Miten ehkäistä burn-out uudessa työssä?

marulla

Olen IT/mobiilialan akateeminen "asiantuntija"nainen, 37-v.

Kaksi vuotta sitten irtisanouduin silloisesta työpaikastani burn-outin vuoksi. Olin 2 kk sairaslomalla ja täysin toimintakyvytön. Vaatteiden pukeminen päälle ja arkisimmat toiminnot veivät puoli päivää aikaa - aivoni olivat niin jumittuneet työasioihin, etten pystynyt enää suoriutumaan edes tavallisesta elämästä.

Nyt välillä olin 2 v helpommissa, mutta määräaikaisissa tehtävissä. Onnistuin siinä tasapainoilemaan stressin kanssa ilman loppuunpalamista, vaikka vaikealta ajoittain tuntui. Ehkä osittain siksi, että tiesin työn olevan vain väliaikainen vaihe.

Tänään sain uuden vakituisen työpaikan jälleen vaativissa teknisissä tehtävissä. Työ kiinnostaa ja olen innostunut heittäytymään sen oppimiseen. Palkkakin on hyvä: noin 3800 e/kk.

Kuitenkin takaraivossa jyskyttää pelko: miten pystyn selviytymään polttamatta itseäni loppuun? Tiedän kyllä käytännön neuvot: rajoita tiukasti työaika; yritä irrottautua työasioista heti, kun työpaikan ovi sulkeutuu takana; omista aikaa harrastuksille; opettele sanomaan ei; älä vaadi itseltäsi kohtuuttomia - keskinkertainenkin voi joskus riittää jne.

Helpommin sanottu kuin tehty, kun työssä on loputtomasti uutta opettemista, kehittymistä ja perässä pysymistä, projektien deadlinet tulevat painamaan päälle, ja asiakkaat vaativat nopeuden lisäksi laatua...

Onko saman kokeneilla vinkkejä? Oletko pystynyt palaamaan burn-outin jälkeen aikaisemmankaltaisiin tehtäviin ja työtehoon, vaikka ehkä eri työnantajalle? Miten olet pystynyt muuttamaan asennoitumistasi ja elämäntapaasi niin, ettei burn-out ole toistunut?

Olen perheetön ja työ on vienyt myös sosiaalisen elämäni, joten siitäkään ei ole apua irrottutumisessa.

4

584

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fhddhfd

      Yksi neuvo on, että:
      - tietokone päälle kello 8:00 ja kiinni 16:00 ja kotiin.
      - älä käytä tietokonetta kotonasi (sähkömagneettinen säteily, jonka tietokone luo välittämään läheisyyteen aiheuttaa liiallisissa määrissä mm. unettomuutta mikä lisää burnout-riskiä)
      - käy ulkona lenkillä vapaa-ajallasi
      - koita skarpata toi 8:00 - 16:00 aika niin että saat tarvittavat asiat tehtyä (laiskottelu pidentää päivää, joka lisää riskiä burnoutiin ja samoin pidentää aikaa koneella istumisen osalta, jolloin sähkömagneettinen säteilyn päiväannos kasvaa)

      Burnout:ia lisääviä tekijöitä:
      - Hankalat asiakkaat (vaativat liikaa ja uhkailevat jos eivät saa mitä haluavat ja ruikuttavat joka asiasta mistä et ole edes vastuussa)
      - Hankalat esimiehet
      - Yötä myöten tekeminen

      Samoin Hi-Tech Ammattilaiset on riskiryhmässä.

    • sisulla! (???)

      Joskus tuntuu että ainakin Suomessa vaaditaan pikkuisen liikaa työasenteelta. Pitäisi tehdä töitä ahkerasti ja kiltisti ja olla vielä hiljaa. Arvostusta yhteiskunnassa ja ihmisten kanssa saa vaan jos on asema ja statusta jota esitellä. Työllä voidaan yrittää paikata muita elämästä puuttuneita asioita: kunnioitusta, ystävyyssuhteita, arvostusta tai vaikka hyväksyntää. Kierre on valmis, työ menee ”ihon alle”.

