Neitokakadu?

Mahdollista?

Hei! Olen harkinnut että hankkisin neitokakadun. Minulla ei ole ollut minkään näköistä lintua ennen ja ajattelin että neitokakadu voisi olla minulle sopiva. Voisiko joku kertoa, miten neitokakadua hoidetaan, mistä se kannattaa hankkia ja kaikenlaista tarpeellista? Minulla olisi sille päivässä monia tunteja aikaa, mikäli ei ole mitään normaalista poikkeavaa. Olen koululainen viellä, joten kannattaako minun edes suunnitella hankkivani neitokakadua? Asumme omakotitalossa joten äänistä ei olisi naapureille haittaa. Mutta, talossa asuu kaksi kissaa! Toinen ei ole koskaan huoneessani ollut eikä saakkaan, toinen asuu huoneessani. Haittaako tämä kissa neitokakadun hankintaa? Pelkään että kissa estää neitokakadun hankintani. Kissanhan voisi laittaa toiseen huoneeseen kun lintu on irti ja häkissähän se lintu olisi öisin. oku voisi myös kertoa minulle mistä voisin saada tietoa liittyen neitokakaduihin ja niiden hoitoon, kokematon kun olen en voi hankkia näin suoraan neitokakadua pelkän suunnittelun vuoksi. Toki joskeksitte minulle viellä sopivamman linnun voitte kertoa.

16

1435

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mahdollista?

      Niin ja sitäkin kysyisin, toistavatko ne ääniä? Jos toistavat niin saattavatko ne jäädä hokemaan epävireistä kitaran soittoa?

    • -M-

      Luepa ihan ensin vaikka täältä ne perustiedot hoidosta yms:
      http://www.neitokakadut.com/

      Kyllähän vastuuntuntoinen koululainen neitokadun jo voi hoitaa, etenkin jos vanhemmat on vielä taustatukena ja apuna vaikeimmissa paikoissa ja varmistamassa että se lintu tulee varmasti hoidettua sen alkuinnostuksenkin jälkeen. Muista kuitenkin että neitsikka voi elää jopa parikymmentäkin vuotta, riittääkö aika ja innostus vielä sittenkin?

      Kissat voi olla ongelma etenkin jos ovat kovin saalisviettisiä, mutta kyllä kissataloudessakin monet lintuja ihan onnistuneesti pitävät. Vaatii tietysti huolellisuutta ja tarkkuutta ja ennakointia enemmän kuin ilman kissoja.

      Neitokakadu on ihan mainio aloittelevankin lintu, muita vaihtoehtoja ovat esim undulaatit tai kanarialinnut tai seeprapeipot, toki suoranokkien pito on vähän erilaista kuin papukaijojen ja pitää ennen lopullista valintaa vaan miettiä mitä siltä lemmikkilinnulta oikein haluaa, väriä ja kivaa seurattavaa vai paijailtavaa kaveria. Pienet peipot voisivat siinä mielessä olla turvallisempia kissojen kanssa, että niille olisi mahdollista rakentaa iso kissankestävä lentohäkki (vähintään pari metriä leveyttä) josta niiden ei välttämättä tarvitse poistua lainkaan, mutta toki ne ovat sitten enemmän katselulemmikkejä akvaarion tai terraarion tyyliin.

      Neitokakadu voi oppia jonkun verran matkimaan ympäristön ääniä, mutta kaikki yksilöt eivät sitä tee, eli etukäteen mahdoton tietää. Ja muistathan ettei juuri mitään lemmikkilintua pidä pitää yksinään ainakaan kovin pitkiä aikoja, eli hanki heti alkajaisiksi tai viimeistään muutaman kuukauden sisällä toinenkin lintu, mihin lajiin sitten päädytkään.

      • Mahdollista?

        Tuo alenpi viesti ei tainnut lainata sinun viestiäsi....


    • Mahdollista?

      Kiitän, olen lukenut tuota sivua jo aiemmin sillä lintuja omistanut tuttuni tuon linkkasi. Äidilläni on ollut hoidettavana undulaatteja ja neitokakaduja. Mutta pohdin sitä, että voiko lintukaveri olla erilajia?

      Meillä on äitini kotona aina sillä hän on jo eläkeellä, joten hoitoapua kyllä saisin.
      Tahtoisin linnusta lähinnä ystävän jota paijata ja jonka kanssa voisi leikkiä jonkin verran, minulla olisi sille päivässä monta tuntia aikaa, yli 5 tuntia.

