Lito ja raskaus

bibbulus

Sairastan maanis-deppressiivisyyttä ja minulla on lääkityksenä Lito ja seroquel. Lito on haitallinen sikiölle mutta en ole selvittänyt että kuinka pahasti, ei kuitenkaan hengenvaarallinen. Olen unohtanut kuitenkin kokonaan lasten teon tämän takia koska lääkitys on minulla loppuelämän ja ilman sitä en voi olla. Onko kukaan tehnyt lapsia vaikka onkin ollut Lito-lääkitys? Miten meni? Saiko lapsi jotain vaurioita? Olitko ilman lääkettä raskauden ajan ja miten kestit sen? Kertokaa, haluaisin lapsia mutta silti pelottaa että lääkitys aiheuttaa jotain sikiölle.

En tiennyt mihin paikkaan tämä kuuluisi joten laitoin saman viestin muutamaan paikkaan jos vaikka joku lukisi jolla sama lääkitys ja silti tehnyt lapsia. :)

8

1209

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bipoliini

      vaihdetaan toiseen lääkkeeseen jos raskauden suunnitteluvaiheessa!

      Soita tänne, maksutonta neuvontaa ja taatusti faktatietoa

      http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2049,2265,2260,3437

      Itse siirryin Litosta pois raskauden suunnitteluvaiheessa, minulla on 3 lasta, raskausajat menivät hyvin. Olin lääkityksettä lähes koko raskausajat.

      • tietämätön mies

        Kun tuolla sairaudella on alttius siirtyä perintönä lapsille niin oletko huomannut mitään "oireita"?


      • tri Mengele
        tietämätön mies kirjoitti:

        Kun tuolla sairaudella on alttius siirtyä perintönä lapsille niin oletko huomannut mitään "oireita"?

        Minussa ainakin on sen verran rodunjalostajan vikaa, että suhtaudun erittäin varauksellisesti bipojen vauvahaaveisiin. Sen kun saattaa tulla periyttäneeksi jälkipolvillekin. Toinen ja vähintään yhtä merkittävä juttu on kyky huolehtia jätöksistään. Kovassa maniassa tai masennuksessa on turha kuvitellakaan pystyvänsä huolehtimaan pienistä lapsista. Usein bipojen kyvyt parisuhteen ylläpidon suhteenkin ovat vähintään kyseenalaiset, eikä puolisoa enää välttämättä ole jakamassa vastuuta arjen sujumisesta, kun tilanne muuttuu kestämättömäksi. Sitten kun vielä on jossain vaiheessa riitautunut muidenkin läheistensä kanssa, voi sosiaalinen turvaverkkokin olla heikonlainen. Jossain vaiheessa sosiaalitoimi ehkä tulee hätiin, mutta onko silloin jo liian myöhäistä?

        Kokonaan toinen, joskaan ei lainkaan vähäpätöinen, juttu on se, että onko potilas "täydessä ymmärryksessä" hankkiutuessaan raskaaksi. Väitän, että näin ei aina ole. Maniassa vauva voi olla fantastinen ja ihana ajatus aivan samoin kuin sadantonnin Bemari (velaksi tottakai) tai vaikka muotiliikkeen perustaminen johonkin Takahikiälle. Samoin päälle painavaa masennusta torjuakseen joku voi yrittää piristää mieltään vauvahaaveilla. Lapsi voi olla laastari, jolla yritetään paikata omaa oirehdintaa ja siitä johtuvaa pahaa oloa. Minulla on tästä omakohtaista kokemusta, kun tuolloin jo entinen maanisdepressiivinen naisystäväni sai vauvakuumeen, yritti huijata spermaa ja saada minut osallistumaan lapsettomuushoitoonsa ihan muun sairauden hoidon varjolla. Jollekin muulle juoni olisikin voinut ihan hyvin mennä läpi, siksi ovela se oli. Onneksi kuitenkin itse vaistosin kusetuksen enkä mennyt kuvioon mukaan. Kohteliaasta kieltäytymisestä sain kylläkin elämäni pahimmat haukut. Terveyskin olisi voinut olla vaarassa, sen verran hurjana hän oli. Kaikeksi onneksi oleskelimme kuitenkin eri paikkakunnilla. Toivottavasti oleskelemme jatkossakin, sillä hän on pelottava ihminen.


      • bipoliini.
        tietämätön mies kirjoitti:

        Kun tuolla sairaudella on alttius siirtyä perintönä lapsille niin oletko huomannut mitään "oireita"?

        oireile mitenkään, lapseni ovat iältään 35 v, 29 v, 27 v tällä hetkellä. Itselläni tämä sairaus on lievä, en ole ollut sairauslomallakaan liki 40 työvuoden aikana kuin yhteensä kuukauden verran tämän sairauden takia, toki olen muuten ollut, reuman takia. Siirryn ensi vuoden alusta eläkkeelle.

        Ja sama puolisokin on ollut, aviovuosia tuli täyteen juuri 36 kappaletta;)

        Tätä sairautta on monen asteista. Omani oireilee onneksi hyvin lievänä.


