Gallup: kenelle kuuluu asunnottomuus?

gloria Mundi

haluaisin kysyä palstalaisilta, kuuluuko asunnottomuuden hoito mielestänne valtiolle vai Kirkolle.

Helsingissä on nyt menty siihen, että kirkko on majoittanut asunnottomia, Ruotsin mallin mukaisesti.

Ollaanko vaiheessa, jossa valtio siirtää perint velvollisuuksiensa hoitoa kirkolle (vaikka kirkon tulot ovat laskussa)??

7

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Asian hoito on tietysti valtion vastuulla. Jos kirkko majoittaa asunnottomia, valtio ei saa missään tapauksessa käyttää sitä tekosyynä vastuunsa laistamiseen.

• Javinar

Voisiko asian hoito kuulua meille kaikille? Jollain tavalla?
      Tämä yhteiskunta, tai oikeastaan koko länsimainen yhteiskunta, ja sen ajattelu on rakennettu minusta väärille arvoille.

Pitäisi löytää jokin uusi, kestävä suunta. Mutta mikä?

• Onhan jo osa perinteisesti valtion vastuulla olevista sosiaalipalveluista siirretty kolmannelle sektorille, joka paikkailee alimitoitettuja resursseja. Ja osa palveluista on käytännössä olemassa enää vain paperilla.

Asunnottomuuden hoito kuuluu toki valtiolle ja kunnille, eikä siihen muilta resursseja löytyisikään.

Ex-avovaimoni työskentelee psykiatrisessa sairaalassa ja siellä se asunnottomuus näkyy, on moniongelmainen potilasryhmä jotka seilaa vuodesta toiseen suljetun osaston ja kadulla tai toisten ongelmatapausten nurkissa asumisen välillä. He vain katoavat jonnekin, kun ei mitään paikkaakaan ole kunnes poliisi taas joskus tuo päivystykseen.

Vaikka sairaala ei ketään uloskirjoitakaan kadulle niin todellisuus on karumpi, jokin asuntola tms. paikka on mutta käytännössä he eivät ole kykeneviä sellaisessa asumaan.

Nämä ihmiset on jo aika pitkälle suljettu yhteiskunnan ulkopuolelle.

• tyys

Ennen täällä maalla oli avomia ovia kiertolaiset sai ainna olla ainakin yhdenyön
      ja iltsella ja amulla ruuan keään ei lähetety iltasella ulos.

• Ajankohtainen kysymys. Kirkko kantaa huolta pitkäaikaisasunnottomista. Kirkon diakoniatyö on mukana Pitkäaikaisasunnottomuuden vähentämisohjelmassa 2008-2011, johon osallistuu kymmenen kuntaa, ministeriöitä, tutkijaverkosto sekä erilaisia palvelujärjestöjä.
      Kirkon rooli asunnottomien hoidossa on merkittävä. Kirkko on perinteisesti aloittanut työnsä siinä vaiheessa kun yhteiskunnan köyhyyttä ja syrjäytymistä ehkäisevät tukitoimet ovat olleet riittämättömiä, tästä toisena esimerkkinä eim. leipäjonot.
      Kirkon tukitoimien on hyvä näkyä, jotta niiden arvo ja tarpeellisuus tiedostettaisiin.
      Mielestäni valtio ei voi osaltaan asettaa kirkolle sellaista painilastia, että vähävaraisimpien taloudellinen tukeminen jäisi yksinomaan kirkon harteille. Kyllä siinä yhteiskunnan apua tarvitaan ja voimakkaasti. Saa nähdä mitä se seuraava hallituskausi saa aikaan, kovasti on ainakin vaaliteemoissa näkynyt asunnottomuus....

Riina-teologi

• ap.

Niin, mua vähän huolestuttaa että josko kirkko itse asiassa auttaa peittelemään ongelmaa. en tiedä.

• AntiChrisu

Kirkko on aktivoitunut näin vaalien alla majoittamaan asunnottomia, jotta
        he eivät olisi katukuvassa muistuttamassa kokoomuksen virheellisestä
        politiikasta jota kirkko sydämmellisesti tukee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      185
      8529
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4638
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4178
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      59
      3722
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3186
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2950
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2656
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      42
      2446
    9. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2143
    10. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      29
      2086
    Aihe