      Sitäkin pohdin, kumpi on parempi hankkia, naaras vai koiras? Lintu saisi mielellään luritella paljon ja senp uolesta itse tahtoisin koiraan, mutta äitini ottaisi mieluummin naaraan kun ne ovat kuulemma rauhallisempia. (Serkkuni neitsikka neidot eivät kylläkään ole olleet rauhallisia.)

      Voi olla että lintu joutuu vuosien aikana muuttamaan muutaman kerran, haittaako se lintua? Stressaantuuko se siitä paljon?

      Eniten pohdin sitä, miten sitä lintua sitten käsitellään, etten käsittele sitä väärin. Ruokinta on minulle myös asia jota en tiedä, kuinka paljon sitä ruokaa laitetaan? Tiedän kyllä mitän neitokakadu syö ja vaatii. Voiko ruuan määrän kysyä kasvattajalta?

      Olen monia vuosia toivonut neitokakadua, että tämä ei ole mikään hetkellinen innostus.

      • -M-

        Erilajinen lintu on toki parempi kuin ei mitään, mutta aika samantyyppinen sen kuitenkin on oltava että siitä kunnolla kaveriksi on muuten kuin että onpahan viereisessä häkissä muutakin elämää ja muutakin kuin seinät tuijoteltavana yksin ollessaan. Muistat vaan sen että niitä tosiaankaan ei sitten välttämättä samaan häkkiin saa majoitettua ja etenkin alussa pitää hyvin tarkkaan seurata miten tulevat keskenän toimeen irrallaan ollessa vai tulevatko ollenkaan. Vaikka sinulla onkin sitä aikaa hyvin nyt, niin entä vaikkapa viiden vuoden päästä? Ja jo nytkin todennäköisesti edes joskus haluat käydä vaikkapa kavereiden luona kylässä tai jossain kaupassa, elokuvissa, lomailemassa tms. jolloin on paljon mukavampi tietää että linnulla on se oma kaverikin seurana silloin kun itsellä ja mahdollisesti äidilläsikin on muuta menoa tai linnut ovat vieraan hoidossa.

        Rapsuttelu- ja leikkikaveriksi neitsikka on vallan mainio valinta, koita saada hankittua lintu suoraan sellaiselta kasvattajalta joka on jo käsitellyt poikasia pienestä pitäen, jolloin se on todennäköisesti jo valmiiksi varsin kesy eikä tarvitse aran linnun kesytystä opetella heti alkajaisiksi. Voit toki halutessasi alkuun ottaa vain sen yhden linnun ja tutustella pari kuukautta sen kanssa ennen toisen hankintaa jos kaksi yhdellä kertaa tuntuu liian vaativalta palalta haukata.

        Sukupuolella ei oikeastaan ole kauheasti merkitystä, enemmän ne erot ovat yksilöllisiä. Juuri joku äänenkäyttö voi olla koirailla vähän erilaista ja naaras taas olla vähän innokkaampi nakertelemaan tavaroita, mutta tosiaan joku rauhallisuus taitaa olla enemmän yksilön luonteesta kiiinni.

        Linnut rakastavat rutiineja ja toki muutto hetkeksi voi pasmat sekoitella, mutta kunhan nyt ei ihan viikon välein muuta niin ei sillä ole oleellista merkitystä. Omistajan mukana muuttaessahan yleensä linnun kannalta vain ne seinät ja maisema vaihtuu, mutta omistaja, häkki ja rutiinit pysyy suunnilleen ennallaan, niin on kuitenkin vielä paljon tuttua ja turvallista mihin tukeutua. Sitten jos kotia ja omistajaa kokonaan vaihtaa voi kestää hetken kauemmin ihmetellä elämänmuutosta, mutta tokihan linnut senkin sietää kunhan sitäkään ei ihan jatkuvasti tapahdu.

