masurakkaus 17-vuotiaana

masurakkaus

elikkä meille on koostumassa pieni perhe toukokuun alussa.ikää minulla on 17,ja avomiehelläni 18.ajattelin kirjoittaa tänne ja katsoa,saanko samassa tilanteessa olevia nuoria kiinni.ongelmani on,että minua pelottaa,(vaikka tiedostan itse asian ja tajuan sen mahdottomaksi),että minusta tulee yhtä huono vanhempi kuin minun vanhempani olivat ja ovat edelleen.molemmat vanhemmat ovat siis alkoholisteja ja takanani on monen monta vuotta erilaisia monenlaisia lastenkoteja.isoveljelläni on ollut sama tie kuin minulla joskus aikaisemmin,koki lapsuutensa liian raskaaksi,alkoi käyttämään huumeita ja kuoli yliannostukseen 2007.isosiskoni on taas pärjännyt mallikkaasti,neljä lasta vaikka sama laitoskierre ja vanhempien ongelmat hönkinyt niskaan koko ajan.en ole saanut vanhemmiltani tarvitsemaani tukea juurikaan koskaan,sillä he eivät ole kyenneet sitä antamaan,joten siis tämä raskaus mennyt siskon ja avomiehen tsempatessa ja hyvin ollaan pärjätty =) avomiehen kanssa yhteiseloa takana 1,5v ja toivottavasti loputtomasti edessä,molemmat innoissaan tulevasta muutoksesta ja pienen paketin vastuunottamisesta.päivääkään en ole katunut,että pidin masuasukkaan,enkä varmasti tule katumaankaan. lapsi on kuitenkin jotain niin rakasta,minkä vain lahjana voi saada,ja kaikille ei kuitenkaan tätä lahjaa suoda. tiedän myös,että olemme molemmat,minä sekä mieheni,kovin nuoria,mutta uskomme pärjäävämme kahdestaan,ja onhan aina olemassa tukiverkostoja,joista tarrata. rahallisestikkin tulemme kyllä pärjäämään,mies käy arkisin töissä toisessa työpaikassa,ja viikonloppuisin toisessa.siis kahdessa työssä tällä hetkellä, itse jäin koulusta jo saikulle jolla olen todennäköisesti äitiyslomaan saakka (kohdunsuu kypsä,kaula lyhentynyt ja olen sormelle auki) rv 29 6 nyt ,vaavin syntymän jälkeen äitiysrahalla ja miehen palkalla,mutta aina pärjää,jos ei ostele turhaa himpulaa ja pampulaa ettei elä varojensa yli.ja taas päädyin sormillani kirjoittamaan kaikesta,vaikka aiheena oli,että pelottaa,annanko tiedostamattani kuitenkin lapsilleni samanlaisen lapsuuden kuin olen itse saanut. olen kyllä oppinut,nähnyt,kuullut ja kokenut ja käynyt läpi tuon ns. "paskan lapsuuden",enkä ainakaan tahallani saata lastani samaan kohtaloon. onneksi minulla ei huvijalkaakaan ole koskaan pahemmin vipattanut,tarkoitan nyt tällä tätä,että viihdyn kotona enkä ole ikinä alkoholilasillisellakaan päässyt läträämään,kun ei innostus jaksa riittää.avomiehelläni kuollut molemmat vanhemmat,joista isä viinaan jokunen vuosi takaperin,miehellä suur.piirt. samanlainen lapsuus,eikä mieskään viinalla koskaan leikkinyt.joten jos tän pelon nyt vaan sais pois vaikka tuskin koskaan edes lapsen edessä/aikana kumpikaan meistä edes sitä yhtä ottaa. mut se on vaan jotenkin sellanen asia,mikä on jääny mieleen kalvamaan kun on itse nähny sivusta niin monta vuotta.

