Osatyökyvyttömyyseläke ja työttömyyspäiväraha

osatyökyvytön

Olen ollut työeläkelaitoksen kuntoutustuella jo pari vuotta ja nyt solen saanut päätöksen osatyökyvyttömyyseläkkeestä. Minulla on työsuhde voimassa, mutta työnantajallani ei ole tarjota sopivaa osa-aikaista työtä. Työkyvyttömyyttä on kirjoitettu edelleen. Tiedustellessani ennakkoon työvoimatoimistosta työttömyyspäivärahaa sain vastauksen, ettei minulle voida maksaa työttömyyspäivärahaa koska työsuhde on voimassa. Kuitenkin eläkelaitosten ohjeissa kehotetaan hakemaan työttömyyspäivärahaa. Miksi?

2

341

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyottomyyskassat

Hei ja kiitos kysymyksestäsi.

Jos sinulla on voimassaoleva kokoaikainen työsuhde eikä sinua ole lomautettu, niin työttömyyskorvausta ei voi saada kuin poikkeustapauksessa. Kuvaamasi tilanne saattaa kuitenkin olla tällainen poikkeustapaus, jos kaikki seuraavat ehdot täyttyvät kohdallasi:

- olet saanut sairauspäivärahaa enimmäisajan
      - työkyvyttömyytesi jatkuu edelleen (eli sinulla on voimassaoleva sairauslomatodistus)
      - työkyvyttömyyseläkehakemuksesi on vireillä tai hylätty
      - työnantajallasi ei ole tarjota sinulle työkykysi mukaista työtä

Tällöin sinun tulee ilmoittautua työ- ja elinkeinotoimistoon, joka antaa työttömyyskorvauksen maksajalle (Kelalle tai omalle työttömyyskassallesi) lausunnon tilanteestasi. Jos saat osatyökyvyttömyyseläkettä niin se vähennetään työttömyyskorvauksestasi. Täyttä työkyvyttömyyseläkettä koskevan hakemuksen tulee olla vireillä tai hylätty myös siinä tapauksessa, että saat osatyökyvyttömyyseläkettä, jotta oikeus työttömyyskorvaukseen syntyisi.

Jos olet työttömyyskassan jäsen, sinun kannattaa ottaa yhteyttä omaan työttömyyskassaasi ja selvittää henkilökohtaista tilannettasi tarkemmin. Kassojen yhteystiedot löydät täältä: http://www.tyj.fi/default.asp?id=0&docid=1836

Tietoja siitä, kuka voi saada työttömyyspäivärahaa löytyy täältä: http://www.tyj.fi/default.asp?id=15 ja tietoja jäsenyys- ja työssäoloehdosta löytyy täältä: http://www.tyj.fi/default.asp?id=24.
      Ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan maksamisen edellytyksenä on myös jäsenyys- ja työssäoloehdon täyttyminen.

Ystävällisin terveisin,

Tiina työttömyyskassasta

• kela

Hei,

Kiitos kysymyksestäsi.

Tiinan esittämät ehdot pitävät paikkaansa myös Kelan kohdalla. Mikäli et kuulu työttömyyskassaan voit selvittää Kelasta oikeutesi peruspäivärahaan tai työmarkkinatukeen. Saamasi osatyökyvyttömyyseläke vaikuttaa vähentävästi työttömyysetuuteen.

Lisätietoja Kelan työttömyysetuuksien hakemisesta löydät täältä:

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/190701134121EH?OpenDocument

Olethan vielä yhteydessä Työ- ja elinkeinotoimistoon!

Ystävällisin terveisin,
      Kirsi Kelasta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      73
      2815
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      64
      2703
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1637
    5. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      16
      1580
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1570
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1412
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1267
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1243
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1229
    Aihe