        Neitsikka on kuitenkin varsin "helppo" lintu ja ei ne nyt ihan heti rikki mene vaikka joskus käsittely ei ihan nappiin menekään. Tärkeintä on opetella katsomaan ja lukemaan sitä omaa lintua ja sen elekieltä niin pian kyllä huomaat milloin se on rauhallinen ja milloin hermostunut ja ihan sitä perinteistä maalaisjärkeä käyttäen voi sitten omia toimiaan sovitella sen mukaan. Koita aina vaan olla mahdollisimman johdonmukainen ja muistaa kehua lintua silloin kun se on kiltisti ja tekee niin kuin halutaan ja mahdollisesti palkata jollain pikkuherkulla tai rapsutuksella riippuen siitä mistä lintu pitää. Oleellista on että kunhan linnulla on paljon postiiivisia kokemuksia omistajasta, niin se kyllä sietää muutaman negatiivisenkin siinä sivussa ilman että suhde kärsii. Ja linnullekkin voi kylä ihan hyvin opettaa mitä on "ei", eivät ne nyt niin herkästi traumatisoituvia otuksia sentään ole, kyllähän ne keskinäisissä touhuissaankin välillä rapsuttelevat ja välillä sitten rähisevät toisilleen ihan kavereina pysyen.

        Toisin kuin vaikkapa koirat niin linnut osaavat kyllä normaalisti säännöstellä itse syömisensä sopivalle tasolle, niin että ruokaa voi (ja linnun nopeasta aineevaihdunnasta johtuen pitääkin) kyllä aina olla tarjolla eikä se määrä niin tarkkaa ole. Aika äkkiä kyllä opit minkä verran lintu suunnilleen päivässä kuluttaa ja kuivaruokakuppiin voi sitten laittaa vaikka parin päivän annoksen siemeniä ja/tai pellettejä kerrallaan. Alussa toki kannattaa ruokaa olla mielummin vähän reilusti kuin liian niukasti tarjolla ettei lintu jää nälkäiseksi. Tuoreruoka pitää vaihtaa päivittäin, eikä sitäkään toki neitsikan kokoiselle kovin paljoa kerralla tarvita. Tietysti ihan järjettömiä ylimääriä sapuskaa ei kannata tarjolla pitää, jolloin lintu helposti alkaa poimia vain ne kaikkein maistuvimmat ja mahdollisesti lihottavat murut ja jättää muut syömättä tai vaan nakkelee lattialle hukkaan. Jos näyttää että lintu alkaa nirsoilla niin sitten voi esim siemenseoksen määrää säännöstellä sen verran että siitä syödään muutakin kuin ne auringonkukat ja tuoreruokakin vielä kelpaa. Ja toki jotain hirssintähkää ei kannata koko ajan olla tähkätolkulla tarjolla vaan pala silloin tällöin. Viikossa tai vielä muutamassa kuukaudessakaan ei mitään oleellista vahinkoa saa aikaan vaikka ruokinta ei ihan kohdillaan olisikaan, katsoo vaan että pitkällä tähtäimellä ruokinta on sitten mahdolisimman monipuolista ja tasapainoista.


      • Mahdollista?
        -M- kirjoitti:

        Erilajinen lintu on toki parempi kuin ei mitään, mutta aika samantyyppinen sen kuitenkin on oltava että siitä kunnolla kaveriksi on muuten kuin että onpahan viereisessä häkissä muutakin elämää ja muutakin kuin seinät tuijoteltavana yksin ollessaan. Muistat vaan sen että niitä tosiaankaan ei sitten välttämättä samaan häkkiin saa majoitettua ja etenkin alussa pitää hyvin tarkkaan seurata miten tulevat keskenän toimeen irrallaan ollessa vai tulevatko ollenkaan. Vaikka sinulla onkin sitä aikaa hyvin nyt, niin entä vaikkapa viiden vuoden päästä? Ja jo nytkin todennäköisesti edes joskus haluat käydä vaikkapa kavereiden luona kylässä tai jossain kaupassa, elokuvissa, lomailemassa tms. jolloin on paljon mukavampi tietää että linnulla on se oma kaverikin seurana silloin kun itsellä ja mahdollisesti äidilläsikin on muuta menoa tai linnut ovat vieraan hoidossa.

        Rapsuttelu- ja leikkikaveriksi neitsikka on vallan mainio valinta, koita saada hankittua lintu suoraan sellaiselta kasvattajalta joka on jo käsitellyt poikasia pienestä pitäen, jolloin se on todennäköisesti jo valmiiksi varsin kesy eikä tarvitse aran linnun kesytystä opetella heti alkajaisiksi. Voit toki halutessasi alkuun ottaa vain sen yhden linnun ja tutustella pari kuukautta sen kanssa ennen toisen hankintaa jos kaksi yhdellä kertaa tuntuu liian vaativalta palalta haukata.

