Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Dominoiva mummo.

mä1vaan

Meillä on omasta mielestäni aika ongelmainen "perhe". Nyt tulee valitusta mun omasta isoäidistä.

Luulen, että tässä on taustalla läheisriippuvuutta tms. ongelmia.

Mummo on niin kauan kuin muistan määräilly kaikkia keitä vaan voi. Määräilyllä tarkoitan kaikenlaista toimintaa: hän antaa rahaa/muuta apua ja jos sitten kieltäytyy, alkaa hän syyllistämään, kuinka ei hänen apunsa kelpaa ja perheen pitää pitää yhtä jne. Jos taas avun hyväksyy, alkaa valitus siitä, kuinka hän auttaa ja köyhtyy tms. Ja samalla hän pyrkii auttamaan enemmän ja enemmän ja saamaan muut talodellisesti riippuvaisiksi hänestä (tai sitten tekee sen vahingossa). Omistaa taloja ja pyytää apua tarvitsevat sukulaiset asumaan niihin, eikä sitten enää päästäisi pois.

Määräily ei rajoitu pelkästään tähän. Hän näkee myöskin oikeudekseen tulla toisten kotiin määräilemään kirjaimellisesti kaapin paikkoja. Asiat pitää aina tehdä hänen tavallaan ja perustelut ovat mitä oudoimpia. Syitä ovat esimerkiksi: "no kun se-ja-se isoäitikin teki eläessään niin", "siinä säästyy rahaa" tai sitten hän vaan vakuuttaa tietävänsä asiat paremmin kuin muut...

Ja se tavaran hamstraus... Sen lisäksi, että hän säilyttää kaiken, pitää muidenkin tehdä niin. Ja mummo raahaa muillekin vanhoja rojujaan ja niitä ei saa heittää pois. Kerrankin heitin vanhan naulakon pois, niin mummo kaivoi sen roskista takasin. Heitin sen uudelleen, mutta mummo vaan palautti sen. Tuolla se nyt on seinällä...

Mummo kiintyy tavaroihinsa lujasti. Kaikella on tunnearvoa ja kuulemma minun mielestänikin on... Eräs tavarani, jonka sain lahjaksi kauan sitten ja mummokin oli osamaksajana, on ollut hänellä säilytyksessä, kun ei mahtunut kotiini ja nyt meinasin myydä sen pois. Mutta tämähän ei mummolle sovi! Syynä on se tunnearvo. Mulle sillä ei ole niin paljon tunnearvoa, ettenkö voisi sitä myydä mutta hänelle on, vaikka se on mun tavarani! Syynikin mulla on myymiseen, mutta ei mummoa kiinnosta mikään syy... Haenko mä sitten vaan väkisin sen tavaran sieltä ja mitä jos mummo ei anna? Huhhuh...

Pakko olis tästä mummon vaikutuspiiristä päästä kauemmaksi, mutta en pysty tekemään sitä satuttamatta mummoa. Mutta kai se on vaan oman mielenterveyteni ja lasteni tulevaisuuden takia nyt otettava pesäero. :( Vaikkei sitten olisikaan enää mummoa ja siinä samalla muita hänen vaikutuspiirissään olevia elämässäni. :(

Mummo on todella saanut minut syyllistettyä. :( Mutta mä en voi antaa hänen pilata minunkin elämääni. Isäni perhe-elämään hän puuttui liikaa ja minusta oli ainakin osasyy sen tuhoutumiseen.

Nyt mietin, voinko pelastaa suhteeni sukulaisiin ja samalla säilyttää itsenäisyyteni. Mummolle kun on kerta kaikkiaan mahdotonta puhua näistä asioista.

3

506

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anna mummon jo olla

      Yleensä ihmiset jossain vaiheessa itsenäistyy ja aloittaa oman elämänsä riippumatta siitä, millaisia heidän sukulaisensa ovat.

      Ota etäisyyttä ja muuta kauemmas itsenäiseen elämään, jossa et ole taloudellisesti riippuvainen mummostasi. Olet kai itse aikuinen ja pärjäät omillasi?

      Mummosta voi tykätä vähän etäämmältäkin ja järjestämällä oman elämänsä omilla ehdoillaan.

    • ................

