Tapa on joissakin uskonnoissa suosittu, toisissa taas kielletty. Alkuaikoina kristillinen kirkko kielsi polttohautauksen, koska ruumiin polttaminen roviolla oli pakanallinen tapa. Keskiajalla Euroopassa polttohautausta käytettiin vain poikkeusoloissa, kuten nälänhätien ja kulkutautien aikana. Protestanttisessa maailmassa tapa yleistyi 1800-luvulla nykyaikaisen krematorioteknologian syntyessä, jolloin voitiin tehdä selkeä ero pakanalliseen roviolla polttamiseen. Katolinen kirkko vapautti polttohautauksen vuonna 1960. Ortodoksinen kirkko hyväksyy polttohautauksen vain poikkeustapauksissa.
Islamin piirissä polttohautausta pidetään pakanarituaaleihin viittaavana ja sitä väheksytään. Juutalainen laki puolestaan kieltää polttohautauksen, ja myöhemmin se on yhdistetty holokaustiin. Äärijuutalaiset ovatkin pyrkineet kieltämään polttohautauksen ja tuhonneet krematorioita.
Suomessa tuhkataan 42 prosenttia vainajista. Varsinkin suurissa kaupungeissa tuhkaaminen on yleistä. Espoossa ja Vantaalla vainajista kaksi kolmasosaa tuhkataan, Tampereella ja Turussa 70 prosenttia. Helsingissä tuhkataan 78 prosenttia vainajista, joita on vuosittain noin 5000. Helsingissä arkkuhautauksia tehdään nykyisin vain Malmin hautausmaalle ja Vantaalla Honkanummen hautausmaalle. Arkkuhautapaikan löytäminen kaikille vainajille olisi hyvin vaikeaa, jos tuhkaus ei olisi niin yleistä. Pääkaupunkiseudulla on muun muassa paljon sukuhautoja, joihin ei mahdu enää yhtään arkkua, mutta tuhkauurnaa käyttämällä sukuhautojen käyttöä voidaan jatkaa.
Olen ollut viisi kertaa VL hautajaisissa ja aina on arkku kannettu hautaan.
Mikä on VL:n kanta polttohautaamiseen? Palaako siinä helvetin liekeissä kun arkku tuhkataan? Vai kunnioitetaanko perinteitä ja ei ajatella ympäristöä lainkaan ja arkku hautaan vaan?
Polttohautaus?
36
2491
Vastaukset
- 4x14
Ei ole merkitystä kumpaa menetelmää käytetään. Maasta on tultu ja maaksi jälleen muututaan. Niin on Jumalan tarkoittanut ettei ihmisen maallinen ruumiis kelpaa enää iankaikkisuuteen. Sielu on tosin iankaikkinen ja sitä "pukee" ajallaan ylösnousemusruumis.
Olen ymmärtänyt, että ruumista tulee ihmisen kohdella kunnioittavasti ja sikäli ainakin oman ruumiini haluan oikein haudata maahan. Meidät on lunastettu myös ruumiin puolesta ja kerran ts. viimmeisenä päivänä sama ruumis nouseekin kirkastettuna taivaaseen.
Fil.3:20. "Mutta meillä on yhdyskuntamme taivaissa, ja sieltä me myös odotamme Herraa Jeesusta Kristusta Vapahtajaksi, 21. joka on muuttava meidän alennustilamme ruumiin kirkkautensa ruumiin kaltaiseksi sillä voimallaan, jolla hän myös voi tehdä kaikki itsellensä alamaiseksi".
1.kor.15:52. "yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme".
Joh.5:28. "Älkää tätä ihmetelkö; sillä hetki tulee, jona kaikki ne, jotka haudoissa ovat, saavat kuulla hänen äänensä.
29. Ja pitää tuleman edes ne, jotka hyvää tehneet ovat, elämän ylösnousemiseen, mutta jotka pahaa tehneet ovat, tuomion ylösnousemiseen".- Leksa-Veksa
Kalliita sanoja, noita minäkin olen pohtinut pääni melkein puhki. Että sama ruumis nousee katoamattomana, ei minun järkeeni mahdu.
Monissa muistolauseissa lukeekin;"jälleennäkemisen toivossa"
Ellei ruumis nouse katoamattomana ja muuttumattomana, me ei voida tuntea toisiamme. Siksi polttohautaus tuntuu, kuin siinä tehdään tyhjäksi ylösnousemus, kun ruumista ei enää ole. Aika vaikeata sitä on alkaa tuhkasta enää kokoamaan. Se on sellainen palapeli, etten minä voi sellaiseen uskoa. Meiltä vaaditaan siis uskoa aivan mahdottomaan asiaan. Kun on kerran lapsenuskonsa menettänyt, sitä ei saa enää koskaan takaisin.
Kuinka kauan luomistyö kesti? Se saattoi kestää tuhansiakin vuosia. Miten voidaan yhdessä silmänräpäyksessä taikoa sadat miljoonat ihmiset olemattomista aineksista samanlaisiksi, kuin hautaan pantaessa.
En minä usko, uskokoon, ken tahtoo.
En usko, ennenkuin näen, tuskin sittenkään, silmänlumetta vaan kaikki.
Maailmanloppukin tapahtuisi silmänräpäyksessä. No, ei siinä kyllä ehdi nähdäkään mitään. Uskon syntymään ja kuolemaan, mutta en usko jälleensyntymiseen.
Minusta on kans älytöntä tuo polttohautaus, enkä halua itselleni sellaista.
Helvettihän siinä tulee ensimmäiseksi mkieleen, kun arkku kulkee hiljaa pätsiin. Yhden kerran olen ollut ja kyllä oli selkäpiitä karmiva näky. - Last Sunset
Nouseeko taikka herääkö kuollut siinä kunnossa missä on haudassa noihin pasuunoihin ja sellaisessa "kunnossako" se jälleen näkemisen riemu tapahtuu ihanassa rauhan rannassa sukulaisten ja muiden uskonveljien kanssa?
- etsivä-xx
Balsamoidako aiot antaa itsesi ja oletko faaraoiden perillinen.
Tällä tulkinnalla olisivat kaikki tulipaloissa kuolleet, pommitusten uhrit, noitavainoissa kuolleet, kaikki alkukirkon vainoissa palavilla risteillä elävältä poltetut marttyyrit ilman ylösnousemusruumista.
Puhut kuten eräiden muiden kirkon hertysliikkeiden kannattajat, jotka ovat juutalaisissa tavoissa kiinni. Vainajan kunnioitus on oikein, mutta ei uskovaisen ylösnousemus ole kiinni siitä onko ruumis häpäisty vai ei. Silloin olisi ihmisen pahuus ja paholainen se, joka voittaa, jos uskovaisen voisi tuhota niin yksinkertaisesti, että tuhoaisi ruumiin polttamalla. Niin huonosti ei Jumala omistaan huolehdi. Jumalan sana lupaa:
Mark. 16:16
Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. [Joh. 3:18,36; Ap. t. 16:31; Room. 1:16; 1. Piet. 3:21]
Joh. 3:15
jotta jokainen, joka uskoo häneen, saisi iankaikkisen elämän. [Joh. 4:14, Joh. 5:24, Joh. 6:27, Joh. 10:28]
Joh. 3:16
Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän. [Room. 5:8, Room. 8:32]
Joh. 3:18
Sitä, joka uskoo häneen, ei tuomita, mutta se, joka ei usko, on jo tuomittu, koska hän ei uskonut Jumalan ainoaan Poikaan. [Mark. 16:16; Joh. 5:24; Ap. t. 4:12]
Joh. 3:36
Sillä, joka uskoo Poikaan, on ikuinen elämä, mutta joka ei tottele Poikaa, se ei pääse näkemään elämää, vaan Jumalan viha pysyy hänen yllään. [Joh. 6:47, Joh. 20:31; 1. Joh. 5:11-13]
Joh. 5:24
"Totisesti, totisesti: se, joka kuulee minun sanani ja uskoo minun lähettäjääni, on saanut ikuisen elämän. Hän ei joudu tuomittavaksi, vaan hän on jo siirtynyt kuolemasta elämään. [Joh. 3:16, Joh. 6:40,47]
Joh. 6:40
Minun Isäni tahtoo, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on ikuinen elämä. Viimeisenä päivänä minä herätän hänet." [Joh. 3:15,16, Joh. 11:25,26]
Joh. 6:47
Totisesti, totisesti: sillä, joka uskoo, on ikuinen elämä.
Joh. 7:38
Joka uskoo minuun, 'hänen sisimmästään kumpuavat elävän veden virrat', niin kuin kirjoituksissa sanotaan." [Jes. 58:11]
Joh. 11:25
Jeesus sanoi: "Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, saa elää, vaikka kuoleekin, [Joh. 1:4 ]
Joh. 11:26
eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko tämän? - etsivä-xx
etsivä-xx kirjoitti:
Tällä tulkinnalla olisivat kaikki tulipaloissa kuolleet, pommitusten uhrit, noitavainoissa kuolleet, kaikki alkukirkon vainoissa palavilla risteillä elävältä poltetut marttyyrit ilman ylösnousemusruumista.