        Sukupuolella ei oikeastaan ole kauheasti merkitystä, enemmän ne erot ovat yksilöllisiä. Juuri joku äänenkäyttö voi olla koirailla vähän erilaista ja naaras taas olla vähän innokkaampi nakertelemaan tavaroita, mutta tosiaan joku rauhallisuus taitaa olla enemmän yksilön luonteesta kiiinni.

        Linnut rakastavat rutiineja ja toki muutto hetkeksi voi pasmat sekoitella, mutta kunhan nyt ei ihan viikon välein muuta niin ei sillä ole oleellista merkitystä. Omistajan mukana muuttaessahan yleensä linnun kannalta vain ne seinät ja maisema vaihtuu, mutta omistaja, häkki ja rutiinit pysyy suunnilleen ennallaan, niin on kuitenkin vielä paljon tuttua ja turvallista mihin tukeutua. Sitten jos kotia ja omistajaa kokonaan vaihtaa voi kestää hetken kauemmin ihmetellä elämänmuutosta, mutta tokihan linnut senkin sietää kunhan sitäkään ei ihan jatkuvasti tapahdu.

        Neitsikka on kuitenkin varsin "helppo" lintu ja ei ne nyt ihan heti rikki mene vaikka joskus käsittely ei ihan nappiin menekään. Tärkeintä on opetella katsomaan ja lukemaan sitä omaa lintua ja sen elekieltä niin pian kyllä huomaat milloin se on rauhallinen ja milloin hermostunut ja ihan sitä perinteistä maalaisjärkeä käyttäen voi sitten omia toimiaan sovitella sen mukaan. Koita aina vaan olla mahdollisimman johdonmukainen ja muistaa kehua lintua silloin kun se on kiltisti ja tekee niin kuin halutaan ja mahdollisesti palkata jollain pikkuherkulla tai rapsutuksella riippuen siitä mistä lintu pitää. Oleellista on että kunhan linnulla on paljon postiiivisia kokemuksia omistajasta, niin se kyllä sietää muutaman negatiivisenkin siinä sivussa ilman että suhde kärsii. Ja linnullekkin voi kylä ihan hyvin opettaa mitä on "ei", eivät ne nyt niin herkästi traumatisoituvia otuksia sentään ole, kyllähän ne keskinäisissä touhuissaankin välillä rapsuttelevat ja välillä sitten rähisevät toisilleen ihan kavereina pysyen.

        Toisin kuin vaikkapa koirat niin linnut osaavat kyllä normaalisti säännöstellä itse syömisensä sopivalle tasolle, niin että ruokaa voi (ja linnun nopeasta aineevaihdunnasta johtuen pitääkin) kyllä aina olla tarjolla eikä se määrä niin tarkkaa ole. Aika äkkiä kyllä opit minkä verran lintu suunnilleen päivässä kuluttaa ja kuivaruokakuppiin voi sitten laittaa vaikka parin päivän annoksen siemeniä ja/tai pellettejä kerrallaan. Alussa toki kannattaa ruokaa olla mielummin vähän reilusti kuin liian niukasti tarjolla ettei lintu jää nälkäiseksi. Tuoreruoka pitää vaihtaa päivittäin, eikä sitäkään toki neitsikan kokoiselle kovin paljoa kerralla tarvita. Tietysti ihan järjettömiä ylimääriä sapuskaa ei kannata tarjolla pitää, jolloin lintu helposti alkaa poimia vain ne kaikkein maistuvimmat ja mahdollisesti lihottavat murut ja jättää muut syömättä tai vaan nakkelee lattialle hukkaan. Jos näyttää että lintu alkaa nirsoilla niin sitten voi esim siemenseoksen määrää säännöstellä sen verran että siitä syödään muutakin kuin ne auringonkukat ja tuoreruokakin vielä kelpaa. Ja toki jotain hirssintähkää ei kannata koko ajan olla tähkätolkulla tarjolla vaan pala silloin tällöin. Viikossa tai vielä muutamassa kuukaudessakaan ei mitään oleellista vahinkoa saa aikaan vaikka ruokinta ei ihan kohdillaan olisikaan, katsoo vaan että pitkällä tähtäimellä ruokinta on sitten mahdolisimman monipuolista ja tasapainoista.

        Tarkoittaako tuo mitä? Siis pitääkö se olla tavoiltaan saman tyyppinen? Vai samankokoinen tms? Ajattelin että hankin sille undulaatin kaveriksi, tai jonkun muun pienen ja helpon.

