Suomessa on ihanat Astuvansalmen kalliomaalaukset. Onko Jumalasta, Jeesuksesta tai Pyhästä Hengestä maalauksia, patsaita, ruukkukuvionteja tai mitä ikinä ihminen 200 000 vuoden aikana on keksinytkin värkätä aikansa kuluksi? Ajattelin vain, jos olisi vaikka sellaisia kreikkalaisille tyypillisiä alastonpatsaita... säilynyt.
valaiskaa vallatonta
7
210
Vastaukset
- Tosi Uskovainen(tm)
Ne on saatanan eksytystä! ei niihin pidä mennä uskomaan
- hyvä tyttö
Mitkä on saatanan eksytystä?
- Apostate
Jahvesta on säilynyt yllättävän vähän arkeologista aineistoa, edes ajalta jonka katsotaan edeltävän juutalaisuuden kuvantekokieltoa. Ehkä kaikki löydetyt kuvat on kiihkomielisten jahvistien toimesta tuhottu kuningas Josian aikoihin. Sanallisia viittauksia Jahveen on löydetty, mutta yhtäkään varmasti Jahvea esittävää patsasta (tosin asiaa vaikeuttaa se, ettei tiedetä varmasti minkä näköinen hän muinaisten heprealaisten mielestä olisi ollut). Ainut kuva, jonka on katsottu jokseenkin varmasti esittävän Jahvea on eräässä kolikossa, joka on löydetty Gazasta ja ajoitettu Persialaiskuninkaiden vallan loppuvaiheisiin. Kyseisessä rahassa on siivekkään pyörän muotoisen valtaistuimen päällä istuva parrakas mieshahmo, joka pitää kädessään lintua. Kolikossa on kirjaimet YHW tai YHD, tarkoittaen joko Jahvea tai Juudean provinssia. Kuva kolikosta:
http://rjosephhoffmann.files.wordpress.com/2009/12/yahweh_winged_wheel_coin_enlarged.jpg
On olemassa myös heprealainen sinetti, jonka on arveltu esittävän kerubin päällä seisovaa siivekästä Jahvea, jonka vierellä on yhtälailla siivekäs Ashera pyhän puunsa yllä. En nyt löytänyt tähän hätään kunnollista kuvaa siitä, enkä ole varma miten laajasti hyväksytty tuo tulkinta sinetin kuvista on.
Jeesuksesta kuvia onkin sitten riittämiin, alkaen ainakin ajoista jolloin alkukirkolla alkoi mennä sen verran hyvin, ettei kristittyjen tarvinnut pelätä henkensä edestä paljastuttuaan. Ensimmäiset kuvat olivat tosin lähinnä symbolisia, koska kirkossa ei vielkään suvaittu kuvien tekemistä, mikä oli selkeää perintöä juutalaisesta opista. Ensimmäisten suoraan Jeesusta esittävien kuvien on katsottu olevan jeesuslasta äitinsä sylissä esittäviä kuvia, tosin näissä lainattiin usein hyvin vahvasti Egyptiläisestä kuvastosta. Joitain Isistä Horus-vauva sylissään esittäviä kuvia on jopa erehdytty pitämään kristillisinä. Myös Kreikan mytologiasta lainattiin: Jeesus saattaa olla saanut pitkän partansa alunperin Zeusta esittävistä kuvista, jotka alettiin tulkita uudelleen Jeesuksen kuvina. Parrakas ja pitkähiuksinen näkemys on voitu myös lainata karismaattisten filosofien kuvaustavasta. Jeesus kuitenkin kuvattiin vielä pitkään myös nuorena parrattomana miehenä. Yhtenäinen kuva Jeesuksesta pitkähiuksisena ja -partaisena vakiintui kokonaan vasta keskiajalla. - vain_ihminen
Liekö vaikuttanut patsaiden olemattomuuteen se, että kuvan tekeminen Jumalasta on ollut vanhan testamentin mukaan kielletty? :)
Eikös erilaisista alkuperäiskansojen jumalista olekin patsaita ja maalauksia säilynyt melkoisesti. Ainakin erilaisissa historiadokkareissa muistelisin nähneeni...
Olisi kyllä mielenkiintoista tietää, mikä mahtaisi olla vanhin kuva Jeesuksesta? Onko palstalla (kirkko)taiteentuntijoita?- hyvä tyttö
Kuka osasi lukea raamattua? Koska raamattu on syntynyt ja kuinka kauan ihmiset ovat Jumalaan uskoneet ennen raaamattua?
Missä se kuvantekokielto raamatussa on ja kuka sen kielsi? Muistatko? - vain_ihminen
hyvä tyttö kirjoitti:
Kuka osasi lukea raamattua? Koska raamattu on syntynyt ja kuinka kauan ihmiset ovat Jumalaan uskoneet ennen raaamattua?
Missä se kuvantekokielto raamatussa on ja kuka sen kielsi? Muistatko?Se on niissä kymmenessä käskyssä, kertomuksen mukaan käskyt saatiin Mooseksen kautta suoraan Jumalalta.
Ennenkuin mitään yhtenäisiä kirjoituskokoelmia on ollut, ovat nämä opetukset kulkeneet mm. perimätietona sukupolvelta toiselle. - hyvä tyttö
vain_ihminen kirjoitti:
Se on niissä kymmenessä käskyssä, kertomuksen mukaan käskyt saatiin Mooseksen kautta suoraan Jumalalta.
Ennenkuin mitään yhtenäisiä kirjoituskokoelmia on ollut, ovat nämä opetukset kulkeneet mm. perimätietona sukupolvelta toiselle."Älä tee itsellesi patsasta äläkä muutakaan jumalankuvaa, älä siitä, mikä on ylhäällä taivaalla, älä siitä, mikä on alhaalla maan päällä, äläkä siitä, mikä on vesissä maan alla. Älä kumarra äläkä palvele niitä, sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala. Aina kolmanteen ja neljänteen polveen minä panen lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista, vaadin tilille ne, jotka vihaavat minua. Mutta polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni."
Tarkoitatko tätä? Minusta tässä on kyse muista jumalista, joista on kielletty tekemästä kuvia ja patsaita ja niiden palvominen on kielletty.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 561468
Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu651439Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1611331Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle661207Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1041141Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu2641015Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä58967- 55936
Nyt tiistain galluppi alkaa....
Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä56903KIIKKUSTUOLI
Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin83888