Puhut kuten eräiden muiden kirkon hertysliikkeiden kannattajat, jotka ovat juutalaisissa tavoissa kiinni. Vainajan kunnioitus on oikein, mutta ei uskovaisen ylösnousemus ole kiinni siitä onko ruumis häpäisty vai ei. Silloin olisi ihmisen pahuus ja paholainen se, joka voittaa, jos uskovaisen voisi tuhota niin yksinkertaisesti, että tuhoaisi ruumiin polttamalla. Niin huonosti ei Jumala omistaan huolehdi. Jumalan sana lupaa:
Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. [Joh. 3:18,36; Ap. t. 16:31; Room. 1:16; 1. Piet. 3:21]
jotta jokainen, joka uskoo häneen, saisi iankaikkisen elämän. [Joh. 4:14, Joh. 5:24, Joh. 6:27, Joh. 10:28]
Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän. [Room. 5:8, Room. 8:32]
Sitä, joka uskoo häneen, ei tuomita, mutta se, joka ei usko, on jo tuomittu, koska hän ei uskonut Jumalan ainoaan Poikaan. [Mark. 16:16; Joh. 5:24; Ap. t. 4:12]
Sillä, joka uskoo Poikaan, on ikuinen elämä, mutta joka ei tottele Poikaa, se ei pääse näkemään elämää, vaan Jumalan viha pysyy hänen yllään. [Joh. 6:47, Joh. 20:31; 1. Joh. 5:11-13]
"Totisesti, totisesti: se, joka kuulee minun sanani ja uskoo minun lähettäjääni, on saanut ikuisen elämän. Hän ei joudu tuomittavaksi, vaan hän on jo siirtynyt kuolemasta elämään. [Joh. 3:16, Joh. 6:40,47]
Minun Isäni tahtoo, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on ikuinen elämä. Viimeisenä päivänä minä herätän hänet." [Joh. 3:15,16, Joh. 11:25,26]
Joka uskoo minuun, 'hänen sisimmästään kumpuavat elävän veden virrat', niin kuin kirjoituksissa sanotaan." [Jes. 58:11]
Jeesus sanoi: "Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, saa elää, vaikka kuoleekin, [Joh. 1:4 ]
eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko tämän?Jeeuksen sanoja Matt. 22
Kysymys ylösnousemuksesta
23 Samana päivänä Jeesuksen luo tuli saddukeuksia, jotka kieltävät ylösnousemuksen. He esittivät hänelle kysymyksen: [Mark. 12:18-27; Luuk. 20:27-40 : Ap. t. 23:8]
24 "Opettaja, Mooses on sanonut: 'Jos mies kuolee lapsettomana, hänen veljensä tulee naida leski ja hankkia jälkeläinen veljelleen.' [5. Moos. 25:5]
25 Keskuudessamme oli seitsemän veljestä. Vanhin heistä meni naimisiin, mutta kuoli, ja koska hänellä ei ollut lapsia, leski jäi hänen veljelleen.
26 Samoin kävi toiselle veljelle, niin myös kolmannelle ja lopulta kaikille seitsemälle.
27 Viimeisenä kaikista kuoli nainen.
28 Kenen vaimo hän on oleva ylösnousemuksessa? Hänhän on ollut naimisissa heidän jokaisen kanssa."
29 Jeesus vastasi heille: "Te kuljette eksyksissä, koska ette tunne pyhiä kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa.
30 Ei ylösnousemuksessa oteta vaimoa eikä mennä vaimoksi. Ylösnousseet ovat kuin enkelit taivaassa. - etsivä-xx
etsivä-xx kirjoitti:
eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko tämän?Ruumiiin valvojaisisisa ja hautajaisissa luetaan psalmin 103 säkeitä.
14 Hän tuntee meidät ja tietää meidän alkumme, muistaa, että olemme maan tomua.
15 Ihmisen elinaika on niin kuin ruohon: kuin kedon kukka hän kukoistaa, [Job 14:2 ]
16 ja kun tuuli käy yli, ei häntä enää ole eikä hänen asuinsijansa häntä tunne. - ent.vl
Tarkoittaisiko "kuolleet" niitä, jotka eivät ole tulleet vielä eläviksi Kristuksessa(ylösnousseet), vaan ovat kuolleet Aatamissa, toisin sanoen "ovat haudoissa"? Siis nukkuvat synnin syvää unta kunnes "pasuuna soi" tai saavat "kuulla hänen äänensä".
"Hauta" ja "kuollut" ei tarkoittaisikaan mitään tuonpuoleista. "Ylösnousemus" merkitsisi tällöin Jumalan valtakuntaan kääntymistä ja sen saavuttamsista, iankaikkista elämää.
Luuk.20:34 Niin Jeesus sanoi heille: "Tämän maailmanajan lapset naivat ja menevät miehelle.
20:35 Mutta ne, jotka on arvollisiksi nähty pääsemään toiseen maailmaan ja ylösnousemukseen kuolleista, eivät nai eivätkä mene miehelle.
20:36 Sillä he eivät enää voi kuolla, kun ovat enkelien kaltaisia; ja he ovat Jumalan lapsia, koska ovat ylösnousemuksen lapsia.
20:37 Mutta että kuolleet nousevat ylös, sen Mooseskin on osoittanut kertomuksessa orjantappurapensaasta, kun hän sanoo Herraa Aabrahamin Jumalaksi ja Iisakin Jumalaksi ja Jaakobin Jumalaksi.
20:38 Mutta hän ei ole kuolleitten Jumala, vaan elävien; sillä kaikki hänelle elävät."
1.Kor.15:19 Jos olemme panneet toivomme Kristukseen ainoastaan tämän elämän ajaksi, niin olemme kaikkia muita ihmisiä surkuteltavammat.
15:20 Mutta nytpä Kristus on noussut kuolleista, esikoisena kuoloon nukkuneista.
15:21 Sillä koska kuolema on tullut ihmisen kautta, niin on myöskin kuolleitten ylösnousemus tullut ihmisen kautta.
15:22 Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa. - Trim Cat
ent.vl kirjoitti:
Tarkoittaisiko "kuolleet" niitä, jotka eivät ole tulleet vielä eläviksi Kristuksessa(ylösnousseet), vaan ovat kuolleet Aatamissa, toisin sanoen "ovat haudoissa"? Siis nukkuvat synnin syvää unta kunnes "pasuuna soi" tai saavat "kuulla hänen äänensä".
"Hauta" ja "kuollut" ei tarkoittaisikaan mitään tuonpuoleista. "Ylösnousemus" merkitsisi tällöin Jumalan valtakuntaan kääntymistä ja sen saavuttamsista, iankaikkista elämää.
Luuk.20:34 Niin Jeesus sanoi heille: "Tämän maailmanajan lapset naivat ja menevät miehelle.
20:35 Mutta ne, jotka on arvollisiksi nähty pääsemään toiseen maailmaan ja ylösnousemukseen kuolleista, eivät nai eivätkä mene miehelle.
20:36 Sillä he eivät enää voi kuolla, kun ovat enkelien kaltaisia; ja he ovat Jumalan lapsia, koska ovat ylösnousemuksen lapsia.
20:37 Mutta että kuolleet nousevat ylös, sen Mooseskin on osoittanut kertomuksessa orjantappurapensaasta, kun hän sanoo Herraa Aabrahamin Jumalaksi ja Iisakin Jumalaksi ja Jaakobin Jumalaksi.
20:38 Mutta hän ei ole kuolleitten Jumala, vaan elävien; sillä kaikki hänelle elävät."
1.Kor.15:19 Jos olemme panneet toivomme Kristukseen ainoastaan tämän elämän ajaksi, niin olemme kaikkia muita ihmisiä surkuteltavammat.
15:20 Mutta nytpä Kristus on noussut kuolleista, esikoisena kuoloon nukkuneista.
15:21 Sillä koska kuolema on tullut ihmisen kautta, niin on myöskin kuolleitten ylösnousemus tullut ihmisen kautta.
15:22 Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa.ent.vl23.3.2011 18:45 :lle
Tämän palstauudistuksen jälkeen ei näy, kenen viestiin olet kirjoittanut tai kommentoinut, joten nyt on vaikeaa ottaa kantaa!
Kun puhutaan "kuolleista", on tarkeää tietää, kuka puhui ja kenelle. Esim. ihmiset puhuivat siitä kuolemasta, joka on nähtävissä ruumiillisena kuolemana, mutta Jeeus puhui usein sekä hengellisestä, että ruumiillisesta kuolemasta.
"Hauta" ja "kuollut" ei tarkoittaisikaan mitään tuonpuoleista. "Ylösnousemus" merkitsisi tällöin Jumalan valtakuntaan kääntymistä ja sen saavuttamsista, iankaikkista elämää."
