Tähän laitetaan päivittäin teksti Päivän Tunnussana -kirjasta tai kirkkovuoden mukainen teksti. Tekstien herättämiä ajatuksia voi myös kirjoittaa tähän. Aloitamme Room. 8:12-17
Meillä on siis velvollisuuksia, veljet, mutta ei itsekästä luontoamme kohtaan; ei meidän pidä elää sen mukaan. Jos elätte luontonne mukaan, te kuolette, mutta jos Hengen avulla kuoletatte syntiset tekonne, te saatte elää.
Kaikki, joita Jumalan Henki johtaa, ovat Jumalan lapsia.
Te ette ole saaneet orjuuden henkeä, joka saattaisi teidät jälleen pelon valtaan. Olette saaneet Hengen, joka antaa meille lapsen oikeuden, ja niin me huudamme: "Abba! Isä!"
Henki itse todistaa yhdessä meidän henkemme kanssa, että olemme Jumalan lapsia.
Mutta jos olemme lapsia, olemme myös perillisiä, Jumalan perillisiä yhdessä Kristuksen kanssa; jos kerran kärsimme yhdessä Kristuksen kanssa, pääsemme myös osallisiksi samasta kirkkaudesta kuin hän.
Päivän Sana
43
1181
Vastaukset
- nicander
Kuulevainen kirkko alkaa lukea raamattua :)
Tämä ensimmäinen kohta kertoo minusta siitä mysteeristä, mikä tekee ihmisistä uskovaisia. Jeesus sanoi, että kun Pyhä Henki tulee teihin .....
Miten ja milloin ja millä tavalla se Pyhä Henki sitten tulee. Onko se se uudestisyntyminen ja miten se tapahtuu.
Enpäs tiedä, mutta niin se vain näyttää tapahtuvan.
Sitten se Pyhä Henki alkaa todistamaan, ja ei siinä sitten paljon auta mitkään teoriat. Näin syntyy kroonikkouskovaisia.- Kristinuskon kirja.
Päivän tunnussanan kirkko ottaa täysin omien tavoitteiden ja pyrkimysten mukaisesti muiden ihmisten kuin Jeesuksen sanomista. Se voi olla vaikkapa tämän hetken kirkon nuorisotyöntekijän tekstiä.
Rehellinen Jeesuksen seuraaminen Jumalan sanansaattajana edellyttäsi hänen sanomiensa esilletuomista, eikä suinkaan kenen tahansa jopa tuntemattomien ihmisten kertomia. - ..:)
Nicander
- nicander
..:) kirjoitti:
Nicander
Minä annoin positiivista palautetta kuulevalla kirkolle uudesta raamattuketjun aloituksesta. Ja kun ensimmäinen teksti on vieläpä hyvää ystävääni Paavalia :), niin voisiko tyytyväisempi olla enää.
Itse ajattelen Hengen tulevan meihin kasteessa ja se tekee meistä erityisesti Jumalan lapsia. Onhan Hän meidät luonut, mutta meidät liitetään Pyhän Hengen siteellä Taivaalliseen Isäämme ja saamme siis kutsua Häntä isäksemme. Kastettahan voi myös kutsua uudestisyntymiseksi.
pappi Sonja- nicander
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Itse ajattelen Hengen tulevan meihin kasteessa ja se tekee meistä erityisesti Jumalan lapsia. Onhan Hän meidät luonut, mutta meidät liitetään Pyhän Hengen siteellä Taivaalliseen Isäämme ja saamme siis kutsua Häntä isäksemme. Kastettahan voi myös kutsua uudestisyntymiseksi.
pappi SonjaMinun on kyllä vähän vaikea uskoa, että kasteessa tapahtuu itsestäänselvästi jotakin sellaista kuin uudestisyntyminen tms. Se ei oikein mene minun logiikkaani. Se asettaisi minusta ihmiset aivan liian eri arvoiseen asemaan. Tarkoitatko, että lapsena kastamattoman ihmisen on sitten mentävä ensin kasteelle, että Pyhä Henki voi häneen tulla ja hän ns. uudestisyntyy. Ei se kyllä sen ryövärinkään kohdalla mennyt niin. Ja käytäntö ei vain oikein näytä siltä. Entäs joku muslimi jossakin Saudi-Arabiassa, joka kuulee kristinuskon sanoman ja ottaa sen vastaan, muttei voi mennä mihinkään kasteelle, kun ei edes tunne ketään toista kristittyä. Minusta se ei ihan voi mennä noin mustavalkoisesti.
Toisaalta on paljon ihmisiä, jotka on kastettu, mutta jotka ei käytännössä näytä olevan tietoisia mistään Pyhästä Hengestä millään tavalla. - 4e5r6tkyu
pappi Sonjavoihan sitä kutsua mutta se ei oo uudestisyntyminen
- Kristinuskon kirja.
pappi SonjaUskon, että Jumalan henki tulee meihin syntyessämme tähän maailmaan. Me olemme itsekukin " Jumalan lapsia " heti synnyttyämme. Siis myös ihmiset, jotka eivät ole kirkon opin mukaan kastettuja ovat aivan yhtä arvokkaita Jumalalle kuin ns. kastetutkin. Me synnytään ainoastaan yhden kerran tänne maailmaan. Me voimme elämämme aikana tehdä radikaalisia uskon ja muun ajattelutavan muutoksia, mutta ne eivät ole mitään uudelleensyntymisiä.
ME OLEMME KAIKKI YHTÄ ARVOKKAITA IHMISIÄ JUMALAN EDESSÄ.
Hän antaa meille arvon ( Jeesus ristillä ), ei kirkko tai kirkon edustajat.
Ps. Sinä Sonja voit itse luonnollisesti kutsua Jumalaa miksi haluat. - ao
Kristinuskon kirja. kirjoitti:
Uskon, että Jumalan henki tulee meihin syntyessämme tähän maailmaan. Me olemme itsekukin " Jumalan lapsia " heti synnyttyämme. Siis myös ihmiset, jotka eivät ole kirkon opin mukaan kastettuja ovat aivan yhtä arvokkaita Jumalalle kuin ns. kastetutkin. Me synnytään ainoastaan yhden kerran tänne maailmaan. Me voimme elämämme aikana tehdä radikaalisia uskon ja muun ajattelutavan muutoksia, mutta ne eivät ole mitään uudelleensyntymisiä.
Ps. Sinä Sonja voit itse luonnollisesti kutsua Jumalaa miksi haluat.metta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot niin saatte elää.
Mikähän se oikea väänös ruumiin vai syntiset teot ?
Rool.6:12 Älköön siis synti hallitko teidän kuolevaisessa ruumiissanne,niin että totteiette
sen himoja
Syntin ei enää ole teidän herranne, sillä te ette ole lain vaan armon alaisia Kristinuskon kirja. kirjoitti:
Uskon, että Jumalan henki tulee meihin syntyessämme tähän maailmaan. Me olemme itsekukin " Jumalan lapsia " heti synnyttyämme. Siis myös ihmiset, jotka eivät ole kirkon opin mukaan kastettuja ovat aivan yhtä arvokkaita Jumalalle kuin ns. kastetutkin. Me synnytään ainoastaan yhden kerran tänne maailmaan. Me voimme elämämme aikana tehdä radikaalisia uskon ja muun ajattelutavan muutoksia, mutta ne eivät ole mitään uudelleensyntymisiä.
Ps. Sinä Sonja voit itse luonnollisesti kutsua Jumalaa miksi haluat.Kristinuskon kirja vastasi mielestäni hyvin kattavasti ja avasi liian suppeaa vastaustani. Kiitos siitä. Asia ei todellakaan ole mustavalkoinen. Pyhän Hengen lahjan Jumala voi antaa milloin, missä ja kenelle Hän tahtoo. Uudestisyntymisellä tarkoitin sitä, että kasteessa vanha ihminen "upotetaan" kasteveteen ja uusi ihminen puetaan Kristuksen vanhurskauteen. Eli ihmisen synnit pestään pois ja Jumala antaa Pyhän Henkensä. Mutta Jumalan omia olemme jo ennen syntymäämme. Elämämme on Hänen ihmeensä ja lahjansa.
pappi Sonja- &/(5
pappi SonjaMinusta on aivan höpöä, että vauva joka ei ymmärrä asiasta mitään, saisi Pyhän Hengen. Taikauskoa se on, enkä käsitä, miten kirkko voi pitää sellaista oppia.
Vauva on syntyessään Jumalan oma ja on sitä niin kauan, kunnes tarpeeksi isona itse siitä lankeemuksensa takia luopuu.
Ihminen saa Pyhän Hengen ottaessaan vastaan uskon. Kastetta ei tarvita. Se on vain rituaali josta ei ole vahinkoakaan. - nicander
Kristinuskon kirja vastasi mielestäni hyvin kattavasti ja avasi liian suppeaa vastaustani. Kiitos siitä. Asia ei todellakaan ole mustavalkoinen. Pyhän Hengen lahjan Jumala voi antaa milloin, missä ja kenelle Hän tahtoo. Uudestisyntymisellä tarkoitin sitä, että kasteessa vanha ihminen "upotetaan" kasteveteen ja uusi ihminen puetaan Kristuksen vanhurskauteen. Eli ihmisen synnit pestään pois ja Jumala antaa Pyhän Henkensä. Mutta Jumalan omia olemme jo ennen syntymäämme. Elämämme on Hänen ihmeensä ja lahjansa.
pappi Sonjaeri mieltä hivenen, mutten viitsi tätä hyvää raamattuketjua pilata väittelemällä papin kanssa. :)
- Kristinuskon kirja
nicander kirjoitti:
eri mieltä hivenen, mutten viitsi tätä hyvää raamattuketjua pilata väittelemällä papin kanssa. :)
Olen samaa mieltä kanssasi. Annetaan Sonjan olla käsityksissään.
nicander kirjoitti:
eri mieltä hivenen, mutten viitsi tätä hyvää raamattuketjua pilata väittelemällä papin kanssa. :)
Ei se ketjua pilaa, että Raamatusta keskustellaan. Tahtoisin kuulla ajatuksesi :)
pappi Sonja- nicander
Ei se ketjua pilaa, että Raamatusta keskustellaan. Tahtoisin kuulla ajatuksesi :)
pappi Sonjapastori täällä tahtoo kuulla ajatukseni. Niin, tämähän on tosiaan kuuleva kirkko.
No, minä kyllä jo mielestäni kerroin melkein kaikki ajatukseni tästä asiasta. Eli siis uskon, että se Pyhä Henki jossakin kohtaa tulee ihmiseen. Minusta ei kuitenkaan itsestäänselvästi kaikkiin. En siis voi millään uskoa, että se hetki olisi joku kasteen hetki. Sitä vain ei tue mikään. Eikä minulla ole tyhjentävää selitystä milloin ja miten se tulee. Jotkut kai sanoo sitä uudestisyntymiseksi. Jotkut uskoontulemiseksi. Jotkut vaan oivaltaa jotain. Jotkut tietää jonkun hetken tarkalleen. Jotkut ei. Mutta joku yhteinen nimittäjä niillä ihmisillä on. Eikä se nimittäjä vaan millään löydy pelkästään kastetuista. Tunnen vaikka kuinka paljon kastettuja, jotka ei halua olla missään tekemisissä uskon tai Jumalan tai minkään Pyhän hengen kanssa. Ei se vaan mene niin.
Toisaalta tunnen eräänkin ihmisen, joka ei ole edes kastettu, koska ei ole kristitystä perheestä. Pohtii vasta menevänsä ehkä kasteelle, mutta kun ei löydä sopivaa seurakuntaa, niin ei kuulu vielä mihinkään. Mutta ihan selvästi hänessä minun mielestä on jo Pyhä Henki. Hänhän uskoo.
Eli teoria kasteessa Pyhän Hengen tulosta ja uudestisyntymisestä ei vain toimi.
Minusta lapset voi kasteessa ottaa seurakunnan piiriin ja sitten niitä pitäisi alkaa opettaa. Mutta jotenkin se vain on minusta itsensä jokaisen ihmisen ja Jumalan välinen juttu sitten jossakin kohtaa, miten se homma menee eteenpäin. Ei sitä voi päättää joku vanhempi tai kummi. nicander kirjoitti:
pastori täällä tahtoo kuulla ajatukseni. Niin, tämähän on tosiaan kuuleva kirkko.
No, minä kyllä jo mielestäni kerroin melkein kaikki ajatukseni tästä asiasta. Eli siis uskon, että se Pyhä Henki jossakin kohtaa tulee ihmiseen. Minusta ei kuitenkaan itsestäänselvästi kaikkiin. En siis voi millään uskoa, että se hetki olisi joku kasteen hetki. Sitä vain ei tue mikään. Eikä minulla ole tyhjentävää selitystä milloin ja miten se tulee. Jotkut kai sanoo sitä uudestisyntymiseksi. Jotkut uskoontulemiseksi. Jotkut vaan oivaltaa jotain. Jotkut tietää jonkun hetken tarkalleen. Jotkut ei. Mutta joku yhteinen nimittäjä niillä ihmisillä on. Eikä se nimittäjä vaan millään löydy pelkästään kastetuista. Tunnen vaikka kuinka paljon kastettuja, jotka ei halua olla missään tekemisissä uskon tai Jumalan tai minkään Pyhän hengen kanssa. Ei se vaan mene niin.
Toisaalta tunnen eräänkin ihmisen, joka ei ole edes kastettu, koska ei ole kristitystä perheestä. Pohtii vasta menevänsä ehkä kasteelle, mutta kun ei löydä sopivaa seurakuntaa, niin ei kuulu vielä mihinkään. Mutta ihan selvästi hänessä minun mielestä on jo Pyhä Henki. Hänhän uskoo.
Eli teoria kasteessa Pyhän Hengen tulosta ja uudestisyntymisestä ei vain toimi.
Minusta lapset voi kasteessa ottaa seurakunnan piiriin ja sitten niitä pitäisi alkaa opettaa. Mutta jotenkin se vain on minusta itsensä jokaisen ihmisen ja Jumalan välinen juttu sitten jossakin kohtaa, miten se homma menee eteenpäin. Ei sitä voi päättää joku vanhempi tai kummi."Mutta jotenkin se vain on minusta itsensä jokaisen ihmisen ja Jumalan välinen juttu sitten jossakin kohtaa, miten se homma menee eteenpäin. "
Juuri näin. Aamen. :)
pappi Sonja- nicander
"Mutta jotenkin se vain on minusta itsensä jokaisen ihmisen ja Jumalan välinen juttu sitten jossakin kohtaa, miten se homma menee eteenpäin. "
Juuri näin. Aamen. :)
pappi Sonjano Aamenta vain sitten ...
Tämä menikin yllättävän hyvin tämä kinkeri :P nicander kirjoitti:
no Aamenta vain sitten ...
Tämä menikin yllättävän hyvin tämä kinkeri :PPappi esittää väitteen, jossa ei ole mitään perusteita. Sinä puolustat raamatulla papin virheellistä väitettä, eksyt kunnioittamaan pappia ja unohdat perustelusi....Yrität vielä sen jälkeen rypistellä, että ei papin väite nyt vieläkään ole mielestäsi oikein ja pappi copy/pastettaa pienen pätkän väitteistäsi ja huutelette sitten aamenta....
Mikähän tuon keskustelun lopputulos nyt sitten on? Nicanderkin on sitä mieltä, että kasteessa tulee uudestisyntyminen vaiko pappi vaihtoi mielipidettänsä?- wewggw
nicander kirjoitti:
Minun on kyllä vähän vaikea uskoa, että kasteessa tapahtuu itsestäänselvästi jotakin sellaista kuin uudestisyntyminen tms. Se ei oikein mene minun logiikkaani. Se asettaisi minusta ihmiset aivan liian eri arvoiseen asemaan. Tarkoitatko, että lapsena kastamattoman ihmisen on sitten mentävä ensin kasteelle, että Pyhä Henki voi häneen tulla ja hän ns. uudestisyntyy. Ei se kyllä sen ryövärinkään kohdalla mennyt niin. Ja käytäntö ei vain oikein näytä siltä. Entäs joku muslimi jossakin Saudi-Arabiassa, joka kuulee kristinuskon sanoman ja ottaa sen vastaan, muttei voi mennä mihinkään kasteelle, kun ei edes tunne ketään toista kristittyä. Minusta se ei ihan voi mennä noin mustavalkoisesti.
Toisaalta on paljon ihmisiä, jotka on kastettu, mutta jotka ei käytännössä näytä olevan tietoisia mistään Pyhästä Hengestä millään tavalla.Kasteessa Jumala kutsuu jokaisen omakseen. Kaste tekee meistä Kristuksen opetuslapsia ja kirkon jäseniä. Kasteessa meille annetaan kaikki anteeksi, vaikka olemme syntymästä saakka ihmiskunnan yhteisen syyllisyyden alaisia. Kasteessa Pyhä Henki synnyttää meidät uudesti ja lahjoittaa meille uskon, jolla voimme tarttua kasteen lupauksiin. Näin Pelastus on meille Jumalan lahja.
- Nasse.
älä petä itseäsi, kuuppaasi, lastasi tai yhteisöäsi jauhamalla paskaa olemattomista mielikuvitusjeesuksista totuuksina.
RAMEN! - Mirka ...
1. PELKO ON USKONNON PERUSTA. Se on tuntemattoman asian kammoa, joka saa henkisesti epävarman ihmisen kääntymään helposti. Tiede voi auttaa meitä pääsemään tämän raukkamaisen pelon yli, jossa ihmiskunta on elänyt niin monia sukupolvia.
2. USKONNOISSA ESIINTYY PALJON JULMUUKSIA. Esim. uusin paavi kieltää ehkäisyvälineet maailmasta, vaikka ihmismäärä on maailman uhkaavimpia asioita. Kehitysmaissakin syntyy viattomia lapsia joka päivä tuhansia kärsimään ja tekemään hidasta kuolemaa. N.k. uskon aikana, kun ihmiset uskoivat todella kristinuskon kaikkineen, oli olemassa inkvisitio kidutuksineen; miljoonia onnettomia naisia poltettiin noitina; ja jokalajista julmuutta harjoitettiin kaikenlaisia ihmisiä kohtaan uskonnon nimeen.
3. USKONTO ON RIIPPUVUUTTA. Voimakkaana ja riippumattomana oleminen on todelliselle uskovaiselle mahdottomuus. Uskonto ja omavaraisuus ovat keskenään ristiriidassa olevia käsitteitä. Kerran vahvasti uskoon kääntynyt ihminen ei tule tuskinpa koskaan elämässään pääsemään eroon kyseisestä "huumeesta". Uskonto on loppujen lopuksi henkiselle terveydelle hyvinkin vahingollista. Siispä!
4. USKONTO ON HENKINEN SAIRAUS. Esim. Suvaitsevaisuus on persoonallisuuden piirre, jota vakaa uskovainen ei voi mitenkään omata. Asettaessaan ehdottomia jumalan antamia mittapuita, uskonnon täytyy siis saada sinut väheksymään itseäsi ja alentamaan itsesi, kun erehdyt. Jos yksi emotionaalisen terveyden ehdoista on epävarmuuden hyväksyminen, silloin uskonto on ilmeisesti epäterveellisin kuviteltavissa oleva tila. Sillä uskonnon tärkein olemassaolon perusta on mahdollistaa uskominen mystiseen varmuuteen. Uskonnot ovatkin syntyneet ihmisen epävarmuuden johdosta. Tästä kohdasta voisi jatkaa vaikka kuinka kauan, sillä edeltävät jutut ovat otettu suurimmaksi osaksi Albert Ellisin kirjoittamasta lehtisestä "Uskonto henkisenä sairautena".
5. USKONNOT OVAT ERITTÄIN HYVIÄ KEINOJA ALISTAA KANSAA. Esim. Iranissa ja Irakissa kansalaiset ovat omistaneet elämänsä sotimiselle ja vihaamiselle. "pyhät"johtajat ohjaavat kansalaisia, kuin koneita. Ihmiset ovat vakaita uskovaisia ties mille uskonnolle ja luulevat pääsevänsä paratiisiin kuolemansa jälkeen.- j.j.j.j.j.j..j.
1. Tiede ei ole auttanut sinuakaan. Tuot pelkoasi Jumalaan ja uskoviin jatkuvasti esille.
2. Julmuus ei kuulu kristinuskoon. Ateistitkin voivat tehdä mitä vaan kuten polttaa naisia sekä miehiä noitina (suomessa sitä tapahtui vähän ja enimmäkseen miehiä poltettiin). Ateistikin voi valehdella vaikka mitä ja "Jumalan nimessä".
3. Uskontoja on moneen lähtöön ja on tosi että on uskontoja joka luo riippuvuuden tavalla tai toisella. Usko ja uskonto on eri asioita. Pitää ymmärtää erot uskon ja uskonnon välillä.
4. Kts. ed. vastaus. Sekoitat käsitteet uskonto ja usko.
5 .Kts. ed. vastaus. Sekoitat käsitteet uskonto ja usko.
Minä päättelen, etteivät nykyisen ajan kärsimykset ole mitään sen kirkkauden rinnalla, joka vielä on ilmestyvä ja tuleva osaksemme. Koko luomakunta odottaa hartaasti Jumalan lasten ilmestymistä.
Kaiken luodun on täytynyt taipua katoavaisuuden alaisuuteen, ei omasta tahdostaan, vaan hänen, joka sen on alistanut. Luomakunnalla on kuitenkin toivo, että myös se pääsee kerran pois katoavaisuuden orjuudesta, Jumalan lasten vapauteen ja kirkkauteen.
Me tiedämme, että koko luomakunta yhä huokaa ja vaikeroi synnytystuskissa.
Eikä vain luomakunta, vaan myös me, jotka olemme ensi lahjana saaneet omaksemme Hengen, huokailemme odottaessamme Jumalan lapseksi pääsemistä, ruumiimme lunastamista vapaaksi.
24 Meidät on pelastettu, se on varma toivomme. Mutta toivo, jonka jo näkee täyttyneen, ei enää ole toivo. Kukapa toivoo sellaista, minkä jo näkee! Jos taas toivomme jotakin mitä emme näe, me myös odotamme sitä kärsivällisesti.Myös Henki auttaa meitä, jotka olemme heikkoja. Emmehän tiedä, miten meidän tulisi rukoilla, että rukoilisimme oikein. Henki itse kuitenkin puhuu meidän puolestamme sanattomin huokauksin.
Ja hän, joka tutkii sydämet, tietää mitä Henki tarkoittaa, sillä Henki puhuu Jumalan tahdon mukaisesti pyhien puolesta.
