hei

jassu85

Millä perusteilla olen jäänyt karensiin ensinnäki syystä että olen lopettanut työt josta minulle ei maksettu palkkaa sovitusti en saanu tessin mukaisia varusteita ja painostettiin vapaa-ajalla töihin,

toinen karenssi tuli siitä kun kävin töissä 70 kilsan päässä johon ei kulkenut julkisia eli oma auto oli välttämätön ja kun auto hajosi niin jouduin irtisanomaan itseni, ei auttanut vakuuttelut tai juna-aikataulut eikä mitkään muutkaan todisteet etten pääse töihin, eli ainoa vaihtoehto olisi ollu ottaa autolaina ja elää veloissa loppuelämä.

entäs työnvaihtaminen? jos olen puhelinmyyjänä ja saan toisen duunin ja se päättyykin koeajalla työnantajan toimesta, niin olenko karenssissa? luultavasti vai mitä?

6

134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • erftghjklö,

      Mielenkiinnolla odotan työkkärin edustajan vastausta. Vaikka sitä ei taida tulla.

      Vastailen, jos ei työkkäristä vastausta tule, joten palataanpa asiaan.

    • erftghjklö,

      '''Millä perusteilla olen jäänyt karensiin ensinnäki syystä että olen lopettanut työt josta minulle ei maksettu palkkaa sovitusti en saanu tessin mukaisia varusteita ja painostettiin vapaa-ajalla töihin,'''

      Koska lähtökohtaisesti työtön valehtelee työvoimaviranomaisen mielestä, jos joku muu on toista mieltä (tämä minulle on kerrottu työvoimaviranomaisen taholta ja tuo asenne vaikuttaa asioiden ratkaisuun), niin pelkkä sinun sanasi ei riitä eikä nuo muut syyt, vain kenties palkan maksamisen laiminlyöminen, mutta sitäkin olisi pitänyt selvitellä ennen työsuhteen päättymistä ja saada joko liiton tai työsuojeluviranomaisen lausunto.

      Kun kerrot, että olet jäänyt karenssiin, niin tuo tarkoittanee sitä, että et ole saanut karenssia, vaan viiden kuukauden työvelvoitteen. Tuo tarkoittaa sitä, että rangaistus ei katoa minnekään ennen ehdon täyttämistä. Työkkärin rangaistukset kun eivät vanhene.

      '''toinen karenssi tuli siitä kun kävin töissä 70 kilsan päässä johon ei kulkenut julkisia eli oma auto oli välttämätön ja kun auto hajosi niin jouduin irtisanomaan itseni, ei auttanut vakuuttelut tai juna-aikataulut eikä mitkään muutkaan todisteet etten pääse töihin, eli ainoa vaihtoehto olisi ollu ottaa autolaina ja elää veloissa loppuelämä.'''

      Koska olet mennyt ottamaan vastaan työn, niin riippumatta siitä, sijaitseeko se työssäkäyntialueella vaiko ei, työvoimaviranomaisen mielestä työstä eroaminen on RANGAISTAVA TEKO. Sillä ei ole merkitystä, vaikkei kulkumahdollisuuksia enää olisikaan. Kyseessä on siis byrokraatin ratkaisu. Sillä, miten työtön selviää tai tulee toimeen, ei ole merkitystä. Työvoimaviranomainen ei ota huomioon inhimillisiä näkökulmia, vaikka ne ajaisivat työttömän minkälaiseen ahdinkoon. Tuon olen nähnyt aikanaan työssäni lukemattomia kertoja.

      ''''entäs työnvaihtaminen? jos olen puhelinmyyjänä ja saan toisen duunin ja se päättyykin koeajalla työnantajan toimesta, niin olenko karenssissa?'''

      Olet ihan oikeassa. Työttömän elämä on täynnä uhkakuvia. Ei siis ihme, että työttömien kuolevuus on muuta väestöä suurempaa ja elinikä lyhyempi. Se kun on niin, että stressi on tappava tauti.

      Vain siinä tapauksessa koaikapurussa voi välttää karenssin, jos esim. työnantaja myöntää tehneensä virhearvion esim. sinun koulutuksesi työtehtävään riittävyyden tai vastaavan syyn perusteella. Vaan kukapa työnantaja myöntäisi tehneensä virheen.