      Tuleekohan syyllisyyden tunteesi siitä, että olet päästäny tilanteen tuohon ja luottanut mummon vilpittömään apuun? Valitettavasti elämässä pätee yleensä sellainen sääntö, ettei mikään ole ilmaista. Mummo haluaa määrätä vastineeksi antamastaan avusta. Sen verran mitä olen itse omassa elämässäni nähnyt ja kuullut niin sanoisinko, että tuo on aika tyypillistä vähän varakkaammille ihmisille. Ihminen on harvoin oikeasti niin epäitsekäs ja antelias, että antaisi jotakin omaansa (varsinkaan rahaa saatikka asuntoa) ilman vastapalvelusta. Teidän tapauksessanne tuo vastapalvelu näyttäisi olevan se, että mummo saa tyydyttää vallanhimoisuutensa sinuun. Siitä kertoo oikeastaan aika hyvin tuo tavaran pois heittämis kuvio. Jos olet jonkun heittänyt pois ja mummo tonkinut sen takaisin roskista jo osoittaa sen, että häntä ei kiinosta miten sinä haluaisit elää.

      Itsenäistyminen olisi varmaan tilanteessasi parasta. Voi olla vaikeaa jos on tottunut saamaan taloudellista tukea mummolta, mutta jos vain haluat niin onnistut siinä kyllä. Kaikkien meidän on käytävä läpi tämä asia ja opeteltava tulemaan toimeen nillä rahoilla ja varoilla, joita itse ja kumppani tienaa. Sinä olet itse nyt avain asemassa oman elämäsi muuttamisen suhteen. Sinä ja miehesi. Keskustelkaa vaihtoehdoista yhdessä. Kauemmas muuttaminen mummosta antaisi teille etäisyyttä. Rahaa ei kannata myöskään ottaa vastaan jos mielii päästä tuosta hänen vallastaan eroon. Niin kauan kuin otat rahaa häneltä, niin kauan hän myös sinua hallitsee rahan kautta. Sinun on vain opeteltava olemaan jämäkkä ja kieltäydyttävä toistuvasti ottamasta häneltä rahaa ja muita lahjoja.

      Oma anoppini on myös vähän sellainen joka ostelee tavaroita ja kalliita käsityönä tehtyjä koriste-esineitä yms. lahjan annettuaan hän kyllä osaa juurikin syyllistää tähänt tyyliin " näitä ei sitten saa laittaa pois ja nämä ovat erikseen teetettyjä käsitöitä"..itse olen ottanut sellaisen asenteen, että en syyllisty tuollaisesta, noin vilpillisessä mielessä annetusta lahjasta. Olen surutta heittänyt jopa roskiin näitä lahjoja tai myynyt kirpputorilla. Tämä tietysti minulta onnistuu koska anoppi asuu sen verran kaukana...olen kovettanut itseni. Jos tuollaisesta loukkaantuu niin ei vois syyttää kuin itseään. Vilpillisessä mielessä annettu lahja ei ole lahja ensinkään eikä siitä kannata syyllisyyttä tuntea vaikka tilaisi kaatopaikalta lava-auton ja heittäisi kaiken menemään.

    • mummon mietteitä

      Minä olen mummo ja anoppi, mutta en kyllä osaa enää ostaa tavaralahjoja nuorilleni, koska heillä on kotona aivan eri tyyli ja maku - jopa väritkin. Ainoastaan, jos tiedän varmasti, että ostan juuri oikean heidän keräämäänsä lasisarjan tai heidän lapsilleen tietyn puuttuvan vaatekappaleen, mistä on hyötyä. Useimmin annan kuitenkin rahalahjan, koska se on kaikkein käytännöllisin nuorelle perheelle.

      Mutta - mitään vastinetta, en palvelua, hyysäystä, apua tai henkistä painostusta en kerjää lahjoillani. En manipuloi nuoriani enkä tarkastele heidän roskiksiaan, että onko lahjani siellä vai kotona kirjahyllyssä arvopaikalla.

      Ainakin minun nuoret perheet arvostavat minua ihan tällaisenaan ja minä heitä ja heidän tapaansa hoitaa omat perheasiansa. Muuten aika harvalla mummolla on varaa nykyaikana ostella joka tilanteessa lahjoja ja antaa asuntoja vuokralle lapsilleen. Useimmiten ainakin työssä käyvät nuoret perheet itsenäisesti hoitavat sekä työnsä että lapsensa ja muu suku on heidän tukena enemmän tai vähemmän sovussa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      2005
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1624
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1420
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      60
      1327
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      13
      1285
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1201
    Aihe