Me tiedämme, että kaikki koituu niiden parhaaksi, jotka rakastavat Jumalaa* ja jotka hän on suunnitelmansa mukaisesti kutsunut omikseen. [Vaihtoehtoisen tekstimuodon mukainen suomennos:"Jumala johtaa kaiken niiden parhaaksi, jotka häntä rakastavat."]
Ne, jotka hän edeltäkäsin on valinnut, hän on myös edeltä määrännyt oman Poikansa kaltaisiksi, niin että hänen Poikansa olisi esikoinen suuressa veljesjoukossa.
Ne, jotka Jumala on edeltä määrännyt, hän on myös kutsunut; ne, jotka hän on kutsunut, hän on myös tehnyt vanhurskaiksi; niille, jotka hän on tehnyt vanhurskaiksi, hän on myös lahjoittanut kirkkautensa.- kenkri
"Henki itse kuitenkin puhuu meidän puolestamme sanattomin huokauksin."
"Me tiedämme, että kaikki koituu niiden parhaaksi, jotka rakastavat Jumalaa* ja jotka hän on suunnitelmansa mukaisesti kutsunut omikseen."
Näitä kohtia olen usein muistellut aarteina.
Sitten vielä, veljet! Te olette oppineet meiltä, miten teidän on elettävä ollaksenne Jumalalle mieleen, ja niinhän te elättekin. Mutta Herran Jeesuksen nimessä pyydämme ja kehotamme teitä pyrkimään yhä parempaan. 2 Tiedättehän, mitä käskyjä me Herran Jeesuksen puolesta olemme teille antaneet. 3 Jumalan tahto on, että te pyhitytte. Kavahtakaa siveettömyyttä! 4 [i] Jokaisen teistä on opittava pitämään ruumiinsa* pyhänä ja kunniassa. 5 Älkää antako sitä himon ja kiihkon valtaan, niin kuin tekevät pakanat, jotka eivät tunne Jumalaa. 6 Kukaan ei saa pyrkiä hyötymään veljensä kustannuksella. Herra rankaisee kaikesta sellaisesta, niin kuin olemme teille sanoneet ja teroittaneet mieleenne. 7 Jumala ei näet ole kutsunut meitä elämään synnillistä, vaan pyhää elämää. 8 Sen tähden se, joka kääntää selkänsä näille ohjeille, ei käännä selkäänsä ihmiselle vaan Jumalalle, joka antaa teihin Pyhän Henkensä.
Fil. 3: 7-14
Mutta kaiken tämän, mikä oli minulle voittoa, olen Kristuksen tähden lukenut tappioksi. Pidän todella sitä kaikkea pelkkänä tappiona, sillä Herrani Kristuksen Jeesuksen tunteminen on minulle arvokkaampaa kuin mikään muu. Hänen tähtensä olen menettänyt kaiken, olen heittänyt kaiken roskana pois, jotta voittaisin omakseni Kristuksen ja jotta kävisi ilmi, että kuulun hänelle. Näin minulla ei enää ole mitään omaa, lain noudattamiseen perustuvaa vanhurskautta, vaan se vanhurskaus, jonka perustana on usko Kristukseen ja jonka Jumala antaa sille, joka uskoo. Minä tahdon tuntea Kristuksen ja hänen ylösnousemisensa voiman ja tulla hänen kaltaisekseen osallistumalla hänen kärsimyksiinsä ja kuolemaansa. Ehkä silloin saan myös nousta kuolleista.
En tarkoita, että olisin jo saavuttanut päämääräni tai jo tullut täydelliseksi. Mutta pyrin kaikin voimin saavuttamaan sen, kun kerran Kristus Jeesus on ottanut minut omakseen. Veljet, en katso vielä päässeeni siihen asti. Vain tämän voin sanoa: jättäen mielestäni sen, mikä on takanapäin, ponnistelen sitä kohti, mikä on edessä. Juoksen kohti maalia saavuttaakseni voittajan palkinnon, pääsyn taivaaseen. Sinne Jumala kutsuu Kristuksen Jeesuksen omat.- kenkri
Paavali käyttää muutamissa kohdissa tuota maaliin _juoksemista_, mikä on aina minua ärsyttänyt. Se kuulostaa korvissani niin kovin itsekkäältä. Eikö kristityn kuuluisi ennemminkin kulkea maalia kohti heikomman lähimmäisen tahdissa rinnallatukien?
- ABcin
kenkri kirjoitti:
Paavali käyttää muutamissa kohdissa tuota maaliin _juoksemista_, mikä on aina minua ärsyttänyt. Se kuulostaa korvissani niin kovin itsekkäältä. Eikö kristityn kuuluisi ennemminkin kulkea maalia kohti heikomman lähimmäisen tahdissa rinnallatukien?
Eiköhän se kuvaa sitä, että viime kädessä jokainen on yksin Jumalansa edessä.
kenkri kirjoitti:
Olet oikeassa tuossa, ettei maaliin juokseminen kuulosta kristilliseltä lähimmäisenrakkaudelta. Ennemminkin pitäisi jäädä auttamaan heikompaa, joka uhkaa uupua matkalle.
Kohdassa on ajatuksena varmastikin jokaisen kristityn oma kilvoitus ja Jumalasuhde. Nämä kaksi eivät saa sulkea toisiaan pois.
pappi Sonja
Tahdon, että kun miehet rukoilevat, he kohottavat kätensä rukoukseen puhtain mielin, ilman vihaa ja ilman epäilyä. 9 Samoin tahdon, että naisten kaunistuksena on hillitty esiintyminen, vaatimattomuus ja säädyllisyys -- eivät tukkalaitteet, kultakorut, helmet tai kalliit vaatteet, 10 vaan hyvät teot, niin kuin sopii naisille, jotka tunnustavat palvelevansa Jumalaa. 11 Naisen tulee kuunnella opetusta, hiljaa ja kuuliaisena. 12 Sitä en salli, että nainen opettaa, enkä sitä, että hän hallitsee miestä; hänen on elettävä hiljaisesti. 13 Ensinhän luotiin Aadam ja sitten Eeva, 14 eikä petetyksi joutunut Aadam, vaan nainen antoi pettää itsensä ja rikkoi käskyn. 15 Lasten synnyttäjänä hän on kuitenkin pelastuva, jos vain pysyy uskossa ja rakkaudessa ja viettää hillittyä, Jumalalle pyhitettyä elämää.
- eräs lukija
Tekstien herättämiä ajatuksia voi myös kirjoittaa tähän."
Teksti herätti ajatuksen että"Tuon on ihan varmasti kirjoittanut pappi Sonja. Onneksi kirjoitti sen nimettömänä."
Sitten luin seuraavan kuunteleva_kirkko nikin tekstin, ja selvisi että pappi Sonjahan se.
Tunsin myötähäpeää. Sitten luin kuinka pappi Sonja auttoi kärsivää. Tunsin inhoa. Toisen onnettomuus on toisen onni.
Sitten mietin miten joku voikin olla noin narsisti että nupineulaa omat tekstinsä ylös. Eikö yhtään hävetä?
Ihme uskon pakkosyöttämistä. Hyi, en pidä.Mielenkiintoisia ajatuksia.
Sen, että ihminen auttaa toista ihmistä, ei pitäisi herättää kenessäkään inhoa. En ole iloinen kenenkään kärsimyksestä, päinvastoin.
Olemme yhdessä pohtineet, mitä nastoitamme. Raamatuntekstit soveltuvat vallan hyvin kirkon palstalle. Niin myös rukoukset. Tästä on moni vastaajista sanonut. Minä nyt vain satuin pistämään toimeksi ja lupasin huolehtia tästä. Kirkon palstalla käsitellään uskon asioita, myös Raamattua. Jos Raamatun tekstit kokee uskon pakkosyöttämisenä, suosittelen vaihtamaan palstaa.
pappi Sonja- eräslukija
Mielenkiintoisia ajatuksia.
Sen, että ihminen auttaa toista ihmistä, ei pitäisi herättää kenessäkään inhoa. En ole iloinen kenenkään kärsimyksestä, päinvastoin.
Olemme yhdessä pohtineet, mitä nastoitamme. Raamatuntekstit soveltuvat vallan hyvin kirkon palstalle. Niin myös rukoukset. Tästä on moni vastaajista sanonut. Minä nyt vain satuin pistämään toimeksi ja lupasin huolehtia tästä. Kirkon palstalla käsitellään uskon asioita, myös Raamattua. Jos Raamatun tekstit kokee uskon pakkosyöttämisenä, suosittelen vaihtamaan palstaa.
pappi SonjaKirkko Kuulolla -palsta ei ole uskonnot & uskomukset - kategoriassa vaan suhteet ja tunteet.
"Jos Raamatun kokee pakkosyöttämisenä, suosittelen vaihtamaan palstaa."
Ja et kyllä tainnut oikeasti auttaa ketään, se ketä surkuttelit oli kanssasi teksteistä ja uskosta erimieltä. Turhaan kiilottelet olematonta sädekehääsi. eräslukija kirjoitti:
Kirkko Kuulolla -palsta ei ole uskonnot & uskomukset - kategoriassa vaan suhteet ja tunteet.
"Jos Raamatun kokee pakkosyöttämisenä, suosittelen vaihtamaan palstaa."
Ja et kyllä tainnut oikeasti auttaa ketään, se ketä surkuttelit oli kanssasi teksteistä ja uskosta erimieltä. Turhaan kiilottelet olematonta sädekehääsi.Tämä on mielenkiintoista. Kuvaile minut, kun tunnut niin hyvin minut tuntevan. Kerro, minkälainen ihminen ja pappi olen.
pappi Sonja- eräs lukija
Tämä on mielenkiintoista. Kuvaile minut, kun tunnut niin hyvin minut tuntevan. Kerro, minkälainen ihminen ja pappi olen.
pappi Sonja"Tämä on mielenkiintoista. Kuvaile minut, kun tunnut niin hyvin minut tuntevan. Kerro, minkälainen ihminen ja pappi olen."
Palatakseni ketjuun Chilen kaivosmiehistä, joudun ikäväkseni muistuttamaan, miten koetit häätää ateistiksi tunnustautunutta kirjoittelijaa palstalta. Olit tosi vihainen, kun koit että hän yrittää viedä uskonne. Voisin kuvailla sinua sanalla fundamentalisti. Kansantajuisemmin: kiihkouskovainen.
Koetko ateistit jotenkin uhkaksi uskollesi vai mistä moinen? Hieman yllättävää papilta kuitenkin.
Kuvaisin sinua sanalla tietämätön. Ko.ketjussa väität Suomen sotien olleen jollain lailla kunniaksi kirkollesi, ja ihmisten saaneen hädässään etua kristinuskon jumalista.
Totuushan on kuitenkin se että eroaminen kasvoi voimakkaasti sotien jälkeen, ja pysyi korkealla.
Annas kun sivistän sinua: v.1923 eroryntäys loppui heti. Eroaminen vähentyi entisestään aina sotien loppuun saakka. Sotien loputtua kirkosta eroaminen siis todellakin kasvoi ja v.1949 erosi jo yli 15 000.
V. 1960 kirkollisvero ennakkoperintään - kirkosta eroaminen tyrehtyi.
V.1969 pääsi eroamaan ilman "papin puhuttelua", eroluvut hyppäsivät.
Naispappeuskeskustelu 80-luvulla aiheutti myös tilapäisen nousun eroajien määrässä.
-90 luvun lama aikaansai eropiikin.
V.2003 uusi uskonnonvapauslaki tuplasi eroavien määrän. Katumuskuukausi poistui tuona vuonna.
Vain v. 1964 eroajia on ollut enemmän kuin liityjiä.
..Siinä sulle pähkinää. - eräs lukija
eräs lukija kirjoitti:
"Tämä on mielenkiintoista. Kuvaile minut, kun tunnut niin hyvin minut tuntevan. Kerro, minkälainen ihminen ja pappi olen."
Palatakseni ketjuun Chilen kaivosmiehistä, joudun ikäväkseni muistuttamaan, miten koetit häätää ateistiksi tunnustautunutta kirjoittelijaa palstalta. Olit tosi vihainen, kun koit että hän yrittää viedä uskonne. Voisin kuvailla sinua sanalla fundamentalisti. Kansantajuisemmin: kiihkouskovainen.
Koetko ateistit jotenkin uhkaksi uskollesi vai mistä moinen? Hieman yllättävää papilta kuitenkin.
Kuvaisin sinua sanalla tietämätön. Ko.ketjussa väität Suomen sotien olleen jollain lailla kunniaksi kirkollesi, ja ihmisten saaneen hädässään etua kristinuskon jumalista.
Totuushan on kuitenkin se että eroaminen kasvoi voimakkaasti sotien jälkeen, ja pysyi korkealla.
Annas kun sivistän sinua: v.1923 eroryntäys loppui heti. Eroaminen vähentyi entisestään aina sotien loppuun saakka. Sotien loputtua kirkosta eroaminen siis todellakin kasvoi ja v.1949 erosi jo yli 15 000.
Naispappeuskeskustelu 80-luvulla aiheutti myös tilapäisen nousun eroajien määrässä.
V.2003 uusi uskonnonvapauslaki tuplasi eroavien määrän. Katumuskuukausi poistui tuona vuonna.
..Siinä sulle pähkinää.Piti kirjoittaa: vain v.1964 liittyjiä on ollut enemmän kuin eroajia, ei toisin päin. Käyrät on aina olleet eroajien puolta. Vauvojahan ei lasketa liittyjiksi.
- Ihmisen ystävä
eräs lukija kirjoitti:
Piti kirjoittaa: vain v.1964 liittyjiä on ollut enemmän kuin eroajia, ei toisin päin. Käyrät on aina olleet eroajien puolta. Vauvojahan ei lasketa liittyjiksi.
Hyvä kun korjasit noita lukuja. Itse ajattelen ja myös uskon vahvasti, että Pyhä Henki ilmoittaa ihmiselle onko hän Jumalan lapsi eli uskooko hän Jumalan olemassa oloon ja kaikkitietävyyteen. Pappi on vain ihminen,palvelukseen kutsuttu. Haluan uskoa, että he tekevät työtään kutsumuksesta. Jumala ainakin tietää ja se riittää. "Tulette tuntemaan onko tämä oppi Jumalasta vai puhunko omiani", raamattua siteeraan. Raamattua kannattaisi lukea vilpittömin mielin......Jumala avaa sanassaan, ei tarvitse kovasti väitellä, kun itse lukee. Uskon asiat ovat välillä todella vaikeita ymmärtää ja vielä vakeampia selittää toisille. Kirjoittelee tavallinen ihminen, joka ei voisi olla uskomatta Jeesukseen Kristukseen Jumalan poikaan.
Mielenkiintoisia ajatuksia.
pappi SonjaSinä puhut kuvainnoillisena, nuotitarinoina, myytteinä jne raamatun tarinoita, mutta sitten vetoat kuitenkin raamattuun...Se hämmästyttää, kummastuttaa pientä kulkijaa..
eräs lukija kirjoitti:
"Tämä on mielenkiintoista. Kuvaile minut, kun tunnut niin hyvin minut tuntevan. Kerro, minkälainen ihminen ja pappi olen."
..Siinä sulle pähkinää.No niin. Eli tekstin tulkinta on ollut väärä. En yrittänyt häätää ateistia enkä ollut vihainen. En missään nimessä myöskään ole kiihkouskovainen. Minun uskoani ei mikään uhkaa, eivätkä ateistit ole uhka kirkolle kuten ei uskovat ole uhka ateisteille.
Tekstistä on tärkeää lukea vain, mitä siihen on kirjoitettu, eikä etsiä rivien välistä sellaista, mitä siellä ei ole. Silloin voi mennä pahasti pieleen, kuten nyt kävi.
pappi Sonja
Voi teitä!
13 "Voi teitä, lainopettajat ja fariseukset! Te teeskentelijät! Te suljette taivasten valtakunnan ovet ihmisten edestä. Itse te ette mene sisälle ettekä päästä niitäkään, jotka menisivät.
[ 14 [i] "Voi teitä, lainopettajat ja fariseukset! Te viette leskiltä talot ja latelette pitkiä rukouksianne vain näön vuoksi. Sitä ankarampi tulee olemaan teidän tuomionne.]*
15 "Voi teitä, lainopettajat ja fariseukset! Te teeskentelijät! Te kierrätte maat ja meret hankkiaksenne edes yhden käännynnäisen, ja kun siinä onnistutte, teette hänestä helvetin oman, kahta vertaa pahemman kuin itse olette.
16 "Voi teitä, te sokeat oppaat! Te sanotte: 'Jos vannoo temppelin kautta, se ei merkitse mitään, mutta jos vannoo temppelin kullan kautta, vala on sitova.' 17 Te sokeat typerykset! Kumpi on tärkeämpi, kulta vai temppeli, joka sen kullan pyhittää? 18 Te sanotte myös: 'Jos vannoo alttarin kautta, se ei merkitse mitään, mutta jos vannoo alttarille pannun uhrilahjan kautta, vala on sitova.' 19 Te sokeat! Kumpi on tärkeämpi, uhrilahja vai alttari, joka lahjan pyhittää? 20 Se, joka vannoo alttarin kautta, vannoo sekä alttarin että kaiken sen päällä olevan kautta, 21 ja se, joka vannoo temppelin kautta, vannoo samalla hänen kauttaan, jonka asuinpaikka se on. 22 Niin myös se, joka vannoo taivaan kautta, vannoo Jumalan valtaistuimen kautta ja hänen kauttaan, joka sillä istuu.
23 "Voi teitä, lainopettajat ja fariseukset! Te teeskentelijät! Te maksatte kymmenykset jopa mintusta, tillistä ja kuminasta, mutta laiminlyötte sen, mikä laissa on tärkeintä: oikeudenmukaisuuden, laupeuden ja uskollisuuden. Näitä teidän pitäisi noudattaa, noita muitakaan unohtamatta. 24 Te sokeat oppaat! Hyttysen te siivilöitte, mutta nielaisette kamelin!
25 "Voi teitä, lainopettajat ja fariseukset! Te teeskentelijät! Te puhdistatte maljanne ja vatinne ulkopuolelta, mutta mitä niissä on sisällä: riistoa ja hillittömyyttä! 26 Sinä sokea fariseus, puhdista malja ensin sisältä, muuten sitä ei saada ulkopuoleltakaan puhtaaksi!
27 "Voi teitä, lainopettajat ja fariseukset! Te teeskentelijät! Te olette kuin kalkilla valkaistut haudat. Ulkopuolelta ne kyllä ovat kauniita mutta sisältä täynnä kuolleiden luita ja kaikkea saastaa. 28 Samalla tavoin tekin olette hurskaita ulkonaisesti, ihmisten silmissä, mutta sisältä täynnä teeskentelyä ja vääryyttä.
29 "Voi teitä, lainopettajat ja fariseukset! Te teeskentelijät! Te rakennatte profeettojen haudoille muistomerkkejä, te koristelette vanhurskaiden hautakiviä 30 ja sanotte: 'Jos me olisimme eläneet isiemme aikana, emme olisi heidän kanssaan tahranneet käsiämme profeettojen vereen.' 31 Näin te kuitenkin itse tunnustatte olevanne niiden jälkeläisiä, jotka murhasivat profeetat. 32 Jatkakaa toki isienne tapaan, kunnes mitta on täysi! 33 Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt! Miten te voisitte välttää kadotustuomion?
34 "Kuulkaa siis: Minä lähetän teidän luoksenne profeettoja, viisaita miehiä ja lainopettajia. Toiset heistä te tapatte ja ristiinnaulitsette, toisia ruoskitte synagogissanne ja ajatte takaa kaupungista toiseen. 35 Näin te tulette syypäiksi kaikkeen viattomaan vereen, joka maan päällä on vuodatettu, hurskaan Abelin verestä aina Sakarjan, Barakjan pojan, vereen asti, hänen, jonka te tapoitte temppelin ja alttarin välille. 36 Totisesti: tämä sukupolvi joutuu vielä vastaamaan tästä kaikesta!
Jeesus valittaa Jerusalemin paatuneisuutta
37 "Jerusalem, Jerusalem! Sinä tapat profeetat ja kivität ne, jotka on lähetetty sinun luoksesi. Miten monesti olenkaan tahtonut koota lapsesi, niin kuin kanaemo kokoaa poikaset siipiensä suojaan! Mutta te ette tahtoneet tulla. 38 Kuulkaa siis: teidän temppelinne on jäävä asujaansa vaille. 39 Sillä minä sanon teille, että te ette minua tästedes näe ennen kuin sanotte: 'Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimessä!'""Jos teillä on palvelija kyntötöissä tai paimenessa, niin ettehän te hänen kotiin palatessaan sano: 'Käy pöytään, saat heti ruokaa.'
Ei, te sanotte: 'Laita minulle syötävää, vyötä vaatteesi ja palvele minua sen aikaa kun syön ja juon. Sitten saat sinä syödä ja juoda.'
Ei palvelija siitä saa kiitosta, että hän tekee, mitä hänen tulee tehdä.
Niinpä tekin, kun olette tehneet kaiken, mitä teidän tulee tehdä, sanokaa: 'Me olemme arvottomia palvelijoita. Olemme tehneet vain sen, minkä olimme velvolliset tekemään.'"
Tuo viimeinen lause on mielestäni hyvä. Ei tässä tarvitse kenenkään sädekehäänsä kiillottaa, vaan jokainen meistä on velvollinen tekemään oman osuutensa yhteiseksi parhaaksi ja toisten hyväksi. Se työ on myös Jumalan kunniaksi.
pappi SonjaEli kun Jeesus käskee olemaan vihkimättä eronneita, Paavali käskee karkottamaan homot seurakunnasta, nainen ei saarnaa seurakunnassa jne. Silloin on ihminen tehnyt velvollisuutensa Jumalaa kohtaan, kun noudattaa noita "isäntien" kohtia. Kunnia Jumalalle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat
Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude21115079Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta
Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t12710520Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %
Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy12010097Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat
Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h1089341Suomen velka kasvoi ennätysvauhtia - Mäkynen repostelee
– Velka kasvoi eniten tilaston historiassa, Mäkynen kirjoittaa. – Vuoden 2025 toisella neljänneksellä selvästi eniten k529172Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta
Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump237059Giorgia Meloni vs Riikka Purra
Kyllä Italian pääministeri on kauniimpi ja seksikkäämpi, kuin Suomen valtiovarainministeri Riikka Purra. Mitä jotkut näk566935Johtuuko vasemmistolaisten inho kristinuskoa kohtaan heidän islamin uskostaan?
Tätä jäin pohdiskelemaan.1826517Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija
https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua1696176Ohhoh. Kokoomusvirkamiehen mukaan Suomessa ei ole työttömyyskriisiä
Kun kokoomuksen johtama hallitus epäonnistuu täydellisesti talouspolitiikassaan, niin aikaisemmin erittäin pahaksi määri335598