    • tyokkari

      Hei!
      Kiitos kysymyksestäsi.

      Jos eroat työstä ilman pätevää syytä tai olet itse aiheuttanut työsuhteen päättymisen, voi seurauksena olla työttömyysetuuden menettäminen määräajaksi tai toistaiseksi.

      Pätevänä syynä työstä eroamiseen pidetään muun muassa palkanmaksun laiminlyöntiä ja työturvallisuuden vaarantamista (työsopimuslain 8 luvun 1 §:n 2 momentin mukaiset perusteet). Ristiriidat tulee kuitenkin ensin yrittää ratkaista työnantajan ja esimerkiksi ammattiliiton tai työsuojeluviranomaisten välityksellä ennen työstä eroamista.

      Pätevä työstä eroamisen syy on tilanteissa, joissa on näytetty, että työnantaja ei ole noudattanut hänelle kuuluvia velvollisuuksia palkanmaksun osalta, esimerkiksi ei ole maksanut työsopimuksen tai työehtosopimuksen mukaista palkkaa.

      Erottaessa työstä toisen työn johdosta edellytetään, että toinen työpaikka on ollut varma. Samoin edellytetään, että uusi työ alkaa melko välittömästi eroamisen jälkeen ja että uusi työpaikka työllistää paremmin tai on ainakin yhtä vakinaista kuin työ, josta henkilö erosi.

      Kulkuvaikeudet työssäkäyntialueella sijaitsevalle työpaikalle eivät ole yleensä pätevä syy erota työstä. Työstä eroamisen perusteeksi vedotaan usein koeaikaan. Koeaika ei yksistään ole pätevä syy työstä eroamiselle. Myös koeaikana päättyneen työsuhteen osalta tutkitaan, onko työsuhteen päättymisen syy työttömyysturvalain mukaan pätevä syy erota työstä.

      Kun työ- ja elinkeinotoimisto (TE-toimisto) on todennut työsuhteen päättyneeksi, työnhakijalla on oikeus tulla kuulluksi ennen asian ratkaisemista TE-toimistossa. Hakijaa kuullaan tiedustelemalla häneltä kirjallisesti työsuhteen päättymisen syystä ja siihen vaikuttaneista seikoista (selvityspyyntö). Asia voidaan ratkaista myös ilman hakijan kirjallista selvitystä, mikäli työnhakija ei palauta selvitystään TE-toimistoon annettuun määräaikaan mennessä.

      Mikäli haluat keskustella TE-toimiston antamista työvoimapoliittisista lausunnoista kohdallasi, voit soittaa Työlinjan puhelinpalveluun;
      Valtakunnallinen työttömyysturvaneuvonta p. 010 19 4911, ma – pe klo 9 – 17

      Terveisin Teppo työkkäristä

    • juha_017a

      "Työstä eroamisen perusteeksi vedotaan usein koeaikaan. Koeaika ei yksistään ole pätevä syy työstä eroamiselle. "

      tää lause kuulostaa jo perseestä tulleelta.. ei henkilö mitenkään pysty vaikuttamaan jos pomo sanoo sopimuksen irti koe aikana.. firma saa sanoo irti työntekijän vaikka 10 minuutin jälkeen kun on alottanu työn teon...aatteleppa ite jo ihan omilla aivoillasi seppo missä lie

    • njjk.--

      "Koeaika ei yksistään ole pätevä syy työstä eroamiselle. "
      Koeta sisäistää tuo lause,siis et saa erota(itse)kesken koeajan.
      Ellei sulla ole toista työpaikkaa karenssi tulee.

    • 098

      Samoin edellytetään, että uusi työ alkaa melko välittömästi eroamisen jälkeen ja että uusi työpaikka työllistää paremmin tai on ainakin yhtä vakinaista kuin työ, josta henkilö erosi

      Kuinka pitkä aika on "melko välittömästi" ? Viikko... kaksi viikkoa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1295
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1217
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1135
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      53
      828
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      75
      741
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      682
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      671
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      659
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    Aihe