        Kasvattajaa olen jo katsellut ja yksi hyvä kasvattaja olisi tiedossa jo. Mikäli pärjään linnun kanssa hyvin niin katsomme toista lintua sille seuraksi.

        Tuosta auringonkukan siemenestä tuli mieleeni, voiko vaikka juuri se auringonkukan siemen olla herkkupala? (Ne ovat aika rasvaisia eivätkä ole suurissa määrin hyväksi linnuille eikä muillekaan pieneläimille, liika rasva aiheuttaa rasvakasvaimia jotka pitää leikata. Se on kallista ja lyhentää eläimen ikää.)


    • -M-

      Jos haluat toisen linnun nimenomaan itsellesi, niin ota toki mikä laji vaan itseäsi eniten miellyttää. Mutta jos toinen lintu tulee lähinnä neitsikan kaveriksi ja on tarkoitus että siitä on _oikeasti_ seuraa neitsikalle, niin sen pitää olla suunnilleen samankokoinen ja luonteinen, ja tietysti ihan mieluiten toinen neitsikka . Undun kanssa neitsikka tulee kyllä useimmiten hyvin toimeen niin että ne voi ongelmitta pitää samassa taloudessa, samaan aikaan irrallaan ja mahdollisesti jopa samassa (isossa) häkissä, mutta harvemmin ne ihan sydänystäviä kuitenkaan on, enemmänkin toisilleen tyyliin "televisio olohuoneen nurkassa" eli onpahan jotain seurattavaa ja edes joku toinen lintu. (Toki kaikkeen edellämainittuun se varaus että jokainen lintu on yksilö ja voi käyttäytyä ihan toisin kuin "keskimääräinen" lajitoverinsa.)

      Toisenkin linnun pitäisi saada tulla taloon ihan toivottuna omana itsenään siksi että SINÄ haluat useamman linnun, ei vaan jonain "jos nyt kerran on pakko olla"-lisukkeena josta oikeasti ei välitä yhtään ja joka on vaan mahdollisimman vaivaton ja harmiton.

      Eli mun suosistukseni olisi, että jos haluat undun ja neitsikan lajeina, niin otat kaksi undua ja kaksi neitsikkaa (tai toki useampiakin voi ottaa), jos haluat linnun ja sille kaverin niin ota kaksi samanlajista. Mut toki tuon yksi undu yksi neitsikka yhdistelmäkin menettelee jos välttämättä niin haluat.

      Auringonkukan siemeniä voi toki käyttää herkkuna, jos lintu itse on niihin mielistynyt. Ne lempiherkutkin vaan vaihtelee yksilöittäin, kokeilemalla kaikenlaista löytyy yleensä se millä tietyn tipun saa parhaiten kiinnostumaan. (Esim se auringonkukka, hirssintähkän pätkä, jonkun hedelmän minipala, keksinmuru, mantelirouhe, pieni juustonokare, kananmuna jne jne). Koulutuksessa se palkkamuru on oikeasti pieni kerrallaan, neitsikalla jotain nuppineulan nupin kokoa, jopa se auringonkukanseimenkin on jo aika iso palkka neitsikan kokoiselle ainakin jos haluaa toistojakin tehdä. Ja toki kannattaa pitää se kokonaisuus hanskassa niin ettei kovin rasvaisella tai suolaisella tms herkulla tipua usein turvota ähkyyn asti.

      • Mahdollista?

        Kerro minulle lintu joka sopii neitsikan kaveriksi, se ei saisi olla samaa lajia ettei vaan käy vahinkoa.

        Olen kyllä suunnitellut useampaa lintua mikäli tosiaan osaan kasvattaa linnun. Jos tarkkoja ollaan niin olen harkinnut kahta undulaattia, tuota neitsikkaa ja sitten jotain noin saman kokoista kuin neitsikka.

        Minulle tuli tuosta hedelmän pala-herkusta/palkasta mieleeni, saako linnulle antaa viinirypäleitä? Siis itse tarkoittaisin lähinnä sitä, kun menen kesäisin kuukaudeksi mökille (Siellä olisi aviaariokin.) niin sopiiko viinirypäle sinne mennessä matkalla annettavaksi ja siellä iltaisin mussutettavaksi?

        Lintu kuitenkin saisi lentää paljon aviaariossa paljon (Se on todella suuri, serkun vanhan aran aviaario.) joten se kuluttaisi enemmän energiaakin?