"Hauta" kuvaa yleensä sitä hautaa, joka kaivetaan lapiolla kirkkomaahan. Kuolleen sielu menee myös hautaan. Siis huomaatko, molemmat menevät hautaan? Miten sielu haudataan, jos se on jo poissa...?
Vastauksen saamme, kun katsotaan, mihin Jeesus itse meni kuolemansa jälkeen. Hän puhui tuonelassa, eli haudassa. Näin käy ilmi, että hauta ja hauta voivat merkitä erilaisia asioita. Tuonelassa taas on kuolema...ja kuolema joutuu antamaan ne, jotka eivät olekaan kuolleita...?
Miten tuon nyt kertoisi yhdessä lauseessa..?
Esille ottamasi teksti on jo vähän selvempi kertoa.
"Luuk.20:34 Niin Jeesus sanoi heille: "Tämän maailmanajan lapset naivat ja menevät miehelle."
Tuossa puhutaan aivan tavanomaisista avioliitoista.
"20:35 Mutta ne, jotka on arvollisiksi nähty pääsemään toiseen maailmaan ja ylösnousemukseen kuolleista, eivät nai eivätkä mene miehelle."
Puhutaan taivaasta , jossa ei ole avioliittoja.
"20:36 Sillä he eivät enää voi kuolla, kun ovat enkelien kaltaisia; ja he ovat Jumalan lapsia, koska ovat ylösnousemuksen lapsia."
Taivaassa oleviin ei kuolemalla ole enää valtaa, samassa näkyy, että taivaaseen päässeet ovat ylösnousemuksen lapsia.
Ota vielä pari laittamaasi paikkaa
"15:21 Sillä koska kuolema on tullut ihmisen kautta, niin on myöskin kuolleitten ylösnousemus tullut ihmisen kautta."
Kuolema tuli paratiisissa ihmisen kautta ja pelastus, eli kuolleitten ylösnousemus tuli ihmiseksi tulleen Jeesuksen kautta.
"15:22 Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa."
Kuvaa maallista ruumista, Aadam kun tehtiin maasta. Aadam tehdään eläväksi, eli Aadamin sielu elää Kristuksessa, eli uskoo Kristuksen päälle ja hengellisesti elävänä perii iankaikkisen elämän. - ent.vl
Trim Cat kirjoitti:
ent.vl23.3.2011 18:45 :lle
Tämän palstauudistuksen jälkeen ei näy, kenen viestiin olet kirjoittanut tai kommentoinut, joten nyt on vaikeaa ottaa kantaa!
Kun puhutaan "kuolleista", on tarkeää tietää, kuka puhui ja kenelle. Esim. ihmiset puhuivat siitä kuolemasta, joka on nähtävissä ruumiillisena kuolemana, mutta Jeeus puhui usein sekä hengellisestä, että ruumiillisesta kuolemasta.
"Hauta" ja "kuollut" ei tarkoittaisikaan mitään tuonpuoleista. "Ylösnousemus" merkitsisi tällöin Jumalan valtakuntaan kääntymistä ja sen saavuttamsista, iankaikkista elämää."
"Hauta" kuvaa yleensä sitä hautaa, joka kaivetaan lapiolla kirkkomaahan. Kuolleen sielu menee myös hautaan. Siis huomaatko, molemmat menevät hautaan? Miten sielu haudataan, jos se on jo poissa...?
Vastauksen saamme, kun katsotaan, mihin Jeesus itse meni kuolemansa jälkeen. Hän puhui tuonelassa, eli haudassa. Näin käy ilmi, että hauta ja hauta voivat merkitä erilaisia asioita. Tuonelassa taas on kuolema...ja kuolema joutuu antamaan ne, jotka eivät olekaan kuolleita...?
"Luuk.20:34 Niin Jeesus sanoi heille: "Tämän maailmanajan lapset naivat ja menevät miehelle."
"20:35 Mutta ne, jotka on arvollisiksi nähty pääsemään toiseen maailmaan ja ylösnousemukseen kuolleista, eivät nai eivätkä mene miehelle."
"20:36 Sillä he eivät enää voi kuolla, kun ovat enkelien kaltaisia; ja he ovat Jumalan lapsia, koska ovat ylösnousemuksen lapsia."
Taivaassa oleviin ei kuolemalla ole enää valtaa, samassa näkyy, että taivaaseen päässeet ovat ylösnousemuksen lapsia.
"15:21 Sillä koska kuolema on tullut ihmisen kautta, niin on myöskin kuolleitten ylösnousemus tullut ihmisen kautta."
Kuolema tuli paratiisissa ihmisen kautta ja pelastus, eli kuolleitten ylösnousemus tuli ihmiseksi tulleen Jeesuksen kautta.
"15:22 Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa."
Kuvaa maallista ruumista, Aadam kun tehtiin maasta. Aadam tehdään eläväksi, eli Aadamin sielu elää Kristuksessa, eli uskoo Kristuksen päälle ja hengellisesti elävänä perii iankaikkisen elämän."20:35 Mutta ne, jotka on arvollisiksi nähty pääsemään toiseen maailmaan ja ylösnousemukseen kuolleista, eivät nai eivätkä mene miehelle."
Uusimmassa käännöksessä: "Mutta tulevassa maailmassa ne", jotka.. Kyllä tässä Jeesus tarkoittaa uutta aikakautta, uuden liiton aikaa, jolloin "Jumalan valtakunta on lähestynyt". Taivaan valtakunta tai Jumalan valtakunta täytyy saavuttaa jo tässä maanpäälisessä elämässä välttääkseen "toisen kuoleman".
"He ovat KUIN enkelit taivaissa", siis ovat maanpäällä kuin enkelit taivaassa. Tämä viittaa siiheen Jeesuksen puhumaan lapsenkaltaisuuteen.
Jeesus puhuu "ylösnousemuksesta" ja Paavali "tulemista eläväksi Kristuksessa". Se on tuhlaajapojan kotiinpaluu. Tätä ei voi ymmärtää, ellei usko ihmishengen kuolemattomuuteen ja jälleenruumistumiseen maanpäälle. - ent.vl
Trim Cat kirjoitti:
ent.vl23.3.2011 18:45 :lle
Kuvaa maallista ruumista, Aadam kun tehtiin maasta. Aadam tehdään eläväksi, eli Aadamin sielu elää Kristuksessa, eli uskoo Kristuksen päälle ja hengellisesti elävänä perii iankaikkisen elämän.Aatamissa kuoleminen eli syntiinlankeemus tarkoittaa erottautumista Jumalasta kussakin ihmisisessä. Näin ollen myös lunastus on mahdollista, koska Kristus tekee ihmisen taas eläväksi, Raamatun mukaan. Aatami on vertausta. Luomiskertomusta ei ottaa kirjaimellisesti. Se on mytologinen taru.
- Trrim Cat
(wehalle, 22.3.2011 17:33)
"..ts. viimeisenä päivänä sama ruumis nouseekin kirkastettuna taivaaseen."
Ei se sama ruumis ole taivaassa, joka maanpäällä on.
Olisi paha yllätys, jos abortoitu lapsi ja "pihtiputtaan mummo" olisivat maallisissa ruumiissaan taivaassa.
Taivaassa ei ole mummolla kihtiä, se jää kyllä maahan.- Leksa-Veksa
Millianen on ylösnousemusruumis. Voiko se nousta silmänräpäyksessä mullasta. En usko, että nousee. Melkoinen pöläkkähän siinä kävisi, kun joka puolelta ampaisisi ruumiita raketin tavoin yläilmoihin.
Ei se ole mahdollista mitenkään. Olisko noilla ylösnousseilla jo valmiiksi puhtaat vaatteet yllä vai alastomina sukupuolettomina olentoina.
Taitaa olla melkoinen torso se ylösnousemusruumis, kun sillä ei ole sukuelimiä, ei takapuolta, mitähän kaikkea siltä puuttuukaan.
Joo, ei se ole samanlainen, mutta mistä sitten tunnemme toisemme?
Äänestäkö kenties, tuskinpa, sillä ääni ei voi olla samanlainen uudessa ruumiissa.
Ilmeisesti olemme kloonattuja, kaikki samannäköisiä, sillä jos emme ole entisiä, minkälaisia sitten, ilmeisesti kaikki samasta puusta veistettyjä.
Tajuaako ylösnousemusruumis, kuka hän on ja mistä tullut ja muistaako entistä elämäänsä. Joka tapauksessa tämä uusi luomus on sitten kaikin puolin uusi, siinä ei ole mitään samanlaista.
Entäs sitten tuomion ylösnousijat, tajuaako he, mistä he ovat ja miksi he ovat täällä. Onko näillä tuomion ylösnousijoilla sitten kirkastettu ruumis, vai entinen pihtiputaan mummon olemus.
Siinäpä teille pähkäiltävää täksi illaksi.
Aina puhutaan vain kirkastetuista ruumiista ja unohdetaan, että millainen ruumis tällä rupusakilla sitten on, jotka ovat helvettiin menossa. - Hra 47
Mitenkä esim. täysin kuurosokea joka ei pysty millään tavalla kommunikoimaan eläessään tietää olevansa uskossa? Vai onko sitä uskossa automaattisesti syntyessään VL-perheeseen? Tuollaisen henkilön kohdalla se kirkastuminen on kyllä gliffa homma.
- 6x1
Leksa-Veksa kirjoitti:
Millianen on ylösnousemusruumis. Voiko se nousta silmänräpäyksessä mullasta. En usko, että nousee. Melkoinen pöläkkähän siinä kävisi, kun joka puolelta ampaisisi ruumiita raketin tavoin yläilmoihin.
Ei se ole mahdollista mitenkään. Olisko noilla ylösnousseilla jo valmiiksi puhtaat vaatteet yllä vai alastomina sukupuolettomina olentoina.
Taitaa olla melkoinen torso se ylösnousemusruumis, kun sillä ei ole sukuelimiä, ei takapuolta, mitähän kaikkea siltä puuttuukaan.
Joo, ei se ole samanlainen, mutta mistä sitten tunnemme toisemme?
Äänestäkö kenties, tuskinpa, sillä ääni ei voi olla samanlainen uudessa ruumiissa.
Ilmeisesti olemme kloonattuja, kaikki samannäköisiä, sillä jos emme ole entisiä, minkälaisia sitten, ilmeisesti kaikki samasta puusta veistettyjä.
Tajuaako ylösnousemusruumis, kuka hän on ja mistä tullut ja muistaako entistä elämäänsä. Joka tapauksessa tämä uusi luomus on sitten kaikin puolin uusi, siinä ei ole mitään samanlaista.
Entäs sitten tuomion ylösnousijat, tajuaako he, mistä he ovat ja miksi he ovat täällä. Onko näillä tuomion ylösnousijoilla sitten kirkastettu ruumis, vai entinen pihtiputaan mummon olemus.
Siinäpä teille pähkäiltävää täksi illaksi.
Aina puhutaan vain kirkastetuista ruumiista ja unohdetaan, että millainen ruumis tällä rupusakilla sitten on, jotka ovat helvettiin menossa.Ihminen usein ajattelee niin, ettei loukaisi vainajan muotoa ja olemusta
vaan haluaa kunnioitaa sitä säästämällä ruumiin. Hyvä niin ja varsin ymmärrettävää! Mutta on ihan yhtä kunniallista ja oikein ripotella vainajan tuhka maahan, mereen, jokeen tms. Raamatussakaan ei oteta kantaa siihen mikä on oikea tapa haudata. Maan tomuksi kuitenkin muutumme syö sen sitten madot tai tuli.
Ylösnousemusruumis on kirkkauden puku "valkea vaate" ja se on Jumalan valmistama. Ihminen on Jumalan kuva, eikä Jumala ole ruumis, vaan henki ja me näemme silloin Jumalan, Jeesuksen ja kaikki voittaneet kasvoista kasvoihin, mutta toisia emme maallisessa mielessä enää tapaa ja tunne koska Taivaassa ei ole mitään mikä on tästä maailmasta! Tuomiolla vielä tiedämme tulleemme maan vaivoista mutta voittajina! Jumalan valtakunnassa ei kuitenkaan ole mitään saastaista. Siksi emme enää tunne toisiamme kasvoista kasvoihin, vaan koemme silloin itsessämme Jumalan kirkkauden valtakunnan josta olemme kiitollisia ja ylistämme siitä Jumalaa aina ja ikuisesti.
Viimeisellä tuomiolla on kuitenkin kadenlaisia pukuja joista toiset on valkoisia, niin valkoisia ettemme ymmärrä koska niin puhdasta ja kaunista ei täällä ajassa ole. Ja ne toiset ovat saastaisissa vaatteissa.
2. Kor. 3:18
Me kaikki, jotka kasvot peittämättöminä katselemme Herran kirkkautta kuin kuvastimesta, muutumme saman kirkkauden kaltaisiksi, kirkkaudesta kirkkauteen. Tämän saa aikaan Herra, joka on Henki. [Room. 8:29 ]
Matt. 22:30
Ei ylösnousemuksessa oteta vaimoa eikä mennä vaimoksi. Ylösnousseet ovat kuin enkelit taivaassa.
Ilm. 1
Jeesuksen ylösnousemusruumis Johanneksen mukaan:
13 ja lamppujen keskellä hahmon, joka oli ihmisen kaltainen. Hänellä oli yllään pitkä viitta ja rinnan ympärillä kultainen vyö. [Dan. 7:13 | 2. Moos. 39:5]
14 Hänen päänsä ja hiuksensa hohtivat valkoisina kuin valkoinen villa, kuin lumi, ja hänen silmänsä olivat kuin tulen liekit. [Dan. 7:9 | Dan. 10:6]
15 Hänen jalkansa välkehtivät kuin sulatusuunissa hehkuva pronssi, ja hänen äänensä oli kuin suurten vesien pauhu. [Dan. 10:6]
16 Hänellä oli oikeassa kädessään seitsemän tähteä, hänen suustaan pisti esiin kaksiteräinen, terävä miekka, ja hänen kasvonsa olivat kuin loistava keskipäivän aurinko. [Jes. 49:2; Hepr. 4:12 | Matt. 17:2]
17 Hänet nähdessäni minä vaivuin hänen jalkoihinsa kuin kuollut. Mutta hän laski oikean kätensä päälleni ja sanoi: "Älä pelkää. Minä olen ensimmäinen ja viimeinen, [Dan. 10:17] - kysyväinen
6x1 kirjoitti:
Ihminen usein ajattelee niin, ettei loukaisi vainajan muotoa ja olemusta
vaan haluaa kunnioitaa sitä säästämällä ruumiin. Hyvä niin ja varsin ymmärrettävää! Mutta on ihan yhtä kunniallista ja oikein ripotella vainajan tuhka maahan, mereen, jokeen tms. Raamatussakaan ei oteta kantaa siihen mikä on oikea tapa haudata. Maan tomuksi kuitenkin muutumme syö sen sitten madot tai tuli.
Ylösnousemusruumis on kirkkauden puku "valkea vaate" ja se on Jumalan valmistama. Ihminen on Jumalan kuva, eikä Jumala ole ruumis, vaan henki ja me näemme silloin Jumalan, Jeesuksen ja kaikki voittaneet kasvoista kasvoihin, mutta toisia emme maallisessa mielessä enää tapaa ja tunne koska Taivaassa ei ole mitään mikä on tästä maailmasta! Tuomiolla vielä tiedämme tulleemme maan vaivoista mutta voittajina! Jumalan valtakunnassa ei kuitenkaan ole mitään saastaista. Siksi emme enää tunne toisiamme kasvoista kasvoihin, vaan koemme silloin itsessämme Jumalan kirkkauden valtakunnan josta olemme kiitollisia ja ylistämme siitä Jumalaa aina ja ikuisesti.
Viimeisellä tuomiolla on kuitenkin kadenlaisia pukuja joista toiset on valkoisia, niin valkoisia ettemme ymmärrä koska niin puhdasta ja kaunista ei täällä ajassa ole. Ja ne toiset ovat saastaisissa vaatteissa.
2. Kor. 3:18
Me kaikki, jotka kasvot peittämättöminä katselemme Herran kirkkautta kuin kuvastimesta, muutumme saman kirkkauden kaltaisiksi, kirkkaudesta kirkkauteen. Tämän saa aikaan Herra, joka on Henki. [Room. 8:29 ]
Matt. 22:30
Ei ylösnousemuksessa oteta vaimoa eikä mennä vaimoksi. Ylösnousseet ovat kuin enkelit taivaassa.
Ilm. 1
Jeesuksen ylösnousemusruumis Johanneksen mukaan:
13 ja lamppujen keskellä hahmon, joka oli ihmisen kaltainen. Hänellä oli yllään pitkä viitta ja rinnan ympärillä kultainen vyö. [Dan. 7:13 | 2. Moos. 39:5]
14 Hänen päänsä ja hiuksensa hohtivat valkoisina kuin valkoinen villa, kuin lumi, ja hänen silmänsä olivat kuin tulen liekit. [Dan. 7:9 | Dan. 10:6]
15 Hänen jalkansa välkehtivät kuin sulatusuunissa hehkuva pronssi, ja hänen äänensä oli kuin suurten vesien pauhu. [Dan. 10:6]
16 Hänellä oli oikeassa kädessään seitsemän tähteä, hänen suustaan pisti esiin kaksiteräinen, terävä miekka, ja hänen kasvonsa olivat kuin loistava keskipäivän aurinko. [Jes. 49:2; Hepr. 4:12 | Matt. 17:2]
17 Hänet nähdessäni minä vaivuin hänen jalkoihinsa kuin kuollut. Mutta hän laski oikean kätensä päälleni ja sanoi: "Älä pelkää. Minä olen ensimmäinen ja viimeinen, [Dan. 10:17]----Matt. 22:30
Ei ylösnousemuksessa oteta vaimoa eikä mennä vaimoksi. Ylösnousseet ovat kuin enkelit taivaassa.----
Puhujakin sanoi,että avioliitto on vain ajallista aikaa varten.
Onko sanonta "jälleennäkemisen ihanassa toivossa" vain symboliikkaa?
Haluaisin vastauksen vl-uskoiselta,jos joku sattuu näkemään tämän. - 3x18
kysyväinen kirjoitti:
----Matt. 22:30
Ei ylösnousemuksessa oteta vaimoa eikä mennä vaimoksi. Ylösnousseet ovat kuin enkelit taivaassa.----
Puhujakin sanoi,että avioliitto on vain ajallista aikaa varten.
Onko sanonta "jälleennäkemisen ihanassa toivossa" vain symboliikkaa?
Haluaisin vastauksen vl-uskoiselta,jos joku sattuu näkemään tämän."Onko sanonta "jälleennäkemisen ihanassa toivossa" vain symboliikkaa?"
On, ja niin uskon ja Jumalan sanan kautta asian ymmärrän. Kovin moni sotkee maalliset asiat ja tuntemukset Taivaallisiin, vaikkei niistä voi savisilmin mitään ymmärtää.
Jos Jeesus tulisi noutamaan omiaan täydellisessä ihmisruumissa tuskin kukaan sillä hetkellä käsittäisi, että noutaja on "ensimmäinen ja viimeinen" Tämä ei tietysti sinällään mitään todista, mutta kirkkaudessa ja kunniassa ylkä Raamatun mukaan tulee.
-Kyllä olisi Taivas surkea paikka jos siellä Matin, Kallen ja Liisankin silleen tuntisin.
- weha.
Noinhan noissa kohdissa oli, että sama ruumis nousee, KIRKASTETTUNA ruumiina. Se on sitten täydellinen ruumis, eikä aikaa ja kuolemaa ole.
Jeesushan kanssa nousi ruumiillisesti.- Trim Cat
Weha, ei kyseessä ole sama ruumis, vaan ALENNUSTILAN ruumis, joka puetaan KIRKKAUDEN ruumiiseen, eli Jeesuksen kaltaiseen ruumiiseen.
Esim. Johanneksen kirjoituksessa käy selville, ettei ylosnousemusruumis ole sama, tuntemamme maallinen ruumis.
1. Joh. 3:2
"..vielä ei ole käynyt ilmi, mitä meistä tulee. Sen me tiedämme, että kun se käy ilmi, meistä tulee hänen kaltaisiaa.."
Myös 1. Kor. 15:44
"Kylvetään ajallinen ruumis, nousee hengellinen ruumis. Jos kerran on olemassa ajallinen ruumis, on myös hengellinen."
Olen siis edelleen siinä käsityksessä, että pihtiputaan mummon kihti ei vaivaa mummoa taivaassa.
Voin olla myös erehtynyt, mutta laitatko selvän Raamatunpaikan esille, jolla käsityksesi perustelet?
Omien käsityksieni tueksi etsin jo ylläolevat kohdat.
- wehalle
hajoaahan se ruumis maassa alkutekijöihin matojen ja mikrobien toimesta. Yhtä pieneksi kuin poltossa. Mikä ero siinä sitten on?
Olen pienestä asti kuullut opetusta, että tämä sama ruumis kerran nousee ylös kirkastettuna. Mielestäni tästä puhuu oikein myös kolmas uskonkohta:
...Mutta vaikka pyhyys on saanut alkunsa ja joka päivä kasvaa, me kuitenkin toistaiseksi odotamme sitä hetkeä, jolloin lihamme surmataan ja haudataan kaikkine saastoineen, mutta saakin sitten astua ihanana esiin ja nousta ylös uuden, iankaikkisen elämän ehjään ja täyteen pyhyyteen. Sillä nyt me vielä jäämme puolittain pyhiksi ja puhtaiksi, jotta Pyhä Henki saisi jatkuvasti tehdä meissä työtä sanan välityksellä ja jakaa joka päivä syntien anteeksiantamusta, kunnes koittaa se elämä, jossa ei anteeksiantoa enää tarvita. Silloin ihmiset ovat täysin puhtaita ja pyhiä, täynnä hurskautta ja vanhurskautta. He ovat päässeet vapaiksi synnistä, kuolemasta ja kaikesta onnettomuudesta ja elävät uudessa, kuolemattomassa ja kirkastetussa ruumiissa. Kaikki tämä siis kuuluu Pyhän Hengen tehtäviin. Hän alkaa maan päällä pyhittämisen ja jatkaa sitä joka päivä käyttäen näitä kahta asiaa, kristillistä kirkkoa ja syntien anteeksiantamusta. Mutta kun olemme jälleen tulleet maaksi, hän saattaa pyhityksen valmiiksi silmänräpäyksessä ja säilyttää sen meissä ikuisesti uskonkohdan kahden viimeisen lausuman mukaisesti. Tosin sanonta "Auferstehung des Fleisches" (lihan ylösnousemus) ei sekään ole oikein hyvää saksaa. Sillä kun kuulemme sanan liha, ajatuksemme tuskin yltävät lihakauppaa kauemmaksi. Jos käyttäisimme kunnon saksaa, meidän olisi lausuttava: "Auferstehung des Leibs oder Leichnams (ruumiin ylösnousemus tai kuolleen ylösnousemus). Sillä ei kuitenkaan ole kovin suurta merkitystä, kunhan sanat vain ymmärretään oikein.
Tämä uskonkohta puhuu työstä, jonka täytyy keskeytyksettä jatkua. Luominen on näet jo saatu päätökseen, ja myös lunastus on tapahtunut, mutta Pyhä Henki tekee työtään lakkaamatta aina viimeiseen päivään asti. Työvälineekseen maan päällä hän on valinnut seurakunnan; kaikki hänen sanansa ja tekonsa toteutuvat sen välityksellä. Vielä hän ei ole saanut kristikuntaansa täysilukuiseksi, vielä on jaettava anteeksiantamusta. Siksi me uskomme Pyhään Henkeen, joka vetää meitä joka päivä sanalla seurakunnan yhteyteen. Samalla sanalla ja syntien anteeksiantamuksella hän synnyttää uskon sekä lisää ja vahvistaa sitä. Kun kaikki vihdoin on saatu pysyvästi valmiiksi niin, että olemme kuolleet pois maailmasta ja kaikesta onnettomuudesta, silloin hän tekee meidät kokonaan ja ikuisesti pyhiksi. Nyt me odotamme sitä uskossa sanaan nojautuen.- 6x12
Kummasti kelpaa sinulle eri asiayhteydessä-
"Luominen on näet jo saatu päätökseen,"
Toisaalla "Jumalan luomistyö jatkuu"...
Luther selittää Raamattua korkeilla lahjoilla, mutta on hyvä tiedostaa ettei esim. uskontunnustus ja käsityket esim. sakramenteista ole sellaisenaan Jumalan sanaa.
On kysymys siis ruumiin kunnioittamisesta. Pakanauskonnoissa poltetaan ja silputaan ruumiita ja siksi yleensä uskovaiset haluavat ruumiin haudata, niinkuin alusta ollut on. En tekisi tästä opin kysymystä kuitenkaan.
- Trim Cat
(weha23.3.2011 08:12)
Sanoit pienestä asti kuulleen...joten ei tuollaista eroa varmaan lapsena havaitse.
Todennäköisesti lapsena kuulit "ruumiin ylösnousemuksesta" ja se muotoutui lapsen mielessä "SAMAN" ruumiin..?
Laittamasi teksti ei myöskään vahvista ruumista samaksi, "..mutta saakin sitten astua ihanana esiin ja nousta ylös uuden, iankaikkisen elämän ehjään ja täyteen pyhyyteen."
Teksti lyhennettynä kertoo, "nousta-uuden-elämän.."
On siis uusi elämä.
Vanhan ruumiin herättämisellä ruumiin elämälle tulisi vain jatkoa, mutta nyt tulee UUSI ruumis ja UUSI iankaikkinen elämä.
Ihmisen ruumis on maasta tehty ja Jumala ei ota mitään maan tomusta tehtyä taivaaseen. Monet ihmiset ovat hukkuneet, palaneet tulipaloissa jne.
Jumala vaatii ihmiseltä sielun, ei ruumista. Taivaassa ei ole myöskään miestä tai naista. Siis mitä tapahtuisikaan, jos ruumis olisi sama..?
Taivaassa olevat ovat enkelin kaltaisia.
Sinällään ruumiin kunnioittaminen on ok. Jeesus kuitenkin varoitti seuraamasta kuolleita, joten ei ruumiin arvon korottaminen ole tarpeellista.
Tekstissäsi on jotenkin vierasta oppia, en käy niitä selittämään, mutta tutkiskele itse niiden lähteitä.
mm:ssa
"Luominen on näet jo saatu päätökseen.." vrt "Katso: minä luon uutta.", Jes. 43:19
"Työvälineekseen maan päällä hän on valinnut seurakunnan; kaikki hänen sanansa ja tekonsa toteutuvat sen välityksellä."