      Itse olen kokenut pienen burn outin. Jatkoin töitä viikon sairasloman jälkeen. Hullu ja idiootti. Kuukauden sisällä tästä vaihdoin työtä, pitkä parisuhde meni poikki ja muutin yhteisestä asunnosta asumaan yksin. Mietin silloin että tämän kun selviän niin selviän mistä vaan. Että periksi ei anneta ja hammasta purren, aivan typerin asenne ikinä. Paha olo jäi sisälle, ja kesti noin 1,5 vuotta että pääsin burn outista yli.

      Seuraava työpaikka olikin sitten yhtiössä jonka polttomerkki perseesssä pitäisi hikoilla hullun lailla henkilökohtaisen elämän kustannuksella. Ylitöiden tekeminen on normi ja ”joustavuudesta” keskusteltiin jo haastattelussa. Uuden oppiminen ja iso palkka houkutteli, ja otin ”haasteen” vastaan. Ensimmäisen vuoden huhkin hullun lailla. Sitten tuli herääminen ja pikku hiljaa ymmärrys siitä mikä on aikunoikeasti tärkeää.

      Kun tuntuu ettei mistään saa tarvittavaa tukea niin työn tekoon laitetaan kaikki energia mitä irti lähtee. Minusta tuntuu kuitenkin että elämässä pitäisi löytää pehmeämpiä arvoja, joista itse pidän tärkeimpänä itsensä kehittämistä ihmisenä.

      Sain seuraavista asioista perspektiiviä asiohin:
      - Työnantaja ei koskaan tule kiittämään tekemistäni uhrauksista
      - Loppujen lopulta olen työnantajalle vain voimavara, jonka voi tarvittaessa vaihtaa
      - KOSKAAN markkinataloudessa ei yksilön etu tule voittamaan yhtiön etua
      - Olen työssä jossa tehdään vain kiireisimmät asiat, koska hommia on liikaa ja tavoitteet on asetettu niin hullun korkealle ettei niihin ole ilmeisesti edes tarkoitus päästä
      - Hiekkakuopan pohjalta on turha juosta ylös jos reunat sortuu koko ajan päälle, joten teen sen minkä näen tärkeimmäksi työn etenemisen ja tiimin selvitymisen kannalta
      - En tule koskaan saamaan työnkautta kaipaamaani kunnioitusta ja hyväksyntää joten minun on parempi etsiä sitä jostakin muualta
      - Kaatuuko maailma sittenkään päälle mikäli en kykene asetettuihin dead lineihin? (ei tähän mennessä)


      Kun päästän työn ”ihon alle” joudun kierteeseen jossa on vaikea nähdä metsää puilta, eli perspektiivi häviää ja stressaan:
      - Muistutan itselleni ettei työ määrittele minua ihmisenä
      - Elämästä piti nauttia eikä ahdistua joten miksi stressaan
      - Stressaaminen ei auta mitään joten minun pitää pystyä näkemään asiat neutraalisti, joskus menee vituilleen ja joskus todella loistavasti – liekehtiminen tai masentuminen on siis turhaa.

    • sisulla! (??)

      Ja olen siis vakuutus- ja rahoitusalan akateeminen markkinoinnin asiantuntija 29 v.

    • Apua toimittajalle

      Hei!
      Kokemuksesi kuulostaa rankalta, toivottavasti uudessa työssäsi on nyt sujunut hyvin.

      Kirjoitan, koska olen laatimassa juttua Taloussanomiin liittyen työuupumukseen. Luuletko, että voisit kertoa omasta tilanteestasi lukijoille? Uskon, että ajatuksistasi voisi olla apua muille, jotka ovat samassa tilanteessa ja vaarassa palaa loppuun.

      Jos suostut juttelemaan, ottaisitko yhteyttä minuun osoitteessa [email protected]

      Ystävällisin terveisin
      Elina Kervinen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      134
      10022
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2914
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      183
      2715
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      24
      2087
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      16
      1852
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1669
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      17
      1570
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      17
      1530
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      13
      1528
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1348
    Aihe