17

792

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti 27

      Kunhan pidät sen mielessä, että kaikki on sinusta itsestäsi kiinni ja joskus tulee vastoinkäymisiä, kovaa stressiä jne. esim. saatatte erota miehesi kanssa, vaikka mahdottomalta tuntuukin nyt.

      Alkoholismi on useimmiten tapa paeta elämää ja ongelmia. SInä olet nähnyt mitä siitä seuraa, itsestäsi on kiinni 'jatkuuko perinne'. Eli jos et halua, että jatkuu, se ei jatku. :) Mielestäni tämä on helpottava tieto itselle ainakin samojen kysymysten kanssa painineena, että se on vain itsestä kiinni. Onnea onneenne!

      ps. Ja jos lapsen edessä parit saunakaljat juotte, ette hänelle muuta tee, kuin opeta normaalia alkoholin käyttöä. Minun äitini ylisuojeli minua isäni alkoholismin vuoksi ja se sai varsinkin teini-iässä juoksemaan ihan eri suuntaan, kuin mihin äiti yritti huolessaan työntää.

      • masurakkaus

        kiitos vastauksesta! :) tajuan kyllä,etten halua jatkaa "perinnettä" ja viedä alas lapseni nuoruutta,mutta jotenkin takaraivossa jauhan sitä päivittäin itselleni,varsinkin nyt kun loppuraskaus lähenee,mutta kaipi minä saan sen jotenkin taottua kallooni,ettei tämä jatku ainakaan tässä perheessä :)


      • äippäliini
        masurakkaus kirjoitti:

        kiitos vastauksesta! :) tajuan kyllä,etten halua jatkaa "perinnettä" ja viedä alas lapseni nuoruutta,mutta jotenkin takaraivossa jauhan sitä päivittäin itselleni,varsinkin nyt kun loppuraskaus lähenee,mutta kaipi minä saan sen jotenkin taottua kallooni,ettei tämä jatku ainakaan tässä perheessä :)

        niin vaikeahan se on etukäteen sanoa mitään. Kun sen pakkauksen saa syliin, ei ikinä voisi kuvitellakkaan tekevänsä sille mitään pahaa, silti on äitejä ja isejä jotka lapsilleen pahaa tekevät huomaamattaankin. Vanhempani alkoholisti taustan ja samantapaisen laitoskierteen vuoksi ymmärrän mietteesi hyvin. Totta se kuitenkin on, että itsestähän se kaikki on kiinni ja pidän itse lähinnä rikkautena, että olen nähnyt elämän mitä en lapselleni halua.

        Kannattaa kuitenkin muistaa sekin, että se lapsi on taas ihan uusi ihminen ja vaikka et tippaakkaan alkoholia lapsen edessä joisi, ei tarkoita, etteikö lapsesta tulisi alkoholisti ala-asteella. Vanhemmilla on tapana suojella lapsiaan siltä miltä olisi halunnut suojella itseään - usein sillä tuloksella, että lapsi tekee juuri sitä, mitä itse ei olisi halunnut lapsen tekevän, joten sinulla siihen kasvattamisen osaan on vielä aikaa, mutta pidä se mielessä, että miltei miltään et voi lastasi suojella, mutta se, miten opetat lapsen kohtaamaan kaiken mitä elämässä tulee vastaan, suojelee lasta enemmän kuin yksikään lapsen edessä juomaton olutpullo. :)


      • piiperopaapero
        masurakkaus kirjoitti:

        kiitos vastauksesta! :) tajuan kyllä,etten halua jatkaa "perinnettä" ja viedä alas lapseni nuoruutta,mutta jotenkin takaraivossa jauhan sitä päivittäin itselleni,varsinkin nyt kun loppuraskaus lähenee,mutta kaipi minä saan sen jotenkin taottua kallooni,ettei tämä jatku ainakaan tässä perheessä :)

        Puhu asiasta neuvolassa! Olisi ehkä hyvä käydä juttelemassa näistä fiiliksistä psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa, joka voi auttaa ennaltaehkäisevästi tilanteessasi. Itse olen nyt kerran käynyt (olen tosin jo 30v) mutta takana väkivaltainen lapsuus.


    • --

      Omasta kokemuksesta voisi sanoa, että ainut oikea tapa katkaista menneisyyden ketju olisi ollut opiskella kunnon ammatti ja hankkia omat lapset vasta, kun menneisyyden haamut on käsitelty - valitettavasti useimmilla on tässä vaiheessa ikää yli 25v..

      Ei sitä menojalkaa kannata surra. Ennemmin surisin sitä, että kunnon työpaikka, kielitaito ja matkustelu tuskin mahtuvat teidän elämäänne koskaan. Lisäksi joutunette miettimään lapsen harrastukset rahan perusteella.

      Kai käyt AAL:ssä?

      • masurakkaus

        Ei,en käy AAL:ssä,en pysty keskittymään puhumaan minulle vaikeista asioista kasvotusten tukiryhmässä/henk.koht.terapeutilla ymm.näin koin tämänlaisen palstan helpoimmaksi kirjoittaa ajatuksistani.

        kuten kirjoitin ensimmäisessä,ei meillä ole rahallisesti pulaa ainakaan muutamaan vuoteen. yhteiset tulomme kasvavat toukokuussa,( äitiyspvraha),ja näin saamme kutakuinkin reilu 2300e/kk,ja säästölippaassa tällä hetkellä kerrytettynä tooodella paljon (9000),joten eiköhän me eteläänkin alkutalvesta päästä :) kovan työn takaa tulevat kaikki =) kyllä sen kullanmurun opiskeluun ja harrasytuksiin näillä kksummilla saa säästöön jo aika paljon. että vaikka balettia yksityistunneilla harrastamaan. kaikkea saa jos on valmis tekemään jotain sen eteen,


      • masurakkaus
        masurakkaus kirjoitti:

        Ei,en käy AAL:ssä,en pysty keskittymään puhumaan minulle vaikeista asioista kasvotusten tukiryhmässä/henk.koht.terapeutilla ymm.näin koin tämänlaisen palstan helpoimmaksi kirjoittaa ajatuksistani.

        kuten kirjoitin ensimmäisessä,ei meillä ole rahallisesti pulaa ainakaan muutamaan vuoteen. yhteiset tulomme kasvavat toukokuussa,( äitiyspvraha),ja näin saamme kutakuinkin reilu 2300e/kk,ja säästölippaassa tällä hetkellä kerrytettynä tooodella paljon (9000),joten eiköhän me eteläänkin alkutalvesta päästä :) kovan työn takaa tulevat kaikki =) kyllä sen kullanmurun opiskeluun ja harrasytuksiin näillä kksummilla saa säästöön jo aika paljon. että vaikka balettia yksityistunneilla harrastamaan. kaikkea saa jos on valmis tekemään jotain sen eteen,

        ei se ikä loppujen lopuksi sinne rahapussiin katso.


      • dvvgfd
        masurakkaus kirjoitti:

        ei se ikä loppujen lopuksi sinne rahapussiin katso.

        Kuten edellä ei se lapsi rahaa tarvi vaan rakkautta. Eli olen hieman vanhempi (28v.) mutta samoja ajatuksia on minulla ollut. Olemme miehen kanssa kouluja käyneet, omassa asunnossa asuvia ja työpaikan omaavia. Päällisin puolin siis kaikki kunnossa. Lapsemme on 8kk ikäinen. Minun vanhempani ovat myös alkoholisteja ja olen viinan keskellä kasvanut. Tein jo kauan aikaa sitten päätöksen, että omille lapsilleni en vastaavaa lapsuutta anna ja tiedänkin hyvin mitä heidän EI tarvitse tulla kokemaan. Vaikka ehkä hassulta kuulostaa mutta olen huomannut, että minulla on vaikeuksia antaa vauvalle niitä hyviä asioita, hellyyttä, ihailua ja täydellistä huomiota, mitä itse en ole koskaan saanut. Tiedostan tämän asian ja työstän sitä päivittäin. Rakastan vauvaani kuitenkin ylikaiken mutta toisinaan vaikeaa on ollut.