Vrt, onko työväline seurakunta vaiko Pyhä Henki? Kumpi noista on kolmiyhteisen Jumalan persoona? Miksi Jeesus totesi, "jotka sinä Isä annoit", unohtiko Jeesus seurakunnan?
"Kun kaikki vihdoin on saatu pysyvästi valmiiksi niin, että olemme kuolleet pois maailmasta ja kaikesta onnettomuudesta, silloin hän tekee meidät kokonaan ja ikuisesti pyhiksi."
Eiiiiiiiiiih, weha kuule, mistä saat tuollaista tekstiä? Raamatustako?
Pysähdy tutkimaan vaikkapa "maailmasta kuolemista" ja "tekee meidät kokonaan ja ikuisesti pyhiksi"
Maailmasta kuoleminen on tien valinta, kadotuksen tiestä taivaan tielle. Oikeaa valintaa seuraa ikuinen pyhyys Jumalan tykönä.
Ei ihminen itsessään tule valmiiksi, ihminen LUOTIIN valmiiksi ja kaikki sen jälkeen ihmisen tekemät korjaukset ovat menneet huonompaan suuntaan. Hei Trim Cat!
Olen vakuuttunut siitä, että mitä olen tuonut esiin on ihan luterilaista oppia. Voin ottaa jotakin lisää viitaten siihen, kuinka tämä sama ruumis nouse kerran (viimeisenä päivänä) uutena ja kirkastettuna ruumiina taivaaseen. Sitä en tiedä minkälainen se on, mutta täydellinen.
Me emme usko vain sielun kuolettamattomuuteen, vaan myös "ruumiin ylösnousemiseen" (apostolinen uskontunnustus).
Luther kirjoittaa isossakatekismuksessa: ..."kasteessa tehdään nämä kaksi: ruumis valellaan, koska se ei voi ottaa vastaan kuin veden, ja samalla lausutaan sana, jotta myös sielu saisi, mihin tarttua. Koska vesi ja sana on yhdessä kaste, niin täytyy myös ruumiin ja sielun yhdessä pelastua ja elää iankaikkisesti. Sielu pelastuu sanan tähden, johon se uskoo, ruumis taas siksi, että se on yhdistynyt sieluun ja ottaa kasteen vastaan sillä tavoin kun se on ruumiille mahdollista. Ruumiimme ja sielumme ei voi sen vuoksi omistaa mitään suurempaa aarretta. Sen vaikutuksesta näet tulemme kokonaan pyhiksi ja autuaiksi. Tällaista ei muutoin ikinä voitaisi ikinä saavuttaa, ei minkäänlaisella elämänvaelluksella, eikä millään teolla"Esim. Johanneksen kirjoituksessa käy selville, ettei ylosnousemusruumis ole sama, tuntemamme maallinen ruumis.
"..vielä ei ole käynyt ilmi, mitä meistä tulee. Sen me tiedämme, että kun se käy ilmi, meistä tulee hänen kaltaisiaa.."
"Kylvetään ajallinen ruumis, nousee hengellinen ruumis. Jos kerran on olemassa ajallinen ruumis, on myös hengellinen."
weha: Uskon tähän täysin, että nousee hengellinen ruumis. Uskovaisen ruumista kuvataan Pyhän Hengen temppeliksi. On olemassa luterilaisen opin mukaan, myös ruumiillinen yhteys Kristukseen, täällä ajassa. 1.kor.15:29. Mitä ne muutoin tekevät, jotka itsensä kastaa antavat kuolleitten päälle, jollei kuolleet nouse ylös? Miksi he siis antavat kuolleitten päälle itseänsä kastaa?
Olen siis edelleen siinä käsityksessä, että pihtiputaan mummon kihti ei vaivaa mummoa taivaassa.
weha: aivan sama käsitys minulla. Siellä ei ole itkua, eikä kärsimystä.
Voin olla myös erehtynyt, mutta laitatko selvän Raamatunpaikan esille, jolla käsityksesi perustelet?
Omien käsityksieni tueksi etsin jo ylläolevat kohdat.weha kirjoitti:
Esim. Johanneksen kirjoituksessa käy selville, ettei ylosnousemusruumis ole sama, tuntemamme maallinen ruumis.
weha: Uskon tähän täysin, että nousee hengellinen ruumis. Uskovaisen ruumista kuvataan Pyhän Hengen temppeliksi. On olemassa luterilaisen opin mukaan, myös ruumiillinen yhteys Kristukseen, täällä ajassa. 1.kor.15:29. Mitä ne muutoin tekevät, jotka itsensä kastaa antavat kuolleitten päälle, jollei kuolleet nouse ylös? Miksi he siis antavat kuolleitten päälle itseänsä kastaa?
weha: aivan sama käsitys minulla. Siellä ei ole itkua, eikä kärsimystä.
Omien käsityksieni tueksi etsin jo ylläolevat kohdat.Trim Cat!
Tässä kuvataan ylösnousemuksen tapahtumaa:
Joh.5:28. "Älkää tätä ihmetelkö; sillä hetki tulee, jona kaikki ne, jotka haudoissa ovat, saavat kuulla hänen äänensä.
29. Ja pitää tuleman edes ne, jotka hyvää tehneet ovat, elämän ylösnousemiseen, mutta jotka pahaa tehneet ovat, tuomion ylösnousemiseen".
uusikäännös: Joh.5:25. Totisesti, totisesti: tulee aika - ja se on jo nyt - jolloin kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen. Ne, jotka sen kuulevat, saavat elää,
26. sillä Isä, elämän lähde, on tehnyt myös Pojasta elämän lähteen.
27. Isä on myös antanut hänelle tuomiovallan, koska hän on Ihmisen Poika.
28. Älkää ihmetelkö tätä! Tulee aika, jolloin kaikki, jotka lepäävät haudoissaan, kuulevat hänen äänensä.
29. He nousevat haudoistaan - hyvää tehneet elämän ylösnousemukseen, pahaa tehneet tuomion ylösnousemukseen.
- Trim Cat
Wehalle, (weha 23.3.2011 14:35)
Weha, en osaa sisäistää kirjoittamaasi Lutherin oppia,... "Sielu pelastuu sanan tähden, johon se uskoo, ruumis taas siksi, että se on yhdistynyt sieluun ja ottaa kasteen vastaan sillä tavoin kun se on ruumiille mahdollista."
Ei Raamatun mukaan ajalliselle ruumiille ole pelastusta luvassa, se pelastuva ruumis on ylösnousemus-ruumis, eli enkelin kaltainen, me emme sen muotoa tiedä, "mutta Hänen kalstaisiksi tulemme"
Vaikka kasteessa sielu ja ruumis olisi miten Lutherin mukaan, niin ennen taivaasen menoa sielu on erotettu ruumiista Raamatun mukaan.
Raamatun kertomana asialle on myös selvä jatko...
1. Kor 15:40
40 "..On taivaallisia ja maallisia ruumiita.."
42 "Samoin tapahtuu kuolleiden ylösnousemuksessa.."
44 "Kylvetään ajallinen ruumis, nousee hengellinen ruumis."
45 "...Mutta viimeisestä Aadamista tuli eläväksi tekevä henki"
Kumpi on oikea tulkinta?
Luther=".. täytyy myös ruumiin ja sielun yhdessä pelastua.."
Raamattu= "..nousee hengellinen ruumis."
Käsitykseni mukaan taivaassa oleminen voi olla jopa täysin materiaaliton olotila, kuten Raamattu puhuu, eli "hengellinen ruumis".
Näin Pihtiputaan mummo on taivaassa ilman kihtiä.- leksa-Veksa
Kyllä menee niin vaikeaksi nämä pohdinnat, että taidan lopettaa ja alkaa tekemään jotain hauskempaa hommaa.
- Trim Cat
Wehalle (weha23.3.2011 14:59)
Nyt on helpompaa vastata, kun olet laittanut tietolähteesi näkyviin.
Otetaan pala palalta (tietysti saa kritisoida)
"Joh.5:28. "Älkää tätä ihmetelkö; sillä hetki tulee, jona kaikki ne, jotka haudoissa ovat, saavat kuulla hänen äänensä."
Totta, jokaisen on tultava tuomiolle, oli hän haudassa tai meren syvyyksissä.
Sinulla jäi kuitenkin huomioimatta, että haudassa on RUUMIS! Se maallisen haudan ruumis tuomitaan TEKOJEN mukaan, mutta uskovien YLÖSNOUSEMUS-ruumis on niillä, jotka ovat armahdettuja.
Ja vielä, laittamissasi kohdissa ei mainita missään, että kuulijana olisi ruumis!
Kuulijana on siten SIELU, joka on haudassa, eli tuonelassa odottamassa Jeesuksen toista tulemista.
Tuomio tulee siitä, mitä ihminen on RUUMIISSANSA tehnyt.
Kaikki ihmiset eivät ole kuolleita, kun Jeesus tulee.
Katso, miten heidän lähtönsä tapahtuu.
1. Tess. 4:16
"..temmataan sitten yhdessä heidän kanssaan pilvissä yläilmoihin Herraa vastaan"
Jostakin syystä useista (vaiko kaikista) Raamatun teksteistä näytää "puuttuvan" se mainitsemasi ruumiin meno taivaaseen (?).
Ruumiin ylösnouseminen ei ole sama kuin ruumiin meno taivaasee.
Vaikka Jeesus nousi ylös taivaisiin, ei voi sanoa, että Jeesuksen ruumis olisi taivaassa. Pelastuvista ihmisisyä tulee myös Jeesuksen kaltaisia, eikä ruumis ole kipuineen ja kihteineen vaivaamassa.
Jeesus ei ole sidottu ruumiiseen, ei myöskään hänen lapsensa. Trim Cat, ihmettelen kovasti nyt näkemystäsi. Voi olla, että puhumme hieman ohikin.
Paavali nimenomaan puhuu (viimmeisestä sukupolvesta), tämän saman ruumiin muuttumisesta ja kuinka elossa olevat temmataan Herran luokse.
51. Nyt ilmoitan teille salaisuuden: Me emme kaikki kuole, mutta kaikki me muutumme,
52. yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasuunan soidessa. Pasuuna soi, ja kuolleet herätetään katoamattomina ja me muut muutumme.
Fil.3:20. "Mutta meillä on yhdyskuntamme taivaissa, ja sieltä me myös odotamme Herraa Jeesusta Kristusta Vapahtajaksi, 21. joka on muuttava meidän alennustilamme ruumiin kirkkautensa ruumiin kaltaiseksi sillä voimallaan, jolla hän myös voi tehdä kaikki itsellensä alamaiseksi".
29. Ja pitää tuleman edes ne, jotka hyvää tehneet ovat, elämän ylösnousemiseen, mutta jotka pahaa tehneet ovat, tuomion ylösnousemiseen".
weha: Haudoista nousee uskovaisen hengellinen ruumis, johonka sielu on yhtynyt. Epäuskoisilla on vaivan ruumis.- Leksa-Veksa
Uskontunnustuksessakin sanomme; uskon RUUMIIN ylösnousemukseen. Ruumiin siunauksessa pappi sanoo; ...sinun vapahtajasi on herättävä sinut viimeisenä päivänä ylös kuolleista.
Jeesuksen sanotaan nousseen ylös kolmantena päivän. Sitä vaan ei ole kukaan ollut näkemässä, oli vaan tyhjä hauta. Jonkun on täytynyt hakea Jeesus hautakammiostaan, ei se mikään mahdottomuus olisi.
Marialle näytettiin vain tyhjää hautaa. Entäpä jos Jeesus olisi polttohaudattu silloin, olisko hän voinut nousta ylös?
Ristiriitaista tässä ylösnousemisessa on se, kun ruumiit nousee. Mikä ihme heidät voi sieltä nostaa, kun ei siellä ole mitään.
Ja kun liha ja veri ei voi periä iankaikkista elämää siitä yksinkertaisesta syystä, ettei ruumis voi elää kulumatta ja vanhenematta.
Se on sitten vain henkiruumis, jolla ei ole lihaa eikä verta, joka perii iankaikkisen henkiolentoelämän.
Sen olen valmis uskomaan, että henkiolento voi elää ikuisesti ja henkiolento voi käristyä helvetissä, mutta ei lihallinen ruumis, koska se tuhoutuu.
Ette ole lukuisista kyselyistäni huolimatta vastanneet kertaakaan, että missä te kuvittelette taivaan olevan.
Minua jo tympäisee tämä jatkuva paasaaminen taivaasta, kun ette osaa ollenkaan sijoittaa taivasta mihinkään suuntaan.
Me siis muutumme jollakin tavalla mennessämme sinne jonnekkin taivaisiin.
Millaiseksi arvelet meidän muuttuvan?
Onko tallella enää korvia, silmiä, takapuolta, sukuelimiä, ja mitä saamme tilalle?
Ja ette ole myöskään osanneet kertoa, missä sielu lymyää sen aikaa, kun ruumista ei ole. Meneekö sielu jonnekkin ja palaa siihen hetkeen, kun ruumiin pitäisi nousta. Kuka sen nostaa. Kaivautuuko ruumis omin voimin. Miten hän pääsee ylös. Jääpikö maahan ihmisen mentävä aukko, josta kuollut tulee esiin ja tuleeko vauhdilla niinkuin raketti vai hitaasti henkeään haukkoen.
Minä kieltäydyn uskomasta tämmöiseen mielikuvitukselliseen uskomukseen.
Uskon vain, että kaikki nämä ilmestyskirjan ja Jeesuksen puheet ovat vain symboolista kieltä.
Haudoista nousevat siis hengelliset ruumiit, ei maalliset. Millainen on siis hengellinen ruumis ja millainen vaivan ruumis. - Trim Cat
"Haudoista nousee uskovaisen hengellinen ruumis, johonka sielu on yhtynyt. Epäuskoisilla on vaivan ruumis."
Voisitko laittaa jonkin paikan Raamatusta, jossa "sielun siirtyminen vaivan ruumiiseen"- olisi ymmärrettävissä?
Paavalihan nimenomaan sanoo, "me kaikki muutumme", mielestäni hän sanoo, että myös ne, jotka elämästä lähtevät suoraan taivaaseen, muuttuvat "enkelien kaltaisiksi".
Ei kait heidän ruumiinsa muutu vaivan ruumiista A, taivaaseen mennessä vaivan ruumiiksi B? - Trim Cat
Leksa-Veksa kirjoitti:
Uskontunnustuksessakin sanomme; uskon RUUMIIN ylösnousemukseen. Ruumiin siunauksessa pappi sanoo; ...sinun vapahtajasi on herättävä sinut viimeisenä päivänä ylös kuolleista.
Jeesuksen sanotaan nousseen ylös kolmantena päivän. Sitä vaan ei ole kukaan ollut näkemässä, oli vaan tyhjä hauta. Jonkun on täytynyt hakea Jeesus hautakammiostaan, ei se mikään mahdottomuus olisi.
Marialle näytettiin vain tyhjää hautaa. Entäpä jos Jeesus olisi polttohaudattu silloin, olisko hän voinut nousta ylös?
Ristiriitaista tässä ylösnousemisessa on se, kun ruumiit nousee. Mikä ihme heidät voi sieltä nostaa, kun ei siellä ole mitään.
Ja kun liha ja veri ei voi periä iankaikkista elämää siitä yksinkertaisesta syystä, ettei ruumis voi elää kulumatta ja vanhenematta.
Se on sitten vain henkiruumis, jolla ei ole lihaa eikä verta, joka perii iankaikkisen henkiolentoelämän.
Sen olen valmis uskomaan, että henkiolento voi elää ikuisesti ja henkiolento voi käristyä helvetissä, mutta ei lihallinen ruumis, koska se tuhoutuu.
Ette ole lukuisista kyselyistäni huolimatta vastanneet kertaakaan, että missä te kuvittelette taivaan olevan.
Minua jo tympäisee tämä jatkuva paasaaminen taivaasta, kun ette osaa ollenkaan sijoittaa taivasta mihinkään suuntaan.
Me siis muutumme jollakin tavalla mennessämme sinne jonnekkin taivaisiin.
Millaiseksi arvelet meidän muuttuvan?
Onko tallella enää korvia, silmiä, takapuolta, sukuelimiä, ja mitä saamme tilalle?
Ja ette ole myöskään osanneet kertoa, missä sielu lymyää sen aikaa, kun ruumista ei ole. Meneekö sielu jonnekkin ja palaa siihen hetkeen, kun ruumiin pitäisi nousta. Kuka sen nostaa. Kaivautuuko ruumis omin voimin. Miten hän pääsee ylös. Jääpikö maahan ihmisen mentävä aukko, josta kuollut tulee esiin ja tuleeko vauhdilla niinkuin raketti vai hitaasti henkeään haukkoen.
Minä kieltäydyn uskomasta tämmöiseen mielikuvitukselliseen uskomukseen.
Uskon vain, että kaikki nämä ilmestyskirjan ja Jeesuksen puheet ovat vain symboolista kieltä.
Haudoista nousevat siis hengelliset ruumiit, ei maalliset. Millainen on siis hengellinen ruumis ja millainen vaivan ruumis.Leksa-Veksa23.3.2011 20:08
Leksa-Veksa, älä pistä aivan leikiksi, olet saanut paljon vastauksia kysymyksiisi. Eivät oskon asiat ole lasten kuvakirjoja, joista tulee etsiä sininen hauveli.
Jeesus sanoi, "Etsikää ensin Jumalan valtakuntaa..."
Otan kantaa joihinkin kysymyksiisi.
Taivaaseen pääsevät nouseva ylösnousemuksen ruumiissa.
