Asiat periaatteessa hyvin, mutta...

Ehkä jaksan, ehkä en

Olen nuori, 25-30 -vuotias nainen. Olen oireillut n. 10 vuotta välillä syömishäiriön, masennuksen kanssa, viime aikoina olen myös saanut jonkin tyyppisiä paniikkikohtauksia. Aluksi kävin lääkärillä, mutta päästyäni masennuslääkkeistä päätin, että en niitä enää ota. Olotila on välillä tuskainen, itken ja huudan, naapuritkin ovat valittaneet.. Poikaystävän karkotin, hän on kuitenkin ollut paras ystäväni, vaikka ei tosissaan kanssani pysty olemaankaan, kun olen tämmöinen "hullu".. Asiat ovat periaatteessa hyvin, koska olen töissä ja olen tehnyt akateemisen loppututkinnon.. Silti vapaa-ajalla en koe juuri missään asiassa mielihyvää ja itken suurinpiirtein joka ilta.... Viime aikoina olen alkanut eristäytymään työympäristössä hiukan muista ihmisistä ja se tuntuu ihme kyllä hyvältä. En jaksa kuunnella heidän ikuista valitustaan, joka tarttuu minuunkin.... Rahaa on mennyt viimeisen vuoden aikana auton huoltoon ihan hirveästi ja tuntuu, etten saa työnteostani mitään kiitosta, koska kaikki mikä tulee, menee... Ystäviä ei juurikaan ole, se yksikin on rasittunut siitä, että haluaisin hänen kanssaan olla... Vaadin itseltäni liikaa ja vertaan itseäni jatkuvasti muihin. Välillä tuntuu, että haluan luovuttaa... mutta en silti.. Yksi asia on varma, ruokavalioni pysyy vastedes kunnossa.. Millaisia burn-outeja olette saaneet? Epäilen, että oireeni ovat hyvin lähellä sitä, mutta silti jaksan päivästä toiseen.. Iltaisin vain väsähdän..

2

245

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alakulo

      hei,
      Olen kanssasi samaa ikäluokkaa. Oireeni eivät ole tulleet yhtä voimakkaina kuin omasi, mutta tunnistan sieltä myös itseni. Minullakin asiat on hyvin. Korkeakoulututkinto takana ja vakituinen työpaikka. Ystäviäkin on ja heitä tapaan viikottain. Tuntuu kuitenkin, että vaadin itseltäni jatkuvasti liikaa. Koskaan en ole tyytyväinen saavutuksiini. Poden huonoa omaa tuntoa mikäli en liiku tarpeeksi ja en ole tyytyväinen ulkonäkööni, vaikka tiedän ettei minulla ole varaa laihtua. Asioiden murehtiminen on kärjistynyt ja huomaan stressaavani mitättömistä asioista, kuitenkaan pystymättä vaikuttamaan niihin. Työkavereiden kommentit painavat illallakin mieltä, vaikka he eivät olisi tarkoittaneet loukata tai arvostella työntekoani.

      On myös kausia, kun tunnen olevani eloisa ja iloinen, mutta erityiseseti illat saavat minut välillä tuntemaan itseni voimattomaksi. Tiedän että minun tulisi olla onnellinen, minulla on perhe ja ystäviä ja tulevaisuus työn puolesta turvattu. .Kuitenkin joku saa mieleni alakuloiseksi ja on ahdistavaa etten saa sitä itse kohoamaan tahdonvoimalla!!

    • vertaistukija

      Minullakin noita väsähdyksiä ollut.. Mutta johtuneet erittäin vakavasta ja syvästä masennuksesta, mutta sekin juontuu kaksisuuntaiseen. Mietin tuossa, että miksi lopetit masennuslääkkeen? Auttoiko se sinua? Vai tuntuuko siltä, että lääkkeet ovat ehdoton ei? Olen itse syönyt 13-vuotiaasta masennuslääkettä plus sitten akuutin masennusjakson aikana, kun jouduin sairaalaan niin lääkkeitä tuli vaikka minkälaisia. Uskon, että sinulla on vaikeaa.. Oletko miettinyt meneväsi jonnekin juttelemaan asiasta? Jos saisit itsesi liikkeelle. Jutteleminenkin voisi auttaa, jos on stressiä ja tuntuu että elämä ei onnistu. Vai tunnetko niin? Että elämä ei onnistu tällä hetkellä? Ihmisistä erkaantuminen on harmillista, mutta niin minäkin teen kun olen huonossa kunnossa, en edes välillä pysty lähtemään kotoanikaan kun en jaksa nähdä ihmisiä. Kuulostaa aika harmilliselta tuo sinun tilanteesi. Oletko sellaisessa kunnossa, että pystyisit hankkimaan apua? Vai tuntuuko sinusta, että tuo menee ohitse ajan kuluessa? Avun hakeminen on vaikeaa, mutta minäkin olen siihen oppinut vasta kymmenen vuoden jälkeen. Olen kyllä vasta 20 tyttö/nainen, mutta oppinut siihen, että apua joskus tarvitsee ja sitä kannattaa hakea. Koska kuulostaa siltä, että tartteisit sitä.Eläkä itseäs hulluksi nimitä, joskus ihmisillä menee vaikeammin, ei se toisesta hullua tee.
      Mulla on silleesä, että kanssa puolessa välissä päivää väsähdän, menen nukkumaan ja voisin nukkua koko päivän ja yön.
      Ja kyllä kuulostaa burn-outilta, vai miten se kirjoitetaan. Jos menisit lääkäriin ja keskustelisit, hän tietää paremmin näistä asioista. Olisi hyvä, että lääkäri tekisi myös sinulle masennustestin, jossa saisi tietoa että onko sinulla masennusta burn-outin lisäksi Ja huom, en ole mikään asiantuntija näissä asioissa. mutta TSEMPPIÄ! Toivottavasti olosi paranee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      8992
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2653
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2400
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1438
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1267
    Aihe