        Kyllä tekin pärjäätte kun vain todella sitä haluatte. Vauvalle on tärkeintä, että hänelle on rakastavat vanhemmat jotka haluavat vain hänen parastaa.


      • avoin maailma

        No oletpa pessimistinen.. Miten niin kunnon työpaikka,kielitaito ja matkustelu eivät mahdu perheellistenkin elämään? Oi mitä puppua..


    • äippä9992

      olen 19 vuotias, naimisissa ja yhden 6kk vanhan pienen tytön äiti :)
      oma lapsuuteni ei myöskään ole ollut helppo, äitini on alkoholisiti ja löi minua sekä siskoani usein.. mieheni lapsuus on mennyt lastenkodeissa ja väkivallan keskellä eläessä ( en jaksa pidemmin nyt selostaa).. mutta vaikka meidän molempien lapsuus on ollut "huono" niin koen silti että voimme antaa tyttärellemme ns, hyvät eväät elämään.
      se mitä haluaisin sinulle sanoa on se että mieitin itse suurinpiirtein samoja asioita odottaessani lastamme. ja joku viisas sanoi minulle että "on hyvä että mietit, koska jo se todistaa että olet ajatellut asiaa ja et halua tehdä samoja virheitä mitä sinun kohdallasi on tehty.." :)
      eikä nuori ikä ole este sille ettäkö ei voisi muka olla hyvä vanhempi. jokainen vaikuttaa siihen omilla valinnoillansa.
      p.s tsemppiä sulle :)

    • cindix_

      Heippa:)

      Mie olen 17 vuotias ja avomieheni täyttää 19, vauvamme on nyt kolmen viikon ikäinen.
      Löysin tuosta sun tekstistä aika paljon itseäni.
      Mulla oli kans raskausaikana samoja tuntemuksia ja jouduin myöskin jäämään saikulle koulusta n. 4kk ennen laskettua, koska oli kohdunsuu kypsä ja kaula lyhentynyt ja äitiyslomaan asti oli saikulla.
      Mutta hyvin meni loppuraskaus, vaikkakin meni 10pv yliajalle ja jouduttiin käynnistää, vauva syntyikin sitte isona; 4370g ja 53cm.
      Puudutus mulla epäonnistu, mut onneks se on kai aika harvinaista ku oli melko kivuliasta.

      Nyt kun vauva on maailmassa niin eläminen on mennyt hyvin, lukuunottamatta mun rintatulehdusta mikä iski päälle muutama pvä sitte. Itse olen kuiten tyytyväinen meän tilanteeseen vaikkei rahaa olekaan tuhlattavaks ja vaikka nuoruus ns. jäikin kesken:)

      • vp

        tyhmä lutka


      • cindix_
        vp kirjoitti:

        tyhmä lutka

        Anteeks mitä..?
        Oliko tuo sun ihana kommenttis tarkotettu mulle?


    • huolestunutnuori

      Hei! miten te 17 -vuotiaat olette pärjäilleet raskaudesta ja muusta? Itselläni suuri raskauden pelko tällähetkellä. Itse jopa voisin sanoa toivovani olevan raskaana, mutta se ei todellakaan olisi elämäntilanteelleni sopivaa. Olen lukiossa ensimmäistä vuotta... Poikaystäväni kyllä on 21 vuotiasj ja pääsee kesällä pois armeijasta ja vakituinen työ on silloin tiedossa.
      Suurin ongelmani on se, että vanhempani eivät tulisi hyväksymään asiaa. Koko sukuni asettuisi minua vastaan. En yksinkertaisesti kestäisi sitä. Voin myös kuvitella opiskelutovereideni reaktion...

    • Vm85 Äidiksi -03

      Älä tee samoja virheitä kuin vanhempasi!

      Minulla oli samanlainen tilanne. Olin 17-vuotias kun tulin äidiksi. Pelkäsin, miten pärjään, pelkäsin että teenkö samat virheet kuin vanempani aikoinaan. Silloin kun lapsi syntyi, lupasin hänelle, että annan hänelle parhaan mahdollisen elämän.
      Lapsen isä oli toista maata. Sain toisen lapsen 18-vuotiaana, 11kuukautta ensimmäisen jälkeen. Itselläni ei silloin enää äitiä ollut ja viina vei isän pari vuotta myöhemmin hautaan.
      Meillä ei oteta alkoholia tippaakaan lasten läsnäollessa, muistanhan kuitenkin niin hyvin sen turvattomuuden tunteen kun isä ja äiti kännissä tappelivat. Onni onnettomuudessa, tiedän mitä virheitä ei tule tehdä, jotta lapsilla olisi turvallinen elämä.
      Itselläni oli tietty rahasta puutetta, mutta kyllä me pärjäsimme. Menin töihin heti, kun nuorempi lapsi oli vuoden ikäinen.

      Älä pelkää, kyllä te pärjäätte! Siinä vaiheessa, kun pieni ihminen katsoo sinua silmiin ensimmäisen keran, tiedät tekeväsi kaiken tämän ihmisen turvallisuuden takaamiseksi.

      Onnea uudesta tulokkaasta! Nauti joka hetkestä, jonka saat lapsen kanssa viettää! Ennen kuin huomaatkaan, lapsi on jo koululainen!

    • tuleva mammalainen

      Hei (:

      Itsellä esikoinen masussa ja ikää 17, innolla odotan jo!
      Asioita vaikeuttaa paljon se että tulevan isän kanssa suhde on tauolla,
      saa nähdä jatkuuko enää.
      Mies kuitenkin haluaa olla osa lapsen elämää, minun seurani ei kuulemma enää niinkään paljoa kiinnosta.

    • masurakkaus

      Hei ! päätin teille lukijoille kirjoitella.
      Tyttäreni Lumi Jemina,syntyi 4.5.2011 49cm ja 3580g 9/9. Menimme lapsen isän kanssa naimisiin ollessani viikoilla 38 ja olemme edelleen. Tyttäremme täytti vuoden ja arkemme on onnen ja hymyjen täyteistä. Olen hoitovapaalla ja keskityn nyt täysin näihin muutamiin hetkiin,jotka saa elämässä vain kerran kokea. Laitan lapseni hoitoon,kun aika on sopiva. Mies käy edelleen töissä samassa työpaikassa ja lähtee nyt tammikuussa inttiin. Jännittävää,kuinka me tytyt sitten tullaan toimeen ihan kaksistaan ja kuinka paljon me isiä sitten viikonlopuiksi kotiin odotetaan :) Meillä on suuria tulevaisuudensuunnitelmia,joihin olemme jokaiseen reissuun,matkaan,telttailuun sun muihin ottaneet mukaan lapsemme. Olemme niin kiintyneitä esikoiseemme,että emme ole raaskineet ees yökylään mummulaan häntä päästää. Kyllähän hän kerkeää,kun aika on sopiva =) Vauva-aika on vain niin lyhykäinen,joten otamme siitä kaiken ilon irti ! Kävimme muuten viime vklp tutustumassa orimattilan kotieläinpuistoon. Suosittelemme! Lapsille(jopa pienille) kaikenlaisia touhupaikkoja oli, ja grillailumahdollisuudet. Tyttö ja vanhemmat tykkäsi ! Hyvää kesää suomi24:sen lukijoille !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 130
      3644
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      95
      3328
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2428
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1851
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1579
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1544
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1486
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1461
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1410
    Aihe