Vapahtaja todella herättää viimeisenä päivänä....tuomittavaksi. Pappi jättäää siten nolaamatta "epäuskoisena" kuolleen.
"Jeesuksen sanotaan nousseen ylös kolmantena päivän. Sitä vaan ei ole kukaan ollut näkemässä, oli vaan tyhjä hauta."
On olemassa asioita, joita ihminen ei näe. Näkymättömyys ei tee asioista olemattomia.
"Jonkun on täytynyt hakea Jeesus hautakammiostaan.."
No, Leksa-Veksa, olihan Jeesuksella isä, joka vähän jeesasi hommassa.
"Entäpä jos Jeesus olisi polttohaudattu silloin, olisko hän voinut nousta ylös?"
Jeesusta ei voinut polttohaudata...Jumala oli sopinut menettelyt Jeesuksen kanssa. Ihminen voinut estää millään tavalla suunnitelman toteuttamista. Ei polttohautaus olisi estänyt Jeesuksen toimia lainkaan.
"..ruumiit nousee. Mikä ihme heidät voi sieltä nostaa, kun ei siellä ole mitään."
Sama, joka pitää aurinkoa ja tahtitaivasta ylhäällä.
"..ettei ruumis voi elää kulumatta ja vanhenematta"
Ylösnousemusruumis ei kulu eikä vanhene. Ikuinen on ikuinen.
"Se on sitten vain henkiruumis"
Mahdollisesti, asiasta ei ole tarkaa tietoa, sillä asiasta vastaa Raamattu näin, "emme tiedä.."
Meidän on tyydyttävä tuohon vastaukseen.
"Sen olen valmis uskomaan, että henkiolento voi elää ikuisesti ja henkiolento voi käristyä helvetissä, mutta ei lihallinen ruumis, koska se tuhoutuu."
Olet edistynyt opissa!
"Ette ole lukuisista kyselyistäni huolimatta vastanneet kertaakaan, että missä te kuvittelette taivaan olevan."
Ihmisen sydämessä.
"Minua jo tympäisee tämä jatkuva paasaaminen taivaasta, kun ette osaa ollenkaan sijoittaa taivasta mihinkään suuntaan."
Ei sitä voi näyttää, se on "teidän keskellänne". Sen näkeminen vaatii notkeat polvet ja etsivän sydämen.
"Me siis muutumme jollakin tavalla mennessämme sinne jonnekkin taivaisiin.
Millaiseksi arvelet meidän muuttuvan?"
Enkelin kaltaiseksi.
"Onko tallella enää korvia, silmiä, takapuolta, sukuelimiä, ja mitä saamme tilalle?"
Ei ole, joten hoitele nille tarkoitetut tehtävät maanpäällä.
"Ja ette ole myöskään osanneet kertoa, missä sielu lymyää sen aikaa, kun ruumista ei ole."
Tuonelassa.
"Jääpikö maahan ihmisen mentävä aukko, josta kuollut tulee esiin ja tuleeko vauhdilla niinkuin raketti vai hitaasti henkeään haukkoen."
Ei jää, sillä maata ei ole aukon vertaa jäljellä.
"Minä kieltäydyn uskomasta tämmöiseen mielikuvitukselliseen uskomukseen."
Jokainen valitsee itse, mihin uskoo ja mihin ei.
- LueRaamatustaAamos.2.1-2
Kuolleen elinten luovutus Raamatun mukaan?
https://keskustelu.suomi24.fi/t/9296978/kuolleen-elinten-luovutus-raamatun-mukaan
Mitä mieltä SINÄ olet nyt kesällä voimaan astuneesta uudesta laista, jonka mukaan kuolleen ihmisen kehon jäseniä voidaan hyödyntää sairaaloissa, ellei ko. ihminen itse etukäteen sitä kiellä?
Minä olen sitä mieltä, ettei uudestisyntyneen uskovan kehoa - jossa on asunut Pyhä Henki - saa edes alkaa silpoa ja antaa sen jäseniä muille ihmisille. Ihminen on luotu Jumalan kuvaksi ja hänen kehonsa on kokonaan pyhä eli Jumalalle erotettu, koskien erityisesti uudestisyntyneitä kristittyjä. Löydän useita Raamatun opetuksia näkemykseni tueksi.
Esim. seuraavia: 1) Kuolleen ihmisen kehoa ei saa polttaa, koska hänet on luotu Jumalan kuvaksi. Edomin kuninkaan luut poltettiin kalkiksi ja ja siksi Jumala rankaisi Mooabia sodalla! Luemme tapauksesta (Aamos 2:1-2)
1. Näin sanoo Herra: Mooabin kolmen rikoksen, neljän rikoksen tähden minun päätökseni on peruuttamaton. Koska se on polttanut Edomin kuninkaan luut kalkiksi, 2. sentähden minä lähetän tulen Mooabia vastaan, ja se kuluttaa Kerijotin palatsit. Ja Mooab kuolee sodan melskeessä, sotahuudon ja pasunan pauhinassa. (Polttohautaus ei siis käy!)
2) Uudessa Testamentissa meitä kielletään antamasta jäseniämme 'vääryyden aseiksi synnille'. Kielto estää mielestäni myös kuolleen uudestisyntyneen jäsenten luovutuksen, koska ei ole mitään takeita siitä, että jäsenten saaja eläisi Jumalan tahdon mukaan karttaen syntiä. Niiden saaja saattaa jatkaa tupakoimista, haureuden harjoittamista ja jopa murhata ihmisiä!
Roomalaiskirje 6:13 älkääkä antako jäseniänne vääryyden aseiksi synnille, vaan antakaa itsenne, kuolleista eläviksi tulleina, Jumalalle, ja jäsenenne vanhurskauden aseiksi Jumalalle. (Alleviivaan sitä, että tämä jae koskee VAIN uudestisyntyneitä Yeshuaan uskovia, joiden koko keho on uskoontulon yhteydessä pyhitetty Jumalan Pojan HaMashiach Yeshuan omaisuudeksi!) - uunilämmin
Sitten kun oman maallisen ruumiinne polttohautaus on vuorossa, niin kannatta keramatoroinnin päiväksi valita sellainen potapäivä. Semmonen, jotta kun savut, nahankappaleet ja tekohampaat pöllähtää krematorion piipusta, niin ne nousee mahollisimman ylös kohti Taivasta.
Sateisena päivänä, tahi ylipäätään matalapaineisena päivänä ei tule asettua polttouuniin.
Siinä käypi köpelösti. Savu, tekolonkat, puujalat ja lasisilmät sekä sielu tipahtaa samantien siihen krematorion piipun viereen. Pahimmoillaan maallimen tomu joutuu helvetinmatkalaisen haudan päälle. Jos näin käy, loppuu Taivasmatka heti alkuunsa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eroa Orpo! Orpo eroa!
Suomen kansa vaatii viimein ottamaan meidät huomioon, eikä vain ulkomaalaisia pääomasijoittajia. Koska täällä Suomessa1092710Odottavan aika on pitkä, Lindtmanin hallitusta tule jo!
Eilisen perusteella nykyinen hallitus epäonnistui kaikissa vaalilupauksissaan, joten olemme ansainneet uudet eduskuntava621724SDP esti Suomen luisumisen kohti 1984 Orwell -yhteiskuntaa
Äärioikeistohallitus olisi halunnut Stasin tapaan mikrofonit jokaisen kansalaisen kotiin, mutta SDP esti tuon siirtymän151710Naiset ei halua kilttejä miehiä
Näin se vaan on..jos olet ilman tatskoja, et rähjää, sinulla ei ole rikosrekisteriä, olet liian kiltti, et sano pahasti,2611591Wille Rydman (ps) osoitti olevansa kommunisti
Hän toistaa Neuvostoliiton virhettä. Haluaa pitää palveula yllä maksoi mitä maksoi, vaikkei ole maksavia asiakkaita. --91552Seiska: Helmi Loukasmäki paljastaa - Näin Danny ja Helmi tapasivat
Helmi Loukasmäki, 25, ja Ilkka Danny Lipsanen, 83, ovat seurattuja julkkiksia. Mutta tiesitkö, miten he tapasivat? Lue261256Ainoastaan 10 aloitusta ekasivulla yhdeltä henkilöltä
Kovasti on vaivaa, ei oo muuta tekemistä tällä henkilöllä päivisin ja öisin... Taas märehtimistä ja samaa jankutusta.261135Kiinteistökauppoja
Onko totta ettö haapaveden kaupunki on ostanut vanhan kesoilin kiinteistön? Kuulemma siihen muuttaa autokorjaamo vanhan411052RAAMATULLINEN KASTE ON SAPATTI-LAUANTAI, EI SUNNUNTAI
Aihe, josta ehkä on eniten kiistaa kristillisten seurakuntien piirissä, on kysymys oikeasta raamatullisesta pyhäpäivästä4041022Menettämisestä
Ajatteletko, että olet menettänyt mahdollisuutesi häneen? Osaatko sanoa miksi niin tapahtui?811015