Mikä on omatunto, vai onko sitä olemassakaan? Miten kristinusko määrittelee omantunnon? Onko ateisteilla omatunto, vai onko heillä vain itse rakennettu moraali?
Hämärä käsite tuo omatunto. Siitä lienee monenlaisia käsityksiä.
Omatunto
12
325
Vastaukset
- girl22gr
en tiedä miten se määritellään mutta haluisin kysyy kirkon työntekijöiltä, voiko omatuntoa verrata pyhään henkeen?
- pertsa2010
mutta vastaan silti.Pyhä henki on totuuden henki joka kirkastaa Kristusta ja jos minun tekee mieli tehdä
jotakin väärää niin Hän nostaa aika mellakan.
Kuten Jenny tuossa totesi omatunto on Jumalan moraalijärjestyksen ilmentymä ihmisessä -miten vain
,mutta minä koen sen Pyhän Hengen ääneksi joka lopettaa toimintansa ihmisessä jos Häntä tarpeeksi
murehdutetaan.Sitä nimitetään myös paatumukseksi. - girl22gr
pertsa2010 kirjoitti:
mutta vastaan silti.Pyhä henki on totuuden henki joka kirkastaa Kristusta ja jos minun tekee mieli tehdä
Kuten Jenny tuossa totesi omatunto on Jumalan moraalijärjestyksen ilmentymä ihmisessä -miten vain
,mutta minä koen sen Pyhän Hengen ääneksi joka lopettaa toimintansa ihmisessä jos Häntä tarpeeksi
murehdutetaan.Sitä nimitetään myös paatumukseksi.kiitti vastauksesta :) hyvin sanottu.
pertsa2010 kirjoitti:
murehdutetaan.Sitä nimitetään myös paatumukseksi.Nyt mennään sitten kirkon mukaiseen mytologiaan eli luomiskertomukseen. Luomiskertomuksen mukaan Jumala ei antanut ihmiselle omaatuntoa vaan ihminen otti sen itse käärmeen yllytyksestä. Omatunto on se, kun erottaa oikean ja väärän. Osaat kyllä sen kohdan hyvin, joten mitäpä minä sitä selitän sinulle.
- pertsa2010
mave kirjoitti:
Nyt mennään sitten kirkon mukaiseen mytologiaan eli luomiskertomukseen. Luomiskertomuksen mukaan Jumala ei antanut ihmiselle omaatuntoa vaan ihminen otti sen itse käärmeen yllytyksestä. Omatunto on se, kun erottaa oikean ja väärän. Osaat kyllä sen kohdan hyvin, joten mitäpä minä sitä selitän sinulle.
Olipa hyvähuomio!
Noinhan se käärme sanoi paratiisissa.
1.Mooseksen kirja:
3:5 vaan Jumala tietää, että sinä päivänä, jona te siitä syötte, aukenevat teidän silmänne, ja te tulette niinkuin Jumala tietämään hyvän ja pahan."
Raamatun mukaan kuitenkin uudestisyntyneissä kristityissä asuu Jumalan Pyhä Henki ja hän pitää
huolta siitä ,että meidän omatuntomme säilyy puhtaana ja "hengissä".
16:7 Kuitenkin minä sanon teille totuuden: teille on hyväksi, että minä menen pois. Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän.
16:8 Ja kun hän tulee, niin hän näyttää maailmalle todeksi synnin ja vanhurskauden ja tuomion:
16:9 synnin, koska he eivät usko minuun. - vastarantalainen
mave kirjoitti:
Nyt mennään sitten kirkon mukaiseen mytologiaan eli luomiskertomukseen. Luomiskertomuksen mukaan Jumala ei antanut ihmiselle omaatuntoa vaan ihminen otti sen itse käärmeen yllytyksestä. Omatunto on se, kun erottaa oikean ja väärän. Osaat kyllä sen kohdan hyvin, joten mitäpä minä sitä selitän sinulle.
Me kyllä tiedämme, usemmiten, oikean ja väärän, mutta emme sitä tietoa osaa hallita. Ahneus ja omanedun tavoittelu toteutuvat useammin kuin oikeus. Minun uskoni mukaan meillä on aina ollut omatunto, jo Paratiisissa, mutta koska olimme synnittömiä, ei sen tarvinnut mistään muistuttaa.
Kysyit miten kristinusko määrittelee omantunnon. Aamenesta öylättiin sanastossa siitä sanotaan seuraavaa:
"Omatunto tarkoittaa ihmisen sisäistä moraalitajua ja kaikille yhteistä käsitystä hyvästä ja oikeasta. Omatunto on hieman harhaanjohtava käännös latinan sanasta ”yhteistieto”. Klassisessa teologiassa ja moraalifilosofiassa hyvän ja oikean tavoittamisessa oli ennen kaikkea kyse niiden tietämisestä.
Luterilaisen ja roomalaiskatolisen moraaliteologian mukaan jokaisella ihmisellä on omatunto, jonka kehitykseen vaikuttavat kasvatus, kulttuuri ja ympäristö. Omantunnon sisältö voi kulttuureittain vaihdella, mutta sen ajatellaan toimivan karkeasti ottaen samansuuntaisesti inhimillisen elämän peruskysymyksissä."
Erikseen on vielä puhuttu erityisesti kristinuskon näkökulmasta näin:
"Omatunto on Jumalan moraalijärjestyksen ilmentymä ihmisessä. Raamatun ja muun kristillisen tradition merkitystä korostetaan niin, että kristityn omatunto on ”sidoksissa Jumalan Sanaan”. Kristityn omatunto saa sisältöä esimerkiksi kymmenestä käskystä sekä Jeesuksen opetuksista ja esimerkistä (Vuorisaarna, rakkauden kaksoiskäsky ja kultainen sääntö)."
Oliko tästä mitään apua pohdintoihin?
Jenny kanttori- <aloittaja>
Vähän monimutkaista kyllä oli.
Miten esmes omatunto voi olla kaikille yhteinen käsitys hyvästä ja oikeasta tai yhteistieto? Omatunto on oma ja se voi olla ristiriidassa ympäristön kanssa.
Olen kuullut jonkun kristityn sanovan, että omatunto on Jumalan puhetta ihmisen sisimmässä, mutta noissa lainauksissa ei kyllä puhuttu sellaisesta eikä sitä kai ole Raamatussakaan. <aloittaja> kirjoitti:
Vähän monimutkaista kyllä oli.
Miten esmes omatunto voi olla kaikille yhteinen käsitys hyvästä ja oikeasta tai yhteistieto? Omatunto on oma ja se voi olla ristiriidassa ympäristön kanssa.
Olen kuullut jonkun kristityn sanovan, että omatunto on Jumalan puhetta ihmisen sisimmässä, mutta noissa lainauksissa ei kyllä puhuttu sellaisesta eikä sitä kai ole Raamatussakaan.Hyvä tarkennus. Tuossa aiemmassa viestissä Jennyn lainauksessa on kohta: "Raamatun ja muun kristillisen tradition merkitystä korostetaan niin, että kristityn omatunto on ”sidoksissa Jumalan Sanaan”. Kristityn omatunto saa sisältöä esimerkiksi kymmenestä käskystä sekä Jeesuksen opetuksista ja esimerkistä (Vuorisaarna, rakkauden kaksoiskäsky ja kultainen sääntö)."
Yksinkertaistan: Omatunto on siis yhteinen niiltä osin, jotka seurakunta yhdessä jakaa. Näitä on juuri nuo 10 käskyä, rakkauden kaksoiskäsky (Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi) sekä kultainen sääntö (Tee toiselle sitä mitä tahtoisit itsellesi tehtävän). Jumalan sana siis ohjaa ihmistä näiden yleispätevien ohjeiden mukaiseen toimintaan.
Elämä ei ole kuitenkaan näin yleispätevää ja moraalista pohdintaa vaativat tilanteet on aina erilaisia. Siksi ihminen tarvitsee myös omaa moraalia ja itsenäistä tervetta omaatuntoa, jotta miettiä, mikä olisi paras ratkaisu juuri tässä tilanteessa. Eli miten soveltaa vaikkapa tuota kultaista sääntöä.
Meri-Anna
teologikuunteleva_kirkko kirjoitti:
Hyvä tarkennus. Tuossa aiemmassa viestissä Jennyn lainauksessa on kohta: "Raamatun ja muun kristillisen tradition merkitystä korostetaan niin, että kristityn omatunto on ”sidoksissa Jumalan Sanaan”. Kristityn omatunto saa sisältöä esimerkiksi kymmenestä käskystä sekä Jeesuksen opetuksista ja esimerkistä (Vuorisaarna, rakkauden kaksoiskäsky ja kultainen sääntö)."
Yksinkertaistan: Omatunto on siis yhteinen niiltä osin, jotka seurakunta yhdessä jakaa. Näitä on juuri nuo 10 käskyä, rakkauden kaksoiskäsky (Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi) sekä kultainen sääntö (Tee toiselle sitä mitä tahtoisit itsellesi tehtävän). Jumalan sana siis ohjaa ihmistä näiden yleispätevien ohjeiden mukaiseen toimintaan.
Elämä ei ole kuitenkaan näin yleispätevää ja moraalista pohdintaa vaativat tilanteet on aina erilaisia. Siksi ihminen tarvitsee myös omaa moraalia ja itsenäistä tervetta omaatuntoa, jotta miettiä, mikä olisi paras ratkaisu juuri tässä tilanteessa. Eli miten soveltaa vaikkapa tuota kultaista sääntöä.
Meri-Anna
teologiMikäli kymmenen käskyä on sidoksissa kristityn omaantuntoon, niin miksi kirkko vihkii eronneita? Sehän on Jeesuksen mukaan aviorikos ja tehän siinä samalla toimitti omatuntoa vastaan...ja Jumalaa.
- readmorethanonebook
Kyllä minulla on omatunto. Pidän sen lähtökohtaa kuitenkin varmasti erillaisena, kuin uskonnolliselta kannalta asiaa tarkastelevat.
"Onko ateisteilla omatunto, vai onko heillä vain itse rakennettu moraali?"
Ovatko nämä kaksi jollainlailla ristiriidassa? Omatunto on oman moraalin ääni. En allekirjoita taaskaan Aamenesta öylättiin sanaston ideaa, että se olisi jokin yhteismoraali. Yhteistajunnan ideaahan on pyöritelty, mutta sille ei ole niin kovaa näyttöä, että siitä voitaisiin puhua jo faktana.
Hieman offtopic: En ajattele moraalia täysin relativistisena( http://suomisanakirja.fi/Moraalinen_relativismi ), sillä kaikkien moraali perustuu samoille ominaisuuksille esim. empatiakyky, sosiaalisuus. Pidän kylläkin moraalia täysin subjektiivisena (http://suomisanakirja.fi/subjektiivinen moraali). - ateistix
Onko kaikilla maailman eri jumaliin uskovaisilla omatunto, mutta vain jumaliin uskomattomilla itse rakennettu moraali. Miksi sen kristinuskoon rajasit?
Omatunto on vain sana, enkä tiedä mikä se on kiinaksi, ranskaksi tai swahiliksi, mutta kyllä se tarkoittaa samaa kuin moraali, eli hyvän ja pahan eron tajuaminen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 561468
Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu651439Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1611331Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle661207Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1041141Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu2641015Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä58967- 55936
Nyt tiistain galluppi alkaa....
Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä56903KIIKKUSTUOLI
Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin83888