      • bibbulus
        tri Mengele kirjoitti:

        Minussa ainakin on sen verran rodunjalostajan vikaa, että suhtaudun erittäin varauksellisesti bipojen vauvahaaveisiin. Sen kun saattaa tulla periyttäneeksi jälkipolvillekin. Toinen ja vähintään yhtä merkittävä juttu on kyky huolehtia jätöksistään. Kovassa maniassa tai masennuksessa on turha kuvitellakaan pystyvänsä huolehtimaan pienistä lapsista. Usein bipojen kyvyt parisuhteen ylläpidon suhteenkin ovat vähintään kyseenalaiset, eikä puolisoa enää välttämättä ole jakamassa vastuuta arjen sujumisesta, kun tilanne muuttuu kestämättömäksi. Sitten kun vielä on jossain vaiheessa riitautunut muidenkin läheistensä kanssa, voi sosiaalinen turvaverkkokin olla heikonlainen. Jossain vaiheessa sosiaalitoimi ehkä tulee hätiin, mutta onko silloin jo liian myöhäistä?

        Kokonaan toinen, joskaan ei lainkaan vähäpätöinen, juttu on se, että onko potilas "täydessä ymmärryksessä" hankkiutuessaan raskaaksi. Väitän, että näin ei aina ole. Maniassa vauva voi olla fantastinen ja ihana ajatus aivan samoin kuin sadantonnin Bemari (velaksi tottakai) tai vaikka muotiliikkeen perustaminen johonkin Takahikiälle. Samoin päälle painavaa masennusta torjuakseen joku voi yrittää piristää mieltään vauvahaaveilla. Lapsi voi olla laastari, jolla yritetään paikata omaa oirehdintaa ja siitä johtuvaa pahaa oloa. Minulla on tästä omakohtaista kokemusta, kun tuolloin jo entinen maanisdepressiivinen naisystäväni sai vauvakuumeen, yritti huijata spermaa ja saada minut osallistumaan lapsettomuushoitoonsa ihan muun sairauden hoidon varjolla. Jollekin muulle juoni olisikin voinut ihan hyvin mennä läpi, siksi ovela se oli. Onneksi kuitenkin itse vaistosin kusetuksen enkä mennyt kuvioon mukaan. Kohteliaasta kieltäytymisestä sain kylläkin elämäni pahimmat haukut. Terveyskin olisi voinut olla vaarassa, sen verran hurjana hän oli. Kaikeksi onneksi oleskelimme kuitenkin eri paikkakunnilla. Toivottavasti oleskelemme jatkossakin, sillä hän on pelottava ihminen.

        juuri kuten sanottiin, tauti on erilainen eri ihmisillä. sinä valitettavasti tavannut juuri sellaisen pahimmasta päästä. itse olen lasta toivonut jo useamman vuoden mutta sitä en ole tehnyt koska haluan olla asiasta varma ja ettei sairauteni sitten haittaa raskauden aikana tai lapsen hoidossa. itellä ei ole ollut oireita moneen vuoteen, käyn normaalisti töissä ja lääkitys pitää huolen ettei maniaa tai masennusta ole.

        minulla on miehen lisäksi suuri suku turvaverkkona ja apuna jos apua tarvitsen, asuvat vielä lähellä että tavataan vähintään kerran kahdessa kuukaudessa.

        sairaus on periytyvä, itse sain tämän isältäni. meitä on kolme tyttöä ja minä sairastuin. tein itse sairaudestani lopputyön kun opiskelin joten sairaus on tuttu minulle ja tiedän että lapsella on 20% mahdollisuus saada sairauden geenit mutta sekään ei aina sano sitä että sairaus puhkeaa lapsella.

        olen pitkään ajatellut että en lapsia halua tehdä sairauteni takia ja vielä kun on lääkitys joka on haitallinen sikiölle. nyt olen ollut avomieheni kanssa useamman vuoden ja vauvakuume on ollut paha ja vain paheni kun serkkuni sai tytön. lapsen teko ei minulle ole mikään "kiva päähänpisto"- juttu vaan olen sitä pitkään harkinnut, sairauteni takia olen jopa harkinnut adoptointia niin etten siirtäisi sairauden geenejä lapseeni. se on kuitenkin pitkä ja raskas prosessi ja vielä pitempi jos haluaa suomalaisen lapsen.

        pitää soitta tuonne numeroon ja selvittää sieltä tarkemmin, minusta litolle ei ole korvaavaa lääkettä?


      • tietämätön mies
        bipoliini. kirjoitti:

        oireile mitenkään, lapseni ovat iältään 35 v, 29 v, 27 v tällä hetkellä. Itselläni tämä sairaus on lievä, en ole ollut sairauslomallakaan liki 40 työvuoden aikana kuin yhteensä kuukauden verran tämän sairauden takia, toki olen muuten ollut, reuman takia. Siirryn ensi vuoden alusta eläkkeelle.

        Ja sama puolisokin on ollut, aviovuosia tuli täyteen juuri 36 kappaletta;)

        Tätä sairautta on monen asteista. Omani oireilee onneksi hyvin lievänä.

        Naisystävällänikin on lievempi muoto biposta mutta harkintaa haluan kuitenkin käyttää lapsen hankkimisen suhteen. Mukavaa kuulla että hyvinkin voi mennä. :)


    • 24=24

      niin tähän maailmaan ei kannata enää yhtään lasta synnyttää - ei terveiden eikä sairaiden. Minun sairaan ihmisen mielipide on että iso osa terveitä on jo sairaampia kuin me hullut.

      • Anonyymi

        Samaa mieltä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2800
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      94
      2011
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1538
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      69
      979
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      901
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      870
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe