoilla eaa. Jahve ilmoittautuu itse asiassa ensimmäistä kertaa omalla nimellään Moosekselle tämä ollessa midianilaisten luona. Näitä midianilaisia, joita pidetään luoteisen Arabian asukkaita, olivat siis myös Mooseksen appi sekä vaimo.
Historioitsijat ovat epäilleet, että Jahve saattaisi olla nimenomaan alkujaan midianilaisten palvoma jumala, joka yhdistettiin myrsykihin ja/tai tulivuoriin. Tällöin kertomus Mooseksesta midianilaisten parissa toimisi kenties selityksenä Israelin kansalle, miksi heidän pitäisi palvoa juuri tämän heimon jumalaa: kyseinen jumala onkin kaikessa hiljaisuudessa ollut myös Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin jumala, El Shaddai. Midianilaisilla oli tosin luultavasti muitakin jumalia (kuten tekivät pitkään israelilaisetkin, jahvistien suureksi mieliharmiksi).
Tässä tuleekin muuten mainio tietokilpailukysymys: mikä oli Mooseksen appiukon nimi? Vitsi on siinä, että vastausksia on Raamatun mukaan useita. Ensin mainitaan Mooseksen apen nimeksi Reuel, sitten Jetro, ja lopulta myös Hobab. Raamatun useat lähdekirjoittajat iskevät jälleen, ja ilmeisesti tekstien kokoaja ei nähnyt tarpeelliseksi tai sopivaksi yhtenäistää niissä esiintyviä yksityiskohtia. - hyvä tyttö
Apostate kirjoitti:
Oikeastaan taitaisi olla epähistoriallista puhua juutalaisista, koska kyseinen uskonto alkoi saada selkeän muotonsa vasta joskus 600-luvun tienoilla eaa. Jahve ilmoittautuu itse asiassa ensimmäistä kertaa omalla nimellään Moosekselle tämä ollessa midianilaisten luona. Näitä midianilaisia, joita pidetään luoteisen Arabian asukkaita, olivat siis myös Mooseksen appi sekä vaimo.
Historioitsijat ovat epäilleet, että Jahve saattaisi olla nimenomaan alkujaan midianilaisten palvoma jumala, joka yhdistettiin myrsykihin ja/tai tulivuoriin. Tällöin kertomus Mooseksesta midianilaisten parissa toimisi kenties selityksenä Israelin kansalle, miksi heidän pitäisi palvoa juuri tämän heimon jumalaa: kyseinen jumala onkin kaikessa hiljaisuudessa ollut myös Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin jumala, El Shaddai. Midianilaisilla oli tosin luultavasti muitakin jumalia (kuten tekivät pitkään israelilaisetkin, jahvistien suureksi mieliharmiksi).
Tässä tuleekin muuten mainio tietokilpailukysymys: mikä oli Mooseksen appiukon nimi? Vitsi on siinä, että vastausksia on Raamatun mukaan useita. Ensin mainitaan Mooseksen apen nimeksi Reuel, sitten Jetro, ja lopulta myös Hobab. Raamatun useat lähdekirjoittajat iskevät jälleen, ja ilmeisesti tekstien kokoaja ei nähnyt tarpeelliseksi tai sopivaksi yhtenäistää niissä esiintyviä yksityiskohtia.Eikös se mene niin, että anopit ovat pahiksia ja appiukot hyviksiä, ja siksi appiukolla voi olla monta nimeä, lempinimeä. Jospa Mooseksella oli monta vaimoa?
- Apostate
hyvä tyttö kirjoitti:
Eikös se mene niin, että anopit ovat pahiksia ja appiukot hyviksiä, ja siksi appiukolla voi olla monta nimeä, lempinimeä. Jospa Mooseksella oli monta vaimoa?
Useamman vaimon ottaminen oli muinaisen Israelin sosiaalisten normien mukaan sallittua, joten Mooseksella olisi toki voinut olla useita appeja. On vain kovin kummallista, että kaksi näistä sattui olemaan myös midianilaisia pappeja. Varsinkin kun Mooseksella ei tässä vaiheessa kerrota olevan kuin yksi vaimo ja yksi poika.
- Apostate
Muistaakseni Karen Armstrong kirjoitti nimenomaan tästä aiheesta kirjassaan Jumalan Historia, liittyen niihin ensimmäisiin liittoihin jotka Jahve solmii Mooseksen kirjoissa Israelin kansan kanssa. Kyseiset liitot ovat samantyyppisiä kuin muut samalta ajalta solmitut liittosopimukset kansojen ja kuninkaiden kesken. Kyseessä on sopimus, joka on mielekäs vain, jos Israelilla oli valinnanvaraa jumalten välillä, ja he päättivät valita kaikkien joukosta yksinomaan Jahven. Voi siis tosiaan sanoa että tämä liitto yhtälailla vahvistaa toisten jumalten olemassaolon kuin Israelin sitoutumisen ainoastaan Jahve Sebaotiin.
Mielenkiintoista sinänsä on, ettei tuo kuvainpalvelukielto esiinny yksiselitteisenä kymmenen käskyn varhaisimmassa nykyraamattuunkin päätyneessä jahvistisessa versiossa:
Repikää maahan heidän alttarinsa, murskatkaa heidän kivipatsaansa ja hakatkaa poikki heidän asera- paalunsa. Älkää kumartako mitään muuta jumalaa, sillä Herra, joka on kiivas Jumala, ei suvaitse muita jumalia rinnallaan. Älä siis tee liittoa sen maan asukkaiden kanssa, ettet luopuisi minusta, eksyisi palvelemaan heidän jumaliaan ja lankeaisi syömään niistä uhreista, joita he teurastavat omille jumalilleen.
Jos otat pojillesi vaimoiksi heidän tyttäriään, jotka palvovat jumaliaan irstain menoin, nämä viettelevät myös poikasi samoihin palvontamenoihin. Älä myöskään vala itsellesi jumalankuvia. (3. Mooseksen kirja, 34. luku)
Jostain syystä ei siis saanut valaa jumalankuvia. Avoimeksi jää, oliko valetuilla jumalankuvilla tässä vaiheessa jokin erityinen kulttuurillinen merkitys Kaananinmaalla, tai koskiko käsky ainoastaan muita jumalia vai myös Jahvea. Sellainen kuva kuitenkin syntyy, että juutalaisuuteen kehittyi jo 900-luvulla eaa vastenmielisyys palvontamenoihin, jotka keskittyivät johonkin patsaaseen. Noin 600-luvulla eaa vallan näyttää selkeästi muodostuneen käsitys, ettei Jahvella ole mitään ihmiselle ymmärrettävää hahmoa tai ruumista, josta voitaisiin tehdä kuva. Tämä liittyy laajempaan kehitykseen, jossa Jahve alkoi muuttua ihmismuotoisesta sotaisasta heimojumalasta enemmän käsittämättömäksi, ei-inhimilliseksi yliolennoksi.http://fi.wikipedia.org/wiki/Baal
Sopisi hyvin tuo syntisäkiksi, miksi on kielletty patsaiden palvonta...- hyvä tyttö
"Tämä liittyy laajempaan kehitykseen, jossa Jahve alkoi muuttua ihmismuotoisesta sotaisasta heimojumalasta enemmän käsittämättömäksi, ei-inhimilliseksi yliolennoksi."
Tuota mietin juuri, jos Jumala ollut olemassa ennen ihmisiä ja ilmoittanut ihmisille itsestään, niin kyllä joku kuva pitäisi jostain löytyä vaikka 2000 - 1000 eaa. Sen jälkeen kun on enemmän näkymättömäksi ja hajuttomaksi muokkaantunut, niin sen jotenkin ymmärrän. hyvä tyttö kirjoitti:
"Tämä liittyy laajempaan kehitykseen, jossa Jahve alkoi muuttua ihmismuotoisesta sotaisasta heimojumalasta enemmän käsittämättömäksi, ei-inhimilliseksi yliolennoksi."
Tuota mietin juuri, jos Jumala ollut olemassa ennen ihmisiä ja ilmoittanut ihmisille itsestään, niin kyllä joku kuva pitäisi jostain löytyä vaikka 2000 - 1000 eaa. Sen jälkeen kun on enemmän näkymättömäksi ja hajuttomaksi muokkaantunut, niin sen jotenkin ymmärrän.Juutalaiset ei ollut mitään ylivoimaisia hallitsijoita alueella ja heitä vietiin mennen tullen useampaan kertaan ja pelkästään näissä valloituksissa on voinut hävitä ne ainoat "oikeat" kuvat ennen kuvakieltoa. Luulen kylläkin kuvakiellon koskeneen kaikkia, jopa Jumalaakin, koska siinä on aina vaara, että aletaankin rukoilemaan sitä patsasta, koska sellainen on selkeästi havaittavissa....Kuten katolilaisten Neitsyt Mariat ym.
- hyvä tyttö
mave kirjoitti:
Juutalaiset ei ollut mitään ylivoimaisia hallitsijoita alueella ja heitä vietiin mennen tullen useampaan kertaan ja pelkästään näissä valloituksissa on voinut hävitä ne ainoat "oikeat" kuvat ennen kuvakieltoa. Luulen kylläkin kuvakiellon koskeneen kaikkia, jopa Jumalaakin, koska siinä on aina vaara, että aletaankin rukoilemaan sitä patsasta, koska sellainen on selkeästi havaittavissa....Kuten katolilaisten Neitsyt Mariat ym.
Joo, uskon. Voi olla. Kerro, jos jotain hälyttävää ja kiinnostavaa löytyy tai kuuluu.
- Apostate
mave kirjoitti:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Baal
Sopisi hyvin tuo syntisäkiksi, miksi on kielletty patsaiden palvonta...Ba'al on nimitys, jota myös varhaisjuutalaiset käyttivät Jahvestaan, ja koska ba'al (=herra) saattoi olla mikä tahansa paikallinen jumaluus, kuvainpalvonnan kieltäminen on varmasti ollut hyvä keino erottaa "väärän herran" palvojat uskollisista jahvisteista. Se ei kuitenkaan varsinaisesti kerro, miten tai missä idea Jahvesta kuvaamattomana on saanut alkunsa.
- Apostate
hyvä tyttö kirjoitti:
Tuota mietin juuri, jos Jumala ollut olemassa ennen ihmisiä ja ilmoittanut ihmisille itsestään, niin kyllä joku kuva pitäisi jostain löytyä vaikka 2000 - 1000 eaa. Sen jälkeen kun on enemmän näkymättömäksi ja hajuttomaksi muokkaantunut, niin sen jotenkin ymmärrän.Exodus-kertomuksen kultainen vasikka on tulkittu Jahven kuvaksi kuten kertomus antaakin ymmärtää. Jahveen on muissa teksteissä yhdistetty härän ominaisuuksia, ja härkä liitettiin myös sittemmin Jahven kanssa samaksi katsottuun Levantin alueen ylijumala El:iin, jota Abrahamkin ilmeisesti palvoi. Eräässä Megiddon läheltä löydetyssä 'kulttikorokkeessa' (en oikein tarkalleen ottaen tiedä miten termi "cult stand" pitäisi kääntää) on kuvattu sonnivasikaksi tulkittu eläin aurinkokiekko yläpuolellaan, ja on arveltu että tämä vasikka edustaisi Jahvea. Myös ensimmäisessä kuninkaiden kirjassa kerrotaan kuinka Jerobeam teki kaksi sonnipatsasta Jahven kuviksi. Ongelmaksi jääkin sitten selvittää, milloin sonnin tai vasikan kuva esittää nimenomaan Jahvea, milloin kaananilaista El-jumalaa (joka siis voitiin mieltää samaksi kuin Jahve) ja milloin Ba'al Hadadia, joka oli ilmeisesti Jahven pahin kilpailija näihin aikoihin.
- hyvä tyttö
Apostate kirjoitti:
Exodus-kertomuksen kultainen vasikka on tulkittu Jahven kuvaksi kuten kertomus antaakin ymmärtää. Jahveen on muissa teksteissä yhdistetty härän ominaisuuksia, ja härkä liitettiin myös sittemmin Jahven kanssa samaksi katsottuun Levantin alueen ylijumala El:iin, jota Abrahamkin ilmeisesti palvoi. Eräässä Megiddon läheltä löydetyssä 'kulttikorokkeessa' (en oikein tarkalleen ottaen tiedä miten termi "cult stand" pitäisi kääntää) on kuvattu sonnivasikaksi tulkittu eläin aurinkokiekko yläpuolellaan, ja on arveltu että tämä vasikka edustaisi Jahvea. Myös ensimmäisessä kuninkaiden kirjassa kerrotaan kuinka Jerobeam teki kaksi sonnipatsasta Jahven kuviksi. Ongelmaksi jääkin sitten selvittää, milloin sonnin tai vasikan kuva esittää nimenomaan Jahvea, milloin kaananilaista El-jumalaa (joka siis voitiin mieltää samaksi kuin Jahve) ja milloin Ba'al Hadadia, joka oli ilmeisesti Jahven pahin kilpailija näihin aikoihin.
Minua kyllä hymyilyttää kun ajattelen Jahve on sonni tai vasikka. Sonni on kotoinen eläin ja vahva. Hinduilla on pyhä lehmä. Mielenkiintoista.
Itse kristittynä ajattelen juuri samoin kuin sinä. Siis täällä toinen "harhaoppinen". Monikossa siinä puhutaan ja jumalista, ei Jumalasta.
- hyvä tyttö
Olemme harhaoppinen pariskunta. Mutta, onko se kielto tehdä 'oikeasta Jumalasta' kuvaa? Ajattelen vain, että luulisi Jumalasta jotain kuvatallenteita muodossa tai toisessa jääneen satojen tuhansien vuosien ajalta, jos hän on ihmisille puhunut ja näyttäytynyt niinkuin raamatussa sanotaan.
- ao
hyvä tyttö kirjoitti:
Olemme harhaoppinen pariskunta. Mutta, onko se kielto tehdä 'oikeasta Jumalasta' kuvaa? Ajattelen vain, että luulisi Jumalasta jotain kuvatallenteita muodossa tai toisessa jääneen satojen tuhansien vuosien ajalta, jos hän on ihmisille puhunut ja näyttäytynyt niinkuin raamatussa sanotaan.
Obeliski tämä on vaikaanissa ja vapaamurarti------ Luksorissa
tämä on patsas vanha epäjumala
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 561258
Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1561217Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle601115Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1031067Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu511038Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä56863Nyt tiistain galluppi alkaa....
Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä55838Miten aiot saada kaivattusi?
1) loukuttamalla 2) kidnappaamalla 3) huijaamalla 4) jokin muu, mikä?54785- 32762
KIIKKUSTUOLI
Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin73741