    • -M-

      Jos vahingolla tarkoitat ei-toivottuja poikasia, niin ne on toki estettävissä muutenkin kuin eri lajeilla, helpoimmin ja varmimmin niin että otat molemmat neitsikat samaa sukupuolta. Tai sitten ei pönttöä tarjolle ja seurailee lintujen tekemisiä niin että mahdolliset munat kerätään heti pois ja korvataan tekomunilla tai puhkotaan/ravistellaan huolellisesti niin ettei niistä tule poikasia, eli tuon takia ei kyllä kannata linnulta omaa lajikumppania evätä.
      Esim kauluskaija (siis se pienempi, ei isokauluskaija) voisi olla sinnepäin sopiva jos välttämättä pitää eri laji olla. Joku raita-aratti tai kakariki mahdollisesti myös ainakin kokonsa puolesta. Näistä mistään ei minulla kuitenkaan ole omaa kokemusta niin että luonteesta voisin enempää sanoa, kannattaa kysellä tarkemmin näiden omistajilta. Toki se undukin tms pienempi laji menettelee paremman puutteessa jos ei mitenkään toinen neitsikka käy.

      Viinirypäle on monen linnun herkkua ja ihan OK kohtuudella annettuna, kannattaa kuitenkin pestä ne hyvin, niissä on usein aika tujut torjunta/säilöntäaineet pinnassa että kestävät kuskailuja pitkin maapalloa. Lisäksi ne ovat hyvin sokeripitoisia, mikä voi kovin suurina kerta-annoksina sotkea linnun suolistoflooraa, eli se kuuluisa kohtuus kaikessa.

      • Mahdollista?

        Kerros viellä minulle, kummat pärjäävät paremmin (eli vähemmillä riidoilla) uros- vai naarasparit?

        Haittaako jos lintu nielaisee viinirypäleen siemenen? Vai kannattaako suosiolla nyppiä ne pois ennen kuin antelee niitä viinirypäleenpaloja linnulle?


    • Ankku_

      Sukupuolella ei ole periaatteessa mitään merkitystä, sekä koiras- että naarasparit tulevat yhtä hyvin toimeen. En ole koskaan kuullut neitokakadujen välillä sellaista aggressiota, ettei lintuja voisi pitää yhdessä. Eikä sekään että linnut ovat eri sukupuolta tarkoita ei toivottuja poikasia, minulla on kyllä pariskunta, muttei poikasia voi tulla jos mahdolliset munat poistetaan. Näillä on pari kertaa vuodessa sellainen pesimisbuumi, mutta saavat ihan rauhassa leikkiä kotia, ei niitä vahinkopoikasia periaatteessa voi tulla, ellei linnuille vartavasten laita pesää ja anna niiden hautoa.

    • Antti&Topi

      Meillä neitokakadu-pojat elelevät erittäin tyytyväistä elämää yhdessä, samassa häkissä. Nämä ovat kerrassaan mussukoita; nuorempi lintu on käsikesy, juttelee ja toistelee tervehyssanoja. Vanhempi laulaa kauniisti kun sille päälle sattuu muttei ole käsikesy.

      Ehdottomasti neitokakadulle toinen neitokakadu kaveriksi! En näkisi mitään syytä, miksi ehdoin tahdoin pitäisi toisen olla eri lajia jollei sille mitään muuta syytä ole.

      Itse joudumme nyt luopumaan omista linnuistamme, perheessä ilmenevän vakavan keuhkosairauden vuoksi.. =0(

      Uutta kotia siis etsiskelemme paraikaa..

      • Mahdollista?

        Ovatko kyseiset neitokakadut viellä kodittomina? Jos ovat, mihin hintaan myisit ne? Ja missä asustelette, eli mistä lintuja pitäisi hakea?

        Taloon on kirjoitukseni jälkeen saapunut neljä undua, eli lintukokemusta on hiukan kertynyt.


    • Antti&Topi

      ^ Hei =0)

      Laittaisitko tähän vaikka sähköpostiosoitteesi; asiaan liittyy sellaista, josta mieluiten keskustelen sähköpostin välityksellä (mm. syyt luopumiseen yms.)

      Asumme etelä-Lapissa, Oulusta noin 100km pohjoiseen.

      • Mahdollista?

    • Antti&Topi

      ^Laitan sulle sähköpostia =0)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8316
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2253
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe